Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Min første tanke er, er dette riktig?
    Målingen er gjort på nesten 130 db. Er ting riktig satt opp?
    Usikker på det meste. Tviler sterkt på at det er målt på noe 130, ja. Så noe snålt er det der. Men relativt skulle det vel være rart om det ikke ble riktig?

    31 bånds analog eq? Har du muligheten til å justere Q-faktor på dette?
    Har du justert db på Rew? Jeg fikk også veldig høy db før jeg justerte den ned.

    Hva slags utstyr har du ?
    Kan du juster timingen?

    Ser du skriver at du deler på 120hz.
    Dippen flytter seg ja , og du mistet litt nivå generelt .
    Prøv å endre x-over , samt timing (juster avstand) for å se om det er noe å hente på det.
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Arendal Tower og sub 2 og sub 1.

    Kan få justert timingen men da får jeg ikke brukt Dirac.
    Har testet forskjellige x-over. Jevnest kurve var uten eller alt på 120 hz.
    Hva er det som gjør at du mister muligheten for dirac ved å justere timingen da? Hva slags prosessor har har du?

    Jeg har også AS Tower og noen AS suber , men her fungerer det best med deling på 60 el 80 hz. Dette vil jo variere fra oppsett til oppsett selvsagt , men generelt så blir det jo mer og mer krevende å sy sammen jo høyere man deler vil jeg si.
    Nad M17. Går ikke å justerte timingen på prosessoren eller db. Dette blir satt i Dirac.

    Før jeg kjørte REW har jeg prøvd ifra 40 til 80. Synes nok 60 har låtet best men når jeg sjekket i REW med Dirac på så ser det ikke så bra ut.

    Rosa: 40
    Oransj: 80
    Rød: 120
    Grønn: uten Dirac.

    Hadde ikke på 60 her.
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du justert db på Rew? Jeg fikk også veldig høy db før jeg justerte den ned.
    Hvordan gjør man det?

    Jeg har brukt min Audioquest Dragonfly med en lang USB bort til anlegget for å redusere eventuell analog støy med kortest mulig stereojac-xlr. Så har jeg hatt UMIC på stativ i lytteposisjon og Dragonfly plugga i PC som har stått på kjøkkenbenken et par meter bak lytteposisjon. Jeg har valgt den kalibreringsfila som heter 0 grader eller hva det var. Volum på PC er justert opp til 98 (begynner å gi noen rare artifakter om jeg setter den på 100). Volum er kontrollert i pre til under klippevarsel og over varsel om for lavt nivå til gode målinger.

    Noen andre triks er jeg ikke kjent med.

    Ellers lurer jeg fortsatt på om dette kan antas å gi noen relative feil i målingen? Eller kan man stole på det som sies om +- på frekvensrespons og vannfallet?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    sveineb.
    Hmm , dette virker merkelig synes jeg. Hvis det er tilfelle så skal jeg hvertfall aldri ha Nad , for dette med timing og x-over er en øvelse som disse RK systemene ofte feiler på i automodus. Og det ser det ut til her også synes jeg ...
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Har du justert db på Rew? Jeg fikk også veldig høy db før jeg justerte den ned.
    Hvordan gjør man det?

    Jeg har brukt min Audioquest Dragonfly med en lang USB bort til anlegget for å redusere eventuell analog støy med kortest mulig stereojac-xlr. Så har jeg hatt UMIC på stativ i lytteposisjon og Dragonfly plugga i PC som har stått på kjøkkenbenken et par meter bak lytteposisjon. Jeg har valgt den kalibreringsfila som heter 0 grader eller hva det var. Volum på PC er justert opp til 98 (begynner å gi noen rare artifakter om jeg setter den på 100). Volum er kontrollert i pre til under klippevarsel og over varsel om for lavt nivå til gode målinger.

    Noen andre triks er jeg ikke kjent med.

    Ellers lurer jeg fortsatt på om dette kan antas å gi noen relative feil i målingen? Eller kan man stole på det som sies om +- på frekvensrespons og vannfallet?
    Er egen kalibreringsknapp under SPL meter, jeg bruker en ekstern db måler ifra Radioshack her.

    sveineb.
    Hmm , dette virker merkelig synes jeg. Hvis det er tilfelle så skal jeg hvertfall aldri ha Nad , for dette med timing og x-over er en øvelse som disse RK systemene ofte feiler på i automodus. Og det ser det ut til her også synes jeg ...
    Ja, synes det selv. Bruker jo samme UMIK på målingene.
    Er Dirac som bestemmer dette og den skal være veldig god på det. Legger ved hva Dirac viser på fronter og sub.
    Men jeg er helt ny på REW så kan være noe jeg gjør feil. Vet ikke hvordan den deler mellom subber og fronter. Legger ved måling av kun subber. Kutter jo på det så er kanskje noe med det? Samt sitteposisjon er ganske tett på bakvegg (vindu med gardiner foran).
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor Dirac foreslår en x-over 120 hz i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt. Og dersom man er helt låst mtp. manuelle justeringer i etterkant , så er jo dette systemet helt ubrukelig i mine øyne.
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Hvorfor Dirac foreslår en x-over 120 hz i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt. Og dersom man er helt låst mtp. manuelle justeringer i etterkant , så er jo dette systemet helt ubrukelig i mine øyne.
    Dirac foreslår ingen x-over. Jeg testet med å måle etter jeg hadde satt det for å se om det ble bedre enn de lavere.
    Man kan lage egne kurver men skal man justere manuelt på NAD får man ikke brukt disse kurvene.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor Dirac foreslår en x-over 120 hz i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt. Og dersom man er helt låst mtp. manuelle justeringer i etterkant , så er jo dette systemet helt ubrukelig i mine øyne.
    Dirac foreslår ingen x-over. Jeg testet med å måle etter jeg hadde satt det for å se om det ble bedre enn de lavere.
    Man kan lage egne kurver men skal man justere manuelt på NAD får man ikke brukt disse kurvene.
    Ok , skjønner.

    Men du har ingen mulighet til å justere avstand / delay til suben altså ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof; Kalibreringsfilen til Umik skal gi riktige desibel-målinger, så noe er ikke helt korrekt.
    Om de relative kurvene er riktige kommer an på om man har lykkes med å få kalibreringsfilen til umik til å funke.
    Jeg kobler alltid på Umik i pc-en før jeg åpner REW. Da spør programmet etter kalibreringsfilen og alt funker bare velstand.

    Noen tanker ellers om grafene? Ja, jeg ser helt klart behovet for parametrisk EQ under 200 hz. Over der er det i mine øyne ikke nødvendig eller ønskelig å banke alt flatt med mange bånd, så blir ikke overrasket hvis du synes resultatet høres litt underlig ut. Utover det synes jeg grafen ser litt sånn hoppbakke-aktig ut, noe som jeg synes gir en litt for tilbakeholden mellomtone. Hva synes du selv?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal prøve det en gang og ta det derfra. Tror jeg muligens har bomma der. Kanskje den også dropper kalibreringen fordi jeg har plugga mikken ut og inn av PC fordi den bare har to USB-porter og jeg kobler inn mus for å slippe touchpad...

    Med utgangspunkt i sånn det var, så synes jeg det er en god forbedring. Jeg fikk en kraftig dip fra omtrent 6-700 og ned etter at jeg fikk nye vinduer. Det låt litt tynt og veikt. Masse justeringer i det området.

    Oppover er det forresten ikke voldsomt store utslag på pottene +-2dB fra 800 og opp på den ene bortsett fra -4dB på 1,6k, og +-2dB fra 800 og opp på ene kanalen.

    Jeg har uansett ikke stort under 40, så der dro jeg det rett ned for å avlaste elementene. Ser liksom ikke noe poeng i å plage høyttalerne med noe de ikke får til uansett.

    Hvilke 'globale' justeringer ville du foreslått?
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Hvorfor Dirac foreslår en x-over 120 hz i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt. Og dersom man er helt låst mtp. manuelle justeringer i etterkant , så er jo dette systemet helt ubrukelig i mine øyne.
    Dirac foreslår ingen x-over. Jeg testet med å måle etter jeg hadde satt det for å se om det ble bedre enn de lavere.
    Man kan lage egne kurver men skal man justere manuelt på NAD får man ikke brukt disse kurvene.
    Ok , skjønner.

    Men du har ingen mulighet til å justere avstand / delay til suben altså ?
    Nei, ikke slik det er nå.

    Har satt opp subber og fronterslik at det er best respons på 50 hz men burde vel kjøre en test på 80 hz også for å se at fasen er bedre tenker jeg.

    Plassering og demping av rommet kan det hjelpe noe på dette?

    Edit: Dirac jobber med å utvikle en egen "bassmodul" som skal rette på dette.
    "I can confirm that the advanced Dirac Live Bass Management takes the interaction in the frequency and the time domain between the sub/s and the main speakers in the crossovering region of frequencies into account
    Dirac Live Bass Management is able to do so by managing the sub/subs channel/s individually."
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor Dirac foreslår en x-over 120 hz i dette tilfellet skjønner jeg ikke helt. Og dersom man er helt låst mtp. manuelle justeringer i etterkant , så er jo dette systemet helt ubrukelig i mine øyne.
    Dirac foreslår ingen x-over. Jeg testet med å måle etter jeg hadde satt det for å se om det ble bedre enn de lavere.
    Man kan lage egne kurver men skal man justere manuelt på NAD får man ikke brukt disse kurvene.
    Ok , skjønner.

    Men du har ingen mulighet til å justere avstand / delay til suben altså ?
    Nei, ikke slik det er nå.

    Har satt opp subber og fronterslik at det er best respons på 50 hz men burde vel kjøre en test på 80 hz også for å se at fasen er bedre tenker jeg.

    Plassering og demping av rommet kan det hjelpe noe på dette?

    Edit: Dirac jobber med å utvikle en egen "bassmodul" som skal rette på dette.
    "I can confirm that the advanced Dirac Live Bass Management takes the interaction in the frequency and the time domain between the sub/s and the main speakers in the crossovering region of frequencies into account
    Dirac Live Bass Management is able to do so by managing the sub/subs channel/s individually."
    Akustikkbehandling av rommet og optimla plassering vil alltid være til det gode , men det vil nok ikke hjelpe til med timing av sub mot fronter.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve det en gang og ta det derfra. Tror jeg muligens har bomma der. Kanskje den også dropper kalibreringen fordi jeg har plugga mikken ut og inn av PC fordi den bare har to USB-porter og jeg kobler inn mus for å slippe touchpad...
    Der har du nok årsaken vil jeg tro :)

    Med utgangspunkt i sånn det var, så synes jeg det er en god forbedring. Jeg fikk en kraftig dip fra omtrent 6-700 og ned etter at jeg fikk nye vinduer. Det låt litt tynt og veikt. Masse justeringer i det området.

    Oppover er det forresten ikke voldsomt store utslag på pottene +-2dB fra 800 og opp på den ene bortsett fra -4dB på 1,6k, og +-2dB fra 800 og opp på ene kanalen.

    Jeg har uansett ikke stort under 40, så der dro jeg det rett ned for å avlaste elementene. Ser liksom ikke noe poeng i å plage høyttalerne med noe de ikke får til uansett.

    Hvilke 'globale' justeringer ville du foreslått?
    Skjønner. Først og fremst bør du måle råresponsen, trykke på "estimate ir delay" og deretter "generate minimum phase". Så går du inn på Group Delay-fanen og ser på grafen (no smoothing bør brukes) hvor den grå linjen som viser minimum fase er flat og hvor den ikke er det.

    Der den er flat kan man gjøre EQ, men der den ikke er det bør man la det være. Det står en del om dette i REW sin brukermanual under minimum fase.

    Jeg ville også målt på en del forskjellige punkter rundt lytteposisjonen i både høyde og bredde for å se hva som er fellestrekkene på peaker og dipper, og gjerne sett på gjennomsnittet også. Man kommer ikke unna det faktum at man forandrer alle punkt i rommet når man driver EQ, så greit å få et helhetsbilde over området rundt mikrofonen før man går berserk.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    4.132
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sånn ser det ut hos meg etter at jeg har tatt i bruk en 31 bånds analog EQ.

    Mørk rød er gjennomsnitt, sum endrer seg såpass mye med små justeringer av mikrofonplassering (dip som henger i, men flytter seg opp og ned i frekvens), at jeg ikke ser noen mulighet til å gjøre noe fornuftig med den.

    Vis vedlegget 556383

    Vannfall fra høyttalerne hver for seg.

    Vis vedlegget 556384

    Vis vedlegget 556385

    Noen tanker?
    Tenker noe er galt her, tviler på du har 125 db i gjennomsnitt på målingene.:cool:
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Ok , skjønner.

    Men du har ingen mulighet til å justere avstand / delay til suben altså ?
    Nei, ikke slik det er nå.

    Har satt opp subber og fronterslik at det er best respons på 50 hz men burde vel kjøre en test på 80 hz også for å se at fasen er bedre tenker jeg.

    Plassering og demping av rommet kan det hjelpe noe på dette?

    Edit: Dirac jobber med å utvikle en egen "bassmodul" som skal rette på dette.
    "I can confirm that the advanced Dirac Live Bass Management takes the interaction in the frequency and the time domain between the sub/s and the main speakers in the crossovering region of frequencies into account
    Dirac Live Bass Management is able to do so by managing the sub/subs channel/s individually."
    Akustikkbehandling av rommet og optimla plassering vil alltid være til det gode , men det vil nok ikke hjelpe til med timing av sub mot fronter.
    Ja, skal få prøvd litt mer etterhvert. Spiller ikke dårlig men man vil jo alltids prøve å få det litt bedre. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal prøve det en gang og ta det derfra. Tror jeg muligens har bomma der. Kanskje den også dropper kalibreringen fordi jeg har plugga mikken ut og inn av PC fordi den bare har to USB-porter og jeg kobler inn mus for å slippe touchpad...
    Der har du nok årsaken vil jeg tro :)

    Med utgangspunkt i sånn det var, så synes jeg det er en god forbedring. Jeg fikk en kraftig dip fra omtrent 6-700 og ned etter at jeg fikk nye vinduer. Det låt litt tynt og veikt. Masse justeringer i det området.

    Oppover er det forresten ikke voldsomt store utslag på pottene +-2dB fra 800 og opp på den ene bortsett fra -4dB på 1,6k, og +-2dB fra 800 og opp på ene kanalen.

    Jeg har uansett ikke stort under 40, så der dro jeg det rett ned for å avlaste elementene. Ser liksom ikke noe poeng i å plage høyttalerne med noe de ikke får til uansett.

    Hvilke 'globale' justeringer ville du foreslått?
    Skjønner. Først og fremst bør du måle råresponsen, trykke på "estimate ir delay" og deretter "generate minimum phase". Så går du inn på Group Delay-fanen og ser på grafen (no smoothing bør brukes) hvor den grå linjen som viser minimum fase er flat og hvor den ikke er det.

    Der den er flat kan man gjøre EQ, men der den ikke er det bør man la det være. Det står en del om dette i REW sin brukermanual under minimum fase.

    Jeg ville også målt på en del forskjellige punkter rundt lytteposisjonen i både høyde og bredde for å se hva som er fellestrekkene på peaker og dipper, og gjerne sett på gjennomsnittet også. Man kommer ikke unna det faktum at man forandrer alle punkt i rommet når man driver EQ, så greit å få et helhetsbilde over området rundt mikrofonen før man går berserk.
    Prøver å finne ut av det en gang jeg synes jeg har tid.

    Sånn ser forresten innstillingene på eq ut, med maks +-6dB på pottene.

    IMG_2709.jpg


    Som sagt synes jeg det låter ganske så greit, først og fremst gjennom å løfte opp igjen den store dippen gjennom nedre mellomtone som jeg fikk med nye vinduer.

    Det som dog sitter i er at equalizeren nok har mange av egenskapene til en middelmådig pre. Det er plutselig et støygulv så høyt som jeg ikke har hatt på flere tiår, og det maskerer en del. I tillegg er det nok noe stressende for elementene der jeg har hevet mest, selv om jeg som sagt har tatt ned bassen under 40 for å avlaste. Noe smekk er borte.

    Rom og perspektiv (en ting jeg aldri har latt meg imponere av ved noe anlegg, eget eller andres) er litt bedre, mer stabilt i 'antydningene'.

    Og så skal jo dette føres videre med DLCP også, bare jeg får ut finger'n.

    Forresten har jeg sett at det finnes grafisk eq med variabel Q og tilsvarende antall bånd (varierer med heving og demping, ikke individuelt justerbart). Kunne det hatt noe for seg?
     
    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Solid sak! Det høye støygulvet er ikke en stor overraskelse når man fikler med analog EQ, så det blir en av de gi/ta-greiene man må vurdere. Siden jeg ikke vet hvilke høyttalere du har eller har tilgang til REW-mdat-filen, så blir svarene fryktelig generelle, but here goes;

    - EQ kan være bra hvis man korrigerer svakheter i høyttalerne, som feks ujevn respons on-axis. Gjelder dog bare hvis off-axis respons følger on-axis.

    - EQ under 300-500 hz er for det meste uproblematisk da dette er i resonans-området og overgangsområdet hvor man går fra resonerende til reflektivt lydfelt i rommet.

    - EQ over der kan være verre, men bredbåndet tonekontroll/tilt kan være fordelaktig. VAR-smoothing i REW viser sånn ca hvor lite sensitive vi er for peaker og dipper oppover i frekvens relativt til hva mikrofonen måler.

    - Variabel/parametrisk Q er helt klart å foretrekke. Man trenger ikke mange bånd med PEQ for å gjøre responsen under 300 hz veldig bra. Her er vannfall hos meg før og etter 5 bånds PEQ i bassen;

    Before PEQs.jpg

    After Peqs.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det der så jo riktig overbevisende ut. Da snakker vi fem bånd som kan justeres i frekvens, Q og amplitude hver for seg, ikke sant? Samme område hos meg dekkes av hele 13 bånd.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Riktig. Brukte Minidsp til det over, da har man 5 + 5 bånd (fem på input og 5 på output, men her demonstrert kun ved 5 punkter).

    Jeg tar ned de kraftigste peakene med høy Q-fakter, typisk Q 10-15 og - halvparten av forskjellen mellom høyden på peaken og nivået før og etter.
    Deretter hever/senker jeg hele området med lav Q-faktor for å få bassen tilpasset nedre mellomtone.

    Edit; jeg ser din EQ-boks har 1/3 oktavs Q-faktor. Det vil si at justeringen i bassen blir veldig grov mens justeringen over bassen sannsynligvis blir litt i overkant finkornet. Over 500 hz ville jeg brukt små individuelle forskjeller mellom hvert bånd slik at du får en slags bredbåndet EQ.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Glem dB nivået på REW det er bare tull selv med UMIK og kalibreringsfil.Krever en del for nybegynnere å finne fram til rette settings for å å dB som stemmer med dB meter i rommet. Heldigvis har det ingen betydning da dB er relative verdier uansett absolutt nivå .
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Da har jeg jobbet litt med plassering.
    Deling på 120hz er det som fungerer best hos meg.

    Begge delene spiller veldig bra.

    Blå er med Dirac.
    Grønn er uten Dirac.

    16102019 120 m og uten d.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Grattis!! Er det noe DSP involvert her eller bar akustisk tilpasning?
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    110
    kun fase og plassering.

    kassen er bygget uten pc program.
    kassen er også lukket ikke portet
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    110
    vannfallet kunne vert bedre spesialt fra 15-30hz. har det ikke her og nå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vannfall bør jo ha falt før 500ms.
    Fase og GD bør jo også sjekkes ut.
    Alt dette ligger jo i REW.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden det er søndag og jeg elsker å plage naboene driver jeg med frekvenssveip og litt testing av forskjellige delefrekvenser til subbene. Denne gangen gikk jeg for høy deling (180 hz) og forsøk på minst mulig etterslep i bassen istedenfor best mulig frekvensrespons. Synes det ble greit resultat etter Audiolense fikk rettet opp frekvensgangen etter manuell justering med Minidsp. Ignorerer man elektrisk støy på 50 hz så ser det bra ut;

    Vannfall Config 4.jpg



    En annen øvelse jeg synes er interessant er å sammenligne resultatet jeg har med Minidsp og resultatet etter Audiolense. Audiolense er RØD, bare Minidsp GRØNN

    Audiolense vs PEQ i bass.jpg

    Audiolense vs PEQ - impuls.jpg

    Audiolense vs PEQ - step response.jpg

    Audiolense vs PEQ - fase.jpg
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Så på YouTube å på en som kaller seg for Home theater gurus, å ang brystkasse bass/chest slam. Å under de videoene han spiller av, scener med skudd, slå med slegge blant annet, å da viser rew under filmene at det er klart mest trykk fra ca 20-45hz. Er da det meste av trykket man får i brystet å ikke Are rumling, da ligger på de frekvensene? Kan virke slik, på hans video hvertfall. Er den bassen som er morsom, når f eks skudd avfyres, så kjennes det i brystet.
    Kan man få prøve å gå mest hz fra 20-45/50, å så glemme de le gre opp litt?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Siden det er søndag og jeg elsker å plage naboene driver jeg med frekvenssveip og litt testing av forskjellige delefrekvenser til subbene. Denne gangen gikk jeg for høy deling (180 hz) og forsøk på minst mulig etterslep i bassen istedenfor best mulig frekvensrespons. Synes det ble greit resultat etter Audiolense fikk rettet opp frekvensgangen etter manuell justering med Minidsp. Ignorerer man elektrisk støy på 50 hz så ser det bra ut;

    Vis vedlegget 562952


    En annen øvelse jeg synes er interessant er å sammenligne resultatet jeg har med Minidsp og resultatet etter Audiolense. Audiolense er RØD, bare Minidsp GRØNN

    Vis vedlegget 562953
    Vis vedlegget 562954
    Vis vedlegget 562955
    Vis vedlegget 562956
    Hvilke høyttalere har du coolio?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå fått merkelig impulsrespons.
    Dvs impulsen begynner med pre-ringing . Har fått ny PC , kan det være noe med at jeg ikke får sendt digitalt til pre ampen med aktiv DSP, REW signalet må dermed gjennom ADC (24bit/96kHz -118 dB) DSP og DAC (24 bit /192kHz -119dB) REW står på 48kHz og Pre Skal spise det meste.

    REW PC-Tascam 144 mk2 interface analog ut- preAnalogIn-DSP/DAC -Slutttrinn-høyttaler/ UMIK -USB-PC

    F6D23B24-BC9D-4D43-B6BC-4C4893DEFAF2.jpg


    0CD7339E-1D95-4CC0-9FCD-37582ED3F0AF.jpg


    7279FAD8-C42B-48B6-B61D-A6044173912B.jpg



    Når jeg ikke bruker REW:pC men preampens testsignlal:DAC direkte ser jeg ikke ringing
    21AEE5F2-9BA0-4AF0-81A1-EE2EDEE054A9.jpg


    Trenger råd forså sette opp REW riktig for riktig impulsrespons
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Noe som har peiling på hvordan et faseforløp på en måling av en høyttaler bør se ut?

    Denne er lagt ut med lineær frekvensinndeling.

    phase.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Prøver å lære REW samt tolke data for å kunne optimalisere anlegg, rom og alt. Er ute etter pointers på hvor jeg burde legge fokus :rolleyes:
    UMIK1/Laptop/integrert lydkort som ikke er kalibrert.
    Dette er "rådata", dvs uten fintuning av høyttalere (selvbygg) eller rom.

    Rom 4,8m bredt, 3,8m dypt og 2.2m høyt, parkett på gulv / betongtak.
    Kjellerrom med betongvegger, foret ut med 2x2" (20mm luftspalte bak) og et lag gips. 50mm isolasjon.
    Equalizing via analog 15-bånd. Skal oppgradere til miniDSP 2x4HD om litt.
    Sweetspot, L+R med EQ, ingen glatting.

    SPL:
    L+R_EQ.jpg


    Impulse:
    L+R_EQ_Imp.jpg


    Distortion:
    L+R_EQ_Dist.jpg


    Waterfall:
    L+R_EQ_WF.jpg


    Spectogram:
    l+R_EQ_spect.jpg

    78917650_498060104144088_1450130990927183872_n.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du må prøve å flytte deg ut av det voldsomme søkket fra ca 35 til litt over 100hz.
    Her ligger jo veldig mye av infoen i bassen.
    Legg ut målingen fra 20 til 400 hz men vannfallet ser jo veldig bra ut.
    Så dette tror jeg kan bli veldig bra.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Varer ikke lenge før det står to basstårn her nå tenker jeg.
    Men dette søket handler litt om dette med att disse elementene ikke er beregnet for så mye under 100hz, tror jeg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kan du utdype?
    Klokkedrift oppstår når lyd inn og lyd ut klokkes med forskjellig tempo. Noe som gjerne skjer når signalet ut styres av en annen klokke enn signal inn. Hvis man så kjører et målesveip vil bassen havne for tidlig eller for sent i impulsresponsen sammenliknet med diskanten. Og kan det se ut som det gjorde her.

    Du kan få klokkedrift når mikrofoninngang og da konvertering er på forskjellige enheter. Dette må i så fall korrigeres for. Det tror jeg gjerne at REW har støtte for, men kanskje ikke som default.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Noe som har peiling på hvordan et faseforløp på en måling av en høyttaler bør se ut?

    Denne er lagt ut med lineær frekvensinndeling.

    Vis vedlegget 563738
    Lineærfase ser ut som en rett linje. Du kan sikkert få en fasevisning uten de sprangene som du ser her. Dette kalles for "wrapped" på engelsk, alternativet er "unwrapped". Sprangene har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Det fortsetter nedover og nedover. Hvis linjen er rett, så er det lineær fase. Det ser ut som du er ganske tett på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn