Ja da må jeg komme med en konklusjon for nå orker jeg ikke mere testing. Jeg har nå hørt ca 24 høyttalere. Den eneste jeg ikke har hørt er Usher.
Så hvem vant?
Jo det var Proac Studio 140
Ikke noe negativt å si om den, kanskje litt mye bass i mitt lille rom.
En ting jeg ble mere og mere klar over var hvor god min egen Focal egentlig er. Dette skulle bli en match mellom Triangle og Proac men jeg måtte ta med min egen.
I rette rom som er litt større enn mitt og med bra demping tør jeg påstå at du ikke finner en bedre høyttaler enn Cobalt til den prisen man får på HiFi huset. Innbydende klang, hurtige elementer, stram bass og meget høy oppløsning. Lyst klangbilde ja og den er ikke så glad i dårlige innspillinger. Diskanten sprer mye tror jeg.
Proac formidler konsertsalen på en utmerket måte, bedre enn Focal. Proac har mere fylde, og er meget nøytral. Høyttalererne forvinner helt i lydbilde. Det gjør også Focal.
Proac koster 16.800,- og Cobalten kostet meg 8.500,-.
Proac er ikke mye bedre enn Focal. Skal jeg betale nesten 8000,- for denne forbedringen? Nei, det kan jeg nok ikke.
Triangle Altea er veldig god. Ikke mye negativt å si om den heller. En ørliten farget klang, ikke fullt så nøytral som Proac. De ble ikke helt borte i lydbilde , men dette er små nyanser. Ikke fullt så høyoppløst som Focal. Lydbilde kommer godt fremover og gir ikke så bra dybde som f.eks Proac.
Jeg mener jeg har noen av de aller beste HT opp til 20k hjemme hos meg nå. Skulle gjerne vite om Triangle Celius er tydelig bedre enn Altea. Jeg er ikke i tvil om at Triangle er en av de bedre kjøpene i klassen. Jeg fryktet at den skulle bli for pågående i diskanten men det viste seg å være ubegrunnet . Engasjerende høyttaler.
Jeg fikk også prøve en sub fra Triangle. Jeg må faktisk si at jeg ikke savnet brummingen fra den de gangene jeg slo av (og det gjorde jeg oftest). Jeg synes ikke den spilte helt homogent sammen med høttalerne og dessuten synes jeg ikke den bidro til en høyere musikkopplevelse, heller tvert i mot. Det er trøkk, stramhet og definisjon som er viktig for meg. Stativhøyttalere gir derimot for lite dypbass og det blir for slankt lydbilde men en gulvstående gjør jobben bra nok alene mener jeg.
Jeg føler for å beholde Cobaltene. I allefall foreløpig. Men jeg vil teste den nye 800V serien når den kommer.
Jeg synes faktisk diskanten ikke er så pågående nå i forhold til hva bemerket tidligere. Har den blitt bedre? Jeg testet tilfeldig med MIT AVt 2 kabler og jeg merket faktisk en ganske klar demping av de høyeste frekvensene. Og det sier jeg som trodde kabler har veldig lite betydning.
Skal jeg oppnå ideallyden må jeg nok atskillig opp i pris.
Mere enn jeg har råd til
Nå skal jeg bare nyte musikk

og kjøpe meg en MIT kabel