Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen målinger og kurver jeg bare kan drømme om, men dette er og blir en stue som hele familien bruker, noe stort fler akustikkplater enn det jeg har nå får jeg nok ikke lov til.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare å skryte, dere er inspirasjonskilder begge to. 🤘
    Prøver bare å vise @Sevald hva han kan drive med når det ikke skjer noe nytt. Kanskje han gir seg med bolledeiger og petunia odling. Sitte å tweake og eksperimentere med eq boksen kan vær morsomt og nerde sammen målesoppene.

    I dag har jeg lekt med noe som heter fir reference som åpenbart påvirker tidsforløpet. Dessuten viser det seg at denne skrellingen kanskje medfører at jeg må booste bassen ørlitegranne til. Vi lyt sjå. Tid for litt slow listening nu.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er noen målinger og kurver jeg bare kan drømme om, men dette er å blir en stue som hele familien bruker, noe stort fler akustikkplater enn det jeg har nå får jeg nok ikke lov til.
    Et av mine mål er å tilbakeføre grotta til å fremstå som mest mulig stue. Lykkes helt vil jeg nok ikke, men prøve å finne en balanse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rått hva dere får til, for min del så spiller økonomien inn også. Enkelte har nok brukt langt mere penger på demping og diffusorer en hva jeg har brukt på hele anlegget.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rått hva dere får til, for min del så spiller økonomien inn også. Enkelte har nok brukt langt mere penger på demping og diffusorer en hva jeg har brukt på hele anlegget.
    Bygd både diffusorer og feller selv...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Med hånda på hjertet, mener ikke å fremstille det som skrytekurver. Prøvde bare å forklare sigberg hvorfor t20 ikke ga noen troverdig indikasjon. Så lurte Shy på om jeg kunne tweake dsp for å roe ned unotene. Tok det som en øvelse og ville vise ham at det skjedde noe når jeg justerte innstillingene. Ikke mye, men lell.:)
    Det var svar på det rødmarkerte. Skjønnhetsflekken din er vel ikke noe stort problem vil jeg tro
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Prøver bare å vise @Sevald hva han kan drive med når det ikke skjer noe nytt. Kanskje han gir seg med bolledeiger og petunia odling. Sitte å tweake og eksperimentere med eq boksen kan vær morsomt og nerde sammen målesoppene.

    I dag har jeg lekt med noe som heter fir reference som åpenbart påvirker tidsforløpet. Dessuten viser det seg at denne skrellingen kanskje medfører at jeg må booste bassen ørlitegranne til. Vi lyt sjå. Tid for litt slow listening nu.
    Setter pris på et spark i siden. Er usikker på om jeg har allverdens muligheter med Minidsp SHD. Har prøvd meg litt på forskjellig delefrekvens og slakke vs bratte filter i det siste. Ellers så er det egentlig delay og EQ jeg kan ratte på. Neste steg er dirac og det er for det meste automatisk. Bare justerer target. Om jeg gjøre så mye mere vet jeg ikke. Savner nok å kunne dele på kunnskap i levende live, og ikke bare fjase her på sentralen. Jeg trenger å lære mere om å tolke målinger og vite hva jeg skal jakte. Et steg i fremtiden blir å gå aktiv og da ønsker jeg å stå på egne bein.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken Tweaker Trinnov

    De rolige formiddagen går til å bli mer kjent med boksens begrensninger. Har funnet ut at mindre er mer. For etterhvert som jeg har rullet tilbake innstillingene for hvor hardt signalene skal voldtas har resultatene kommet. Poster her jeg. Får så kjeft av fansen om jeg poster i egen tråd.

    Fase tror jeg at jeg er ferdig med? Jeg er fortsatt usikker på verdien av perfekt fasegang annet enn at franskmennene tydelig setter det i høysetet. Fikk plutselig en flat fasegang mellom kanalene, som ble borte av en eller annen i alle målingene. Flyttet rundt på mikrofonen for å finne den igjen, men akk bare et glimt. 😂 Tidenes skrytekurve kanskje? Det finnes sikkert et lite punkt hvor alt er perfekt, men tror vel det er av teoretisk verdi. Tok et par trefire fra jakten min da, desto lenger ned i f desto stabilere eller noe sånt.

    1668512110586.jpeg


    Group delay er en annen ting jeg har begrenset formening om. Rommet og anlegget er som det er og vet ikke hvordan ting bør se ut bortsett fra at pigger er dumt og slett og bløt pels er bra.

    1668511569436.jpeg


    IR tror jeg jeg har et bedre forhold til, men det ble ikke bedre av å flytte bort platene. Ikke verre heller kanskje?

    Høyre og venstre ihh til proffromapen og 40-40 ihh til @coolio

    1668511761522.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det der ser meget bra ut, Tosken. Fase i rommet har jeg aldri fokusert noe på, at det ser bra ut betyr vel bare at du har en veldig stor andel direktelyd? Ser ut til at eneste gjenstående "problem" er i området 150-300 hz, sikkert der du har refleksjoner fra gulv, tak og frontvegg. Hvis ikke det låter fint nå er det bare å oppgradere til Sonos 🤘
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det der ser meget bra ut, Tosken. Fase i rommet har jeg aldri fokusert noe på, at det ser bra ut betyr vel bare at du har en veldig stor andel direktelyd? Ser ut til at eneste gjenstående "problem" er i området 150-300 hz, sikkert der du har refleksjoner fra gulv, tak og frontvegg. Hvis ikke det låter fint nå er det bare å oppgradere til Sonos 🤘
    Fase er uinteressant på en måte, boksen gjør det den gjør. Bare observerer.

    Skjønnhetsflekken kommer fra venstre kanal, foreløpig konklusjon er peisen. Nå har jeg pakket bort mikrofonen for denne gang, kanskje litt klokere. Fornøyd var jeg før, mer fornøyd er jeg nå.

    Det tegner til å bli to større inngrep fremover. Først skal himlingen shyifiseres, så senere i 2023 skal nok vinduet på frontvegg fjernes, da står det mellom å legge en rad basser til oppå eksisterende, eller dempe hele feltet med 25cm ull.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tosken Tweaker Trinnov

    De rolige formiddagen går til å bli mer kjent med boksens begrensninger. Har funnet ut at mindre er mer. For etterhvert som jeg har rullet tilbake innstillingene for hvor hardt signalene skal voldtas har resultatene kommet. Poster her jeg. Får så kjeft av fansen om jeg poster i egen tråd.

    Fase tror jeg at jeg er ferdig med? Jeg er fortsatt usikker på verdien av perfekt fasegang annet enn at franskmennene tydelig setter det i høysetet. Fikk plutselig en flat fasegang mellom kanalene, som ble borte av en eller annen i alle målingene. Flyttet rundt på mikrofonen for å finne den igjen, men akk bare et glimt. 😂 Tidenes skrytekurve kanskje? Det finnes sikkert et lite punkt hvor alt er perfekt, men tror vel det er av teoretisk verdi. Tok et par trefire fra jakten min da, desto lenger ned i f desto stabilere eller noe sånt.

    Vis vedlegget 868425

    Group delay er en annen ting jeg har begrenset formening om. Rommet og anlegget er som det er og vet ikke hvordan ting bør se ut bortsett fra at pigger er dumt og slett og bløt pels er bra.

    Vis vedlegget 868422

    IR tror jeg jeg har et bedre forhold til, men det ble ikke bedre av å flytte bort platene. Ikke verre heller kanskje?

    Høyre og venstre ihh til proffromapen og 40-40 ihh til @coolio

    Vis vedlegget 868424
    Hvor i rommet er denne, bakveggen?
    Spør for å bli klokere.
    1668511761522.jpeg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Så det er ikke bare når du drikker du har det slik… :cool:
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Tok og simplifiserede mitt A5 setup med sub, tok ut hiraga filter satte in Werner J. filter. Minidsp 100hz deling til sub og 6db Q 1 high- shelf ved 3000 og ta ut top ved 1900 -6db Q 0.8. Bruker gammel Jbl 075 til at supplere i topp. Lyder godt. Måling i nærfelts lyttepos. 1/24 smoothing.
    50677BF5-33B8-49B6-9266-B3B61B8B50B2.jpeg
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøvede at ta ut all eq på A5 og byttede forstærker fra IcePower 1200as til First Watt F6, fikk en lidt større hældning/tilt på kurven pga lidt mindre gain i F6 ifht IcePower og nc400 som jeg bruker på sub. Lidt mere ujevn frekvensgang med et større peak ved 250hz ( gulv/tak? svarer noenlunde avstand fra gulv og/eller tak til multiselle). Vil prøve dette i stykke tid før jeg evt går til bake til det målte setup ( ovenover )
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Bruker nu minidsp kun til deling mellom bass og hovedhøyttalere, ingen eq, lyder ikke helt galt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Tok og simplifiserede mitt A5 setup med sub, tok ut hiraga filter satte in Werner J. filter. Minidsp 100hz deling til sub og 6db Q 1 high- shelf ved 3000 og ta ut top ved 1900 -6db Q 0.8. Bruker gammel Jbl 075 til at supplere i topp. Lyder godt. Måling i nærfelts lyttepos. 1/24 smoothing.
    Vis vedlegget 870776
    Dette ser ut som det kan låte meget pent
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ca 2-3000 bøker for dempning av kjellerrommet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn