Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Ser at mitt forrige innspill kom litt sent i forhold til det jeg komenterte. Debatten hadde rast videre mens jeg skrev.


    Offerviljen er ca null.
    Nja mon det du. Du argumenterer ganske kraftig for at personlige "offer" ikke spiller noen rolle. Men totalen kan muligens være at de personlige
    offer faktisk kan ha stor betydning. I løpet av krigens første 14 dager var jeg i kontakt med Ukrainas ambassadør i Oslo. Jeg tilbød ham å bidra til
    at de kunne få et par tusen halvautomat geværer. Han takket pent nei og sa at de foreløpig hadde tilstrekkelig av sorten. Jeg forespurte om jeg
    kunne hjelpe dem som deltager i en engelskspråklig avdelig ( er reserveoffiser ). Han takket for interessen men på grunn av min alder var det
    ikke av så stor interesse. Men han hadde et par andre ønsker om saker der jeg kunne bidra, og det har jeg da også gjort. Det vil helt sikkert ikke
    på noen måte være avgjørende for krigens utfall, men når de har et oppdrag de ønsker utført så var det ikke så vanskelig å si ja! Et bitte lite museskritt
    men dog i riktig retning for å si det slik!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    13.492
    Ser at mitt forrige innspill kom litt sent i forhold til det jeg komenterte. Debatten hadde rast videre mens jeg skrev.




    Nja mon det du. Du argumenterer ganske kraftig for at personlige "offer" ikke spiller noen rolle. Men totalen kan muligens være at de personlige
    offer faktisk kan ha stor betydning. I løpet av krigens første 14 dager var jeg i kontakt med Ukrainas ambassadør i Oslo. Jeg tilbød ham å bidra til
    at de kunne få et par tusen halvautomat geværer. Han takket pent nei og sa at de foreløpig hadde tilstrekkelig av sorten. Jeg forespurte om jeg
    kunne hjelpe dem som deltager i en engelskspråklig avdelig ( er reserveoffiser ). Han takket for interessen men på grunn av min alder var det
    ikke av så stor interesse. Men han hadde et par andre ønsker om saker der jeg kunne bidra, og det har jeg da også gjort. Det vil helt sikkert ikke
    på noen måte være avgjørende for krigens utfall, men når de har et oppdrag de ønsker utført så var det ikke så vanskelig å si ja! Et bitte lite museskritt
    men dog i riktig retning for å si det slik!
    Fint og hygfelig. Men fortsatt internt offer. Er offer medfører personlig risiko, ubehag eller noe i den retning. Min påstand er fortsatt at viljen for denslags inkongeriket et ca null. Det er ikke et argument for å slutte med sine lavskals bidrag i en eller annen form. Men det finnes fortsatt et sted rundt null nasjonal vilje til å forholde seg til dette. Prøv å se for deg Støre si at skatt skal opp med med 50 milliarder eller trygd skal ned med det samme for å finansiere forsvar av riket. alle er enige om st forsvaret må prioriteres men ingen vil kutte noe for å finansiere det.

    Europeisk samarbeid skal vi ikke ha noe av om det koster norske nordmenn noe. Hilsen Vedum.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Fint og hygfelig. Men fortsatt internt offer. Er offer medfører personlig risiko, ubehag eller noe i den retning. Min påstand er fortsatt at viljen for denslags inkongeriket et ca null. Det er ikke et argument for å slutte med sine lavskals bidrag i en eller annen form. Men det finnes fortsatt et sted rundt null nasjonal vilje til å forholde seg til dette. Prøv å se for deg Støre si at skatt skal opp med med 50 milliarder eller trygd sksl ned med det samme for å finansiere forsvar av riket. alle er enige om st forsvaret må prioriteres men ingen vil kutte noe for å finansiere det.

    Europeisk samarbeid skal vi ikke ha noe av om det koster norske nordmenn noe. Hilden Vedum.
    Hvis Støre kunne levere en TROVERDIG garanti for at disse 50mrd ville komme på toppen av et "normalt" forsvarsbudsjett så ville jeg faktisk applaudere et slik forslag og jeg ville betale med glede! Problemet til Støre og de fleste andre rikspolitikere er dessverre at de har særdeles lav troverdighet i folket!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.373
    Antall liker
    3.646
    Torget vurderinger
    4
    Det som er trist er jo at Norge alene kunne med stor sannsynlighet bidratt til å slå slå russerene tilbake siden vi har ræva full av penger. Vi kunne jo lett ha bidratt med feks 1500 millarder eller mer. Vi hadde ikke merket 3000 milliarder engang. Hadde vi i også sagt "Do as you want" med våpen dere kjøper hadde det som Weld sier virkelig hatt en effekt. Støre kunne fikset dette hvis han hadde hatt baller og villje. Dra til USA, proklamer at siden GOP er infiltert av Putin vil vi i Norge fikse dette for dem. To fluer i en smekk.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.714
    Antall liker
    8.344
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi kunne definitivt utgjort en betydelig forskjell, spesielt i de syv månedene når GOP trenerte den amerikanske støtten, men helt så enkelt er det vel likevel neppe. Om vi hadde trådt til med et par av våre trillioner på bok så ville assistansen likevel ikke hatt en umiddelbar effekt siden store ordrer av tungt militært materiell typisk har svært lang leveringstid. For å ha effekt med en gang måtte vi i tilfelle forhandlet om å overta allerede eksisterende ordrer og/eller deler av arsenalet til allierte stater, noe jeg ser for meg ikke hadde gått 100% på skinner.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis det blir en forhandlet fred vil ingen russere bli stillt til ansvar for noe som helst! Som etter WW1 vil en "fred" der russland ikke er totalt "knust" militært
    kun være en meget midlertidig våpenhvile fram til muskovittene har bygget opp sine lagre og de setter i gang runde 2 av den "spesielle politioperasjonen".
    Men om det da blir mot Polen eller Litauen ( Suwalki koridoeren ) via Belarus eller om det blir mot Finland eller Norge vet man ikke i dag, men at de vil "røre på seg"
    bør for de fleste være krystallklart! Som det heter i sangen: "He is dead but he won't lie down! "
    Tja.

    Kan USA/NATO "totalt knusa" Russland militært, med konvensjonelle våpen? Det veit du betre enn eg gjer, men mi magekjensle tilseier eit "nei" dersom ein skal slåst på russiske premiss slik det vert gjort i Aust-Ukraina i dag, og eit betinga "ja" dersom ein kan slåst på NATO sine premiss. Betinga, fordi ein militær siger berre er starten.

    Dersom du vil stille Putin og venene hans for retten, og henta ut rettmessig erstatning for skadene i Ukraina, må du okkupera og passivisera Russland i årevis framover. Vi ser jo kor fabelaktig bra det gjekk for USA (med vener) å gjera det i Afghanistan og Irak - og det var med heilhjarta støtte på heimebane etter 9/11. Det funka for så vidt i Tyskland etter krigen, men det kosta enormt med ressursar og eg har mistanke om at både Tyskland og tyskarar var vesentleg lettare å ha med å gjera enn det Russland og russarar vil vera.

    Eg trur det er eit visst håp i at Ukraina kan kasta ut Russland frå det meste av det dei har okkupert (gjeve at vestlege våpenleveransar held fram i tilstrekkeleg tempo og at Trump ikkje vert president). Sjølv då vil det vera naudsynt med forhandlingar: ikkje for å gjenoppretta all fred og fordragelegheit, men for å kunne slå fast når/om Russland i praksis går til ein ny krig, såleis vera bakgrunn for td. å ta Ukraina med i NATO (og EU). Ein evigvarande krigstilstand langs grensa til Russland vil vera svært vanskeleg over lang tid.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.373
    Antall liker
    3.646
    Torget vurderinger
    4
    Det handler om penger. Det er våpen å få tak i men man må ha penger til å erstatte. For land langt unna krigen trenger mna kun å vite at de kan erstattes. Alle ser jo nå at Russland ikke kan gjøre noen ekstra sprell. Bare å tømme USA sine lager.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.714
    Antall liker
    8.344
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Minst like nærliggende å tømme lagrene i hele Vest-Europa, i alle fall av rullende materiell og dertil hørende ammunisjon. Det er forståelig at man ikke vil avse alt man måtte ha av anti-air og fly, men russerne vil neppe dundre gjennom Tyskland, Frankrike og Spania med tusenvis av T-34 med det første.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    6.076
    Interessant video, der et overtall av kinesere mener at vesten er skyld i krigen og bøllen er USA. Ganske så ensidige tanker og ser i kommentarfeltet at det nok sensoreres om du har en motforestilling.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.024
    Antall liker
    104.763
    Torget vurderinger
    23
    Det ironiske er at Kina hungrer etter amerikanske varer, luksus etc., elsker å dra på ferier dit og sender barna til USA for å gå på skoler.... De taler med så kløyvet tunge at de kan sleike seg i hvert øre samtidig!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.714
    Antall liker
    8.344
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel sånn det må bli når man er styrt av et gjennomkorrupt diktatur hvis eneste moralske inputs er ensretting og lydighet til staten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Scholz er engstelig og vil ikke irritere Putler, tyskeren ser for seg en langsom seigpining av Ukraina.


    Nrk.no melder dette:

    Stoltenberg er mer på og forstår at Putler må stoppes raskest mulig.

    Vestlige land bør revurdere restriksjonene på bruk av deres våpen til å angripe mål i Russland, fordi restriksjonene hemmer Ukrainas mulighet til å forsvare seg. Det mener Natos generalsekretær Jens Stoltenberg.
    – Det binder den ene hånden til ukrainerne på ryggen og gjør det veldig vanskelig for dem å forsvare, sa Stoltenberg på et Nato-møte i Bulgaria mandag, ifølge AFP.

    I tillegg nevner Stoltenberg at 90% av elektronikken som Russland trenger til sin våpenproduksjon kommer fra Kina.
    Noe å tenke på når vi kjøper produkter fra Kina.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Tja.

    Kan USA/NATO "totalt knusa" Russland militært, med konvensjonelle våpen? Det veit du betre enn eg gjer, men mi magekjensle tilseier eit "nei" dersom ein skal slåst på russiske premiss slik det vert gjort i Aust-Ukraina i dag, og eit betinga "ja" dersom ein kan slåst på NATO sine premiss. Betinga, fordi ein militær siger berre er starten.

    Dersom du vil stille Putin og venene hans for retten, og henta ut rettmessig erstatning for skadene i Ukraina, må du okkupera og passivisera Russland i årevis framover. Vi ser jo kor fabelaktig bra det gjekk for USA (med vener) å gjera det i Afghanistan og Irak - og det var med heilhjarta støtte på heimebane etter 9/11. Det funka for så vidt i Tyskland etter krigen, men det kosta enormt med ressursar og eg har mistanke om at både Tyskland og tyskarar var vesentleg lettare å ha med å gjera enn det Russland og russarar vil vera.

    Eg trur det er eit visst håp i at Ukraina kan kasta ut Russland frå det meste av det dei har okkupert (gjeve at vestlege våpenleveransar held fram i tilstrekkeleg tempo og at Trump ikkje vert president). Sjølv då vil det vera naudsynt med forhandlingar: ikkje for å gjenoppretta all fred og fordragelegheit, men for å kunne slå fast når/om Russland i praksis går til ein ny krig, såleis vera bakgrunn for td. å ta Ukraina med i NATO (og EU). Ein evigvarande krigstilstand langs grensa til Russland vil vera svært vanskeleg over lang tid.

    Er ikke uenig i noe av det du skriver og det viser bare hvor jævlig vanskelig dette er. Men skal vi klare å gjennopprette status quo fra før krigen så må nok Russland knuses militært, og som du skriver uten bruk av A-våpen vil dette være "ikke lett" som både Napoleon og Adolf fant ut. Og A-våpen egner seg faktisk best til å skremme med og ikke til å bruke. Det eneste positive ved en utveksling av A-våpen mellom Vesten og Russland vil være at vi ikke behøver å bekymre oss over "menneskeskapt global oppvarming" på noen generasjoner. Vi vil ha mange større og mer presserende problemer å hanskes med.

    Tyskland ble knekt etter WW1 og da tok det ikke lang tid før det var "på'n igjen", ca 20 år. Etter WWII var Tyskland knust, fullstendig knust! Og etter den opplevelsen ser vi at Tyskland ( i alle fall de fleste politikere ) er livredde for å bli involvert i noe som ligner på krig.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.363
    Torget vurderinger
    2
    Vårrengjøringen for større radarsystemer fortsetter. Denne gangen 1800 km inn i ruzzland.


    Bare noen dager siden dette systemet ble fikset på

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    AFP melder nå at franske instruktører er på vei til Ukraina.

    Screenshot_20240527_182701_Chrome.jpg


    Franske instruktører til Ukraina Kyivs hærsjef Oleksandr Syrsky sa mandag at de første franske militærinstruktørene snart ville ankomme det krigsrammede landet.
    – Jeg har allerede signert dokumentene som vil tillate de første franske instruktørene å besøke treningssentrene våre og bli kjent med personell, sa Syrsky ifølge nyhetsbyrået AFP.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.867
    Sted
    Bergen
    Hmm, Macron har snudd veldig, og viser at han har en ryggrad det står respekt. Håper det varer og smitter over på andre europeiske ledere
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.655
    Antall liker
    7.386

    Står respekt av at Ukraina, midt i den spesielle folkemordsoperasjonen og en desinformasjonskrig uten sidestykke, klatrer godt på den internasjonale pressefrihetsindeksen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.636
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Belgia vil gi totalt 30 F-16 til Ukraina, og de første leveransene skjer allerede i år.

    Det melder det belgiske nyhetsbyrået Belga, med henvisning til opplysninger fra landets utenriksminister Hadja Lahbib. Tidligere har belgiske myndigheter sagt at landet ikke ville levere F-16 til Ukraina før i 2025.

    Kunngjøringen tirsdag kommer i forkant av et møte mellom president Volodymyr Zelenskyj og den belgiske regjeringen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.655
    Antall liker
    7.386
    Og som en bekreftelse på hva Puch Nielsen snakker om, så har vi ett eksempel på en som har slukt agnet:
    Vis vedlegget 1027590
    Stikk imot Joachim Møllersen fra Rødt, er jeg enig i at jo mer våpenhjelp vesten gir, jo sterkere Ukrainas posisjon er, jo bedre forhold for forhandlinger.
    En relativt pedagogisk gjennomgang fra NUPI, men som neppe når gjennom Møllersens ideologiske motfase-tilnærming.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.576
    Antall liker
    9.658

    Står respekt av at Ukraina, midt i den spesielle folkemordsoperasjonen og en desinformasjonskrig uten sidestykke, klatrer godt på den internasjonale pressefrihetsindeksen.
    Samtidig så ser vi at mange menn i stridsalder prøver å flykte fra landet, mener at de sa 650K hadde reist ut etter at krigen startet, NRK hadde et innslag på Søndag, innslag no.16


     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.518
    Antall liker
    12.797
    Sted
    Sørlandet
    Bra podkast episode med statsviter og professor Glenn Diesen. Han er ikke veldig positiv til utviklingen vi ser i Ukraina og sjansene for tredje verdenskrig:

     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.661
    Antall liker
    1.398
    ^uten at jeg har sett intervjuet fester jeg ikke så voldsomt lit til en

    a) skribent hos Steigan
    b) deltaker på konferanse i Russland etter invasjonen av Ukraina
    c) fyr som @noruego har "avskiltet"
    d) gjest hos rosabloggeren Wolfgang Wee



     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.661
    Antall liker
    1.398
    Da anbefaler jeg at du lytter på intervjuet fremfor å bruke tiden på å finne frem kildekritikk.
    Nei, i en travel hverdag er det ofte slik at if it talks like a duck and walks like a duck så er det russiske talking points som serveres. Min påstand er at kildekritikk er et nødvendig verktøy.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.714
    Antall liker
    8.344
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man finner jo et utall kommentatorer, med og uten relevante CVer, langs hele aksen «total seier for Ukraina er garantert <-> total seier for Russland er garantert», så etterhvert finner jeg det lite matnyttig å høre på så mye annet enn innslag om spesifikke hendelser, fra erfarne militære. Det meste annet blir mer eller mindre fri synsing, fra et ståsted som kan være alt fra helt åpenbart til helt ukjent, og dermed av tvilsom verdi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn