Ny lytterunde på HT

K

kbwh

Gjest
Joda, 40kg også, men det er vel lytteinntrykket som teller, cosmos?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
MEGET underholdende tråd AntonX!!  :)

Blir spennende å følge med på hva som blir valget ditt.

Når det gjelder Usher:
Pass på at de modellene du hører er ordentlig innspillte.
De kan være svært så "harske" før de har fått det nødvendige antall timer musikk.

Denne:
http://www.usheraudio.com/speaker-CP-730.html

Spiller så bra med 25 watt ren klasse A, at det er rent ufattelig. Den takker også hjertelig for 250 watt, og kvitterer med trøkk på det!

Er ellers jævli imponert over din grundige gjennomgang, og tror du kommer fint i mål her!

Jeg ville vært litt bekymret for "kun" 90w til Focus 220, men får du lytte til dem med din Creek så vil du jo finne ut om det fungerer.

Fortsatt lykke til!!

Mvh
Rolf-Inge

A

Antonx

Gjest
Akkurat det har jeg tenkt på selv. Skulle tro man bataler vel mye for design. Det samme tenkte jeg om Sonus Faber. Linn er motsatt.

K

kbwh

Gjest
Når vi først er inne på utseende og ikke lyd.

Linn er designet så det holder, men supernøkternt. Ninkaene har trapesformet grunnplate akkurat som Dynaudioene mener jeg å huske.
Sonus faber er italiensk. Dere vet Ferrari, Prada, Pathos, hårpomade etc. Det ligger i blodet (og jeg er hekta, innrømmes!).
Usherdesignet er italiensk uten italienere (beklager ømme tær ;)).

Det kan fort bli feil: Ser ut som en million, kan umulig spille bra. Ser ikke dyrt ut, kan umulig spille bra.
Er sikker på at du ikke havner i den fella, Antonx.

B

bamsemann

Gjest
MEGET underholdende tråd AntonX!!  :)

Blir spennende å følge med på hva som blir valget ditt.

Når det gjelder Usher:
Pass på at de modellene du hører er ordentlig innspillte.
De kan være svært så "harske" før de har fått det nødvendige antall timer musikk.

Denne:
http://www.usheraudio.com/speaker-CP-730.html

Spiller så bra med 25 watt ren klasse A, at det er rent ufattelig. Den takker også hjertelig for 250 watt, og kvitterer med trøkk på det!

Er ellers jævli imponert over din grundige gjennomgang, og tror du kommer fint i mål her!

Jeg ville vært litt bekymret for "kun" 90w til Focus 220, men får du lytte til dem med din Creek så vil du jo finne ut om det fungerer.

Fortsatt lykke til!!

Mvh
Rolf-Inge
Ikke noe problem med 90w på focus 220! den har en driftseffekt på 87db, og ligger nesten flatt på 4ohm, det er en ganske lett belastning.

bamsemann... :)

A

Antonx

Gjest
Hvis Usher spiller hardt i begynnelsen men folk sier at dette blir bra når de er innspillte så blir jeg nervøs. Minner om JMLab diskusjonen.
En kar som har Electra sa det samme om Triangle. Det minnet han om hans samme problem med JMlab. Spiller de for hardt rygger jeg ut...spiller de for mykt gjesper jeg (men heller det)..

Hyggelig at dere liker tråden min, men at jeg er så grundig skjønner jeg ikke helt. Jeg prøver å høre alle gode kandidater men å gjøre noen grundig lytting i butikkene er ganske vanskelig. Men jeg har ikke noen venner som har peiling på HiFi så det er morsomt å skrive om erfaringene her. Synes andre kunne ha skrevet mere!!

B

bamsemann

Gjest
Jeg syns at du gjør en veldig grundig jobb Antonx, og dine observasjoner og vurderinger er fornuftige.

Jeg er ikke innteresert i å sitte å lytte på lyd, jeg vil spille musikk, og derfor er jeg helt i mot produkter som tar overhånd.

Sett musikken i førersetet, sett deg og lytt på musikk som du liker å spille, hvis du fortsatt hører på musikken etter en halvtimes tid er du på rett spor.

Men hvis du begynner å merke avsporinger lydmessig, f.eks. for mye diskant, for lite/mye bass, tynn lyd e.l. bør det ringe ei bjelle.

bamsemann.. :)

A

Antonx

Gjest
Du har samme filosofi som meg Bamsemann.
Har du hørt de andre jeg vurderer forresten? Forundrer meg noen ganger at enkelte skriver mye her uten å ha hørt så mange merker. Jeg skrev mye positivt om SA i begynnelsen men nå har jeg en bredere erfaring slik at utsagnene kan bli mere korrekte. Det jeg nå la merke til hos System Audio var ikke helt den samme som første gang jeg hørte dem(første lytt etter en laaang pause med bare interesse for musikk).

B

bamsemann

Gjest
Du har samme filosofi som meg Bamsemann.
Har du hørt de andre jeg vurderer forresten? Forundrer meg noen ganger at enkelte skriver mye her uten å ha hørt så mange merker. Jeg skrev mye positivt om SA i begynnelsen men nå har jeg en bredere erfaring slik at utsagnene kan bli mere korrekte. Det jeg nå la merke til hos System Audio var ikke helt den samme som første gang jeg hørte dem(første lytt etter en laaang pause med bare interesse for musikk).
Jeg har nok over årenes løp vært bort i alle merkene du har hørt, men ikke alle modellene.

Produkter som det er veldig lenge siden jeg har hørt vil jeg nødig si for bastant om, men f.eks. jm lab som jeg har hørt veldig mye, og eid selv pluss at to venner også har hatt dem, kan jeg si at har en lydsignatur som ikke faller meg helt i smak.

Men ikke dermed sagt at det er dårlige høyttalere, de har sine forser, og for noen er de riktige.

Med din grundighet og syn på lyd kommer du garantert til å treffe riktig..

A

Antonx

Gjest
Apropos nøytral lyd, jeg fikk akkurat Nils Lofgren - Acousic Live i hus. Jeg skaffet den fordi så mange skryter av kvaliteten.
Den fikk meg til å tenke på Dynaudio Contour S3.4 som jeg ikke syntes låt særlig nøytral. Visst låter det utrolig detaljtikt, stort og åpent men er det slik en gitar låter? Jeg kan ikke huske at noen gitarer jeg har hørt live låter slik. Lar mange seg smigre av "overdrevet detaljrikdom/skarphet"? Bryr vi oss ikke om det låter så korrekt bare det låter fett?
Selv vil jeg at det skal låte naturlig men helt nøytalt blir kanskje litt kjedelig. Kanskje er det derfor jeg karakteriserte Linn som kjedelig. En snev av varme og glød som Creek byr på kan jeg godt like.
Uansett blir vurderinger av hvilke merker som er best være avhengig av hvor mye vi godtar av krydderi tror jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Acoustic Live er utmerket til å avsløre slank klang. Dersom det mangler noe i øvre bass eller nedre mellomtone vil du merke det på at det låter kaldt og hardt (populært kalt detaljert eller nøytralt) av denne plata. Med andre ord, over hodet ikke nøytralt. Det er veldig vanlig at høyttalere i normale rom får en betydelig dip eller to i området 70-120Hz. Over dette følges det noen ganger opp med en peak, og nedover er det ofte også en peak. Dette er med på å gi "innspillinger enten med bass eller uten trykk over hodet"-følelsen. Dette er ikke rommets feil alene. Det har med hvordan høyttaleren integrerer seg i rommet å gjøre, og det er så mange faktorer som spiller sammen at det er svært vanskelig å gi et entydig svar på hvordan en høyttaler skal se ut for å ikke ha disse problemene.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
49
Han sier at han spiler mest Jazz. Jeg tenkte med én gang da jeg hørte Proac D 15 at denne var mest egnet for jazz. Studio 140 har 2 basselementer og vil vel spille rock bedre.
Det hørtes jo enkelt ut  ;D
1 bass mellomtone for jazz og 2 for rock  ;D

Mitt neste innlegg skal spares til noe skikkelig jævli 8)

A

Antonx

Gjest
Så enkelt er det selvfølgelig ikke, men min logiske sans sier at 1 element til vil kunne flytte på mere luft. Jeg liker å spille litt høyt av og til på rock og da bør de kunne sparke til i bassen. Mindre krevende å få til dette med 2 elementer enn 1, ikke sant????

K

kbwh

Gjest
Det er litt av et prosjekt du har gående her, Antonx!

Jeg har fått demonstrert Usher 6311 en gang med Electrocompanietelektronikk. Usher er slank (men går dypt) og 'companiet er (snill jeg, skriver ikke oppblåst) varmtklingende.

Prinsipielt spiller to 6,5" høyere enn en, men en Sf Concerto Domus spiller ifølge Stereoplay allikevel høyere, dypere og mer følsomt enn en Tannoy Eyris DC3. Mange parametre i høyttalerkonstuksjon (og den Eyrisen har sikkert sine kvaliteter den også).

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.752
Torget vurderinger
49
Det med et to eller fler element tror jeg ikke du skal henge deg for mye opp i . Det er jo forskjellig vandring også fra element til element . Det viktigste er at høytaleren låter slik DU vil at den skal låte ;)

Min bror brukte ProAc 1,5 til Deathmetal (håper det var riktig :) ) og det fungerte utmerket . Proac 1.5 går dyyyypt og stramt i bassen hvis satt opp riktig med rett utstyr .
Kommer litt an på preferanser ,rom og selvfølgelig kringrustning .
Det er derfor det er viktig å teste i eget rom med eget utstyr hvis du vil være sikker .

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
56
Antonx, har du gitt opp Patos Lyric/Symphonic bare pga en selgers uttalelse? Du må få hørt de under bra omstendigheter på passende elektronikk!
Forøvrig bra omtale av høyttalerne du til nå har hørt på, nesten som jeg er enig uten å engang ha hørt alle modellene!

I

ijustpop

Gjest
Det er litt av et prosjekt du har gående her, Antonx!

Jeg har fått demonstrert Usher 6311 en gang med Electrocompanietelektronikk. Usher er slank (men går dypt) og 'companiet er (snill jeg, skriver ikke oppblåst) varmtklingende.

Prinsipielt spiller to 6,5" høyere enn en, men en Sf Concerto Domus spiller ifølge Stereoplay allikevel høyere, dypere og mer følsomt enn en Tannoy Eyris DC3. Mange parametre i høyttalerkonstuksjon (og den Eyrisen har sikkert sine kvaliteter den også).
Concerto Domus spille høyere enn DC3? DC3 kan spille så høyt du vil, bare man har en litt strømsterk forsterker. Domus serien til Sonus er ikke egnet til å spille særlig høyt. Det er i hvert fall min erfaring, og jeg mener en relativt samlet hifi-presse har merket seg hvordan Domus 6,5" lett låter "stressa" når man drar på litt.

Og jeg har hørt mye på begge disse høyttalerne.

I

ijustpop

Gjest
Etter å ha lest en gang til så ser jeg at du referer til stereoplay kbwh.. uansett, jeg er i hvert fall uenig.

K

kbwh

Gjest
Jeg har ikke hørt Tannoyen, Miami, og refererer kun til testmålinger fra Stereoplay. Tror nok at de to har et forskjellig publikum.
Er det ikke fint at vi begge er godt fornøyde med høyttalerne vi spiller på i heimen? Mine Concerto D spiller høyt nok for meg.

Edit: Ser at du har sett at jeg refererte nå. Den subjektive opplevelsen er og blir det viktigste for oss hififolk, ikke sant?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Apropos nøytral lyd, jeg fikk akkurat Nils Lofgren - Acousic Live i hus. Jeg skaffet den fordi så mange skryter av kvaliteten.
Den fikk meg til å tenke på Dynaudio Contour S3.4 som jeg ikke syntes låt særlig nøytral. Visst låter det utrolig detaljtikt, stort og åpent men er det slik en gitar låter? Jeg kan ikke huske at noen gitarer jeg har hørt live låter slik. Lar mange seg smigre av "overdrevet detaljrikdom/skarphet"? Bryr vi oss ikke om det låter så korrekt bare det låter fett?
Selv vil jeg at det skal låte naturlig men helt nøytalt blir kanskje litt kjedelig. Kanskje er det derfor jeg karakteriserte Linn som kjedelig. En snev av varme og glød som Creek byr på kan jeg godt like.
Uansett blir vurderinger  av hvilke merker som er best være avhengig av hvor mye vi godtar av krydderi tror jeg.
Kan være enig i at gitaren på "Acoustic Live" låter nærere og tilsynelatende mer detaljert enn i virkelig live. Men, dersom man har hørt Nils live (det er faktisk ikke mer enn et par-tre uker siden jeg hadde gleden av det), så oppfatter man at det faktisk er sånn gitaren låter på hans konserter. Det har vel med mikrofonplassering med mer å gjøre. "Korrekt", muligens ikke, men fasinerende, ja, synes jeg.

D15 passer til langt mer enn jazz, ypperlig på akustisk blues og en mengde andre musikksjangre. Men, dersom du skal ha noe stramhet og slam i bassen så tror jeg du skal gå for en litt kraftig forsterker. (Hos meg ble det litt utflytende med de forsterkerene jeg prøvde på den).

A

Antonx

Gjest
Jepp, jepp. Mik´en er tydeligvis plassert helt inntil siden det er helt flatt, likt i begge kanaler. Ja det låter fett : :D Tross alt. Enig om D15!!

I morgen skal jeg høre Usher 6371 og Triangle sammen med Dynaudio 8) 8) Og B&W 703 med Creek ::)
Gleder meg.....

A

Antonx

Gjest
Jeg hører gjerne Patos om de har den inne. Er nok litt forutinntatt her :-/

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Noen som har hørt Avalon NP Evolution Series 2.0? Fikk veldig god omtale i siste HiFi+ som forrøvrig også testet ProAc Studio 140.

Prisen på førstnevnte er £2000 i England, rimelig Avalon med andre ord.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg hører gjerne Patos om de har den inne. Er nok litt forutinntatt her :-/
Hvis du skal på lytterunde i morgen, så ring meg gjerne på 951 25300 hvis du vil ha selskap. Blir Oslo turist i morgen, og har hele dagen til hifi butikk besøk.
Skal ihvertfall innom NAT å høre focus 110.

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
0
Skal ihvertfall innom NAT å høre focus 110.
Sist HIFI &Musikk fikk focus 110 6 av 10 på lyd
Monitor Audio Gold Signatur 10 fikk 10 av 10 på lyd
Det er rart med denne smaken ;)
ikke sant Bamsemann ;D

C

cosmos

Gjest
ja, særlig med tanke på at samme blad kåret 220 til vinner, for ikke lenge siden.

A

Antonx

Gjest
Her kommer referat fra dagens runde:

Blir klokere for hver runde. I dag var lærdommen at matching og rom har enda større betydning enn jeg har trodd. Prima service hos alle i dag også.

Hørte først på B&W 703 sammen min Creek. Her kom det et sukk fra meg! Vokalen kom ikke ordetlig frem og bassen på Molværplata var tynn. Creek har ikke tjangs til å få ordenlig liv i B&W. Den høyttaleren trenger en veldig sterk forsterker. Med Lyngdorf ble det liv i mellomtonen men ikke mye trøkk i bassen. Ja ja, da er B&W uaktuell.
Hørte også Dali Helicon 300/400. Sammen med Lyngdorf ble diskanten fremhevet og med lite bass ble lydbilde lyst. Nå kan jeg si det skyldtes Lyngdorf. Med Creek ble kurven jevnere. Låter bra men igjen blir Creek litt for svak til å drive den tilstrekkelig. Creek trenger med andre ord en ganske lettdreven høyttaler for å spille optimalt.

Hos Best HiFI hørte jeg først Monitor Audio RS6. Nydelig vokal, rent og klart og glatt. Men den har sin svakhet i bassen. Her var det rikelig bass men den var for slapp, manglet stramhet. Om G20 har samme svakhet blir den utelukket. Focal Profile låt veldig bra, bra dybde og presise plasseringer. Mye snillere enn Cobalt. Men den runder litt for tidlig i bassen, men ikke brått. Stram og kontrollert bass. Flott diskant. Men ikke veldig engasjerene dog.

Så fikk jeg høre Triangle Celius. Ahh... dette låt virkelig bra. Mye større lydbilde, veldig engasjerenede og livlig. Veldig god oppløsning. Creek hadde ingen problemer med denne. Nydelig vokal og bra trøkk i bassen. Mye strammere enn MA. Eneste bekymring er at den kan låte vel pågående i diskant i enkelte rom.

Videre gikk turen til Norsk HiFi center (var som et hjemmebesøk hos en trivelig kar). Hørte Celius igjen men her låt det litt anderledes. Best HiFi har et godt lytterom! Rommet hos NHC var ikke godt egnet for bassgjengivelse, ei heller stereoperpektiv(tror jeg).
Men alikevel et meget godt inntrykk. I rette rom er Triangle et knallkjøp! Særlig i og med at de har 30% avslag. Den avslørte dårlig opptak litt vel tydelig så jeg er redd dette kan bli et problem for meg. Jeg var veldig spent på Dynaudio Focus 220 og må si jeg ble litt skuffet. Det låt veldig bra, naturlig, rent og klart men skulle ønske vokalene kom tydeligere frem. Mener å huske at det låt klart bedre med Bladelius hos NAT. Merket at jeg måtte ganske høyt opp på volumkontrollen og Molvær avslører at 220 blir litt for tung å drive. Creek er tydeligvis ikke særlig strømsterk, men bemerker at alle selgerne synes den spiller meget bra til prisen.

Da er begge mine favoritter, Dynaudio Focus 220 og B&W 703 utelukket. Triangle har seilet opp som favoritt. NHC mener at Spendor kan være riktig høyttaler for meg så jeg vil antagelig prøve den og Triangle hjemme. Men de bør ha en konkurrent til. Hvem kan det bli? Må se litt nedover på lista mi fordi det kan låte anderledes med et annet rom og forsterker. Tips?

Nå er alt litt åpent og i tillegg sier Geir på Best HiFi at 2 mnd ikke er nok innspillingstid for Cobalten. Den kommer mener han. Ja ja hvordan ender dette?

Litt klokere og litt mere forvirret nå :)

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Sist HIFI &Musikk   fikk   focus 110   6    av 10  på lyd
Monitor Audio Gold Signatur 10        fikk 10  av 10 på lyd
Det er rart med denne smaken   ;)
ikke sant Bamsemann ;D
Etter det jeg har sett og hørt om Dynaudio, er det typisk dem at de enten får nesegruse beundrere, som meg selv og tydeligvis også Bamsemann, eller at de faller gjennom på enkelte tester - og det skjer gjerne fordi høyttalerne ikke er skikkelig innspilt eller er testet med en for svak forsterker. Dynaudio trenger mye kraft og mye innspillingstid, men når det er på plass... GÅTTABANEN!!!

Hvis noen lager en avstemning på hva Antonx ender opp med, da stemmer jeg på Focus 220  ;) Lykke til, Antonx!

B

bamsemann

Gjest
Det er ikke sikkert at 220 var innspillt, husk at dynaudio er veldig seig og treg de første 80 timene, da begynner den å slippe og åpner seg mer og mer.

220 har en driftseffekt på 87db, og ligger ganske flatt på 4ohm, det er ingen vanskelig høyttaler å drive, den er ikke noe problem for creeken.

Han som testa creeken i stereophile ble veldig overrasket over hvor sterk den var.

Husk at jeg driver 110 med creeken, den har en driftseffekt på 85db, en tyngre last enn 220.

Jeg kan spille veldig høyt og bassen går dypt, som sagt til 40hz uten hørbart fall, det kommer på 31,5hz.

Det var nok noe annet enn samspillet mellom de to du følte kræsjet.

Det er nok mulig at 220 du hørte hos morten var innspillt, ta med deg creeken til morten og prøv, du vil helt sikkert få en helt annen opplevelse.

B

bamsemann

Gjest
Sist HIFI &Musikk   fikk   focus 110   6    av 10  på lyd
Monitor Audio Gold Signatur 10        fikk 10  av 10 på lyd
Det er rart med denne smaken   ;)
ikke sant Bamsemann ;D
Nå har jo dynaudio vært testvinner i hi fi og musikk gang på gang, så dette var jo rart.

Dette er det 5. settet jeg eier av dynaudio, og de er gode, veldig gode. Hadde jo s 1,4 føre krixen, og syns det er mer fart i 110 faktisk.

Men litt av problemet med hi fi og musikk er at de tester jo bare i 15 min pr enhet, litt vel kjapt noen ganger ja.

R

Rojoh

Gjest
Kan være enig i at Triangle kan bli litt lyse (mye nivå i diskanten), og elektronikken må velges med det i tankene. Men den er oppløst og ren (i mine ører). Et friskt pust, tror jeg at jeg ville kalt den. Om du skulle gå for Trianglene, så tror jeg f.eks. Meridian sine cdspillere vil være en fin match. Disse er relativt forsiktige i toppen. (Har dog kun erfaring med min 506.20).

Siden Creeken ikke var like overbevisende på alle høyttalerne, så seiler kanskje Epos opp som en outsider? Creeken skulle drive disse bra med tanke på de nære båndene mellom Creek og Epos.

Mvh. Johan

A

Antonx

Gjest
Jeg vet ikke hvor mye Focus var spilt men vil tror de hadde sagt det om den ikke var ordentlig innspilt. Kan jo spørre dem. Selgeren var enig i at den ble for seig for Creek. Focus trenger krefter for å slå seg løs tror jeg.

P

propaganda

Gjest
Husk at jeg driver 110 med creeken, den har en driftseffekt på 85db, en tyngre last enn 220.
kødder du, 1stk 5.1/4" tyngre enn 2stk 6.5" ?

følsomheten har lite med hvor tungdreven en høyttaler er etter min mening, 1st ordens filter, stabil impedans og lette membraner f.eks.

Topp Bunn