Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Har dere prisantydning? :unsure:
    Mere info? :unsure:
    Ikke for øyeblikket. Det kommer ved lansering. Åpenbart blir det en mye rimeligere forsterker enn dagens P150 og P400. Dette er et langt enklere design, og vi sparer mye på å gå vekk fra et kabinett som er frest av en massiv alu blokk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.845
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke for øyeblikket. Det kommer ved lansering. Åpenbart blir det en mye rimeligere forsterker enn dagens P150 og P400. Dette er et langt enklere design, og vi sparer mye på å gå vekk fra et kabinett som er frest av en massiv alu blokk.
    Det er kanskje ikke mulig å røpe om den planlegges med standard XLR-innganger og justerbar input-gain som de andre forsterkerne?

    Vurderer å bruke med NAD M51 DAC som forforsterker, og kan da se for meg at det vil være hensiktsmessig å kunne ha lav input-gain og heller bruke øvre del av volumskala på DACen 🤔
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg synes absolutt dette er spennende ting, spesielt i sammenheng med aktiv drift :cool:
    Men jeg bytter nok ikke ut Adyton Cordis med dette ......
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Så er folk enig i konklusjonen til Hifi Pig om klinisk lyd eller har tvert imot P400/1000 avslørt "klinisk" lyd i anlegget, dvs. områder som frekvensrespons og annet knyttet til høyttalere og interaksjonen med rommet?
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    "Klinisk lyd" Morsomt. Jeg kan ikke fatte eller forstå hvorfor ikke man vil ha en forsterker med flat frekvensrespons og ingen mostand-last-avhengighet. Vil man ikke høre på opptaket slik det ble mikset og godkjent av artisten, men heller på en gubbe i en kjeller som har satt sammen forsterkeren med en hel haug med konstruksjonsfeil?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så er folk enig i konklusjonen til Hifi Pig om klinisk lyd eller har tvert imot P400/1000 avslørt "klinisk" lyd i anlegget, dvs. områder som frekvensrespons og annet knyttet til høyttalere og interaksjonen med rommet?
    Disse modulene er gjerne helt transparente. Så hvis det låter klinisk (ikke godt å si nøyaktig hva det betyr), så er vel det typisk en egenskap som kommer fra anlegget forøvrig ja.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Så vidt jeg har forstått, brukte de en TVC som linjetrinn. Usikker på hvor god match dette er med en forsterker med 47k inngangsimpedans uten å vite noe om utgangsimdedansen til TVCen? Når det er sagt kan en TVC lett oppfattes å låte litt "sterilt" siden den ikke er belemret med støy og samme type forvrengning som man finner i aktive linjetrinn.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Så er folk enig i konklusjonen til Hifi Pig om klinisk lyd eller har tvert imot P400/1000 avslørt "klinisk" lyd i anlegget, dvs. områder som frekvensrespons og annet knyttet til høyttalere og interaksjonen med rommet?
    Det ser ut som en grei konklusjon, men send gjerne 1 stk. hit for test så
    er det enklere å finne ut om det er produktet eller omgivelsene som oppleves?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    " Can be a little too much with high-resolution recordings and some will want to temper that with a less revealing or more soft-sounding preamplifier. I have made this comment about several Class D amplifiers in the past "

    Kan virke som anmelderen har høyttalere som er litt hot i toppen. Klarte ikke å finne noe sted om han skrev hva slags høyttalere han testet med.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Tenker at skribentene skulle publisert frekvensresponsen de har lytteposisjonen, ved tester av utstyr.
    Det blir vel rimelig feil/sent å få slike tanker i 2023.......og litt spesielt når "tanken" er rimelig subjektivt vinklet ? :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at hifipig har gitt en veldig positiv anmeldelse. Det generelle inntrykket etter å ha lest artikkelen er jo at det gis flotte tilbakemeldinger.
    Det han ikke likte så godt ved Vera er jo kjente kommentarer fra de som ikke er så begeistret for lyden i klasse D forsterkere og dem er det jo en del av i hifimiljøet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig at han foretrekker norsk amp i begge anlegg. -Hvilken EC forsterker er det som er hans referanse?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med mine 2 stk P400/1000.
    Et smykke av en forsterker, med flere unike egenskaper. Kabinettet oser kvalitet. Alt fungerer perfekt og lydløst, uten et knepp. Jeg bruker både Bridging, Gain-Control og 12V-trigger.
    De driver mine basstårn <85Hz med stålkontroll. Hvordan de låter fullrange, vet jeg ikke.

    Da måtte jeg ha tatt med en under armen og besøkt @Final. Han bor i nærheten og kjøpte en av mine gamle DP A5. Han kjører Respons Grande med Single-wiring, så ganske lett å koble opp/sammenligne.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Kan fort bli som når man setter seg inn i den drømmebilen man hadde som ungdom og kjører avgårde? Man kan bli svært skuffet :)
    Hadde min første lytt på et oppsett med Vera her for et par helger siden. Aktiv deling og greier. Det var sprut. Veldig fine greier!
    Fikk lyst til å prøve dem selv. Kunne vært veldig interessant

    Jeg hadde en BMW E24 som min første bil kjøpt som 17åring. Elsket den. Så ble den stjålet.
    Tror det er like greit at jeg ikke prøver en nå i ettertid, best å la de minnene være som de er ❤
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    En sammenligning med DP hadde vært interessant. Det er bare en som har gjort den sammenligningen foreløpig og det var på aktive delt høyttalere og kun til diskanten. Der hørte man for øvrig ingen forskjell.

    Utlån er mulig for de som ønsker, da er det bare å ta kontakt på epost. Man forhåndsbetaler frakten.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Fikk testa 400/1000 her mot Coda No8. Begge er helt fantastiske.. Forskjeller var det jo, da Coda har et relativt organisk lydbilde, så var Vera mer rett frem, men langt ifra klinisk og kjedelig.

    Hadde jeg kjøpt Vera før Coda, så hadde jeg hatt Vera nå... Men måtte selge en av de, og da var det Vera som gikk... i første omgang :p.

    Nå har jeg XTZ sine, og de syns jeg plasserer seg midt imellom disse... helt perfekt til mitt bruk.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kommer en egen presentasjonstråd etter hvert.
    Mer her er noen stikkord for en kommende Vera Audio høyttaler.

    - Høy følsomhet og lettdreven
    - Kontrollert spredning
    - Minimering av vertikale refleksjoner og gulvkansellering
    - Egenskaper som ligner planarhøyttalere, men med langt bedre trøkk i både mellombass og dypbassområdet
    - Sammenhengende lyd uten oppbrytning i det sensitive området
    - Høykvalitetskabinett med minimering av diffraksjon
    - Aktiv delt med tidsjustering av elementer og mulighet til å tilpasse respons til rommet/plassering
    - Valgfri mulighet for enten intern eller ekstern elektronikk
    - Ikke overpriset som mye av dagens hifi er blitt i dag

    VA Coherence.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.860
    Torget vurderinger
    23
    Puh... nå trengs det nok mere kjøling :oops: Er inngangene balanserte eller "single-ended"?
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Fikk testa 400/1000 her mot Coda No8. Begge er helt fantastiske.. Forskjeller var det jo, da Coda har et relativt organisk lydbilde, så var Vera mer rett frem, men langt ifra klinisk og kjedelig.

    Hadde jeg kjøpt Vera før Coda, så hadde jeg hatt Vera nå... Men måtte selge en av de, og da var det Vera som gikk... i første omgang :p.

    Nå har jeg XTZ sine, og de syns jeg plasserer seg midt imellom disse... helt perfekt til mitt bruk.
    Har hatt 2 stk Vera 400/1000( har en nå ) på ulike oppsett og er som det beskrives ett produkt med en veldig god byggekvalitet og ett innvendig design som er i toppklasse. Lyden er formidabel mtp pris/ prestasjon, her har Veraprodusenten gjort noe magisk med den «billige» 500modulen , som en konkurrent beskriver😊: «»Han er en av konstuktørene bak Hypex og deres klasse D moduler som brukes av mange andre produsenter og DIY entusiaster. Den rimeligste OEM modulen NC500 brukes bla av norske Vera,«» 😎..
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    75
    Antall liker
    95
    Sted
    Norge
    Så er folk enig i konklusjonen til Hifi Pig om klinisk lyd eller har tvert imot P400/1000 avslørt "klinisk" lyd i anlegget, dvs. områder som frekvensrespons og annet knyttet til høyttalere og interaksjonen med rommet?
    Hva betyr egentlig dette:
    I don’t think it has the bass slam of our Electrocompaniet amplifier,
    At EC ikke har flat frekvensrespons? Det har jeg vanskelig for å tro (men jeg har aldri sett noen målinger)

    Og dette er også litt «woodoo»:
    and I don’t think the sound staging is as impressively three-dimensional
    Det kan hende at kanalseparasjon påvirker «sound staging», men forøvrig er vel dette et produkt av høyttalere, rom og lytteposisjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hva betyr egentlig dette:

    At EC ikke har flat frekvensrespons? Det har jeg vanskelig for å tro (men jeg har aldri sett noen målinger)

    Og dette er også litt «woodoo»:

    Det kan hende at kanalseparasjon påvirker «sound staging», men forøvrig er vel dette et produkt av høyttalere, rom og lytteposisjon.
    Hvis du leste videre fra der du klippet ut de sitatene, så er det vel klart at dette handler om folks preferanser. Vera har nok en god del bedre kontroll på en membrans start og sopp. Det fører ofte til en tørrhet og for noen oppleves det som mangel på pondus og fylde. Jeg kan ikke fordra det jeg har hørt av Elektrocompaniet når det kommer til bass. Deisent og daft er nå min oppfattelse. Vi er forskjellig.
    Bestandig er det best og teste selv på egne høyttalere for å finne ut om en liker det eller ikke.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Man kan ikke sammen likne ett 2 kanals stero oppsett mot ett custom pro PA dsp multi ampet rigg ?
    Bass er jo og en veldig både custom og en preferanse sak . I stero passiv speakers ligger mye i HT element / filter design

    I min verden og stero oppsett passiv HT med eller uten sub , så kan ikke noen av mine D amper måle seg med low down bass , slam og detaljering fra en linear amp designet for å trekke strøm .
    Tiden jeg og jobbet med BR subber i push pull compound elementer . Heller ikke detaljeringen og gjengivelse i høyfrekvens området og soundstage som rom beskaffenhet og etterklangs tider .

    EC er fenomenale amplifiers ,, beregnet for stereo ,Selv har jeg alldri hørt en dårlig EC . Dvs ec180 ville jeg ikke hatt . AW 800 toppe heile sjiden i audio verden forøvrig i tester . Den skal lyttes på : )

    Bass har alltid inntresert meg og preferansene er sikkert er like mange .En av de beste bass ampene ever iflg ett forum sies å være nettopp linear en klass TD ,, Rail switching fra svenske Lab gruppen

    en innføring for bass narkomane . )

     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva betyr egentlig dette:

    At EC ikke har flat frekvensrespons? Det har jeg vanskelig for å tro (men jeg har aldri sett noen målinger)

    Og dette er også litt «woodoo»:

    Det kan hende at kanalseparasjon påvirker «sound staging», men forøvrig er vel dette et produkt av høyttalere, rom og lytteposisjon.
    Min anbefaling er at du lytter både på den digitale og AW 800 best hjemme

    Jeg kan garantere at det er lydforsjell , hva du liker er din preferanse . )
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er usikker på om personer ville vært så sikre på at det var en særlig lydforskjell, at lyden var "klinisk" hvis typen forsterker ikke var betegnet som "class-D", som skaper forvirring om "D" står for digitalt", men om det het noe annet som ville assosieres med analogt, som Class-D er.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Når vi starter Vera Audio, så var noe av visjonen for merket og bringe fakta, ærlighet, ikke opptre villedende eller ha usunne bindinger i bransjen. Order Vera betyr sant.

    Og da synes det er på plass å bringe fram i lyset en liten sak nå med Audioholics. Audioholics har tradisjonelt hatt mer objektivistisk side med mange gode tekniske artikler og tester med målinger. Derfor tok jeg også kontakt med de i 2022 for å høre om de ville teste vår P400/1000 effektforsterker.

    Svaret var mildt sagt sjokkerende. De gav uttrykk for de hadde lang kø og ville prioritere økonomiske partnere. Og jeg fikk da foreslått en økonomisk pakke på et svimlende beløp med binding i et år og ble fortalt hvor lukrativt dette hadde vært for det norske merke Arendal Sound.
    Den ble aldri svart på, da jeg mener åpenbart det er helt feil at man skal betale for markedsføring før en test utføres. Hvilke test får man da?

    Jeg delte dette nylig på ASR (audiosciencereview) forumet. Og det har ført til at Audioholics har sendt en epost til oss der de for det første hevder feilaktig at jeg jeg sagt "at de gjentatte ganger antyder at de i tar betalt for anmeldelser" og at jeg kommer med fiktive påstander om hvordan Audioholics håndterer anmeldelser og annonsering. Tvert imot, skrev jeg at det godt mulig kunne være de testet produkter uten markedsføringsavtaler også:
    "Let me just add here that Audioholics may review products without payment for what I know as well. But I was told they would prioritize their partners as review demand was high at that time."

    Og for det andre har de truet med å lage en YouTube video som fremhever bedriften vår (Vera Audio) med såkalte injuriepåstandene om etikken i virksomheten deres, så sant jeg ikke trekker tilbake hva jeg har skrevet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    De gav uttrykk for de hadde lang kø og ville prioritere økonomiske partnere.
    Og jeg fikk da foreslått en økonomisk pakke på et svimlende beløp med binding i et år
    og ble fortalt hvor lukrativt dette hadde vært for det norske merke Arendal Sound.
    Hva er et "svimlende" beløp relatert til Deres egen målsetting for omsetning?
    Resultater kan gi penger i kassen og er vel hva dere er på jakt etter?
    Det er vel ingen tvil om Youtubere treffer flere i valgt segment mest effektivt..... :unsure:
    Hvis denne metoden er lukrativ for Arendal Sound......hva er det som hindrer Deres
    suksess med tilsvarende metoder :unsure:
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    Amir testet vel forsterkeren gratis? audioholics har ikke mye å tilby lenger, og Gene er sikkert irritert av at lesere løper til ASR
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Svaret var mildt sagt sjokkerende. De gav uttrykk for de hadde lang kø og ville prioritere økonomiske partnere. Og jeg fikk da foreslått en økonomisk pakke på et svimlende beløp med binding i et år og ble fortalt hvor lukrativt dette hadde vært for det norske merke Arendal Sound.
    Den ble aldri svart på, da jeg mener åpenbart det er helt feil at man skal betale for markedsføring før en test utføres. Hvilke test får man da?
    Jeg er overhodet ikke sjokkert. Hverken over Audioholics eller Arendal Sound.

    Kjør på! Vent til perfekt timing med å legge ut emailen fra dem med tilbudet.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Amir testet vel forsterkeren gratis? audioholics har ikke mye å tilby lenger, og Gene er sikkert irritert av at lesere løper til ASR
    Ja, Amir/Audiosciencereview tar ingen betaling av tester og har utelukkende frivillig gaver. Bortsett fra at testen av vår forsterker var gjort litt i hiu og hast (som var årsaken til lavere SINAD med flere dB på ene kanalen), så er det ingen ting og si på ASR/Amir sine tester. De er 100% uten noen form for binding til bransjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Og for det andre har de truet med å lage en YouTube video som fremhever bedriften vår (Vera Audio) med såkalte injuriepåstandene om etikken i virksomheten deres, så sant jeg ikke trekker tilbake hva jeg har skrevet.
    Dette vil dere trolig tjene på om dem er dum nok til å gjennomføre en slik video. Det passer jo perfekt til "image" bedriften markedsfører.

    Dessverre er det større sjans for at dem er mer utspekulert og lager en negativ review av produktene deres i stedet. For siden hevde at Vera Audio i ettertid kom med påstandene om deres fiksing av reviews som hevn. Som kjent har "flokken" man hendvender seg til liten evne til å sette seg skikkelig inn i saker. Derfor vil en slik "svertekapanje" fra audioholics trolig ende i deres favør i det lange løp.

    I det store bildet setter flere av oss pris på at dere belyser denne praksisen. Ben Jordan har noen vidoer hvor han går litt inn i denne problematikken med å fungere som reviewer/influenser for bedrifter. Hvor han ganske nylig bestemte seg for å slutte med reviews da han ikke lenger orker alt dramaet og konfliktene rundt disse videoene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @lydogakustikk

    Her falt jeg litt av (litt snublete formulert):

    "Og det har ført til at Audioholics har sendt en epost til oss der de for det første hevder feilaktig at jeg jeg sagt "at de gjentatte ganger antyder at de i tar betalt for anmeldelser"

    Hevder de at du gjentatte ganger har antydet at de tar betalt for anmeldelser, og det er den påstanden du mener er feilaktig?

    Er det rett forstått?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Vanskelig å si hvordan det evt slår ut i det langt løp hvis de publiserer en video. I utgangspunktet kan man si at all oppmerksomhet er en form for reklame, og spesielt her hvor de selv utelukkende stiller seg i et dårlig lys. Men spørs jo hvor mye de klarer å vri på det. Jeg kommer uansett ikke til å trekke hva jeg har skrevet. Det er tross alt fakta.

    Det kan leses i tråden under, og i innlegg #744, 753, 756 og 759. Merk også at bransjeaktørene "mwmkravchenk" og "Duke" har lignende opplevelser med Audioholics.

    Ellers litt komisk at Audioholics linket til en helt annen tråd når de kom med anklagene og nevnte hvor det kom fra. Da linket de til tråden under hvor jeg har delt info om hornhøyttalere og en annen fremtidig Vera Audio høyttaler. Så de lester i alle fall om VA på forumet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn