Bob Iver: Bon Iver
Hvem eller hva er Bon Iver (fransk uttale, i-en skal altså utales omtrent som norsk i):
“Bon Iver is often equated with just me,” says Vernon, “but you are who surrounds you, and for Bon Iver, Bon Iver I wanted to invite those voices as musical catalysts.” Thus on the track “Beth/Rest” and throughout the album, we hear the pedal steel of Greg Leisz (Lucinda Williams, Bill Frisell), the uniquely layered low end of Colin Stetson's (Tom Waits, Arcade Fire) saxophones, the riffing of Mike Lewis' (Happy Apple, Andrew Bird) altos and tenors, and the lush horns of C.J. Camerieri (Rufus Wainwright, Sufjan Stevens). Bon Iver regulars Sean Carey, Mike Noyce and Matt McCaughan contributed vocals, drums and production, Rob Moose (Antony and the Johnsons, The National) helped with arranging and added strings, and fellow members of Volcano Choir, Jim Schoenecker and Tom Wincek provided processing."
Ovenstående er sakset fra hjemmesiden boniver.org. Ellers er mitt tidligere forhold til Bon Iver fra "the Twilight Saga" hvor musikken er med på å sette stemningen i filmene.
Låtene har stedsnavn eller er inspirert av stedsnavn. Vi starter med "Perth". En merkelig opplevelse. Forvrengte gitarer, lag på lag med Justin Vernons helium-stemme. Lyder som popper opp litt her og der. Dette liker jeg svært dårlig. Er glad jeg ikke spilte dette første gang jeg testet mine selvbygde forsterkere. Da ville jeg lett etter feil på feil sted. Lider meg gjennom Perth og forsøker å nullstille til "Minnesota". Crossover blir bare fornavnet her. Hva slags sjanger er dette? Litt afro, litt jazz, indie, Bon Iver? Litt spennende er det ihvertfall.
"Holocene" er enklere, mindre effektmakeri og flyktig musikk som gjerne kan stå og spille i bakgrunnen. Går jeg glipp av noe tekst da? Vanskelig å høre hva han synger. Slår opp lyrikken på nettet, men blir ikke klokere av den grunn. Vanskelig tilgjengelig dette her. Vernon må ha en kunstnersjel som er for dyp for meg. Eller, det er nok riktigere å si at jeg ikke har lyst til å dykke ned i hans univers.
De neste låtene går mye i samme stil som "Holocene". Musikken kan vel beskrives som flyktig. Sinnstemningen er dyster, reflekterende. Passer dårlig til fest på lokalet dette her. Problemet er at det heller ikke passer sårlig godt i stua mi. Høydepunktet på dette albumet er for meg baryton-stemmen på "Hinnon, TX". I kontrast til Vernons falsett-lag som ellers kjennetegner Bon Iver. Jeg kan gjerne høre på både esoterisk musikk og pling-plong musikk, men albumet Bon Iver blir for kunstig. Etter dette blir det en sann glede å høre stemmer og instrumenter som høres virkelige ut, ikke filtrert gjennom Vernons "musikk-maskin".
Karakter: Smaken er som baken. 3/10 fra meg. Han skal ha for orginalitet.
PS: Under avspilling av Michicant klaget rør-forforsterkeren min. Det gikk hele 30 sek før jeg lurte på hvorfor Vernon hadde lagt på en myggjagerlyd gjennom hele låta. Lyden kom ikke fra høyttalerne, men fra forsterkeren selv. Feilen har ikke oppstått hverken før eller siden. Er det sant at rørforsterkere har sjel?
Edit: Litt typo