UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så jeg innser at det muligens kan være på tide å oppdatere til en UHD-spiller ettersom det knapt nok lanseres en eneste vanlig BD med Atmos eller DTS-X lenger, men at dette forbeholdes UHD-utgivelsene.

    Jeg kan selvsagt rante i timesvis om dette, men jeg velger å heller ta en mer sivilisert retning:

    Hva er det som duger av avspillerutstyr for tiden?

    Jeg har strengt talt ikke behov for analoge utganger. Men jeg vil sette pris på å ha muligheten til å operere spilleren som en cd-spiller (altså uten å måtte ha på skjermen for å vite hva jeg gjør)
    Som ekstra bonus ville det vært fint om det var mulig å slå av displayet på spilleren siden jeg liker å ha det mørkt i rommet, og alle andre enheter jeg har kan jeg slå av displayet på.

    Anser det som en selvfølge at den er bortimot lydløs for at noen skal finne på å anbefale den her.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men hvor selges disse? Klubben har tydeligvis slutta med Cambridge kan det se ut som.

    Grunnen til at jeg våkna litt akkurat nå var at jeg ble gjort oppmerksom på at elkjeden vi elsker å hate, har 25% kampanje om et par dager, så jeg tenkte at om det var noen av de relativt mainstream greiene som faktisk var akseptable så muligens kunne det være en grei anledning...
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Selv er jeg svært fornøyd med Pioneer UDP-LX800. Den har selvsagt analoge utganger, herunder XLR, og kan slås av lysmessig. Funker som fjell på både film og musikk, og jeg er blitt meget glad i Pure Direct funksjonen, som slår av alt av videokretser, når det skal spilles musikk. Den er bygd som en tanks, og er helt stille under avspilling.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Panasonic som gjelder nå? I alle fall når det kommer til bildekvalitet....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    antar at 9000-modellen er flott , siden den er dyr og ser stilig ut, men er 820-modellen som koster under halvparten, en god løsning om man ikke trenger en fin analogdel og kan klare seg uten knapper på fronten?
    (forutsatt at den kan betjenes med fjernkontroll uten å ha på skjermen)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hva som gjelder i dag kommer litt an på hvor kresen du er... Men om ikke en analog del betyr noe for deg er nok Panasonic DP-UB820 det bste valget til en fin pris.

    litt oppover i sjiktet har du Panasonic DP-UB9000 og Pioneer LX 800, alternativt den rimligere LX500. Men av disse ville jeg valgt Panasonic DP-UB9000.

    Nå er det mulig å gå bananas og modifisere de tre siste nevnte modellene, og da hadde jeg satt en knapp på Panasonic DP-UB9000 eller LX800.

    Jeg har selv en standard Panasonic DP-UB9000 og en full moddet Oppo 205, og Panasonic spilleren er som standard omtrentlig like god på bilde, men selvfølgelig ikke i nærheten på lydsiden. Men hvor god den blir ved modifisering skulle jeg likt å visst.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Jeg har selv en standard Panasonic DP-UB9000 og en full moddet Oppo 205, og Panasonic spilleren er som standard omtrentlig like god på bilde, men selvfølgelig ikke i nærheten på lydsiden. Men hvor god den blir ved modifisering skulle jeg likt å visst.
    Hei, har ikke sett så mye info ang. modding av UB9000, ble litt nysgerrig, har du noen konkrete modde eksempler på denne, eventuelt hvem som gjør slike jobber ?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Fant denne siden her. Usikker om man kan sende spilleren fra Norge, men det koster iallfall 990 dollar for å få UB9000 full-oppgradert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.P

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

    Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, så den logiske kampen kan se ut til å ligge mellom UB9000 og UB820
    UB9000 ser jo fantastisk ut for en konservativ fyr som meg, og jeg liker selvsagt at den er tung. For det pleier vanligvis å bety lite mekanisk støy.

    UB820 koster under halvparten, og virker jo åpenbart som en langt mer fornuftig løsning for en som ikke trenger analogdelen, og som ikke kommer til å se spilleren spesielt ofte.

    Har noen av dere noen oppfatning av den mekaniske støyen fra UB820?
    Og er det bekreftet at displayet kan slås av på UB820 også når den kjører film? (noen spillere slår av alle digitale utganger sammen med displayet, og det passer dårlig når jeg vil ha signal ut fra hdmi)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

    Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....
    Jeg har en Panasonic og en Sony, og ingen av dem har display i fronten (hvis jeg ikke har oversett noe i innstillingene).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

    Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....
    Jeg har en Panasonic og en Sony, og ingen av dem har display i fronten (hvis jeg ikke har oversett noe i innstillingene).
    Panasonic vet jeg ikke noe om, men når det gjelder Sony sine 4K-spillere så må man opp på toppmodellen UBP-X1000ES før man får display på spilleren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

    Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....
    Jeg har en Panasonic og en Sony, og ingen av dem har display i fronten (hvis jeg ikke har oversett noe i innstillingene).
    De dyrere modellene har.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    OK, så den logiske kampen kan se ut til å ligge mellom UB9000 og UB820
    UB9000 ser jo fantastisk ut for en konservativ fyr som meg, og jeg liker selvsagt at den er tung. For det pleier vanligvis å bety lite mekanisk støy.

    UB820 koster under halvparten, og virker jo åpenbart som en langt mer fornuftig løsning for en som ikke trenger analogdelen, og som ikke kommer til å se spilleren spesielt ofte.
    Har ingen av dem men gjorde litt research for en tid tilbake. Skal kjøpe 820.
    Såvidt jeg forstår har 9000 og 820 samme drivverk og prosessor - mao samme billedkvalitet. 9000 har litt modifisert strømforsyning og analoge utganger. 9000 er kassa av metall - plast på 820.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da høres det vanskelig ut å forsvare 9000 når jeg allerede er på et stramt budsjett grunnet massivt med pengesløsing andre steder.

    Takk for innspill. Sannsynligvis blir det en 820 bestilling i morgen, så oppdaterer jeg tråden her med erfaringer etterhvert.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Huff, ja. Jeg vet.
    Men jeg vet også at det eneste jeg ser til denne spilleren utenom når jeg tar ut og setter inn plater, er lyset fra displayet når det er på, siden den vil stå skjult bak en stoffdør.

    Skulle den stått fremme hadde jeg nok latt meg lure til å kjøpe en 9000, bare fordi jeg er en snobb.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Balle!
    Jeg finner ingen bekreftelse på at det vil være mulig å slå av displayet fullstendig under filmavspilling på 820-modellen, enten at det skjer automatisk etter at filmen har begynt, eller at man kan trykke på en knapp for å få det til å slukke helt.

    9000-varianten har en egen knapp på fjernkontrollen, men på den leketøysaktige 820'en ser jeg ingenting.

    Noen som vet? Akkurat dette er litt viktig for meg.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg har selv en standard Panasonic DP-UB9000 og en full moddet Oppo 205, og Panasonic spilleren er som standard omtrentlig like god på bilde, men selvfølgelig ikke i nærheten på lydsiden. Men hvor god den blir ved modifisering skulle jeg likt å visst.
    Hei, har ikke sett så mye info ang. modding av UB9000, ble litt nysgerrig, har du noen konkrete modde eksempler på denne, eventuelt hvem som gjør slike jobber ?
    Jeg har snakket litt med Coris om modding av UB9000, Det blir i såfall hans første.
    Det han har fått til med Oppo 205 er rett og slett helt magisk. Kan ikke sammenlignes med standard på noen som helst måte. DAC delen etter komplett oppgradering er helt suveren.

    Så nysgjerrigheten min på hva han kan få til på UB9000 er stor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.P

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Meget grundig og pålitelig erfaring med Coris. Han har moddet min 205 også, jeg gjorde det først og fremst for å få bedre bilde og lyd via HDMI til projektor/processor. Men tok også med oppgradering av DAC delen til 205 og angrer ikke på det.

    Man lurer jo hele tiden på om det finnes noe enda bedre der ute, skulle vært skikkelig morro og sett hva en blod trimmet UB9000 kunne prestert. Men for å være helt ærlig tviler jeg på store forskjeller, så bra som 205 ala Coris har blitt. Det sagt, så skal jo UB9000 ha en litt hvassere "Chroma upsampling" som i visse test scenarier vistnok gjør det bedre enn 205. Hvor gjeldende dette eventuelt er når man snurrer film vet jeg ikke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kan vel også nevne HDR Optimiser funksjonen på UB9000.
    Jeg er stort sett fornøyd med min 9000, spesielt siden lyd ut ikke er relevant med unntak av HDMI multikanal.
    For dem som ikke bruker 2-kanal diskrete komponenter på lydsiden, så skjønner jeg at en modding av lyden kan være interessant (og også prisgunstig).

    Lykke til med valget :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som nevner Sony UBP-X800M2. Solid og glimrende spiller som du får for under 3000 kr. akkurat nå. Mangler display men jeg savnet det aldri når jeg hadde første utgaven. Spiller SACD og DVD-A noe Panasonic sine spillere mangler.

    https://www.prisjakt.no/product.php?q=UBP-X800M2&p=5078602
    Jeg skulle til å nevne den, men du kom meg i forkjøpet. Har første utgaven jeg også og at den mangler display er noe jeg ikke la merke til før nå. :) On-screen-display er like effektivt, men kan kanskje se nytten om man kjører CDer uten å villa ha på TV/PJ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Oppo 203 er selvsagt noe å kikke etter på bruktmarkedet; den er magisk.
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du spiller av filer er ikke Panasonic noe bra valg. Har ekstremt begrenset støtte for codec's
    Har selv en CXUHD som jeg er veldig fornøyd med.
    Ser den ikke på prisjakt nå lenger. Kjøpte den fra Danmark, men mener nettbutikken var på norsk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fikk 820'en i går kveld.
    Den er BITTELITEN. Sammenlignet med den relativt voksne Denon spilleren min ser den ut som en dårlig spøk. Men den funker.

    Jeg kan bekrefte at det er mulig å sette opp spilleren til at displayet slås av automatisk under avspilling av film og/eller musikk. (det er egne valg for musikk og film, så man kan, om man ønsker, ha displayet på når man bruker den som en cd spiller, mens det slukkes når man spiller av film)

    Jeg kan også bekrefte at spilleren ikke fremstår som støyende, selv om den er liten og veldig lett.


    Ut over dette har jeg ingen oppfatning av kvalitet og ytelse. Jeg har bare såvidt plugga den til og sett at den fungerer.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Ingen som nevner Sony UBP-X800M2. Solid og glimrende spiller som du får for under 3000 kr. akkurat nå. Mangler display men jeg savnet det aldri når jeg hadde første utgaven. Spiller SACD og DVD-A noe Panasonic sine spillere mangler.

    https://www.prisjakt.no/product.php?q=UBP-X800M2&p=5078602
    Kjøpte en X800 da den kom ut skuffelsen var stor da den aldri fikk støtte for Dolby Vision .
    UBP-X800M2 har Dolby Vision men tror du må legge det inn manuelt, slår ikke automatisk av og på som på bl.a Panasonic DP-UB9000.
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Panasonic 820/Yamaha BD-A1060

    Jeg var hentet en Panasonic 820 på fredag. Bildekvaliteten er veldig bra, men synes ellers at den fremstår som enkel og veldig plastikk. For de som skal bruke denne til bare å se film kan jeg absolutt anbefale den. Men den har noen begrensninger jeg lager en del musikk dvder der noen videoer er i 4:3 og andre i 16:9 format. Når jeg ser på disse dvdene vil jeg gjerne ha alle enkeltstående videoer i 16:9 fullformat. Jeg har et par Samsung spillere og der vises alt i 16:9. Verken Panasonic DP-UB820EG eller Panasonic DP-UB9000 har mulighet til dette. Fikk bekreftet dette av Panasonic Norge. Panasonic DP-UB820EG mangler også en analog stereo utgang, noe som er viktig for meg slik at jeg slipper å bruke en ekstern dac på min analoge stereo forsterker. Jeg kommer til å gå for en Yamaha BD-A1060 som har mulighet til å stille inn slik at alt kommer i 16:9. Jeg har en Samsung UBD-K8500 for å spille filmer. Men vil gjerne ha en med bra lyd del og også display. Er det noen som har erfaringer med Yamaha BD-A1060, den har tross alt vært på markedet noen år.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Panasonic DP-UB820EG mangler også en analog stereo utgang, noe som er viktig for meg slik at jeg slipper å bruke en ekstern dac på min analoge stereo forsterker.
    Dette skjønte jeg ikke.
    paub820_r.jpg

    Analog output må vel å merke aktiveres manuelt i setupmenyen.
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Panasonic DP-UB820EG har en HDMI utgang i stereo men jeg har ingen HDMI inngang på forsterkeren. Den har en analog surround utgang. Jeg har spurt Panasonic og de fortalte at den ikke kunne kobles direkte til en analog stereo forsterker.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte DP-UB9000 i sommer og har brukt den på både LG-Oled skjerm og JVC x5900 projektor. Er strålende fornøyd med både bilde, lyd og fleksibilitet mtp bildeformater og tilkoblingsmuligheter.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den har en analog surround utgang. Jeg har spurt Panasonic og de fortalte at den ikke kunne kobles direkte til en analog stereo forsterker.
    Rent teknisk går dette selvsagt helt fint. Og til musikkbruk (to-kanals) skal dette gå helt fint. Det er en meny hvor du kan velge om lydspor som inneholder mindre enn 7.1 skal "oppskaleres" til 7.1 eller ikke. Slår du dette av, vil du få ut det som ble sendt inn.

    Det som de muligens mener er at det ikke er noen downmixing av et surroundsignal til 2-kanals stereo. Med andre ord, om du plugger til denne spilleren med to kanaler til en stereoforsterker og skal kjøre film med noe mer enn to kanalers lydspor, så vil du gå glipp av all lyd som ikke kommer fra front L&R.


    Om det er problemet vil det gå an å koble hdmi til tv, og så hente lyd ut fra tv til analog stereoforsterker, da de fleste tv-apparater har analog stereoutgang.

    Så kan du kjøre front left og front right ut til analog inn på forsterkeren din for å få stereolyd til avspilling av cd.

    Ikke nødvendigvis den mest elegante løsningen, men det vil funke.


    (det var på grunn av slike utfordringer at jeg for mange år siden kjøpte min gigantiske Blurayspiller fra Denon som var perfekt til slike formål. Og den blir nå pensjonert til fordel for en 820 selv om det mentalt sett føles veldig feil... men nå har jeg ikke lenger et tradisjonelt tokanalssystem, men kun et hjemmekinosystem med hdmi og digitalt raklemikk i alle retninger)
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Takk for tilbakemeldingen. Jeg snakket med Panasonic angående denne løsningen og vi fant ut som du nevner at den ikke er optimal. Jeg er litt gammeldags og til mitt bruk tror jeg at Yamaha BD-A1060 er en bedre løsning. Takk igjen for gode råd
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt størrelsesforskjell. 820 i svart ser ut som noe som kom fra et kinderegg i forhold til den jeg hadde fra før.
    storoglitenspiller.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn