Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    4.424
    Torget vurderinger
    0
    ETC er den viktigste visningen for akustikkbehandling av det øvre registeret. Den forteller tid og nivå på refleksjonene. Zoom inn på de første 100 millisekundene. Jo nærmere direktelyden jo større effekt gir det å behandle.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Hvordan leser jeg, og forstår det denne sier?
    Burde jeg sette på noe "smoothing"?

    Jo lenger til høyre, jo lenger henger lyden i rommet. Men hva sier grafen meg?

    ETC.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Grafen gir et bilde av refleksjoner og utklinging. Umulig å se verdiene på aksene med den oppløsningen bildet har, men du ser f.eks. at du har to - tre ganske kraftige refleksjoner som kommer ganske tidlig. Dette er neppe gunstig for lydkvaliteten. Og hvis det er lang etterklang, så vil det også maskere direktelyden, spesielt når det foregår mye i lydbildet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    4.424
    Torget vurderinger
    0
    Hver spike er en refleksjon. Hvis du kalkulerer lydens fart med millisekundene visningen gir vil du kunne finne punktet refleksjonen kommer fra.

    I «læreboka» om behandling av småromsakustikk mener man at man skal dempe refleksjonene med bredbåndete tiltak.
    Hvilke refleksjoner som er mest ødleggende eller om alle skal bort strides både forskning og de lærde om. Min erfaring er at jeg forsøker å unngå refleksjoner som kommer innen 7 ms etter direktelyden.
    Det er andre her som behandler alle refleksjoner til 30-50 ms ned i 30db under direktelyden.
    En konsekvens av behandling av refleksjoner er at frekvensresponsen blir rettere.

    Her er et bilde på hørbarheten av refleksjoner. Anbefaler å ikke ta det for bokstavelig, men den gir et bilde kanskje.

    D29C9350-9BAE-48D9-83BF-CB5EF22B6565.jpeg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grafen gir et bilde av refleksjoner og utklinging. Umulig å se verdiene på aksene med den oppløsningen bildet har, men du ser f.eks. at du har to - tre ganske kraftige refleksjoner som kommer ganske tidlig. Dette er neppe gunstig for lydkvaliteten. Og hvis det er lang etterklang, så vil det også maskere direktelyden, spesielt når det foregår mye i lydbildet.
    Hvilke oppløsninging burde jeg bruke?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier å bruke 0 til -40 dB i høyden og fra 0ms til 40 ms i bredden.

    Man vil som regel se to-tre sterke refleksjoner innen de første 5-7 ms som gjerne er tak, gulv,sidevegg og/eller bakvegg. Deretter mye støy og svingninger.

    Ofte har jeg lest at man bør få de første 5-10 ms under -20 dB for at nærheten og attacket i musikken ikke skal bli smørjet til. Om det er en fasit vet jeg ikke, det er vanskelig å få til i vanlige rom.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er et eksempel på nevnte innstillinger og graf i min stue før og etter 10 cm isolasjon + ecophon focus takplater. God illustrasjon hva som skjer med akustisk behandling;

    Før takbehandling- impulse-1.jpg

    Etter takbehandling- impuls-1.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.412
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hmm, hvis det der stemmer så bør jeg bytte ut mye av akustikk-tiltakene mine fra vicoustics, men jeg er redd for ett rom som er alt for dødt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    hmm, hvis det der stemmer så bør jeg bytte ut mye av akustikk-tiltakene mine fra vicoustics, men jeg er redd for ett rom som er alt for dødt.
    Det stemmer nok. Jeg har også dokumentert hva disse store søylene/sterke refleksjonene i grafene er ved å flytte på akustikkpaneler.

    Etter takbehandling- impuls_LI.jpg


    Det gjorde jeg systematisk med et par RPG Absorbor 10 cm absorbenter for å sammenligne hva som gjorde størst utslag på lyd/målinger.

    Demping av gulv vs uten.jpg

    Demping av sidevegg vs gulv.jpg

    demping sidevegg vs 4 broadsorbor bakvegg.jpg


    Man lurer kanskje på hva tak-behandling har å si for frekvensresponsen i seg selv? Se på reduksjonen av støy i målingen!

    Før og etter takbehandling - Kii Three.jpg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det var vel ikke helt klockrent med tanke på ulempene i f.eks vardagsrom. Du har fått bort en dipp mem introdusert en ny samt svingningene over lag er like store men på andre plasser.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.461
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    hmm, hvis det der stemmer så bør jeg bytte ut mye av akustikk-tiltakene mine fra vicoustics, men jeg er redd for ett rom som er alt for dødt.
    Rommet mitt er ikke for dødt, 9m3 med isolasjon.
    Handler om å dempe riktig, tynt vil virke overdempet kontra tykt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel ikke helt klockrent med tanke på ulempene i f.eks vardagsrom. Du har fått bort en dipp mem introdusert en ny samt svingningene over lag er like store men på andre plasser.
    Ikke sikker på om jeg forstår hva du mener?

    Det som skjer i bassen er nok mer pga forskjellig mikrofonplassering enn takplater, så man må ikke se på det isolert sett.
    Ulempene med Ecophon takplater kontra Takess takplater begrenser seg til at ecophon er mer krevende og vaske og tåler mindre da det består av malt komprimert glava. Pluss pris, selvfølgelig.
    Ellers ser det likt ut. Før og etter;

    20170522_211624.jpg

    20190703_222219.jpg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bare mener at jeg ikke helt ser den store forskjellen med tanke på jobben. Men SPL er kansje ikke den beste måten å vise dette på heller.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    Ang impulsrespons så bytt fra dB til Filtered og % Fs og så ser man mye bedre hva som foregår..
    Capture.jpg
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Man ser klart effekten på impulse noen inlegg lenger opp men jeg svarte på det du sa her:

    Man lurer kanskje på hva tak-behandling har å si for frekvensresponsen i seg selv? Se på reduksjonen av støy i målingen!

    Vis vedlegget 549510
    Er faktisk usikker på hvilken farge som er før og etter men antar blå er etter.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den visuelle forskjellen i plot ser ut som forskjellen mellom visning i dBFS (Balle Clorin) og % (Shy), men begge Y-aksene viser prosent....(?)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    14.627
    Sted
    Langesund
    Det er bare forskjellen på et rom med en del refleksjoner, og et, så og si uten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare mener at jeg ikke helt ser den store forskjellen med tanke på jobben. Men SPL er kansje ikke den beste måten å vise dette på heller.
    Spl er definitivt ikke riktig måte å se på hva som skjer i tidsdomenet. Da er det impuls, decay/vannfall/RT60 som gjelder. Her er de;

    Før takbehandling- decay.jpg

    Etter takbehandling- decay.jpg

    før takbehandling1.jpg

    etter takbehandling1.jpg

    før takbehandling3.jpg

    etter takbehandling3.jpg

    Før takbehandling- vannfall.jpg

    Etter takbehandling- vannfall.jpg


    Se vekk ifra bassen på siste vannfall, forskjeller her har sammenheng med test av subwoofere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    Ang impulsrespons så bytt fra dB til Filtered og % Fs og så ser man mye bedre hva som foregår..
    Vis vedlegget 550011
    Hva kan vi lese utfra forskjellene mellom våres målinger. Min ser litt mer livløs ut;)
    Vis vedlegget 550025
    Capture2.jpg

    Fy f@en, det er bedre enn lydkortet mitt...
    Sånn er det når lytterommet er midveis mellom jorda og månen :) Vi dødelige må bo og spille i en vanlig stue...grrhh

    Sån er det med anned møblering og andre høyttalere
    Mindre dempende møbler men ser bedre ut
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    14.627
    Sted
    Langesund
    Ang impulsrespons så bytt fra dB til Filtered og % Fs og så ser man mye bedre hva som foregår..
    Vis vedlegget 550011
    Hva kan vi lese utfra forskjellene mellom våres målinger. Min ser litt mer livløs ut;)
    Vis vedlegget 550025
    Vis vedlegget 550063
    Fy f@en, det er bedre enn lydkortet mitt...
    Sånn er det når lytterommet er midveis mellom jorda og månen :) Vi dødelige må bo og spille i en vanlig stue...grrhh

    Sån er det med anned møblering og andre høyttalere
    Mindre dempende møbler men ser bedre ut
    Har du ikke lest om forsøkene de hadde på sprengning av hydrogenbomber i det ytre rommet på begynnelsen av 60-tallet. Var ikke mye lyd å spore der, bare et helvetes elektromagnetisk "pulsslag"
    Bosted Langesund ca 20 meter over havet;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    Men du har ikke en helt vanlig stue om jeg husker rett fra møtet hos Roald ;)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Var det slik at det gikk an å generere en lydfil med målesveip - slik at man kan spille av sveipet på en PC og måle med en annen...?

    Mvh
    OMF
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Var det slik at det gikk an å generere en lydfil med målesveip - slik at man kan spille av sveipet på en PC og måle med en annen...?

    Mvh
    OMF
    Hei, jeg skrev dette i Roon-tråden for en tid tilbake:

    Det som fungerte var å laste ned REW sin "Measurement Sweep" fra signalgeneratoren med "Timing reference", og så bare spille av denne fra Roon for å foreta målingen i REW. Identisk resultat ved å kjøre måling med lyd ut fra PC, og lyd ut via Roon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål om å justere høyttalene i tid. Left, Right, Center og 2 subber.

    Jeg har valgt å fokusere på å få de riktig i tid ved 80hz da det er umulig å få subber i tid med fronter i hele sitt frekvensomfang. Jeg har derfor målt 75-85hz.

    Slik jeg har skjønt er det step-respons man skal se på og da ser det etter en god del justering ut slik:
    (jeg har tryckt på den knappen som deler linjene slik at de blir lettere å se)

    step.jpg


    Men hvis man ser på impulse så får de en annen tids-parameter?
    impulse.jpg



    Slenger også med fas men er relativt usikker på om det ser bra ut, ok, eller skitdåligt.....
    fas.jpg



    Så spørsmålet er vel om det holder med at de er riktig i tiden i step-respons, og hvis ikke, hvorfor og hva gjører man åt det?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags utstyr har du ?
    Kan du juster timingen?

    Ser du skriver at du deler på 120hz.
    Dippen flytter seg ja , og du mistet litt nivå generelt .
    Prøv å endre x-over , samt timing (juster avstand) for å se om det er noe å hente på det.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sånn ser det ut hos meg etter at jeg har tatt i bruk en 31 bånds analog EQ.

    Mørk rød er gjennomsnitt, sum endrer seg såpass mye med små justeringer av mikrofonplassering (dip som henger i, men flytter seg opp og ned i frekvens), at jeg ikke ser noen mulighet til å gjøre noe fornuftig med den.

    Etter ny runde med justeringer..jpg


    Vannfall fra høyttalerne hver for seg.

    Vannfall venstre.jpg


    Vannnfall høyre.jpg


    Noen tanker?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    31 bånds analog eq? Har du muligheten til å justere Q-faktor på dette?
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Hva slags utstyr har du ?
    Kan du juster timingen?

    Ser du skriver at du deler på 120hz.
    Dippen flytter seg ja , og du mistet litt nivå generelt .
    Prøv å endre x-over , samt timing (juster avstand) for å se om det er noe å hente på det.
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Arendal Tower og sub 2 og sub 1.

    Kan få justert timingen men da får jeg ikke brukt Dirac.
    Har testet forskjellige x-over. Jevnest kurve var uten eller alt på 120 hz.
    Hei.

    Prøvd meg på REW etter å ha fått lånt en pc.

    Dip på rundt 120 og peak rundt 80. Hva kan jeg gjøre med de?

    Måler jeg med Dirac (2.2.3.) så blir det litt bedre men dippen flytter seg litt. Rød er med Dirac.

    Det minner mistenkelig om en Allison dip - kan du fjerne denne fra ligningen?

    https://www.hifisentralen.no/forume...er-med-dirac-live-2nd-gen-13.html#post2964328
    Allison dip er slik jeg leste hvis det ble kanselleringer pga plassering? Jeg har alt litt til venstre i rommet så da burde det ikke være dette?

    Alt dette er uten noe akustiske tiltak btw.

    Takk for svar. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.461
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Min første tanke er, er dette riktig?
    Målingen er gjort på nesten 130 db. Er ting riktig satt opp?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min første tanke er, er dette riktig?
    Målingen er gjort på nesten 130 db. Er ting riktig satt opp?
    Usikker på det meste. Tviler sterkt på at det er målt på noe 130, ja. Så noe snålt er det der. Men relativt skulle det vel være rart om det ikke ble riktig?

    31 bånds analog eq? Har du muligheten til å justere Q-faktor på dette?
    Dessverre. Har grubla om parametriske varianter, men det jeg har klart å finne har så få bånd at det neppe er noe alternativ ilkevel.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags utstyr har du ?
    Kan du juster timingen?

    Ser du skriver at du deler på 120hz.
    Dippen flytter seg ja , og du mistet litt nivå generelt .
    Prøv å endre x-over , samt timing (juster avstand) for å se om det er noe å hente på det.
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Arendal Tower og sub 2 og sub 1.

    Kan få justert timingen men da får jeg ikke brukt Dirac.
    Har testet forskjellige x-over. Jevnest kurve var uten eller alt på 120 hz.
    Hva er det som gjør at du mister muligheten for dirac ved å justere timingen da? Hva slags prosessor har har du?

    Jeg har også AS Tower og noen AS suber , men her fungerer det best med deling på 60 el 80 hz. Dette vil jo variere fra oppsett til oppsett selvsagt , men generelt så blir det jo mer og mer krevende å sy sammen jo høyere man deler vil jeg si.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn