UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Oh, det var jeg ikke klar over. Kan fort bli aktuelt ja. Har vel nesten kun europeiske nå, men det er vel også pga at jeg ikke hadde sonefri spiller før heller.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Oh, det var jeg ikke klar over. Kan fort bli aktuelt ja. Har vel nesten kun europeiske nå, men det er vel også pga at jeg ikke hadde sonefri spiller før heller.
    DVD har jeg ikke sett på flere år.BluRay kjøper jeg kun som konsertfilm og de er nesten alltid sonefri.Film kjøper jeg på UHD for å få Atmos og de er sonefri. :cool:
    Min første Oppo BD spiller var sonefri og jeg har chip liggende til min 105D,men blir nok ikke montert. ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ser mye smal film i blu--ray format, så der kan det by på utfordringer. Er endel fra spesielt Criterion som er amerikanske som kan være aktuelle. Men om det er vedrt dobbeltpris for meg, det vet jeg ikke helt enda :)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke helt se behovet for å betale 7000kr ekstra for en spiller når det praktisk talt bare er analogdelen som er endret.
    De fleste spillere kan gjøres regionfri med en chip, som nevnt, eller ved å taste inn en kode.
    Sistnevnte er gratis, og det koster uansett ikke 7000kr for chip, med monteringskostnad, om det er aktuelt.

    Kjøper selv bare musikk på Blu-ray, så soneproblematikk er ikke mye aktuelt for meg heller.
    Jeg har heller ikke sett behovet for en UHD-spiller, siden det ikke utgis musikk i dette formatet, meg bekjent.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke helt se behovet for å betale 7000kr ekstra for en spiller når det praktisk talt bare er analogdelen som er endret.
    Var det jeg også konkluderte med. En analogdel jeg uansett ikke kom til å bruke. I tillegg til finere fjernkontroll som nevnt tidligere, og det at spilleren utvilsomt ser betydelig bedre ut. så placeboeffekten vil jo være betydelig på den dyre spilleren. Men jeg innså at jeg ikke kunne forsvare det for meg når jeg uansett satte spilleren skjult bak en stoffdør, og jeg kunne få tak i fjernkontrollen løst.

    Har ikke angret på den avgjørelsen.

    Skulle jeg hatt spilleren stående fremme som et smykke, eller faktisk benytte den innebygde dacen, så muligens jeg hadde tenkt på en annen måte. Men jeg er glad jeg lot jåleri være jåleri, og brukte de 7000 kronene på godteri istedenfor.
     

    Coris

    Medlem
    Ble medlem
    16.06.2015
    Innlegg
    48
    Antall liker
    30
    Sted
    Norge
    Panasonic DP-UB9000 er vel den beste du får tak i i Norge i dag og du må greie deg med standardmodellen. Jeg ser at Audiocom ikke kan levere oppgraderte spillere for tiden. Det er mulig Coris her på forumet kan oppgradere denne. Pioneer er også "out of stock" overalt.
    Jo, hele oppgradering opplegget mitt for UB9000 er allerede klar, inkludert LPS...
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Flere her som har Panasonic 820?
    Veldig fornøyd med spilleren men èn ting iriterer meg. Undertekstene kommer langt opp på skjermen (står i default mode) og jeg må flytte teksten -10 via fjernkontrollen for å få teksten nederst på skjermen. Dette på hver eneste disk. Aldri hatt slike problemer med andre blu ray spillere jeg har httt der tekstene kommer nederst uansett.....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har ikke noen slike problemer med min - så det var litt rart...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noen slike problemer med min - så det var litt rart...

    Jeg synes å mene at de første ukene jeg hadde spilleren var det ikke slik, men er ikke sikker. Mulig jeg har vært borti en eller annen knapp i vanvare.....
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes å mene at de første ukene jeg hadde spilleren var det ikke slik, men er ikke sikker. Mulig jeg har vært borti en eller annen knapp i vanvare.....
    Factory reset?
    Bildestørrelse skal vel være standard, selv om det også sikkert kan endres.
    Bildestørrelse kan vel endres på noen TV-er også, mener min LG CX kan endre bilde med tanke på sorte kanter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Factory reset?
    Bildestørrelse skal vel være standard, selv om det også sikkert kan endres.
    Bildestørrelse kan vel endres på noen TV-er også, mener min LG CX kan endre bilde med tanke på sorte kanter.

    Der er ikke billedstørrelsen som er problemet, men undertekstene (subtitles). Har resatt spilleren til fabrikk verdier, men det har ingen effekt...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå når Criterion starter med 4K så må jeg vurdere en 4K spiller. Er det fortsatt spillere fra 2018/19 som gjelder, ingen nyere i den lavere prisklasse? Krav om DV med auto sjekk av disk, så Sony utgår, så da er det vel Panasonic som gjelder ref. denne tråd.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke mange som har testet, men skulle det være noen grunn for at PS5 ikke er en velfungerende maskin for UHD 4K?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har DP-UB450?
    Usikker hvor mye denne blir brukt og denne hadde en OK pris og støtter DV (ca.2500). Skal kun kobles til et LG OLED TV og en dac, usikker på hva jeg får ekstra ved å doble prisen (820) eller nesten 5X (9000) da jeg ikke trenger analoge utganger.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Reavon er kanskje svaret? De har spiller både med og uten audio.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    4K er sonefritt ikke sant? Gøy atCriterion satser. Mulholland Drive er en av mine favoritt filmer., den skal i hus.
    Ja, men BR disken er sone A og alt ekstra materiellet er på denne/disse. Ekstramaleriet er en stor del av grunnen til at jeg er villig å betale ekstra for Criterion.

    mull 4k.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Reavon er kanskje svaret? De har spiller både med og uten audio.
    Virker unødvendig dyr for meg nå, nesten 5X DP-UB450 for den minste modellen. Har ingen filmer enda så blir heller en rimelig spiller og noen filmer først.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Virker unødvendig dyr for meg nå, nesten 5X DP-UB450 for den minste modellen. Har ingen filmer enda så blir heller en rimelig spiller og noen filmer først.
    Jeg ser den; og det går bestandig an å oppgradere.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips. Antar at selve 4K filmen er lik (mtp lyd og bilde?) :)
    Jeg vet ikke, men med de store kostnadene som er med restaurering av en film så er det lite sannsynlig med to uavhengige prosjekter samtidig.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Det er vel ikke mange som har testet, men skulle det være noen grunn for at PS5 ikke er en velfungerende maskin for UHD 4K?
    Dette ville jeg undersøkt nøye. Brente meg på Xbox one. Den har dolby vision og atmos. Men den har IKKE DV over blu-ray. Helt idiotisk...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser den; og det går bestandig an å oppgradere.
    Ikke umulig at det skjer om/når jeg har fått en samling filmer da det ikke oste byggekvalitet av denne sammenlignet med min Oppo BR spiller. Sannsynligvis er den god nok selv du skulle tro Panasonic skulle kunne lage en skikkelig fjernkontroll etter å ha lagt VHS, DVD og BR spillerer i flere tiår.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål litt «på siden» angående utgivelser på UHD…

    Finnes det noen veldig gode argumenter til å skifte ut min Oppo BDP-95 til en 4K-spiller, når jeg bare bruker spilleren til å avspille DVD og Blu-ray med musikk?
    Såvidt jeg vet finnes det ikke noe musikk utgitt i fysisk format på 4K-disk. :(

    Filmer ser jeg på Netflix og Apple TV+, via min Apple TV 4K gen.1, det gir god nok lyd på filmer for meg/oss.

    Jeg vet at Panasonic DP-UB820 er bra, og det er det absolutt dyreste alternativet jeg vil vurdere, om det i det hele tatt dukker opp noen gode argumenter om oppgradering, siden fysiske disker er utdøende.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du bare bruker spilleren til lyd er det ingen gode grunner til å gå for 4K, men hvis den Oppoen du bruker ikke er oppgradert av Audiocom eller Coris her på sentralen har du noe å hente.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål litt «på siden» angående utgivelser på UHD…

    Finnes det noen veldig gode argumenter til å skifte ut min Oppo BDP-95 til en 4K-spiller, når jeg bare bruker spilleren til å avspille DVD og Blu-ray med musikk?
    Såvidt jeg vet finnes det ikke noe musikk utgitt i fysisk format på 4K-disk. :(

    Filmer ser jeg på Netflix og Apple TV+, via min Apple TV 4K gen.1, det gir god nok lyd på filmer for meg/oss.

    Jeg vet at Panasonic DP-UB820 er bra, og det er det absolutt dyreste alternativet jeg vil vurdere, om det i det hele tatt dukker opp noen gode argumenter om oppgradering, siden fysiske disker er utdøende.
    Jeg har 4K spiller selv om jeg bare har 1080P PJ, grunnen er at mange utgivelser kun har Atmos på UHD disken. Er noe musikk på 4K, men ikke mye. Kommer en med Clapton nå, Lockdown sessions med Atmos.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Bruker selv denne:
    SONY UBP-X800M2
    M2 har støtte for Dolby Vision, noe M1 ikke hadde. Støtter ellers alle formater man trenger på lyd og bilde (4K, Atmos, HDR etc..).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    DVD-Audio og SACD, men ingen analoge multikanal utganger med tilhørende bass management. Ubrukelig.
    Det beste er å koble til HDMI og la prosesseringen av både lyd og bilde skje der, så blir Bluray spilleren bare en transport.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gikk for en Panasonic DP-UB450, men den støyer den del (mye mer en Sony/Oppo BR spiller) på BR disker, er det vanlig? (Min første UBR disk blir sendt fra US på tirsdag så har ikke fått testet med UBR) Litt overasket over at det ikke var var noe firmware oppdatering tilgjengelig da den jo er noen år, men det er kanskje ikke noe å fikse?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.482
    Antall liker
    900
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Gikk for en Panasonic DP-UB450, men den støyer den del (mye mer en Sony/Oppo BR spiller) på BR disker, er det vanlig? (Min første UBR disk blir sendt fra US på tirsdag så har ikke fått testet med UBR) Litt overasket over at det ikke var var noe firmware oppdatering tilgjengelig da den jo er noen år, men det er kanskje ikke noe å fikse?
    Jeg har en 820 og den fikk ny firmware nå nylig. 1.69
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en 820 og den fikk ny firmware nå nylig. 1.69
    Måtte sjekke og 820 bruker ikke samme fw som DP-UB450/150/154/159, min hadde fw fra 05/21 så det er enten en nyere enhet eller så er fw oppgradering lynkjapp.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det beste er å koble til HDMI og la prosesseringen av både lyd og bilde skje der, så blir Bluray spilleren bare en transport.
    Er selvsagt klar over at mange gjør det. Jeg har en annen tilnærming og er avhengig av analoge utganger på spiller. Fint å se at DVD-Audio og SACD fortsatt lever.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips. Antar at selve 4K filmen er lik (mtp lyd og bilde?) :)
    Nå vet jeg svaret og det er at det er samme filmen, restaurert av Studiocanal i samarbeid med Criterion. Studiocanal gir den ut i Europa og Criterion i USA. Derfor forskjellen på sone på tillegsdisken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn