Ny lytterunde på HT

B

bamsemann

Gjest
Ja, det er gjort noe med bassystemet. Triangle Es serien heter nå EsW, og både Altea, Antal og Celius går  5 hz dypere enn tidligere.

Mine Celius går til 40 hz. Tilsynelatende ikke imponerende for en høyttaler på denne størrelsen. Men det rare er at Celius i bassområdet hamlet lett opp med de andre høyttalerne jeg prøvde (Dynaudio, Patos, Monitor Audio, Sonus Faber). Celius er strammere, klarere og har mer attakk og tyngde.

Slik er det i mitt lytterom. I andre rom kan det være annerledes. Det er derfor uhyre viktig å prøve hjemme i eget rom.

mvh
40hz går mine dynaudio focus 110 ned til også, uten å falle av, 31,5hz har også brukbart nivå, men her hører du et tydelig fall, jeg hører også 25hz, men her er det ikke noe nivå og snakke om.

bamsemann.. :)

R

Rojoh

Gjest
er diskant lik i hele rekka?
og mellomtone lik i alle 2veis?
Ja, samme diskant i hele EsW-serien. Mellomtonene varierer litt fra modell til modell. Triangle lager elementene selv, så man kan vel anta at elementene er valgt ut med hensyn til høyttalerkonstruksjonen de står i.

Mvh. Johan

A

Antonx

Gjest
Ja da tok jeg en tur til Lyric i dag. Hørte på Proac 140 denne gangen sammen med Creek 5350 SE(min). Syntes jeg fikk et bedre inntrykk enn sammen med Naim. Liker dem veldig godt. Låter omtent slik jeg vil at det skal låte. hørte 130 også men da ble bassen en god del slankere. Fikk høre en Cabasse Altura Bahia til 30k men jeg foretrakk Proac faktisk. Likte ikke klangen til Altura, sælig bassen.

Så dro jeg til NAT for å høre Dynaudio Focus 220 igjen. De var helt nye men låt veldig bra alikevel. I rommet hos NHC låt de litt snillt men ikke her. To helt forskjellige rom. Hos NHC passet Triangle som er mye mere livlig pågående høyttaler. Hvordan hadde Triangle spillt hos NAT? For pågående? Skjønner rommet har ganske mye å si ja. Creek klarer å drive de litt tungdrivne 220 med normal musikk, men med Molvær plate som har voldsom trykk i bassen på enkelte spor får den problemer. Men hvor ofte har jeg behov for dette trykket? Selv om de er nye får jeg ikke mere trykk når de er innspillte sa han.

Morten fortalte at noen bruker såpass mye tid på å finne riktig utstyr at de blir litt sliten i hodet, ah hvordan låt de forrige... i forhold til disse..Ofte er det best å stole på førsteinntrykk mente han. Og ja jeg kjente meg igjen! Han traff meg... jeg har nok tippet over. Derfor så lite beskrivelse av inntrykkene her... Liker jeg ikke en høyttaler er det enklere men når de låter såpass bra at jeg ikke legger merke til noe spesielt ja da blir jeg usikker og "sliten". Noen som kjenner seg igjen?

Jeg har igjen å høre Spendor, Linn Ninka (med Creek) og Usher. Så blir det hjemlån. Klarte ikke å skille Proac og Dynaudio i dag fordi de spillte i helt forskjellige rom. Dermed har trolig begge booket plass. Kanskje kommer Linn eller Spendor også? Triangle er nok outsideren nå. Eller.....??

B

bamsemann

Gjest
Ja da tok jeg en tur til Lyric i dag. Hørte på Proac 140 denne gangen sammen med Creek 5350 SE(min). Syntes jeg fikk et bedre inntrykk enn sammen med Naim. Liker dem veldig godt. Låter omtent slik jeg vil at det skal låte. hørte 130 også men da ble bassen en god del slankere. Fikk høre en Cabasse Altura Bahia til 30k men jeg foretrakk Proac faktisk. Likte ikke klangen til Altura, sælig bassen.

Så dro jeg til NAT for å høre Dynaudio Focus 220 igjen. De var helt nye men låt veldig bra alikevel. I rommet hos NHC låt de litt snillt men ikke her. To helt forskjellige rom. Hos NHC passet Triangle som er mye mere livlig pågående høyttaler. Hvordan hadde Triangle spillt hos NAT? For pågående? Skjønner rommet har ganske mye å si ja. Creek klarer å drive de litt tungdrivne 220 med normal musikk, men med Molvær plate som har voldsom trykk i bassen på enkelte spor får den problemer. Men hvor ofte har jeg behov for dette trykket? Selv om de er nye får jeg ikke mere trykk når de er innspillte sa han.

