Albumstafetten 14

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Likte Metals veldig godt jeg. Mye bedre enn nye Ane Brun som er blitt skrytt opp i skyene. Den er et endeløst gjesp...med et par høydedrag (worship) Men det er nå meg da :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Varsler denne gangen også, at siden mitt andre bidrag i IndiestafettenAlbumstafetten 14 skal levers på ukas store møtedag, tirsdag, kommer anmeldelsen min bare noen få minutter inn i det nye døgnet. :)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.088
Antall liker
32.436
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Varsler denne gangen også, at siden mitt andre bidrag i IndiestafettenAlbumstafetten 14 skal levers på ukas store møtedag, tirsdag, kommer anmeldelsen min bare noen få minutter inn i det nye døgnet. :)
Min kommer nok godt utpå dagen i morra.

Hvilken karakter ble vi bli enige om, Dazed?
Uff, det var det jeg skulle ta på PM ja. ;D
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.353
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Likte Metals veldig godt jeg. Mye bedre enn nye Ane Brun som er blitt skrytt opp i skyene. Den er et endeløst gjesp...med et par høydedrag (worship) Men det er nå meg da :)
jeg kan godt si at Metals er bedre enn Ane Brun sin nyeste, uten at det forandrer anmeldelsen min ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Burnt_Island skrev:
bambadoo skrev:
Likte Metals veldig godt jeg. Mye bedre enn nye Ane Brun som er blitt skrytt opp i skyene. Den er et endeløst gjesp...med et par høydedrag (worship) Men det er nå meg da :)
jeg kan godt si at Metals er bedre enn Ane Brun sin nyeste, uten at det forandrer anmeldelsen min ;)
Jeg liker Brun plata mye bedre :). Skal forresten møte henne i morgen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Burnt_Island skrev:
bambadoo skrev:
Likte Metals veldig godt jeg. Mye bedre enn nye Ane Brun som er blitt skrytt opp i skyene. Den er et endeløst gjesp...med et par høydedrag (worship) Men det er nå meg da :)
jeg kan godt si at Metals er bedre enn Ane Brun sin nyeste, uten at det forandrer anmeldelsen min ;)
Jeg liker Brun plata mye bedre :). Skal forresten møte henne i morgen.
får håpe hun er mindre søvndyssende som person enn på plate 8)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kvifor i alle dager har eg satt opp i dag i morgon.
Vel.
Ser fram til slutten på ein vellukka stafett med mange gode plater og like mange gode meldingar!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Kvifor i alle dager har eg satt opp i dag i morgon.
Vel.
Ser fram til slutten på ein vellukka stafett med mange gode plater og like mange gode meldingar!
Vet ikke, men jeg tar meg friheten å kline til nå med det samme:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Popsicle - Lacquer




Popsicle var et band fra Piteå i Nordsverige. De spilte i likhet med et knippe andre band fra området en slags indiepop-krysning mellom gitartung shoegazer og melodiøs, fengende "powerpop". Denne sjangeren har blitt omtalt som "Swindie". (Svensk indie. Get it?) Tydelig inspirert av indie-rockere som My Dying Bride, men altså også av mer mainstream pop, fikk de sitt gjennombrudd rett i forkant av britpop-en. De har mye av æren for at indie ble så stort i sverige på tidlig nittitall, leser jeg.




Jeg synes de mest vellykkede delene av albumet er når de holder seg til catchy melodier akkompagnert av forvrengte gitarer og enkel og liketil melodiøs vokal. Når de prøver å gli nærmere "det alternative" faller det litt gjennom, synes jeg. Singelen "Hey Princess" er bandet når de gjør det de kan best. Enkle og catchy melodier med god men enkel og litt "forsiktig" vokal, på et fundament av gitar-powerchords. Sånn fortsetter det med de tre neste låtene; Popcorn, Undulate og "How Come We". Samme mal, samme catchy resultat.

Så følger et par-tre låter som føles litt tamme og kjedelige i forhold, men så tar det seg litt opp igjen med sporet "Template". Deretter går det etter min mening nedover. På siste halvdel av plata prøver de å holde samme stil som de første sporene, men melodiene og arrangementene holder ikke samme standard.




Det er verdt å nevne at Popsicle fikk en svensk "Grammis"-pris for "Laquer", og at det de kanskje huskes best for er da gitarist Fredrik Norberg under takketalen uttalte at han skulle ønske at medlemmene i dansebandet "Arvingarna" ville dø i en bussulykke. ;D (That's Rock'N'Roll!)


Dette er ikke "min" type musikk, og jeg synes denne "snille" poplyden blir ganske kjedelig i lengden, men de var i alle fall tidlig ute med denne stilen, og de hadde en viss suksess med både denne og de neste platene sine. Ikke det verste man kan høre på radio. ;)


Jeg er i det gavmilde hjørnet i dag, og synes den er verdt ca. 5/10.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Har egentlig sansen for Feist. Av og til blir stemmen hennes "too much". Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det gjør det litt slitsomt å høre på. Har ikke hørt på den nye, men har både The Reminder og Let it Die. Liker den sistnevnte best. Takk for fine anmeldelser!
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Thumbs up,Dazed !

Mulig jeg ikke kan kommentere mer før i morgen.Uansett : kjempeinnsats fra alle i stafetten !

mvh. s,
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.088
Antall liker
32.436
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Popsicle – Lacquer (1992)

For å ta konklusjonen først: Lacquer er noe så enkelt og så vanskelig som en bra popplate. Musikken kan benevnes som indie-, noise- eller shoegazer-pop, uten at så veldig mange blir fornærmet. Her er flere fengende gladlåter, ganske rocka også iblant, og hadde jeg vært ung og forelsket og det var sommer, kunne jeg nok vært svært begeistret for denne friske plata.


(alternative albumomslag)

Bandet Popsicle er/var fra Sverige, nærmere bestemt Pietå, særlig for mange nordmenn et yndet turiststed i Norrbotten. Så tidlig som i 1992 utga de altså denne platen, som trolig spilte en viktig rolle for svensk indiemusikks historie.

Låtene på Lacquer har jevnt over fine introer, iblant er det ren vokal, andre ganger starter det med tøffe riff og iblant kan det være vrengt gitarjamming som innleder sangene. Lydbildet er jevnt over lyst, det er ikke mye tung bass her, vel ganske typisk for sjangeren. Du lytter med hodet, rytmene og tempoet kan nok påvirke lemmene dine, men magen får være i fred. Dessverre.

Albumet starter med selve rosinen i pølsa, Hey Princess. Fin vokalintro på en sang som fort får en fin og svingende kropp, med fengende refreng, god rytme og driv. Mot slutten tar de elektriske gitarene helt over, vokalen drukner og forsvinner nesten helt, og det hele er på vei til å ende i et hylende rocka ”shoegazersk crescendo”, men så bråstopper den bare. En perfekt poplåt som alene kan være verdt prisen for plata.

Selvfølgelig og dessverre er det umulig å følge opp. Å starte med med det klart beste, vitner muligens om svak tro på resten av sangene, men det er faktisk flere godbiter igjen. Liker best Popcorn, Undulate, How Come We og Pale Honey. Da snakker vi om sang nummer 2-5, så gruppa holder seg trofast til filosofien om å ta det beste i fallende rekkefølge. Dermed blir andre halvpart ganske kjedelig, selv om det egentlig ikke er noen dårlige låter her. True og Bird, for eksempel er fine numre, særlig hvis man ikke har spilt den første halvdelen av albumet først.

Lacquer anbefales, ikke for helheten, men for de gode enkeltsangene. Det er fristende selv å stokke om på rekkefølgen av sporene. Slik som det nå framstår, 20 år etter utgivelsen, er det umulig for en sur gammel mann å gi denne plata en karakter bedre enn 6 av 10.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
Gode anmeldelser av Popsicle!

Så gode at eg herved vet eg ikkje trenger bruke tid på denne plata ;D
Hermer etter deg Townes 8) Flotte anmeldelser
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.353
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Gode anmeldelser. Shoegazerpop har sjarmert meg før så jeg får gi denne en sjanse, mens jeg lurer på hvorfor debn passerte forbi uhørt for snaut 20 år siden.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Fine anmeldelser av begge to. :)
Hørte denne plata for mange år siden og synes og huske den var litt kjedelig, men musikksmaken min har forandret seg såpass mye de siste årene at jeg skal gi den en sjanse til.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
fin stafett!! godt styrt av Brasse! jeg er klar for mere med en gang. Ser ikke poenget med en pause. vi har bare kjørt to runder
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Takk for fine anmeldelser over hele linja!
Nå vet jeg hva shoegazer-pop er for noe om kona skulle spørre ;)
Ikke noe for gamlefar derimot......

Vel blåst.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Dette har vært en meget god runde.

Dere er flinke.
 
U

utgatt60135

Gjest
Popsiecle ble for meg helt uinteressant og ufarlig. Greit nok med gir meg ikke noe. Så er ganske så enig med en relativt snill 5. Skryt for gode anmeldelser skal dere ha united og dazed. Synes runden ble god selv om det ikke ble noen "må ha" plate for meg i denne runden. Takker Brasse og Finger´n for styringa.

O store ubestridte stafettsjef Lyngen tar en velfortjent ferie blant løver, sjiraffer, elefanter, hyener, bavianer, gorillaer, geoparder, zebraer, sjakaler, bøffler, antiloper, springbukker, skorpioner, apekatter, flodhester, neshorn, vortesviner, neshorn, flamingoer, malariamygg og maur.

Men diktatoren kan slippe løs hyenene om det er ønskelig. Fritt vilt til julenissene deiser ned i pipene! Men når o store kommer hjem og han trolig beorderer runde fra 2012 forventes ro og orden, stiv maske og stram hilsen. Ordre kommer når de kommer.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Popsiecle ble for meg helt uinteressant og ufarlig. Greit nok med gir meg ikke noe. Så er ganske så enig med en relativt snill 5. Skryt for gode anmeldelser skal dere ha united og dazed. Synes runden ble god selv om det ikke ble noen "må ha" plate for meg i denne runden. Takker Brasse og Finger´n for styringa.

O store ubestridte stafettsjef Lyngen tar en velfortjent ferie blant løver, sjiraffer, elefanter, hyener, bavianer, gorillaer, geoparder, zebraer, sjakaler, bøffler, antiloper, springbukker, skorpioner, apekatter, flodhester, neshorn, vortesviner, neshorn, flamingoer, malariamygg og maur.

Men diktatoren kan slippe løs hyenene om det er ønskelig. Fritt vilt til julenissene deiser ned i pipene! Men når o store kommer hjem og han trolig beorderer runde fra 2012 forventes ro og orden, stiv maske og stram hilsen. Ordre kommer når de kommer.
jeg vil gjerne anmelde flere plater men helst ikke lede stafetten da jeg har det hektisk frem til nyttår.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Lyngen skrev:
Popsiecle ble for meg helt uinteressant og ufarlig. Greit nok med gir meg ikke noe. Så er ganske så enig med en relativt snill 5. Skryt for gode anmeldelser skal dere ha united og dazed. Synes runden ble god selv om det ikke ble noen "må ha" plate for meg i denne runden. Takker Brasse og Finger´n for styringa.

O store ubestridte stafettsjef Lyngen tar en velfortjent ferie blant løver, sjiraffer, elefanter, hyener, bavianer, gorillaer, geoparder, zebraer, sjakaler, bøffler, antiloper, springbukker, skorpioner, apekatter, flodhester, neshorn, vortesviner, neshorn, flamingoer, malariamygg og maur.

Men diktatoren kan slippe løs hyenene om det er ønskelig. Fritt vilt til julenissene deiser ned i pipene! Men når o store kommer hjem og han trolig beorderer runde fra 2012 forventes ro og orden, stiv maske og stram hilsen. Ordre kommer når de kommer.
jeg vil gjerne anmelde flere plater men helst ikke lede stafetten da jeg har det hektisk frem til nyttår.
Er det så mye jobb, da?

Bruker dere noen (online) software til trekningene?

Jeg kan gjerne prøve å kjøre nr. 15, jeg, hvis ingen har noe problem med det, og Brasse ikke fryktelig gjerne vil fortsette som kaptein.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kjør på Dazed!
Eg lista opp alle deltakere og album i kvar si kolonne i Excel og så trakk eg med http://www.random.org/lists/.
Inkludert å plukke bileter tok det vel ein times tid å sette opp stafetten.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takk for flotte anmeldelser av Popsicle ! Dette var en de platene jeg hørte mest på i 1993.Var vel ung og forelsket.Catchy er hovedstikkordet her.Hadde ikke forventet så høye karakterer,det er vel dette med tidens tann.

mvh. s,
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
Popsiecle ble for meg helt uinteressant og ufarlig. Greit nok med gir meg ikke noe. Så er ganske så enig med en relativt snill 5. Skryt for gode anmeldelser skal dere ha united og dazed. Synes runden ble god selv om det ikke ble noen "må ha" plate for meg i denne runden. Takker Brasse og Finger´n for styringa.

O store ubestridte stafettsjef Lyngen tar en velfortjent ferie blant løver, sjiraffer, elefanter, hyener, bavianer, gorillaer, geoparder, zebraer, sjakaler, bøffler, antiloper, springbukker, skorpioner, apekatter, flodhester, neshorn, vortesviner, neshorn, flamingoer, malariamygg og maur.

Men diktatoren kan slippe løs hyenene om det er ønskelig. Fritt vilt til julenissene deiser ned i pipene! Men når o store kommer hjem og han trolig beorderer runde fra 2012 forventes ro og orden, stiv maske og stram hilsen. Ordre kommer når de kommer.
jeg vil gjerne anmelde flere plater men helst ikke lede stafetten da jeg har det hektisk frem til nyttår.
Er det så mye jobb, da?

Bruker dere noen (online) software til trekningene?

Jeg kan gjerne prøve å kjøre nr. 15, jeg, hvis ingen har noe problem med det, og Brasse ikke fryktelig gjerne vil fortsette som kaptein.
Det skal piskes inn deltagere, holde deltagere i ørene og generelt skape aktivitet i tråden. Det krever at man har fokus på tråden. jeg har ikke tid for tiden
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
eg takka ja til stafetten då eg likevel stort sett er på sentalen ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
eg takka ja til stafetten då eg likevel stort sett er på sentalen  ;D
OK.

Jeg prøver, jeg. Får heller ta kjeften som den kommer. ;)

...Og jeg kommer til å bruke The Hat til trekningen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ingen påmeldte i Albumstafetten 15 enda i dag? Her må det mobiliseres! ;)

Hva med Gormj, Hansern, Anonym, United59, Mikefish, Townes, Bent, Burnt_Island, Jowil og Oalex? Vil dere ikke bli med? I så fall kommer vi til å savne dere!
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Dazed skrev:
Ingen påmeldte i Albumstafetten 15 enda i dag? Her må det mobiliseres! ;)

Hva med Gormj, Hansern, Anonym, United59, Mikefish, Townes, Bent, Burnt_Island, Jowil og Oalex? Vil dere ikke bli med? I så fall kommer vi til å savne dere!
Jeg står over #15. Det er litt stress uten Spotify (nei, ingen PC i heimen (ja, det er teit (ja, jeg skal kjøpe en))).

Forøvrig morsomt å være med. Det beste med Albumstafetten 14 var at jeg rakk å oppdage Os Mutantes før den ble fjernet fra nomineringen. I tillegg måtte jeg sjekke ut gammel Oasis (Definitely Maybe) for å se om mine fordommer holdt vann. Det gjorde de faktisk (haha).
 
Topp Bunn