Ny lytterunde på HT

A

Antonx

Gjest
Brasil :D :D :D :D :D :D :D Imonerte ikke særlig, men de kommer!! Vinner alle kamper 8) 8) Ut med Ronaldo....Ronalinho :D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Du vil ikke bare rett og slett ta steget helt ut å gå for en gradient revolution da? Da har du ihvertfall høyttaler for laaaaang lang tid.
Har enda ikke hørt om noen som ikke liker disse, og det er faktisk litt unikt.

Edit: skræveleif

B

bamsemann

Gjest
Robert J Runa teste creek i stereophile...

A lifelike, delicate, yet forceful re-creation of transient articulation no matter what the source material- transients were neither too sharp nor too rounded, as in live music:

An organic reproduction of low-level dynamic nuances and subtle ambient cues without a trace of electronic artifact or opacity:

And degrees of bass definition, articulation,clarity and bottom end extension unlike any i`ve heard from any amplifier in this price range and/or power rating.

Han testa creeken på Alon Circes som er "forsterkerdødaren" uhhhh! Alon rekomenderer 100w rør eller 200w solid state. Creeken klarte belastningen med bravur og mistet ikke kontroll på høyttaleren, selv om den ikke nådde helt opp til hans forsterker sett med audio research vt 100 mk 2. i bånn.

Han sa det var det beste produktet han hadde testa på fire år, og endte opp med å kjøpe creeken..

Jeg tror ikke 220 hos Halvar var innspillt, og anbefaler deg å prøve hos morten igjen, eller aller best få med deg et sett 220 hjem, det er fasiten...

bamsemann.. :)

A

Antonx

Gjest
Du vil ikke bare rett og slett ta steget helt ut å gå for en gradient revolution da? Da har du ihvertfall høyttaler for laaaaang lang tid.
Har enda ikke hørt om noen som ikke liker disse, og det er faktisk litt unikt.

Edit: skræveleif
Hvem er dette??

C

cosmos

Gjest
"The Classic 5350SE uses a 250VA toroidal transformer, together with multiple power supply capacitors totalling 31,000uF"

uansett hvordan du konstruerer en AB amp vil ikke dette gi store strømreservene akkurat

en veldimensjonert 100watter f.eks bør helst ha en 500va og 40-60kuF

A

Apache

Gjest
Apropos innspillingstid. I Stereophiles siste test av Triangle (mars 2006) kom denne utttalelsen:

The Triangle speakers take a long, long time to break in. How long? Several hundred hours.

Så jeg har noe å glede meg til. Mine Celius har ikke på langt nær gåttt flere hundre timer, og de spiller bra allerede nå.

mvh

B

bamsemann

Gjest
Mike Creek claims that the amp`s unusually high peak current-drive capability coupled with its low output impedance, makes it suitable for use with the most demanding speakers...

Det spiller en stor rolle hvor stort rom du har Antonx, 220 med creek kan du spille dundrende høyt, det har med forsterker watt, høyttalerens drifteffekt og rommets størrelse å gjøre.

Strømforsyningen med lyttebanken er viktig for særlig bass transienter. Men her er det ikke bare hvor stor lyttebanken er, men også hvor hurtige lyttene er , hvor fort de klarer å fylle seg ettet å ha blitt tømt, og det er bass transientene som tømmer.

Uansett hva du velger Antonx, så har du min fulle tillitt, du har forstått hva du vil ha, og hva du ikke vil ha, du har funnet svaret på hvilken lyd du vil ha, nå er det bare å finne høyttaleren...

Fortsatt god jakt Antonx....

bamsemann... :)

K

kbwh

Gjest
kødder du, 1stk 5.1/4" tyngre enn 2stk 6.5" ?

følsomheten har lite med hvor tungdreven en høyttaler er etter min mening, 1st ordens filter, stabil impedans og lette membraner f.eks.
En høyttaler med følsomhet 85dB/W/m trenger dobbelt så mange watt som en høyttaler med 88dB/W/m driftseffekt for å gi det samme lydtrykket.

Prinsipielt trenger man altså en 200watter til 85en for å kunne spille like høyt som man ville gjøre med en 100watter til 88en.

Dette er er ikke propaganda, men enkel fysikk.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Prøv Rega's nye R-serie. Lettdrevne og dynamiske høyttalere med et enormt driv og en nydelig mellomtone. Har R5 selv (erstattet Monitor Audio) hjemme sammen med mitt Naim oppsett, men har også prøvd dem sammen med 5350SE. Creek og Rega burde passe sammen som hånd i hanske ;)
Alle i R-serien (utenom R5 som ikke er testet) er blitt kåret Best buy i Hifi Choice, hvis du bryr deg om sånt...

Fås hos Kontrapunkt og Stereofil i alle fall.

http://www.mono.no/subcat.x?cid=108&sid=521

http://www.rega.co.uk/index2.htm

Mvh

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Min erfaring er at høyttalere som låter litt vel energisk i diskanten fort kan ta knekken på lyttegleden og at de derfor bør unngås. Som regel forsterkes de negative aspektene ved denne typen lyd når man får høyttalerne hjem. I tillegg er dette mer plagsomt og irriterende over tid enn man kan tenke seg etter en relativt kort lytt i butikk. Spendor ser jo spennende ut?

Forøvrig har rom og matching alt å si, så å ta med forsterker på lytterunde er en god start, men å få høyttalerne hjem kan fortsatt by på store overraskelser. Derfor tror jeg man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å avskrive gode kandidater på et slikt grunnlag. Skal man først være grundig så kan det lønne seg å være grundig med grundigheten.

A

Antonx

Gjest
Triangle må testes hjemme ja. Hvilken motkandidat den får i tillegg til Spendor vet jeg sannelig ikke. Men NHC får ikke inn Spendor før om ca 2. uker, så jeg har god tid til å vurdere.

Jeg opplevde ikke Triangle lys i klangen i motsetning til Focal, bare at den er avslørende for hard diskant på dårlige innspillinger.

Forøvrig morsom lesning her:

http://www.audioshopper.com/audiowaves/triangle_reviews.html

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Hard diskant på dårlige innspillninger? Da er det i alle fall elektronikken som forårsaker det. Jeg har aldri hørt en høyttaler som er mere tilgivende i forhold til dårlige innspillninger. Triangel blir du lett avhengig av.

Lf

P

propaganda

Gjest
En høyttaler med følsomhet 85dB/W/m trenger dobbelt så mange watt som en høyttaler med 88dB/W/m driftseffekt for å gi det samme lydtrykket.

Prinsipielt trenger man altså en 200watter til 85en for å kunne spille like høyt som man ville gjøre med en 100watter til 88en.

Dette er er ikke propaganda, men enkel fysikk.
og hvor høyt er det? volumet ingen spiller? oppgitt effekt er MAX effekt. ingen spiller med 200watt på en 200watter, den vil isåfall klippe som juling. ::)

har selv hatt høyttalere som har spriket i effektivitet med 11db.

K

kbwh

Gjest
og hvor høyt er det? volumet ingen spiller? oppgitt effekt er MAX effekt. ingen spiller med 200watt på en 200watter, den vil isåfall klippe som juling. ::)

har selv hatt høyttalere som har spriket i effektivitet med 11db.
Da tar vi det en gang til. Den ene høyttaleren trenger 1 watt inn for 88dB/m og den andre 2.

Hvis du har hatt høyttalere som har sprikt 11dB i effektivitet trengte den mest ufølsomme høyttaleren over 10 ganger så mange watt som den mest følsomme for det samme lydtrykket.

Jeg er også svært glad for at musikk er musikk og ikke rosa eller hvit støy. Hvordan kan en 200watter være oppgitt til 200 watt hvis den klipper da, forresten? Er det Elkjøpspesifikasjoner?

T

theStig

Gjest
En 200-watter SKAL kunne levere 200W - hele tida. Klipper den ved 200W er det ingen 200W forsterker.

Men på musikksignal går det ikke an å levere 200W *snitteffekt* fra en 200W forsterker. Dette fordi peaknivået i musikk normalt sett ligger 12-14 dB høyere enn snittnivået. En 200W forsterker vil altså kunne spille musikk med ca. 10W effekt i snitt.

A

Apache

Gjest
Enig med AntonX. Triangle er ikke lyse i klangen. De bare viser fram musikken på en mye tydeligere måte enn de fleste en de fleste andre høyttalermerker. Denne, etter min mening, ærlige gjengivelsen er det ikke alle som er forberedt på. Det spørs hvilke referanser man har, hva man er vant til.

Som Triangleeier har jeg lov til å skryte litt: Triangle er for viderekommende, de som liker å nyte musikken i all sin prakt. Trianglehøyttalere er ikke lyse i klangen. De kaster lys over tingene gjennom superluftig diskant, vidåpen mellomtone og stram bass. Alt gjengitt på helhetlig og engasjerende måte.

Slå den!

mvh

K

kbwh

Gjest
Triangle virker som en interessant høyttaler. Systemer som tilbyr musikken slik den ligger på platen og holder seg til det er de enkleste å leve med over tid.

Edit: Men det er litt skummelt med kvalitetskontroll på det nivået som Stereophile opplevde med Concertoen synes jeg da. Og den ringingen i toppoktaven ville antakelig plaget meg (jada, jeg hører denslags gjennom tinnitusen min).

B

bamsemann

Gjest
Min erfaring er at høyttalere som låter litt vel energisk i diskanten fort kan ta knekken på lyttegleden og at de derfor bør unngås. Som regel forsterkes de negative aspektene ved denne typen lyd når man får høyttalerne hjem. I tillegg er dette mer plagsomt og irriterende over tid enn man kan tenke seg etter en relativt kort lytt i butikk. Spendor ser jo spennende ut?

Forøvrig har rom og matching alt å si, så å ta med forsterker på lytterunde er en god start, men å få høyttalerne hjem kan fortsatt by på store overraskelser. Derfor tror jeg man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å avskrive gode kandidater på et slikt grunnlag. Skal man først være grundig så kan det lønne seg å være grundig med grundigheten.
Godt sagt.... ;)

bamsemann.. :)

R

Rojoh

Gjest
Tipper at Trianglene blir stående hvis de lånes hjem.

Mvh. Johan

B

bamsemann

Gjest
Tipper at Trianglene blir stående hvis de lånes hjem.

Mvh. Johan
Det hadde garantert 220 gjort også, de er IKKE tunge å drive, de er IKKE noe problem for creek 5350se på 2x90w.

bamsemann.......... :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

A

Antonx

Gjest
For å få rikelig med trøkk i bassen ER 220 en for tung last. Som å kjøre en bil med svak motor opp en bratt bakke, skjer ikke allverden når du skrur opp volum.
Jeg mener at det bør være en del å gå på, den bør ikke slite for å levere. Det var stor forskjell på Dynaudio og Triangle. Dessuten var det faktisk litt kjipt å høre på Dynaudio etter Triangle. Celius ga musikkglede og et stort åpent og luftig landskap som er lett å bli bergtatt av, særlig til såpass lite penger. Dynaudio ble en ordentlig, søt, flink og snill gutt i forhold. Triangle er sprekere mere vågal og tøffere. Kanskje for tøff for noen? Og for tøff med endel musikk? Så lenge den fikk kvalitet i kilden leverer den vakkert syntes jeg. Jeg har hele veien vært opptatt av naturlighet, men oppfattet ikke farging av lyden i noen negativ forstand. Synes de spiller mere naturlig enn Dynaudio Contur 3.4 som også er veldig åpen i mellomtonen.

Alikevel er vel ikke Triangle en dønn ærlig høyttaler? Vet ikke helt på hvilken måte, kan noen bistå her?

Er det noen som har hørt på de forskjellige modellene mot hverandre? Altea, antal og Celius?

P

propaganda

Gjest
hehe. jeg fant frem den rette (til slutt). og ser at de selger et 20-30talls høyttalere. ser nesten ikke forskjell på modellene i samme serie og navnene gjør det enda værre : /

A

Antonx

Gjest
Alle de tre i Es serien er nesten like store og i følge importør er det ikke så stor forskjell i lyden mellom dem heller.....men derimot i pris.

A

Apache

Gjest
Alle de tre i Es serien er nesten like store og i følge importør er det ikke så stor forskjell i lyden mellom dem heller.....men derimot i pris.
Jeg prøvde Altea, Antal og Celius. Alle tre spilte bra og hadde samme lydsignatur. Jeg endte imidlertid opp med Celius da denne spilte med større autoritet og hadde dypere bass.

Kan forøvrig fortelle at en bekjent spiller på Titus sammen med den lille subben til Triangle, O.1 tror jeg den heter. Og med ovveraskende godt resultat.

mvh

R

Rojoh

Gjest
Kjenner ikke de gulvstående modellene, så jeg vet ikke hva som skiller dem.

Når det gjelder farging, så er det sikkert mulig å finne enda mer "korrekte" høyttalere. Men; Triangles karakter spiller på lag med musikken, og ikke imot! Videre synes jeg Triangle spiller sammenhengende (homogent). Det er jo ikke noe som "stikker seg ut", eller? Videre har vel Triangle rigtig fase mellom elementene (uten at denslags teknikk sier meg så mye) - mellomtonen fremstår iallefall ganske så helstøpt i mine ører. Vokal er bare deilig, rett og slett.

Dette er for meg ikke av stor betydning, da alle høyttalere vil ha et eller annet særpreg (kanskje unntatt plasmahøyttalere, da...) grunnet konstruksjon/kompromisser. For å si det på en annen måte: Er det så sikkert at f.eks. Dynaudio er mer korrekte? At de låter litt annerledes, ja - men mer korrekt? Lytting til musikk handler om engasjement, emosjoner og underholdning. Der synes jeg Triangle gjør jobben. Dynaudio har jeg ikke hørt. ;D Hadde det vært mye akustisk musikk på programmet, så hadde jeg nok ikke valgt hverken Triangle eller Dynaudio for den saks skyld. Kanskje Martin Logan elektrostater? Vel, jeg får sette på litt Dylan istedet...;)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Stemmer det at Celius nå heter ESW, og at det er gjort "noe" med bassystemet? Noen som vet?

Mvh. Johan

C

cosmos

Gjest
3? 10 i Espirit, 9 i Stratos.

hva koster Altea egentlig?

R

Rojoh

Gjest
Fant litt ulike priser, så her lønner det seg sikkert å ta en telefon litt rundtomkring.

Mvh. Johan

A

Antonx

Gjest
Norsk HiFi senter selger dem med 30 % avslag nå.
Derfor tenker jeg at her får jeg veldig, veldig mye god lyd for penga om den bare passer til rommet mitt.

Altea går for 11.900,- Celius 19.900,- Antal 14-15k. Men alså med 30% avslag. De er nesten like store alle sammen, litt for stor for mitt rom. Spendor i samme størrelse blir mye dyrere så det er ikke gjevnbyrdige konkurenter faktisk.

Nå gjelder det bare å finne en konkurent til hjemlån. Jeg har stativhøyttaler med sub i tankene også men vil helst ha kun 2 høyttalere. Hva synes dere? Har ikke erfaringeng med denne løsningen.

A

Antonx

Gjest
Antal med rabbatten blir faktisk over 10.000,- billigere enn Dynaudio Focus 220!!! Og jeg likte Triangle bedre. Håper den kan passe rommet ::)

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
antonx så god reklame som du gir den høyttaleren som kommer ut som vinner i denne kampen så bør du nesten få den gratis.
jakr

P

propaganda

Gjest
Antal. 108cm og oppgitt med en nedre bunnfrekvens på 50hz hm.

A

Antonx

Gjest
antonx så god reklame som du gir den høyttaleren som kommer ut som vinner i denne kampen så bør du nesten få den gratis.
jakr
Oi da, det er alfor tidlig å ta noen endelige konklusjoner. Dette var bare noen korte lytteseanser.
Håper folk som leser skjønner at alle erfaringene jeg har tatt baserer seg på korte lytteseanser i ukjente rom og ofte ukjent elektronikk. Må bare sees som veiledende selvfølgelig. Hjemmetesting blir mere seiøst.

Går Antal bare til 50hz? Oi da, da trenger den kanskje sub.

A

Antonx

Gjest
Bare se hvordan jeg skrøt av Dynaudio først, men fikk et litt annet inntrykk nå p.g.a annet rom og forsterker og en annen sammenligning(triangle).
HiFi er ikke enkelt..... I tilleg kan hukommelsen lure meg(og andre)...

P

propaganda

Gjest
er diskant lik i hele rekka?
og mellomtone lik i alle 2veis?

A

Apache

Gjest
Stemmer det at Celius nå heter ESW, og at det er gjort "noe" med bassystemet? Noen som vet?

Mvh. Johan
Ja, det er gjort noe med bassystemet. Triangle Es serien heter nå EsW, og både Altea, Antal og Celius går 5 hz dypere enn tidligere.

Mine Celius går til 40 hz. Tilsynelatende ikke imponerende for en høyttaler på denne størrelsen. Men det rare er at Celius i bassområdet hamlet lett opp med de andre høyttalerne jeg prøvde (Dynaudio, Patos, Monitor Audio, Sonus Faber). Celius er strammere, klarere og har mer attakk og tyngde.

Slik er det i mitt lytterom. I andre rom kan det være annerledes. Det er derfor uhyre viktig å prøve hjemme i eget rom.

mvh

Topp Bunn