Morten fortalte at noen bruker såpass mye tid på å finne riktig utstyr at de blir litt sliten i hodet, ah hvordan låt de forrige... i forhold til disse..Ofte er det best å stole på førsteinntrykk mente han. Og ja jeg kjente meg igjen! Han traff meg... jeg har nok tippet over. Derfor så lite beskrivelse av inntrykkene her... Liker jeg ikke en høyttaler er det enklere men når de låter såpass bra at jeg ikke legger merke til noe spesielt ja da blir jeg usikker og "sliten". Noen som kjenner seg igjen?

Jeg har igjen å høre Spendor, Linn Ninka (med Creek) og Usher. Så blir det hjemlån. Klarte ikke å skille Proac og Dynaudio i dag fordi de spillte i helt forskjellige rom. Dermed har trolig begge booket plass. Kanskje kommer Linn eller Spendor også? Triangle er nok outsideren nå. Eller.....??
Sett en stopper, og velg focus 220!!!! Det er et sikkert kjøp som vill gi store musikkopplevelser plate etter plate.

Vær bestemt nå Antonx.............

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
953
Torget vurderinger
4
For å være en liten motvekt mot bamsemanns utrolige pushing av Focus 220 kan jeg nevne at jeg har Focus 220 på lån hjemme i stua nå.

Dette er en høyttaler til over 20K og de høyttalerne jeg spiller på til vanlig (Klipsch RF3) ligger vel på ca halve prisen. Det morsomme er at jeg har større problemer med å trampe takten til musikken når jeg spiller på Focus'ene enn RF3'ene :-/

Nå skal det nevnes at jeg kun har en liten 20watts rørforsterker og at denne tydeligvis er en langt bedre match med de lettdrevne Klipsch'ene. Tror ganske sikkert jeg kommer til å sjekke ut Triangle Celius som en mulig oppgradering da jeg tror de er en fin match til denne rørforsterkeren, selv om dette ganske sikkert kommer til å gå utover den utrolige dynamikken som finnes i RF-3.

Lykke til i valget AntonX og takk for en kjempeflott tråd!

A

Antonx

Gjest
Triangle er mye mere lettdreven enn Focus. Creeken er litt i grenseland om det er stark nok. Kan tenke meg at Triangle passer godt til rørforsterker og et godt dempet rom, samt en eier som ikke er så altfor opptatt av at det skal låte korrekt men som vil ha engasjement.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må støtte Liotheles i hans utsagn; Dynaudio Focus blir pushet utrolig mye og til det kjedsommelige av etpar eiere her, kanskje er det et stort behov for å rettferdiggjøre egne valg, hva vet jeg.
De har imidlertid imho etpar-tre påfallende svakheter som andre høyttalere gjør mye bedre i prisklassen, og i mine ører går det på skala, rytmisk driv og musikalsk nerve.
Jeg tror du gjør lurt i å høre hjemme Antonx; siden rom og elektronikk er så vesentlige for hvordan en høyttaler vil låte.
Videre er det sikkert lurt, som du sier, å ha både Spendor og Linn på lyttelista, de har begge musikalske egenskaper som har overbevist mang en høyttalerkjøper i årtier.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Hehe, Antonx. Så lenge du har Linn på lista er det håp ;-)

C

cosmos

Gjest
mine 52 mangler klart en del dynamikk og sprut oppover, i sammenligning med f.eks klipsch. men jeg har hørt værre.

god sammenheng og klang har de. men litt sirompa til tider.

A

Antonx

Gjest
Linn Ninka fikk prøve seg med forsterkeren min i dag. Mye bra her, men synes de er beskjedne. Det låter nøytralt, men litt tørt. Bra oppløsning. PJ. Harvey plata mi er virkelig flott å teste med. Den avslører mye. Her manglet det litt nerve og dynamikk i bassgitaren. Den skal låte tøft! Det gjorde den ikke. Litt tungdreven til Creek den også, men ikke noe problem. O´connors stemme var litt spe også, manglet litt kropp.

