Ny lytterunde på HT

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk nå et meget godt tilbud på en demomodell, Proac D15, så det bar rett hjem for å teste dem. Intuisjonen min sa faktisk at dette er høyttalerne! Denne turen blir bare en tur, ikke retur.
Gratulerer! D-serien til ProAc er jo noe helt annet... det er på dette nivået gulvståere begynner å bli gode, synes nå jeg da.
D15 (og D25) er de raskeste og mest rytmiske, samt de mest dynamiske ProAc'er jeg kjenner; det var jo imho litt av svakheten til de ellers så utmerkede Response-høyttalerne.
Tror ikke du skal skylde på høyttalerne dersom du savner dynamikk og kraft; se heller på elektronikken neste gang du da, fordi disse kameleon-høyttalerne kan låte nesten hur-som-helst, kun avhengig av plassering/rom og ikke minst det signalet du forer den med.

La oss ta et tenkt tilfelle; med din Jungson/Creek elektronikk vil du ha satt standarden, eller rammene om du vil, for hvilket type lyd du kan oppnå. Dersom du ser for deg enkelte muligheter for endringer/forbedringer, men liker høyttalerne godt forøvrig, ville det være klokt å tenke på rammebetingelsene til høyttalerne; dvs signalet de får å videreformidle. En god høyttaler skal jo låte så tett på inn-signalet som mulig, og har det f.eks en myk tilbakelent lyd, så vil du aldri få noe annet ut høyttalerne, med mindre du velger en dithen farget (dårlig?) høyttaler.

Mvh Vidar P
 
A

Antonx

Gjest
Jeg synes det virker som en utmerket match. Det er en grense hvor mye sparking i bassen jeg får fra dem. Men  den grensa tror jeg ikke jeg når ved vanlig lytting, selv ikke når jeg spiller bra høyt. Jeg har hørt strammere bass, men synes det er et lite problem.

Senest i går trodde jeg ikke det var mulig å oppnå så bra lyd til budsjettet mitt. Nå må jeg tro om igjen. Dette er ideallyden min.....Tør å si det selv om jeg har hatt dem i 2 timer.. Dette er knockout seier.. store ord ja.. men jeg våger..
Ps. Er ikke mine riktig ennå..
 
A

Antonx

Gjest
Satt og hørte på Antony & the Johnsons og Holly Cole.
ahhh....det låter så inderlig vakkert.. musikkopplevelsen når nye høyder..

Jeg hørte med en sølvkabel fra Wireworld...ahh dæven her var det forskjeller.. lydbilde åpner seg opp, mere liv og detaljer... renere..

Skal aldri mere si at kabler ikke har noe å si. Skeptikern har snudd..

Den er dyr men det blir kjedelig å gå tilbake til min gamle Van den Hul.. så...
 
B

bamsemann

Gjest
Du har gjort en kjempejobb, og fortjener et kjempegodt resultat!

Spill musikk og kos deg nå..

Gratulerer med nye høyttalere Antonx......

bamsemann.. :)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Gratulerer med endelig valg av høyttalere, og som nyfrelst ProAc-eier  :D
 

Vedlegg

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hvor stort rom trenger disse ProAc D15? Hva selger Lyric de for? Ser liste prisen er på ca. 26000,-

mvh
 
A

Antonx

Gjest
Hvor stort rom trenger disse ProAc D15? Hva selger Lyric de for? Ser liste prisen er på ca. 26000,-

mvh
Rommet mitt er ikke på mere enn 11-12m2. Ingen problemer med mye diskant eller for mye bass hos meg. Trenger ikke noe sub til disse. De går veldig dypt.
Dette var en demomodell (vært hos én kunde) . Vil ikke si hva jeg gir for dem, he he.
Basse på av.forum skal kanskje selge sine.
 

Vedlegg

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Rommet mitt er ikke på mere enn 11-12m2. Ingen problemer med mye diskant eller for mye bass hos meg. Trenger ikke noe sub til disse. De går veldig dypt.
Dette var en demomodell (vært hos én kunde) . Vil ikke si hva jeg gir for dem, he he.
Basse på av.forum skal kanskje selge sine.
Okey. Mitt nye rom blir på ca 12m2. Så det høres jo lovende ut! Har ingen mulighet til og teste de, bor i Trondheim. Er derfor spennende lesning dette! Har Etera v.2 selv for øyeblikket. De tror jeg blir for store i et rom på 12m2. Skal prøve de. Men hvis det ikke går så høres det ut som disse kan være et godt valg!

mvh
 
A

Antonx

Gjest
Da slo jeg på stortromma og kjøpte meg signalkabelen som villedende ligger på 10.000,- Halv pris på kabler hos Lyric. Dette er utelukkende på grunn av lydfordedringer, ikke eier status eller noe slikt. Om de er verdt prisen kan diskuteres..
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Grattis med nye høytaller og kabler!! Bestandig digg med noe nytt...... Snart så kommer vel oppgraderings spøkelse på de andre komponentene også.......

mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Gratulerer med nye høytalere og kabler :)
Det har vært en morsom og ikke minst lærerik tråd i hvordan man kan gå grundig tilverks når man skal oppgradere .Du har jo sirkulert i et prisområdet fra 10,12k til 22k ,og så er du heldig å få tilbud på et par demomodeller av D15 til 26k som slår knockout på de andre .
D15 er en enkel toveis konstruksjon med kvalitets elementer ,tunet til perfeksjon av "mesteren" Stuart Taylor .Skal du ha en "bedre" høytaler til et rom på 12 kvadrat er jeg redd du må lete lenge.

Perfectly natural ;D ,nyt musikken og gratulerer nok en gang.
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Kjekt at du har landet Antonx!
At det ble ProAc til Creeken din er ingen bombe. Kos deg med musikken.
 
A

Antonx

Gjest
Måtte bare fullføre lytterunden for denne gang med å få med meg Usher og Patos selv om det var mest for moro skyld. Litt dårlig samvittighet for bryet jeg ga men men...

Det ble et veldig positivt møte med Usher 6371. Hørte med Parasound. Her var nyte-faktoren høy. Meget luftig og åpent. Naturtro klang emd en varme og musikalsk innlevelse. Mye bass som går dypt men som gjerne kunne vært strammere. Høy oppløsning men ikke hard. Med Vincent forsvant noe av gløden og musikken ble mere nøytral. Litt hardere? Utrolig lekre og godt bygd.

Men uansett hadde de blitt for store i mitt rom og Creek´en for puslete tror jeg.

Jfsoundsystem selger demomodellen for 20k.
Løp og kjøp!

Endelig fikk jeg hørt litt på Patos Lyric 402. Laidback men alikevel brukbart oppløst. Mye bass som ikke er altfor stram. Syntes de hadde litt problemer med å fokusere. Behagelige. En helt grei høyttaler om stilen passer.

Tok en tur innom klubben med det samme. Jeg hørte Dali Ikon 7 sammen med denon. Ai ai.. dette låt slett ikke bra.. dårlig match og dårlig klang i rommet. Sær klang, lyst med svak bass. Litt kjølig klang (og jeg som trodde ikon låt varmt). Uææ...

Hørte B&W 705 i samme rom med samme elektronikk. Veldig åpen og dataljrik mellom tone. Tynn, slank og litt tørr lyd.
 
Topp Bunn