- Ble medlem
- 21.05.2006
- Antall liker
- 0
Loser, me! :-[Ha, ha Her tapte du!!!! ;D
Men jeg har i alle fall kjøpt meg høyttalere jeg skal leve med leeenge. Se nedenfor ;D ;D ;D
|
Loser, me! :-[Ha, ha Her tapte du!!!! ;D
Hvem er dette??Du vil ikke bare rett og slett ta steget helt ut å gå for en gradient revolution da? Da har du ihvertfall høyttaler for laaaaang lang tid.
Har enda ikke hørt om noen som ikke liker disse, og det er faktisk litt unikt.
Edit: skræveleif
En høyttaler med følsomhet 85dB/W/m trenger dobbelt så mange watt som en høyttaler med 88dB/W/m driftseffekt for å gi det samme lydtrykket.kødder du, 1stk 5.1/4" tyngre enn 2stk 6.5" ?
følsomheten har lite med hvor tungdreven en høyttaler er etter min mening, 1st ordens filter, stabil impedans og lette membraner f.eks.
og hvor høyt er det? volumet ingen spiller? oppgitt effekt er MAX effekt. ingen spiller med 200watt på en 200watter, den vil isåfall klippe som juling. :En høyttaler med følsomhet 85dB/W/m trenger dobbelt så mange watt som en høyttaler med 88dB/W/m driftseffekt for å gi det samme lydtrykket.
Prinsipielt trenger man altså en 200watter til 85en for å kunne spille like høyt som man ville gjøre med en 100watter til 88en.
Dette er er ikke propaganda, men enkel fysikk.
Da tar vi det en gang til. Den ene høyttaleren trenger 1 watt inn for 88dB/m og den andre 2.og hvor høyt er det? volumet ingen spiller? oppgitt effekt er MAX effekt. ingen spiller med 200watt på en 200watter, den vil isåfall klippe som juling. :
har selv hatt høyttalere som har spriket i effektivitet med 11db.
Godt sagt....Min erfaring er at høyttalere som låter litt vel energisk i diskanten fort kan ta knekken på lyttegleden og at de derfor bør unngås. Som regel forsterkes de negative aspektene ved denne typen lyd når man får høyttalerne hjem. I tillegg er dette mer plagsomt og irriterende over tid enn man kan tenke seg etter en relativt kort lytt i butikk. Spendor ser jo spennende ut?
Forøvrig har rom og matching alt å si, så å ta med forsterker på lytterunde er en god start, men å få høyttalerne hjem kan fortsatt by på store overraskelser. Derfor tror jeg man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å avskrive gode kandidater på et slikt grunnlag. Skal man først være grundig så kan det lønne seg å være grundig med grundigheten.
Det hadde garantert 220 gjort også, de er IKKE tunge å drive, de er IKKE noe problem for creek 5350se på 2x90w.Tipper at Trianglene blir stående hvis de lånes hjem.
Mvh. Johan
Jeg prøvde Altea, Antal og Celius. Alle tre spilte bra og hadde samme lydsignatur. Jeg endte imidlertid opp med Celius da denne spilte med større autoritet og hadde dypere bass.Alle de tre i Es serien er nesten like store og i følge importør er det ikke så stor forskjell i lyden mellom dem heller.....men derimot i pris.
3? 10 i Espirit, 9 i Stratos.Alle de tre i Es serien er nesten like store og i følge importør er det ikke så stor forskjell i lyden mellom dem heller.....men derimot i pris.
Oi da, det er alfor tidlig å ta noen endelige konklusjoner. Dette var bare noen korte lytteseanser.antonx så god reklame som du gir den høyttaleren som kommer ut som vinner i denne kampen så bør du nesten få den gratis.
jakr
Ja, det er gjort noe med bassystemet. Triangle Es serien heter nå EsW, og både Altea, Antal og Celius går 5 hz dypere enn tidligere.Stemmer det at Celius nå heter ESW, og at det er gjort "noe" med bassystemet? Noen som vet?
Mvh. Johan