Albumstafetten 14

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Veldig gode anmeldelser !

Har bare fått tid til å høre det en gang,men kunne lett si at dette er bra.Ingen Roky i min platesamling dessverre,men det kan fort endre seg.


mvh. s,
 
U

utgatt60135

Gjest
Gode anmeldelser!

Men jeg liker ikke 13th Floor Elevators, kasta plata med Okkervil River og kan heller ikke like denne. Ok, jeg ser den har kvaliteter og den svinger godt. Men jeg liker ikke den spisse rustne vokalen hans og selv om musikerne gjør en god jobb så er det bare ikke min stil. Jeg får litt harryfeeling selv om jeg sikkert bommer totalt. Nå får jeg kjeft 8). Men slakt fortjener den ikke uansett så kanskje hadde jeg gitt 4/10. Selvfølgelig subjektivt!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Gode anmeldelser!

Men jeg liker ikke 13th Floor Elevators, kasta plata med Okkervil River og kan heller ikke like denne. Ok, jeg ser den har kvaliteter og den svinger godt. Men jeg liker ikke den spisse rustne vokalen hans og selv om musikerne gjør en god jobb så er det bare ikke min stil. Jeg får litt harryfeeling selv om jeg sikkert bommer totalt. Nå får jeg kjeft 8). Men slakt fortjener den ikke uansett så kanskje hadde jeg gitt 4/10. Selvfølgelig subjektivt!
du bommer Lyngen ;D super anmeldelse av united! virkelig bra. du beskriver platen godt.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.428
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Takk.

Jeg syns at noen gang skriver en anmeldelse seg selv. Det er hvis jeg i utgangspunktet liker en plate og blir likevel litt overrasket underveis over hvor godt jeg liker den, kanskje uten å ha skjønt det før. Det var litt sånn her.

Jeg trodde det var All That May Do My Rhyme fra -95 jeg likte best av Roky, men måtte revurdere det. Rhyme-platen har flere fine remakes av Rokys beste sanger (bla. a. to ganger Starry Eyes (!)) og er bra tilgjengelig. Men det er 'Slander også, og her syns jeg er han skarpere og mer vital.

Jeg har et sånn passe forhold til hans første og siste plater, er nesten på linje med Lyngen der. :) Liker 13th.. men spiller dem nesten aldri. Hyggelig at han er tilbake, men samtidig trist å høre hvor flat han har blitt.

Et privilegium å få anmelde denne plata. :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517


The Bloody Hollies - yours until the bitter end (2011)

Dette bandet fra New York har holdt det gående i godt over ti år og er nå aktuell med sin fjerde langspiller.Musikken deres er beskrevet som garagepunk,men for meg er dette rock.Rock med en stor R.

Coveret i retro svart/hvitt kunne,uten sammenligning,likegodt vært et Who eller Allmann Brothers-cover fra tidlig syttitall.Men Bloody Hollies ligger nok nærmere The Stooges fra den tida.

Plata åpner med et par steintøffe låter der det kan høres ut som de har med et surt,gammelt farfisaorgel.Hovedsakalig er det for det meste vokal,gitar,bass og trommer.Og her er det klampen i bånn fra første stund ! De går ikke i den fella og plasserer en daff balade midt i albumet.Bånn spiker helt frem til det siste sporet.Da avrundes den ti kutts lange skiva med 'John Wayne Brown' som er en slags slide deltablues hillbillylåt.Dette gir lytteren en lite pause for ørene før hun/han snur platen på nytt og setter stiften ned,eventuelt trykker play igjen.For dette er musikk som skal spilles høyt !

The Bloody Hollies blir nok aldri et stadionband.De passer nok best der de er.På de mest skitne og mørke rockebulene omkring.Men det er synd at denne musikken nesten aldri blir spilt på radioen.De største avisene finner heller ikke bryet verdt å anmelde platen heller.Med 'yours until the bitter end' beviser New York-bandet at rocken lever i beste velgående i 2011.Dette er en forrykende plate som jeg liker veldig godt.Har derfor ingen betenkligheter med å gi den 9/10.

mvh. s,
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ang Roky

To gode anmeldelser av en fortreffelig plate. Eg holder den ikkje øverst i Roky universet, men united fikk meg plutselig til å like den litt bedre :)
Tror eg hadde landet på 8/10 her, og er svært enig i united's beskrivelse av vokalen til Roky. Bedre rockevokal er det nesten pointless å leite etter, da det neppe finnes. Forbauser meg lite at Lyngen innvender mot dette ;D

Det er ganske mange låter det er vanskelig å ha kontrol på beina her. Nothing in return blant annet. Mmmmmmmmmmmmm. Når det gjelder tittelkuttet, så spilte eg for noen år siden versjonen som er å finne på All that may do my rhyme heme på landet hos mor. Da den kom (spilte albumet fra a-å), vaagnet plutselig gamle mor fra sin plass i soffan og lurte på ka i alle dager eg spilte. "Det var en jævla tøff sang" sa hon :) Da er det er håp for alle!

Vil forøvrig oppmode alle (enten man er Roky fan eller ei) til å gi All that may do my rhyme en lytt. Kan like gjerne falle i smak hos Neil Young, Springsteen og Tom Petty fans. Det er en nydelig, nydelig folkrock plate. Myyye bedre enn den som kom med Okkervil river i fjor.

Nå blir det spennende å høre hva som blir sagt om siste bloody hollies (ser en allerede har kommet).
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Deggern ,det var en fabelaktig anmeldelse av Roky fra united59! Fikk greie på mye relevant bakgrunnsinfo som jeg ikke var klar over fra før og som gjorde at jeg forstår enda bedre hvorfor jeg liker den skiva så sabla bra. Ser jo tydelig entusiasmen bak ordene, herlig å lese. Brillefin jobb av Anonym også, men aner jeg et lite høflighetsmessig karakterløft? For meg er det sånn at stemmen er en god del av magien til Roky og jeg er dermed på gyngende grunn når jeg skal prøve å forstå at man kan like det såpass bra som 7.5 samtidig som stemmen oppleves masete og nasal? Er overhodet ikke meningen å klage på for høy karakter. ;D

Og All That May Do My Rhyme skal havne i postgang så fort som mulig. Den har jeg ikke engang hørt og er godt og vel 100% sikker på at det blir en hit, mye større enn Ok.

Herlig å se at Bloody Hollies får en gedigen ståkarakter også! Har hørt den plata et nærmest upassende antall ganger og blir fan ikke lei. Syns det svinger med større autoritet enn tidligere her. Går ikke å like rock og ikke dette. En kjempebonus for meg å oppdage dette bandet her inne på hfs, sannsynligvis fra Erosloveking. Man lærer støtt og stadig.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Her var det skjedd mye siden sist jeg var innom denne tråden. :)
Veldig gode anmeldelser av både Roky og Bloody Hollies, men det er klart Don't Slander Me jeg har kjenner best til av de. Er i mine øyne en av de beste platene fra 80-tallet og er veldig enig med det meste av det united59 skriver i sin anmeldelse, den er helt oppe mot 10/10 imo. Yours Until The Bitter End har jeg hørt 7-8 ganger etter den kom ut og den er slett ikke værst, men karakteren ligger nok 2-3 under Roky.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.351
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
anng Roky (nå som begge har levert): enig med United59 i at original er bedre enn spotify; jeg synes ikke nødvendigvis at ekstra bonus kutt gjør et album bedre. Kvaliteten på ekstramaterialet kan lett devaluere orginalinnspillinga (det er ikke bare loudnesshelvete som er problemet med reutgivelser)

Ellers; to gode anmeldelser, tror jeg har landet på en 8er.







(brasse?)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Burnt_Island skrev:
anng Roky (nå som begge har levert): enig med United59 i at original er bedre enn spotify; jeg synes ikke nødvendigvis at ekstra bonus kutt gjør et album bedre. Kvaliteten på ekstramaterialet kan lett devaluere orginalinnspillinga (det er ikke bare loudnesshelvete som er problemet med reutgivelser)

Ellers; to gode anmeldelser, tror jeg har landet på en 8er.
Uhh, er litt beklemt her. Er svært enig i at bonuskutt mer eller mindre alltid forsøpler et album. Husker med skrekk min rippeseanse og alt ekstraarbeidet det var å legge alle ekstrasporene inn i egne mapper i de respektive albummappene. Sjelden jeg ønsker å høre bonusspor når jeg setter på en plate jeg vil høre. Siden det var jeg som kom trekkende med Don't Slander Me inn i Albumstafetten er jeg simpelthen forpliktet til å krype til korset og innrømme at jeg rett og slett ikke var klar over at det befant seg slike på skiva... Hadde ekskludert dem.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fin anmeldelse av mikefish. Helt enig i karakteren. digger det bandet hemningsløst. Det bandet er på topp tre gjennom tidene for meg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
jowil skrev:
Brillefin jobb av Anonym også, men aner jeg et lite høflighetsmessig karakterløft? For meg er det sånn at stemmen er en god del av magien til Roky og jeg er dermed på gyngende grunn når jeg skal prøve å forstå at man kan like det såpass bra som 7.5 samtidig som stemmen oppleves masete og nasal? Er overhodet ikke meningen å klage på for høy karakter. ;D
Takk for positiv respons. Føler ikke at jeg har vært snill med karakteren, liker plata skikkelig godt og stemmen er en del av magien, akkurat som med Dylan. Allikevel føler jeg at det tidvis blir litt for mye for min del.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Fin anmeldelse av mikefish. Helt enig i karakteren. digger det bandet hemningsløst. Det bandet er på topp tre gjennom tidene for meg.
God melding fra mikefish ja. Og det er en skikkelig fet rockeskive fra bloody hollies. 9/10 er kanskje litt i overkant, hadde gitt den 8/10 her og 7/9 på den skikkelige skalaen.

Forøvrig trur eg det er noko gale med hfsversjonen min; det virker som om meldingane til Brasse ofte fosvinn ::) ::) ::)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takk for tilbakemeldingene ! Hvor blir det av festivalsjefen ?

mvh. s,
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.428
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Veldig fin anmeldelse, mike.

Etter å ha lest den, fikk jeg lyst å prøve den plata en gang til.

Har spilt gjennom den EN gang, syntes da at den starta vel tøfft for meg. Den kom seg utover (eller så var det jeg som ble akklimatisert :)), og spor 6 og 7, tror jeg det var, svinga skikkelig. En plate med mye driv , men i grenseland for meg. På konsert må disse folka være veldig bra.

Ventet på anmeldelse nummer to, før tilbakemelding, men ser ikke ut som om DET var noe vits.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Festivalsjefen er alltid litt treig men han poster også alltid.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.428
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Festivalsjefen er alltid litt treig men han poster også alltid.
Kanskje vi kan få stafettgeneralen til å gi rette vedkommende en oppstramming? :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Stafett-generalen må nok stramme opp vedkommende grundig
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
The Bloody Hollies
Yours Until The Bitter End


The Bloody Hollies er lett gjenkjennelig - fra første forvrengte frase. På Yours Until The Bitter End har de tatt ned råheita eit hakk, men er enda kulere og meir cocky. Det kler bandet godt. Dei tidlegare albuma har vore temmeleg omsynslaus, rå garasjepunk.

På årets utgiving er sounden utvida i alle retningar, det er gitt god plass til nye instrument og vendingar og låtane er meir skittenrock enn tryneknuse-punk. Denne kledelege sjangervendingen har gitt rom for innslag av blues, metal og… puddelrock?

Men sjølv om både xylofon, fele og orgel no er ein del av pakken er dei på ingen måte seige og laidback. Trommis Matt Bennett eksploderer gjennom heile plata og gitarene er like hissige og presise som før. Vokalist Wesley Doyle er dynamitt og viser ein enorm nerve heile vegen til sistesporet som er ein ståande applaus verdig.

The Bloody Hollies har gjort ein heil del endringar, utan å miste noko på vegen.

Det må vel berre bli ei anbefaling det!

9/10

Bonus: Eg anmeldte 2005-albumet If Footmen Tire You… i Albumstafett 2! Les meldinga her.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.351
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Der var'n ja! :) Mange ovasjoner så langt i stafetten. Gode anmeldelser og.

Bloody Hollies: Hos meg tror jeg ikke denne plata kommer så høyt. De har gjort bedre ting før. 7/10 kanskje?

Spiller denne jeg:
 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Alle skivene til Bloody Hollies er verdt 9/10 punktum finale
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Flott anmeldelse Brasse, selv om jeg som sagt hadde gått litt lavere i poeng.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Bloody Hollies: Fort og hardt. På denne utgivelsen er de også gode. Og varierte. 7/10

Bedre enn 'Fire at will' som er fort og hard og sint. Og heller ikke mere.

Underholdningen fortsetter :D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
65finger skrev:
Alle skivene til Bloody Hollies er verdt 9/10 punktum finale
Har høyrt mykje på If Footmen […] etter eg fikk den første gang i stafetten.
Ville nok gitt den 9/10 i dag.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hansern skrev:
Bloody Hollies: Fort og hardt. På denne utgivelsen er de også gode. Og varierte. 7/10
Flotte anmeldelser av Mikefish og Brasse, men jeg synes dere overskryter The Bloody Hollies. Jeg er mer enig med Hanserns 7´er. De er tøffe med et beinhardt driv og har en kul vokal men synes låtene går litt i ett og det har en tendens til å bli litt slitsomt over tid for min del. Mye mas og litt lite melodisk teft. Men det er vel kanskje noe i det Mikefish skrev at de må spilles høyere enn hva jeg tillater her grunnet naboer. Bra festmusikk? Syntes kanskje If Footmen var bedre, men etter en runde i går så er det mye av det samme.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Hansern skrev:
Bloody Hollies: Fort og hardt. På denne utgivelsen er de også gode. Og varierte. 7/10
Flotte anmeldelser av Mikefish og Brasse, men jeg synes dere overskryter The Bloody Hollies. Jeg er mer enig med Hanserns 7´er. De er tøffe med et beinhardt driv og har en kul vokal men synes låtene går litt i ett og det har en tendens til å bli litt slitsomt over tid for min del. Mye mas og litt lite melodisk teft. Men det er vel kanskje noe i det Mikefish skrev at de må spilles høyere enn hva jeg tillater her grunnet naboer. Bra festmusikk? Syntes kanskje If Footmen var bedre, men etter en runde i går så er det mye av det samme.
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
 
U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
 
U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8). The Who har bare én meget god plate ;).
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8).
tredjevalget mitt ;D nei det er en rekke med valg og det blir nok random
 
U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8).
tredjevalget mitt ;D nei det er en rekke med valg og det blir nok random
Mitt tredjevalg må bli Nirvana :). Alså blant rocka musikk.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8).
tredjevalget mitt ;D nei det er en rekke med valg og det blir nok random
Mitt tredjevalg må bli Nirvana :). Alså blant rocka musikk.
langt der oppe hos meg au, med pavement
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8). The Who har bare én meget god plate ;).
*knis*
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8). The Who har bare én meget god plate ;).
*knis*
betyr det at du bare har hørt en plate av the who, Lyngen?
 
U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Townes skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Smaken er som baken. Endelig et frisk pust blant all den pretensiøse indiemusikken, tenkte jeg når det snurret for første gang i heimen 8)
Ja, The Bloody Hollies er et friskt pust her i heimen også. Liker å spille slik musikk mye for variasjonen også, men noen 9´er plate? Skal det trøkkes litt til liker jeg mer melodi og mer dynamikk i vokalen. Ref, Led Zep.
The Who er mitt førstevalg, men The Bloody Hollies er et opplagt andrevalg
Mitt andrevalg er The Stooges 8). The Who har bare én meget god plate ;).
*knis*
betyr det at du bare har hørt en plate av the who, Lyngen?
hem hem hem ..
 
U

utgatt60135

Gjest
For å forsikre meg at jeg ikke trenger å hoppe etter Wirkola tyvstarter jeg med ett minutt 8).



Wilco - The Whole Love (2011)







Wilco er et av mine favorittband så det var veldig morsomt å få trekt deres nye verk. Det åttende i rekken. Det var med mesterverket Yankee Hotel Foxtrot bandet ble en kjæledegge for meg, men det forrige Summerteeth viste seg som en annen godbit med sin forfriskede lette stil. A Gost is Born er for meg deres nest beste, mens Uncle Tupedo, A.M. og Being There treffer ikke følelsesregistert mitt like godt. Countryrocken ønsker jeg meg ikke. Men den aller største Wilco opplevelen var definitivt live. Wilco har et bunnsolid kvalitetstempel over seg ved at de aldri lager noe dårlig, men de kan være bare litt ordinær god også. Jeg liker Wilco definitivt best når de eksperimenterer litt. Når de spriter opp det tradisjonelle rolige rockeuttrykket og gir musikken litt særpreg og krydderier. Men samtidig er de veldig gode på å ikke overdrive for mye og holde på det varme og vakre uttrykket.

Mens Sky Blue Sky og særlig The Album ble litt for ordinært gode igjen, og da var det veldig, veldig gøy at de med The Whole Love igjen er i storform. Kanskje har overgangen til eget plateselskap, dBpm gitt den nødvendige driven for å treffe formkurven?

Og hvilken begynnelse med den over sju munutter lange Art Of Almost! Låten åpner med et litt industielt landskap før Jeff´s smågrove og litt innadvendte, med samtidig varme og hjertelige vokal står i sentrum. Så setter de igang med et medrivende tempo og med et lydunivers som bare treffer magen! Nam nam, her er det mye lydsnacks. Når det siste minuttet er i gang er vi alle i luftgitarmodus før vi legger oss slitne og lykkelige på gulvet. Wilco på sitt aller beste!

Art Of Almost:

No, I froze
I can't be so
Far away from my wasteland
I'll never know when I might ambulance
Or hoist the horns with my own hands

Almost
Almost

I heard a faint olé, true love
But I had other ways to hurt myself
Like calling
I could open up my heart and fall in
I could blame it all on dust

The art of almost
Almost
Almost
Almost

I hold it up, I shake the grail
Disobey across the waves, tomorrow
I'll have all the love
I could ever ache
And I'll leave almost with you

Art of almost
Almost



Men I Might følger litt i det samme sporet så det er bare å reise seg opp igjen og digge. Stilsikkert og typisk Wilco av den beste merke.

Hva er ikke bedre da enn å roe det ned med en vakker ballade som Wilco kan så godt? Jeg prøver igjen å tolke tekstene til Sunloathe, men gir opp som ved så mange andre forsøk. Lyrikk. Vokal som musikalsk instrument. Who cares? Vakkert er det uansett. I don´t wanna lose this fight, I don´t want to end this fight. Goodbye.

Dawned On Me er fortsatt av godt Wilco kaliber, men ikke fullt så gode som de forrige. Ny ballade med Black Moon. Pusten roes ned og øynene lukkes. Dempet, vakkert og inderlig. Slidegitaren passer fint inn her sammen med strykere.

Black Moon:

I was always right
About the morning
Okay, I'm an old shoe

Danced above the blades
Never stopped crawling
Over the black dunes

And I'm waiting for you
Waiting forever
Are you awake now, too?

I'm always one
Without a warning
Whole days re-appear

Lift away, past the gate
Desert keeps forming
Underneath The black moon

And I'm waiting for you
Waiting forever
Are you awake now, too?


Våkner litt til med Born Alone. Godt driv med tendenser til støyrock i mellom. Gruppa er flinke til å balansere ulike uttrykk. Teksten er for meg et sammensurium av ord og setninger som gir lite mening. Tolking er ikke noe for meg. Nok en bra låt, men som ikke får frem de store ordene.

Tredje ballade ut med Open Mind er den første låten som jeg faktisk kan føle et lite snev av kjedsomhet til tross for at dette også er vakkert. Den dårligte til nå, men siden det er Wilco betyr det så absolutt ikke dårlig. Capitol City er lystigere. Fin låt med en smule ompa ompa og som smitter til lett smil rundt munnen.

Ah, endelig mer fart og intensitet igjen med Standing O. Det trengtes nå! Liker låta godt. Wilco er alltid stødig med gode melodier. Gjengen synes veldig sammensveiset og holder beina godt plassert på bakken. Så roes det nok engang ned med en rolig og lavmælt låt. Jeg savner kanskje noen flere låter med de mer lekene og dristige valg. Litt mer trøkk. Litt mer Art of Almost.

Så kommer vi til tittellåten, The Whole Love. Typisk Wilco musikk, men solid vokalpresentasjon. Flott rytmisk spill, lavmælte meloditeft hvor det vakre uttrykket bevares hele veien. Tradisjonelt, men Tweedy har særpreg og musikerne er solide.

Og det Whole avsluttes med den vakreste låten av dem alle. En herlig 12 minutters som beskriver en manns lettelse over hans religiøst fordømmende far. “Nå kommer han til å vite at han tok feil og at det er bare er én kjærlig Gud” - Jeff Tweeedy.

Albumet begynner og åpner meget sterkt, men ellers er det mye av de gamle gode oppskriftene deres for god musikk. Men etter å ha spilt igjennom plata kjenner jeg en deilig varme og får lyst til å spille den igjen og igjen. En meget flott plate! Og for de som vurderer deluxe utgaven med en bonusskive, så er det ikke noe å tvile på. Disk 2 er også meget god!

Dette er en sterk, sterk;

8/10
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fantastisk bra anmeldelse Lyngen. Er enig i karakter skjønt den vipper nok opp til 9 i løpet av noen dager.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.083
Antall liker
32.428
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kan det bli Townes som hopper etter Wirkola-Lyngen, denne gangen?
Veldig god anmeldelse :)
 
Topp Bunn