Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.238
    Antall liker
    2.749
    Det å bombe et sivilt byggevarehus på en lørdag formiddag med fullt overlegg er såpass dårlig gjort at jeg som ivrig DIY’er er personlig forbannet over det. Jeg kommer til å sende litt penger til noen som kjører nedover med droner, kikkertsikter og redningsvester for å overlevere det til noen som har bruk for det. F..n heller.
    Jfr det vi skrev i går om at Putin og klanen hans skal få betale for dette både i form av økonomiske erstatninger og fengsel når sakene en gang i fremtiden skal opp for domstolen i Haag.

    Det er det som er så fortvilende. Fremtidige rettsprosesser kan aldri la den faenskapen som russerne gjør i dag, forbli ugjort. All russisk faenskap som forårsaker menneskelige lidelser skjer her og nå rett foran øynene på oss. Det er nå det må stoppes.

    Men vestmaktene har aldri utstyrt ukrainerne med virkemidler som kan få slutt på dette. Som jeg skrev i går, når ukrainerne nå får lov til å sende langtrekkende missiler inn i russland, er det for å hindre at russerne får et for stort overtak i krigen, man prøve å balansere ut stillingen på slagmarken.

    For dem som drømmer om at vesten forhåpentligvis blir å sette Ukraina i den posisjonen at dem kan påføre russland et militært nederlag i Donbas og Krim…dream on.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.363
    Torget vurderinger
    2
    Putin spør retorisk hvem han skal forhandle fred med for å kunne signere bindende dokumenter?
    Ukraina kan det jo ikke være, for det landet eksisterer jo egentlig ikke.
    Han burde heller spurt retorisk hvem i russland som burde forhandle. For han har jo hverken holdt avtaler han har signert og heller ikke avtaler lederne før han har signert. Det kan være vanskelig å finne en person langt nok opp i det russiske styret, som kan gi en avtale mer verdi enn papiret han eller hun signerer på...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    21.213
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Han burde heller spurt retorisk hvem i russland som burde forhandle. For han har jo hverken holdt avtaler han har signert og heller ikke avtaler lederne før han har signert. Det kan være vanskelig å finne en person langt nok opp i det russiske styret, som kan gi en avtale mer verdi enn papiret han eller hun signerer på...
    😂😂
    Og da kan han jo alltid senere si, at det ikke var han som ingikk avtalen, og derfor gjelder den ikke 🤬
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det å bombe et sivilt byggevarehus på en lørdag formiddag med fullt overlegg er såpass dårlig gjort at jeg som ivrig DIY’er er personlig forbannet over det. Jeg kommer til å sende litt penger til noen som kjører nedover med droner, kikkertsikter og redningsvester for å overlevere det til noen som har bruk for det. F..n heller.
    En glimrende ide. Jeg for min del har sendt noen høvdinger i ny og ne til Veteran Aid Ukraine, https://t.co/wtXtNAojdP som er en organisasjon av norske ekssoldater som kjøper og leverer utstyr og, ikke minst, droner til ukrainske avdelinger ved fronten. Anbefales.

    Likeså har jeg sendt mine søsken et donasjonsbevis fra VAU til jul i stedet for julegaver. De har endelig nok penger til å kjøpe sin egen rødvin.

    Mvh
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    201
    Antall liker
    273
    Sted
    VestBredden
    VÅR fremtid.. deres barns fremtid... osv
    Ukrainas fremtid
    Europas fremtid

    Vi burde gått mere isammen og satt igang en skikkelig kronerulling her på HFS, tros alt er det mange pengesterke, og vi spytter en hel del kr inn i det som omtales som hobby. Men om RussR vinner frem og en såkalt våpenhvile, så vil dem ta arealer av Europa!! Vi kan ikke akseptere det!!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    VÅR fremtid.. deres barns fremtid... osv
    Ukrainas fremtid
    Europas fremtid

    Vi burde gått mere isammen og satt igang en skikkelig kronerulling her på HFS, tros alt er det mange pengesterke, og vi spytter en hel del kr inn i det som omtales som hobby. Men om RussR vinner frem og en såkalt våpenhvile, så vil dem ta arealer av Europa!! Vi kan ikke akseptere det!!
    Jeg donerer til Ukraina fordi den russiske satansyngelens herjinger der gjør meg så opprørt og forbannet at jeg bare må bidra med en skjerv.
    Mvh
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.655
    Antall liker
    7.386
    I motsetning til putlers katalog av krigsforbrytelser så har naturligvis Ukraina all mulig legitim rett i henhold til Folkretten til å forsvare seg, inklusive ved å ta forsvarskampen inn på aggressors territorium.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Vi burde gått mere isammen og satt igang en skikkelig kronerulling her på HFS, tros alt er det mange pengesterke, og vi spytter en hel del kr inn i det som omtales som hobby. Men om RussR vinner frem og en såkalt våpenhvile, så vil dem ta arealer av Europa!! Vi kan ikke akseptere det!!
    Det kan man selvagt gjøre men sammenlignet med stalig sponsing blir det uasett ikke allverden. Si at forumet har 20k medlemmer og alle totalt usannsynelig spytter inn en tusenlapp. Det blir 20 mill. Via offisielle kanaler bidrar Norge med et par-tre "orders of magnitude" mer enn det. Man føler seg kanskje vel rent personlig men det er og blir piss i havet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man selvagt gjøre men sammenlignet med stalig sponsing blir det uasett ikke allverden. Si at forumet har 20k medlemmer og alle totalt usannsynelig spytter inn en tusenlapp. Det blir 20 mill. Via offisielle kanaler bidrar Norge med et par-tre "orders of magnitude" mer enn det. Man føler seg kanskje vel rent personlig men det er og blir piss i havet.
    1) Noe med "mange bekker små" :rolleyes:
    2) Donasjonene blir jo ikke i stedet for stalig sponsing, det blir i tillegg.
    3) So føkkings what? Noen ekstra droner og bandasjesett monner, omenn bare litt, og gir en god og varm følelse av Schadenfreude hos giveren.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.655
    Antall liker
    7.386
    Det kan man selvagt gjøre men sammenlignet med stalig sponsing blir det uasett ikke allverden. Si at forumet har 20k medlemmer og alle totalt usannsynelig spytter inn en tusenlapp. Det blir 20 mill. Via offisielle kanaler bidrar Norge med et par-tre "orders of magnitude" mer enn det. Man føler seg kanskje vel rent personlig men det er og blir piss i havet.
    Det er jo alltid en grei unnskyldning for ikke å bidra noe selv for å løse noen av de store utfordringene vi står over for, fra klima til Ukraina.

    Små bidrag er også bidrag, og kan ofte fortere utgjøre en reell forskjell for dem som trenger det mest der og da. Har tro på prosjekter som VAU som tkr har nevnt, og at de har en situasjonsforståelse som gjør at hjelp kommer frem på mer effektivt vis enn gjennom de enorme økonomiske eller militære pakkene på statlig nivå.

    Stopper verken krigen eller endrer balansen, men om min skjerv kan utgjøre en liten forskjell til det bedre for en gjeng ukrainske soldater i en skyttergrav på andre året så bidrar jeg gjerne. Ikke fordi jeg skal føle meg noe bedre, men fordi jeg både tror på og lytter til folk som faktisk har kampstøvler på når de ber om hjelp også om mindre ting enn HIMARS eller F-16.

    Det er også fordi jeg har en del erfaring med post-konflikt situasjoner som på Balkan, hvor det ikke var vanskelig å finne eksempler på at mindre, mer skreddersydde lokale prosjekter til lite penger svært ofte hadde en langt større effektivitetsgrad per krone enn de store nasjonale fra statlige eller mellomstatlige givere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    1) Noe med "mange bekker små" :rolleyes:
    2) Donasjonene blir jo ikke i stedet for stalig sponsing, det blir i tillegg.
    3) So føkkings what? Noen ekstra droner og bandasjesett monner, omenn bare litt, og gir en god og varm følelse av Schadenfreude hos giveren.

    Mvh
    Er vel primært et eksempel på at man mister bakkekontakten et sted mellom millioner og milliarder. Det spiller ingen rolle.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    201
    Antall liker
    273
    Sted
    VestBredden
    Hvem var det som hadde mistet bakkekontakten sa du "weld" ?? :sick:

    Finn deg en annen tråd og rakk ned på (stemmer det, du gjør det i alle)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.712
    Antall liker
    8.339
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen grunn til å gjøre noe som helst med eller for noe som helst, for ditt bidrag er betydningsløst i den store sammenhengen. Flotte greier.
     

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    201
    Antall liker
    273
    Sted
    VestBredden
    Er vel primært et eksempel på at man mister bakkekontakten et sted mellom millioner og milliarder. Det spiller ingen rolle.
    BRA !! Det blir som og si at vi er ca 35 000 brukere her inne, og ditt bidrag ikke er verdt noe.

    FINT , skaff deg et annet forum!!!!!!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Hvem var det som hadde mistet bakkekontakten sa du "weld" ?? :sick:

    Finn deg en annen tråd og rakk ned på (stemmer det, du gjør det i alle)
    Man kan eventuelt mene at hjelp til Ukraina over statlige budsjetter blir kastet bort på tull og tøys. Men om man ikke gjør det så er det rimelig åpenbart at individulle bidrag er piss i havet.Om jeg sender 1000 kroner til en eller annen innsamlig (vilket jeg forsåvidt har gjort) så får kanskje noen ett eller annet sted en eller annen ting de ellers ikke ville hatt og det er jo fint. Men det er rørende naivt om man tror det er hvor slaget står.

    Jeg håper virkelig ingen med vettet i behold tror at dette blir avgjort med crowdfunding.

    USA har, i følkge internett, bidratt med ca 45 milliarder dollar i støtte til Ukraina siden krigen startet. Det er da altså ca 450.000.000.000 kroner. Om man tror at ens bidrag rundt en avrundingsfeil i det tallet er viktig så be my guest. Slaget står i ymse lands poltisike forsamlinger, ikke i ymse initiativer på grasrotnivå for å støtte ting. det burde være ganske åpenbart-
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.363
    Torget vurderinger
    2
    Det kan man selvagt gjøre men sammenlignet med stalig sponsing blir det uasett ikke allverden. Si at forumet har 20k medlemmer og alle totalt usannsynelig spytter inn en tusenlapp. Det blir 20 mill. Via offisielle kanaler bidrar Norge med et par-tre "orders of magnitude" mer enn det. Man føler seg kanskje vel rent personlig men det er og blir piss i havet.
    Spesielt når det kommer til privat sponsing av droner så er jeg veldig uenig. Ukraina har ikke hatt noe statlig styrt droneprogram de første to årene av krigen. Det er svært få stater som har donert droner, allikevel fins det tusenvis av videoer som viser droner som tar ut tanks, soldater, infanterivogner osv. De aller fleste av disse dronene er kjøpt inn med penger fra private innsamlinger. Man trenger bare 3-4 droner til under tusen dollar stykket for å ta ut en T-72. Når de statlige bidragene øker, så teller selvfølgelig relativt sett mindre. Men en av fordelene med de mindre private initiativene er at de får prøvd ut mye forskjellig utstyr på relativt kort tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Spesielt når det kommer til privat sponsing av droner så er jeg veldig uenig. Ukraina har ikke hatt noe statlig styrt droneprogram de første to årene av krigen. Det er svært få stater som har donert droner, allikevel fins det tusenvis av videoer som viser droner som tar ut tanks, soldater, infanterivogner osv. De aller fleste av disse dronene er kjøpt inn med penger fra private innsamlinger. Man trenger bare 3-4 droner til under tusen dollar stykket for å ta ut en T-72. Når de statlige bidragene øker, så teller selvfølgelig relativt sett mindre. Men en av fordelene med de mindre private initiativene er at de får prøvd ut mye forskjellig utstyr på relativt kort tid.
    Jeg har igen problemer med privat lavskala funding, som sagt har jeg selv vært med på det - mellom annet gjennom initiativ på dette foum. Jeg har imidlertid ingen illusjoner om at det er hvor dette faktisk avgjøres. Et patriot-missil koster, i følge internett mellom 6 og 10 milloner dollar. Så om dette forum vikerkelig tok av så ville man få kanskje 1/3 av ett enkelt missil. Det er selvsagt bedre enn ingen verdens ting, men heller ikke så mye mer.

    Det er kanskje greit å stikke fingeren i jorden og skjønne at man på individnivå ikke er villig til å ofre særlig mer enn vekslepenger for denne saken og stort sett fortsette som før. Noen drar til Ukraina for å kjempe ved fronten og kanskje dø, andre donerer en tusing eller to elller ingenting. Forskjellen på de to sistnevnte er veldig liten, forskjellem på førstnevnte og de to siste er veldig stor. Det er ignen grunn til å gjøre seg selv til helt for å ha sendt noen kroner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.916
    Antall liker
    36.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan eventuelt mene at hjelp til Ukraina over statlige budsjetter blir kastet bort på tull og tøys. Men om man ikke gjør det så er det rimelig åpenbart at individulle bidrag er piss i havet.Om jeg sender 1000 kroner til en eller annen innsamlig (vilket jeg forsåvidt har gjort) så får kanskje noen ett eller annet sted en eller annen ting de ellers ikke ville hatt og det er jo fint. Men det er rørende naivt om man tror det er hvor slaget står.

    Jeg håper virkelig ingen med vettet i behold tror at dette blir avgjort med crowdfunding.
    Det er ingen som tror at man crowdfunder seg ut av dette, men det vil være en personlig tilfredsstillelse for meg om en ukrainsk sniper bruker et kikkertsikte jeg har vært med på å betale til å stoppe en kjøttbølge, eller om en båt med spesialstyrker på vei over Dnipro bruker redningsvester jeg har vært med på å sponse. Sist jeg sendte penger var det til lommekniver som eksamensgave til ukrainske soldater som hadde vært på kurs i Sverige. Ikke fordi en lommekniv til eller fra gjør så stor forskjell, men de som kjenner meg vet at jeg alltid går med en Victorinox Cybertool i venstre bukselomme. Da var det mitt lille bidrag ved fronten, siden jeg dessverre ikke har så mye å bidra med ved personlig oppmøte der.

    Akkurat oppblåsbare redningsvester til bruk i raid over Dnipro har forresten blitt godt mottatt av de som skal bruke dem. Noen tusen vester med oppdrift nok til å bære en stridsutrustet soldat gjør en forskjell. Men selvsagt, en statlig aktør kan kjøpe enda fler.
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.363
    Torget vurderinger
    2
    Man kan eventuelt mene at hjelp til Ukraina over statlige budsjetter blir kastet bort på tull og tøys. Men om man ikke gjør det så er det rimelig åpenbart at individulle bidrag er piss i havet.Om jeg sender 1000 kroner til en eller annen innsamlig (vilket jeg forsåvidt har gjort) så får kanskje noen ett eller annet sted en eller annen ting de ellers ikke ville hatt og det er jo fint. Men det er rørende naivt om man tror det er hvor slaget står.

    Jeg håper virkelig ingen med vettet i behold tror at dette blir avgjort med crowdfunding.

    USA har, i følkge internett, bidratt med ca 45 milliarder dollar i støtte til Ukraina siden krigen startet. Det er da altså ca 450.000.000.000 kroner. Om man tror at ens bidrag rundt en avrundingsfeil i det tallet er viktig så be my guest. Slaget står i ymse lands poltisike forsamlinger, ikke i ymse initiativer på grasrotnivå for å støtte ting. det burde være ganske åpenbart-
    Kanskje ikke det alene som avgjør krigen. Det er egentlig umulig å vite hva som avgjør krigen. Hvis putler plutselig får hjerteinfarkt eller faller ut av et vindu, så kan krigen være avgjort. Selv om det alene ikke avgjør krigen, så redder det tusenvis av ukrainske liv, og hjelper til å holde frontlinjen. I starten av krigen, så klarte noen venner av kona å samle inn til mer enn hundre skuddsikre vester og mer enn hundre hjelmer (over et par innsamlinger, før spleis stengte for det), og kjørte det ned til Ukraina. Det har reddet liv.

    Det finnes haugevis av innsamlinger, og til sammen utgjør de ganske mye. Her er screenshot av noen aktive på https://www.help99.co/patches

    foundraiser.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Det er ingen som tror at man crowdfunder seg ut av dette, men det vil være en personlig tilfredsstillelse for meg om en ukrainsk sniper bruker et kikkertsikte jeg har vært med på å betale til å stoppe en kjøttbølge, eller om en båt med spesialstyrker på vei over Dnipro bruker redningsvester jeg har vært med på å sponse. Sist jeg sendte penger var det til lommekniver som eksamensgave til ukrainske soldater som hadde vært på kurs i Sverige. Ikke fordi en lommekniv til eller fra gjør så stor forskjell, men de som kjenner meg vet at jeg alltid går med en Victorinox Cybertool i venstre bukselomme. Da er det mitt lille bidrag ved fronten, siden jeg dessverre ikke har så mye å bidra med ved personlig oppmøte der.
    Det er da ingen uenighet her. Jeg er all for at en eller annen lokal ildsjel ber om bidrag og får det og bruker midlene med minimal overhead og null byråkrati på å ordne ett eller annet som er lokalt ønsket uansett hvor trivielt det tilsynelatende måtte være, de vet bedre enn oss hva som trengs. Det er all happy days. Jeg er bare litt overrasket over om man tror at ens individuelle personlige bidrag skal flytte en eller annen nål. Det gjør det neppe. Men uansett så er og vil de store bidragene være statlige. Det har vært mye klaging på lite artilleriammo - det er ingen andre enn nasjonale myndigheter som eventuelt kan bøte på det problemet, ingen skjerv fra private vil gi mer av sorten - slik er det bare.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ingen uenighet her. Jeg er all for at en eller annen lokal ildsjel ber om bidrag og får det og bruker midlene med minimal overhead og null byråkrati på å ordne ett eller annet som er lokalt ønsket uansett hvor trivielt det tilsynelatende måtte være, de vet bedre enn oss hva som trengs. Det er all happy days. Jeg er bare litt overrasket over om man tror at ens individuelle personlige bidrag skal flytte en eller annen nål. Det gjør det neppe. Men uansett så er og vil de store bidragene være statlige. Det har vært mye klaging på lite artilleriammo - det er ingen andre enn nasjonale myndigheter som eventuelt kan bøte på det problemet, ingen skjerv fra private vil gi mer av sorten - slik er det bare.
    Joda, mitt personlige bidrag flytter i hvert fall min egen nål. :)

    Når det er sagt, er det da ingen her som har så mye som antydet at krigen i Ukraina kan løses ved crowdfunding. Jeg har lett med lys og lykter etter et innlegg som sier noe slikt, og jeg finner det ikke.

    Skal vi kanskje bare like godt henge bjella på katten, og kalle det for en stråmann? :unsure:

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Joda, mitt personlige bidrag flytter i hvert fall min egen nål. :)
    Det er vel mer eller mindre hele poenget mitt.

    En av de jeg leser jevnlig på Quora - Roland Berzenko - sa en gang at for menn i hans alder så er stort sett hele din sosiale status avgjort av hva du gjorde eller ikke gjorde da krigen i Kosovo pågikk (og det nytter ikke å bløffe, om du har en løgn så finner noen som faktisk var der det ut relativt enkelt). Det kommer nok til å bli veldig vanskelig, når dette fårhåpentligvis en gang er over, for mange menn i riktig alder å returnere til hjemlandet etter noen år i eksil i vesten mens dine landsmenn og -kvinner har kjempet ved fronten mens du selv hadde et relativt sett ganske komfortabelt liv i trygghet.

    Om dette faktisk miedfører riktighet eller ikke vet jeg heldigvis ikke noe om men det er ikke veldig vanskelig å kjøpe logikken. Eventuelle ofre man har gjort kommer i ganske greit kategoriserbare grupper, å sende penger tilsvarende noen få halvlitere på byen eller snusrasjon for noen få dager kommer ikke fryktelig høyt opp på listen.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Eventuelle ofre man har gjort kommer i ganske greit kategoriserbare grupper, å sende penger tilsvarende noen få halvlitere på byen eller snusrasjon for noen få dager kommer ikke fryktelig høyt opp på listen.
    Snakk for deg selv.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Snakk for deg selv.

    Mvh
    Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen men jeg antar at på skalen fra "sende noen vekslepenger" til å "verve seg som frivillig til Ukrainas frihetskamp" så snakker vi om relativt ulike grader av personlig involvering?

    Mulig mine sosiale antenner er veldig avstumpede men jeg ser ingen verdens ting i dagliglivet i Norge som tilsier at det foregår en eksistensiell frihetskamp i Europa om dagen. I den poltiske diskursen i Norge skal offentlig støtte til Ukraina eller generell styrking av forsvaret komme i tillegg til alt mulig annet, ikke på bekostning av noesomhelst.

    Dersom noen, om 30 år, spør deg om "hva gjorde du i den største krigen i Europa siden andre verdenskrig" og svarer med "sendte 500 kroner til noen som kjøpte droner/bandasjer/ammo/whatever" - vil du da føle deg stolt?

    Vi har jo en moderne variant av dette i Norge. Eneste kriteriet for å "ha bygget landet" et at man er født en gang før 1940 og hadde detekterbar puls i etterkrigstiden Det gir visstnok uante mengder sosial kapital..
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.160
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Holmestrand
    Dagen etter at Kakhovka-demningen i Kherson-regionen ble sprengt så fikk jeg remote-hjelp av en ukrainer som hjalp meg med jira/cofluence-serveren.Da vi begynte igjen etter lunsj hadde jeg sjekket nyhetene, og sett at demningen var sprengt.
    Jeg spurte om han hadde fått det med seg.
    Etter lang stillhet fortalte han han hadde bodd med familien på den ene siden, besteforeldrene på den andre siden.
    Han hadde i oppveksten trafikkert over demningen daglig.
    Vi fikk ikke gjort stort mer den dagen.
    Han bor selv i Polen nå, men kunne fortell skremmende historier.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    829
    Antall liker
    590
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg tenker vi kunne gjort bedre i Norge er å samordne og koordinere måter man kan bidra på. Enten det er til humanitær hjelp, droner eller annet viktig utstyr. Det kunne vært en form for sivil mobilisering, som er viktig for beredskapen. Følg med, bli opplyst, ta stilling. Støtter absolutt et HFS initativ!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.655
    Antall liker
    7.386
    Det er da ingen uenighet her. Jeg er bare litt overrasket over om man tror at ens individuelle personlige bidrag skal flytte en eller annen nål. Det gjør det neppe. Men uansett så er og vil de store bidragene være statlige. Det har vært mye klaging på lite artilleriammo - det er ingen andre enn nasjonale myndigheter som eventuelt kan bøte på det problemet, ingen skjerv fra private vil gi mer av sorten - slik er det bare.
    Nå er det vel heller ingen her, så vidt som jeg kan erindre, som har trodd eller ment at private bidrag vil flytte noen nål i det store bildet. Eller bedt om noe regneark for å kalkulere kost-nytte av å prøve å hjelpe andre med det en kan og de ber om. Så hvorfor du har med å dra den slags frem i en tråd «uten uenighet» får du nesten svare for selv.

    Jeg kan jo forstå at for enkelte så vil selv tanken på å måtte forholde seg til verdier av ikke-monetær art være fullstendig fremmed, og ideen om å leve i et slikt samfunn uhyrlig og fremskynde umiddelbar mental kollaps.

    Men tro det eller ei; det finnes mange verdier som ikke lar seg så lett kvantifisere og dermed relativiseres i kroner eller øre, eller hryvnia for den del.

    Moral og ryggrad er slike ting. Om det nå er tannlegeutstyr fra Bergen eller kikkertsikter fra Østfold som doneres har de stor verdi utover aktuell og kanskje beskjeden markedsverdi. Det skaper folk-til-folk kontakt og bånd som er uvurderlige. Det forteller enkeltpersoner på fronten i Ukraina at det er mennesker akkurat som dem selv der ute, som tenker på dem og forsøker å hjelpe med det som blir etterspurt og ikke bare hva de ikke har bruk for selv.

    Noen av mine venner har tredje generasjons vennskapsbånd på Balkan, etter at våre besteforeldre prøvde å hjelpe jugoslaviske partisanere på straffearbeid i Norge. Endte det okkupasjonen av Norge eller bidro på noen som helst målbar måte til Nazi-Tysklands kapitulasjon? Definitivt ikke.

    På den annen side så hadde vi nok noen hundretusener av nordmenn som etter å ha sleggeregnet litt på det kjapt kom frem til at det nok var liten rasjonell gevinst å hente på å utsette seg selv for risiko ved å hjelpe krigsfanger, eller jøder fra deportasjon for den del, i det store bildet. Tross alt, hva betydde én jødisk skredder fra Strandgaten til og fra i et Holocaust som utryddet seks millioner av dem? Verdien av hans liv utgjorde jo bare marginale 0.00000017 prosent.

    Noen ganger i livet er det faktisk viktig å være prinsipiell, om enn så økonomisk irrasjonelt det måtte fortone seg på individplan.

    Tror ikke noen gjør det for å bli sett som helter. Men en ting er sikkert; ingen vil gratulere deg om 30 år fordi du mente at et fravær av personlig bidrag, uansett hvor lite, demonstrerte økonomisk skarpsinn. Bortsett fra andre som måtte mene det samme, naturligvis.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen men jeg antar at på skalen fra "sende noen vekslepenger" til å "verve seg som frivillig til Ukrainas frihetskamp" så snakker vi om relativt ulike grader av personlig involvering?
    Den ene sin ugle er den andre sin nattergal, eller den ene sine vekslepenger er den andre sitt middagsbudsjett for måneden. Selv er jeg så gammel at ikke engang russerne ville finne på å jage meg til fronten, så noen aktiv deltakelse er nok utelukket.

    Mulig mine sosiale antenner er veldig avstumpede men jeg ser ingen verdens ting i dagliglivet i Norge som tilsier at det foregår en eksistensiell frihetskamp i Europa om dagen. I den poltiske diskursen i Norge skal offentlig støtte til Ukraina eller generell styrking av forsvaret komme i tillegg til alt mulig annet, ikke på bekostning av noesomhelst.
    Dette hører muligens mer hjemme i tråden om hva som går galt i Norge. men det spørs litt på hvem du lytter til. Jonas not so much , men Jens Stoltenberg synes jeg er temmelig klar.

    Dersom noen, om 30 år, spør deg om "hva gjorde du i den største krigen i Europa siden andre verdenskrig" og svarer med "sendte 500 kroner til noen som kjøpte droner/bandasjer/ammo/whatever" - vil du da føle deg stolt?
    Jeg ville antakelig føle meg like hjelpeløs som jeg føler meg nå. Ellers så var det dette med ugler og nattergaler.

    Forøvrig har @noruego på nytt et glimrende innlegg rett over dette, hvor han kanskje bruker rett størrelse teskje. :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    I det fleskefeite Norge trumfer dessverre arroganse og besserwisserhet anstendighet, moral og fellesfølelse for tiden. Til å spy av.
    Det er jo ikke så mye å spy eller ikke spy av. Et enkelt faktum er at det kollektive Norge er villige til å ofre eksakt ingen verdens ting for dette. Regjeringen annonserte nylig en betydelig styrking av forsvaret i Norge som ikke skal gå på bekostning av noesomhelst innenlands. Kuttpostene for å finansiere dette eksisterer ikke. Det er altså den samme regjeringen som brukte nesten to år på å gi investeringsstøtte til Nammo for å produsere artilleriammo uten at det å dra halen mellom bena medførte noe større offentlig drama utover noen får kommentarartikler med variasjoner over wft?

    Man må ha så mye eller lite engasjement i dette sakskomplekset som man selv vil. men observerbare faktum tilsier at det kollektive Norge faktisk ikke bryr seg allverdens. Regjeringen hadde ingen problemer med å betale mye mer overpris for en eiendom i Trøndelag enn hva det koster å gi Nammo nok muskler til å produsere ammo for å ta et populistisk eksempel. Dette er fortsatt noe som foregår langt borte og ikke viser umiddelbare tegn til å spre seg.

    I en hypotetisk verden der dette faktisk var det politiske Norges primære anliggende ville regjeringen vært korsfestet og oppslutningen til SP et sted rundt 0%. Sistnevnte er riktig nok godt på vei, men grunnen har ingen ting med Ukraina å gjøre. For den som husker så langt tilbake som et par år så er det bare å se på den poltiske debatten rundt strømpriser i Norge, det hadde i følge enkelte toneangivende politikere og folk på dette forum ingen verdens ting med krigen å gjøre og Norge burde sporenstreks vise Europa fingeren og melde seg ut av all faenskapen og prioritere oss selv. Eller Go solo, om du vil og til helvete med internasjonalt samarbeid om slikt faktisk får ordentlige konsekvenser for folks lommebøker her i steinrøysa.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det blir en forhandlet fred vil ingen russere bli stillt til ansvar for noe som helst! Som etter WW1 vil en "fred" der russland ikke er totalt "knust" militært
    kun være en meget midlertidig våpenhvile fram til muskovittene har bygget opp sine lagre og de setter i gang runde 2 av den "spesielle politioperasjonen".
    Men om det da blir mot Polen eller Litauen ( Suwalki koridoeren ) via Belarus eller om det blir mot Finland eller Norge vet man ikke i dag, men at de vil "røre på seg"
    bør for de fleste være krystallklart! Som det heter i sangen: "He is dead but he won't lie down! "
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Hvis det blir en forhandlet fred vil ingen russere bli stillt til ansvar for noe som helst! Som etter WW1 vil en "fred" der russland ikke er totalt "knust" militært
    kun være en meget midlertidig våpenhvile fram til muskovittene har bygget opp sine lagre og de setter i gang runde 2 av den "spesielle politioperasjonen".
    Men om det da blir mot Polen eller Litauen ( Suwalki koridoeren ) via Belarus eller om det blir mot Finland eller Norge vet man ikke i dag, men at de vil "røre på seg"
    bør for de fleste være krystallklart! Som det heter i sangen: "He is dead but he won't lie down! "
    Tja jeg tipper de profesjonelle militære har en noenlunde realistisk forståelse av tingenes tilstand. Om valgte politikere deler den er en annen sak, de har jo langt mer på tallerkenen og må fokusere på det umiddelbare.som nevnt tidligere er det så langt ingen i Norge som bryr seg nevneverdig. Offerviljen er ca null.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn