Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke erklært det jeg - jeg spør?
    Kan være en grunn til at det lages to utgaver, tenker jeg også.
    Grunnen til to utgaver er vel enkel. De er basert på to forskjellige effekt-trinn design, hvor av 1ET400A er av et nyere design. De er også i forskjellig effekt område.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen med IMD er at dagens målemetode med kun to toner ikke nødvendigvis er god nok til å dekke hva som er hørbart. Derfor blir det vanskelig å konkludere uavhengig om den hørbare terskelen ligger ved -100 dB eller -120 dB.

    IMD kan muligens være en årsak til folk opplever ganske store forskjeller på høyttalere hvor IMD er det som virkelig skiller. Hva som f.eks gjør at enkelte høyttalerkonstruksjoner låter langt mer likt virkelig stemmer og instrumenter til tross for at direktivitet, frekvensrespons osv. ikke utgjør en klar forskjell eller akustikken har mer eller mindre fjernet forskjellen på spredning. Det kan potensielt være IMD i og med at slike genererte toner plukkes mye lettere ut av hjernen.

    For å det slik: Dersom noen klarer å høre forskjell på Vera Audio forsterkerne i en blindtest, så ville jeg ha gjettet at IMD er årsaken.
    Er det ikke mulig å måle med multi-tone over hele frekvensspekteret slik Amir gjør på Dacer og (tidligere) høyttalere?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Lillebror eller storebror på Ø Audio Icon? Spiller høyt av og til 😁
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Lillebror eller storebror på Ø Audio Icon? Spiller høyt av og til 😁
    Så sant ikke brokobling av to stk. P150 er aktuelt, så tenker jeg en P400 er det beste valget.
    Vet riktig nok ikke hele impedanseforløpet til høyttalerne dine, men ved 8 Ohm og med oppgitt følsomhet på 93 dB vil du kunne spille ca. 4 dB høyere med P400/1000 med 3m lytteavstand. Så en god del mer å rutte med.

    Vi er dessverre tomme for P400/1000 nå, men burde være 2 stk på lager igjen innen noen uker. Etter de to, vil det gå et par måneder før de er på lager igjen pga sen levering av deler fra leverandører. Fortsetter dagens prisoppgang på deler og frakt, så kan prisen også gå noe opp.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Lillebror eller storebror på Ø Audio Icon? Spiller høyt av og til 😁
    Jeg bruker P400 på Mine Ø'er å kan trygt anbefale denne.
    Å Ø'ene svelger unna alt Vera kan by på , så hvis du liker å spille svinhøyt til tider , så hadde jeg nok gått for den største ja.
    Når lampa blinker , så høres det fortsatt helt uforvrengt ut , men jeg velger jo selvsagt å skru ned igjen et knepp da.
    I mitt tilfelle bruker jeg Dirac RK , og dette stjeler jo litt krefter , så jeg kan dra på enda noen db hvis jeg slår av dette , og da er det VIRKELIG høyt :)

    Uansett veldig godt fornøyd med Vera :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    To P150 brokoblet. 🤘😎
    Det er helt kriminelt hvor mye headroom man får da.
    Mine Cabasse Pacific 3 høyttalere spiller med vesentlig mer lydtrykk med en P400 enn med P150. De klarer også å svelge unna alt P400 kan levere før klippelampen på denne sier at det er nok.
    Det som typisk skjer (på mine høyttalere i hvert fall) er at bassen mister "slam" når forsterkeren er i ferd med å gi opp.
    Med to brokoblede P150 skjer ikke dette og det er helt drøyt hvordan de holder høyttaleren under kontroll ved svært høye nivåer.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Så sant ikke brokobling av to stk. P150 er aktuelt, så tenker jeg en P400 er det beste valget.
    Vet riktig nok ikke hele impedanseforløpet til høyttalerne dine, men ved 8 Ohm og med oppgitt følsomhet på 93 dB vil du kunne spille ca. 4 dB høyere med P400/1000 med 3m lytteavstand. Så en god del mer å rutte med.

    Vi er dessverre tomme for P400/1000 nå, men burde være 2 stk på lager igjen innen noen uker. Etter de to, vil det gå et par måneder før de er på lager igjen pga sen levering av deler fra leverandører. Fortsetter dagens prisoppgang på deler og frakt, så kan prisen også gå noe opp.
    Jeg bruker P400 på Mine Ø'er å kan trygt anbefale denne.
    Å Ø'ene svelger unna alt Vera kan by på , så hvis du liker å spille svinhøyt til tider , så hadde jeg nok gått for den største ja.
    Når lampa blinker , så høres det fortsatt helt uforvrengt ut , men jeg velger jo selvsagt å skru ned igjen et knepp da.
    I mitt tilfelle bruker jeg Dirac RK , og dette stjeler jo litt krefter , så jeg kan dra på enda noen db hvis jeg slår av dette , og da er det VIRKELIG høyt :)

    Uansett veldig godt fornøyd med Vera :)
    Takk for svar :)

    Noen som har sammenlignet Vera med Benchmark AHB2? Vil anta de låter (eller ikke låter) noenlunde identisk, med mer krefter i Vera's favør?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Blir visst en P400/1000 på meg, som skal erstatte Benchmark :)

    Håper jeg kun får mer headroom uten å miste noe av gjennomsiktigheten til Benchmark 😁
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg byttet for en stund siden ut ATI NC542 med Vera P400 , og det var liten tvil om at det var en klar forbedring .
    Ikke effektmessig , men på generell lydkvalitet var det større sprang enn jeg hadde forventet 😀👍

    Sikler egentlig på en til , med det er selvsagt helt unødvendig …🤪
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    PS: Ikke lest den selv enda.

    EDIT:
    Conclusions
    Nice to see a true value-added design around the high power Hypex NC500 modules. From case to cooling and impeccable noise level, there is great effort has been made to produce a performant product. Yes, there is a cost to that especially with a product designed and manufactured in Europe. You have to decide if the value is there for you. It is for me.

    I am happy to recommend the Vera Audio P400/1000 stereo amplifier. Great to see a high power amplifier in our top 10 best amplifiers ever tested.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer med topp anmeldelse👏 Edit :test
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer! Ingen tvil om hva jeg skal kjøpe når regningene ikke strekker til.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer! Eg er ikkje forbausa i det heile tatt.
    Forståeleg at eg enda opp med ein slik. Ser at av og til hadde det vore greitt med to, men det er ganske sjeldan, og neppe noko eg har godt av.
    Så har eg to forforsterkarar ståande oppmontert, slik at eg kan velje svært ulik signaturlyd.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer! Eg er ikkje forbausa i det heile tatt.
    Forståeleg at eg enda opp med ein slik. Ser at av og til hadde det vore greitt med to, men det er ganske sjeldan, og neppe noko eg har godt av.
    Så har eg to forforsterkarar ståande oppmontert, slik at eg kan velje svært ulik signaturlyd.
    Vet du har SP10, ikke den andre. Hva foretrekker du? og hvorfor?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ingen overraskelse, og vel fortjent😃
    Gratulerer igjen med et flott produkt. Jeg har jo testet begge forsterkerne, og på et tidspunkt hadde jeg to av hver her i forskjellige konstellasjoner. Jeg har ikke glemt den seansen får å si det slik.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Testobjekt mottat... helsikke, så bra!!! :)

    Vet ikke hva jeg skal si -
    Octave HP300SE pre - Vera P150 - Marten Parker Trio = spot on!

    Har veldig lyst til å like Octave røreffekt bedre for den er betalt og mye kulere å se på ;) Men Octave pre/Vera komboen gruser den uten tvil.

    Akkurat som en slapp bremsen på musikken.
    Høyoppløst, noe som kler Marten Parker veldig, men uten å være masete. Og heller ikke for "rørete".
    Hadde en Mark Levinson 5802 til test her nå og den føltes slitsom etter noen få minutt allerede.
    Litt mindre "rom" enn med røreffekt, men dette kan jeg lett leve med.

    Kronerulling pågår...
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Kan disse gi liv i Infinity Kappa 9?
    Kommer an på hvilke versjon det er og om de kan biampes eller ikke. I den aller første versjonen av Kappa 9 uten biamping og med bass extension på, så ble impedansen målt 0,8 Ohm på det laveste. Det vil ikke VA forsterkerene takle.
    Kappa 9 Impedance.jpg



    Hvis man derimot biamper høyttalerne og slår av bass extension, så faller impedansen til rett under 2 Ohm ifølge noen som har målt.

    Lavfrekventdelen med bass extension slått av:
    Low Extended off impedance.jpg


    Mid og diskant:
    mid and tweeter only impedance.jpg



    Her er forresten lavfrekventdelen målt alene med bass extension slått på. Da faller impedansen til ca. 1,5 Ohm på det laveste og det vil over tid bli for lavt for VA.
    Low Extended on impedance.jpg
     

    Kimba

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    32
    Sted
    Hemnesberget
    Torget vurderinger
    1
    Var redd for det ja :(
    Det er forresten utgaven med bi-amp mulighet.
    Uten bass extension på ble dem litt for bassfattig for min smak.
    Tenkte kanskje 2stk P400/1000 i bi-amp kunne holde.
    Ut fra Armand sin test her
    Jeg kjører pr nå en Musical Fidelity KW750, men den slet da den allerede er brokoblet :(
    Tenkte jeg skulle teste med å kjøre ICEPower 1200AS1 på bassene og KW750 på topp. Men frykter jeg blir fri for ICEPower?
    Men etter målingene vist over her, så blir dem jo snillere med forsterkerne når man kjører bi-amp
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Var redd for det ja :(
    Det er forresten utgaven med bi-amp mulighet.
    Uten bass extension på ble dem litt for bassfattig for min smak.
    Tenkte kanskje 2stk P400/1000 i bi-amp kunne holde.
    Ut fra Armand sin test her
    Jeg kjører pr nå en Musical Fidelity KW750, men den slet da den allerede er brokoblet :(
    Tenkte jeg skulle teste med å kjøre ICEPower 1200AS1 på bassene og KW750 på topp. Men frykter jeg blir fri for ICEPower?
    Men etter målingene vist over her, så blir dem jo snillere med forsterkerne når man kjører bi-amp
    Armand sin test med last på 1 Ohm tok knerten på modulen. Det var riktig nok med peakeffekt på over 1kW og i 2 timer, men dette går neppe over tid.

    Du kan derimot bruke en VA forsterker til mid og diskant delen.
    Mangel på bass nedover uten extension kan jo løses ved bruk av subwoofer og dele frontene ved f.eks 80 Hz. Da klarer du deg med en P400/1000 eller P150/600 RS uten biamping. En ekstern subwoofer vil dessuten trolig jevne ut frekvensresponsen og gi lavere forvrengning. Det innebærer at du må ha et delefilter.

    ICEPower 1200AS1 er oppgitt med: Minimum load impedance 2.7 Ω.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Purifi Audio sin nye modul 1et7040SA blir nok mer egnet for lav ohm pga høyere strømkapasitet på 40A mot 20A i 1ET400A modulen.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    @lydogakustikk Jeg har Kappa 9 og har sjeldent behov for å spille høyt. Har VA sikringer som går når den ikke klarer mer, eller vil den rett og slett konke om man kommer i skade å dra på for mye?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eq foran bass-Veraen i stedet for høyttalerens Bass Extension, det kan vel fungere?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Noen sjans for at dere i en senere versjon kan lage til en "parallell mono funksjon" (noe ala det Crown har) Enten så kjører man den i vanlig bridge for å få høyere spenning eller så velger man parallell for å øke strøm kapasiteten.
    Skjermbilde 2022-02-18 183646.jpg
    Fra denne manualen på side 28.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Noen sjans for at dere i en senere versjon kan lage til en "parallell mono funksjon" (noe ala det Crown har) Enten så kjører man den i vanlig bridge for å få høyere spenning eller så velger man parallell for å øke strøm kapasiteten.
    Vis vedlegget 792688
    Fra denne manualen på side 28.
    Er ikke parallell mono så enkelt at man splitter input-signalet på begge trinnene og kobler utgangene + og + til + og - og - til -?? Som å parallelkoble batterier, i hvert fall i prinsippet...?
     
    Sist redigert:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke parallell mono så enkelt at man splitter input-signalet på begge trinnene og kobler utgangene + og + til + og - og - til -?? Som å parallelkoble batterier, i hvert fall i prinsippet...?
    Tror det må litt mer til. Man må sikre at ikke den ene forsterker kanalen forer den andre med strøm. Det vil den vel gjøre hvis den leverer bitte litt mer spenning enn den andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn