Hvorfor har du problemer med å akseptere blindtester? Det eneste de kan fastslå konklusivt er "Det er hørbar forskjell". Noe annet kan de ikke fastslå bestemt. Ville det være et problematisk resultat for deg?Roysen skrev:Jeg har til gode å se en blindtest jeg vil akseptere som god nok til å kunne benyttes som bevismateriale for noe som helst. Om man ikke stoler på egne ører og tviler på om det man hører eller andre hører er placebo til enhver tid er rett instans en psykolog etter min mening. Placebo kan kun bekrefte en forutinntathet. Om lydopplevelsen er en annen enn den du forventet er det ikke placebo som er årsaken.
Forøvrig er ikke placebo et problem før man velger å stole på ørene sine. Placebo øker ofte i takt med prisen på utstyret og troen på seg selv.
Måleteknikken har vært rettesnor for alle kvalitative fremskritt man har gjort innen utvikling av lydutstyr siden det hele startet med Edison. Hvordan kan du med viten og vilje velge å fremstille deg selv som dette ved å forsøke å idiotforklare målinger? Tror du at du kan høre forskjell på to komponenter som måler helt likt?Roysen skrev:Forøvrig tar du også feil med hensyn på transparens. Ingen komponent er helt transparent. De som er så nære transparent man kommer med dagens teknologi kan låte svært forskjellig. Om man ikke ønsker å bruke ørene for å vurdere et produkt man skal benytte for å lytte til lyd og musikk forstår jeg svært lite. Mener du at når du skal kjøpe en ny kompoenet foretar blindtesting og ser på målinger i stedet for å vurdere den subjektive lydkvaliteten? I så fall tar jeg av meg hatten for deg. Vi kan i så fall kanksje bytte likt. Jeg kjøper måleutstyr til deg og du gir meg all musiken din. Den har du vel ikke brukt for likevel?