Anbefalt materiale for demping av førsterefleksjon fra gulv?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    På gulvet foran lytteposisjonen har jeg et vanlig teppe, ca. 0,5 - 0,8 cm tykt. Hva er et godt materiale til å legge under teppet for ytterligere demping som ikke er mer enn 15 mm? Er noe sånt brukbart? Eller?

Denne siden har noe.
    Og.
    En til.

IMG_1204.jpeg

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Sånne dempematter koster ikke stort på feks biltema. Prøv å del din erfaring?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    4.037
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at en slik matte med en " hard "overflate ikke vil gjøre stort.
    Da har jeg mer troa på noe slikt under teppe

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.315
    vil ikke ha noen nevneverdig betydning uansett type teppe eller puter.. heller at det er litt trangt og kort lytteavstand som et utslagsgivende for hva høyttalere kan få til av soundstage.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    4.037
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    vil ikke ha noen nevneverdig betydning uansett type teppe eller puter.. heller at det er litt trangt og kort lytteavstand som et utslagsgivende for hva høyttalere kan få til av soundstage.
    Det der er jo direkte feil.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    Jeg synes soundstage og imaging er veldig bra i dag. Jeg har utslag på 140-150 Hz som jeg lurte litt på. ChatGPT sier det er i hovedsak taket som reflekter. I taket har jeg 4 x diffusorplater. men dem virker først fra 600-800 Hz. Jeg har bestilt 2 x GIK av denne for å sette i taket.

Screenshot 2025-11-12 at 16.23.09.png
    Screenshot 2025-11-12 at 16.23.24.png

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.196
    Jeg synes soundstage og imaging er veldig bra i dag. Jeg har utslag på 140-150 Hz som jeg lurte litt på. ChatGPT sier det er i hovedsak taket som reflekter. I taket har jeg 4 x diffusorplater. men dem virker først fra 600-800 Hz. Jeg har bestilt 2 x GIK av denne for å sette i taket.

Vis vedlegget 1159553 Vis vedlegget 1159554
    Tvilsomt at det vil gjøre noe effektivt ved 140-150 Hz. Hvis det er snakk om tradisjonell absorbent på innsiden, så er det ikke nok dybde men uansett for lite arealet til så lave frekvenser.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    Tvilsomt at det vil gjøre noe effektivt ved 140-150 Hz. Hvis det er snakk om tradisjonell absorbent på innsiden, så er det ikke nok dybde men uansett for lite arealet til så lave frekvenser.
    Utslaget på 5,7ms stemmer bra med taket. Det blir å prøve, som vanlig. Hjemmsiden for 10 cm paneler viser.
    Screenshot 2025-11-12 at 21.01.34.png

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.196
    Utslaget på 5,7ms stemmer bra med taket. Det blir å prøve, som vanlig. Hjemmsiden for 10 cm paneler viser. Vis vedlegget 1159655
    Det er for det første en målemetode som er basert på etterklangstid, noe som ikke blir det tilsvarende i et lite rom hvor etterklangstid ikke eksisterer.

I tillegg spiller bredde x lengde inn og 60x60 cm vil i utgangspunktet ikke være stort nok til høy effektivitet ved disse frekvensene. Men kanskje har du flaks og det fungerer brukbart allikevel. Post gjerne før og etter måling med mic plassert på identisk sted.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.741
    Torget vurderinger
    3
    På gulvet foran lytteposisjonen har jeg et vanlig teppe, ca. 0,5 - 0,8 cm tykt. Hva er et godt materiale til å legge under teppet for ytterligere demping som ikke er mer enn 15 mm? Er noe sånt brukbart? Eller?

Denne siden har noe.
    Og.
    En til.

Vis vedlegget 1159540
    Når det jobbes med lyd i bygninger skiller man mellom isolasjon og demping. De forslagene du linker til er stort sett for isolasjon, men det er ikke det du ønsker deg, du ønsker absorbsjon. ( så begynner man å leke med begreper som diffraksjon og diffusjon for å komplisere det hele)
    Jeg ville prøvd 12mm Hunton silencio, det kommer til å støve som f. men det koster ingenting, og hvis det funker kan du sy et trekk.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.790
    Torget vurderinger
    0
    På gulvet foran lytteposisjonen har jeg et vanlig teppe...
    Når du ser på spredningskarakteristikken for dine høyttalere relatert
    til den ultrakorte nærfeltlyttingsposisjonen.......hvilke mengder
    refleksjon er faktisk tilstede? :unsure:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.164
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å sparke inn en åpen dør: MTM er ikke nødvendigvis d'Appolito.

/ot

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker Linkwitz Riley 4-order som han selv(Joseph) anbefaler for MTM. Jeg bruker båndiskant med mindre refleksjoner tak/ gulv. Også ovelegen på flere områder.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    Det er for det første en målemetode som er basert på etterklangstid, noe som ikke blir det tilsvarende i et lite rom hvor etterklangstid ikke eksisterer.

I tillegg spiller bredde x lengde inn og 60x60 cm vil i utgangspunktet ikke være stort nok til høy effektivitet ved disse frekvensene. Men kanskje har du flaks og det fungerer brukbart allikevel. Post gjerne før og etter måling med mic plassert på identisk sted.

Målinger kommer.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    Når du ser på spredningskarakteristikken for dine høyttalere relatert
    til den ultrakorte nærfeltlyttingsposisjonen.......hvilke mengder
    refleksjon er faktisk tilstede? :unsure:
    Jeg tror ikke det er så mye refleksjon fra gulvet. 2 x 60x60x10 på gulvet gjorde ikke stor foskjell på målingene. Refleksjon på målingen er sannsynligvis mest via taket. Et underlag under teppet er mest for å prøve.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    461
    Da var GIK-panelene for montering i taket i hus. Først fikse en midletidig montering, deretter måle/lytte om det har noe for seg. Tro om det er mulig å tromme sammen et par nabokjerringer med vaskestaver for å holde panelene oppe. Ikke for ferme, det forstyrrer målingen.

IMG_1206.jpeg

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.790
    Torget vurderinger
    0
    Da var GIK-panelene for montering i taket i hus. Først fikse en midletidig montering, deretter måle/lytte om det har noe for seg. Tro om det er mulig å tromme sammen et par nabokjerringer med vaskestaver for å holde panelene oppe. Ikke for ferme, det forstyrrer målingen.

Vis vedlegget 1159800
    Kan du ikke bare låne et par gipsplateløftere på Byggern?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn