UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
Så jeg innser at det muligens kan være på tide å oppdatere til en UHD-spiller ettersom det knapt nok lanseres en eneste vanlig BD med Atmos eller DTS-X lenger, men at dette forbeholdes UHD-utgivelsene.

Jeg kan selvsagt rante i timesvis om dette, men jeg velger å heller ta en mer sivilisert retning:

Hva er det som duger av avspillerutstyr for tiden?

Jeg har strengt talt ikke behov for analoge utganger. Men jeg vil sette pris på å ha muligheten til å operere spilleren som en cd-spiller (altså uten å måtte ha på skjermen for å vite hva jeg gjør)
Som ekstra bonus ville det vært fint om det var mulig å slå av displayet på spilleren siden jeg liker å ha det mørkt i rommet, og alle andre enheter jeg har kan jeg slå av displayet på.

Anser det som en selvfølge at den er bortimot lydløs for at noen skal finne på å anbefale den her.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
Ja, men hvor selges disse? Klubben har tydeligvis slutta med Cambridge kan det se ut som.

Grunnen til at jeg våkna litt akkurat nå var at jeg ble gjort oppmerksom på at elkjeden vi elsker å hate, har 25% kampanje om et par dager, så jeg tenkte at om det var noen av de relativt mainstream greiene som faktisk var akseptable så muligens kunne det være en grei anledning...

metallirus

Medlem
Ble medlem
19.12.2017
Antall liker
41
Selv er jeg svært fornøyd med Pioneer UDP-LX800. Den har selvsagt analoge utganger, herunder XLR, og kan slås av lysmessig. Funker som fjell på både film og musikk, og jeg er blitt meget glad i Pure Direct funksjonen, som slår av alt av videokretser, når det skal spilles musikk. Den er bygd som en tanks, og er helt stille under avspilling.

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Er det ikke Panasonic som gjelder nå? I alle fall når det kommer til bildekvalitet....

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
antar at 9000-modellen er flott , siden den er dyr og ser stilig ut, men er 820-modellen som koster under halvparten, en god løsning om man ikke trenger en fin analogdel og kan klare seg uten knapper på fronten?
(forutsatt at den kan betjenes med fjernkontroll uten å ha på skjermen)

ThomasN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2019
Antall liker
128
Hva som gjelder i dag kommer litt an på hvor kresen du er... Men om ikke en analog del betyr noe for deg er nok Panasonic DP-UB820 det bste valget til en fin pris.

litt oppover i sjiktet har du Panasonic DP-UB9000 og Pioneer LX 800, alternativt den rimligere LX500. Men av disse ville jeg valgt Panasonic DP-UB9000.

Nå er det mulig å gå bananas og modifisere de tre siste nevnte modellene, og da hadde jeg satt en knapp på Panasonic DP-UB9000 eller LX800.

Jeg har selv en standard Panasonic DP-UB9000 og en full moddet Oppo 205, og Panasonic spilleren er som standard omtrentlig like god på bilde, men selvfølgelig ikke i nærheten på lydsiden. Men hvor god den blir ved modifisering skulle jeg likt å visst.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

J.P

Medlem
Ble medlem
14.06.2012
Antall liker
3
Jeg har selv en standard Panasonic DP-UB9000 og en full moddet Oppo 205, og Panasonic spilleren er som standard omtrentlig like god på bilde, men selvfølgelig ikke i nærheten på lydsiden. Men hvor god den blir ved modifisering skulle jeg likt å visst.
Hei, har ikke sett så mye info ang. modding av UB9000, ble litt nysgerrig, har du noen konkrete modde eksempler på denne, eventuelt hvem som gjør slike jobber ?

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
390
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Fant denne siden her. Usikker om man kan sende spilleren fra Norge, men det koster iallfall 990 dollar for å få UB9000 full-oppgradert.

• Liker
Reaksjoner: J.P

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Bare være obs på at flere UHD BD-spillere ikke er i standard bredde (smalere) og ikke har display i fronten. Det siste kan være en utfordring når man bruker den som CD-spiller.

Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
OK, så den logiske kampen kan se ut til å ligge mellom UB9000 og UB820
UB9000 ser jo fantastisk ut for en konservativ fyr som meg, og jeg liker selvsagt at den er tung. For det pleier vanligvis å bety lite mekanisk støy.

UB820 koster under halvparten, og virker jo åpenbart som en langt mer fornuftig løsning for en som ikke trenger analogdelen, og som ikke kommer til å se spilleren spesielt ofte.

Har noen av dere noen oppfatning av den mekaniske støyen fra UB820?
Og er det bekreftet at displayet kan slås av på UB820 også når den kjører film? (noen spillere slår av alle digitale utganger sammen med displayet, og det passer dårlig når jeg vil ha signal ut fra hdmi)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1

Panasonic har display. Utrolig irriterende at få blu ray/4K spillere har display. Vurderer ikke en uten. Praktisk på film også.....
Jeg har en Panasonic og en Sony, og ingen av dem har display i fronten (hvis jeg ikke har oversett noe i innstillingene).

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
815
Torget vurderinger
9

Jeg har en Panasonic og en Sony, og ingen av dem har display i fronten (hvis jeg ikke har oversett noe i innstillingene).
Panasonic vet jeg ikke noe om, men når det gjelder Sony sine 4K-spillere så må man opp på toppmodellen UBP-X1000ES før man får display på spilleren.

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1

De dyrere modellene har.

Voff

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
OK, så den logiske kampen kan se ut til å ligge mellom UB9000 og UB820
UB9000 ser jo fantastisk ut for en konservativ fyr som meg, og jeg liker selvsagt at den er tung. For det pleier vanligvis å bety lite mekanisk støy.

UB820 koster under halvparten, og virker jo åpenbart som en langt mer fornuftig løsning for en som ikke trenger analogdelen, og som ikke kommer til å se spilleren spesielt ofte.
Har ingen av dem men gjorde litt research for en tid tilbake. Skal kjøpe 820.
Såvidt jeg forstår har 9000 og 820 samme drivverk og prosessor - mao samme billedkvalitet. 9000 har litt modifisert strømforsyning og analoge utganger. 9000 er kassa av metall - plast på 820.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
Vel, da høres det vanskelig ut å forsvare 9000 når jeg allerede er på et stramt budsjett grunnet massivt med pengesløsing andre steder.

Takk for innspill. Sannsynligvis blir det en 820 bestilling i morgen, så oppdaterer jeg tråden her med erfaringer etterhvert.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
Huff, ja. Jeg vet.
Men jeg vet også at det eneste jeg ser til denne spilleren utenom når jeg tar ut og setter inn plater, er lyset fra displayet når det er på, siden den vil stå skjult bak en stoffdør.

Skulle den stått fremme hadde jeg nok latt meg lure til å kjøpe en 9000, bare fordi jeg er en snobb.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.850
Sted
Oslo
Balle!
Jeg finner ingen bekreftelse på at det vil være mulig å slå av displayet fullstendig under filmavspilling på 820-modellen, enten at det skjer automatisk etter at filmen har begynt, eller at man kan trykke på en knapp for å få det til å slukke helt.

9000-varianten har en egen knapp på fjernkontrollen, men på den leketøysaktige 820'en ser jeg ingenting.

Noen som vet? Akkurat dette er litt viktig for meg.

ThomasN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2019
Antall liker
128
Hei, har ikke sett så mye info ang. modding av UB9000, ble litt nysgerrig, har du noen konkrete modde eksempler på denne, eventuelt hvem som gjør slike jobber ?
Jeg har snakket litt med Coris om modding av UB9000, Det blir i såfall hans første.
Det han har fått til med Oppo 205 er rett og slett helt magisk. Kan ikke sammenlignes med standard på noen som helst måte. DAC delen etter komplett oppgradering er helt suveren.

Så nysgjerrigheten min på hva han kan få til på UB9000 er stor.

• Liker
Reaksjoner: J.P

J.P

Medlem
Ble medlem
14.06.2012
Antall liker
3
Meget grundig og pålitelig erfaring med Coris. Han har moddet min 205 også, jeg gjorde det først og fremst for å få bedre bilde og lyd via HDMI til projektor/processor. Men tok også med oppgradering av DAC delen til 205 og angrer ikke på det.

Man lurer jo hele tiden på om det finnes noe enda bedre der ute, skulle vært skikkelig morro og sett hva en blod trimmet UB9000 kunne prestert. Men for å være helt ærlig tviler jeg på store forskjeller, så bra som 205 ala Coris har blitt. Det sagt, så skal jo UB9000 ha en litt hvassere "Chroma upsampling" som i visse test scenarier vistnok gjør det bedre enn 205. Hvor gjeldende dette eventuelt er når man snurrer film vet jeg ikke.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.558
Sted
Stavanger
Kan vel også nevne HDR Optimiser funksjonen på UB9000.
Jeg er stort sett fornøyd med min 9000, spesielt siden lyd ut ikke er relevant med unntak av HDMI multikanal.
For dem som ikke bruker 2-kanal diskrete komponenter på lydsiden, så skjønner jeg at en modding av lyden kan være interessant (og også prisgunstig).

Lykke til med valget :)

na_X

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
222
Torget vurderinger
1
Ingen som nevner Sony UBP-X800M2. Solid og glimrende spiller som du får for under 3000 kr. akkurat nå. Mangler display men jeg savnet det aldri når jeg hadde første utgaven. Spiller SACD og DVD-A noe Panasonic sine spillere mangler.

https://www.prisjakt.no/product.php?q=UBP-X800M2&p=5078602
Jeg skulle til å nevne den, men du kom meg i forkjøpet. Har første utgaven jeg også og at den mangler display er noe jeg ikke la merke til før nå. :) On-screen-display er like effektivt, men kan kanskje se nytten om man kjører CDer uten å villa ha på TV/PJ?

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
462
Torget vurderinger
1
Oppo 203 er selvsagt noe å kikke etter på bruktmarkedet; den er magisk.

LeGranDuc

Medlem
Ble medlem
25.07.2015
Antall liker
43
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hvis du spiller av filer er ikke Panasonic noe bra valg. Har ekstremt begrenset støtte for codec's
Har selv en CXUHD som jeg er veldig fornøyd med.
Ser den ikke på prisjakt nå lenger. Kjøpte den fra Danmark, men mener nettbutikken var på norsk.

Topp Bunn