UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Personlig kunne jeg tenkt meg en spiller med støtte for de fleste formater, uten app støtte, med kun hdmi og digital ut, solid kabinett i metall, display, og en OK fjernkontroll.
    Det er vel i praksis Oppo UDP-203 du beskriver her :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nesten, den har vel full multikanal analog audio ut også, og er vel oop. Har en Oppo 103D som vel er BD versjonen av 203 + noen streaming apper. Så en ned strippet versjon av 203 for å holde kosten nede (kr.3500-4500) hadde passet meg bra. Men er ikke helt overbevist om at jeg kommer til å kjøpe så mange UHD filmer enda. Blir nok noen kjøp til for å få litt erfaring med formatet.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Om man ikke absolutt skal ha en spiller til alt så ser jeg ikke det store behovet for disse påkostede UHD spillerne. De som allerede spiller mye DVD-A og SACD (eller CD) har sannsynligvis allerede en spiller som takler disse formatene OK. For film og serier så bruker vel de fleste hdmi utgangen og ikke de interne dacene. For streaming så er brukergrensesnittet på en rimelig AppleTV mye bedre en de spillerne jeg har prøvd (både BD og UHD), Sony, Samsung, Oppo og Panasonic. Personlig kunne jeg tenkt meg en spiller med støtte for de fleste formater, uten app støtte, med kun hdmi og digital ut, solid kabinett i metall, display, og en OK fjernkontroll.
    Bortsett fra display så har Sony alt du spør etter her. Ingen spillere passer i dag helt til dine kriterier.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hadde som nevn nok kjøpt denne om den hadde auto shiftet mellom DV og ikke DV disker.
    Litt OT men synes dere at HDR/4K gir det forventede løftet i bildekvalitet vs BD nå som formatet er +5 år.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes at oppskaleringen i min Oppo 205 er god nok til at jeg ikke kjøper nyutgaver i 4K av eldre filmer sånn helt uten videre. Da må jeg vite mer om hvordan de er oppskalert/restaurert. Jeg kjører alt i stereo så lydspor i 5.1 betyr ikke noe for meg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    HDR eller Dolby Vision gir virkelig økt bildekvalitet og en mye bedre opplevelse av filmer. Kun dette er verdt kjøp av UHD utgaven etter mitt syn.

    HDR og Atmos er egentlig en game changer for hjemmekino.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT men synes dere at HDR/4K gir det forventede løftet i bildekvalitet vs BD nå som formatet er +5 år.

    Det kommer vel helt an på den enkelte utgivelsen og hvordan den er "transportert" til 4K. En kjapp oppskalering fra HD kan lett bli dårligere, men om man går tilbake til negativene og scanner dem på nytt med dagens teknologi bør resultatet bli merkbart bedre og nær det som kan oppnås med native 4K opptak. Gitt at kvaliteten er top notch til å begynne med selvsagt. Denslags behandling er imidlertid foreløpig forbeholdt store titler som f.eks Lord of the Rings, Hobbiten og The Matrix.

    Hvor stor forskjellen er mellom native HD og UHD som begge er av topp kvalitet kommer vel an på øyet som ser, avstand fra skjermen, TVen man bruker og kanskje til en viss grad også spilleren man bruker. For min del vil jeg si det er et definitivt løft, her jeg sitter ca. 2.5m fra en 55" LG fra 2017.

    I tillegg er jeg helt enig i at:
    HDR eller Dolby Vision gir virkelig økt bildekvalitet og en mye bedre opplevelse av filmer. Kun dette er verdt kjøp av UHD utgaven etter mitt syn.
    Atmos er hverken her eller der for min del, siden jeg kjører stereo.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Atmos har ingenting med UHD å gjøre. Finnes et hav av utgivelser i 1080p med Atmos lyd også.

    Jeg har minst 1000 filmer med Atmos, masse tv-serier også.
    Netflix, Amazon, Disney+ og HBO Max har også Atmos :)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Film uten Atmos er kjedelig, du går virkelig glipp av noe stort her :)

    Helt uenig. Har hatt et habilt surround-anlegg, men la det på hylla og har aldri angret selv om jeg også har hørt langt heftigere ting i etterkant. Det var morsomt på noen titler, men jeg legger i relativt liten grad merke til lyden når jeg ser på film og stereo er plenty for min del.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Film uten Atmos er kjedelig, du går virkelig glipp av noe stort her :)
    Kommer kanskje an på personlig smak. Hvis man er mest interessert i filmer hvor effektene spiller hovedrollen er det ikke noe galt i det. Men det finnes virkelig bra film uten spektakulære lydspor, hvor manus, handling, og skuespill gjør at filmen er langt fra kjedelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Forøvrig er jeg veldig glad i god filmlyd, men nyter den foreløpig bare i stereo hjemme, og savner egentlig ikke mye fra kinosalen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Atmos er ikke bare for actionfylte effektfilmer. En del bruker det for å utvide miljøet uten å ha de store massive effektene. At man føler man sitter midt i et troverdig miljø som forbedrer handlingen ser jeg kun på som noe positivt.

    Naturligvis har man filmer som tar dette ekstra langt hvor lyd'en er en del av handlingen (tilnærmet som en rolle). Atmos (og DTS:X) støtter faktisk lyd i eksakt 3D posisjon + størrelse som skaper en ekstra dimensjon. For meg er lyden mer enn 30% av filmen (faktisk viktigere enn bildekvalitet).

    F.eks siste James Bond, her klarte de rote til Atmos miksen til å bli noe veldig dårlig; dette trakk brutalt ned på hele filmen (filmen ble opplevd som middels; men et virkelig omsluttende og engasjerende Atmos-spor så ville dette nok dratt filmen opp til å bli godt over middels).

    I prioritert rekkefølge
    1. Handling/skuespiller prestasjoner
    2. Lyd-miks
    3. Bildekvalitet/klipping
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    F.eks siste James Bond, her klarte de rote til Atmos miksen til å bli noe veldig dårlig; dette trakk brutalt ned på hele filmen

    Kanskje den hadde vært mye bedre i stereo, hvem vet?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det som ødelegger alle de siste James Bond filmene er Daniel Craig og det kan ikke UHD 4K gjøre noe med.;)
    Her må jeg også si meg uenig; Daniel Craig gjør en bra jobb som James Bond - kan ikke skylde på han fordi de har satt noen nybegynnere uten kunnskap som ansvarlig for å overføre filmen til UHD blu-ray. Bildet er bra (ikke fantastisk), men denne amatørmessige Atmos-miksen ødelegger virkelig.

    Om noen skuffet i denne filmen så må det være Rami Malek som skurk; tror ikke det er skuespillerens feil (vi vet han kan levere) - men som en av hovedpersonene i filmen som maks er med i 10 min (ca 6% av filmen) så er det ikke så mye tid å bygge karakteren på.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det som ødelegger alle de siste James Bond filmene er Daniel Craig og det kan ikke UHD 4K gjøre noe med.;)

    De siste Bond filmene mangler helt sjarm; bare dusinvare actionfilmer....
    Gidder ikke se den siste. Den forrige var fryktelig...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Atmos er ikke bare for actionfylte effektfilmer. En del bruker det for å utvide miljøet uten å ha de store massive effektene. At man føler man sitter midt i et troverdig miljø som forbedrer handlingen ser jeg kun på som noe positivt.

    Naturligvis har man filmer som tar dette ekstra langt hvor lyd'en er en del av handlingen (tilnærmet som en rolle). Atmos (og DTS:X) støtter faktisk lyd i eksakt 3D posisjon + størrelse som skaper en ekstra dimensjon. For meg er lyden mer enn 30% av filmen (faktisk viktigere enn bildekvalitet).

    F.eks siste James Bond, her klarte de rote til Atmos miksen til å bli noe veldig dårlig; dette trakk brutalt ned på hele filmen (filmen ble opplevd som middels; men et virkelig omsluttende og engasjerende Atmos-spor så ville dette nok dratt filmen opp til å bli godt over middels).

    I prioritert rekkefølge
    1. Handling/skuespiller prestasjoner
    2. Lyd-miks
    3. Bildekvalitet/klipping
    Hvilken utgave av UHD så du den på? High Def Digest anmeldte US versjonen, og scoren var 98/100 på bildet 0g 100/100 på Atmos lydsporet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dusinvare synes jeg slett ikke de er; heller blant de bedre actionfilmene der ute. Craig er en ypperlig actionhelt i mine øyne, han ligner bare svært lite på figuren James Bond.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken utgave av UHD så du den på? High Def Digest anmeldte US versjonen, og scoren var 98/100 på bildet 0g 100/100 på Atmos lydsporet.
    Jeg ser på samme UHD utgave (fra USA). Disse anmelderene aner ikke hva de snakker om, jeg trenger ikke bare stole på hørselen - jeg kan faktisk verifisere med å se visuelt hvordan Atmos miksen fungerer (Trinnov!) :)

    Samme problem med streaming; det finnes bare en miks.

    Hvordan miksen fungerer beskrives veldig bra her (jeg leste denne etter å ha sett filmen; 100% enig i det som beskrives her):
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på samme UHD utgave (fra USA). Disse anmelderene aner ikke hva de snakker om, jeg trenger ikke bare stole på hørselen - jeg kan faktisk verifisere med å se visuelt hvordan Atmos miksen fungerer (Trinnov!) :)

    Samme problem med streaming; det finnes bare en miks.

    Hvordan miksen fungerer beskrives veldig bra her (jeg leste denne etter å ha sett filmen; 100% enig i det som beskrives her):
    Jeg tviler ikke på hva du hører, eller ser. Er vel ikke mange, om noen, som har ett såpass oppegående anlegg i Norge. Jeg blir nok uansett fornøyd tenker jeg. :cool: Kan du nevne en 2-3 filmer med gode Atmos lydspor?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Blade Runner 2049
    Gravity
    Ready Player One (den er riktignok bare 7.1.2; men bruker kanalene fornuftig).

    Fortsatt rom for forbedring på disse, men de har i det minste brukt Atmos aktivt for å gi filmen en ekstra dimensjon. Blade Runner 2049 er magisk!
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg bør begynne å mikse Atmos spor? Har i det minste utstyret til det :)

    På generell basis så er noe galt når man har atmos-spor på en film, og det blir bedre lyd av å bruke upmix på 7.1.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer vel helt an på den enkelte utgivelsen og hvordan den er "transportert" til 4K. En kjapp oppskalering fra HD kan lett bli dårligere, men om man går tilbake til negativene og scanner dem på nytt med dagens teknologi bør resultatet bli merkbart bedre og nær det som kan oppnås med native 4K opptak. Gitt at kvaliteten er top notch til å begynne med selvsagt. Denslags behandling er imidlertid foreløpig forbeholdt store titler som f.eks Lord of the Rings, Hobbiten og The Matrix.
    Som jeg nevnte tidligere så er det meste av nyerer filmer i 4K UHD oppskalert fra 2K DI, som f.eks Lord of the Rings.

    Fra blu-ray.com
    Each film in this trilogy has been granted a new 2K restoration by WETA Digital, which involved a new scan of the camera negatives and visual effects filmouts (with digital VFX upscaled from 2K elements), as well as tasteful new color timing made possible by HDR enhancement; all were supervised and approved by director Peter Jackson. Depending on your 4K TV's capability, this enhancement will be displayed using standard HDR, HDR10, or Dolby Vision. Please note that both the theatrical and extended versions of each film make use of the same restored source material
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg nevnte tidligere så er det meste av nyerer filmer i 4K UHD oppskalert fra 2K DI, som f.eks Lord of the Rings.

    Fra blu-ray.com
    Each film in this trilogy has been granted a new 2K restoration by WETA Digital, which involved a new scan of the camera negatives and visual effects filmouts (with digital VFX upscaled from 2K elements), as well as tasteful new color timing made possible by HDR enhancement; all were supervised and approved by director Peter Jackson. Depending on your 4K TV's capability, this enhancement will be displayed using standard HDR, HDR10, or Dolby Vision. Please note that both the theatrical and extended versions of each film make use of the same restored source material

    Så halve Fellowship of the ring på 4K i går. Andre halvdel på disk 2 ville ikke spille pga "kompatibilitetsproblemer" (hva nå det er). Denne går i retur til Amazon. Tror jeg ber om penga tilbake. Ser at mange der klager på samme problemet. Får vente på at en bedre utgave blir lansert....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så halve Fellowship of the ring på 4K i går. Andre halvdel på disk 2 ville ikke spille pga "kompatibilitetsproblemer" (hva nå det er). Denne går i retur til Amazon. Tror jeg ber om penga tilbake. Ser at mange der klager på samme problemet. Får vente på at en bedre utgave blir lansert....
    Jeg har hele triologien på UHD; fungerer fint for meg.
     

    regeli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    53
    Sted
    Middle of Nowhere
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så hele LOTR og Hobbiten i påsken i fjor på 4k Blu-Ray. Bilde og lyd var veldig bra syntes jeg, men flere som mener ikke er så bra.
    Siste film jeg så nå var Midway i 4k BD, her får sub kjørt seg hardt hele filmen og det var etterskjelv i stuen når film var ferdig for å si det slik o_O

    Litt offtopic, men Witcher sesong 2 på Netflix er noe av det beste innen bildekvalitet jeg har sett på streaming til nå. Bruker ATV 4k (siste versjon).
    Episode 6 og rundt 6:20 minutter, der får du teste suben din om hvor langt og dypt den går.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Trenger en rimelig blu-ray spiller, og med rca ut for stereo da den blir å spille litt CDer i garasjen. Noen tips her?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Det som ødelegger alle de siste James Bond filmene er Daniel Craig og det kan ikke UHD 4K gjøre noe med.;)
    Hva i all verden har du røyket.... jeg synes Craig er bunnsolid. En klasseskuespiller. Jeg nekter forøvrig å se den siste filmen, den eksisterer ikke for meg. Det er utilgivelig å ta livet av Bond, antagelig for å gi plass til en mer tidsriktig (les politisk korrekt) dude.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Craig har vært utrolig flink. Den siste har jeg gitt terningkast 5 som film, men terningkast 2 som James Bond-film... Mye her som ikke passer inn i 007-verden.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har erfaringer med å bruke Panasonic ub-9000 som Cd driverk til en bedre dac?
    Hadde vært så deilig med en spiller som kunne fikset alt….
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Noen som har erfaringer med å bruke Panasonic ub-9000 som Cd driverk til en bedre dac?
    Hadde vært så deilig med en spiller som kunne fikset alt….
    CD drivverk som ikke kan spille SACD? Du må nok ha to hvis du kjøper den :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaringer med å bruke Panasonic ub-9000 som Cd driverk til en bedre dac?
    Hadde vært så deilig med en spiller som kunne fikset alt….
    Med fare for å stikke fingeren i et vepsebol vil jeg hevde at ingen BD-drivverk egner seg til avspilling av redbook CD. Og det er ikke DAC som er årsaken. Jeg har forsøkt å spille CD med Oppo 105, Oppo 205 og Sony UBP-X800 mk2 og ingen av dem kommer opp mot et dedikert redbook CD-drev. Jeg sammenligner med Ayre CX-7 eMP og Pro-Ject CD-BOX RS-2T. BD-drevene ligger langt under i lydkvalitet selv spilt gjennom samme DAC. En spiller som fikser alt finnes ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Med fare for å stikke fingeren i et vepsebol vil jeg hevde at ingen BD-drivverk egner seg til avspilling av redbook CD. Og det er ikke DAC som er årsaken. Jeg har forsøkt å spille CD med Oppo 105, Oppo 205 og Sony UBP-X800 mk2 og ingen av dem kommer opp mot et dedikert redbook CD-drev. Jeg sammenligner med Ayre CX-7 eMP og Pro-Ject CD-BOX RS-2T. BD-drevene ligger langt under i lydkvalitet selv spilt gjennom samme DAC. En spiller som fikser alt finnes ikke.
    Samme erfaring, sist med Oppo 103D som drivverk til Naim dac. Samme kombo spiller meget bra (imo) på musikk BD, mens med redbook cder er det lite å bli begeistret over. Igjen imo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Takk for svar aam01 og Minutten.
    Det var egentlig det jeg var redd for…
    Antallet SACD jeg har er uansett svært begrenset.
    Kanskje det blir å kjøpe et digitalt BD driververk til bilde og jakte litt/tenke litt på Cd-driverk.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke differansen er i drivverket, men heller hvordan ting håndteres internt digitalt. Mistenker at noe skjer med signalet før det går digitalt ut (blir f.eks alt konvertert til 48kHz før det igjen konverteres tilbake til 44.1kHz?). Får du faktisk ut 44.1kHz når du spiller CD på alle blu-ray spillere ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn