Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan det ev være mulighet for å ha valgfri farge i slissene ? f.eks. ei tynn ramme med stoff eller skum som kan settes inn fra utsiden ?

    mvh
    KJ
    Nei det tror jeg ikke er realistisk før det er ganske mye høyere volum.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Eg er heilt utanfor målgruppa, av ulike årsaker. Men dersom eg skulle kjøpt noko i prisleie Manta, hadde ei kvit utgåva stått veldig mykje høgare på lista mi.

    Men du bør nok først og fremst spørja potensielle kundar.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eg er heilt utanfor målgruppa, av ulike årsaker. Men dersom eg skulle kjøpt noko i prisleie Manta, hadde ei kvit utgåva stått veldig mykje høgare på lista mi.

    Men du bør nok først og fremst spørja potensielle kundar.
    Ja det er det jeg prøver på her da. 😅 Men det er planlagt en forhåndssalgsperiode, så en mulig tilnærming er å tilgjengeliggjøre begge farger for bestilling da, og vurdere basert på etterspørsel.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Ja det er det jeg prøver på her da. 😅 Men det er planlagt en forhåndssalgsperiode, så en mulig tilnærming er å tilgjengeliggjøre begge farger for bestilling da, og vurdere basert på etterspørsel.
    No veit eg lite om industriell økonomi, men kor mykje høgare prod-kostnader vil det ha å skilja produksjon og lakkering, slik at kundar kan bestilla valfri RAL? Lengre leveringstid, sjølvsagt, men det er vel ingen som kjøper desse for å få dei neste dag. Det er jo folk her inne som ventar i månadsvis på høgtalarar.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    No veit eg lite om industriell økonomi, men kor mykje høgare prod-kostnader vil det ha å skilja produksjon og lakkering, slik at kundar kan bestilla valfri RAL? Lengre leveringstid, sjølvsagt, men det er vel ingen som kjøper desse for å få dei neste dag. Det er jo folk her inne som ventar i månadsvis på høgtalarar.
    Leveringstid vil bli på 3-6 måneder, men for de som tåler det så vil det være mulig ja. Litt usikker på hvor mye dyrere det blir. Det blir jo da potensielt en batch på én høyttaler gjennom lakkering, så det blir nok en del dyrere, men kanskje ikke mer enn at det er mulig. Kunne jo teorien tatt spesialbestillinger på farge via Øyvind lokalt her i Norge også. Hva tenker du @inselwind ? :) Da ville ikke leveringstiden blitt så utrolig lang heller, 1-2mnd kanskje.

    Vi hadde faktisk dette tilbudet eksplisitt tidligere, men siden ingen i praksis har gjort det så tok jeg det vekk for å få minimert produktteksten.

    Men på disse som blir relativt sett dyre er det kanskje noe å teste å tilby igjen.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kan bistå med lakkeringshjelp. Fullt opp før jul, men bør kunne få det til innen en mnd hvis det blir aktuelt
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan bistå med lakkeringshjelp. Fullt opp før jul, men bør kunne få det til innen en mnd hvis det blir aktuelt
    Ja ingen hast, dette var i kontekst av en teoretisk fremtidig situasjon hvor noen ønsket seg Manta i andre farger enn standardfargene. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Sent ute.
    Likte skissen med hvit lakk, grå slisser og sorte elementer og elektronikkplate veldig godt. Myker sakene opp, og gir treverket i bunnen et i mine øyne mer tiltalende uttrykk.
    Ville passe svært godt i mitt interiør der (det dessverre er stokk umulig å få dem nært frontveggen med godt akustisk resultat uten å begynne å flytte omkring på ting som subwoofere, elektronikkhyller og slikt fjas).
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk flott høyttaler! Må ha-følelsen trigges umiddelbart.
    Nå er det bare å begynne og pante flasker og starte innsamlingsaksjon i nabolaget. Aksjon "Middelaldrende mann trenger nye høyttalere 2023" er herved sparket i gang! Donasjoner mottas med takk!
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Det der er interessant^. Gjør kardioidedesignet at Manta absolutt bør stå tett på veggen, eller vil det være litt hipp som happ?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det der er interessant^. Gjør kardioidedesignet at Manta absolutt bør stå tett på veggen, eller vil det være litt hipp som happ?
    Jeg har ikke testet den masse langt ut på gulvet, men kardioideeffekten fungerer jo uavhengig av vegger. Målingene hos Seas er i et anekoisk kammer (så ingen veggrefleksjoner) og målt to meter fra høyttaleren og effekten kan fint måles der.

    Så langt ut på gulvet er potensielt uheldig pga refleksjoner i mellomregisteret (det er tilfelle for alle høyttalere), men pga kardioide vil de negative effektene være færre enn en tradisjonell konstruksjon også langt ut på gulvet. Så det er bare å spare Valentino, vi ordner hvit. 😛
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så når jeg har sagt at refleksjoner fra veggene reduseres så er det litt upresist. (Vet jeg ordla meg slik i stereoplussvideoen feks)

    Kardioideeffekten kansellerer ikke refleksjoner fra veggen, den kansellerer lyden fra fronten av høyttaleren før den i det hele tatt når veggen. Dermed blir det færre refleksjoner i utgangspunktet. Uansett hvordan høyttaleren plasseres.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er nok utanfor målgruppa, men skulle jeg kjøpt så ville det definitivt blitt hvit og helst med grå slisser. Tror du selger mer ved å tilby også hvit.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Sånn for å skape forvirring, splid og bitterhet: Jeg tror jeg ikke liker Manta i hvit - og det til tross for at jeg er fornøyd med utseendet på SBS.1 som jeg har i hvit. Jeg tror det er fordi elementene er store, og de er svarte; da blir det svart og hvitt i temmelig harde kontraster, noe jeg syns fremstår litt for kaldt og uvennlig på et vis.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn for å skape forvirring, splid og bitterhet: Jeg tror jeg ikke liker Manta i hvit - og det til tross for at jeg er fornøyd med utseendet på SBS.1 som jeg har i hvit. Jeg tror det er fordi elementene er store, og de er svarte; da blir det svart og hvitt i temmelig harde kontraster, noe jeg syns fremstår litt for kaldt og uvennlig på et vis.
    Du får med magnetisk grill da, så du kan ha den. 😛
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har preproduksjonskabinettene kommet, her er noen kjappe bilder rett av pallen, ikke tørket av byggestøvet og det er feil stativ, men uansett.. :love:

    Kommer ikke så godt frem på bildet men de ser enda mer retro ut med grillen på, synes de kledde det godt!


    1671557638480.png

    1671557650359.png

    1671557663141.png

    1671557682235.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1671868312747.png


    1671868404873.jpeg


    Jeg har begynt på jobben med innvendig demping av nye Manta, og jeg bare kjenner på gikta at dette kommer til å bli rått! 😁 :geek:

    Tusen takk til alle som har fulgt tråden så langt, og god jul til alle sammen! Oppdateringer kommer fortløpende etterhvert som Mantaene er oppe og snurrer, og en tur til anekoisk kammer hos Seas er også planlagt tidlig februar. Hvem sa at high-end måtte være kjedelig? :p :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er ene høyttaleren satt sammen og jeg har begynt å måle så smått. :) Naturlig nok ikke kjemisk fritt for fingermerker og støv da det er midt i montering og testing. :geek: Ser nå uansett berre lekkert ut, sa han objektivt! 😁

    En artig detalj: Nå er slissene i baffelen lik dybde som de på siden. For den oppmerksomme leser så var åpningene i baffelen på tidligere versjon ganske dyp iom at baffelen hadde dobbel tykkelse. På denne versjonen er baffelen dobbel i nedre kammer, men ikke øvre, slik at slissene blir like både foran og på siden. :)

    1672064188445.png

    1672064216507.png

    1672064277058.png

    1672064357103.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For de som vil følge Manta minutt for minutt så er nå preprodutgavene oppe og kjører etter litt banning natt til i dag da passformen til coaxdriveren ikke var perfekt + litt annet smårusk, godt man bestiller opp samples før man får en hel pall, si! 😅 Men siste kabinettet ble nå skrudd sammen til slutt det og, sånn i halv ett draget på natta.

    Ryddig respons ser ut til å ha overlevd fra forrige kabinett også etter litt lett justering (300hz-20,000hz på 15 grader målt innendørs):
    1672224618216.png


    Heltäckningsmatta i den nye hjemmet til coaxen:
    1672224688340.png


    Nærmer seg ferdig:
    1672224719160.png


    Tatam!
    1672224750349.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Flott design på denne Manta høyttaleren. Minner meg litt om JBL vintage som L100, L166 og L112 som jeg liker så godt. Vektig "bokhylle" høyttalere! Må være en fin løsning med en coax I toppen?, da også til fasekompensering. Det akustiske senteret blir sikkert en utfordring m. 12 tommer. Det er da enkelte m. "Curved" membran. Tenker da på PHL og gamle JBL D130. Jeg er mere for strammere bass enn en veldig dyp bass. Da er jeg heller ikke noen kinomann Lydfreak :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Flott design på denne Manta høyttaleren. Minner meg litt om JBL vintage som L100, L166 og L112 som jeg liker så godt. Vektig "bokhylle" høyttalere! Må være en fin løsning med en coax I toppen?, da også til fasekompensering. Det akustiske senteret blir sikkert en utfordring m. 12 tommer. Det er da enkelte m. "Curved" membran. Tenker da på PHL og gamle JBL D130. Jeg er mere for strammere bass enn en veldig dyp bass. Da er jeg heller ikke noen kinomann Lydfreak :)
    Takk! :) Ja, størrelsesmessig er den ganske like L100. Coax fungerer veldig bra ja, og den kombinerer fint med 12" som deles av ved 600hz. Her har du både stram bass og dyp bass siden de er designet for å spille med subwoofer, så det er i praksis et 4-veis system.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    For meg så tok det lang tid å spille inn denne 12'' bassen med stivt oppheng. Opptil flere år innspilling for en følelse av litt dypere bass. Men hær med en subbass, vil det sikkert bli en god løsning!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    😇 Fortell om internkablingen.
    (Ganske) seriøst svar på sikkert ikke så veldig seriøst spørsmål:

    Internkablingen er 1,5mm^2 tinnbelagt kobber, og kablene til hver kanal er flettet sammen.

    Kan også passe på å poengtere at kablene er terminert i kontakt mot Hypexampen, og spader mot driverne. Det vil si at nei, man trenger ikke kaste høyttaleren hvis noe går i stykker (vanlig kritikk mot aktive høyttalere). Både forsterker og drivere byttes enkelt ut enten av kunde eller meg, og reservedeler til alle produkter lagerføres. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av dette innlegget, så det endte her. Jeg leste @larkrla sitt innlegg her med interesse:

    Første setning i innlegget oppsummerer egentlig det viktiste; "Om det man ærlig talt liker når man hører på musikk, er «liv og godt driv», hvorfor skal man da gå til anskaffelse av utstyr som ikke gir disse egenskapene selv om disse pr teori er mer «korrekte» ? "

    Her er det to litt viktige poenger som jeg prøver å adressere når jeg lager høyttalere, gjelder både SBS.1 og Manta:

    1) Første poeng er hvorvidt det faktisk stemmer at utstyr som ikke gir liv og godt driv ER mer korrekte? Er det de "nådeløst avslørende" high-end høyttalerne som gir "riktig" lyd? Jeg tenker selvsagt nei.

    2) Andre poeng er at selvsagt liker man liv og godt driv, det skal da være gøy å høre på favorittmusikken? Hva er ellers vitsen!? :unsure:

    Basert på dette har hverken SBS.1 eller Manta en like flat respons som f.eks Genelec, men tvert i mot en lett betoning i midbassen, og om man ønsker tilsvarende (eller enda mer) i de to nederste oktavene bestemmer man selv ved å justere nivået på subben. Den er også forsiktig dempet i 2-4khz-området for å sikre at noe ikke stikker seg ut i dette følsomme området. Men poenget er at kvaliteten på komponentene og måten det er skrudd til på er slik at det kunne vært paddeflatt hvis jeg hadde ønsket det, og selv om den ikke er like flat, så er den nesten like jevn. Det er ingen avvik pga dårlige elementer eller dårlig tilpassede delefilter.

    Dvs at du har egentlig like høy presisjon, men mot en litt annen targetkurve. Drar man en svakt tiltet kurve gjennom responsen til SBS.1 ved 15 grader så er den bedre enn +/-2dB hele veien.

    Kombiner dette med høy effektivitet og evne til å spille bælhøyt, ja, da blir det gøy da! 😁


    Å forsøke å forklare dette gjennom god historiefortelling, at det faktisk går an å få GODE høyttalere som ER morsomme uten at det betyr at det er Cerwin Vega, er ikke så lett. 😅
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1672849419170.png


    Grill blir jo også pent for de som ikke vil ha fullt så busy baffel. :)

    Sitter her og lytter, og lar meg fascinere av at det går an å presentere halvgammel skramlemusikk som f.eks My Chemical Romance uten å rote til lydbildet, med fin rytmikk i perkusjonen, ok bredde og med ganske god separasjon mellom instrumentene. :love:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Både SBS.1 og nå snart Manta har en svakt fallende kurve on-axis (dvs noe betoning av bassen, vi snakker ca 2dB opp fra 1-2khz-området), og vi har fått noen spørsmål om det opp igjennom.

    Mitt argument for å ha et lett løft midbass / nedre mellomtone er at dette rett og slett låter bedre og høres mer naturlig ut i de fleste rom og på det meste av musikk. Og da vil jeg heller voice høyttalerne så de låter best mulig enn etterstrebe et teoretisk ideal om en flat anekoisk on-axis respons. Som jeg skrev på Audioholics: "We want the best possible sound for most people, on most types of music and in most rooms". Det er viktigere at responsen er jevn enn at den er flat har jeg også hevdet. Mange rom strever også med SBIR-effekter og dipper rundt 100-300hz som gjør at det blir enda tynnere.

    Nylig har det vært en diskusjon om det samme i en tråd om Kef Blade 2 som (uten sammenligning forøvrig) har en veldig lik slope som Manta - hvor noen hevdet det var rævva at den ikke var helt flat on-axis. En liten kikk på andre målinger av Kef høyttalere viser at det går igjen på flere av spesielt de større modellene deres.

    Nå har Jack Oclee-Brown (VP of Technology hos Kef) svart i tråden og bekreftet at den svakt fallende kurven er med vilje, og et resultat av lyttetester og avsluttende balansering av høyttaleren for å få den fungere best mulig i vanlige lytterom. Veldig fornøyd med å se noen med såpass solid faglig fundament bekrefte disse tankene. :)

    For de som er interessert:


    Fotnote: Også veldig gøy at fagfolk også fra de større selskapene deltar på steder som ASR. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kort oppdatering:

    Forhåndssalg er forventet å starte i mars. De som kjøper i løpet av forhåndssalget og dermed blir verdens første eiere av disse fantastiske høyttalerne forventes å få sine Manta senest august! :love:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt oppdaterte / bekreftede fysiske spesifikasjoner også:

    • Høyttalerne er 36x60x35cm
    • Vekt per høyttaler: 24kg. Anslått total shippingvekt med inkluderte stativ (helsveiset i sortlakkert stål): 60kg - leveres etter planen i tre kolli.
    • Total høyde på stativ blir 107cm, diskanten i 96cm høyde.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Produkttekst oppdatert (og nå også tilgjengelig på norsk), hvis noen kjeder seg tar jeg gjerne feedback på hvordan det treffer - gjerne på både engelsk og norsk. :geek:


    Produktbilder er også rett rundt hjørnet!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende greier, men om jeg skal få ønske meg noe er det noen visuelle hjelpemidler som viser tydelig hva kardioide er for noe. Denne illustrasjonen fra Erin's Audio corner er super i så måte;

    Directivity-Balloon.gif
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg syns du har godt språk - jeg har allergi mot nødvendigheter i språket, og syns du skriver fint og rett på sak. Der du beskriver de følelsesmessige sidene ved musikkopplevelse er du også nøktern og rett på sak.
    Nå er jo jeg allerede fanboy, så jeg tror på alt som står der. Et spørsmål å eventuelt stille er om begynnelsen av teksten er skrytete: «Her er en høyttaler som får frem alt det som er bra med musikk - i større grad enn du noen gang har opplevd før.» Men så er det jo også slik at du skal selge disse greiene, og vi (forbrukerne) vet at vi leser en salgstekst. Alt i alt tror jeg du treffer meget godt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @coolio da har jeg lagt til en sånn ekspanderbar tab mot slutten av beskrivelsen "Kardioide, kort forklart" som forsøker seg på en kort beskrivelse + to grafer jeg hadde fra før som viser energien ved 90 og 180 grader sammenlignet med en tradisjonell høyttaler. Kan legge til en tradisjonell sånn polar pattern-diagramgreie og etterhvert.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    @coolio da har jeg lagt til en sånn ekspanderbar tab mot slutten av beskrivelsen "Kardioide, kort forklart" som forsøker seg på en kort beskrivelse + to grafer jeg hadde fra før som viser energien ved 90 og 180 grader sammenlignet med en tradisjonell høyttaler. Kan legge til en tradisjonell sånn polar pattern-diagramgreie og etterhvert.
    Suppler ev med et polardiagram? For egen del syns jeg polardiagrammer er ganske intuitive. Kanksje en illustrasjon av et lytterom med polardiagrammer ? En potensielt vesentlig fordel med Manta sammenliknet tradisjonelle høyttalere, er kanskje at de har en mer uniform spredningskarakteristikk vs frekvens, som sammen med kardoide innebærer den kan være lettere «å få til» i de tusen lytterom.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.584
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn