Albumstafetten 14

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Fantastisk bra anmeldelse Lyngen. Er enig i karakter skjønt den vipper nok opp til 9 i løpet av noen dager.
Takk, takk. Den ligger på vippepunket, imo. Noen av låtene i midten burde vært hakket mer spennende for å tippe over til 9. Vi får seg hvor den går hen over tid. Noen skriveleifer (er så lei "sist redigert"). Skulle vært "Albumet begynner og åpner avslutter meget sterkt"

Tviler på det, united men takk :).

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Suveren anmeldelse Lyngen!

Artist: Wilco
Tittel: The whole love
Label/År:dB pm records/2011

Wilco love you

Halla Jeff!

Jasså ja? Ny plate igjen? Den åttende med Wilco, du. Og den tredje med gjengen du har med deg nå? Har ventet lenge på denne nå, det er jo alltid stor stas når dere kommer med noe nytt. Ekstra spent har jeg vært denne gangen, siden kompisene mine stort sett har talet i panegyriske tunger når de har snakket om
The whole love (fin tittel, forresten, likte den!). Den er så Wilco liksom.

Fikk omsider plata i posten her forleden. Veldig fin og forseggjort sak. Kult at dere slenger med cd'n! Det liker jeg. Det var på grensen til høymessetilstander da jeg rigget opp gostolen, senket belysningen og andektig la a-sida på tallerkenen og skrudde akkurat så høyt opp eg kan tillate meg uten at drolten våkner.

Du er vel kanskje spent på ka eg synes om skiva da? Såg på rillene at åpningskuttet varte en stund, og noe sier meg at du har smidd en låt over samme lest som åpningen på
Being there og YHF. Art of almost, du. Fin tittel det óg. Og fy faèn for en låt da Jeffa'en! Eg må innrømme at eg var litt forbauset første gangen, men eg hørte at dette kom til å bli helt kanon når melodilinjen fikk tid til å feste seg, for eg skjønte med en gang at den var usedvanlig vakker, og klassisk Wilco. Det var mer innpakningnen som forundret meg litt. Kanskje litt mye fancy-schmansy fakter dette? Må huske på at eg er ei enkel sjel frå bygdelandet. Men no liker eg låta noe helt enormt, altså. Det er som om du har laget en Radiohead låt, bare denne er god! Faktisk helt forbanna perfekt er det, pianoet som kommer inn midtveis er et geni's verk. Men eg er litt usikker på outroen, om den gitarronkinga er helt nødvendig. Skjønner jo at Nels må få boltre seg litt. Det er jo alt dette med artistisk frihet, det å ikkje gi ved dørene og alt det der. Apropos Nels, å få ham med i bandet var en genistrek - herregud så han kan traktere øksa. Husker øya for et par siden, han eide scena der gitt! Du var ikkje så værst du heller, men det var Nels som stjal showet.

Godt valg av singel forresten.
I might er jo supercatchy! Den tok et par runder før den satt helt, merkelig nok, for dette er jo hitmateriale. Liker veldig godt melodiene Mikael lurer frem på keyboardet her, og teksten er jo også noe for seg:

"It’s alright
You won’t set the kids on fire
Ohhh but I might.ho!"

Det har blitt den nye standardreplikken min til smøyso når ungane skaper seg. Herlig låt det der Jeff, du er en skikkelig luring med melodiene. En ringrev rett og slett, men så har du jo vært i gamet en stund nå da.

Til å begynne med synes eg kanskje
Sunloathe ikkje var det aller skarpeste du har levert. Det er en fin låt, bevares (spesielt når trommene kommer inn), men den føltes som et lite hvileskjær, til tross for den utsøkt fine koringa som er som sakset rett ut fra b-sida på Abbey Road. Forresten, Sunloathe har vokst veldig på meg siden eg tenkte dette, så eg trekker det egentlig tilbake. Det er jo en perle. Mye grunnet de flotte arrangementene og detaljene som lurer i bakgrunnen. Det er jævli kult kordan dere alltid klarer å vise litt og litt av ei låt, lagvis på en måte. Imponerende rett og slett, og du vet jo ka de sier? "God is in the details". Det stemmer i alle fall her.

Men hva er det
Dawned on me, da? Hørt mye på Supergrass i det siste eller? Kul låt altså, men skummelt likt Alright fra I should coco. Det virker forresten som du har hørt på mye forskjellg i det siste, for steelgitaren og strykerne i Black moon får meg til å undres om du også har hørt på sisteskiva til Stein Torleif'n? Men eg velger å gjøre som en kompis sa, å tilskrive dette for matematiske tilfeldigheter. Black moon liker eg kjempegodt forresten, den er knallfin. Det er jo siste til Stein Torleif'n også, tror du vil like den.

Born alone ja...Sattan for ei låt! Igjen, eg må beundre meloditeften din, dette er jo perfekt pop fra a-å, men igjen er Nels litt i overkant heftig mot slutten. Minner meg om de herligste øyeblikka på Summerteeth. En perle, Jeff! Ser fram til å høre denne på Sentrum Scene i februar.

Open mind er jo min greie liksom. Her er vi mer i being there landskapet igjen. Kledelig låt dette, liker måten den slentrer av gårde på - og skal eg være helt 100% ærlig med deg, så er det Nels i denne innpakningen som er aller best i mine ører. Han har kanskje fått litt vel mye fritt spillerom denne gangen? Han var i sitt ess på Sky blue sky, men på The whole love har han skrudd alt til 11 litt for ofte.

Captiol city er jo også fin da, det lukter fab four lang vei, og det er jo ingenting annet enn et stort kompliment. Eg har jo sagt det før, Wilco er verdens beste band fordi dere kombinerer det aller beste fra Stones og det aller beste fra Beatles på en måte ingen andre er i nærheten av å gjøre. The whole love er nok mer Beatles enn Stones, eller hva? Standing O har litt av begge i seg, og den har vokst opp som en favoritt her nå mot slutten.

Og vet du Jeff, noe av det eg liker aller best med platene dere leverer, er måten det eksperimentelle balanseres mot det mer konvensjonelle og tilgjengelige. Dette er noe du langt på vei har perfeksjonert gjennom årenes løp. Dere har blitt en selvsikker gjeng, og det med rette! Måten dere er innovative og kreative på, går aldri på bekostning av de gode låtene. Liker godt at dere tør å ta sjanser, prøve ut ting, og eg tar hatten av for måten dere alltid lander med begge beina på. Dere roter dere sjeldent bort i sånn radiohead tull, ref.
Art of almost, og det står det mye respekt av. Sånn det skal være, det. Litt tyggemotstand er bra, for da blir smaken bedre, men det skal ikkje være som på julafta då eg var åtte år og satt og tygde ihjel pinnekjøtet og klarte aldri å skjønne ka som var så stas.

Tekstmessig blir det av og til for mye tyggeotstand for meg. Velger å tro du har en plan og mening med det hele, men mye av det blir smått uforståelig for meg til tider.

"To the East or the West, the sun rises and sets
That's the sun at it's best"

Har dette noen dypere mening enn at du er glad i både soloppganger og solnedganger? Det har det nok, men tekstene dine blir ofte litt småabsurde for en landsens gutt som meg, som alltid har kalt en spade for en spade.

Må vel si litt om produksjonen også. Den er bare en inntertier. Varmt og organisk (heter det det?), og med en nydelig tilstedeværelse. Av og til kunne eg trodd du satt rett borti soffan min og jodlet. Veldig lekker produksjon må eg si. Her har dere gjort en knalljobb. Vinylen låter helt fenomenalt rett og slett. Gjengen spiller jo med overbevsning og stålkontroll, samspilt som fy. Bare pass på at Nels ikkje går helt fullstendig bananas etterhvert, ok?

Men ka tror du sjøl da? Kor plasserer denne seg blant alle de andre Wilco platene? Det har jo blitt noen nå, og nivået er jo skremmende høyt. Eg har jo bare hatt plata ei veke, så eg er ikkje 100 % sikker på kor den vil ende i Wilco-universet, men eg tror ikkje du har detronisert de tre øverste denne gangen.
YHF, Being there og Summerteeth er nok alle bedre enn The whole love, men vi kan snakke om den litt leie fjerdeplassen. Det mangler bittepittebittelitt på låtene denne gangen, det er på det jevne, men eg savner en killerlåt eller to av samme kaliber som The art of almost. One sunday morning avslutter jo for så vidt på lekkert vis, og det er jo en perfekt låt til nettopp en søndags morning; vakker og vemodig, og akkurat så lang at skallebanken nesten rekker å forsvinne. Då eg såg på d-sida skjønte eg at den varte en halv evighet, så eg fryktet at det skulle være noe støykaos av uante dimensjoner som avsluttet plata, men her har dere holdt dere i skinnet. Takk Jeff!

Roberten og eg har forresten hatt et slags veddemål gående. Dealen var at eg skulle få en Glenlivet Archive 21 dersom dere virkelig leverte varene og bare var i nærheten av sisteskiva til Cynics. Du vet jo at eg alltid er en ærlig og redelig kar, og sier tinga som de er, og denne gangen tror eg faktisk Cynics har tatt rotta på dere. Men dere er i nærheten, det er dere, så om det ikkje blir en Glenlivet, så bør det i alle fall stå til noen Nögne Ö. Og kem vet, når eg har fått hørt plata ti-femten ganger til er det mulig terningen vipper opp et enda et øye?

Det har ikkje blitt noen ny
YHF, men vel blåst Jeff! Dere kommer nok minst like sterkt tilbake ved en senere anledning, det er eg fullstendig overbevist om.

Hilsen

T.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

CEVBOF says 7+/9

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Av med hatten.En stor fordel er det alltid med album/band/artist man virkelig digger ! Håper stafetten kan rusle videre uten at det blir forventa at disse anmeldelsene skal overgås,for det blir vanskelig.

mvh. s,

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Enda en supergod anmeldelse (i denne sammenhengen at det er selve anmeldelsene som er supre) av Wilcos nye.

Nei vi kan ikke følge opp nei, mike.

Får vel lyst til å høre bedre på plata, foreløpig er det en sekser hos meg.

Har syntes det er noen litt grå spor innimellom og at plata generelt er lang (et tegn på at jeg ikke digger den så veldig, men som så mange andre plater i dag, den er lang ). Best liker jeg åpningskuttet, men også det kunne gjerne vært et minutt kortere eller så...

De stiller vel litt store krav til lytteren, trolig litt for mye for meg. Denne tviler jeg faktisk blir spilt av neste år. Hvis den ikke vokser mer i år.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Kjempeanmeldelser av både Lyngen og Townes.
Personlig sliter jeg litt med denne plate, helt grei, men ikke noe mesterverk imo, tipper den hadde havnet en plass mellom 6 og 7.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.529
Torget vurderinger
2
Fine anmeldelser av Wilco.

Klart det er forventninger til at alle som deltar vil strebe etter samme nivå på anmeldelsene.

Skulle da bare mangle. ;D

Er vel ikke så ofte at Lyngen og Townes ender på samme karakter?

Har det hendt før?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Når en plate får slik skryt fra BÅDE Lyngen OG Townes, blir jeg ganske nysgjerrig!
Er det noe jeg ikke helt har fattet her?

Vel, for meg er dette et bevis på at jeg faller litt utenfor disse stafettene. Min musikksmak passer nok ikke helt inn.
Jeg er egentlig ikke noen stor pop elsker. Jeg kan godt høre på f.eks. Wilco, men det griper ikke mine musikalske sjelerøtter..

For meg er det faktisk slik nå, at en del av anmeldelsene er mer fascinerende enn den musikken som de omtaler. Jeg er imponert over hvordan dere klarer å beskrive egen begeistring på en måte som fenger oss tilskuere!

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Gode anmeldelser. Grundig arbeid. Vanskelig å skrive godt om det virkelig bra, sånn sett har "14" holdt høyt nivå så langt.

@Lyngen, ser ikke hva du trekker for, hva mangler for at du skulle gitt den 9?

@Townes - tror du 100% på reservasjonene dine? jeg leser anmeldelsen som du liker den enda bedre enn du uttrykker.

Jeg tror jeg hadde endt på 9 selv, men alltid vanskelig å skulle vurdere ett av favorittbandene. Glad jeg kan nøye meg med å nyte den uten å måtte mene noe. ;)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Flotte anmeldelser, moro å lese, folkens! Virker som dere faktisk liker å skrive ;)
Wilco`en er fortsatt ganske ny i mine ører, men den står nå på en 7`er hos meg.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Burnt_Island skrev:
Må være steelgitaren ;D
Hører plata for første gang no, lite søkk i midten der kremsporet skulle vore, men du verden. Flott detta!

U

utgatt60135

Gjest
Brasse skrev:
Burnt_Island skrev:
Må være steelgitaren ;D
Hehe, nei det finnes faktisk unntak hvor jeg synes steelgitar er helt allright. Forklaringen på at jeg til slutt ikke vippet den over er beskrevet øverst på denne siden.

Tusen takk for ros. Ja, det er helt klart mye lettere å skrive om musikk som begeistrer.

Kjempeanmeldelse som vanlig, Townes! Artig har du henveder deg til Jeff himself. Nesten så jeg får lyst til å oversette og sende den til dem ;). Det virker som vi er enige om det meste untatt den låten jeg kanskje likte minst. Den var vel mer i Townesland da? Godt det ikke er bare jeg som sliter med tekstene. Den ene låten (Var det I Might?), ble visst til bare ved at han prøvde å få frem ord mens melodien ble spilt (burde ta med den i anmeldelsen). Tenkte litt på hvor Whole Love legger seg i rekken. Men den konkurrerer nok om tredjeplassen sammen med Summerteeth. Men det blir vel fjerde?

rolfozzy; jeg tror ikke vi kunne truffet bedre plate for å komme overens med Townes smak. Tror ikke det er så mange artister vi har felles begeistring for. Eller? Sikkert flere enn vi tror.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Når en plate får slik skryt fra BÅDE Lyngen OG Townes, blir jeg ganske nysgjerrig!

Vel, for meg er dette et bevis på at jeg faller litt utenfor disse stafettene. Min musikksmak passer nok ikke helt inn.
Jeg er egentlig ikke noen stor pop elsker. Jeg kan godt høre på f.eks. Wilco, men det griper ikke mine musikalske sjelerøtter..
Hmm... ::)

Det er jo ikke pop. I mitt hode ville jeg tro at Wilco favner veldig bredt. Ganske tradisjonell rock med gode og vakre melodier? Så da vil jeg heller spørre deg om hva du ikke liker så godt med dem og hva du savner? Hvilke artister/band er dine store egentlig, Karma?

U

utgatt60135

Gjest
atonal skrev:
Flotte anmeldelser, moro å lese, folkens! Virker som dere faktisk liker å skrive ;)
Takk. Jeg liker å skrive når flyten er der, men missliker det når det stokker seg og man ikke greier å finne de rette ordene. Norsk var mitt verste fag på skolen og skrev bare om jeg måtte etter det. Men internett og diskusjonsforum har rettet på dette og det har blitt morsomt igjen :).

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Lyngen skrev:
Karma skrev:

Det er jo ikke pop. I mitt hode ville jeg tro at Wilco favner veldig bredt. Ganske tradisjonell rock med gode og vakre melodier? Så da vil jeg heller spørre deg om hva du ikke liker så godt med dem og hva du savner? Hvilke artister/band er dine store egentlig, Karma?
App app.. Karma har tidligere uttrykt begeistring for Captain Beefheart og Roxy Music. Jeg går derfor god for at hans musikksmak er av beste merke :)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Karma skrev:

Ikke pop? Hva med litt flink poprock??

Jeg definerer min musikalske sjel som blå.(blå toner er langt mer enn blues..) Jeg liker ofte musikk i skjæringspunktet mellom jazz, rock, prog og blues. Gjerne litt kompleks, med virtuose musikere på de enkelte instrument. Kan bli helt betatt av virtuositet, dersom selvsagt også musikken er riktig. Tanketom gitterrun..blir dog svært kjedelig. Jeg kan like musikk fra de fleste sjangre (unntatt hip hop), men da med et relativt smalt utvalg innen de fleste av disse sjangre.
Beklager dette offtopic innslaget. Kan kanskje likevel være på sin plass, for å forstå mine ofte negative kommentarer til musikk som de fleste andre her liker..?

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:

Jeg definerer min musikalske sjel som blå.(blå toner er langt mer enn blues..) Jeg liker ofte musikk i skjæringspunktet mellom jazz, rock, prog og blues. Gjerne litt kompleks, med virtuose musikere på de enkelte instrument. Kan bli helt betatt av virtuositet, dersom selvsagt også musikken er riktig. Tanketom gitterrun..blir dog svært kjedelig. Jeg kan like musikk fra de fleste sjangre (unntatt hip hop), men da med et relativt smalt utvalg innen de fleste av disse sjangre.
Beklager dette offtopic innslaget. Kan kanskje likevel være på sin plass, for å forstå mine ofte negative kommentarer til musikk som de fleste andre her liker..?
Favorittartister?

Ser ikke på Wilco som pop i det hele tatt. Rock enkelt og greit.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Karma skrev:

Favorittartister?

Tror neppe det er spesielt interessant eller populært om jeg bruker denne tråden som en slags presentasjon av Karma`s musikksmak.. ;D
Jeg har ingen ting i mot det, men lar være i respekt for de andre deltagere i tråden.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.324
Sted
Sortland
Karma skrev:
Lyngen skrev:
Karma skrev:

Favorittartister?

Tror neppe det er spesielt interessant eller populært om jeg bruker denne tråden som en slags presentasjon av Karma`s musikksmak.. ;D
Jeg har ingen ting i mot det, men lar være i respekt for de andre deltagere i tråden.
Hva med en ny tråd karma: "Ting jeg forstår" :D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.192
Torget vurderinger
4
Kjempebra anmeldelse av Wilco fra dere begge, skulle jeg anmeldt albumet ville jeg nok gitt det terningkast 8. Det ser ut som 2012 blir et godt musikkår :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Gode anmeldelser. Grundig arbeid. Vanskelig å skrive godt om det virkelig bra, sånn sett har "14" holdt høyt nivå så langt.

@Townes - tror du 100% på reservasjonene dine? jeg leser anmeldelsen som du liker den enda bedre enn du uttrykker.

Jeg tror jeg hadde endt på 9 selv, men alltid vanskelig å skulle vurdere ett av favorittbandene. Glad jeg kan nøye meg med å nyte den uten å måtte mene noe. ;)
Ja, eg tror eg tror 100% på reservasjonene mine. I have reservations, for å sitere Jeffaen sjøl. Faktisk så var eg inne på tanken på å gi den 7/10, men faèn heller, det er jo Wilco! "Problemet" mitt er/var at det kom en haug med kompiser rekende og si "fyyyyyyy faèn så bra Wilco plata er. Du kommer til å elske den". Blir vanskelig å nullstille seg da, og det blir utrolig vanskelig å få forventningene innfridd. 9/10 synes eg er i veldig liberalt og snilt, da ville YHF og Being there vært 12/10 for min del :)

@Karma - Eg er i alle fall for så vidt spent på å høre mer om smaken din, tror nemlig vi deler noen oppfatninger (kanskje).

Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Mye fint sagt om mange gode album siden sist jeg var innom denne tråden sist. Flott levert, alle som én. Og en ekstra klapp på skulderen til Townes som ser The Whole Love for det den er. Det er godt gjort når edle dråper står på spill :) Muligens litt snill i karaktersettingen, men det er nå så.

EDIT: forøvrig er jeg helt enig med Townes i de skyhøye forventningene til The Whole Love. De første gangene jeg hørte albumet ble jeg ganske paff og skjønte ikke helt hva all virakken dreide seg om.

Karma, klart det er pop.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
De første gangene jeg hørte albumet ble jeg ganske paff og skjønte ikke helt hva all virakken dreide seg om.
Jeg skjønte heller ikke at den skulle være så bra de første gangene jeg hadde hørt på den. Men det var en her som fortalte at plata heller ikke gikk hjem hos han som mp3 fil, men at inntrykket ble mye bedre med CD´n. Og det samme skjedde faktisk med meg. Med den fysiske snurreskiva gikk den rett inn. Og for min del ble jeg litt begeistret fordi Wilco ikke har klart å begeistre siden 2004. Til tross for at dette er ikke noe ny YHF eller Ghost, men man fikk igjen smaken på god Wilco musikk og da blir man glad!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Selv om jeg er formathore av rang kan jeg ikke si at den ble noe bedre av at jeg fikk den på vinyl i stedet for spotify. For min del dreide det seg mer om at forventningene var Mount Everest, mens albumet er Galdhøpiggen. Så da tok det en stund før jeg fikk nullstilt meg. Det er mye bra med The Whole Love, bevares, men noe mesterverk er det ikke. Men alt trenger ikke være mesterverk heller, det er mange gode lp'er der ute, det er et fåtall mesterverk, sånn er det bare.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
Selv om jeg er formathore av rang kan jeg ikke si at den ble noe bedre av at jeg fikk den på vinyl i stedet for spotify. For min del dreide det seg mer om at forventningene var Mount Everest, mens albumet er Galdhøpiggen. Så da tok det en stund før jeg fikk nullstilt meg. Det er mye bra med The Whole Love, bevares, men noe mesterverk er det ikke. Men alt trenger ikke være mesterverk heller, det er mange gode lp'er der ute, det er et fåtall mesterverk, sånn er det bare.
Følger deg :). Det er i min bok en stor mengde 8 plater, men ikke mange 10 plater.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Word

Som nevnt, eg var på nippet til å gi den 7, men fordi eg er så jævli glad i bandet bikket den opp til 8. Art of almost er et mesterverk, derom strides ei de lærde, men det er en del låter på The whole love som ikkje holder helt inn. Og som du sier, forventningene er Mount Everest, og leveransen er, om ikkje Galdhøpiggen, så kanskje Dhaulagiri.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Townes skrev:
Word

Som nevnt, eg var på nippet til å gi den 7, men fordi eg er så jævli glad i bandet bikket den opp til 8. Art of almost er et mesterverk, derom strides ei de lærde, men det er en del låter på The whole love som ikkje holder helt inn. Og som du sier, forventningene er Mount Everest, og leveransen er, om ikkje Galdhøpiggen, så kanskje Dhaulagiri.
Karakter 7 som i det 7. høyeste fjellet i verden? Jeg forstår vurderingene deres. Jeg liker den bare litt bedre, og mene å lese i tekstene en litt høyere entusiasme enn karakteren tydet på, men tok feil. Det var "bare" godt skrevet.
Det jeg ikke forstår er at whiskyen skal helles i retning den siste Cynics plata, ok plate, men jeg forstår ikke at 2011 årgangen av Cynics skal slå The whole love (men så liker jeg tospråklige jenter fra Bergen og jeg da ;))

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Det jeg ikke forstår er at whiskyen skal helles i retning den siste Cynics plata, ok plate, men jeg forstår ikke at 2011 årgangen av Cynics skal slå The whole love
Ikke noe problem, neste gang du kommer til Oslo vil du bli invitert på seminar hvor slikt vil bli forklart i detalj. Vi stiller med ivrig foredragsholder fra ditt distrikt for å belyse at dette ikke er et resultat av omvendt distriktspolitikk. Velkommen skal du være !

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Townes skrev:
Word

Karakter 7 som i det 7. høyeste fjellet i verden? Jeg forstår vurderingene deres. Jeg liker den bare litt bedre, og mene å lese i tekstene en litt høyere entusiasme enn karakteren tydet på, men tok feil. Det var "bare" godt skrevet.
Det jeg ikke forstår er at whiskyen skal helles i retning den siste Cynics plata, ok plate, men jeg forstår ikke at 2011 årgangen av Cynics skal slå The whole love (men så liker jeg tospråklige jenter fra Bergen og jeg da ;))
Vet du Burnt...

Siden både Roberten og eg er totalt inhabile her, så synes eg rett og slett at du kan avgjøre dette ;D

Tror mye av grunnen har med forventninger å gjøre. Mine var ikkje allverdens til cynics (av en eller annen grunn), og så leverer de en plate som bare blåser meg fullstendig i bakken. Mens når det gjelder Wilco så var forventninge helt absurde, rett og slett urimelige. Men eg har jo bare hatt plata i åtte dager. Mye kan skje, men eg tviler på eg kommer til å ende på mer enn 8/10. Det er mulig den bikker opp til 8-/9 på CEVBOF, men det er altså for tidlig å si med 100% sikkerhet.

Men for all del, du må gjerne få avgjøre utfallet av flaska ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Det må i så fall vente til etter at Burnt har vært på seminar ;)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
Burnt_Island skrev:
Det jeg ikke forstår er at whiskyen skal helles i retning den siste Cynics plata, ok plate, men jeg forstår ikke at 2011 årgangen av Cynics skal slå The whole love
Ikke noe problem, neste gang du kommer til Oslo vil du bli invitert på seminar hvor slikt vil bli forklart i detalj. Vi stiller med ivrig foredragsholder fra ditt distrikt for å belyse at dette ikke er et resultat av omvendt distriktspolitikk. Velkommen skal du være !
Er det en ivrig tikigutt fra Orkangelsk du mener? Kan hende jeg tar deg på ordet en vakker dag..

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Roberten skrev:
Burnt_Island skrev:
Er det en ivrig tikigutt fra Orkangelsk du mener? Kan hende jeg tar deg på ordet en vakker dag..
Stemmer på en prikk.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Supergrass - Road To Rouen (2005)

Supergrass er en rockegruppe fra Oxford i England bestående av brødrene Gaz Coombes (gitar/vokal) og Rob Coombes (tangenter), samt Mick Quinn (bass) og Danny Goffey (trommer). Bandet ble startet i 1993 og har gitt ut 6 studioalbum.
Road To Rouen er deres femte album og ble gitt ut i august 2005.

Plata begynner med "Tales Of Endurance (part 4, 5 & 6)" som er en fengende sang som begynner som en fin popmelodi og avslutter som en flott rockelåt. Så kommer de to poplåtene "St Petersburg" og "Sad Girl" som jeg synes er litt småkjedelige. "Roxy" starter helt greit i popland for så og gå over i forferdelig leven av instrumenter de siste minuttene (ødelegger sangen totalt for meg). Neste ut er "Coffee In The Pot" en fengende latino? inspirert instrumentalt som jeg har fått fulstendig på hjernen. Deretter er det over i rockens verden igjen på de to neste sangene; tittelsporet "Road To Rouen" og "Kick In The Teeth", det er på slike låter jeg synes plata fungerer best. "Low C" er en rolig og litt svevende poplåt som jeg får sterke Beatles/John Lennon assosiasjoner til, denne liker jeg godt. Siste låt ut "Fin" er i samme stil som forrige bare litt dårligere.

Jeg kjente lite til Supergrass før denne anmeldelsen bortsett fra de mest kjente låtene deres og det var vel litt det samme jeg så for meg med denne plata; litt sann gladpop/rock.
Overaskelsen var derfor stor over hvor rolig og nedtonet deler av denne plata er. To tredjedeler av plata liker jeg ganske godt, men det er to-tre sanger jeg lett kan komme til og skippe over ved senere gjennomhøringer.

Da ender jeg på 6/10

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Kjenner meg igjen i den anmeldelsen og syns definitivt det funker best med Supergrass når de trøkker på gassen. Så de på konsert en gang (kanskje to-tre år etter denne skiva) og det var en udelt positiv overraskelse da de fleste numrene holdt relativt høy oktan.

Hadde nok gitt en sekser jeg også.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Først som sist, jeg synes Supergrass er et drøyt undervurdert band. De leverte fire knallgode album, et nesten, og ett midt på treet.

Så skulle jeg egentlig skrive noe velfundert og svært meningsfullt, men jeg har så vannvittig hikke nå at jeg blir nødt til å hente meg et glass med nyco havsalt.

Du begrunner karakteren din godt, Bent, og da er det helt greit at vi er uenige. Jeg ville nok havnet på syver.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Supergrass - Road to Rouen (2005)

Det var faktisk OAlex som gjorde meg oppmerksom på dette bandet. Jeg har hørt en god del på de 3 første, men ellers intet. Det er gått over 5 år mellom utgivelsen av den tredje Supergrassplata og denne som jeg har blitt kjent med gjennom stafetten.

Tilsynelatende en masse klassisk engelsk poplyd som henger igjen som ekko i veggene i dette studioet. (noe som er rart siden stortysterne bygde det opp for denne plata i Roan på Fosen)
Noe Beatles (I am the walrus på Sad Girl fx), litt Pink Floyd (mer DSOTM enn WYWH, fx i Roxy), litt Bonzo (Coffee in the pot), et bakteppe av Led Zep (Going to California i Fin) litt Kinksharmonier drysset over det hele, og mere til. Overraskende nok har noen takter fra en Waterboysinnspilling som var blitt liggende å slenge, også lurt seg med i opptaket (st petersburg). Det er ingen Ramonesklanger her til tross for tittelen.

Likevel er ikke dette bleike kopier av orginalene, det er godt stjålet og Supergrass gjør det til sitt eget. Og det er iheller ikke noe 70 talls revival plate dette, den har et mye mer samtidig uttrykk til tross for alle referansene.
Selv om det ikke er bleike kopier er det likevel noe bleikt, noe disig over plata; en rekke gode låter etter hverandre, men jeg sliter med å høre ett band, ett album. Det svever og spriker mye.

Hva skal man mene om dette? En koselig plate - som å komme inn fra vinden og høstregnet og sette seg ned på en kafe hvor du ikke har vært før, men som likevel virker kjent. Kaffen er god, snart kommer det noen du kjenner, og du føler på deg at det kan passe med en øl til kaffen i dag..

En bonus er at det er en relativt kort plate på ca 36 min. Flere plater burde vært slik (og alle filmer burde vært 1 time og 23 minutter!)

Føler meg lettsindig og gir den 7, men vet ikke helt om den kommer til å blekne, eller om det er nettopp dette som vil berge den slik at jeg ikke går lei.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
To anmeldelser for et album jeg ikke kjente til.

Likte Supergrass bra på 1990-tallet, men både de og jeg gikk vel litt tomme mot slutten da. Det var en plate der jeg ikke fikk tak på, og så glemte jeg dem.

Denne plata var ikke så verst, men jeg har hørt den for lite til å bedømme dem. En 6-8 ville det vel blitt om jeg hadde lyttet mye og seriøst. Skal ikke se bort ifra at jeg gjør det. Men trolig vil jeg heller gjenoppdage den gode debutplata deres, er glad for at Stafetten minte meg på den (husker ikke navnet i farta, får google i morra, eller lete på serveren, som er under gjenoppbygging, alt etter L er utilgjengelig i skrivende øyeblikk :)).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
flotte anmeldelser av begge to. har ikke hørt platen og får ikke tid til det under denne stafetten. liker bandet om ikke annet

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
united59 skrev:
Men trolig vil jeg heller gjenoppdage den gode debutplata deres, er glad for at Stafetten minte meg på den (husker ikke navnet i farta, får google i morra, eller lete på serveren, som er under gjenoppbygging, alt etter L er utilgjengelig i skrivende øyeblikk :)).
I should coco (1995)?

Topp Bunn