UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar aam01 og Minutten.
    Det var egentlig det jeg var redd for…
    Antallet SACD jeg har er uansett svært begrenset.
    Kanskje det blir å kjøpe et digitalt BD driververk til bilde og jakte litt/tenke litt på Cd-driverk.
    ub-9000 og tilsvarende spillere kan jo være fornuftig om en bruker analog ut, men om du skal koble til en ekstern dac for å spille cder så er jeg usikker på om det er gir særlig VFM? Skal du spille mye cder så er jo betjening viktig, og de fleste cdspillere/drivverk vil fungere bedre (imo), spiller du en cd nå og da så betyr det jo mindre. Spilte endel (mye) cder i ukene før jeg solgte min toppmatede Naim spiller og bruker nå Cyrus drivverk med "bilstereo" mating. Savner betjeningen av Naim spilleren mer en lyden (som var bra).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke differansen er i drivverket, men heller hvordan ting håndteres internt digitalt. Mistenker at noe skjer med signalet før det går digitalt ut (blir f.eks alt konvertert til 48kHz før det igjen konverteres tilbake til 44.1kHz?). Får du faktisk ut 44.1kHz når du spiller CD på alle blu-ray spillere ?
    Jeg tror ikke jeg heller, jeg vet at differansen er i drivverket. Jeg hører tydelig kvalitetsforskjell når jeg spiller CD på Oppo 205 og på Pro-Ject gjennom DACen på Oppo. To drev, samme DAC og analogdel.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du leste ikke innlegget... tviler ikke på at du hører forskjell, men jeg er helt 100% sikker på at dette ikke er grunnet drivverket i seg selv. Differansen er i den digitale delen på en eller annen måte. Et lite mysterie hvorfor.

    Lesing av 0 og 1 fra optisk media er 100% garantert feilfritt og identisk (dette kan også verifiseres).Så spørsmålet er hva som skjer mellom lesingen og digital utgang.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kunne vært interessant om noen kunne capture for eksempel coax signalet til pcen, fra noen forskjellige cd-transporter, blu ray spillere og sjekke null test, plot spectrum osv.

    Eller bare blindlytte til filene - dele med andre her som også får teste?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kunne vært interessant om noen kunne capture for eksempel coax signalet til pcen, fra noen forskjellige cd-transporter, blu ray spillere og sjekke null test, plot spectrum osv.
    Vi vet jo hva resultatet av dette blir uansett - identisk :)
    Klokke har påvirkning på SPDIF utgangene, men med en kapabel DAC (ikke nødvendigvis knyttet til pris) så skal den håndtere dette.

    Men jeg skal faktisk dra frem en CD-plate og teste hva Oppo UDP-203 sender ut digitalt (har jeg aldri gjort før).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket Oppo 203: 44.1/16 selvfølgelig
    Men vi vet fortsatt ikke hva som skjer med signalet internt. Flestedelene av receivere og surround processorer konverterer alt til 48kHz så lenge romkorrigeringen er på som et eksempel - noen grunn til at ikke noe lignende skjer internt i blu-ray spillere?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men vi vet fortsatt ikke hva som skjer med signalet internt. Flestedelene av receivere og surround processorer konverterer alt til 48kHz så lenge romkorrigeringen er på som et eksempel - noen grunn til at ikke noe lignende skjer internt i blu-ray spillere?
    Har det noe å si ? Det som betyr noe er at de DVD/BD spillerne jeg har testet ikke fungerer bra på redbook.
    Om du lar f.eks Roon upsample cd 44.1 til 48 så tviler jeg sterk på at det er like hørbart som å bytte drivverk (om du klarer å høre det).
    Etter å ha lest hvor "fantastiske" disse Oppo spillerne var på alt så var det en stor nedtur å spille cder. Men det har vært det samme med Sony, Pioneer og Samsung så jeg burde jo ha forutsett dette, men måtte teste da noen konsert BDer låt såpass bra på Oppoen (coax ut til Naim dac).
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    87
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Men vi vet fortsatt ikke hva som skjer med signalet internt. Flestedelene av receivere og surround processorer konverterer alt til 48kHz så lenge romkorrigeringen er på som et eksempel - noen grunn til at ikke noe lignende skjer internt i blu-ray spillere?
    Har du noen grunn til å tro at det skjer?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen grunn til å tro at det skjer?
    Noe må jo være årsaken til at man hører forskjell på samme CD plate på dedikert CD-spiller vs blu-ray spiller når man bruker digitalt ut. Hadde selvsagt vært interessant med ABX test. Er det en reell forskjell? Jeg er ikke helt sikker. Har dessverre ikke dedikert redbook spiller lengre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du lar f.eks Roon upsample cd 44.1 til 48 så tviler jeg sterk på at det er like hørbart
    Upsampling fra 44.1 til 48kHz er veldig hørbart. Upsampling fra 44.1 til 88.2 er derimot nærmest umulig å høre. Upsampling faktor på et heltall (2x,4x,8x) eller nedsampling tilsvarende er den optimale måten å gjøre det på. Noe annet en heltallsfaktor skaper hørbar differanse i lyden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hører forskjell på 44.1 og 88.2, men regner med det er filtervalg og videre opp sampling i min Devialet som er grunnen.
    Opp samplet er litt mer "polert" og det er ikke alltid dette er å foretrekke. Pleier å kjøre 2x oppsamling på 44.1 og 48, og sliter med å høre forskjell med 4x og det øker kravet til båndbredde.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg klarer ikke å høre forskjell på 44.1 og oppsamplet til 48kHz ved de tilfellene jeg har testet.

    Men er enig i at 2x osv er å foretrekke.

    Tror mine Genelec omsampler til 48kHz i bassen og 96kHz i diskanten.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører forskjell på 44.1 og 88.2, men regner med det er filtervalg og videre opp sampling i min Devialet som er grunnen.
    Opp samplet er litt mer "polert" og det er ikke alltid dette er å foretrekke. Pleier å kjøre 2x oppsamling på 44.1 og 48, og sliter med å høre forskjell med 4x og det øker kravet til båndbredde.
    Jeg kjører alltid native samplingrate uansett så langt det lar seg gjøre. Dvs gjør aldri upsampling.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører alltid native samplingrate uansett så langt det lar seg gjøre. Dvs gjør aldri upsampling.
    Følger den, men Devialet upsampler alt til 192/24 så spørsmålet er da om roon gjør en bedre jobb? Og om Devialet fungerer bedre med min 88.2 vs 44.1 før den gjør intern upsampling. Slik det er nå så foretrekker jeg at roon gjør 2x, men det er ikke stor forskjell men det er forskjell. Samme med RAAT eller Devialet AIR, ikke stor forskjell med den er der.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    men Devialet upsampler alt til 192/24
    Høres ikke ut som en optimal strategi, upsampling bør gjøres til 192kHz eller 176.4kHz avhengig av klokke. Har Davialet kun 1 klokke? Normalen er å ha 2; en for 44.1kHz multiplikatorer og en for 48kHz
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Høres ikke ut som en optimal strategi, upsampling bør gjøres til 192kHz eller 176.4kHz avhengig av klokke. Har Davialet kun 1 klokke? Normalen er å ha 2; en for 44.1kHz multiplikatorer og en for 48kHz
    Ikke sikker på hva den har?

    PREAMPLIFIER & MAIN DAC
    Patented Magic Wire Digital / Analogue Converter, D/A T.I. PCM1792
    Unique high-precision MasterClock with very low jitter: 2ps RMS
    Conversion of all inputs into 24-bit/192 kHz
    Built-in DSD / PCM conversion
    SAM profile via configurator allowing the precise adaptation of the sound signal to the specifications of your speakers
    Available active filtering on all analogue outputs via configurator
    Volume control in increments of 0.5 dB
    Volume adjustment range: -97.5 dB to +30.0 dB
    Bypass/pass-thru mode available input by input
    Balance adjustment
    Tone control: bass +/-18 dB, treble +/-18 dB with variable frequency cut-off via configurator
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Mangler p.t. en enkel Blu-Ray spiller da dattera tok med den Panasonic'en vi hadde. Behovet for å se DVD eller Blu-Ray filmer er lite, men har en god del plater så kan være greit med en spiller i heimen.

    Ser den slags nå er svært rimelig. Som f.eks. denne Sony'en til kr 990,-. Den skal visst også ha coax-utang. Har en Abrahamsen V6 DAC, så om jeg kobler spilleren opp mot den vil vel CD-lyd også bli bra? Ser de billigste Bly-Ray spillerne mangler display. Vet ikke hvor langt man må opp i pris for å få det. Og om det er andre viktige ting en får med på en spiller til la oss si ca 3000,-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mangler p.t. en enkel Blu-Ray spiller da dattera tok med den Panasonic'en vi hadde. Behovet for å se DVD eller Blu-Ray filmer er lite, men har en god del plater så kan være greit med en spiller i heimen.

    Ser den slags nå er svært rimelig. Som f.eks. denne Sony'en til kr 990,-. Den skal visst også ha coax-utang. Har en Abrahamsen V6 DAC, så om jeg kobler spilleren opp mot den vil vel CD-lyd også bli bra? Ser de billigste Bly-Ray spillerne mangler display. Vet ikke hvor langt man må opp i pris for å få det. Og om det er andre viktige ting en får med på en spiller til la oss si ca 3000,-
    Jeg har en tilsvarende (et år eldre modell), fungerer veldig bra på BD og DVD. Sony spillene har direkte modus så om du har en nyere TV så kan den ta seg av bildebehandling. Når det komme til cd lyd så kommer det litt an på hvor "kresen" du er, for mange er det helt greit men jeg liker ikke DVD/BD spillere som cd transport.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Når det komme til cd lyd så kommer det litt an på hvor "kresen" du er, for mange er det helt greit men jeg liker ikke DVD/BD spillere som cd transport.
    Takk for svar. Som CD-spiller blir det en reserveløsning. Har en gammel og skuddsikker Denon DVD-2910 som brukes som CD-transport. Koblet med coax til Abrahamsen V6 DAC > Electrocompaniet ECI-3 fungerer det utmerket :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke så mye erfaring med BD spillere men for meg virker disse rimlige Sony spilleren god VFM. Bildekvaliteten i direkte modus til min LG OLED er på nivå med min Oppo103D. Oppoen den er mye mer robust og er sonefri, men på ren bildekvalitet får du mye mer for pengene med Sonyen (imo).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Sony blu-ray spiller tidligere, fungerer supert og gjøre jobben - billige er de også :)
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Ser de litt dyrere spillerne har 4K eller 4K-oppskalering. Men har det noen betydning når det som skal spilles er gamle DVD'er og Blu-Ray filmer. En kjede blir vel ikke bedre enn svakeste ledd?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min hadde 4K upscaling (sikkert en modell over) men jeg brukte direkte modus og lot TVen gjøre oppskaleringen. Kommer vel også litt an på TVen du har, men ville ikke bekymret meg for at den ikke har 4K oppsalering da den kan oppskalere til 1080p om du ønsker det.
    Skal du ha 4K må du kjøpe en UHD BD spiller som kan spille av 4K og HDR, disse diskene kan ikke spilles av i en vanlig BD spiller.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser de litt dyrere spillerne har 4K eller 4K-oppskalering. Men har det noen betydning når det som skal spilles er gamle DVD'er og Blu-Ray filmer. En kjede blir vel ikke bedre enn svakeste ledd?
    4K (eller UHD) trenger man bare for UHD blu-ray. Absolutt 0 poeng å bruke blu-ray spilleren til å oppskalere 1080p blu-ray til UHD, TV'en gjør sansynligvis en bedre jobb.

    Så med mindre man har tenkt å ha støtte for UHD blu-ray så har dette absolutt ingen betydning.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    4K (eller UHD) trenger man bare for UHD blu-ray. Absolutt 0 poeng å bruke blu-ray spilleren til å oppskalere 1080p blu-ray til UHD, TV'en gjør sansynligvis en bedre jobb.

    Så med mindre man har tenkt å ha støtte for UHD blu-ray så har dette absolutt ingen betydning.
    Har en god del gamle DVD og Blu-Ray plater. Ingen av disse har vel nyere 4K Ultra HD teknologi (blir neppe heller kjøpt noen...)

    Ser på disse spillerne:

    Betyr det at det har ingen betydning, både bilde- og lydmessig, hva som velges av disse to? Den dyreste har det Sony kaller "4K-oppskaleringsbrikke"
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kommer helt an på dette. For meg ble oppskalering i spilleren (SONY UBP X800M2) best, da projektoren min ikke gjør noe bra oppskalering (JVC N7).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.272
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Sony BDP-S6500, meget fornøyd.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Betyr det at det har ingen betydning, både bilde- og lydmessig, hva som velges av disse to? Den dyreste har det Sony kaller "4K-oppskaleringsbrikke"

    Som TGB skriver over har det ingenting for seg å oppskalere i spilleren, siden TVen ganske sikkert gjør samme jobb bedre. Høyst sannsynlig vil begge disse være helt OK, spesielt gitt at du sier du neppe vil kjøpe flere disker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet om man får gjort Sony ubp x800 sonefri på DVD? Har noen få gamle sone 1 filmer jeg kanskje har lyst til å se igjen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om man får gjort Sony ubp x800 sonefri på DVD? Har noen få gamle sone 1 filmer jeg kanskje har lyst til å se igjen.
    Rip dem så slipper du å tenke på dette :)

    Min OPPO UDP-203 er sonefri (tror t.o.m. den er sonefri for blu-ray). Men hadde ikke vært et ekstremt stort savn om den ikke var sonefri.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Rip dem så slipper du å tenke på dette :)

    Min OPPO UDP-203 er sonefri (tror t.o.m. den er sonefri for blu-ray). Men hadde ikke vært et ekstremt stort savn om den ikke var sonefri.
    Jeg aner ikke hvordan man "ripper" noe som helst, jeg er ikke så godt øvet i å bruke hverken datamaskinen eller bluraymaskinen min. :) Altså, jeg klarer å brenne cd'er, men DVD har vel alltid vært kopibeskyttet? Og kan man velge sone hvis man.... "ripper" dem? ;P

    Det er bare snakk om noen ytterst få sone 1 filmer fra DVD'ens barndom, men har ikke sett at disse titlene er tilgjengelig på bluray dessverre. Cambridge spilleren jeg hadde før var sonefri, men den kvittet jeg meg med i all min visdom. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg aner ikke hvordan man "ripper" noe som helst, jeg er ikke så godt øvet i å bruke hverken datamaskinen eller bluraymaskinen min. :) Altså, jeg klarer å brenne cd'er, men DVD har vel alltid vært kopibeskyttet? Og kan man velge sone hvis man.... "ripper" dem? ;P
    Kan løses på flere måter. Enten å ha en dedikert blu-ray/dvd drev til hver sone (vanligvis behøver man bare 2); eller så bruker man software som går rundt denne begrensningen :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres mer omstendelig ut enn det kanskje er? Hadde vært kult om det fantes en hack til spilleren jeg har, men har ikke funnet noe om det på nettet dessverre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om man får gjort Sony ubp x800 sonefri på DVD? Har noen få gamle sone 1 filmer jeg kanskje har lyst til å se igjen.

    Mulig du finner noe her:


    Både Philips og Panasonic blu ray spillerne jeg har hatt var enkle å gjøre sonefri for DVD.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mulig du finner noe her:


    Både Philips og Panasonic blu ray spillerne jeg har hatt var enkle å gjøre sonefri for DVD.
    Takk, jeg bokmerket den så jeg kan prøve når jeg får koblet opp spiller og anlegg igjen. Har prøvd å google dette tidligere, og leste at Sony sine spillere var notorisk vanskelige å gjøre sonefrie, men skal gi det et forsøk. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn