Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg kjørt pink noise (fra CTA-2034-standarden) testing av maks lydtrykk på Manta, og det endte opp på respektable 122dB@1m fra én høyttaler.

    La oss si det kan oversettes til "greit med headroom" for folk flest. :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    I dag har jeg kjørt pink noise (fra CTA-2034-standarden) testing av maks lydtrykk på Manta, og det endte opp på respektable 122dB@1m fra én høyttaler.

    La oss si det kan oversettes til "greit med headroom" for folk flest. :D
    Fra 20- 20.000 hz?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fra 20- 20.000 hz?
    Dette er CTA-2034 pink noise, den ligger inne i REW så du kan teste selv. :) Det er "weighted pink noise with a crest factor of 12dB". Regner med du klarer å toppe resultatet mitt greit nede i hulen din hvis du hadde tenkt å teste. :D

    Etter tips fra @Snickers-is bør du ikke kjøre så mange sekundene av gangen og hvile litt mellom hver for å unngå at spolene blir for varme hvis du har tenkt å teste veldig høyt.

    1674905119346.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Dette er jo en del av den dynamiske kapasiteten, som i sin tur er helt avgjørende for å holde forvrengningen nede når man drar på litt. Musikk inneholder ca 1/8 eller mindre av transientenergien i snitt. Det er ganske interessant hvordan disse transientene håndteres. Det er også ganske overraskende vanskelig å logge slike transienter nøyaktig. Jeg har en gammel håndholdt Phonic-måler som er lynrask. På transient musikk gir den betydelig høyere resultat enn for eksempel en Radioshack-måler, mens på vedvarende toner gir de to omtrent samme resultat.

    Jeg mener denne metoden både er representativ og svært god.

    Drar man på litt skikkelig kan man fort ende på 100-105dB i snitt, og for dynamisk innspilt musikk pusher man fort 120dB i transientene og selv om mange målere ikke fanger opp dette er det viktig at ikke høyttalerne klapper sammen og låter plastbøtte.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg studerer målingene fra Klippelen i går kombinert med det jeg opplever ved å lytte, så er det åpenbart at det ikke går helt an å følge konvensjonelle regler med denne høyttaleren. Det nytter ikke å bare skru den flatt on-axis og forvente at det blir balansert, det er i enda større grad enn vanlig viktig å forstå hva som skjer off-axis.

    Jeg ser at f.eks ved 500hz så er jeg 3dB ned allerede ved 40grader med Manta, mens en typisk vanlig høyttaler er kanskje ned 1dB. Så det er ganske mye smalere spredning allerede i front. Ved 60 grader er en vanlig høyttaler kanskje 2dB ned ved 400hz, jeg er 4dB ned. ved 90 grader er jeg 8dB ned ved 400hz. Typisk lignende størrelse høyttaler jeg finner er rundt 4dB ned. Litt mindre høyttalere er bare kanskje 3dB ned.

    Og kardioiden i øvre kammer er enda mer effektiv, dels siden der begynner det jo å bli smalere spredning pga høyere frekvens selv uten kardioide. Nå har jeg plassert Manta oppe i stua, og sitter ved spisebordet kanskje 70 grader off-axis, da er det litt mye bass. Mens f.eks SBS høres relativt balansert ut i den posisjonen. I tillegg er stuen min slik at på den ene siden går jeg helt forbi høyttaleren mot kjøkkenet (dvs forbi 90 grader), og da faller bassen helt ut i det jeg passerer høyttaleren. :)

    Så Manta er helt fantastisk +/-40 grader (som dekker ethvert naturlig lytteområde), men skal du lenger ut kan du avhengig av vinkel få lett ubalanse. Ikke så mye at du reagerer på det på fest eller noe, men nok til at det er interessant å observere.

    De foreløpige og "offisielle" målingene fra Klippelen er nå skrudd til +/-2.5dB, men dette er 1-2dB ned i området 120-350 ift hvordan de opprinnelig var skrudd. Jeg mistenker at hvertfall deler av det løftet skal tilbake igjen.

    Ellers er det interessant å høre hvordan også her oppe i stuen så er det både mer romfølelse enn normalt, og også en avhengighetsskapende snert og punch i midbassen selv på lavt volum.

    Aaaaaaaaaanyway, kariodiden fungerer hvertfall, og etter å ha sett litt på hvordan 120-150-180 oppfører seg så kan vi konkludere med en "Spredningspesifikasjon" omtrent som følger:

    Cardioid dispersion characteristics (120-180°):
    ~100-500hz: 10-12dB attentuation
    ~500hz-1khz: 16-20dB attentuation
    ~1-5khz: 25dB attentuation
    (over 5khz er det 30dB eller bedre hele veien opp)

    Hva betyr ovenstående? F.eks Kii, som har aktiv kardioide, er bedre i midbassen - men jeg vet ikke om noen høyttalere som har så bredbåndet kardioideeffekt som ovenstående. Fra 600hz-5khz har Manta i snitt 6-8dB bedre demping enn alle jeg har sett data på.

    Her er 0 og 180. 180-graderen er nå jevnere i 100-500hz området enn tidligere, og det er god effekt i hele virkeområdet. Med virkeområdet mener jeg i prinsipp 50-5khz. Over der blir elementene så smale i spredningen av seg selv at også vanlige høyttalere faller hardt av).
    0-180-2023.jpg




    Hva betyr dette i utstrålt energi? I forrige iterasjon sa jeg 30% reduksjon i energi ved 90 grader, og 50% ved 180 grader. Dette er nå økt til over 40% på 90 grader og over 60% (!) på 180 grader. Sammenligningen er gjort ved å snitte spredningen til tre høyttalere med lignende baffelstørrelse.

    Så kort sagt: 40-60% av energien til refleksjoner i området 90-180 grader rundt høyttaleren på begge sider blir fjernet ved roten. 🤪 :geek:

    0vs90-energy-2023.jpg

    0vs180-energy-2023.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    La ut forsidenyhet også, men forhåndssalget åpnet i går da, så nå kan Manta forhåndsbestilles med levering i juli, forhåpentligvis noe før.

    Har også fått laget en teaservideo, kommer en lengre (hvor man faktisk ser høyttaleren skikkelig) om en liten stund. :)

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    "Ryktene" om Manta har begynt å spre seg rundt kloden og, det er jo litt artig. Jeg har kontaktet fire-fem magasiner inkludert våre norske venner i Stereopluss og Lyd&Bilde (som begge skrev artikkel). Men så har det ballet på seg.. England, Russland, Italia,.. :)











    https://joom.ag/hMld/p8 (Stereopluss)

    https://www.lydogbilde.no/nyheter/hoyttalere/sigberg-audio-manta/ (tilsvarende også publisert på dansk og svensk)

    ... :geek:
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    imho, noe høyttalerprodusenter ofte ikke får til i dag er design, det har du derimot fått til ganske så godt her, høy siklefaktor. må bare si det.
    vet ikke om det er spurt om, men hva tenker du om youtube kanaler kan teste disse? Andrew Robinson, Steve Guttenberg etc
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    imho, noe høyttalerprodusenter ofte ikke får til i dag er design, det har du derimot fått til ganske så godt her, høy siklefaktor. må bare si det.
    vet ikke om det er spurt om, men hva tenker du om youtube kanaler kan teste disse? Andrew Robinson, Steve Guttenberg etc
    Tusen takk, veldig gøy å høre! :)

    Vi får se etterhvert. Vedrørende youtube-tester så er SBS.1 på vei til Jay's Iyagi (https://www.youtube.com/channel/UCG8GZMXiVDTWk8U5PnOmJcw) (hvis kanadisk toll vil slippe de gjennom, voldsomt styr) nå. Tilgjengelige demopar av Manta for å sende ut i den vide verden til test ligger noen måneder frem enda.

    Audioholics ønsker å teste hvertfall, og vi jobber med å få en test i SoundOnSound (https://www.soundonsound.com/) for å hinte litt mot studiomarkedet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Hei

    Har ikke fått med meg at høyttalerene ikke er fullrange, men laget for å deles med bassystem? Gir meg selv straffepoeng for å ikke følge med i timen.
    Har alltid lurt på hvorfor nærmest ingen andre gjør det. Det blir ikke det samme å dele av en liten høyttaler som er laget for å spille ned til 35hz.
    Så kred og kudos for å gå all in med stativhøyttalere😊✨
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Eksperimenterer videre med integrering mellom subber og Manta også. Her er en in-room måling hvor Subbene er koblet med XLR through direkte fra Manta, dvs ingen eksterne delefilter. 10D ruller av 24db/oktav ved 100hz, mens Manta overlapper i praksis endel nedover slik det er konfigurert nå (-6dB in-room helt nede på 40-50hz).

    Totalen både ser bra ut og låter bra :)

    Vis vedlegget 856131
    Hei! Jeg sitter og leser gjennom hele tråden din. Inspirerende lesning må jeg si 👏. Det dukket opp et spørsmål her da jeg selv for tiden prøver å tune bass i egen stue. Hva er årsaken til de to dip'ene i FR ved ca 130Hz og 180Hz? Jeg regner med at disse er rom- eller målerelaterte. Jeg ser liknende dip'er i mine målinger i ca samme frekvensregion, men hører ikke disse som et problem.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Tusen takk, veldig gøy å høre! :)

    Vi får se etterhvert. Vedrørende youtube-tester så er SBS.1 på vei til Jay's Iyagi (https://www.youtube.com/channel/UCG8GZMXiVDTWk8U5PnOmJcw) (hvis kanadisk toll vil slippe de gjennom, voldsomt styr) nå. Tilgjengelige demopar av Manta for å sende ut i den vide verden til test ligger noen måneder frem enda.

    Audioholics ønsker å teste hvertfall, og vi jobber med å få en test i SoundOnSound (https://www.soundonsound.com/) for å hinte litt mot studiomarkedet.
    SondOnSound er vel neste å betrakte som referansen innen Studioverdenen. Kjør på kara, dette ser ut til å gå rette veien.

    Dr.E
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Har ikke fått med meg at høyttalerene ikke er fullrange, men laget for å deles med bassystem? Gir meg selv straffepoeng for å ikke følge med i timen.
    Har alltid lurt på hvorfor nærmest ingen andre gjør det. Det blir ikke det samme å dele av en liten høyttaler som er laget for å spille ned til 35hz.
    Så kred og kudos for å gå all in med stativhøyttalere😊✨
    Både SBS.1 og Manta er laget på denne måten ja - det er i praksis et 4-veis, modulært høyttalersystem. Og ja, dette gjør både at vi kan bruke andre elementer (lettere element, annet oppheng og generelt optimalisert til midbass snarere enn bass), og at vi får mye bedre og enklere integrasjon mot sub, siden subbene våre kommer med egen preset hvor de matcher delingen perfekt mot høyttalerne. Det gjør også at dynamisk rekkevidde / kapasitet til å spille H Ø Y T går utenpå nesten alt annet.

    Vi burde sikkert tydeliggjort dette enda mer på websider og alt. Jobber med en konfigurator til websiden nå faktisk, hvor du plukker først høyttalere (da enten SBS.1 eller MANTA), så en eller flere subber og på denne måten setter sammen systemet, men er noen tekniske hickups som gjenstår før den funker som jeg ønsker.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Jeg sitter og leser gjennom hele tråden din. Inspirerende lesning må jeg si 👏. Det dukket opp et spørsmål her da jeg selv for tiden prøver å tune bass i egen stue. Hva er årsaken til de to dip'ene i FR ved ca 130Hz og 180Hz? Jeg regner med at disse er rom- eller målerelaterte. Jeg ser liknende dip'er i mine målinger i ca samme frekvensregion, men hører ikke disse som et problem.
    Hei, takk takk - hyggelig å høre! Alle dipper du ser i in-room målinger som er delt er grunnet rommet ja. Området 100-300hz er gjerne plaget av refleksjoner/utfasinger, ikke alltid så lett å gjøre noe med det, men det går an å eksperimentere med plassering - høyttalerne nærmere veggen kan være et forslag. Men som du er inne på er det oftest ikke så hørbart selv om det kan se "fælt" ut på målingene. Kardioidehøyttalere som MANTA vil også bidra til å redusere dette problemet, siden det rett og slett kommer mindre lyd fra høyttalerne til siden og bakover, og dermed blir det også færre refleksjoner som faser ut direktelyden.

    Refleksjonsproblemene blir rett og slett fjernet ved roten.

    Siden den grafen der ble delt har jeg justert litt på plassering og satt subbene assymetrisk, så nå er det ganske ryddig, har vel rundt +/-3dB in-room langs targetkurven (som er svakt fallende fra 100hz) hele veien fra 20hz til 10khz.

    10-200hz:
    1676815163002.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bare tracker PR litt for meg selv her. :geek:

    I tillegg til tidligere nevnte:

    Frankrike:

    Finland:

    Ungarn:

    Russland igjen, denne gangen en Youtuber. Auto-translate text funker sånn noenlunde. Starter på 6:51 :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Manta kan nå også bestilles med valgfri farge og valgfri trefinér (eller erstatte treverket med farge). Høyttalerne dine blir da laget på bestilling, så leveringstiden blir deretter - opptil tre måneder.

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått noen spørsmål her og der om hvordan Manta må plasseres (i forhold til vegger etc) for å sikre at kardioideeffekten fungerer som den skal.

    Tenkte jeg derfor skulle klare opp det som kanskje er en (naturlig) misforståelse hos mange:
    Slissene på siden av høyttaleren kansellerer ut lyden i det lyden forlater høyttaleren. De kansellerer ikke refleksjonene fra veggen. Lyden er allerede dempet i det den når veggen.

    Når man måler så ser man kardioideeffekten en halv meter unna, og man ser den også to meter unna. Det vil si at uansett hvordan du plasserer høyttaleren i rommet, så vil kardioideeffekten være tilstede og effektiv. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.083
    Torget vurderinger
    0
    Når man måler så ser man kardioideeffekten en halv meter unna, og man ser den også to meter unna. Det vil si at uansett hvordan du plasserer høyttaleren i rommet, så vil kardioideeffekten være tilstede og effektiv. :)
    Det du sier er at Manta spiller mindre påvirket av refleksjoner fra sidevegger og bakvegger ift "standard" høyttalere ? :unsure:
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det du sier er at Manta spiller mindre påvirket av refleksjoner fra sidevegger og bakvegger ift "standard" høyttalere ? :unsure:
    Nei, det er det ikke. Mantra kansellerer lyden før den kommer til veggen hvor det som er igjen blir reflektert på lik måte som vanlige høyttalere.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det du sier er at Manta spiller mindre påvirket av refleksjoner fra sidevegger og bakvegger ift "standard" høyttalere ? :unsure:
    Ja, det er i prinsippet hele poenget med kardioiden.

    Nei, det er det ikke. Mantra kansellerer lyden før den kommer til veggen hvor det som er igjen blir reflektert på lik måte som vanlige høyttalere.
    Ja, men svaret er på en måte fortsatt ja på spørsmålet, siden refleksjonene fra sidevegger og bakvegger er redusert ift en tradisjonell høyttaler.

    Så mer presist blir å si at det rett og slett blir færre refleksjoner i rommet med Manta enn med en tradisjonell høyttaler. Så andelen direktelyd blir høyere.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.083
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er det ikke. Mantra kansellerer lyden før den kommer til veggen hvor det som er igjen blir reflektert på lik måte som vanlige høyttalere.
    Ok....så Manta reflekterer lyd like bra som alle andre, men med redusert nivå ? :unsure:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ok....så Manta reflekterer lyd like bra som alle andre, men med redusert nivå ? :unsure:
    Høyttalere reflekterer jo ikke lyd sånn sett?

    Manta gir fra seg (vesentlig) mindre lyd til siden og bakover (90-180 grader) enn tradisjonelle høyttalere.

    Fra produktforklaringen på websiden:

    Traditional speakers radiate sound in all directions, especially towards the lower frequencies. This leaves you with less energy at the listening position. It also results in severe reflections from the walls to the side and rear of the speakers, distorting the original sound.

    What sets the MANTA apart is that it has a cardioid radiation pattern over an exceptionally wide frequency range without loss of efficiency. This means less energy is directed to the side and rear of the speaker, and more energy is directed towards you, the listener.

    Put plainly, more and cleaner sound arrives at your ears directly from the source. The ambience and soundstage recorded on the track are presented without being distorted by your room.

    The following graphs compare the energy radiated from the side and rear of the Sigberg Audio MANTA (yellow) and a traditional speaker (grey).


    1679484705928.png

    1679484713649.png
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Kardioideeffekten er i utgangspunktet med mest kansellering rett bakover (180°), men det er vel en gradvis overgang som gjør at refleksjoner fra sidevegg også blir redusert, hvis jeg forstår det rett.

    Til sammenligning har en (teoretisk perfekt) dipol full kansellering ved 90°.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kardioideeffekten er i utgangspunktet med mest kansellering rett bakover (180°), men det er vel en gradvis overgang som gjør at refleksjoner fra sidevegg også blir redusert, hvis jeg forstår det rett.

    Til sammenligning har en (teoretisk perfekt) dipol full kansellering ved 90°.
    Jepp, ref grafene to poster ovenfor så er det vesentlig effekt ved 90 grader også.

    Så er det litt varierende (men økende) mellom 90-180, og relativt likt/mye fra 120-180.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Upresist formulert av meg. Det er nivået sideveis og bak som reduseres, og som en følge av dette blir også nivået på refleksjonene redusert.

    Uansett er konseptet intet mindre enn genialt for best mulig lyd i nesten hvilket som helst rom :)
     
    Sist redigert:

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Upresist formulert av meg. Det er nivået sideveis som reduseres, og som en følge av dette blir også nivået på refleksjonene redusert.

    Uansett er konseptet intet mindre enn genialt for best mulig lyd i nesten hvilket som helst rom :)
    Om man var i en situasjon der man hadde et ekstremt bredt rom, og veggen rett bak høyttalerne av en eller annen grunn dempet all refleksjon - er det da et tilfelle hvor kardioide-konstruksjon ikke gir noen effekt? (Man må vel da kanskje ha et rom i et digert slott, og veggen bak høyttalerne må være et enormt skumgummilaget - kanskje sånne rom finnes🧐)

    Om det tenkte tilfellet er riktig: Bør ikke da kardioide-konstruksjonen være formålstjenelig for de aller fleste rom/høyttalere/folk? Og hvorfor er det i så fall ikke mer utbredt - er dette relativt ny teknologi?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det er minst to viktige grunner til det.

    Den ene er at det krever en veldig helhetlig tankegang der kasse, filter, driverkonfigurasjon, rom, demping osv må vurderes samtidig. Det vanligste i bransjen er at produktene kan være litt mer spesifikke mtp hva de fokuserer på. Noen ganger skyldes nok det at man ønsker å følge den smale "minste motstands vei" for å treffe en etablert kjøpergruppe. Vi ser jo at kardioidehøyttalere fra tidligere ikke uten videre har "vunnet verden". Andre ganger kan nok forklaringen være at ens kompetanse heller i en bestemt retning og at man dermed ser på utfordringene i den retningen som viktigere relativt sett enn utfordringer man har mindre oversikt over.

    Tilgjengelig kompetanse om kardioide er ikke ubegrenset. Det finnes fint lite der ute som gjør det mulig å enkelt simulere kardioide, selv om man kan lage relativt pålitelige resultater i et Excelark, og man kan også sette opp en emulert versjon i Vituix-CAD ved å trikse og mikse litt. Samtidig gir det litt fallhøyde ift om ting er gjort rett. De fleste produktene i denne kategorien er, i motsetning til Sigberg sine, basert på prøv og feil. D&D er mest kjent, og hele prøv-og-feil-prosjektet hans ligger på DIYAudio.

    Når det er sagt så har kardioide vært veldig mye brukt til PA, men først og fremst til bass for å få den til bære langt.

    Et annet aspekt, som er litt knyttet til uvaner i bransjen, ser vi for eksempel på diskanter. En stor andel av metalldomer har det som kalles en fokuseringslinse. Den gjør det litt enklere å lage delefilter, men gjør spredningen i toppen dårligere. Softdomer gjør litt det samme som en metalldome med fokuseringslinse. Når disse diskantene selger såpass godt som de gjør, til tross for mye dårligere spredningsegenskaper, er det rimelig å anta at det er fordi konstruktørene prioriterer ting som er lette å jobbe med. Det samme kompromisset ser vi jo på waveguide. De aller fleste diskanter leveres uten og utstyres aldri med waveguide. Det gjør filterjobben lettere men totalytelsen betydelig dårligere. Man får liknende utfordringer med filteret i en kardioidehøyttaler. Jeg tror det bidrar til å legge lista høyere for produsentene helt enkelt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å konvertere prosent energi til faktisk desibel reduksjon, er 50% -6 dB relativt til 0 dB?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For å konvertere prosent energi til faktisk desibel reduksjon, er 50% -6 dB relativt til 0 dB?
    Valgte å bruke prosent her fordi tanken var at det gir en bedre forståelse av hvor mye reduksjon det er snakk om enn dB, som ikke er en så veldig intuitiv skala for folk flest.

    Som alternativ er dempingen oppgitt slik i spesifikasjonene:

    Cardioid dispersion characteristics (120-180°):
    ~100-500hz: 10-12dB attentuation
    ~500hz-1khz: 16-20dB attentuation
    ~1-5khz: 25dB attentuation
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Om det tenkte tilfellet er riktig: Bør ikke da kardioide-konstruksjonen være formålstjenelig for de aller fleste rom/høyttalere/folk? Og hvorfor er det i så fall ikke mer utbredt - er dette relativt ny teknologi?
    Nå har Snickers-is svart en del ser jeg. Litt påfyllende spekulasjon: Jeg tenker at en annen "årsak", er at det på et vis er de andre unike tilnærmingene med Manta (må ha sub, eget midbasselement) som muliggjør en så effektiv kardioideløsning. Siden ca ingen andre høyttalere har denne tilnærmingen, er det rett og slett ikke mulig å uten videre få til det samme.

    Dutch&Dutch er det nærmeste, men det er et 3-veis system istedenfor 4-veis, og har ett kardioidesystem som strekker seg fra 100hz-2.5khz. Dette blir mange oktaver og dermed mindre effektivt i praksis. Manta har to separate kardioidesystemer som til sammen dekker samme frekvensområde. De har jo likevel et vellykket konsept, og såvidt jeg forstår også en viss suksess, kanskje spesielt mot studio. Det er likevel verdt å merke seg at Manta har VESENTLIG mer kapasitet enn Dutch&Dutch. Selv SBS.1 spiller i prinsippet dobbelt så høyt som Dutch&Dutch, og Manta spiller dobbelt så høyt som det igjen.

    En helt tradisjonell høyttaler har gjerne en deling som gjør at de enten har et basselement som deler et stykke oppover, da får du i praksis ikke til kardioide, fordi portene vil ødelegge virkningsgraden under 100hz. Så det nærmeste en tradisjonell høyttaler typisk kunne gjort hadde vært å ha kardioide kun i mellomtonen. Det kunne sikkert flere gjort hvis de hadde giddet å legge inn R&D. Men det er jo da både en del jobb og fordyrende, og trolig krevende å forklare merverdien til kundene.

    Snickers nevner kardioide i bassen som vanlig i PA. Det må man i praksis gjøre aktivt, så det er heller ikke "mulig" basert på tradisjonell hifitankegang, hvor høyttaleren typisk er passiv.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I dag har et par MANTA + to stk 10D flyttet inn i et stort studio i nærheten av Oslo som har både innspillingsstudio, og miksing/mastering studio. Mantaene vil stå koblet opp i forbindelse med innspillingsstudioet og være en del av et prosjekt fra start til slutt i et par måneder, slik at de virkelig får testet ut og gitt god feedback på hvordan de fungerer som arbeidsverktøy. :geek:

    Den umiddelbare tilbakemeldingen var svært positiv, og de var engasjert over både bass, midbass og generell lydkvalitet, så vel som den jevne spredningen og jevne lydgjengivelsen både i hele bredden langs miksebordet, men også ellers i rommet (dette er et ganske stort rom med lounge/sofagruppe i bakkant for at band og andre skal kunne henge og høre på opptakene). :) Blir spennende å følge og få tilbakemeldinger fra dette! :D

    render1-low.jpg
    render2-low.jpg
    render3-low.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nå har Snickers-is svart en del ser jeg. Litt påfyllende spekulasjon: Jeg tenker at en annen "årsak", er at det på et vis er de andre unike tilnærmingene med Manta (må ha sub, eget midbasselement) som muliggjør en så effektiv kardioideløsning. Siden ca ingen andre høyttalere har denne tilnærmingen, er det rett og slett ikke mulig å uten videre få til det samme.

    Dutch&Dutch er det nærmeste, men det er et 3-veis system istedenfor 4-veis, og har ett kardioidesystem som strekker seg fra 100hz-2.5khz. Dette blir mange oktaver og dermed mindre effektivt i praksis. Manta har to separate kardioidesystemer som til sammen dekker samme frekvensområde. De har jo likevel et vellykket konsept, og såvidt jeg forstår også en viss suksess, kanskje spesielt mot studio. Det er likevel verdt å merke seg at Manta har VESENTLIG mer kapasitet enn Dutch&Dutch. Selv SBS.1 spiller i prinsippet dobbelt så høyt som Dutch&Dutch, og Manta spiller dobbelt så høyt som det igjen.

    En helt tradisjonell høyttaler har gjerne en deling som gjør at de enten har et basselement som deler et stykke oppover, da får du i praksis ikke til kardioide, fordi portene vil ødelegge virkningsgraden under 100hz. Så det nærmeste en tradisjonell høyttaler typisk kunne gjort hadde vært å ha kardioide kun i mellomtonen. Det kunne sikkert flere gjort hvis de hadde giddet å legge inn R&D. Men det er jo da både en del jobb og fordyrende, og trolig krevende å forklare merverdien til kundene.

    Snickers nevner kardioide i bassen som vanlig i PA. Det må man i praksis gjøre aktivt, så det er heller ikke "mulig" basert på tradisjonell hifitankegang, hvor høyttaleren typisk er passiv.
    Her er et eksempel på en kardioideløsning fra tyske ME Geithain, mer enn 20 år gammel, kombinert med et koaksialelement.


    Jeg har lagt ved en Google-oversettelse til engelsk nedenfor. Tittelen på artikkelen fra 2002 er:

    «ME Geithain outsmarts physics».

    ME Geithain skriver bl.a. følgende:

    «ME Geithain speaks of a cardioid radiation characteristic of the modified loudspeakers in the frequency range between 30 and 250 Hz with reverse attenuation greater than 10 dB (see polar diagram for directional characteristics)».


    IMG_0592.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn