A
Antonx
Gjest
Hva skrev de om Focal Profile da?
Har du bytterett hos Hifihuset så må du for all del låne med deg hjem et par Monitor Audio!Dynaudio får 6/10 mens vinneren Moniror Audio får 10/10 på ljud. De sier ljuden er litt uinspirerad med 110. Savnet innlevelse.
Den kan ikke rekomenderes til alle, som dynaudio.Hva skrev de om Focal Profile da?
Støtter slinger fullt ut, jeg mener jo sevfølgelig at dynaudio er en utrolig god høyttaler, men som jeg har sagt før, det er masse andre gode høyttalere.Har du bytterett hos Hifihuset så må du for all del låne med deg hjem et par Monitor Audio!
For selv om Bamsemann er flink å reklamere for Dynaudio,betyr ikke det at det er den absolutte sannhet!
Sf Concerto fungerer helt greit til ca. 100 dB. Til å være bestykket med en 18cm som rekker ned til 40Hz er det ikke ille i det hele tatt. Mellomtonegjengivelsen dens koster det mye penger å matche. Godt høyttalervalg!Her blir focus 220 ganske klar vinner, sonus faber får litt juling p.g.a. at den grøter til og komprimerer ved høye lydtrykk.
Ikke legg for mye vekt på hva Hifi & Musik skriver, det er vel blandt de blekkene man får omtrent like mye nytte ut av som å lese Donald Duck.I stedet for lytting i dag fikk jeg kjøpt 5 HiFi blader
Der var bl.a Dynaudio 110 og 220 testet. Vet ikke helt hvor mye jeg kan stole på dem men de virket seriøse i allefall.
HiFi & Musik testet AE 1, AV Mi1, Canton vento, Focus 110, MA Gold 10, Sonus Faber Consertino og B&W 705(tidligere).
Dynaudio får 6/10 mens vinneren Moniror Audio får 10/10 på ljud. De sier ljuden er litt uinspirerad med 110. Savnet innlevelse.
HiFi choise skriver mye positivt om 220. delicate and sweet top end. smooth mid.
Litt vel mye bass og litt for behersket dynamikk.
Viser ikke den blekka effektkuber når de tester poweramper da? Det mener jeg har noe for seg.Ikke legg for mye vekt på hva Hifi & Musik skriver, det er vel blandt de blekkene man får omtrent like mye nytte ut av som å lese Donald Duck.
mvh
Viser ikke den blekka effektkuber når de tester poweramper da? Det mener jeg har noe for seg.
Donald Duck er vel givende om.s ?Ikke legg for mye vekt på hva Hifi & Musik skriver, det er vel blandt de blekkene man får omtrent like mye nytte ut av som å lese Donald Duck.
mvh
Ikke i denne sammenheng!, om ikke det har dukket opp ei bra HiFi sjappe i Andeby i den senere tid da ;DDonald Duck er vel givende om.s ?
bamsemann...
Mikke Mus har vist et rått anlegg har jeg hørt, det harn sikkert kjøpt i ei hi fi sjappe i Andeby.. ;DIkke i denne sammenheng!, om ikke det har dukket opp ei bra HiFi sjappe i Andeby i den senere tid da ;D
mvh
Det må jo bli kjempebra, det anlegget vil jeg høre, si i fra når finansieringa til skrue er klar.vi får onkel skrue macduck til å finansiere, petter smart til å tenke ut og langbein til å lytte. blir vel bra det.
Sorry, du har rett, men AntonX her gjør jo det eneste riktige i denne sammenheng, han lytter og bedømmer selv utfra egne premisser.Bli voksne, hold dere til tema
Smog
Kanskje man låner hjem det som virker mest interessant etterhvert?tror du skal være forsiktig med å sammenligne det du hører i butikk med produktet du har hjemme i et helt annet rom og på annen elektonikk...?
det er jo nettopp det som er meningen. Sortere ut noen som testes videre. antagelig meg Creek i butikken deretter noen få hjemme.Kanskje man låner hjem det som virker mest interessant etterhvert?
mvh
That was also my pointdet er jo nettopp det som er meningen. Sortere ut noen som testes videre. antagelig meg Creek i butikken deretter noen få hjemme.
Veldig fin informasjon om opplevelsene så langt Antonx!Ja da fikk jeg besøkt 3 HiFi butikker i dag. Det ble en interesant opplevelse med en topp avslutning.
Første runde gikk til Sterofil hvor jeg først hørte på Vienna Acoustics Mozart. Det er lekre høyttalere som låter delikat og mykt. Rake motsetningen til Jm.Lab. Her låt min teknisk dårlige CD Yeah Yeah Yeahs greit. Fin til Klassisk musikk. Men dette blir alfor mykt og snilt for min smak. Da jeg satte på Molvær skiva bunnet faktisk elementene uten at det var så veldig mye trøkk. Oi oi..
Med Sonus Faber Conserto Domus låt Holly Cole klart bedre. Oppløst og klart. Men SF klarte ikke å begeistre meg. Særlig ikke med klassisk musikk. Ikke mye fart i bassen der heller.
Tannoy Eiris DC3 låt bra men hadde en signatur jeg ikke likte spesielt godt. Farget lyden endel. Bedre på rock.
Kanskje var ikke demorommet deres dårlig egnet for bassgjengivelse? Jeg vet ikke.
Neste besøk gikk til Lyric HiFI. De hadde ikke den store modellen til Epos inne så jeg fikk høre Proac Studio 140 i stedet. Det låt riktig så bra. Bra bass men dog ikke like kjapp og stram som Jm.lab. Fin allrounder. Men den hadde også en egen signatur, ikke så tydelig som de andre men alikevel tilstedet. Beste valg så langt. Dog spilte den YYY for aggresivt/spisst.
Etter besøket funderte jeg på om alle høyttalere i denne prisklassen har en egen signatur med gode og dårlige sider ( jeg hørte riktignok på Cabasse høyttalere der det ikke var noen egenart bare et stort , åpent lydbilde med flott musikk, men prisen er en annen sak ). Cobalt har sine gode og dårlige sider men foruten en litt vel sprek diskant er den trolig en bedre allrounder enn de jeg hørte hos Sterefil. Proac var nok bedre men verdt prisforskjellen? Unasett tenkte jeg at Cobalten faktisk er en riktig bra høyttaler og jeg må virkelig se på om det er verdt å skifte ut.
Men hos NAT falt brikkene faktisk på plass. Dynaudio Focus 220 var den mest homogene høyttaleren jeg har hørt så langt. Jeg klarte rett og slett ikke å sette fingeren på noen spesielle svake sider. Jeg har nok hørt bedre høyttalere på enkelte områder men ikke som låter så naturlig godt på alle felt. Jeg fikk samme følelse som med Creek´en. Jeg begynte å nyte musikken i stedet for å høre etter enkelte ting
Rikelig med stram fin bass(kan kanskje bli for mye i enkelte rom?). Detaljert og åpent lydbilde uten å være hissig. Veldig bra fra topp til tå.
Jeg hørte også på Focus 110. Samme flotte lydbilde men kutter brått nederst. Men alikevel god bass til å være en så liten kar. Jeg hørte også Contour S 3.4. De låt meget åpent men ikke særlig naturlig. Den hadde et særpreg som jeg ikke likte og den hadde en dårligere bass enn 220. Selgeren sa faktisk at han var enig.
Den minnet meg om proffe videokameraer(yrket mitt). For å få et skarpt bilde må man "crispe" bildet kunstig. Overdriver man vil kanskje mange synes den er superskarp. Men er det naturlig?? Det samme skjer med billigere DV kameraer som synes å være nesten like skarpe som proffkameraer.
Vel, uansett om jeg likte 220 enn så mye skal jeg skjekke de andre modellene snart.
Ikke noe problem med creeken...Glem nå ikke å låne med deg MA GR20 hjem for testing.
Men er din Creek kraftig nok til å få disse til å åpne seg opp? Har erfart at det må litt watt/ strøm til for å få de til å spille "bra"
Smog
Har en litt annen erfaring med disse; har fått flotte toner ut av alle GR-høyttalerne (og også Studio-høyttalerne) med relativt effektsvake effektforsterkere, så som f.eks endel rørforsterkere, klasse A Sugden-forsterkere osv... og klarer ikke helt å se at de er veldig avhengige av effekttrinnets ytelse, men meget avhengig av høy signalrenhet.Glem nå ikke å låne med deg MA GR20 hjem for testing.
Men er din Creek kraftig nok til å få disse til å åpne seg opp? Har erfart at det må litt watt/ strøm til for å få de til å spille "bra"
Smog
Hvis jeg skulle kjøpt meg B&W 7-serie/Nautilus, så ville jeg seriøst prøvd ut:I stedet hørte jeg B&W for andre gang. Den er en het kandidat. Er begeistret for mellomtonen som jeg tror er bedre enn med Dynaudio. Sammen med Tact var det en beskjeden bass men når Denon ble tilkoblet kom den til sin rett. Satte jeg på klassisk ble jeg ikke imponert men fikk mistanke om at det skyldtes Denon. Litt kablebyttet og det ble en helt annen klasse på konsertgjengivelsen. Denon for rock, Tact for klassisk! det sier litt om hvordan man kan bli lurt av elektronikken. B&W er veldig nøytal og detaljert med en litt fremtonet mellomtone. HT blir borte i lydbildet. Den spilte min dårlige tekniske CD best av de jeg har hørt.