K
kbwh
Gjest
Joda, 40kg også, men det er vel lytteinntrykket som teller, cosmos?
Ikke noe problem med 90w på focus 220! den har en driftseffekt på 87db, og ligger nesten flatt på 4ohm, det er en ganske lett belastning.MEGET underholdende tråd AntonX!!
Blir spennende å følge med på hva som blir valget ditt.
Når det gjelder Usher:
Pass på at de modellene du hører er ordentlig innspillte.
De kan være svært så "harske" før de har fått det nødvendige antall timer musikk.
Denne:
http://www.usheraudio.com/speaker-CP-730.html
Spiller så bra med 25 watt ren klasse A, at det er rent ufattelig. Den takker også hjertelig for 250 watt, og kvitterer med trøkk på det!
Er ellers jævli imponert over din grundige gjennomgang, og tror du kommer fint i mål her!
Jeg ville vært litt bekymret for "kun" 90w til Focus 220, men får du lytte til dem med din Creek så vil du jo finne ut om det fungerer.
Fortsatt lykke til!!
Mvh
Rolf-Inge
Han sier at han spiler mest Jazz. Jeg tenkte med én gang da jeg hørte Proac D 15 at denne var mest egnet for jazz. Studio 140 har 2 basselementer og vil vel spille rock bedre.Fant denne på Audigon
http://learn.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?cspkr&1133280597&read&3&4&5
Smak og behag som sagt.
Jeg har nok over årenes løp vært bort i alle merkene du har hørt, men ikke alle modellene.Du har samme filosofi som meg Bamsemann.
Har du hørt de andre jeg vurderer forresten? Forundrer meg noen ganger at enkelte skriver mye her uten å ha hørt så mange merker. Jeg skrev mye positivt om SA i begynnelsen men nå har jeg en bredere erfaring slik at utsagnene kan bli mere korrekte. Det jeg nå la merke til hos System Audio var ikke helt den samme som første gang jeg hørte dem(første lytt etter en laaang pause med bare interesse for musikk).
Det hørtes jo enkelt ut ;DHan sier at han spiler mest Jazz. Jeg tenkte med én gang da jeg hørte Proac D 15 at denne var mest egnet for jazz. Studio 140 har 2 basselementer og vil vel spille rock bedre.
Concerto Domus spille høyere enn DC3? DC3 kan spille så høyt du vil, bare man har en litt strømsterk forsterker. Domus serien til Sonus er ikke egnet til å spille særlig høyt. Det er i hvert fall min erfaring, og jeg mener en relativt samlet hifi-presse har merket seg hvordan Domus 6,5" lett låter "stressa" når man drar på litt.Det er litt av et prosjekt du har gående her, Antonx!
Jeg har fått demonstrert Usher 6311 en gang med Electrocompanietelektronikk. Usher er slank (men går dypt) og 'companiet er (snill jeg, skriver ikke oppblåst) varmtklingende.
Prinsipielt spiller to 6,5" høyere enn en, men en Sf Concerto Domus spiller ifølge Stereoplay allikevel høyere, dypere og mer følsomt enn en Tannoy Eyris DC3. Mange parametre i høyttalerkonstuksjon (og den Eyrisen har sikkert sine kvaliteter den også).
Kan være enig i at gitaren på "Acoustic Live" låter nærere og tilsynelatende mer detaljert enn i virkelig live. Men, dersom man har hørt Nils live (det er faktisk ikke mer enn et par-tre uker siden jeg hadde gleden av det), så oppfatter man at det faktisk er sånn gitaren låter på hans konserter. Det har vel med mikrofonplassering med mer å gjøre. "Korrekt", muligens ikke, men fasinerende, ja, synes jeg.Apropos nøytral lyd, jeg fikk akkurat Nils Lofgren - Acousic Live i hus. Jeg skaffet den fordi så mange skryter av kvaliteten.
Den fikk meg til å tenke på Dynaudio Contour S3.4 som jeg ikke syntes låt særlig nøytral. Visst låter det utrolig detaljtikt, stort og åpent men er det slik en gitar låter? Jeg kan ikke huske at noen gitarer jeg har hørt live låter slik. Lar mange seg smigre av "overdrevet detaljrikdom/skarphet"? Bryr vi oss ikke om det låter så korrekt bare det låter fett?
Selv vil jeg at det skal låte naturlig men helt nøytalt blir kanskje litt kjedelig. Kanskje er det derfor jeg karakteriserte Linn som kjedelig. En snev av varme og glød som Creek byr på kan jeg godt like.
Uansett blir vurderinger av hvilke merker som er best være avhengig av hvor mye vi godtar av krydderi tror jeg.
Hvis du skal på lytterunde i morgen, så ring meg gjerne på 951 25300 hvis du vil ha selskap. Blir Oslo turist i morgen, og har hele dagen til hifi butikk besøk.Jeg hører gjerne Patos om de har den inne. Er nok litt forutinntatt her :-/
Sist HIFI &Musikk fikk focus 110 6 av 10 på lydSkal ihvertfall innom NAT å høre focus 110.
Etter det jeg har sett og hørt om Dynaudio, er det typisk dem at de enten får nesegruse beundrere, som meg selv og tydeligvis også Bamsemann, eller at de faller gjennom på enkelte tester - og det skjer gjerne fordi høyttalerne ikke er skikkelig innspilt eller er testet med en for svak forsterker. Dynaudio trenger mye kraft og mye innspillingstid, men når det er på plass... GÅTTABANEN!!!Sist HIFI &Musikk fikk focus 110 6 av 10 på lyd
Monitor Audio Gold Signatur 10 fikk 10 av 10 på lyd
Det er rart med denne smaken![]()
ikke sant Bamsemann ;D
Spørs om ikke Creeken blir for svak der også?Rakk ikke å høre Usher men kommer tilbake til den.
Ha, ha Her tapte du!!!! ;DHvis noen lager en avstemning på hva Antonx ender opp med, da stemmer jeg på Focus 220Lykke til, Antonx!
Nå har jo dynaudio vært testvinner i hi fi og musikk gang på gang, så dette var jo rart.Sist HIFI &Musikk fikk focus 110 6 av 10 på lyd
Monitor Audio Gold Signatur 10 fikk 10 av 10 på lyd
Det er rart med denne smaken![]()
ikke sant Bamsemann ;D
kødder du, 1stk 5.1/4" tyngre enn 2stk 6.5" ?Husk at jeg driver 110 med creeken, den har en driftseffekt på 85db, en tyngre last enn 220.