Jeg ville høre Sonus Faber Conserto Domus med Creek med det samme også selv om jeg egentlig avskrev den forrige gang. Inntrykket var like dårlig som da. De låter litt "innestengt", nasalt, som om du snakker med hendene ved siden av munnen. Dessuten er lydbilde mørkt. Vi hørte først med en Rega spiller og kunne konkludere med et dette var en dårlig match. Prøvde med en dyrere modell som låt bedre men men samme signatur. Med Linn forsterker og spiller ble stemmene lysere og bedre men selv dyrere elektronikk reddet oss ikke.
Lydbilde fra min medbrakte klassiske Cd låt roligere med SF. Mere bahagelig.

Så da fikk jeg fraskrevet Linn som egentlig er positivt. Kun én skal stå igjen.

Senere i kveld får jeg Spendor S5e til hjemlån.

Kandidater: Proac Studio 140, Dynaudio Focus 220

Jeg har mest tro på Proac. Focus blir litt for tungdreven er jeg redd.

Utfordrere: Spendor S5e, S6e, Proac studio 130, Triangle Antal, Usher 6311 og nye Focal(eller min egen?)

A

Antonx

Gjest
Ble veldig overrasket da Spendor ga lyd fra seg. Rake motsetningen til Focal!! Nydelig klang, mykt og varmt. Hardhet er et fremmedord for Spendor. Men det var ikke mye liv og røre. Musikken kom ikke helt frem. For snilt, særlig i toppen. Litt tungdrevne men jeg kan tenke meg de låter klart bedre med en sprekere forsterker. Selgeren skulle levere noen spikes som han glemte å gi meg så han fikk høre og var helt enig. Han hadde stor tro på Creek og Jungson.

Tok ikke mange sekundene før Triangle kom opp i tankene mine. Jeg sa at Proac 140 var den som er igjen som konkurent. Morsomt å se reaksjonen hans, han fryktet akkurat den som den største konkurenten. Men han mente at Triangle Altea med Triangles lille sub skal kunne være litt bedre enn Proac. Han mener at Dynaudio Focus 220 blir for kjedelig. Samtidig som jeg vet at den liker mere watt en det Creek gir.

Dermed blir det en match mellom Proac og Triangle?

Hadde vært morsomt og hørt nye Focal da. Merker igjen hvor god Cobalt er (bare den hadde passet rommet mitt).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
S5e må tiltes litt opp i forkant, og så må de ha godt med toe-in. Da kvikner det til litt. Men aller best låter de (etter mine preferanser) med litt sprekere elektronikk; type Cyrus, Naim, Audiolab og liknende. En kamerat har de i et Cyrus-system med Rega P5, Cyrus CD8/PSX-R/X-Pre/X-Power med særdeles godt og livlig resultat.
S6e låter forresten litt sprekere/strammere enn S5e.

Mvh Vidar P

A

Antonx

Gjest
men ikke nok....

Må få skryte av Norsk HiFicenter...  Fantastisk service.. ærlige og erfarne..

Fy farao hvilken forskjell fra OHC...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hifistasjonen har lenge hatt et par brukte JMlab utopa BE til salgs, kanskje det er verdt å sjekke ut?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Vel, er nok litt delte erfaringer ute og går her, for å si det mildt!

Mvh.
Ketil Hansen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
men ikke nok....

Hei!
Dette har jeg også inntrykk av.
Har de godt utvalg i butikken, med mulighet for demo?
I så fall skal jeg prøve å få tatt meg en tur en gang.

Mvh.KW

B

bamsemann

Gjest
men ikke nok....

Halvar er en kjempekar, og utrolig hyggelig å handle av..

A

Antonx

Gjest
Hei!
Dette har jeg også inntrykk av.
Har de godt utvalg i butikken, med mulighet for demo?
I så fall skal jeg prøve å få tatt meg en tur en gang.

Mvh.KW
De har ikke noen butikk, dette er bare noen entusiaster som importerer noen merker. De satser på å levere til kunder selv i hele Sør-Norge samt levere til butikk i Stavanger og et sted til jeg ikke husker.. De har noen produkter stående i stua. Dårlig lytterom faktisk, men de synes det er bedre å gå den veien slik at kunden får bedre lyd hjemme hos seg. I motsetning til noen som konstruerer så gode forhold som mulig for demo.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
De har ikke noen butikk, dette er bare noen entusiaster  som importerer noen merker. De satser på å levere til kunder selv i hele Sør-Norge samt levere til butikk i Stavanger og et sted til jeg ikke husker..  De har noen produkter stående i stua. Dårlig lytterom faktisk, men de synes det er bedre å gå den veien slik at kunden får bedre lyd hjemme hos seg. I motsetning til noen som konstruerer så gode forhold som mulig for demo.
HEI!
Takker og det meste visste jeg, men jeg mente å ha hørt at han hadde fått lokaler og at jeg dermed trodde det var mulig å få se/lytte.
Flott oversiktlig hjemmeside har han også.
Mvh.KW

A

Antonx

Gjest
HEI!
Takker og det meste visste jeg, men jeg mente å ha hørt at han hadde fått lokaler og at jeg dermed trodde det var mulig å få se/lytte.
Flott oversiktlig hjemmeside har han også.
Mvh.KW
Jo det er det. Jeg skrev da det..

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jo det er det. Jeg skrev da det..
Hei igjen!
Viser hvor lett det er å misforstå hverandre ;)
Jeg tenkte på et rimelig rikholdig utvalg av alt det fine utstyret han tilbyr ;)
Mvh.KW

A

Antonx

Gjest
Ja da må jeg komme med en konklusjon for nå orker jeg ikke mere testing. Jeg har nå hørt ca 24 høyttalere. Den eneste jeg ikke har hørt er Usher.

Så hvem vant?

Jo det var Proac Studio 140 :D

Ikke noe negativt å si om den, kanskje litt mye bass i mitt lille rom.

En ting jeg ble mere og mere klar over var hvor god min egen Focal egentlig er. Dette skulle bli en match mellom Triangle og Proac men jeg måtte ta med min egen.

I rette rom som er litt større enn mitt og med bra demping tør jeg påstå at du ikke finner en bedre høyttaler enn Cobalt til den prisen man får på HiFi huset. Innbydende klang, hurtige elementer, stram bass og meget høy oppløsning. Lyst klangbilde ja og den er ikke så glad i dårlige innspillinger. Diskanten sprer mye tror jeg.
Proac formidler konsertsalen på en utmerket måte, bedre enn Focal. Proac har mere fylde, og er meget nøytral. Høyttalererne forvinner helt i lydbilde. Det gjør også Focal.
Proac koster 16.800,- og Cobalten kostet meg 8.500,-.
Proac er ikke mye bedre enn Focal. Skal jeg betale nesten 8000,- for denne forbedringen? Nei, det kan jeg nok ikke.
Triangle Altea er veldig god. Ikke mye negativt å si om den heller. En ørliten farget klang, ikke fullt så nøytral som Proac. De ble ikke helt borte i lydbilde , men dette er små nyanser. Ikke fullt så høyoppløst som Focal. Lydbilde kommer godt fremover og gir ikke så bra dybde som f.eks Proac.

Jeg mener jeg har noen av de aller beste HT opp til 20k hjemme hos meg nå. Skulle gjerne vite om Triangle Celius er tydelig bedre enn Altea. Jeg er ikke i tvil om at Triangle er en av de bedre kjøpene i klassen. Jeg fryktet at den skulle bli for pågående i diskanten men det viste seg å være ubegrunnet . Engasjerende høyttaler.

Jeg fikk også prøve en sub fra Triangle. Jeg må faktisk si at jeg ikke savnet brummingen fra den de gangene jeg slo av (og det gjorde jeg oftest). Jeg synes ikke den spilte helt homogent sammen med høttalerne og dessuten synes jeg ikke den bidro til en høyere musikkopplevelse, heller tvert i mot. Det er trøkk, stramhet og definisjon som er viktig for meg. Stativhøyttalere gir derimot for lite dypbass  og det blir for slankt lydbilde men en gulvstående gjør jobben bra nok alene mener jeg.

Jeg føler for å beholde Cobaltene. I allefall foreløpig. Men jeg vil teste den nye 800V serien når den kommer.

Jeg synes faktisk  diskanten ikke er så pågående nå i forhold til hva bemerket tidligere. Har den blitt bedre? Jeg testet tilfeldig med  MIT AVt 2 kabler og jeg merket faktisk en ganske klar demping av de høyeste frekvensene. Og det sier jeg som trodde kabler har veldig lite betydning.

Skal jeg oppnå ideallyden må jeg nok atskillig opp i pris.
Mere enn jeg har råd til :p

Nå skal jeg bare nyte musikk :) :) :) og kjøpe meg en MIT kabel :)

R

Rojoh

Gjest
Takker for at du har tatt deg tid til dele dine erfaringer og opplevelser med oss andre. Honnør for det! :)

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Håper du tar oss med på din neste reise, Antonx. Slike tråder er det alt for få av på HFS.

Lf

B

bamsemann

Gjest
Så den store innsatsen du har lagt ned på å finne nye høyttalere, endte opp med ny høyttalerkabel istedet..

Ja hi fi er snodig...

Husk å kjøpe masse god musikk og nå da Antonx...

Vedlegg

A

Antonx

Gjest
Det var veldig lærerikt da.....  :)

Mange sier at diskanten vil bli litt mykere med tiden...det var av betydning for valget mitt også.

Dynaudioen fikk jeg ikke helt tatt en endelig konklusjon på..   Men den var den dyreste så da så ;) Skulle gjerne hørt 140 da, men jeg orker ikke nå i allefall..

Kan jo hende jeg ender opp med nye Chorus 816V etterhvert.. eller en brukt Proac..

Eller at oppgraderinsmonstret kommer raskere enn jeg vil..

Eller kanskje jeg vinner på lotto..
.... ingen wow- faktor i denne prisklassen dessverre

Jeg har en haug med plater kjøpt inn i å år som jeg må grave dypere i  :)

B

bamsemann

Gjest
Så lenge du selv sitter og koser deg når du spiller musikk, og det er musikken som styrer/tar overhånd, at du ikke sitter på kanten og tenker: det spiller ganske bra nå!

Jeg håper du er på det stedet Antonx, for hvis du sitter og vurderer og analyserer lyden er du ikke på det stedet, men det vet du helt sikkert selv...

A

Antonx

Gjest
ehh... nja...aa haa..

sitter å tenker på Proac D15 nå.. demomodell..
eller en brukt?

oi oi..

A

Antonx

Gjest
Har dere lagt merke til hvordan Focal "rensker" lyden utenfor vokalen og instrumentene? De blir roligere utenfor men fjerner noe av livet rundt.. Han på Lyric begynte å snakke om det og det hadde jeg lagt merke til selv mange ganger uten å tenke så mye over det. Med Proac blir det mere liv på settet og den formidler f.eks en klassisk konsert bedre. Lurer på hvordan Focal får til dette. Nydelig å høre på sangstemmer......

B

bamsemann

Gjest
Da hadde jeg heller bytta høyttalere ja, det går jo ikke an å ha sånt rundt i stua... eller?

A

Antonx

Gjest
Oi oi.. ikke vær så slem med meg da.. det var egentlig et eksperiment også da.. kone har jeg ikke.. Jeg ser ikke på den veggen alikevel.

De er billigere en ny høyttaler.
dessuten er lyden det viktigste, ikke sant? ::)

A

Antonx

Gjest
Fikk nå et meget godt tilbud på en demomodell, Proac D15, så det bar rett hjem for å teste dem. Intuisjonen min sa faktisk at dette er høyttalerne! Denne turen blir bare en tur, ikke retur. Dermed var forventningene meget høye.

Ble jeg skuffet? Ha... dæven.. :Ddette var i enn helt annen verden .. ;D ;D -en smak av High-end? Innertier!!
Alle andre jeg har hørt når ikke disse til knaærne..selv ikke Studio 140.
Det mest overraskenede var at rockeplatene med middelmådig innspilling låt bra. Jeg så for meg teknikerne; så det var slik de ville det skulle låte..
Skifta plate til plate, klassisk til rock til jazz.. whatever.. de låt meeeeget naturlig, åpent og veeeldig oppløst. Masse dyyp bass. Eneste minus jeg ser nå er basstrykk, men hva gjør nå det når kvaliteten er så høy? Kan spille høyt uten lyttetretthet. Skarp diskant? Hva er det for noe?
Nei, disse blir mine ;D ;D ;D ;D ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Gratulerer med nye da. Et godt valg tror jeg. Det jeg har hørt av proac har vært meget meget bra.
De spiller musikk på en deilig måte.

Å der kom jo bilde også jo. Lekre. :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Du sjekket ikke ut ProAc D15 når du var hos Lyric? Ikke strammeste bassen, men en forførerisk mellomtone med rett utstyr.

Kanskje ville du savnet noe trøkk? Eide denne selv en gang og var godt fornøyd.
Da er det bare å gratulere Antonx, flott høyttaler dette.

Den gjør det viktigste riktig og er lett å like. Var min definitive favoritt i prisklassen den gang jeg handlet (1SC og 2.5 var vel nærmeste konkurrenter) skjønt jeg tror ikke jeg var like grundig som du har vært. Jeg foretrakk i hvert fall D15 fremfor 2.5 pga mer dynamikk og hurtighet.

Gled deg.

Vedlegg

A

Antonx

Gjest
Utrolig bra finish.. mønstrene i treverket i de to er helt like.

Topp Bunn