8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.755
    Sted
    Kongsberg
    Merker jeg er oppriktig spent på resultatet av dette! Ser noe potensielle problemer med økt impedanse på linja, bare håpe det ikke vil merkes, eller kan kompenseres for av filter om så. Er sterk i troa fortsatt!
    Ja, økt impedanse kan føre til problemer med både støy og frekvensrespons.
    Men i dette tilfelle så er impedansen i kabelen fremdeles like lav som før (styrt av DAC). Dempeleddet monteres på forsterkerens inngang. Det er også montert inne i metallhuset til kontaktene så det er ikke helt enkelt for støy å tvinge seg inn der.

De få ekstra pF (2-5pF) man får fra dempeleddet til inngangen nå vil ikke spille inn før langt opp i MHz området.

Det eneste "problemet" som skjer, er at inngangskondisene på forsterkerne (HF beskyttelse) vil føre til demping og fasedrining ved de høyeste frekvensene.
    Her er en modell av DAC, dempeledd og HF filter på forsterker. Jeg har gjettet på relativt høye 470pF, men det kan hende Erntsen har brukt 220pF og i så fall er problemet enda mindre.
    Vi ser at det er først ved 100kHz at vi kommer 0,1dB ned, så ved 20kHz vil ikke se mer enn rundt 0,05dB demping.
    Fasedriningen blir rundt 2 grader. Dette er så små tall at jeg har trua jeg og :)
    1761903857647.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.996
    Sted
    Langesund
    Merker jeg er oppriktig spent på resultatet av dette! Ser noe potensielle problemer med økt impedanse på linja, bare håpe det ikke vil merkes, eller kan kompenseres for av filter om så. Er sterk i troa fortsatt!
    Var litt for hektisk på jobben i dag, så rakk ikke en gang å skrive et kort svar. Kan jo røpe at ordlyden ville blitt noe i nærheten av. "Du det er Armand som er på saken" :LOL:

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.996
    Sted
    Langesund
    Det må jo da forstås som du optimaliserer anlegget for gjester, da det allerede er bra nok for deg 😈😆
    Leter jo etter litt "klarhet" og kanskje det ligger i denne støyen. Tror ikke det. Hører jo den støyen jeg også, men det er når det blir spilt lavt og at det er stille partier i musikken.
    Morrofaktor i anlegget er det ikke mye å utsette på. Litt sånn Cerwin Vega

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.705
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Leter jo etter litt "klarhet" og kanskje det ligger i denne støyen. Tror ikke det. Hører jo den støyen jeg også, men det er når det blir spilt lavt og at det er stille partier i musikken.
    Morrofaktor i anlegget er det ikke mye å utsette på. Litt sånn Cerwin Vega
    Håper du lykkes! Selv ville jeg nok ikke hørt forskjell da jeg etter et langt ekteskap har pådradd meg øresus 😆

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Mulig du burde beklage med en bedre middag, og gjør du det nå slipper du billigere unna

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg vi dropper tant og fjas, noe så viktig som hifi og hva vi hører eller ikke, skal ikke spøkes med har jeg nettopp lært. Heller ikke mene noe om, med mindre du kan legge frem 80 sider med ordgyteri.

Hva mener du:unsure: uten tant og fjas blir det jo bekreftet at hifi-folk er en gjeng med tørrpinner som sitter i hvert sitt rom og formidler hifi visvas og later som de kan noe om lyd.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.996
    Sted
    Langesund
    God morgen!

Kaffen på morgenen klarner hjernen. Har lest en del i iGran sin tråd, først med en lite rynke i pannen, men som gradvis gikk over i et lite smil om munnen. Mulig jeg føler feil men hadde jeg ikke en lite rolle i "rabalderet".

Var en liten periode tidligere i år på tanke om å hoppe av sentralen, men ser nå at det er viktig at jeg er her som en god brobygger.

Vil fortsette å stikke tryne mitt fram, ta inn besøk for lytting, og søke lyttetid på forskjellige oppsett rundt om. Alle oppsett fenger på en eller annen måte
    Og hvis det er ønskelig, prøve å komme med så gode og konstruktive tilbakemeldinger som mulig i forhold til det en har å rutte med av ører. Og vil fortsette med en hyggelig tone på tilbakemeldinger på nett.

Om ikke så lenge kommer dempeledd og er spendt på om det kan trekke lyden et hakk i riktig retning.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.243
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Vi er nå en gjeng, engasjert i det samme, men kanskje litt på hver vår måte. En kan kanskje klandre HFS for å genere litt drama fra tid til annen, men pokker, tror ikke hifimiljøet har vært så knyttet sammen før, som etter at vi fikk nett. Vi besøker hverandre på kryss og tverrs og lærer av hverandre, langt flere "spesielle" lytteopplevelser i gamle dager. 🤭

Nei, ingen grunn til å hoppe av, vi må tåle å være uenige, kanskje til og med krangle litt. Du vet en venn er ikke en venn før man vet at han tåler dine dårlige sider også. Vi er nå bare mennesker hele gjengen.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.983
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    ….. tenkt hvor mange ekteskap som er blitt spart når vi får lov å krangle litt her😁 Hi-fi engasjere på godt og vondt, men de sier vel og hvor dedikerte vi er til denne hobbyen. For meg også et sted å koble av dagliglivet utfordringer. Kan bli mye å ta seg av både barn og foreldre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.996
    Sted
    Langesund
    ….. tenkt hvor mange ekteskap som er blitt spart når vi får lov å krangle litt her😁 Hi-fi engasjere på godt og vondt, men de sier vel og hvor dedikerte vi er til denne hobbyen. For meg også et sted å koble av dagliglivet utfordringer. Kan bli mye å ta seg av både barn og foreldre.
    En krangel med kona er dømt til tap, så.......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn