Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.252
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde absolutt ikke byttet ut pl-200. Kjøp heller en grei pickup til den. For eksempel Audio-Technica vm95e.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.252
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kjøper ferdig montert med headshell så er det bare å skru på plass.
    1000010875.png
    1000010876.png

Eller vm95ml/h. Meget bra sak for pengene.

Panerai

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2008
    Antall liker
    1
    Hvis du kjøper ferdig montert med headshell så er det bare å skru på plass.
    Vis vedlegget 1148963 Vis vedlegget 1148964
    Eller vm95ml/h. Meget bra sak for pengene.
    Takk for en enkel forklaring. Like greit å bestille med headshell. Da slipper jeg å knote med alle de små ledningene og små skruer som må skrus opp og igjen.

Etter litt søking ser det ut som det er denne stiften som står på. https://www.hifiklubben.no/ortofon-stylus-10-erstatningsnaal/ortstylus10/

Er den du linket til bedre? Prismessig skiller det bare et par hundrelapper. På ortofonen så koster stiften nesten like mye som den andre med headshell, pickup og stift.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.657
    Torget vurderinger
    2
    AT vm95E er langt bedre etter min mening. Jeg har både OM10 og AT95E . VM95 er også billigere å oppgradere videre til ML osv

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.865
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Discogs appen ble oppdatert for noen uker siden. Etter det sliter jeg med å få brukt barcode scanner for å registrere plater. Er det bare meg? Har en iPhone 16 pro. Gjør jeg feil? Jeg legger det lyse feltet over koden. Før oppdateringen fungerte dette knirkefritt, nå nesten umulig.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.252
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en enkel forklaring. Like greit å bestille med headshell. Da slipper jeg å knote med alle de små ledningene og små skruer som må skrus opp og igjen.

Etter litt søking ser det ut som det er denne stiften som står på. https://www.hifiklubben.no/ortofon-stylus-10-erstatningsnaal/ortstylus10/

Er den du linket til bedre? Prismessig skiller det bare et par hundrelapper. På ortofonen så koster stiften nesten like mye som den andre med headshell, pickup og stift.
    Du må ganske langt opp på "om-stigen" for å få noe bedre en vm95. Personlig synes jeg min om-40 låter en del bedre enn vm95ml, men den koster jo mye mer også.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.773
    S’ene begynner å skurre Bittelitt.
    Tror ikke noen tipset deg om den mest vanlige årsaken til slikt problem oppstår. Om det har bygget seg opp masse dritt på stiften er det et vanlig symptom slik du beskriver. Et forstørrelsesglass er nyttig. Og om skiten er vanskelig å få bort har jeg god erfaring med å bløtlegge stiften i litt renses vann i noen minutter før jeg forsiktig børster.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.657
    Torget vurderinger
    2
    S’ene begynner å skurre Bittelitt. Tyder det på at jeg bør bytte stift. Jeg har en eldre pioneer pl-200 med en ortofon stift (pick up?). Jeg spiller på en huldra 8 og Tandberg høyttalere. Aner ingenting om platespilleren. Den er arvet.
    Bør jeg bytte stift? Det koster jo noen kroner. Bør jeg leite på Finn etter ny? Da kommer det vel gjerne et stiftebytte med på kjøpet. Eller bør jeg kjøpe en ny. F.eks argon tt mk2
    Mine observasjoner er at mange gamle spillere fra loft og kjeller har aldri byttet stift.. en OM10 på en gammel spiller kan være utslitt 3 ganger ..eller mer på tide med noe nytt og bedre ja.

Panerai

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2008
    Antall liker
    1
    Discogs appen ble oppdatert for noen uker siden. Etter det sliter jeg med å få brukt barcode scanner for å registrere plater. Er det bare meg? Har en iPhone 16 pro. Gjør jeg feil? Jeg legger det lyse feltet over koden. Før oppdateringen fungerte dette knirkefritt, nå nesten umulig.
    Jeg har fått det til etter den nye oppdateringen. Har en iPhone 11, men kan ikke skjønne at type telefon skal ha så mye å si.

Panerai

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2008
    Antall liker
    1
    Tror ikke noen tipset deg om den mest vanlige årsaken til slikt problem oppstår. Om det har bygget seg opp masse dritt på stiften er det et vanlig symptom slik du beskriver. Et forstørrelsesglass er nyttig. Og om skiten er vanskelig å få bort har jeg god erfaring med å bløtlegge stiften i litt renses vann i noen minutter før jeg forsiktig børster.
    Ser man det fysisk med å se på tuppen på stiften?
    Tror nok denne er uansett er klar for utskiftning, men lærerikt å finne ut av hvordan alt henger sammen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med stor nok forstørrelse (f.eks en lupe med minimum 30X, helst 40-50X) er det mulig å se slitasjen - hvis du vet hva du skal se etter. Det er selvsagt enklere hvis du har en ubrukt, identisk nål å sammenligne med. For å virkelig kunne inspisere nålen trenger du et mikroskop med noen hundre gangers forstørrelse. Flere brukbare USB-mikroskop har blitt postet i tråden tidligere; kanskje poster eierne dem igjen hvis du er interessert.

Panerai

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2008
    Antall liker
    1
    det har jeg forløpig ikke, men da skal jeg ta vare på den så kan jeg sammenlikne hvis jeg en dag får meg et godt forstørrelsesglass.
    stiften bør nok byttes. Det er en gammel spiller fra min svigermor og jeg kan ikke se for meg at hun byttet stift.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, garantert en god ide å bytte stift, eller å kjøpe en pickup. Audio-Technica VM95ML eller VM95SH er begge veldig gode valg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn