Albumstafetten 14

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
united59 skrev:
Men trolig vil jeg heller gjenoppdage den gode debutplata deres, er glad for at Stafetten minte meg på den (husker ikke navnet i farta, får google i morra, eller lete på serveren, som er under gjenoppbygging, alt etter L er utilgjengelig i skrivende øyeblikk :)).
I should coco (1995)?
Ja det tror jeg den het. Var en ganske god en til også, den etter, men den første var veldig "frisk og fin". Takk. :)

U

utgatt60135

Gjest
Burnt_Island skrev:
Supergrass - Road to Rouen (2005)

.... noe bleikt, noe disig over plata.
Jeg har ikke hørt mye på plata, men er enig at det er noe bleikt over plata. Jeg har nok bare trukket på skulderne av musikken. Den har kjedet meg uten at jeg synes den er dårlig. Vil nok antyde 5´er fra meg.

Bra anmeldelser fra dere begge, men er nok mest enig med Burnt bortsett fra at jeg ikke syntes beskrivelsene stemte helt med karakteren.

Kjente lite til Supergrass så skal høre mer på deres tidligere album. Har begynt litt uten at de overbeviser meg. Litt for lett?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Supergras:

Bra om en helt ordinær plate. Denne gav meg ikkje allverdens, det må eg bare si. Hørte en del på de for mange, mange år siden, mener til og med å huske at eg såg de på verftet en gang i Jura tiden. De har asolutt laget et knippe snasne låter, men denne plata gav meg ikkje så mye. Skal eg være helt ærlig visste eg ikkje om den før stafetten nå, men eg durte nå igjennom den.

Tipper eg hadde gitt den 5/10. Som alltid, Lyngen og eg er hjertens enig.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Flotte anmeldelser av Supergrass. I seg selv fortjener Road to Rouen kanskje en 6 (ogenhalv), men Supergrass har jeg virkelig sympati for og ville nok gitt karakter 7. Debutalbumet, I should Coco, er en av mine favoritter. Men jeg har opplevd at det ikke fungerer på enkelte stereoanlegg, og ville ikke se det slakta i Albumstafetten av feil årsaker. Kanskje det er for komprimert? Jeg innbiller meg at Road to Rouen er mer tilgjengelig for hififolket. Energinivået fra den fantastiske debuten antydes dog kun.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Burnt_Island skrev:
Supergrass - Road to Rouen (2005)

.... noe bleikt, noe disig over plata.
Bra anmeldelser fra dere begge, men er nok mest enig med Burnt bortsett fra at jeg ikke syntes beskrivelsene stemte helt med karakteren.
Første gangen jeg hørte plata var den bleik, som i kjedelig, men etterhvert er det mer disig, med noe der inne som gjør den mer interessant men som jeg ikke kan sette fingeren på. Derfor karakteren.

U

utgatt60135

Gjest
OAlex skrev:
Debutalbumet, I should Coco, er en av mine favoritter. Men jeg har opplevd at det ikke fungerer på enkelte stereoanlegg, og ville ikke se det slakta i Albumstafetten av feil årsaker. Kanskje det er for komprimert? Jeg innbiller meg at Road to Rouen er mer tilgjengelig for hififolket. Energinivået fra den fantastiske debuten antydes dog kun.
Jeg er ganske sikker på at de aller fleste HiFi folk med stor interesse for musikk klarer å "se" musikken til tross for dårlig lyd. Jeg synes du godt kunne ha meldt den på. Jeg har hørt igjennom debuten og er enig med deg både angående lydkvalitet og ikke minst musikalske kvaliteter. Jeg liker I Should Coco mye bedre enn Road To Rouen. Den er ikke kjedelig, imo. Hadde fint gitt den to karakterer høyere. Jeg hører gjerne mer på plata og liker Supergrass med farta oppe :).

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Lyngen skrev:
OAlex skrev:
Debutalbumet, I should Coco, er en av mine favoritter. Men jeg har opplevd at det ikke fungerer på enkelte stereoanlegg, og ville ikke se det slakta i Albumstafetten av feil årsaker. Kanskje det er for komprimert? Jeg innbiller meg at Road to Rouen er mer tilgjengelig for hififolket. Energinivået fra den fantastiske debuten antydes dog kun.
Jeg er ganske sikker på at de aller fleste HiFi folk med stor interesse for musikk klarer å "se" musikken til tross for dårlig lyd. Jeg synes du godt kunne ha meldt den på. Jeg har hørt igjennom debuten og er enig med deg både angående lydkvalitet og ikke minst musikalske kvaliteter. Jeg liker I Should Coco mye bedre enn Road To Rouen. Den er ikke kjedelig, imo. Hadde fint gitt den to karakterer høyere. Jeg hører gjerne mer på plata og liker Supergrass med farta oppe :).
Det skal sies at jeg liker Road To Rouen godt nok til å anbefale albumet. Det er etter min mening langt fra kjedelig. Dessuten er det greit å kunne si at: "..ja, men det første albumet er myye bedre" :) De tre første albumene deres er ganske sikre kjøp. Supergrass er mer tidsbestandig enn feks Oasis og Blur, og burde hatt et mye større publikum.

U

utgatt60135

Gjest
OAlex skrev:
Supergrass er mer tidsbestandig enn feks Oasis og Blur, og burde hatt et mye større publikum.
Oasis og Blur holdt ikke i nuet engang ;).

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Oasis og Blur holdt ikke i nuet engang ;).
Den første ep'en, det første albumet og små deler av det andre albumet til oasis er uangripelig bra rock. Sånn er det bare. Om man liker musikken eller ikke er en annen sak.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jack McDuff - The Honeydripper

Jack McDuff var for meg et helt ubeskrevet blad før denne trekningen. Litt kjapp research avslørte at han etter en relativt kort karriere som jazzbassist i noen få outfits fikk kallet fra tangentene og lærte seg selv å traktere disse. Her fikk han straks mer oppmerksomhet. Han debuterte som bandleder med albumene Tough Duff og The Honeydripper sammen med saksofonisten Jimmy Forrest. Vel vel, nok om det og over til noen ord om musikken.

Generelt om plata vil jeg si den er langt inne i bop-landskapet, men hele skiva er gjennomsyret av herlige blå toner. Saksofon har aldri vært i nærheten av å være noe favorittinstrument hos meg, men bandlederen McDuff integrerer den nokså perfekt med sitt eget hammondorgel her. Det at saksofonen kommer i andre rekke, så og si annenfiolin hirr-hirr, gjør at det er mye lettere for meg å sette pris på den. Den fremhever orgelpartiene fremfor å stjele rampelyset selv.

Førstelåten Whap!er en herlig og spenstig sak som beviser fra første tone at samtlige orkestermedlemmer trakterer sine respektive instrumenter til perfeksjon. Jeg er nesten tilbøyelig til å sette en stjerne på denne låten i Spotify, noe som vil gjøre den til første jazzlåt som har fortjent den utmerkelsen(?).

Så tas det hele kledelig rett ned på jorda igjen med den overbevisende bluesen I Want a Little Girl. Virkelig dynamisk gjennomført og meget troverdig. Får virkelig forståelsen for mangelen på nyp.

Deretter er det over på tittelkuttet som sannsynligvis er ment som en motvekt til forrige kutt iom at nypet neppe er langt unna for en Honeydripper. Tempoet skrudd litt opp igjen og tonene er ikke like blå noe som i mine ører gjør denne låten mye mindre interessant og nesten til platens svakeste kutt. Kanskje er det det saksofondrevne ompa-boogiehovedtemaet som er for jolly.

Dink's Blues fortsetter i samme leie som tittelkuttet, men et gnistrende orgelparti hever den over. Det er igjen bluesen som regjerer.

Neste spor, Mr. Lucky, er en orgelparade hvor Jack virkelig demonstrerer tangentenes makt. Er virkelig imponert over feelingen og makten han formidler her. Selv når de andre solistene trer frem kniper jeg meg i å sitte og digge orgelet som aldri er langt bak.
Avslutningslåten, Blues and Tonic, er en naturlig fortsettelse og en bra om enn noe anonym avslutning.

Dette er en ganske så tilgjengelig jazzskive uten ville synkoperinger hvor rytmefølelsen forvinner for en uinnvidd. Er ikke noen ekspert på hverken takt eller tone, men ut fra det jeg har telt foregår det aller meste i en 4/4-takt. Men selv om denne plata inneholder åpenbare musikalske kvaliteter er jeg fremdeles for fremmed for jazzen til at den skal klare å holde på interessen min hele veien gjennom. Dermed har jeg landet på en sekser. Har lyst å gi den sju, men det vil ikke værre rettferdig ovenfor de (få) jazzplatene jeg liker. Ingen av dem kommer over åtte.

Jazz er vrient og gøy.

Vedlegg

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.324
Sted
Sortland
Her er jeg helt på linje med Townes.

Townes skrev:
Supergras:

Bra om en helt ordinær plate. Denne gav meg ikkje allverdens, det må eg bare si. Hørte en del på de for mange, mange år siden, mener til og med å huske at eg såg de på verftet en gang i Jura tiden. De har asolutt laget et knippe snasne låter, men denne plata gav meg ikkje så mye. Skal eg være helt ærlig visste eg ikkje om den før stafetten nå, men eg durte nå igjennom den.

Tipper eg hadde gitt den 5/10. Som alltid, Lyngen og eg er hjertens enig.
Har hørt den etpar-tre ganger og den fenget lite. Den instrumentalen er et typisk pauseinnslag som bandet koser seg med under konserten mens vokalisten er ute etter styrkedråper. Kjedelig, og bortkastet i stua.
Nærmere 4/10.

U

utgatt60135

Gjest
jowil skrev:
Jazz er vrient og gøy.
Super anmeldelse, Jowil. Synes du tar´n utmerket hvis jeg forstår deg rett at du ikke hører mye på jazz. Har ikke fått høre på plata dessverre, men en runde må det bli sent i kveld.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Lyngen skrev:
jowil skrev:
Jazz er vrient og gøy.
Super anmeldelse, Jowil. Synes du tar´n utmerket hvis jeg forstår deg rett at du ikke hører mye på jazz. Har ikke fått høre på plata dessverre, men en runde må det bli sent i kveld.
Mange takk. Mine tidligere forsøk på å tre inn i jazzens gemakker har vel levnet meg med en relativt mager beholdning. Setter på Kind of Blue og et par andre Miles Davis-plater en og annen søndag... Kommer vel på andre tanker når jeg blir grå i håret. ::)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.192
Torget vurderinger
4
Shit, albumstafetten. Hadde helt glemt den så nå må jeg bruke tiden fornuftig frem til midnatt.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ingen pisk piskes, nå er det General Sløv som styrer skuta.
Og bra melding, jowil!
Beviset på at eit åpent sinn når langt, også i stafett.
Neste runde blir det hip-hop fra meg.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.324
Sted
Sortland
Flott anmeldelse jowil :D

Lot den spinne noen runder mens nomineringen foregikk, ville tjuvstarte om det ble min oppgave :-\
.....pustet nok lettet ut ja!
Du treffer veldig godt med beskrivelsen av albumet.

jowil skrev:
Jazz er vrient og gøy.
Tror nok at 0,8 - 0,9 % av samlinga er jazz,
hmmmmm -tilfeldig? - neppe ;D.
(Har mye annet som er fryktelig vrient - og noe som er litt gøy ;) )

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Mange takk for gode tilbakemeldinger. Er nok slik for meg at jeg er ganske så uforstående til jazz i sin reneste form, men bra og groovy blir det når andre sjangre blør gjennom. Tror kanskje det er verdt et forsøk å sjekke disse funk-greiene til Honeyboyen fra syttitallet. Koster ikke allverden på ebay ser jeg. Hmmm, likte jeg jazz bedre enn jeg trodde?

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Fin anmeldelse jowil, må innrømme jeg var glad når jeg slapp denne i trekninga. Ikke fordi jeg ikke kan like jazz, men jeg har veldig lite greie på det og kunne nok fått problemer med og ordlagt meg i en anmeldelse.
Har kun hørt denne plata en runde, men den vil nok få noen flere runder etter hvert. Gøy og prøve seg på nye musikksjangere. :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Bent skrev:
Fin anmeldelse jowil, må innrømme jeg var glad når jeg slapp denne i trekninga. Ikke fordi jeg ikke kan like jazz, men jeg har veldig lite greie på det og kunne nok fått problemer med og ordlagt meg i en anmeldelse.
Har kun hørt denne plata en runde, men den vil nok få noen flere runder etter hvert. Gøy og prøve seg på nye musikksjangere. :)
Ja, jubelen sto vel ikke akkurat i taket her i gården etter trekningen ettersom jeg har fått i oppdrag å anmelde både jazz og en slags rap/hip-hopsak (sjangrene her er veldig utydelige for meg). Men det er vel en stor del av hele greia her? Å bli utfordret til å forstå hva andre liker ved musikken, mener jeg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.192
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke den store kunnskapen om jazz selv men jeg får gjøre det beste ut av det.

Når det gjelder musikken vet jeg ikke helt hva jeg skal synes, bluesinspirert jazz er sjangeren jeg vil plassere albumet i. Tidlig ute i førstesporet tenkte jeg kjedelige greier men det skulle ikke mange minuttene til før jeg ombestemte med. Albumet er tidvis svært fengende, men kvaliteten er i mine ører noe ujevn. Hammond B3 er med på store deler av plata, Beatles og Deep Purple har også benyttet det elektroniske orgelet og i min bok er det et klart pluss.
I motsetning til Jowil synes jeg tittelkuttet er albumets sterkeste låt, jeg satte en stjerne på den i last.fm så jeg kan lytte til den ved en senere anledning.

Har en ide om siste ord og karakter for albumet men det kommer først i morgen for jeg synes det vil være urettferdig å gi albumet en endelig omtale uten en gjennomlytting til.

To be continued.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Bra!
Bedre å gi albumet eit par runder enn ei forhasta melding.

:)

U

utgatt60135

Gjest
jowil skrev:
Ja, jubelen sto vel ikke akkurat i taket her i gården etter trekningen ettersom jeg har fått i oppdrag å anmelde både jazz og en slags rap/hip-hopsak (sjangrene her er veldig utydelige for meg). Men det er vel en stor del av hele greia her? Å bli utfordret til å forstå hva andre liker ved musikken, mener jeg.
Å ja, det er oss som skal anmelde Hip hop saken. Jeg tror det kan bli en interessant utfordring. Rap hører jeg så godt som aldri på og har aldri prøvd å ordlegge meg noe om sjangeren heller. Det blir en stor kontrast til Wilco og det er moro. Vi tar utfordringen med et smil, gjør vi ikke ;).

Hører nå på McDuff og skjønner at det ikke er lett å beskrive dette. Det er jo egentlig lettere å mene noe om musikk man absolutt ikke liker. Jazz er for meg aldri dårlig (har ikke hørt noen enda iallefall), men noen klarer bare å trigge følelsene bedre enn andre. Å forklare det er en mer vrien sak. The Honeydripper er utvilsomt behagelig og fint å høre på, men synes litt vel lett for min smak. Litt vel laidback. Jeg liker litt tyggemotstand, litt mer frempå eller mer kreativitet. Liker jazz, men er nokså kresen så samlingen er ikke stor. Litt mer glad i moderne jazz.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Veldig bra om Jack McDuff, jowil.

Glad eg ikkje trakk jazzplata, ikkje fordi eg ikkje liker det, for det gjør eg, men fordi eg aldri hadde evnet å skrive så vetig om den som du har gjort.
Kul plate, og forholdsvis snill og tilgjengelig vil eg si. Neste gang blir det Coltrane's Ascension fra meg ;D

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Enig med Townes der, god plate, vanskelig å anmelde, men her er det godt gjort.

Jeg liker ikke jazz. Det er bare det at mange jazzmusikere er gode til å lage bra instrumentalmusikk. ;D

Har faktisk ganske mange plater av Brother Jack. Liker best hans nyere materiale, jeg kjente ikke til denne. Han og laugbror Jimmy Smith er B3-favoritter her i heimen.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
united59 skrev:
Enig med Townes der, god plate, vanskelig å anmelde, men her er det godt gjort.

Jeg liker ikke jazz. Det er bare det at mange jazzmusikere er gode til å lage bra instrumentalmusikk. ;D

Har faktisk ganske mange plater av Brother Jack. Liker best hans nyere materiale, jeg kjente ikke til denne. Han og laugbror Jimmy Smith er B3-favoritter her i heimen.
Ja, de er jo mye samme ulla. Har virkelig sansen for Smith. Også når han synger, som på Stay Loose (1968). En virkelig cool plate. Han synger sikkert på flere album, han har vel gitt ut ca 7 645 album, og eg har ikkje helt oversikten.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Glimrendes anmeldelser !

Har dessverre ikke hatt tid til å følge så godt med,men om Supergrass syns jeg de er flinke til å snekre gode poplåter.Har ikke noe annet forhold til de enn at jeg hørte 'I should coco' da den kom ut.Når det gjelder jazz er det ikke enkelt å beskrive så godt med ord.Det går litt mer i emosjoner.Sjøl sliter jeg litt med orgeljazz,syns det blir noe "sidrompa".

mvh. s,

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Jimmy Smith har eg sansen for, heilt sidan eg fant ut at han hadde gitt ut eit heilt album med samme tittel som ein Beastie Boyslåt.

Dette er rimelig frekt.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har den Jimmy Smith-plata.Frekt av han å stjele fra Beastie Boys.

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
Har den Jimmy Smith-plata.Frekt av han å stjele fra Beastie Boys.

mvh. s,
Det er da masse band (og album) som er kalt opp etter andre artisters låter. Deep Purple, Dum Dum Boys, Radiohead, Rolling Stones, Motorhead etc.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ja,men Beastie Boys var jo virkelig store på 50-tallet !

mvh. s,

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Razika
Program 91

Jeg vet at Burnt_Islands musikksmak ofte sammenfaller med min egen. Så hva er det han har nominert? Razika er et band fra Bergen bestående av fire 19-årige jenter: Marie Amdam (vokal/gitar), Maria Råkil (vokal/gitar), Marie Moe (bass/kor), og Embla Karidotter Dahleng (trommer/kor). Produsent er Matias Tèllez.

Program 91 er bandets debutalbum av 2011. Albumet er fylt av lettflytende poplåter med sommerlig stemning, sjarmerende sanger om forelskelsesrelasjoner(*) og jenteattityde. Det synges på både engelsk og norsk (bergensk); omtrent annenhver låt vekselsvis. Min første assosiasjon går til Sarah Cracknells vokal i Saint Etienne, og noe annet jeg har hørt, men ikke kommer på. Dette er god popmusikk som er lett å like. Sang nr sju(**), Eg vetsje, er faktisk gullfin!

Men det er to ting som forstyrrer idyllen:
1. Miks av engelsk og norsk sang gjennom albumet.
2. Det litt uoppfinnsomme ska-gitarkompet som går gjennom de fleste sporene. Jeg kan ikke fordra ska.

Når det gjelder engelsk/norsk miks er det ikke selve blandingen som forstyrrer, men det faktum at sangene på bergensk er så uendelig mye bedre å høre på. Mer inspierert enn de engelske, rett og slett. Det er for meg ubegripelig at ikke alt er gjort på bergensk. Dette albumet kunne vært allemannseie. Men alt i alt er dette fengende popsnekkeri. Det innehar ikke kvalitetene til et mesterverk (unntatt sang sju) så maks poeng er 8. Så trekker jeg ett poeng for hvert av de to irritasjonsmomentene. Det blir 6 i sluttpoeng :)

* Jeg finner opp begreper underveis.
** Tilfeldig?

edit: bytta ut "hater" med "kan ikke fordra"

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Vel,jeg like ska og pop og denne platen syns jeg er en av årets beste.Og da er også utenlandske plater regnet med.

Edit : Var litt tidlig ute med en kommentar.Der kommer jo en anmeldelse til.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Razika - Program 91
(2011)

Razik består av 4 19 år gamle jenter fra Bergen som har spilt sammen siden 2005
«Marie Amdam, Maria Råkil, Marie Moe, and Embla Karidotter Dahleng»
Marie Amdam er vokalist, resten vet jeg ikke hva bedriver i bandet men det er sikkert traktering av div. Instrumenter.
12 låter klokket inn på ca 32 min.

Musikken er pop med tydelige referanser til den nye bølgen fra slutte, av 70 tallet -tidlig 80-tall. «Ska» (Madnes, The Specials m.fler) Den perioden er jentene fasinert av.

Fengende og effektiv popmusikk som setter seg lett i hodet med et utradisjonalt uttrykk var inntrykket etter de første 3 låtene. Etter det gled låtene inn i hverandre og det ble noget ensformig. Tok seg opp på slutten hvor det ble mere tempo og skøyeri (siste låta)

Talentfulle piker som med godt arbeid kan bli svært så bra om noen år. For det er noe uferdig og umodent over skiva (kan være at jeg er blitt gammel og sur) de trenger flere låter med variasjon. De må bestemme seg for om de skal synge på norsk eller engelsk. Skal Maria Amdam synge på engelsk må hun trene bort den bergenske aksenten. Hvorfor ikke gi ut albumet både på norsk og engelsk? Regner med at de har et managment, løkhuene burde opptre som rådgivere!

Tekstene er i all hovedsak om samme tema nemlig sutrete låter om slemme gutter som har sviktet. Hva med å dele tekstene opp i teamas. Et forslag i all velvillighet:
Marie A du tar for deg: «ungdomsfylla»
Maria R du kjører: «Vold og misbruk»
Marie M ditt tema er: «Svikefulle kvisete gutter og noe puling for å lette opp litt»
Embla K til slutt: «Bergen suger»

Tekstene og engelskuttalen kommer noe i veien for musikken.
Alt i alt en sjarmerende popskiva som glir lett inn i hodet og lett ut. Spent på neste skive. 6/10

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Brillefine meldinger om Razika. Må innrømme at jeg ikke visste at det var et band. Trodde det var en jente... Helt enig med 65finger at det hele høres veldig umodent ut. Og en steike fin arbeidsfordeling du har kommet opp med! Måtte flire godt av den, kjempeidè!

Lyngen skrev:
jowil skrev:
Å ja, det er oss som skal anmelde Hip hop saken. Jeg tror det kan bli en interessant utfordring. Rap hører jeg så godt som aldri på og har aldri prøvd å ordlegge meg noe om sjangeren heller. Det blir en stor kontrast til Wilco og det er moro. Vi tar utfordringen med et smil, gjør vi ikke ;).

Hører nå på McDuff og skjønner at det ikke er lett å beskrive dette. Det er jo egentlig lettere å mene noe om musikk man absolutt ikke liker. Jazz er for meg aldri dårlig (har ikke hørt noen enda iallefall), men noen klarer bare å trigge følelsene bedre enn andre. Å forklare det er en mer vrien sak. The Honeydripper er utvilsomt behagelig og fint å høre på, men synes litt vel lett for min smak. Litt vel laidback. Jeg liker litt tyggemotstand, litt mer frempå eller mer kreativitet. Liker jazz, men er nokså kresen så samlingen er ikke stor. Litt mer glad i moderne jazz.
Utfordringen tar vi med et smil, ja. Kontrasten er voldsom i det aller meste med de to skivene jeg har fått.

Har faktisk vært på hele to jazzkonserter; en jeg slukte rått og en annen jeg ikke skjønte bæret av. ??? Den førstnevnte var en vill og hektisk orgelorgie(!?!) med Joe Zawinul Syndicate og rett og slett skitbra selv om jeg ikke ante kvidderet om jazz. Den andre var en regelrett kattepine med et annet såkalt geni, Charlie Haden, og en gitarist jeg ikke husker navnet på som byttet på å boble ut mer eller mindre vellykkede trudelutter. Det ble nok litt for moderne for meg. ::) Bevis på at kontrastene kan være enorme innenfor samme sjanger også.

Townes skrev:
Veldig bra om Jack McDuff, jowil.

Glad eg ikkje trakk jazzplata, ikkje fordi eg ikkje liker det, for det gjør eg, men fordi eg aldri hadde evnet å skrive så vetig om den som du har gjort.
Kul plate, og forholdsvis snill og tilgjengelig vil eg si. Neste gang blir det Coltrane's Ascension fra meg ;D
Blir nesten flau som en liten jente over all skryten her. Ut ifra de skribleriene du har gjort både i denne og i de tidligere stafettene er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at du ville skrevet mye vetig om denne også.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Takk for tilbakemelding jowil. Du leverte selv en glimrende anmeldelse!

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
2 flotte anmeldelser av Razika :)
Må innrømme at jeg ikke har hørt platen bortsett fra en sang eller to på radio, enig at det virker litt umodent det lille jeg har hørt.

Topp Bunn