Jo, den har USB audio in Iflg håndboka. Da kan du hekte pc på den, og bruke den som lydkort for å måle via REW.Usikker på om jeg kan bruke den til input , har en Matrix Element M streamer med dac
Johan-Kr
|
Jo, den har USB audio in Iflg håndboka. Da kan du hekte pc på den, og bruke den som lydkort for å måle via REW.Usikker på om jeg kan bruke den til input , har en Matrix Element M streamer med dac
Det første du skreiv kom bare opp med masse rare tegn herÅ flytte anlegget til veggen med vinduene ser ut som en god ide.
Ø og Malmin er da bra greier, bare å beholde tenker jeg.
DSP er gjerne ikke så dumt.
-mniDSP SHD
-Audiolense
-DBX PA2 eller Venu 360.
Gjerne på sikt et par basstårn, et på hver side med 12" eller 15" drivere.![]()
Ja er da fulstendig klar over det. Men har snakket litt med han på PM da han har kontaktet meg om min løsning.Vi begynner og bli lei at alle skal gjøre slik du har gjort.
Det finnes flere veier osten.
Ser den.Jeg må uansett prøve meg frem her, da det er helt uaktuelt og bokse igjen trappa
Tenker du nå generelt eller for trappen sin del?Kanskje flyttbare akustikkpaneler kunne bidratt i en eller annen retning?
Tenkte spesielt på trappen og den åpne siden av rommet, men også førsterefleksjoner på venstre side. Også har du jo veldig mye refleksjoner fra TV-veggen. Kanskje @lydogakustikk har noen innspill?Tenker du nå generelt eller for trappen sin del?
Var ingen tvil om at det hjalp med fremfor utenTenkte spesielt på trappen og den åpne siden av rommet, men også førsterefleksjoner på venstre side. Også har du jo veldig mye refleksjoner fra TV-veggen. Kanskje @lydogakustikk har noen innspill?
Angående klappetest og flutterekko fikk jeg redusert dette i stor grad bare ved å sette opp disse to «søylene» over TV-en. Det er ikke et permanent eller fullverdig tiltak – stygt er det også – men jeg setter dem opp ved finlytting når ingen er hjemmePoenget er bare at det er ikke mye som skal til alltid for å få forbedringer:
Vis vedlegget 845134
Uten søyler:
https://soundcloud.com/user-693706295%2Fwithout-absorption
Med søyler:
https://soundcloud.com/user-693706295%2Fwith-absorption1
Jeg kan dessverre ikke påberope meg særlig kompetanse på feltet, men ville bare dele en liten erfaring, som rett og slett bare var et lykketreff, for å vise hva som er mulig med begrensede tiltak. Får du hjelp fra noen med skikkelig peiling, kan du jobbe målrettet og få ting skikkelig på stell. Blir artig å følge utviklingen her.Var ingen tvil om at det hjalp med fremfor utenJeg har en jobb og gjøre, så greit med forslag av andre som gjerne har mer kompetanse enn meg selv på dette.
En dag sitter det, og da skal det nytes med litt fløde i kaffen![]()
Ok.Vet ikke om jeg er helt enig der, men vi er alle forskjellige. Har på ingen måte sagt at det ikke spiller rått, men jeg synes ikke det spiller MEKTIG nok i forhold til det jeg selv har en oppfatning av at det burde spilt. Hadde jeg fått et lite nykk i buksa så hadde jeg vært fornøyd, og det er ikke bassss jeg savner, men SCHMEKK.
DSP kommer nok uavhengig av endring i oppsettet, kilden er den du anbefalte for en stund tilbakematrix element M
Det er helt korrekt, jeg har ikke hatt mulighet til og gjøre det enda men det skal testesDu svarte egentlig aldri på om du fikk «schmekk» når du satt deg på kort avstand mellom høyttalerne!
Det er jo bare å sette deg mellom høyttalerne med de rett mot hvert øre, med f.eks 50cm avstand, på samme måte som hodetelefoner. Hvis du ikke får «schmekk» da, så vet du at det er høyttalerne som mangler noe, og du kan tilføre subwoofer og bruke MiniDSP. Om du derimot får det, så vet du at det er rommet som er hindringen, noe det sannsynligvis er, sånn som rommet ditt ser ut, fra lytteavstand.
Smekk som er fra 80hz å videre opp , den sangen har jeg ikke hørt før. Skal teste den i morgen =]Men med smekk, menes det da «trøkk i brøstkassa»? Jeg opplever hjemme at jeg kan regulere det i en viss grad med flytting av lytteposisjon og utnytte romnodene (bruker jeg riktig terminologi nå?). Mine høyttalere har på langt nær den kapasiteten som Ø Icon har, men når jeg spilte blant annet Paul Simons 50 Ways to Leave Your Lover (med Steve Gadd på trommer – episk!) i går, så pumpet basstromma i brystet, og det på 76-77 dB ...
Det kan jeg ikke påstå at jeg har gjort , da dem i min krets ikke har behovet for det.@Andreas-M har du opplevd det smekket du savner på andre hifianlegg?
Det smekket du beskriver fra bilstereoverden skyldes jo ikke bare at det er god kvalitet, du sitter jo tross alt i en liten boks og lyden omringer deg. Du skal ha et voldsomt anlegg i kjelleren din for å få tilsvarende.
Jeg har selv hørt heftige bilstereoanlegg og det er nesten litt ekkelt hvor du føler at du ikke har kontroll på hjerteslagene dine, hjertet føles å slå i takt med musikken, er det dette du savner så er det bare å fylle hele rommet med membranarealet, men det er jo allerede nevnt.
Uhøflig å spørre hvilken studiosub?Ø Icon ruller ganske bratt av ved 27hz. Porten er avstemt til 25hz. Spiller grei dypbass her, men en enkel studiosub gir en annen dimensjon i mitt rom.
Meget uhøfligUhøflig å spørre hvilken studiosub?
SBIR ?Blir ikke mye spennende å måle, det eneste man får se er et hav av kanselleringer i bassområdet som følge av SBIR.
Gode løsninger her kan være en slags bassvegg/benk som går langs hele veggen under tv'en, noen subber plassert strategisk nærmere sofa for å gi litt trøkk der man ønsker eller å stacke noen subber i hjørnet bak venstre høyttaler slik Flageborg ofte anbefaler.
Hadde det vært meg hadde nok jeg gått for en stuevennlig løsning med en diy benk med en rad bassdrivere plassert nede ved gulvet skjult bak høyttalerstoff og med hyller i etasjen over slik at elektronikken får plass. Det er svært vanskelig å få veldig god lyd med en såpass asymmetrisk plassering i en familiestue, så man må jo bare gjøre det beste ut av det.
Slik jeg vurderer det er første steg å minimere alle kanselleringene i bassområdet, og det gjør man best ved å plassere flere drivere spredd ut i rom slik at man får varierende avstander til reflektive flater.
Skulle man vurdert et anlegg fra børjan av med slik plassering og fokus på smekk ville jeg nok sett på linjekilder, CBT eller store horn - alle sammen med et bassystem som tårn, benk, vegg el multi-sub. Men jeg må tillatte meg å tvile på om kost/nytten av det hadde vært svært dårlig sammenlignet med å bare rotere anlegget og sitteposisjon 90 grader og sitte mer i nærfelt.
Synes Ø mangler litt smekk i mellombassen, blir litt ‘’snille’’ kontra andre horn jeg har og har hatt! Ang dypbass så trenger de absolutt ikke subber etter min mening! Jeg testet de med div forsterkere og plasseringVet ikke om jeg er helt enig der, men vi er alle forskjellige. Har på ingen måte sagt at det ikke spiller rått, men jeg synes ikke det spiller MEKTIG nok i forhold til det jeg selv har en oppfatning av at det burde spilt. Hadde jeg fått et lite nykk i buksa så hadde jeg vært fornøyd, og det er ikke bassss jeg savner, men SCHMEKK.
DSP kommer nok uavhengig av endring i oppsettet, kilden er den du anbefalte for en stund tilbakematrix element M
Hvis du går for tårn, lag to.SBIR ?
Bassvegg hadde vært artig, faktisk var ikke det en dum ide. Er det noen forskjell på det eventuelt og tårn ?
Den 90 graderen har kverna godt siden den ble nevnt, men jeg er usikker på hvordan jeg skal få resten av rommet til og funke for ungene sin del da. Så den må tygges litt hardere på enda, har ikke helt latt den tanken glippe.
SBIR ?
Bassvegg hadde vært artig, faktisk var ikke det en dum ide. Er det noen forskjell på det eventuelt og tårn ?
Den 90 graderen har kverna godt siden den ble nevnt, men jeg er usikker på hvordan jeg skal få resten av rommet til og funke for ungene sin del da. Så den må tygges litt hardere på enda, har ikke helt latt den tanken glippe.
Ikke bare bare i et normalt hjem da man må tenke godt på vibrasjon og lyddemping inni der. Ellers enig, rart at det ikke er mer vanlig. Hadde definitivt bygget høyttalere inn i vegg om jeg hadde hatt plass til å lage en liten halvsirkel på frontveggen.Litt rart at ikke flere har innfelte høyttalere i veggen, siden det gir minst problemer. Jeg kjenner ingen som har det.
Det er vel her bafflewall kommer inn i bildet.Litt rart at ikke flere har innfelte høyttalere i veggen, siden det gir minst problemer. Jeg kjenner ingen som har det.
Takk for tilliten. Tenker det nok er best å involvere seg først hvis trådstarter kontakter oss.Tenkte spesielt på trappen og den åpne siden av rommet, men også førsterefleksjoner på venstre side. Også har du jo veldig mye refleksjoner fra TV-veggen. Kanskje @lydogakustikk har noen innspill?
Hvor langt har han som bygde i vegg dratt det ?Innbygging er visst mye vanligere i USA, kanskje fordi de har store hus og i større grad råd til dedikerte rom, eller andre konstruksjoner på veggene, ikke vet jeg. Kjenner en som har innebygget B&W-greier i veggen. Men er jo kjedelig når man får byttesyken da.![]()
B&W in-wall høyttalere, ikke DIY. Låter forsåvidt fint de.Hvor langt har han som bygde i vegg dratt det ?
Byttesyken kan ikke oppstå da tenker jeg, eller jo den kan jo det men man blir kanskje tvunget til ikke. Eller bygge om alt :/
Du mener han klarer seg med en slik?Begynn med en målemik og enkle remedier. Har du kanskje en dac med usb-input du kan koble til en pc?
MiniDSP uMik er helt kurant.
Johan-Kr
Da trenger han den ikke. OppklartDet gjør forsåvidt nytten for å ta noen sveip i REW, men trådstarter har en dac med usb.
Johan-Kr
Har du de enda, og hva funket best for deg?Synes Ø mangler litt smekk i mellombassen, blir litt ‘’snille’’ kontra andre horn jeg har og har hatt! Ang dypbass så trenger de absolutt ikke subber etter min mening! Jeg testet de med div forsterkere og plassering