Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.748
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Passer forresten 2x10" subwooferne under Manta på originalstativene? Et lett sjelende blikk tilsier at det kanskje går på håret.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Passer forresten 2x10" subwooferne under Manta på originalstativene? Et lett sjelende blikk tilsier at det kanskje går på håret.
    Njei, 10D er dypere enn høyttalerne så det er ikke en kjempeløsning. Mener å huske de vel muligens passer inn under der men vil jo da stikke litt ut. Skal på verkstedet i kveld (har ikke disse stativene hjemme for øyeblikket), så kan forsøke å huske å teste da.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi starter opp en serie med 30-60s lange reklamesnutter nå basert på Velvet recording, siden de har endt opp med i praksis alle produktene våre. Et oppsett med Manta + dobbel 10D, og et oppsett med SBS.1 + doble Inkognito. Det blir etterhvert også lagt en eller to lengre intervjuer på youtube, men vi fokuserer på å få i ut noen av reklamene først.

    Her er den første. :)

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Får vel legge ut anmeldelsen fra Stereopluss i denne tråden også for historikkens skyld, Manta og to 10D har vært til test og fått veldig fine tilbakemeldinger på lyd og lydkvalitet! :love:

    1695150910125.png


     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Får vel legge ut anmeldelsen fra Stereopluss i denne tråden også for historikkens skyld, Manta og to 10D har vært til test og fått veldig fine tilbakemeldinger på lyd og lydkvalitet! :love:

    Vis vedlegget 953015

    Gratulerer!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da drar vi nedover mot Horten om noen få timer, gleder meg til å vise frem Manta i produksjonsversjon! 🥳 Velkommen og vel møtt til alle som stikker innom! :love:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et lite utvalg bilder fra messen. :) Takk til alle som stakk innom! Kommer muligens en egen tråd om messeoppsettet også, hvis jeg får tid og ork.

    sA7400899.jpg

    sA7400905.jpg

    sIMG_1235.jpg


    Og et fra riggingen :geek: - NB: Ja vi målte og studerte respons, men det var ingen automatisk DSP i gang i år!

    sA7400896.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har blitt spurt om Manta skal sendes til ASR eller Erin for test. Det er ikke planlagt p.t., derimot er planen å ta med både Manta og SBS.1 til Seas for å få komplette nok målinger til generere CEA2034-grafer, og å få postet dette til spinorama.org.

    For å kompensere for at høyttalerne vil måle "dårlig" isolert sett mtp at de ruller av i bassen, skal jeg forsøke å måle de sammen med en sub. Det er tross alt slik de er ment å brukes. Så hvis det lykkes vil det presenteres måling av Manta som 4-veis høyttalersystem, og SBS.1 som 3.5-veis høyttalersystem. Håper å få til dette innen utgangen av november.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Er dette en butikk som rett og slett selger Sigberg-produkter - og er det i så fall unntaket som bekrefter regelen (om ellers å selge rett fra Sigberg selv)?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er dette en butikk som rett og slett selger Sigberg-produkter - og er det i så fall unntaket som bekrefter regelen (om ellers å selge rett fra Sigberg selv)?
    Jepp. Det er ikke så mye en tradisjonell forhandlergreie, som at det dels er markedsføring/branding (få navnet mer kjent) og dels å få opp et litt mer tilgjengelig showroom (ikke så mange som er innom Oslo/Ås som London).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1698693825694.png

    1698693845943.png

    1698693859812.png


    Nå er full spinorama av Manta lastet opp på spinorama.org:

    Diskusjonstråd rundt målingene er startet på ASR, så får vi se om det blir noe liv:
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Må gjeva mykje kred for å dela så detaljerte målinger på denne og SBS.1, særleg når du er open om at høgtalarane ikkje har vorte laga for å vera så flat som mogleg (berre brukt filter med låg Q). Kan sjå for meg at enkelte kjem til å prøva å riva desse målingene i fillebitar på ASR, eller i det minste seia "berre kjøp Neumann eller Genelec eller Dutch&Dutch i staden..."

    Det eg ser er ein høgtalar med god lineæritet og spreiingskontroll, om ikkje "perfekt". I motsetnad til andre "målemonster" kan denne høgtalaren òg spela grisehøgt. Det at han har ein finish som ikkje gjer vondt å sjå på er vel prikken over i-en. Gratulerer med ein flott, velovervege høgtalar, det er ikkje berre berre i dagens marknad :giggle:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg hadde hatt hatt så hadde jeg tatt den av å bøyet meg i støvet.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hvis jeg hadde hatt hatt så hadde jeg tatt den av å bøyet meg i støvet.
    Jeg har ikke hatt, men jeg har hatt hatt. Det sa vi da jeg var barn. Nå er jeg gamlisungdom. Og forresten har jeg hatt, og tar den av når jeg daglig nyter musikk avspilt gjennom Sigberg Audios kreasjoner - riktignok den noe mindre SBS.1 med sub, og så får jeg fortsette å drømme litt om Manta!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg må kjøpe ny firmabil. :D

     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Dæven. Det må du gå for! Lakkér den om til matt hvit og bruk den på messer…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk interessen for Manta prototypene som ble bygget av Øyvind/Inselwind, her er det mulighet for å skaffe seg unike høyttalere til gunstig pris!

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    14.748
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det hadde vært drømmejulegaven fra far, til far! Nå skal det spilles Lotto.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Satt Manta oppå to stk 10D, synes det så litt rart ut til å begynne med, men etter å ha hatt det slik på verkstedet en periode begynner jeg å varme litt til looken. Det blir høyt, men kan funke bra for studioer hvor man sitter høyt og skal gå klar av miksebordet, eller i store rom. :)

    Manta med støtte fra 8stk 10" i bunn låter også ganske overbevisende. :D

    1703851869900.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1705828454835.png



    Da var første batch med Manta borte vekk, og i tillegg til Norge har det kommet bestillinger fra England, Irland og USA - så det er moro! :geek:

    Hvis noen satt på gjerdet så er det fortsatt mulig å bestille, men jeg regner ikke med å ha kabinetter på lager igjen før i april. :eek:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vil også passe på å takke alle som har fulgt utviklingstråden her på sentralen! Utviklingen av Manta har vært en spennende reise, og det har vært morsomt å ha dere med underveis! :love:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Keith , forhandleren i London har skrevet et lengre introinnlegg om Sigberg Audio og Manta:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har endelig fått surret meg til å skrive "historien" om utviklingen og designet av Manta. Mye av informasjonen i artikkelen finnes allerede i tråden, men her er det i litt mer lesbar og oppsummert form. :)

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For de som husker skisser av dette, så har en hvit Manta med grå porter og grill vært på tegnebrettet siden før lansering, og nå er vi endelig i ferd med å lage en for å se hvordan det blir. Ser lovende ut! :D Vurderer også lys eik eller lignende istedenfor valnøtt for ikke å få en så hard kontrast mellom hvit og tre.

    Gi beskjed om du er interessert i en Manta med denne finishen! :)

    1710522122356.png


    1710522134145.png


    1710522146136.png


    1710522158269.png
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Kult. Er dette noe som snekres her i moderlandet, eller kommer det fra den fabrikken du bruker som lager boksene som allerede produseres?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har første hvite Manta ankommet. Bare tatt et par raske bilder i dårlig lys, flere bilder kommer når den er skrudd sammen så man får se hvordan det ser ut med drivere på plass også. :)

    Tror dette blir skikkelig tøft! :D

    1712091951381.png

    1712091967278.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.629
Link til alle artikler
61
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

Vi introduserer Sigberg Audio Inkognito Generation 2

  • 0
Den originale Inkognito startet Sigberg Audio-eventyret da den ble lansert i 2020! Inkognito har fått strålende tilbakemeldinger fra både kunder og anmeldere - og så hvorfor fikse noe som funker...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Topp Bunn