Albumstafetten 14

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
65finger skrev:
Townes skrev:
65finger skrev:
Townes skrev:
Da game iz on:
Betyr det at du ikke bytter?
Jau. For no rekker eg å høre den skikkelig ei vekes tid :) Satte jo mandag som deadline for å lande i kassa, og den klarte det med et halmstrå.
Ikke noe problem
Beklager om eg skapte forvirring, men tanken var at eg ville bytte så sant eg ikkje fikk den innen i dag, men du kan jo få få melde Wilco du og :) Plata er sikkert så god at alle burde anmeldt den.
Har lyttet igjennom den et par ganger. Itte no problem Townes. tar til takke med den andre jeg :'(
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Nirvana-anmeldelse kommer i morgen tidlig. Stay tuned. Antar at jeg skal poste omtrent akkurat her.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Nirvana anmeldelsen kommer om 34 minutter - rekker det ikke i morgen før matlaging, pakking, hundelufting, skoleskyss og jobb 8). Det var på dato?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hansern skrev:
Nirvana anmeldelsen kommer om 34 minutter - rekker det ikke i morgen før matlaging, pakking, hundelufting, skoleskyss og jobb 8). Det var på dato?
Hiv den ut NÅ!! jeg er spent 8)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Sitat fra 65finger

"Hiv den ut NÅ!! jeg er spent "

Aner man et lite prestasjonspress :eek: ::) :p

Kona lurte på hva jeg kunne vinne ;D
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Nirvana: "Unplugged In New York" (1994)


"I gazed a gazely stare at all the millions here
We must have died alone, a long long time ago"

(David Bowie: "The Man Who Sold The World")

I og med at dette er ca 20 år gammelt kan det være på sin plass med en kort historikk:

Nirvanas første album Bleach kom i 1989, inspirert av The Melvins, Mudhoney, Black Sabbath og Led Zeppelin. Høyt energinivå, rå vokal og en hard og upolert lyd drevet fram av et frenetisk komp skjuler ikke den klare musikaliteten og endel låtmessige perler.

Etter anbefaling fra Kim Gordon ga David Geffen bandet kontrakt med DGC Record og i 1991 kom Nevermind. Selv om den er mere polert og avrundet i formen er holdningen den samme. Bandet låter enda tettere, og det er tydelig at de har vokst både som musikere og ikke minst som låtskrivere. Hvilesporene fra 'Bleach' er borte og albumet har (en fortjent) klassikerstatus i dag.
'Nevermind' solgte utrolige 3 mill ex på 6 måneder og henviste Michael Jakson til andreplass på salgslistene. Man skal ha ryggrad og tryggt ego for å takle slikt.
Cobain var ikke fornøyd med produksjonen av Nevermind og brakte inn Steve Albini for oppfølgeren. In Utero ble spillt inn og mikset ferdig i løpet av to uker. Resultatet er et betraktelig råere lydbilde med umiskjennelig garasjepreg, noe som ikke kler alle låtene like godt. Låtmaterialet virker noe svakere enn på 'Nevermind' men noe av kvaliteten drukner i produksjonen.

Det er derfor ikke noen overraskelse å lese at bandet ønsket å ta musikken i en ny retning, noe 'Unplugged..' er en god dokumentasjon på. Låtmaterialet her preges av at bandet ikke var interressert i å melke markedet med en unplugged best-of samling; 1 låt fra Bleach, 4 fra 'Nevermind' og 3 fra 'In Utero'. De utelater signaturlåta 'Smells Like Teen Spirit' og ei rad med perler som ville sikret at plata solgte i bøtter og spann. Seks coverversjonene: The Vaselins: "Jesus Doesn't Want Me For A Sunbeam", (fra 'Dying For It' EP 1988), Bowie: "The Man Who Sold The World" (1970) og tre låter av The Meat Puppets (hentet fra albumet "II" fra 1984), før konserten avslutter med en mesterlig versjon av "Where Did You Sleep Last Night", en gammel amerikansk folkesang, skrevet ned i 1917 og gjort kjent av Leadbelly. Felles for disse låtene er at det ikke er grunge-versjoner vi får, men med respekt, kjærlighet og stor musikalitet føyes de lett inn i helheten sammen med originalmaterialet.

Vokalist Curt Cobain var bandets kreative kraft. Hans personlige problemer førte etterhvert til et rusmisbruk som raskt kom ut av kontroll. Han endte livet for egen hånd etter å ha stukket av fra en avrusningsklinikk i april 1994. Opptakene til denne plata ble gjort i november 1993 og det er for meg helt umulig å anmelde denne uten å forholde meg til Cobains tragiske skjebne.

Hans nærvær og vokal prestajoner preger hele plata, og han starter full av energi og pondus, selv om det er langt til den tøylesløse energien og desperasjonen i originalen fra Bleach. Intens, velartikulert og med en overbevisende innlevelse skaper han magi fra første strofe. Utover i settet endrer Cobain's stemme karakter; en inderlighet kommer til, og tilstedeværelse i tekstene blir sterkere, midtveis suppleres dette med en stille og intens resignasjon i stemmen.
Man aner at åpningen har vært emosjonellt svært tøff:
'Come As You Are' (om å nærme seg andre naken og sårbar uten å frykte angrep);
'Jesus Doesn't Want Me For A Sunbeam' (om å verdsette eget liv),
'The Man Who Sold The World' (om å føle seg alene og bortkommet blandt andre mennesker), 'Pennyroyal Tea' (om å slåss med sine egne demoner og vanskene med å verdsette seg selv og det man selv har gjort) og 'Dumb' (hvor han ser seg selv i forhold til andre, og selvforakten kommer krypende: "..Think I'm just happy..."). Cobain høres sliten ut resten av konserten. Engasjementet, viljen og energien er klart til stede, men det høres ut som om forestillingen tapper ham for krefter; han klarer ikke å kjempe mot sin egen resignasjon - sine egne demoner, hans grunnleggende mistro til egne prestasjoner kjemper seg fram og han resignerer, han har ikke lengre overskudd til å stå imot de destruktive kreftene. Det sniker seg inn en følelse av at han har overgitt seg selv til sin skjebne, og denne uroen blir klarere og mere skremmende etterhvert som konserten skrider frem.

Musikalsk starter albumet ideelt: etter det beste sporet fra 'Bleach' går bandet rett på 'Nevermind' og scenen er i grunnen klar for en slagerparade. Etter en nedstrippet versjon av 'Come as You Are' hvor den sterke melodilinjen og den såre teksten får skinne, går bandet over til å gjøre The Vaselines "Jesus Doesn't Want Me As A Sunbeam" og deretter 'The Man Who Sold The World", to spor som setter atmosfæren for resten av sesjonen. De fem originale som følger viser hvilket låtskrivertalent Cobain var, i denne settingen skinner melodiene som perler;
vakre, gripende og fengende.
Deretter følger en troika hentet fra The Meat Puppets:"II". På disse låtene krysser Meat Puppies punkens holdning og energi med countryens melodiøsitet og sårhet og Nirvana gjør ikke versjoner av disse sangene heller, de spiller dem slik de er skrevet. Stor musikalitet og gripende vokal er nok til å gjøre at alle coverlåtene skinner med den rene kjærligheten de er gjort med.

Som avslutning får vi en utsøkt versjon av 'All Apologies' fra 'In Utero', hvor sårheten i tekst og melodi er så sterk at låta truer med å ramle sammen. Og når Cobain's stemme til slutt sprekker i en siste kraftanstrengelse på Leadbellys 'Where Did You Sleep Last Night' er det gåsehud over det hele og det er vanskelig å holde øyet tørt.

Nirvana fremstår her i ny drakt - dette er ikke akustiske versjoner snekra sammen i nødvendighet før en snartur på TV. Konserten viser at bandet jobbet seg mot en endring i det musikalske uttrykket, de fremstår som et samkjørt band med en klar musikals visjon.
Gjennomtenkte og gjennomarbeidete arrangementer og et vel planlagt låtutvalg gjør at dette live-albumet fremstår med en sjelden helhet og konsistens.

I løpet av konserten tegner bandet et portrett av en kunstner med en plaget sjel og et forstyrret ego. En svært ensom mann.

En klassiker.: 10/10

Låtene er:

1 About a Girl (Cobain)
2 Come As You Are (Cobain/Nirvana)
3 Jesus Doesn't Want Me For A Sunbeam (Kelly/McKee)
4 The Man Who Sold The World (Bowie)
5 Pennyroyal Tea (Cobain)
6 Dumb (Cobain)
7 Polly (Cobain/Nirvana)
8 On A Plain (Cobain/Nirvana)
9 Something In The Way (Cobain/Nirvana)
10 Plateau (Kirkwood)
11 Oh Me (Kirkwood)
12 Lake Of Fire (Kirkwood)
13 All Apologies (Cobain)
14 Where Did You Sleep Last Night (trad./Leadbelly)

(Post scriptum: Undertegnede var blant de som gikk ned i knestående og takket høyere makter da 'Nevermind' kom ut. (Høyere makter er vel her David Geffen.) Men jeg ramlet av etterhvert, så jeg hørte aldri oppfølgeren og heller ikke herværende album. Anmeldelsen er dermed basert på et jomfruelig, dog ikke uhildet, førsteinntrykk.)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Glimrende anmeldelse av deg Hansern og samme karakter som jeg ville gitt albumet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fantastisk anmeldelse av en fantastisk plate. Enig i alt og med 10/10. For en debut i stafetten. Noe å strekke seg etter. Det er hjerteskjerende å høre den skiva spesielt med tanke på hva som skjedde noen måneder etter.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Var nok litt eplekjekk etter trekningen, i og med at jeg faktisk ikke hadde hørt denne før. Regna med at de covra seg sjøl akustisk..... det var ehh-feil.
Desto større overraskelse og glede i heimen når det gikk opp for meg hvilket album det er.

Takker for tilbakemeldingene 8)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg bøyer meg i støvet, Hansern. Glitrende skrevet! Både interessant og givende lesning. Jeg er veldig enig. En klassiker og jeg ville også gitt Nevermind og In Utero full pott.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Fantastisk flott melding Hansern, av et like fantastisk album. Du har fanget albumet veldig godt, og fremhever mange av de øyeblikkene som står, for meg, og sikkert veldig mange andre, som de sterkeste.

Jeg har sagt det en god del ganger her inne, Nirvana's MTV unplugged session knuser alle andre med mange lysår. Det er en helt ufattelig sterk opptreden, rett og slett. Intet annet å si.

Hadde gitt den 36/10.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Utrolig bra Hansern ! Lista legges høyt.Dette er en plate jeg har hatt i en god del år,og takket være stafetten ble den funnet frem igjen og virkelig bli oppdaget ! Enig med karrakteren.Er også blant de som har et litt anstrengt forhold til 'nevermind',en plate jeg har på lp,men som neppe vil bli spilt så mye igjen.

mvh. s,
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Dere kan beskylde meg for mye, men ærlig er jeg ihvertfall :) Her er min mening:

Nirvana – MTV Unplugged in New York

"Hvorfor hører du på Nirvana pappa?"

Nirvana unplugged høres jo spennende ut. Det var det vistnok for Kurt Cubain også. De som er interessert i bakgrunnen for konserten kan f.eks. lese engelsk wikipedia.

Konserten begynner flott med med en av mine favoritter på xBox Guitar Hero: "About a Girl". Lyden er meget bra. Passe mye rom gir god live-følelse. Sitter på første rad. Dyktige musikere, bevares. Neste låt kan jeg også like, men derfra går det opp og ned. For å ta det jeg ikke liker på denne CD'n med en gang. Jeg tåler lett at Kurt Cobain synger litt surt, sikkert med vilje. Det jeg sliter med er når han ikke synger, men presser lyden frem fra et eller annet sted langt der inne, gjennom nesten lukket munn. Hør for eksempel på "Pennyroyal Tea". Eller aller helst la vær. Det høres værre ut enn meg, i dusjen, på en dårlig dag.

Hør heller på "The Man Who Sold the World", David Bowie cover. Eller "Lake of Fire", Meat Puppets cover med Meat Puppets som gjesteartister.
For de som fulgte Nirvana, kjenner tekstene og bakgrunnen kan jeg forstå at albumet er en høydare. For meg er det en nerve og sjel der som jeg ikke helt får grep på. For meg blir det flere nedturer enn oppturer. Kanskje et hat eller elsk-album dette? Ikke for meg, karakter 5/10. Det gir god plass til andre der oppe, inkludert andre Nirvana-album.

"Hvorfor hører du på Nirvana pappa?" "Never mind".
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.350
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Gode anmeldelser hvor begge anmelderne begrunner sin karakter. Litt misunnelig på Hansern som fikk oppleve denne for første gang..



(gormj tar fullstendig feil i sin vurdering forøvrig)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hmm. her har det forsvunnet flere innlegg som ble postet rett før serveren gikk ned i stad. venter litt og ser om de kommer tilbake.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Jau, husker at spesielt Dazed og roberten sine innlegg var knallgode og velfunderte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Jau, husker at spesielt Dazed og roberten sine innlegg var knallgode og velfunderte.
Jeg kan trylle frem en kopi av mitt, i alle fall:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Utrolig god anmeldelse av Hansern! Hadde du virkelig ikke hørt plata før? Da må jeg si du fanget den godt. Enig i det meste og i karakteren! Selv synes jeg i motsetning til deg at plata blir bedre mot slutten, og ikke omvendt, og så synes jeg at Nirvana gjør alle coverlåtene til sine egne, uten å "ødelegge" dem på noen måte. Tusen takk!

Jeg var egentlig litt skeptisk til hele Albumstafetten 14, grunnet min egen inkompatibilitet med det nominerte materialet, men denne anmeldelsen kan ha reddet hele runden for meg! ;D

God anmeldelse av Gorm også, selv om jeg som sagt er enig med Hansern ang. både karakter og hvordan plata oppfattes. ...Men det er ikke mulig å krangle om smak og behag. :) Takk til deg også.

Hadde tenkt å skrive en slags anmeldelse av plata selv også etter at anmeldelsene var inne, men etter Hanserns, er det ikke nødvendig. Sier bare at Nærmere Kurt enn dette er det umulig å komme! For en nerve, intimitet og utladning av følelser. Låtmaterialet er dessuten førsteklasses. Instant gåsehud-plate!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Dette var en bra åpning av stafett 14. Artig at det ble to forskjellige velbegrunna meninger om plata også.

Jeg er nok mest enig med Hansern, er jo en klassiker dette.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Enig, bra begynnelse av stafetten og spesiet bra av Hansern, ingen problem og se at den anmeldelsen er lagt ned mye arbeid i.
Jeg synes også denne platen er bra selv om jeg nok hadde landet en karakter eller to under Hansern.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Flotte anmeldelser. Jeg heller mest mot Gormj sin vurdering siden Nirvana aldri har vært "mitt" band og det er for mange opp og nedturer på plata, men ville nok gitt 7/10.

Forøvrig så var jeg tidligere overbevist om at "About a Girl" var en Lennon/McCartney sang. Jeg har tilogmed klart å overbevise andre om at det var tilfelle. Jaja.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.423
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Holder med i at det var meget flotte anmeldelser og at det var en god plate.

Denne skiva er den eneste av Nirvana jeg jevnlig spiller. Ville vel gitt den en 8er, og det er veldig høyt for en live-cover-skive.

Vet ikke om skalaen min går høyere for plater av denne kategori :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Holder med i at det var meget flotte anmeldelser og at det var en god plate.

Denne skiva er den eneste av Nirvana jeg jevnlig spiller. Ville vel gitt den en 8er, og det er veldig høyt for en live-cover-skive.

Vet ikke om skalaen min går høyere for plater av denne kategori :)
"Cover-skive" var vel å ta i. Av 14 sanger er det seks som ikke er skrevet av Kurt Cobain, og de tre av disse som er skrevet av Meat Puppets, er meat Puppets med på scenen og fremfører.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.423
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
united59 skrev:
Holder med i at det var meget flotte anmeldelser og at det var en god plate.

Denne skiva er den eneste av Nirvana jeg jevnlig spiller. Ville vel gitt den en 8er, og det er veldig høyt for en live-cover-skive.

Vet ikke om skalaen min går høyere for plater av denne kategori :)
"Cover-skive" var vel å ta i. Av 14 sanger er det seks som ikke er skrevet av Kurt Cobain, og de tre av disse som er skrevet av Meat Puppets, er meat Puppets med på scenen og fremfører.
Jo'a, men det er vel cover for det?
Alt stoff var vel gammalt, innspilt før, intet nytt materiale her?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
coverversjonene er uten unntak bedre enn orginalene etter min oppfattning
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Dazed skrev:
united59 skrev:
Holder med i at det var meget flotte anmeldelser og at det var en god plate.

Denne skiva er den eneste av Nirvana jeg jevnlig spiller. Ville vel gitt den en 8er, og det er veldig høyt for en live-cover-skive.

Vet ikke om skalaen min går høyere for plater av denne kategori :)
"Cover-skive" var vel å ta i. Av 14 sanger er det seks som ikke er skrevet av Kurt Cobain, og de tre av disse som er skrevet av Meat Puppets, er meat Puppets med på scenen og fremfører.
Jo'a, men det er vel cover for det?
Alt stoff var vel gammalt, innspilt før, intet nytt materiale her?
En "cover" er vel når en artist spiller en sang som noen andre har gitt ut/spilt før. Hvis de regner med sangene som  Meat Puppets fremfører selv, sammen med Nirvana, som coverversjoner, er det fremdeles åtte sanger igjen som Nirvana har laget selv. Hvis de også er "coverversjoner", so OK. da er dette en coverplate. 10/10 er den verdt åkke som. :)

Ja, alle sangene var gitt ut på andre plater før, men i en ganske annen drakt.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.423
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Misforstå meg ikke rett, Dazed, jeg liker denne plata veldig mye :).

Hva som er cover og ikke og bedømmelsen av live-plater contra vanlige utgivelser, er vel en heller teknisk, akademisk sak.

Min erfaring er at en live-plate nesten alltid er bare cover, men da oftest med "egen-covere". At de også covrer 4-5 andre her, er bare bra, det gir noe ekstra.

Samtidig er det så at hadde de spilt inn nye sanger live, hadde det vært en helt annen sak. Her er det altså kun (?) framføringen å snakke om og utvelgelsen av gamle sanger, ikke håndtverket å lage nye sanger. Nye meklodier og tekster er nytt åndsverk, noe som alltid har en ekstra interessant dimensjon.

Derfor kan ikke dette være noe mesterverk-album for meg, da må alt være på plass, artisten har lagd gode nye sanger og framføringen må være på topp. En og annen cover tåles, men ikke kun det. Det er bare sånn jeg tenker.

Uansett spiller jeg altså denne oftere enn flere 9-er og 10-er plater jeg har.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Jeg vet ikke hva som er kosher her men en liten kommentar kan jeg vel komme med?

Når det gjelder karakteren hadde jeg egentlig satt den til 9, så leste min bedre halvdel anmeldelsen og kommentaren derfra var:
"Hvorfor gir du 9/10? Med det du har skrevet, hva skal til for å få 10?" Svar skyldig.
Nå skal det innrømmes at overraskelsen var stor ved gjennomlytting, så plata er ikke anmeldt i direkte kontekst med resten av katalogen.

Setter stor pris på gormj's anmeldelse, hvis dette prosjektet skal ha noe for seg kan vi ikke falle i servilitetens uinterressante grøft.

At coverplater ikke kan være verdt 10/10 syns jeg er et sært standpunkt. Har du hørt Sinatra?

Takk igjen for positive meldinger. At jeg syns dette konseptet var gøy er vel ingen bombe ;D - og det må nok sies at jeg var heldig med trekningen. (Jeg hadde startet forberedelsene til anmeldelsen av etpar av de andre albumene, og det så litt værre ut, men det var også andre album jeg så på som mer intresange (gidder ikke slå det opp) enn "Unplugged...". Jaja - mot ignoransen kjemper selv fanden forgjeves!)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Sære standpunkt er bra i denne settingen 8)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.423
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Hansern,
for min del kunne du gjerne endret den andre tråden her til: "Sinatra og annet ræl jeg ikke forstår...." ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Roky Erickson - Don't slander me.

Litt bakgrunnshistorie:
Roky Erickson er en fascinerende mann med en tøff livshistorie. Han var en pionerene innenfor psykodelisk rock og rimelig rå til å bruke narkotika på 60 tallet og ble ødelagt for livet av psykiatriens barbariske metoder på den tiden.

Etter at psykiatrien hadde ødelagt han fortsatte han som artist men han ble rundlurt av en kynisk bransje som aldri ga han noe betaling for arbeidet. Etter å frivillig ha trukket seg fra bransjen grunnet marsboer som hadde tatt tilhold i kroppen hans forsvant han fra rampelyset fra tidlig 80-tallet.

Godt hjulpet av gode venner har han kommet tilbake til rampelyset på 90 tallet og det er ganske imponerende for en mann med erfaringene at han fortsatt står oppreist.


Det var bakgrunnshistorien og nå kommer min subjektive anmeldelse:
Jeg kjenner godt til artisten fra før albumstafetten etter å ha blitt oppmerksom på han via dette forumet. Kommer sikkert til å møte motbør for denne uttalelsen men jeg liker de nyeste albumene hans best.
Det er lett å høre at musikken til Roky kommer rett fra sjelen og han har tidvis svært gode tekster. Skal jeg sette han i en bås vil jeg si at det kommer i kategorien rock inspirert fra 60-tallet. Ankepunktet mot albumet er at jeg tidvøs føler det blir litt vel masete og nasalt selv om det fenger veldig. Anbefaler albumet til alle uten forbehold for det er en artist det er verdt å få med seg og albumet har mange gode kvaliteter.

Gir albumet karakteren 7.5 og en soleklar anbefaling
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Roky Erickson - Don't slander me.

Litt bakgrunnshistorie:
Roky Erickson er en fascinerende mann med en tøff livshistorie. Han var en pionerene innenfor psykodelisk rock og rimelig rå til å bruke narkotika på 60 tallet og ble ødelagt for livet av psykiatriens barbariske metoder på den tiden.

Etter at psykiatrien hadde ødelagt han fortsatte han som artist men han ble rundlurt av en kynisk bransje som aldri ga han noe betaling for arbeidet. Etter å frivillig ha trukket seg fra bransjen grunnet marsboer som hadde tatt tilhold i kroppen hans forsvant han fra rampelyset fra tidlig 80-tallet.

Godt hjulpet av gode venner har han kommet tilbake til rampelyset på 90 tallet og det er ganske imponerende for en mann med erfaringene at han fortsatt står oppreist.


Det var bakgrunnshistorien og nå kommer min subjektive anmeldelse:
Jeg kjenner godt til artisten fra før albumstafetten etter å ha blitt oppmerksom på han via dette forumet. Kommer sikkert til å møte motbør for denne uttalelsen men jeg liker de nyeste albumene hans best.
Det er lett å høre at musikken til Roky kommer rett fra sjelen og han har tidvis svært gode tekster. Skal jeg sette han i en bås vil jeg si at det kommer i kategorien rock inspirert fra 60-tallet. Ankepunktet mot albumet er at jeg tidvøs føler det blir litt vel masete og nasalt selv om det fenger veldig. Anbefaler albumet til alle uten forbehold for det er en artist det er verdt å få med seg og albumet har mange gode kvaliteter.

Gir albumet karakteren 7.5 og en soleklar anbefaling
Super anmeldelse Anonym. Roky er en av heltene. Tror jeg ville jekket karakteren en opp :)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.350
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
God Anmeldelse, har ikke bestemt meg for om dette er 7 eller 8. Det er platene fra 80/81 (Roky Erickson & the aliens/ The Evil One, utgitt i et utall varianter) som er mine favoritter.

edit: tastefeil
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
God Anmeldelse, har ikke bestemt meg for om dette er 7 eller 8. Det er platene fra 80/81 (Roky Erickson 6 the aliens/ The Evil One, utgitt i et utall varianter som er mine favoritter.
Støttes nesten 100%. Synes faktisk All that may do my rhyme er best. I alle fall like best som de du nevner ;D
Venter på united59 før eg sier noe mer om denne Roky plata.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.423
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Roky Erickson - Don't slander me


I ettertid er det litt vanskelig å forstå at plateselskapet Restless Records brukte fire år på å bestemme seg om de i det hele tatt skulle gi ut denne plata. For det er ingen tvil om at dette er et meget godt album.

Det var i 1982 opptakene ble gjort, og for en gang skyld stemte det meste for Roky (Roger Kynard) Erickson. Han befant seg i et godt studio, med flinke og opplagte musikere, og med kompetente folk bak spakene. Først og fremst var Roky selv i slag, medikamenter og galskapen var tydeligvis under en slags kreativ kontroll. En rekke glimrende sanger, skrevet av ham selv, frontes av hans gnistrende gitar og fantastiske vokal. På denne plata er stemmen hans både varm, skarp og insisterende voldsom på samme tid. Har noen noen gang prestert bedre rock 'n roll-vokal enn det Roky gjør her?


Visstnok mente plateselskapet at opptakene ikke passet inn i new wave-tiden, men i 1986 kom albumet likevel ut, da bestående av 10 sanger. I 2005 kom Rykodisc med en reissue med tre ekstra spor lagd til på slutten, det er er denne utgaven som ligger på Spotify. Et par middels låter tiltross, dette er trolig det beste rocke-albumet Roky noen gang har lagd (selv om noen "purister" mener at Rokys musikk ikke kler en slik god produksjon).

Roky Erickson er dessverre bedre kjent for sitt tragiske livsløp enn for sin musikk. Hyggelig er det da på 2000-tallet å se at den tidligere rusmisbrukeren er kommet seg opp på føttene igjen og produserer ny musikk. Selv om mange år med LSD, heroin og elektrosjokk har satt sitt preg. Han fortjener legendestatus også for den musikken han produserte. Blant annet var han en av pionerene innen psykedelica-rock på 1960-tallet. Også soloalbumet "Don't Slander Me" har en plass i musikkhistorien.

Albumet starter med tittelkuttet, et av de store høydepunktene. For meg er det vanskelig å holde føttene rolig med denne fengende og samtidig så rocka låten. Utover er nivået jevnt over strålende. Mange av sangene er melodiøse, samtidig som det er mye energi i en stram miks. Tempoet er høyt, med flotte "hooks", mye spilleglede og disiplin. Jeg kan iblant ta meg i å tenke at gitarsoloene avbrytes litt for tidlig, men det betyr nok bare at timinga er superbra.

Av andre godbiter må selvsagt nevnes den utrolig vakre popsangen "Starry Eyes" og også "Nothing in Return". Samt rockerne "Haunt" og "Bermuda". De tre ekstrasporene består av to søte kjærlighetssanger, som totalt sett letter noe på rocketrøkket, samt en alternativ versjon av "Haunt". For å komplettere bildet må også den suggererende "Burn The Flames" tas med. Her slipper galskapen hans tydelig til, kan det være noe annet en forstyrret manns latter vi hører? I alle fall går det kaldt nedover ryggen på denne anmelderen.

I spotify-versjonen må denne plata få en stø 9 av 10. Originalen er et halvt hakk bedre.
 
Topp Bunn