UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Takk, jeg bokmerket den så jeg kan prøve når jeg får koblet opp spiller og anlegg igjen. Har prøvd å google dette tidligere, og leste at Sony sine spillere var notorisk vanskelige å gjøre sonefrie, men skal gi det et forsøk. :)
    Netonnet har en Andersson sonefri DVD spiller til 399.-, kan det være en løsning?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har jo samme spiller og gikk gjennom liken du fikk tidligere, uten å se noe som kunne funke der. Jeg er redd en HW-mod er eneste mulighet for å gjøre X800 sonefri.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har jo samme spiller og gikk gjennom liken du fikk tidligere, uten å se noe som kunne funke der. Jeg er redd en HW-mod er eneste mulighet for å gjøre X800 sonefri.
    Var egentlig litt det jeg trodde også, men skader jo ikke å spørre. Isåfall blir det neppe noe av.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var såpass lenge siden jeg hadde kjøpt en ny spiller så jeg glemte dessverre å tenke på hvorvidt den kunne hackes eller ei. Når det er sagt så er det ikke akkurat noen big deal for min del heller, men det er jo veldig greit å ikke måtte tenke på soner.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, er som sagt bare fordi jeg har noen eldgamle DVD'er jeg kanskje ville sett på nytt. Ellers er alt jeg kjøper av nye filmer problemfritt nå for tiden.

    Men kanskje jeg får sjekke dette litt nøyere neste gang jeg skal ha meg spiller, selv om Sony'en ser ut til å holde bra foreløpig. Eventuelt gå for en sånn 400 kroners nøddløsningsspiller som nevnt over her. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Det første jeg sjekket når jeg kjøpte 4K spiller var om den kunne gjøres sonefri for DVD. Selv om jeg hadde eldre sonefri blu-ray spiller....
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har kjøpt en Sony UBP-X700. Trenger en coax lydkabel for overføring lyd til en ekstern DAC. Var innom Power og Elkjøp, men slikt hadde de ikke på laget… Kan denne rimelige kabelen fra Clas Ohlson brukes?
     

    Vedlegg

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja den kan brukes. Om du får bedre resultat med en bedre tilpasset kabel (75 ohm) er en annen sak. Det er i hvert fall ikke skadelig å bruke denne.;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det ser ut som en coaxkabel til bilde, så da skal den vel være 75 Ohm.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har en Samsung med HDR10+


    Mulig dumt spørsmål, men ser man vesentlig forskjell hvis UHD-spilleren støtter HDR10+ i stedet for en spiller som baserer seg på Dolby Vision og hvor man da ikke får utnyttet HDR maks?

    God erfaring med Sony-spillere fra før, men de henger jo i Dolby-leiren.
    Ser ut som jeg må over på Panasonic for å få HDR10+

    Hadde egentlig kikket på UBP-X800m2...
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan absolutt anbefale X800M2. Menysystemet er ikke akkurat allverden, men på alle andre områder synes jeg den er veldig bra.

    Når det gjelder HDR10+ vs DolbyVision tenker jeg det nok avhenger av implementeringen i hver film, så det er vanskelig å vite om man sammenligner epler med epler, eller epler med mango. Det sagt så har nok alle de mest imponerende HDR-titlene jeg har sett vært i DV.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan absolutt anbefale X800M2. Menysystemet er ikke akkurat allverden, men på alle andre områder synes jeg den er veldig bra.

    Når det gjelder HDR10+ vs DolbyVision tenker jeg det nok avhenger av implementeringen i hver film, så det er vanskelig å vite om man sammenligner epler med epler, eller epler med mango. Det sagt så har nok alle de mest imponerende HDR-titlene jeg har sett vært i DV.
    Takk for svar

    Men i mitt tilfelle så støtter ikke tven Dolby Vision.
    Dermed blir det vel så enkelt at jeg ikke får HDR i det hele tatt dersom jeg kjøper Sony-spilleren?

    Så dermed må man sammenligne ikke-HDR mot HDR10+ egentlig
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ah, jeg overså det punktet... 🙄 Nei, da blir det nok null HDR tror jeg.

    HDR10+ er jeg usikker på om jeg har noen erfaring med, men det skal vel være en god oppgradering fra HDR10. Tror neppe du går glipp av noe helt essensielt, så det koker vel ned til om du kan leve med tanken om at systemet ikke er helt optimalt. Hvis ikke så er neste stopp selvsagt ny TV....
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ah, jeg overså det punktet... 🙄 Nei, da blir det nok null HDR tror jeg.

    HDR10+ er jeg usikker på om jeg har noen erfaring med, men det skal vel være en god oppgradering fra HDR10. Tror neppe du går glipp av noe helt essensielt, så det koker vel ned til om du kan leve med tanken om at systemet ikke er helt optimalt. Hvis ikke så er neste stopp selvsagt ny TV....
    HDR10+ i 4K ser veldig bra ut via Disney+ app på tven, og skal i så måte ikke være noe særlig dårligere enn Dolby Vision så vidt jeg skjønner. Er bare to konkurrerende teknologier. Men vil uansett holde meg til Samsung på tver, og da finnes det ikke Dolby Vision. Ser ikke så mye på film, men hvis man først skal kjøpe en spiller så kan det virke litt dumt da å kjøpe en som ikke støtter HDR-formatet til TVen man har med mindre forskjellene er ganske små..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok. Ikke'no galt med TVer fra Samsung, spesielt de nye QD OLEDene skal jo være glimmers. Bare litt vel dyre for min del foreløpig.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Dermed blir det vel så enkelt at jeg ikke får HDR i det hele tatt dersom jeg kjøper Sony-spilleren?
    Alle UHD-BD har HDR-spor. DV-sporet er bare et lag med metadata.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Er dere klar over at ved å gå inn i menyen på Panasonic DP-UB9000 Blu-Ray spiller så kan man sette innstillinger slik at
    alle NETFLIX HD filmer vises i HDR. Gjelder bare NETFLIX. Dette gjelder sikker også for Panasonic DP-UB820 Blu-Ray spiller.

    HDMI - Advanced Settings - SDR/HDR Conv. (network service) - ON

    Du kan jo velge om du vil ha: "1920x1080/60P insignal plus / HDR / HD"
    eller "3840x2160/60P insignal plus / HDR / UHD".

    "Ovennevnte vises i menyen på min Samsung QLED TV QE65Q90R"

    Dette gir jo en helt suveren NETFLIX HDR film kvalitet fra Panasonic Blu-Ray spilleren.

    Panasonic DP-UB9000 Blu-Ray spilleren er den beste Blu-Ray spilleren på markedet.

    Har også en Oppo UHD-205 Blu-Ray spiller. Jeg ser at flere av debatanter mener at Blu-Ray spillere
    spiller av CD veldig dårlig. Det er jeg ikke helt enig i. Min Musical Fidelity M6SCD spiller av CD`er bare
    marginalt bedre en min Oppo UHD-205. I prosent ca 6% bedre??
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Alle UHD-BD har HDR-spor. DV-sporet er bare et lag med metadata.
    Åja, så HDR-delen blir benyttet uansett, mens DV og HDR10+ er teknologier for å prøve å tweake litt ekstra ut av HDR’en?
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Nei, HDR-delen blir ikke benyttet uansett. Det kan velge i menyen om du ønsker HDR eller ikke. Slik som jeg nevnte i mitt innlegg.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Denne innstillingen gjelder jo bare for strømmetjenesten "NETFLIX" for å konvertere fra HD til HDR.

    GÅ TIL INNSTILLINGER:

    HDMI - Advanced Settings - SDR/HDR Conv. (network service) - ON
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Åja, så HDR-delen blir benyttet uansett, mens DV og HDR10+ er teknologier for å prøve å tweake litt ekstra ut av HDR’en?
    Ja, du kan si det sånn. Base layer er alltid HDR10.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn