Albumstafetten 14

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Takk for meldingane, godt levert av begge to!

Høyrte ein del på førsteplata. Ein såra og vonbråten mann isolerer seg på hytta til far sin og lager kjærleikssorgmusikk med mystisk massepotensiale. Demolåter som gikk rett på plate — fint, interessant og følsomt.

Så denne andreplata. Tre år etter. Skjerpings, Bon, ta deg sammen mann! Eg nektar å tru at han framleis er eit vrak.
Vernon treng juling og ein trommis!

U

utgatt60135

Gjest
Nei, Bon Iver falt ikke i smak hos noen av dere. Sånn er det bare :). Takk for forsøket da. Bra skrevet!

Selv synes jeg plata er meget, meget god. Så mye at den for meg tipper over på ni-tallet. Bedre enn debuten. Det er svært vakker, går dypt og får frem de virkelige gode og varme følelsene. Utsøkt produsert, flotte minimalistiske arrangementer. Flott krydret. Ingen dårlige sanger og ingen skiller seg ut bortsett fra sistelåten, noe som gjør den til et helstøpt album. Men uttrykket til Justin fordrer at man åpner seg opp! Intens, nært, stort! Denne plata nytes og kommer til å nytes i lang, lang tid. Justin Vernon ønsker ikke å bare være en av mange, men ved å skille seg ut risikrer man også å tråkke feil. Men har har så absolutt lyktes :D! Dette er nok en plate som er å regne med på de flestes topplister fra årets plater. For meg er det en klar annenplass etter PJ Harvey til nå. Linker til Aftenposten for å oppveie litt, hehe.

"Summen er et unikt og komplett tidløst album med alternativ folkrock. Et som borer seg inn i kroppen med en musikalsk kraft jeg ikke har følt på veldig lenge. Ekstremvakkert og klorende sårt på én og samme tid."

Nettopp ;).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vil bare varsle om at min anmeldelse for morgendagen nok kommer rett etter midnatt, siden jeg ikke vet om jeg kommer til å ha tid i morgen før langt ut på dagen.

...Bare sånn i tilfelle 65finger også hadde anmeldelsen klar og ville poste ca. samtidig. ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.177
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
Min musikksmak passer nok ikke helt inn.

For meg er det faktisk slik nå, at en del av anmeldelsene er mer fascinerende enn den musikken som de omtaler. Jeg er imponert over hvordan dere klarer å beskrive egen begeistring på en måte som fenger oss tilskuere!
Enig!

Men det er moro å høre gjennom nominasjonene og finne plater jeg liker blant dem. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
Jeg vil bare varsle om at min anmeldelse for morgendagen nok kommer rett etter midnatt, siden jeg ikke vet om jeg kommer til å ha tid i morgen før langt ut på dagen.

...Bare sånn i tilfelle 65finger også hadde anmeldelsen klar og ville poste ca. samtidig. ;)
klarer ikke før i morgen kveld dessverre

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Nei, Bon Iver falt ikke i smak hos noen av dere. Sånn er det bare :). Takk for forsøket da. Bra skrevet!
Du kan jo ikkje forvente at Bånn Iver skal falle i smak hos folk med oppegående smak :) No er det jo endelig vedtatt at det er ei røtaplate. Har mer tillitt til anmelderiet i stafetten enn pitchfork.
Tror eg hadde gitt den -7/10.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.177
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:

Selv synes jeg plata er meget, meget god. Så mye at den for meg tipper over på ni-tallet. Bedre enn debuten. Det er svært vakker, går dypt og får frem de virkelige gode og varme følelsene. Utsøkt produsert, flotte minimalistiske arrangementer. Flott krydret. Ingen dårlige sanger og ingen skiller seg ut bortsett fra sistelåten, noe som gjør den til et helstøpt album. Men uttrykket til Justin fordrer at man åpner seg opp! Intens, nært, stort! Denne plata nytes og kommer til å nytes i lang, lang tid. Justin Vernon ønsker ikke å bare være en av mange, men ved å skille seg ut risikrer man også å tråkke feil. Men har har så absolutt lyktes :D! Dette er nok en plate som er å regne med på de flestes topplister fra årets plater. For meg er det en klar annenplass etter PJ Harvey til nå. Linker til Aftenposten for å oppveie litt, hehe.

"Summen er et unikt og komplett tidløst album med alternativ folkrock. Et som borer seg inn i kroppen med en musikalsk kraft jeg ikke har følt på veldig lenge. Ekstremvakkert og klorende sårt på én og samme tid."

Nettopp ;).
For hva det er verdt så er dette den plata - så langt - i stafett 14 som har fenget/interessert meg mest. ;)

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Du kan jo ikkje forvente at Bånn Iver skal falle i smak hos folk med oppegående smak :) No er det jo endelig vedtatt at det er ei røtaplate. Har mer tillitt til anmelderiet i stafetten enn pitchfork.
Tror eg hadde gitt den -7/10.
Jeg mener en plate som Bon Iver har et mer feminimt uttrykk enn mye annen rock i likhet med mye annen rock som gis ut idag. Jeg har lenge hatt en følelse på at noe motstand mot den såkalte indiemusikken kanskje kan ligge i at endel av musikken er mer feminin en tradisjonell rock. Både kvinner og menn har en porsjon av den motsatte energien, men menn har etter min mening undertrykt sin feminitet. Kanskje ikke så rart når vi menn har stått for jakt og kriger. Jeg tror flere menn er åpne for andre sider av seg selv nå og det kan også påvirke musikksmaken.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Jeg for min del har mye mer tiltro på proffe anmeldere i Norge og utland enn Townes.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Fine og velbegrunnende anmeldelser av begge to. :)
Selv hørte jeg denne plata en del ganger når den kom ut, nettopp på grunn av alle de gode anmeldelsene den fikk i pressen, men jeg tror enda ikke jeg har hørt gjennom hele i strekk, dette blir rett og slett alt for kjedelig i lengden.
Hadde nok havnet på omtrent samme karakteren som den fikk her 3/10.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt plata på et par-tre uker, men jeg har faktisk lyttet gjennom den noen ganger. Må si at jeg ble skuffet, jeg likte virkelig den første.
Vil ikke slakte den, som mange her, men tviler likevel på at jeg lar den gjalle mange flere ganger ut over høyttalerne mine. En 5-er kanskje? Dessverre er den jevn, det er ikke klare høydare-låter som kan spiles iblant, syns jeg, derfor vil den muligens glemmes.

Syns det var gode anmeldelser, og det er interessante ting du snakker om, Lyngen, med det feminine og indie-musikk. Jeg vil påstå at jeg liker mye indie-musikk, men den må fenge eller appellere til magen min. Skjønner ikke helt hva det har med mangel på kvinnen i meg å gjøre.....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Så indie er rock uten baller. Fine anmeldelser av begge to.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.324
Sted
Sortland
Fine anmeldelser - morsomt å se at skalaen virkelig er i bruk.

Fra 3 til 9 - hmmm, må gi den en sjanse når jeg blir mere opplagt, har hørt såpass at jeg vet at bakgrunnsmusikk er Bon Iver ikke.

Når det gjelde Lyngens kommentar angående indie-rock som 'feminin' i forhold til annen rock: nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke klarer å like hylete vokaler av langhåra (oftest blonde), sirlig og diskret sminkete menn i tights og bar overkropp. Ingen kontakt med min feminine side 8) -

Er ikke garasje en del av indie-sjangeren? motorer, olje og øl - blir ikke mer maskulint enn det?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Mariachi El Bronx II

The Bronx er et "heavy" hardcorepunk-band fra Los Angeles som har gitt ut flere gode punk-album. Dette er (logisk nok) det andre albumet fra deres alter ego, Mariachi El Bronx, som kom ut tidligere i år. Noe så spesielt som et punkband som spiller mariachi-musikk, altså. Ikke tro at det er snakk om noen mariachitakter i starten eller refrenget som så går over i vanlig punkrock heller. Neida, her er det gjenomført mariachi-musikk med røtter langt ned i Mexico.

Det at de har gitt ut to plater med fullblods mariachi-låter viser at dette ikke vare var et stunt de gjorde for moro skyld heller, for dette er helt åpenbart seriøst (og godt) laget. Nå er ikke undertegnede spesielt bevandret i denne stilarten (for å si det veldig mildt), men dette er godt laget musikk, som i mine ører ikke burde stå tilbake for de mer tradisjonelle utøverne av sjangeren.

Lyden er kul, med flerrende trompeter, gitarer i alle fasonger helt opp til den überkule bass-varianten "guitarrón" (traktert av Vincent Hidalgo, hvis far faktisk spiller i Los Lobos) ...og til og med trekkspill, og dette er så absolutt ikke et punkband som har trukket i klovne"churro"-dresser for spøk, men et band av dyktige musikere som har spilt inn to gode album i en HELT annen sjanger enn det de frem til 2009 var kjent for. Det er vel ikke så rent få meksikanske kultirinnflytelser i deres hjemby Los Angeles, tenker jeg. De har de tydeligvis tatt til seg med åpne armer. Plata er uansett dyktig arrangert, og musikken høres, i alle fall for meg som ikke har den ringeste peiling på hvordan et mariachi-band "skal" høres ut, helt "riktig" ut.

Tekstene handler om typiske (antar jeg) ting som romantikk og tyrefekting, og vokalisten Matt Caughthran synger helt naturlig og behagelig uanstrengt om disse tingene. Det er tydelig at han føler seg like hjemme med dette som de hissige punktekstene han vanligvis roper ut.

Når jeg tenker litt mer på det, har kanskje sjangerne punk og mariachi noen fellesnevnere likevel. Begge er "emo" med følelser og drama, begge har utspring i arbeiderklassemiljøer og er ganske intense i sitt uttrykk. Musikalsk sett er det nok likevel ikke så mye likt, så det er ganske imponerende at The Bronx/Mariachi El Bronx behersker begge sjangrene såpass godt.

Jeg tenkte først at "denne plata kommer nok ikke til å bli spilt her etter at Albumstafetten 14 er unnagjort", men den vokser faktisk på meg, så kanskje likevel? Når den får litt mer oppmerksomhet og godlyd hjemme, er den mye mer engasjerende og kul enn den var som bakgrunnsmusikk på jobben. Likevel er ikke dette helt min type musikk. ...Men det kom vel ikke som en overraskelse på noen.

Min favorittlåt på plata er nok "48 roses", som handler om en fyr med et litt komplisert kjærlighetsliv med fire damer samtidig. ;) Den og et par andre låter gjør at jeg justerer opp førsteinntrykket i alle fall to-tre karakterer, og selv om den kanskje ikke kommer til å få så mye rotasjon hos meg fremover heller, innser jeg at den har mange kvaliteter, og dessuten er morsom og godt laget, og kliner til med en meget lyttbar:

6,5/10

U

utgatt60135

Gjest
Hansern skrev:
Når det gjelde Lyngens kommentar angående indie-rock som 'feminin' i forhold til annen rock: nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke klarer å like hylete vokaler av langhåra (oftest blonde), sirlig og diskret sminkete menn i tights og bar overkropp. Ingen kontakt med min feminine side 8) -

Er ikke garasje en del av indie-sjangeren? motorer, olje og øl - blir ikke mer maskulint enn det?
Jeg tenker ikke på ytre ting, men følelser.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Bra Dazed!
Likte godt bruken av bilder mellom avsnitta. Stjeler den til neste gang :D

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Eg gret kvar gang eg mekkar bil :'(

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Jeg for min del har mye mer tiltro på proffe anmeldere i Norge og utland enn Townes.
De samme "proffe" anmelderne i utlandet som omskrev meldinga si av In the aeroplane over the sea heilt fullstendig mange år etter, og plata hadde oppnådd ein velfortent klassikar-status? Det var vel pitchfork som gjorde det. Integritet av ei anna verd.

Eller er det de samme "proffe" anmelderene i Norge du sikter til? De som bare googler en anmeldelse av plata de skal anmelde, og kjører den gjennom google translate før de publiserer den?

Pføy. Nei vettu ka. Mange av anmeldelsene her inne er urovekkende bedre velbegrunnet enn svært mye av det som står på trykk i norsk og utenlandsk presse. Især norsk.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Jeg gikk til verket (Spotify) med mitt som vanlig åpne sinn for og høre på Bon Iver. Men sinnet mitt lukka seg ganske raskt etter noen spor. Jeg kan desverre ikke finne storheten i dette.

Så jeg er nok omtrent enig med de som har anmeldt den her. Jeg hadde vel kanskje ikke strekt meg helt opp til 3/10, men det er nå så.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har bare hørt overfladisk gjennom den Mariachi-plata. Tror nesten jeg må gi den noen sjanser til basert på denne anmeldelsen. Artig at det er sønnen til David Hidalgo, han er jo mye mer enn bare (ikke ment som bare bare) Los Lobos. Blandt annet har han en sentral rolle på Bad As Me som står parkert på spilleren min. Bra anmeldelse.

Angående anmeldelser er det jo en legendarisk historie om Kurt Bakkemoen i Dagbladet, tror jeg det var, som anmeldte og slaktet Supersuckers countryskive Must've Been High med beskjed om at de burde holde seg til det de kunne. Etter noen dager hvor vår anmelder fikk mulighet til å lese andres jubel over den samme skiva trykte han et amnesti i avisa og ga den terningkast seks hvorpå han ble resolutt omdøpt til Bart Kukkemoen i salige Beat. Han var altså ikke til å stole på, hehe.

U

utgatt60135

Gjest
Brasse skrev:
Bra Dazed!

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

At man ikke vet hva feminitet er kanskje et tegn på at jeg er inne på noe.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Townes skrev:
Lyngen skrev:
De samme "proffe" anmelderne i utlandet som omskrev meldinga si av In the aeroplane over the sea heilt fullstendig mange år etter, og plata hadde oppnådd ein velfortent klassikar-status? Det var vel pitchfork som gjorde det. Integritet av ei anna verd.

Eller er det de samme "proffe" anmelderene i Norge du sikter til? De som bare googler en anmeldelse av plata de skal anmelde, og kjører den gjennom google translate før de publiserer den?

Pføy. Nei vettu ka. Mange av anmeldelsene her inne er urovekkende bedre velbegrunnet enn svært mye av det som står på trykk i norsk og utenlandsk presse. Især norsk.
Dette blir bare for dumt, Townes.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Brasse skrev:
Bra Dazed!

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Hva har Bon Iver med feminitet og gjøre? Det må isåfall være at det kan bringe tankene mot gneldrekjerringer.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
Brasse skrev:
Bra Dazed!

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Hva har Bon Iver med feminitet og gjøre? Det må isåfall være at det kan bringe tankene mot gneldrekjerringer.
Undertrykking betyr at man i realiteten ikke skjønner det og ikke ser det selv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
Brasse skrev:
Bra Dazed!

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Undertrykking betyr at man i realiteten ikke skjønner det og ikke ser det selv.
Da må du forklare bedre hva du mener.

U

utgatt60135

Gjest
Tja, ikke lett å forklare med det er mer følsomt, åpnere, mykere, mer iaktagende, mer intimt, innadvendt, varsomt, sensuelt .....

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Skribenten hjå AllMusic setter fingeren på det eg streber med på plata.

«Hints aren’t enough to make the record a success, though, and by reaching too far, Vernon and Bon Iver fall flat with a huge thud. It’s a shame Vernon felt he had to take Bon Iver outside the cabin and into the world. He was doing just fine on his own and didn’t need all those people and instruments cluttering up the air. “Woods” proved that all Vernon needed to break a heart was his voice and some Auto-Tune.»

http://www.allmusic.com/album/bon-iver-r2190498/review

Sputnik peikar på eit anna aspekt.

«Like Radiohead and Panda Bear before Bon Iver this year, it’s not a problem that Vernon hasn't created music in the same style of the last successful album: the problem is that he isn’t able to make that creative jump to a new aesthetic, or direction, successfully at all. His voice is lost, and he’s trying to write about things that only he can connect to, all the while leaving us baffled, confused, and just as lost as he sounds on the record to our ears

http://www.sputnikmusic.com/review/43605/Bon-Iver-Bon-Iver,-Bon-Iver/

U

utgatt60135

Gjest
Jeg ser det som smak og behag, Brasse. Uforståelig tekster har han vel da til felles med en mengde toppartister.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ja, objektive musikkmeldingar hadde vore ganske gørr!

U

utgatt60135

Gjest
Jeg skjønner at ikke alle liker Bon Iver uttrykket, men at det er noe makkverk er for meg komplett uforståelig. Men når noen får mye skryt så har de som ikke liker det en tendens til å dysse de ned ekstra mye. En uting de fleste er med på. Sikkert meg også.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Brasse skrev:
Bra Dazed!

Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Da er det kanskje på tide å vurdere anskaffelse av en ny bil? :D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Hansern skrev:

Nesten en ide for en ny tråd: Hva er det som trigger våre følelser i musikk, og hvilke følelser dominerer hos den enkelte?

For musikk har vel egentlig med lite annet å gjøre enn følelser? Dermed hjelper det ikke hvor bra en anmeldelse måtte være formulert og begrunnet, om ikke musikken trigger DINE følelser.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Enig, Karma! Sett igang ;).
Det må i tilfelle vente en ukes tid. Har ikke tid for annet enn korte kommentarer for tiden(grunnet jobb)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Townes skrev:
Lyngen skrev:

Dette blir bare for dumt, Townes.
Forklar meg ka som er dumt med dette...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Karma skrev:
Da er det kanskje på tide å vurdere anskaffelse av en ny bil? :D
Done.
Men den står der framleis, den franske blodrotta.
Vel.

Fortsett safett.
Og gjerne debatt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fort og gæli, har lyttet mye til skiva. Det er skrivingen det skorter med tid til

Mariachi El Bronx II

Mariachi El Bronx består av følgende medlemmer:
Matt Caughthran - vocals (2002–present)
Joby J. Ford - guitar, backing vocals (2002–present)
Jorma Vik - drums (2002–present)
Ken Horne - guitar, backing vocals (2006–present)
Brad Magers - bass guitar, backing vocals (2007–present)

Guttene etablerte bandet The Bronx som et er Punkband av den harde sorten. The Bronx er et band som jeg aldri tidligere har hørt, men det er bra saker. Det er en utrolig kontrast mellom den blodpunken the Bronx står for, kontra den reinspikka mexikanske folkemusikken Mariachi El Bronx leverer. Det bemerkelsesmessig er at det er det samme bandet!!

Platen består av 12 låter klokket inn på ca 40 minutter Her er det blåsere, strengeinstrumenter, fløyter og slagverk. Tekstene som jeg ikke har lagt vekt på er om kvinner, revolusjon, fiestas og tyrefekting. Mariachi er en form for folkemusikk som oppstod i Mexico i for en 150 år siden og uten at jeg har undersøkt nærmere, tipper jeg gutta legger seg tett opp til essensen av denne musikken. Mariachi-band blir typisk hyret inn til brylluper og andre anledninger i Mexico. De opptrer i broderte dresser og med svære sombreos. Denne musikken er preget av dels lystige sanger med et tydelig innslag av melankoli og mere rolige låter, gjerne med soloakustisk gitar.

Dette er suverent bra gjort med tydelig kjærlighet til sjangeren. Gjennomgående gode melodier, bra vokalarbeide og instrument-traktering. Denne musikken blir jeg i godt humør av og griper meg i å trampe takten samt skråle i vei på «lissom spansk» (selv om tekstene er på engelsk) Dette krever Chilli con Carne, øl og tequila og gjerne hver dag! Digger det hemningsløst!!

En soleklar 9

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
BonIver virker spennende, lytter til det nå. Er ikke umiddelbart enig i slakten.

U

utgatt60135

Gjest
Ai, der har forutintatte Lyngen slått til. Tok det for gitt at Mariachi el bronx (ii) var en hip-hop plate ut i fra coverbildet, men der tok jeg feil. Har ikke hørt så mye på plata enda, men skal få tatt noen runder. Det dere skriver om albumet gir mersmak. Ypperlig anmeldt av Dazed og bra av deg også fingeren selv med tidsbegrensning. Jeg har en misstanke om at jeg følger Dazed mest, men for tidlig å ha noen klar formening om plata enda.

Ai, jeg får sette igang med min egen plate også. Både gruer og gleder meg til å prøve meg på rap.

Topp Bunn