Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en link til kondensator som kan erstatte den jeg har i min mt-6225?
    I servicemanualen er speifikasjonen for C01/C201 oppgitt som metallisert papir, 0,022 µF, 250V:
    1756310993926.png

jf https://www.vinylengine.com/ve_downloads/download.php?fisher/fisher_mt-6225_service.pdf

Av bildet ser det ut som en gammel RIFA kondensator. RIFA er nå KEMET. X2-papir-kondensatorene fra Kemet har (nå) en spec på 275VAC, mens Y2 kondensatorene har spec på 250VAC, så det kan tyde på at den kondensatoren som sitter der er en Y2 kondensator og bestefar til denne:
    Den har en avstand mellom beina på 15,2 mm, jeg tipper 15,0 mm går like fint (bare pass på ikke presse kondensatoren på plass dersom det er litt off, det kan skade tontakten mellom komponentbeina og selve kondensatoren inni i kapslingen). Her er Mouser sitt utvalg av Y2 kondensatorer med 15 mm rasteravstand:

mvh
    KJ

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.363
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    En pickup består av en spole per kanal.
    En spole er ikke balansert.
    - For det første. En balansert overføring krever ikke en symetrisk kilde, kun at de to lederene som representerer den balanserte linjen har lik impedanse.
    - En spole er en iboende symetrisk kilde og dens spenning er ikke avhengig av en jordreferanse for å kunne måles og defineres.
    - Selv om en pickup skulle være koblet på en måte som skapte en usymmetri, feks at en av de pinnene som er merket negativ skulle være koblet mot gods i pickuphus, er det ikke dermed sagt at en pickup ikke kan dra nytte av en balansert linje. Så lenge man sikrer at pickuphus ikke kobles mot en definert felles jordreferanse, men holdes flytende.

Å komme med at ingen pickup eller spole er balansert er bare feil og en total misforståelse av grunnleggende begreper.

Stanley P. Lipshitz & John Vanderkooy, “The Balanced Phono Input”, AES Convention Paper 2130 (1984).
    “Since a phono cartridge is a floating source, it can be treated as a balanced transducer, and fed directly into a differential input stage.”

Douglas Self, Small Signal Audio Design, 2nd ed. (2015), s. 598
    “A magnetic cartridge is a floating generator; either end of the coil may be grounded, or it may be used in a fully balanced configuration.”

Morgan Jones, Valve Amplifiers, 4th ed. (2012), s. 493
    “A moving-magnet cartridge is a floating source with no inherent ground connection, so the designer may choose to ground one end or use a differential input.”

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.735
    Sted
    Holmestrand
    - For det første. En balansert overføring krever ikke en symetrisk kilde, kun at de to lederene som representerer den balanserte linjen har lik impedanse.
    - En spole er en iboende symetrisk kilde og dens spenning er ikke avhengig av en jordreferanse for å kunne måles og defineres.
    - Selv om en pickup skulle være koblet på en måte som skapte en usymmetri, feks at en av de pinnene som er merket negativ skulle være koblet mot gods i pickuphus, er det ikke dermed sagt at en pickup ikke kan dra nytte av en balansert linje. Så lenge man sikrer at pickuphus ikke kobles mot en definert felles jordreferanse, men holdes flytende.

Å komme med at ingen pickup eller spole er balansert er bare feil og en total misforståelse av grunnleggende begreper.

Stanley P. Lipshitz & John Vanderkooy, “The Balanced Phono Input”, AES Convention Paper 2130 (1984).
    “Since a phono cartridge is a floating source, it can be treated as a balanced transducer, and fed directly into a differential input stage.”

Douglas Self, Small Signal Audio Design, 2nd ed. (2015), s. 598
    “A magnetic cartridge is a floating generator; either end of the coil may be grounded, or it may be used in a fully balanced configuration.”

Morgan Jones, Valve Amplifiers, 4th ed. (2012), s. 493
    “A moving-magnet cartridge is a floating source with no inherent ground connection, so the designer may choose to ground one end or use a differential input.”
    Enig.
    Man lærer hele tiden.
    🤗

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.604
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjort samme eksperiment med et spor med 15 minutter 3150hz, får heller ikke den teoretiske kurven med 2 søkk med mine ML pickuper.
    kan få en hellende curve med antydning til ett søkk…Har antatt at det var fordi PU eller plate ikke er godt nok aligned

får et slags minimum ved 111mm radius
    1756816486273.png

'
    en annen plate og anna PU gav dette resultatet
    1756816776155.png

den som passer teorien best er denne... En liten justering av alignment, og hele kurven endrer seg. Har ikke klart å gjenskape dette faktisk..følsomt dette
    1756817087819.png

1756817477605.png

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.221
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men apropos!😁 Har du oversett denne? Hadde vært spennende om du utdypet din påstand.

Nei........ Jeg har ikke oversett den.
    For å sitere hovedinnholdet av lenkene, du la ut: A cartridge is a floating source, an can be connected
    to a balanced input.
    Men du skrev:

Og nei....... dette er ikke "bare feil". Floating source og balanced source er ikke det samme.
    Om en pickup-spole skulle være ekte balansert, skulle den hatt uttak på midten av spolen som ref. til ground.
    Kan.... og skal/må er ikke det samme.
    Og hva skulle fordelen være egentlig??
    Om du ikke har brum eller støy ved single ended input i riaa, er det eneste du gjør å vaskeliggjøre/fordyre prosessen.
    Hvis din "floating source" skal ha perfekte betingelser for ikke å forskyve det flytende mittpunktet, må alle 4
    forsterkerhalvdeler (2 til venstre og 2 til høyre) ha 100% matchede forsterkende og passive komponenter......
    Altså doppelt opp sammenliknet med en single-ended, som i forvejen ikke hadde problemer??
    Da spør jeg bare..... hvorfor??
    Imaginære støyproblemer synes å være en av de "nye sort/svart"- begrepene som kommer krypende inn hos hifi-phools.
    Andre kan selvfølgelig ha en annen oppfattelse, men dette er nå min ;)

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.363
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om en pickup-spole skulle være ekte balansert, skulle den hatt uttak på midten av spolen som ref. til ground.

Det er en definisjon som ikke er korrekt og jeg er sikker på om du hadde tenkt litt grundigere på det hadde skjønt hvorfor.

Floating source og balanced source er ikke det samme.
    Det kan du godt si, men det avhenger ikke av kilden, men hvordan kilden er koblet.

1756826133497.png

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    52.363
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om du ikke har brum eller støy ved single ended input i riaa, er det eneste du gjør å vaskeliggjøre/fordyre prosessen.
    Det er et helt annet tema... Jeg synes vi skal skille teknikk fra behov.

Hvis din "floating source" skal ha perfekte betingelser for ikke å forskyve det flytende mittpunktet, må alle 4
    forsterkerhalvdeler (2 til venstre og 2 til høyre) ha 100% matchede forsterkende og passive komponenter......
    Ja, det er betingelsen for å ha en balansert transmisjon, uansett om du velger å låse kilde til en felles ref jord.

Det er forøvrig inngangen som må være "perfekt" balansert, samt transmisjonlinjen. En spole uten midtuttak kobler alt i serie og opprettholder balansen naturlig, med et midtuttak derimot, introduserer du potensielt ytterligere en feilkilde og risikerer faktisk å forskyve balanseringen om man ikke er veldig presis med induktansefordelingen +/gnd/-.

1756837903924.png

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.018
    Tenkte å legge dette scenario i denne tråden også, da den blir besøkt av et litt større publikum enn min egen tråd.
    På nettet finnes det mange forklaringer/visninger av hvordan man skal kable en stereo-pickup for å få den til å spille mono, men utrolig lite info om hvordan man forbinder en antikvert mono pickup til en vanlig stereo amp/preamp. Virker nesten som om det er prinsippet prøve/feile som er veien å gå.

Skjermbilde 2025-09-02 200230.png

Dette er hva jeg endte opp med. Er jeg i nærheten av en korrekt måte å gjøre dette på?
    Fra ampen kjører jeg ut i både høyre og venstre høyttaler, men har plassert de helt sammen i midten.

PXL_20250831_175732755.MP_copy_2040x1536.jpg

Steen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn