Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Kjenner godt til denne. Men de har da "kun" kardioideeffekt fra 100-250hz. Men sikkert bra de, aldri hørt dem selv. :)
    ME Geithains kardiodeteknologi går fra 30 til 250 Hz, som jeg skrev ovenfor.

    Er det ikke uredelig å markedsføre noe som nytt når andre har brukt teknologien i flere tiår allerede?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Mitt inntrykk er at @SigbergAudio er temmeleg edrueleg i marknadsføringa si, og eg har aldri fått inntrykk av at at han hevdar å ha funne opp kardoideprinsippet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken spesifikk formulering er du kritisk til?
    «…Siden ca ingen andre høyttalere har denne tilnærmingen, er det rett og slett ikke mulig å uten videre få til det samme.

    Dutch&Dutch er det nærmeste, men det er et 3-veis system istedenfor 4-veis, og har ett kardioidesystem som strekker seg fra 100hz-2.5khz».

    Samt feilrepresentering av Geithain:

    «Kjenner godt til denne. Men de har da "kun" kardioideeffekt fra 100-250hz».
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sigberg har då rett at ca. ingen andre høgtalarar har denne tilnærminga, altså eit 3-vegs system der både mellomtone og bass er passiv kardioide, designa for bruk med subwoofer. Han spesifiserte jo til og med i parentes kva han meinte: "( må ha sub, eget midbasselement)".

    Sidan me er på så langt inne i semantikken allereie vil eg òg påpeike at dutch&dutch sitt kardioidesystem går frå 100-1250hz. Bølgeleiar på diskanten kontrollerer spreiinga over det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    «…Siden ca ingen andre høyttalere har denne tilnærmingen, er det rett og slett ikke mulig å uten videre få til det samme.
    Det må da sies å være riktig. Det finnes tusenvis av produsenter der ute, og jeg vet om ca 7 stk som faktisk satser på noen som helst form for kardioide. Manta er den eneste jeg har sett som bruker dobbel kardioide (foruten et par one-off varianter).


    Dutch&Dutch er det nærmeste, men det er et 3-veis system istedenfor 4-veis, og har ett kardioidesystem som strekker seg fra 100hz-2.5khz».
    Hva er feil i det da?


    Samt feilrepresentering av Geithain:

    «Kjenner godt til denne. Men de har da "kun" kardioideeffekt fra 100-250hz».
    Dette er vel strengt tatt flisespikking. Kardioideeffekten opphører ved ca 250Hz. Dette understøttes av både tredjepartsmålinger og deres egen dokumentasjon. Det er trolig derfor de oppgir "with cardioid radiation characteristic in bass range" også.

    1680252525950.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det må da sies å være riktig. Det finnes tusenvis av produsenter der ute, og jeg vet om ca 7 stk som faktisk satser på noen som helst form for kardioide. Manta er den eneste jeg har sett som bruker dobbel kardioide (foruten et par one-off varianter).




    Hva er feil i det da?




    Dette er vel strengt tatt flisespikking. Kardioideeffekten opphører ved ca 250Hz. Dette understøttes av både tredjepartsmålinger og deres egen dokumentasjon. Det er trolig derfor de oppgir "with cardioid radiation characteristic in bass range" også.

    Vis vedlegget 907113
    Her er en annen artikkel om Geithains teknologi. Også den er over 20 år gammel.

    Poenget mitt er at det nyeste med Sigberg, er markedsføringen. Teknologien er allerede utviklet og brukt av andre i flere tiår.

    Følgende er utklipp fra artikkelen, et Q&A-intervju med Jochen Kiesler som eier Geithain.

    «Q: In other words, the flow
    resistance causes a wideband delay?

    A: You could say so. We use a combination of several materials which I would not like to discuss in detail now. Inside the loudspeaker boxRL901K there aret two separated cabinets which close up with these flow resistances in their back. The dimensions of the flow resistance and of the membrane correspond to
    each other and if you choose the correct combination, it works for frequencies down 30Hz.

    Q: Why hasn’t anybody come up with this idea before?

    A: Well, there has not been any lack of attempts. Some approaches use two subwoofer set up against each other – actually a plausible idea. In practice however, you would need two high-quality low frequency drivers with an amplifier and the matching enclosure for each. Therefore it never became a commercial product. Whereas we have some experience with constructing loudspeakers which emit a cardioid characteristic down to 100 Hz from working with PA- systems. One day we asked ourselves if we could extend this principle to still lower frequencies even if there was no theoretical basis for it».


    @Snickers-is, du minner meg om en av dem som forsøker å lære fugler å fly. Kompetente folk har gått opp disse stiene for lengst.

    Lenke:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Her er en annen artikkel om Geithains teknologi. Også den er over 20 år gammel.

    Poenget mitt er at det nyeste med Sigberg, er markedsføringen. Teknologien er allerede utviklet og brukt av andre i flere tiår.

    Følgende er utklipp fra artikkelen, et Q&A-intervju med Jochen Kiesler som eier Geithain.

    «Q: In other words, the flow
    resistance causes a wideband delay?

    A: You could say so. We use a combination of several materials which I would not like to discuss in detail now. Inside the loudspeaker boxRL901K there aret two separated cabinets which close up with these flow resistances in their back. The dimensions of the flow resistance and of the membrane correspond to
    each other and if you choose the correct combination, it works for frequencies down 30Hz.

    Q: Why hasn’t anybody come up with this idea before?

    A: Well, there has not been any lack of attempts. Some approaches use two subwoofer set up against each other – actually a plausible idea. In practice however, you would need two high-quality low frequency drivers with an amplifier and the matching enclosure for each. Therefore it never became a commercial product. Whereas we have some experience with constructing loudspeakers which emit a cardioid characteristic down to 100 Hz from working with PA- systems. One day we asked ourselves if we could extend this principle to still lower frequencies even if there was no theoretical basis for it».


    @Snickers-is, du minner meg om en av dem som forsøker å lære fugler å fly. Kompetente folk har gått opp disse stiene for lengst.

    Lenke:
    Men Sigberg har jo heller ikke lagt skjul på at dette er kjent teknologi. For den saks skyld, ikke jeg heller.

    Hva er egentlig poenget ditt?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men Sigberg har jo heller ikke lagt skjul på at dette er kjent teknologi. For den saks skyld, ikke jeg heller.

    Hva er egentlig poenget ditt?
    Dere begge gir inntrykk av at dere bringer noe nytt til torgs. Bortsett fra farge og utseende - samt en meget høy pris - har jeg vanskelig for å se hva som er genuint nytt.

    Å feilrepresentere andres teknologi for å selv fremstå i et godt lys, er heller ikke pent.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dere begge gir inntrykk av at dere bringer noe nytt til torgs.
    Er du uenig i at det er den første høyttaleren med dobbelt resistiv kardioide?

    Det er ikke jeg som bringer noe til torgs her, men det passer kanskje ikke argumentasjonen din, for her skal vel noen tas koste hva det koste vil?

    Bortsett fra farge og utseende - samt en meget høy pris - har jeg vanskelig for å se hva som er genuint nytt.
    Du er kritisk til prisen? Hvorfor er du kritisk til prisen på akkurat denne høyttaleren?

    Som det står ca 40 ganger i denne tråden, den har dobbelt kardioide, og på grunn av måten dette er gjort kan den levere sinnssyk dynamikk. Ærlig talt, hvilke konkurrenter har den da egentlig som gjør det samme? Har du hørt en eneste en av disse høyttalerne du omtaler?

    Å feilrepresentere andres teknologi for å selv fremstå i et godt lys, er heller ikke pent.
    Hvilken teknologi er feilrepresentert, og når har det skjedd?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt

    Beklager at jeg skrev 100-250hz når det var 30-250hz, det var ikke min intensjon å feilrepresentere, jeg var rett og slett litt kjapp.

    Hva gjelder å representere Manta som noe unikt, så kjenner jeg ikke til noe tilsvarende, så det mener jeg genuint fortsatt. Jeg har aldri påstått at jeg har funnet på kardioide, det ville vært en veldig snodig påstand.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Meget gode kardiologi som er noe helt annet har da vært i salg her hjemme en god stund
    Det som kommer nærmest i kapasitet til Manta + doble 10D (238,990NOK) er såvidt jeg kan forstå RL-801K (275,000NOK), så da ser det ikke ut som jeg har priset meg helt ut hvertfall. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Ser han holder til på Kråkerøy. Det kunne vært gøy å stikke innom å høre på disse høyttalerne. Merkelig nok ser han ut til å ha bygget inn disse kardioidekassene så ventilen bak havner innenfor en vegg.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ser han holder til på Kråkerøy. Det kunne vært gøy å stikke innom å høre på disse høyttalerne. Merkelig nok ser han ut til å ha bygget inn disse kardioidekassene så ventilen bak havner innenfor en vegg.
    Monitorer stod rett bak pult subwoofere / bass var bygget inn i vegg sist jeg var innom men det er ille lenge siden nå tror monitor var RL901 den gang . Hadde ille lyst kjøpe men ente opp med focal sopra 1 med B&W db1d til ( lureste me noen gang har gjort :) )
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Monitorer stod rett bak pult subwoofere / bass var bygget inn i vegg sist jeg var innom men det er ille lenge siden nå tror monitor var RL901 den gang . Hadde ille lyst kjøpe men ente opp med focal sopra 1 med B&W db1d til ( lureste me noen gang har gjort :) )
    Dette er jo også et interessant poeng jeg prøver å formidle (men ikke alltid så lett). Når man som kunde selv med monitorer med 16" bassdrivere FORTSATT kjører separat sub, hvorfor ikke lage (og kjøpe) høyttalere som er designet for å kombineres med sub in the first place? 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål fra en potensiell kunde fikk meg til å innse at det kanskje ikke er åpenbart for alle hvor lett det er å sette opp dette, spesielt hvis man kjører doble subber.

    Man kan i prinsipp bruke hva som helst som har volumkontroll og XLR ut, det kan være en DAC med volumkontroll, en preamp, eller en alt-i-ett streamer. Koble høyttalerne til boksen via XLR, og kjør XLR videre fra hver høyttaler til hver sin sub.

    Med et slikt oppsett har man perfekt integrert sub (både høypass og lavpass) på tross av at dette ikke er støttet i de øvrige komponentene man bruker, da dette er prekonfigurert i høyttalerne og subbene. :)

    Har man kun én sub kan man bruke tilsvarende som over men som da trenger støtte for to preouts (relativt vanlig at komponenter har både XLR og RCA), da kan man kjøre XLR til høyttalerne og RCA til sub/suber. Crossover vil fortsatt være ivaretatt i høyttalere og sub selv om det sendes fullrange signal til alt. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Første, foreløpige versjon av user manual for Manta er nå lagt ut, hører gjerne feedback på om det er noe som er uklart eller savnes. :) - Den går p.t. ikke i detalj rundt hvordan kardioide fungerer osv, da dette er dekket relativt gått på websiden / produktsidene. Så den er mer rettet mot hvordan sette opp og bruke.

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen kommentarer ved første øyesyn på de første 10 sidene. (i steden for månedsrapport til sjefen) :)

    Språket er nok litt "muntlig" noen steder. Setningene kan nok strammes opp, men bare "If you" vil ;)

    Jeg synes du bør ha noe rundt "kardiode effekte" (min siste kommentar under) og hvordan den påvirker plassering. Det er jo noe av dette man betaler for...

    1682004798401.png


    1682004985713.png


    1682005252542.png


    1682005462566.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @mk1classic Takk for gode innspill! Visste det ikke var helt hundre enda, men her var det visst litt slurv her og der. Begynner å bli rimelig klar for å få alt dette i produksjon, har vært en lang prosess. 😅

    De oransje pilene er en del av en mal som lurer seg inn her og der og så glemmer jeg å ta det bort. Strammere språk ser ut som en god idé ja, skal gå over det + øvrige kommentarer. Skal også vurdere et "kapittel" om kardioiden! Takk igjen for at du tok deg tid!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som Manta er ganske romvennlig / gir gjenkjennelig respons på tvers av rom (noe som også er litt av poenget med kardioideteknologien).

    Her er responsen (left+right average) fra et par Manta + doble 10D i to veldig forskjellige rom. Jeg synes det er interessant hvor ryddig og relativt sett likt dette ser ut. Merk at ingen av disse oppsettene har noe EQ/DSP over 100hz.



    Første er ca 18m^2, lavt under taket, systemet er satt opp på den lengste veggen noe asymmetrisk (lytterom hjemme hos meg). Rommet er moderat dempet med akustiske tiltak.:
    1683110377414.png




    Det andre rommet er samme oppsettet (Manta + dobbel 10D) i et profesjonelt studio i deres innspillingsstudio (så kontrollrommet til selve innspillingsstudioet hvor bandet står og spiller inn musikken). Rommet er relativt stort, rundt 35m^2, normal takhøyde, nesten kvadratisk i formen. Moderat dempet mtp akustikktiltak her også. Systemet er satt opp symmetrisk midt på veggen som skiller kontrollrommet fra opptaksstudioet. Dippen rundt 100-120hz mistenkes å være fra hulrommet under miksepulten, trenger litt mer jobb med subwooferplassering for å komme unna dette.
    1683110361474.png



    Begge oppsettene låter både bra og ganske likt. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har Velvet Recording (som er et stort studio rett utenfor Oslo) gått for to fulle Sigberg Audio oppsett! De har et oppsett med Sigberg Audio Manta med to stk 10D subwoofere i deres innspillingsstudio, og Sigberg Audio SBS.1 med to stk Inkognito subwoofere i deres mixing&mastering studio.

    Jeg har hatt en lengre prat med head engineer Christer Krogh om litt av hvert, inkludert Manta! Dette er gjort om til en intervjuartikkel som kan leses via lenken under. :D

    https://www.sigbergaudio.no/blogs/n...ister-krogh-head-engineer-of-velvet-recording
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så gøy! Kveldslektyren er sikra! Og det er litt artig å se at også studioteknikere dekorerer høyttalerne sine med planter :D Høy WAF i dette studioet ;)

    plants.JPG
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Morsom lesning!
    Har dere et demorom for nordlendinger som har en forkjærlighet for studiomonitorer? Skal til storbyen på ferie i juli.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Morsom lesning!
    Har dere et demorom for nordlendinger som har en forkjærlighet for studiomonitorer? Skal til storbyen på ferie i juli.
    Jeg er redd vi ikke har et demorom utelukkende for nordlendinger, men demorom har vi! Sendte deg en DM. 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper det er vanskelig å se for seg hvor mye detaljer og elementer som må tas hensyn til under design, utvikling og kommersialisering av en høyttaler som Manta, så jeg tenkte å dele et lite eksempel.

    Grillene på Manta er relativt store, gitt den store baffelen, men er likevel svært lette og transparente. Men de opprinnelige versjonene var ikke stive nok, så de måtte justeres for å gjøres stivere og tåle mer.

    Resultatet er en grill som jeg opplever som funksjonelt vakker selv fra baksiden (jeg innser at de trolig ser bedre ut i virkeligheten enn på bilde :) ). Lange, vide buer øker vridningsstyrken, og den buer også lett ut mellom 12" og coax for å gi plass til magnet nummer 5 og 6, for sikre at grillen fester seg tett og godt til høyttaleren.

    Magnetene sitter bittelitt nedsenket slik at de akkurat ikke berører høyttaleren. Det eneste som er nær høyttaleren er den stoffbelagte kanten langs grillen, slik at høyttaleren ikke får riper.

    Dette er små detaljer som ikke nødvendigvis legges direkte merke til eller settes pris på av kunden, men tar tid å finne ut av og få helt riktig, og så klart øker helhetsinntrykket. :D
    IMG_0626.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Produksjonskabinettene har en litt annen og tykkere type filt foran portene på siden og i baffelen, så det måtte gjøres noen kontrollmålinger og siste justeringer av innvendig demping. Med disse justeringene er nå det som blir produksjonstuningen satt, og de første parene ruller ut døra. :)

    Noen coaxer kan være litt uryddige direkte on-axis (noe som ikke nødvendigvis er så problematisk da man gjerne lytter litt off-axis), men lar meg stadig imponere av denne driveren. :)

    Her er en gated måling on-axis @1m (ikke anekoisk), 100-20,000hz

    1687108660666.png


    1687108881622.png
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det elementer er meget bra i forhold til mange andre coax elementer i samme størrelse on-axis.
    Jeg ser de har lagt sitt eget in-house delefilter mellom diskant og mellomtone i området hvor det er litt rotete ved ca 2.5kHz. Seas sine coax'er er ufine rundt 7-10kz i forhold.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Så artig, litt slow-motion film den tråden der, venter i spenning på neste scene :)

    (og beklager til de som leste meldingen jeg sendte i går og som jeg slettet etterpå. Det ble bare feil i denne hyggetråden selv om det var et velment korrektivt spark i retning av noen som ikke helt forstår hvor flott det @SigbergAudio er i ferd med å få til faktisk er).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.583
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn