Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg er litt bekymret for er om de kandidatene som jeg har nevnt klarer å tøyle frontrekka tilfredstillende når det røyner på som verst:cool:
    Ikke bekymret for det. Skulle det mot formodning bli noe problem er det bare å gå for 2 (Amp8 er i utgangspunktet 2 * 4 kanals forsterkere i en boks, med separate strømforsyninger).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    4.2.15 er nå lansert.

    Bare å gå inn på Info/Check for Updates, så kan du kjøre installasjonen selv.
    Skjermbilde 2020-01-31 kl. 18.24.28.jpg


    Så da er DTS:X Pro offisiell endelig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samme resultat, må jeg slå den helt av? typ cut the power?
    Jeg har sjekket årsaken for deg. Det er for mange oppgraderinger som pågår. Det er bare å prøve igjen litt seinere. Systemene er ikke skalert for et slikt massivt antall oppgraderinger samtidig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk!
    Såpass ja! Trodde bare det var jeg å du i hele verden som hadde Trinnov:rolleyes:
    Alle har trippet og ventet på denne LENGE.... (ca 1 år). Så det blir litt som julaften og bursdag på en gang.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvertfall ensomt her inne;)
    Men du er jo en kapasitet så da er det greit.
    Må innrømme at det har blitt litt lite leking i det siste; har bare brukt for film og musikk. Føler liksom noe mangler når ikke Trinnov mikrofonene og REW mikrofonen står på klar til bruk :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lærte også noe nytt i dag; kildekoden for software kompileres som en del av installasjon. Det betyr at de ikke trenger kaste bort prosesseringskraft på sjekker for hvilke deler som skal kjøres avhengig av versjoner på moduler osv. Derav "Build date" = når software er laget; som skjer når installasjon gjøres :D Dette er gjort for å unngå at man trenger ha alle disse lagret ferdig på server; og for å optimalisere programvaren som kjøres på hver enkelt enhet. Så mer optimal programvare for hver enhet; og kortere deploy tid.

    Så software for 8, 16, 24, 32 kanaler er forskjellige. Samme relatert hvilket HDMI kort man har.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Også en annen viktig ting med DTS:X.

    Lh, Rh og Lhr og Rhr MÅ være definert. Eller så vil DTS:X decoderen prøve å generere den basert på rundtliggende høyttalere (innebygd i DTS:X/DTS:X Pro).

    DTS har også Ltf, Rtf, Ltr og Rtr (de siste 2 skal ha samme posisjon som Lhr og Rhr).

    Skjermbilde 2020-01-31 kl. 19.41.13.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter det jeg forstår så vil ikke 2stk top middle være tilstrekkelig, altså må man ha 4 ceiling ht til DTS-X?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Etter det jeg forstår så vil ikke 2stk top middle være tilstrekkelig, altså må man ha 4 ceiling ht til DTS-X?
    2 stk går bra det også, men da slår den sammen de 4 fra kilden (normalt er grunnoppsettet på DTS:X 7.1.4. Så kommer eventuelle objekter i tillegg.

    Hele gleden med DTS:X Pro er at man kan ha 13 takhøyttalere aktive samtidig.

    B59F319D-2ABF-4CE2-BF8D-6B3E9070BEE5.jpg
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk vi ordnet det (oppgradering for alphamale).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det større dynamikk område de mener å legge inn i IMAX lydsporet mon tro.
    De skriver jo som om det ligger an til et helt nytt mikseformat. Vel! vet ikke om jeg helt har troa:rolleyes:
    Det er vel ikke Trinnov som påstår noe, det står vel IMAX og DTS for - Trinnov bare leverer støtte for hva nå enn dette er for noe. Trinnov hadde forøvrig en gjennomgang at IMAX Enhanced i dag - fikk det ikke med meg dessverre. Men får vel opptak av seansen etterhvert.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er det større dynamikk område de mener å legge inn i IMAX lydsporet mon tro.
    De skriver jo som om det ligger an til et helt nytt mikseformat. Vel! vet ikke om jeg helt har troa:rolleyes:
    Det er vel ikke Trinnov som påstår noe, det står vel IMAX og DTS for - Trinnov bare leverer støtte for hva nå enn dette er for noe. Trinnov hadde forøvrig en gjennomgang at IMAX Enhanced i dag - fikk det ikke med meg dessverre. Men får vel opptak av seansen etterhvert.
    Ja det er det jeg mener!
    Det virker litt søkt at produsenten(e) mener de skal klare å løfte lyd og bilde til nye høyder ( spesielt lyd) uten å normere inn på hva de egentlig har tenkt å gjøre, som ikke allerede er gjort.
    Minner meg litt om den disputten du var i for en tid tilbake på AVS hvor de la inn kjent db-parameter for sub, for et lydspor til dedikert film. Uten å engang kjenne til hvordan amplitude er i subområdet. Altså en jobber i blinde på en anbefaling man får.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du får det i hende, kan du sende det over til meg? Jeg glemte helt å signere meg jeg, men var klar over den webinaren.
    Du kan jo prøve å registrere deg nå? Mulig det virker, så får du video direkte.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    . First I checked the predicted(Trinnov) and actual results (REW) with the standard settings, and found a quite good match.=upper plots. DETTE ER MEGET BRA man kan stole på TRinnor prediksjonen!!
    2. Then I Increased number of FIR taps from 4800 to 14400 by increasing FIR length from 100 to 300ms ( Trinnov says 300 is OK, and that 600 will crash), and increased number of IIR filters from 10 to 30 and increased max Hz from 150 to 200. I also allowed more negative correction( -10 to -15db).

    blir enda mer nøyaktig ved å øke number of Quantity of early reflections fra 3 til 5, og Energi resolution fra 1/3 til 1/6
    da får jeg dette i bassen
    hhv 1/3 glatting og 1/12.
    Capture.jpg

    Capture.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fungerer fint for meg; Lydsporet er DTS:X med masse objekter; DTS:X Pro er ikke et eget format, det er fortsatt DTS:X. Jeg tror bitraten på lydsporet ikke støttes av Denon. Flesteparten av tidligere DTS:X utgivelser er hardkodet til 7.1.4; eksempelsporet til Trinnov har masse lydobjekter som utnyttet alle tilgjengelig 32 DTS:X kanaler. Så hovedgrunnen til å utgi eget test-sport er for å la de med Trinnov Altitude få prøve ut mulighetene siden filmselskapene ikke helt har skjønt hvordan de skal bruke DTS:X formatet på blu-ray utgivelser.

    Forøvrig DTS dekodere i Trinnov er DTS sine egen, samme gjelder for Dolby, som er laget av Dolby. Så her får man nøyaktig alt som det skal være; alle andre bruker chip som har tatt en del snarveier. Faktisk er Trinnov eneste produsent som gjør dette, nok en grunn til å velge Trinnov.

    Forøvrig masse bra webinar materiale fra Trinnov:

    Lærte også at begrensningen på 4-way høyttaleroppsett vil bli helt fjernet i neste software oppdatering. En workaround for de som trenger 5-way er å bruke bass-management. Ved neste versjon kan man sette opp 32-way (som i realiteten er 16 pr kanal; siden flertallet ikke ønsker mono). Enda mer om man kjøper utvidelsen EXT48; da får man 48 kanaler totalt, som gir muligheten for å sette opp 2 * 24way høyttallere.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en liten justeringsrunde på Altitude32 i gårkveld/natt (gjorde ingen ny kalibrering). Men justert ned på korrigeringen til Optimizer (tilbake til default -10dB til +6dB). Samt jeg har også gått litt tilbake på "Resolution of energy response" for både IIR or FIR. Videre gikk jeg ned fra 10 til 6 IIR filter. Kurven ser ikke like pannekakeflat ut lengre, men lyden er faktisk bedre. Etter en diskusjon med enkelte hos Trinnov fikk jeg anbefaling om å skru ned målings besettelsen min og heller lytte på hva som høres best ut (et veldig godt tips). Tok også i bruk satellites for takhøyttakere; dvs, alt fra 120Hz ned til 80Hz sendes til nærmeste gulvhøyttaler; og alt derfra igjen til sub'ene. Har også gått mot crossover mot sub på alle kanalene (unntatt C + Cf) mot nærmeste sub (C + Cf går mot begge). Venter også på nye høyttalerkabler (Kimber KWIK12 installasjonskabler for surround og surround back).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter å ha drevet på med Trinnov noen år, sitter jeg igjen med samme inntrykket som deg ang.pådrag på spakene.
    Det er faktisk litt interessant at vi begge to sitter å jobber/tenker på denne fremgangsmåten parallelt uten å ha diskutert det oss imellom tidligere. Ikke at det låter så forferdelig, men jeg tror det er sunt for driverne og ampene at en slakker litt av og slutter av jaget etter den optimale kurven. Jeg har arrestert meg selv flere ganger hvor jeg trodde jeg lyttet til en profil, så har det vært en annen. Og der sitter jeg å tenker.......dette låt fett 😇 Vært overbevist om at dette er den optimale preset.
    Jeg er i en fase nå hvor hele riggen vil få en ny fremtoning, og med mer dempe materiell inn (RPG)
    Jeg er ganske så sikker på at det alene vil gjøre en større forskjell, kontra løfte/dempe en partiell frekvens serie.
    Jeg vil også oppnå lavere støygulv i selve lyttedelen av rommet ved at all elektronikk blir fjernet ut i tillegg til tiltakene.
    Jeg er veldig spent på resultatet mtp.hvor bra jeg syntes det låter allerede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref eksplosjonen fra den ene høyttaleren (ingenting ble ødelagt) som skjedde når jeg var på utenlandstur (kona alene hjemme). Dette var åpen kobling på bananpluggene (dekselet hadde gått opp) til surround høyttaler som slo over (det er ikke kontakt, men det er veldig nære; så en hybelkanin kan fort lage kobling). Så koblingen ut fra effektforsterkeren for Surround R slo over til R (jeg fikk sett dette selv en gang; det knistret). Det er relativt mye strøm som går ut til disse høyttalerne når man har litt pådrag.

    Mysteriet løst; jeg har gjort en midlertidig fiks og venter på nye kabler (var en plan om å bytte disse uansett).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja husker du nevnte det der.
    Godt er det at du fant ut av det, og ingenting tok skade. Selv lurer jeg på om jeg lykkes å "blåse" mellomtonen på venstre ht.
    Når jeg avspilte Bladerunner theme på det som kan betraktes som langt over normalt lyttenivå. Jeg har funnet frekvensen hvor det "klirrer" i elementet ( ca 570hz) men det er kun når jeg spiller høyt, og på enkeltlåter jeg hører det.
    Vil uansett kontakte klubben for å få sjekka det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn