Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det var glatt, er dette korrigert via Audiolense eller lignende?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er korrigert manuelt med tre EQ punkter.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Ok, du har altså målt lydkortet ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg har målt høyre høyttaler her hjemme med mic 120cm fra :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da bør jo du som er mangeårig kjent med både Audiolense og REW kunne resonere deg fremt til hva den målingen er for noe.
    Mic er som sagt satt 120cm fra høyre høyttaler, og 93cm opp fra gulvet som er midt mellom horn og øvre bass.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Da bør jo du som er mangeårig kjent med både Audiolense og REW kunne resonere deg fremt til hva den målingen er for noe.
    Mic er som sagt satt 120cm fra høyre høyttaler, og 93cm opp fra gulvet som er midt mellom horn og øvre bass.
    Du nevner uglattet, og da er dette ulikt det jeg har vært borti. Du bør forklare da de fleste her tror det er frekvensrespons.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt riktig at det er frekvensrespons. Målingen er gatet så det ikke viser noe rominfo, det er kun høyttaler.
    Det er med en deling på 650hz og tre EQ punkter. Det største EQ punktet er på 4dB.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Smoothing og gating er både teoretisk og i praksis to helt forskjellige ting.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Du har 2360 har du ikke?, og de måler vel ikke slik, har tre stykker liggende men har annet å styre med nå så gidder ikke sjekke
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Smoothing og gating er både teoretisk og i praksis to helt forskjellige ting.
    Vet ikke hva du har gjort her jeg, men det er ingenting som måler sånn som det der på 1.2m avstand uten smoothing og/eller en eller annen form for tap av presisjon, selv i et anekoisk kammer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Han har jo justert ir window for å ikke ta med refleksjon. Ingen magi.

    1669557216248.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Jeg har også problemer med å forstå hvordan den blir så glatt. Når jeg gater så rew viser fra 300 hz og opp vil det fortsatt være rippel på målingen.
    Har du en REW spesial :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken Jada, men det går ikke an å si at dette ikke er en smoothet og/eller upresis (glattere enn virkeligheten) måling. :)
    Hvilken virkelighet? Å angi en tidsbegrensning, begrenser jo selvfølgelig informasjon som tolkes, men hva prøver man med ekkofrie måinger da? Dette er faktisk det jeg har begrenset Trinnov til å "se" når den skal utføre akustisk korreksjon. Den ser mao ikke rommet.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor slenge er frequency dependent window på 1 svingning oppå en gating?

    Det er smoothing, du klarer ikke få noen god presisjon med en svingning. Så hvis målet er å fange opp hva høyttaleren gjør fungerer det dårlig.

    Fra manualen; If Add frequency dependent window is selected a frequency dependent window (FDW) will be applied to the measurement after the left and right windows have been applied.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Jeg har skjønt at det går an glatte seg til fine målinger. Men av all glatting/gating og andre ting man kan gjøre, hva er mest representabel for hva vi i praksis hører? Hvilke settinger må til for å etterligne hørselen?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken virkelighet? Å angi en tidsbegrensning, begrenser jo selvfølgelig informasjon som tolkes, men hva prøver man med ekkofrie måinger da? Dette er faktisk det jeg har begrenset Trinnov til å "se" når den skal utføre akustisk korreksjon. Den ser mao ikke rommet.
    Dette er glattere enn høyttalerens respons i et ekkofritt rom. Så hvis det er det man tilstreber så er dette for hard gating. Til romkorreksjon slik du beskriver er det sikkert fint for en generell justering av klang. Som din graf også viser så vil omtrent alle målinger se helt like ut med så hard smoothing, så usikker på hva opprinnelig formål var med delingen fra oks81. :) Responsen hans er jo åpenbart jevn sånn i stort i det delte frekvensområdet, så det er jo veldig bra!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som din graf også viser så vil omtrent alle målinger se helt like ut med så hard smoothing, så usikker på hva opprinnelig formål var med delingen fra oks81. :)
    Nekter å svare for hans motivasjon, bare vise hva han må ha gjort. :giggle: Mine høyttalere kom fiks ferdig fra Danmark og jeg kjører ikke eq i toppen, så alt dette er bare tøysete øvelse for meg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Han hornmanne ute i havgapet er mest interessert i fine kurver mens vi andre er mest opptatt av at det spiller musikk. :LOL:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.271
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Han hornmanne ute i havgapet er mest interessert i fine kurver mens vi andre er mest opptatt av at det spiller musikk. :LOL:
    Hehe, good one :)
    Kanskje innsikten i Audiolense ikke er helt REW alikevel..?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.538
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er nok purifi med lukket kabinett, med utvendig avstivning og ingen flater i selve kabinettet. Kardiode er vel og bra det, dog ikke for disse elementene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Er nok purifi med lukket kabinett, med utvendig avstivning og ingen flater i selve kabinettet. Kardiode er vel og bra det, dog ikke for disse elementene.
    Sylinder? med hvilken avslutning i motsatt ende av elementet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn