Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    I`m back :)
    Den blå kurven er tilbake, men i litt annerledes form. Syns den ser litt ennå bedre ut nå(?) Men hva vet vel jeg...
    Mulig jeg berger uten romkorreksjon, men lytting gjenstår. Og så er det en skikkelig dip rundt 200 som jeg ikke helt liker synet av, men jeg har jo ikke lyttet skikkelig ennå.
    Vis vedlegget 866619
    Vet ikke hvordan rommet ditt ser ut men 200Hz er innafor det gode bassfeller kan fikse hvis bedre plassering ikke gir ønsket resultat. Tak SBIR ligger vel ofte rundt 200Hz?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Vet ikke hva SBIR er for noe @erk, men jeg har skråtak foran og bak @Flageborg.
    Anlegget stod 90gr andre veien tidligere. Da var jeg avhenging av romkorr da. Og sub på full rulle for å få frem bass.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Vet ikke hva SBIR er for noe @erk, men jeg har skråtak foran og bak @Flageborg.
    Anlegget stod 90gr andre veien tidligere. Da var jeg avhenging av romkorr da. Og sub på full rulle for å få frem bass.
    Jeg har selv skråtak i flere vinker rett bak lytteposisjonen på kinoloftet og der fikk jeg en stor forbedring i mellombass (og oppover) ved å installere relativt grove bassfeller både i taket og på skråtakene i vaier, 20cm GIK-plater med omtrent 10cm rom bak. Tar litt plass og er stygt som juling men det kan funke... Ca 4,5x6-7meter dette rommet, litt avhengig av hvor mange skråninger du vil ta med i målingene men er ellers helt symmetrisk noe jeg tror er ganske viktig..På sidevegger har jeg et par 120cm stående basstraps, som funker greit ned til kanskje 150Hz.. Under det gjør de ingenting. På den andre siden av rommet som ikke vises her er det flere subber og ganske sikkert 8 stykk GIK monster basstraps...Ikke fordi de er så fantastisk gode men de var billige og de gjør jobben bortsett fra under 60-70Hz (da må man ha membranbaserte saker eller minst 1m med ull)
    Sorry jeg burde sikkert ryddet bort gamle rutere, tepper og annet før jeg tok dette fantasiske bildet men det gadd jeg ikke siden trangen til latskap er alt for sterk og ingen vet at jeg egentlig heter Erik:)
    1668019300010.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Godt vi fikk skaffet oss noen Dynaudioer før forfallet startet:LOL:
    Jeg liker mine Dynaudioer, jeg :)

    20i, er det av nyere generasjon, eller eldre?

    vidarje's AIR20 aktive monitorer låter hinsides alt annet jeg har hørt av boutiqe høyttalere. ift. pris/ytelse....og til dels praktisk/estetisk utseende.

    "estetisk" vidar, den er gratis fra mine øyne....jeg synes de er vakre.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    20i er nyere generasjon, det er den oppgraderte versjonen som kom i 2020 tror jeg det var. Ny diskant og delefilter i forhold til den forrige Contour-serien som kom i 2016.

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Plukker opp tråden(haha) fra en annen tråd da for å diskutere effekt av relativt tynne akustikkplater.

    Dette er et rom som er ca 20kvm.

    Av demping var det i utgangspunktet følgende:

    2stk 60x120 Broadsorbers (10cm tykke) (hjørne/side front)
    ~8,5kvm med gulvteppe
    6kvm med 100mm glava (frontvegg)

    Rommet har ellers en del vinduer og harde flater på vegg og gulv.

    For å teste ut effekten av relativt tynne og lette akustikkplater fant jeg noen rimelige på finn som er 60x120cm og 30mm tykke. 9 slike = 6,5kvm. Disse ble stilt opp tre på frontvegg (foran vinduer) fire på bakvegg og to foran vinduer på den ene sideveggen.


    Wavelet før:
    1668242964677.png


    Wavelet etter:
    1668242980645.png



    Opplevd forskjell: Klarere lyd med bedre separasjon mellom lyder, mer bredde og dybde (ikke blindtestet da). Også tydelig forskjell med "klappetest".

    Neste steg er scenemolton både foran og bak, men ikke kommet så langt enda, eller hvertfall ikke målt det. Har hengt opp 2x3m i front, og det ga enda mer "ro" i rommet når man bare står i det uten noe musikk på. Ikke testet musikk enda da det skal omrokkeres litt og de 2x3m egentlig skal bak (venter på et større teppe og bedre stativ).

    Så var diskusjonen i den andre tråden (kopierer mitt argument):
    Det er effekt her ned til hvertfall 2-300hz. Så er det (kanskje?) en litt interessant diskusjon dette med tynne plater som da "demper ujevnt"
    som jeg allerede der tenker er litt upresist, det demper jo ikke ujevnt, men du får en gradvis fallende effekt nedover. Så det er ikke ujevnt, men det er heller ikke flatt.

    Så da er det lett å tenke at dette påvirker opplevd frekvensrespons ganske mye, plutselig mister vi all diskanten og det høres ut som om vi har en sokk over hodet? Eller? Gitt at når vi kommer oppover i frekvens så er det i økende grad direktelyd vi hører, så må det vel bare være fint å få dempet refleksjoner der oppe selv om det ikke er tilsvarende dempet lenger ned? Hvis vi i hovedsak hører direktelyden så er jo den uendret, vi får bare mindre støy fra rommet. Slik oppleves det hvertfall i praksis i dette tilfellet, aka anekdotisk bevis. :)

    Poenget her er ellers på nytt ikke om dette spesifike rommet er bra eller dårlig dempet, men litt sånn halvkrampeaktig på tema (slik jeg etter beste evne har forstått temaet da) forsøke å si at det er ikke nødvendig å avfeie akustikkremedier selv om det er en vanlig stue, og selv om man ikke har plass til 200mm glava. Om ikke annet vil demping oppover gjøre rommet hyggeligere å være i på generelt grunnlag også, i form av mindre gjenklang fra hylende unger eller bråkete julebordsgjester. :)



    Så skjønner jeg at optimalt sett hadde man brukt tykkere demping for å få bedre demping også nedover i mellomtone/nedre mellomtone - men spørsmålet er da om det er "bedre enn ingenting". Og så lurer jeg på hva @MakkinTosken (og gjerne andre) tenker. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.436
    Antall liker
    35.248
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg laget i går to Rockwool akustikkplater i 45mm og har så vidt begynt å bruke de. Jeg kommer til å henge de på veggen, men inntil videre så står de på gulvet. Har ikke målt, men jeg hører at allerede nå rydder de opp i lydbildet kontra ren murvegg som er der fra før.
    20221111_133106.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette er jo egentlig en gammel lekse. Optimalt skal man jo fokusere på de tidlige refleksjonene og det fremgår jo av wavelet at den største endring skjer sent og høyere. Bedre med høyre-venstre ir plott forresten. Dessuten strekker feks stemmer seg langt ned, så en svært skjev demping gir jo farging, særlig med tanke på at demping skjer sent.

    Hele temaet startet jo med at du la ut RT60 i form av T20. Men den fordrer jo en tidslineær demping for at den skal være helt gyldig. Mao ord måling av diffus lyd som har forlatt kilde og lever sitt eget liv der den spretter fra flate til flate og over tid mister sin energi. Dessuten er det utarbeidet en standard for hvordan man skal betrakte T20/T30 plott hvor avvik på 25% langs f-kurven anses som innafor og valget mellom dem avhenger av støygulv i rommet. Men igjen RT60 stiller betingelser til validitet.

    Ser man på bassresponsen i mitt rom er det temmelig åpenbart at verken T20 eller T30 beskriver den korrekt da jeg jo har en relativt grei tidlig demping, men bare ett 15dB kommer bråket.

    1668244039646.jpeg


    Oppover kan den kanskje gi en indikasjon, men er vel for dominert av direktelyd til at den har reell verdi? Som sagt RT60 er betinget av diffus lyd.

    1668244363696.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare en disclaimer.

    Jeg er ingen ekspert og prøver kun å forstå og forklare som en lekmann og dilettant. Om typer som @lydogakustikk osv kommer inn og synes jeg er en komplett idiot og ønsker å sette meg på plass, minner jeg dem på at dette er noe jeg gjør gratis og bare med velvilje i hjertet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Og jeg fyller som vanlig på med flotte kurver og ennå mindre kunnskap.

    Klarer du å få Trinnov til å stagnere bråket lengre ned ?
    vannfall 20-200hz fal 30db.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men forstår jeg denne rett så er det effekt ikke bare på sene, men signifikant reduksjon også av tidlige refleksjoner?

    Før:
    1668250121005.png


    Etter:
    1668250185578.png



    Her er 20-40-60 for seg:
    1668250302061.png

    1668250322960.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Disse ble stilt opp tre på frontvegg (foran vinduer) fire på bakvegg og to foran vinduer på den ene sideveggen.

    Opplevd forskjell: Klarere lyd med bedre separasjon mellom lyder, mer bredde og dybde (ikke blindtestet da). Også tydelig forskjell med "klappetest".

    Neste steg er scenemolton både foran og bak, men ikke kommet så langt enda, eller hvertfall ikke målt det. Har hengt opp 2x3m i front, og det ga enda mer "ro" i rommet når man bare står i det uten noe musikk på. Ikke testet musikk enda da det skal omrokkeres litt og de 2x3m egentlig skal bak (venter på et større teppe og bedre stativ).
    Og så lurer jeg på hva @MakkinTosken (og gjerne andre) tenker. :)
    I tillegg kan du simulere en vegg på høyre side med hard bakside og dempet framside som er i symmetrisk avstand med venstre side for totalsymmetri på lydbildet... :unsure:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg kan du simulere en vegg på høyre side med hard bakside og dempet framside som er i symmetrisk avstand med venstre side for totalsymmetri på lydbildet... :unsure:
    Det ble en litt for komplisert setning til at jeg hang med. Skal jeg lage en falsk vegg på høyre side? Hvis du tenker på kjelleren min nå så er ikke dette der. Dette rommet jeg beskriver her er i utgangspunktet symmetrisk sideveis allerede, utover at det er vinduer kun på ene siden da (som nå har fått akustikkplater foran seg).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du tenker på kjelleren min nå så er ikke dette der. Dette rommet jeg beskriver her er i utgangspunktet symmetrisk sideveis allerede, utover at det er vinduer kun på ene siden da (som nå har fått akustikkplater foran seg).
    ok.... (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dører flexer mye og bør være bakerst i rommet - bak lytteposisjonen, men du kan vel ikke snu oppsettet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hm, hvordan tenker du da? 10ms er 3 (3,4) meter. Du har masse førstrefleksjoner etter det i et normalt stort rom.

    EDIT: Merk også at de tidligste refleksjonene (som i veggene rundt der høyttalerne står) er allerede dempet (100mm broadsorbers og 100mm glava), det er nok også delvis derfor vi ikke ser så mye ekstra effekt veldig tidlig med de nye platene.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, da så.....
    Du har nok et adskillig bedre utgangspunkt enn meg, men har et par funksjoner jeg har lyst til å teste ut i boksen, men ække sterk i trua. Litt mer strategisk demping vil kanskje hjelpe, men det får bli 2023.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.436
    Antall liker
    35.248
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nye målinger - alle gjort med 1/2 smoothing med minidsp delling på 100hz
    Uten Dirac
    halv smoothing uten dirac.jpg
    halv smoothing uten dirac waterfall.jpg

    Med Dirac
    halv smoothing med dirac.jpg
    halv smoothing med dirac waterfall.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.436
    Antall liker
    35.248
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oppfatter det som alt annet en slankt. Masse energi og "power". Sitter å nyter "you want it darker" av Cohen. Masse brystkasse og pondus.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oppfatter det som alt annet en slankt. Masse energi og "power". Sitter å nyter "you want it darker" av Cohen. Masse brystkasse og pondus.
    Den må du lenger ut i skogen med. Vi ser jo grønt på svart at du er døv 😁
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @SigbergAudio Jeg synes det er vanskelig å bruke decay/vannfall til noe vesentlig i A/B sammenligninger da man ikke får normalisert frekvensresponsen. Så da må man manuelt inn på hver frekvens og se på antall dB decay før og etter.
    Lettere å se på wavelet og ETC synes jeg for et raskt overblikk.

    @MakkinTosken Kan du legge ut samme vannfall før og etter med 300 ms tidsperspektiv? @The Shy må bruke 150 ms. Viktig å ikke drite ut oss andre :)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken Kan du legge ut samme vannfall før og etter med 300 ms tidsperspektiv? @The Shy må bruke 150 ms. Viktig å ikke drite ut oss andre :)
    Har ikke lagret "før" målingen så du får ta det som det er, om du ikke klare å se til 500 får du ta det med en psykolog.o_O Har forøvrig ingen ambisjoner om å tangere Shy. Han har sine mål, jeg mine.
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke lagret "før" målingen så du får ta det som det er, om du ikke klare å se til 500 får du ta det med en psykolog.o_O Har forøvrig ingen ambisjoner om å tangere Shy. Han har sine mål, jeg mine.
    Jeg kjenner ikke til følelsen av misunnelse, bare tenkte at alle andre ble ille berørt av å se dere vifte med grafene deres. 😁
    Ser ut som selv ditt verste område ligger på - 20 dB innen 200ms? Det er vel bedre enn mitt beste område :LOL:
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjenner ikke til følelsen av misunnelse, bare tenkte at alle andre ble ille berørt av å se dere vifte med grafene deres. 😁
    Ser ut som selv ditt verste område ligger på - 20 dB innen 200ms? Det er vel bedre enn mitt beste område :LOL:
    Med hånda på hjertet, mener ikke å fremstille det som skrytekurver. Prøvde bare å forklare sigberg hvorfor t20 ikke ga noen troverdig indikasjon. Så lurte Shy på om jeg kunne tweake dsp for å roe ned unotene. Tok det som en øvelse og ville vise ham at det skjedde noe når jeg justerte innstillingene. Ikke mye, men lell.:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ...og så lenge jeg insisterer på å ha peis vil jeg ha den vorta eller skjønnhetsflekken mellom 2 og 300. Velger å kalle det en skjønnhetsflekk jeg. :giggle:

    1668432970711.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med hånda på hjertet, mener ikke å fremstille det som skrytekurver. Prøvde bare å forklare sigberg hvorfor t20 ikke ga noen troverdig indikasjon. Så lurte Shy på om jeg kunne tweake dsp for å roe ned unotene. Tok det som en øvelse og ville vise ham at det skjedde noe når jeg justerte innstillingene. Ikke mye, men lell.:)
    Bare å skryte, dere er inspirasjonskilder begge to. 🤘
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn