Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Ulf-B skrev:
    Jeg er ikke uenig med deg i det - på ingen måte. Problemet er at ting henger sammen. Når jeg har kjøpt de perfekte høyttalerne - hva nå det måtte være - og den perfekte akustikken, kan det likevel være mye å hente på resten av hifi-kjeden. I og for seg kan det godt hende at mange har det som meg - jeg har de høyttalerne jeg har, og de står der de står, og that's it. OK - så flikker jeg litt på hifi-kjeden min på min måte. Prøver en annen kilde, en annen forsterker, kan hende også andre kabler - og er takknemlig for ethvert lite fremskritt som - rent subjektivt - representerer value for money.
    Jeg liker å ta med effekttrinnet og eventuell romkorreksjon i den sammenhengen, men hva når rom, høyttalere, romkorreksjon og effektforsterkere er perfekte? Er det ikke egentlig først da du kan si noe som helst av nytteverdi om kvaliteten på for eksempel kilden?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Nå har du mistet meg igjen.

    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh
    Prøver du å finne svaret på noe du ikke forstår i åpningsinnlegget eller prøver du å sette meg fast? Beklager hvis det ikke er tydelig nok. Tror dog de fleste forstår innholdet.

    Men jeg ser ikke noe som skulle gjøre at vi komme videre. For Roysen og andre er det hva som låter best i eget anlegg som bestemmer hvilke produkt som er best. I min verden er det transparent som definisjonen på kvalitet og den er såvidt jeg vet målbar. Se igjen linken til LTS:
    http://www.lts.a.se/FAQ/Begreppenfärgningochtransparens/tabid/111/Default.aspx

    Roysen: Det har vært postet mange linker til blindtester. Tror uansett ikke det interesser deg. Og så lenge vi ikke er enige om hva som en kvalitet i en komponent, så kommer vi ikke videre. Da diskuterer vi utifra ulike ståsteder og må bare akseptere det.
    Jeg har tatt utgangspunkt i åpningsinnlegget ditt Orso.

    Deretter har jeg forsøkt å få et svar ut av deg som konkretiserer det du skriver der. Hittil har du vært rimelig klar, og nå blir du plutselig ullen og unnvikende.

    Når du skriver at du bare legger vekt på de målbare parametrene mhp. lydkvalitet, trenger jeg ikke å være lynende intelligent for å bli nysgjerrig på hvilke du mener at det er. Særlig når du uttrykkelig skriver at det er kun de som betyr noe.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Nå har du mistet meg igjen.

    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh

    Men jeg ser ikke noe som skulle gjøre at vi komme videre. For Roysen og andre er det hva som låter best i eget anlegg som bestemmer hvilke produkt som er best. I min verden er det transparent som definisjonen på kvalitet og den er såvidt jeg vet målbar.
    Er ikke det et poeng? I ens eget anlegg ? Jeg gir da blanke i hvordan hvordan en komponent lyder hos deg orso hvis den ikke samfaller med mine preferanser for lyd HJEMME HOS MEG selv.. . Å lese seg til en hobby som dreier seg om lytting er uansett temmlig på trynet... Og for å få din "transparante" lyd har du ikke hatt større fokus på akustikk enn på kilde utifra egne utsagn orso ??
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    nb skrev:
    Voff skrev:
    Ikke bare det, men etter at et punkt er nådd betaler du for mer enn bare produktets ytelse. High-end er i så måte ikke forskjellig fra dyre biler, klokker eller hva det måtte være. Du betaler også for ekslusivitet, håndarbeid, design, dyre materialer etc. Og det er det ingenting galt med. Jeg er ekstremt glad i produkter som er bygd for å overleve en atomkrig....
    Kjøper du en Audi Q7 og slenger på adaptiv cruisekontroll og skinnseter betaler du like mye for det ekstrautstyret som det har kostet Audi å produsere hele bilen (dvs rundt 80-90.000 kroner). Av en eller annen grunn ser det ut til at enkelte mener at lignende mekanismer er fraværende innen HiFi - det ville i så fall være den eneste luksusbransjen i verden hvor så er tilfelle.

    Kjøper man smal og dyr HiFi betales det primært for småskala håndproduksjon i et høykostland og ineffektiv distribusjon, ikke for teknisk perfeksjon eller banebrytende kretsløsninger. Ikke at produsenten nødvendigvis blir rik av det (snarere det motsatte vil jeg tro). Prøv selv, bygg en dings for hånd og gang timer brukt med rundt 400 kroner bare for å få et estimat på arbeidskosten ved en slik en.
    Når vi snakker om det dyreste innen hifi så er vel saken den at man kjøper bare ekstrautstyret og ikke selve bilen med dertil gjeldende prismekanismer.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Nå har du mistet meg igjen.

    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh
    Roysen: Det har vært postet mange linker til blindtester. Tror uansett ikke det interesser deg. Og så lenge vi ikke er enige om hva som en kvalitet i en komponent, så kommer vi ikke videre. Da diskuterer vi utifra ulike ståsteder og må bare akseptere det.
    Jeg har til gode å se en blindtest jeg vil akseptere som god nok til å kunne benyttes som bevismateriale for noe som helst. Om man ikke stoler på egne ører og tviler på om det man hører eller andre hører er placebo til enhver tid er rett instans en psykolog etter min mening. Placebo kan kun bekrefte en forutinntathet. Om lydopplevelsen er en annen enn den du forventet er det ikke placebo som er årsaken.

    Forøvrig tar du også feil med hensyn på transparens. Ingen komponent er helt transparent. De som er så nære transparent man kommer med dagens teknologi kan låte svært forskjellig. Om man ikke ønsker å bruke ørene for å vurdere et produkt man skal benytte for å lytte til lyd og musikk forstår jeg svært lite. Mener du at når du skal kjøpe en ny kompoenet foretar blindtesting og ser på målinger i stedet for å vurdere den subjektive lydkvaliteten? I så fall tar jeg av meg hatten for deg. Vi kan i så fall kanksje bytte likt. Jeg kjøper måleutstyr til deg og du gir meg all musiken din. Den har du vel ikke brukt for likevel?

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh
    Du finnes f.eks målinger av lydkort i SoundOnSound tkr. Jeg har nevnt støygulvet. Hvordan målinger utføres kan jeg lite om, men jeg ser og leser at det målbart. I tillegg tror på hørbare tester alá det LTS utfører. Jamfør dette, men det gjelder hovedsakelig forsterkere:
    http://www.lts.a.se/Teknik/SnabbguidetillFElyssning/tabid/81/Default.aspx

    Hva som matcher best i systemet av fargete kilder, synes jeg blir en annen debatt. Transparent er min referanse for lydkvalitet på en kilde.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Er ikke det et poeng? I ens eget anlegg ? Jeg gir da blanke i hvordan hvordan en komponent lyder hos deg orso hvis den ikke samfaller med mine preferanser for lyd HJEMME HOS MEG selv.. . Å lese seg til en hobby som dreier seg om lytting er uansett temmlig på trynet... Og for å få din "transparante" lyd har du ikke hatt større fokus på akustikk enn på kilde utifra egne utsagn orso ??
    Ikke hvis vi skal diskutere kvalitative forskjeller. Da må vi ha en eller annen referanse. Hvis du synes det er rævnende likegyldig, så forstår jeg ikke hvorfor du deltar i debatten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    BT skrev:
    Jeg kjøper for øvrig ikke påstanden om at jevn frekvensprespons er det viktigste. Jeg tror mange vil oppleve at detaljeringsgrad og dynamikk er vel så viktig for opplevelsen. Men det er jo umulig å sammenligne slike parametre siden det er summen av alle parametre som gir totalopplevelsen.
    I all vesentlighet ligger jo også de parametrene begravet i frekvensgangen. Saken er ofte den at når folk snakker om parametre de normalt ikke assosierer med frekvensgangen så er det allikevel den de snakker om.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh
    Hva som matcher best i systemet av fargete kilder, synes jeg blir en annen debatt. Transparent er min referanse for lydkvalitet på en kilde.
    Fullstendig transparens finnes ikke Orso. Så da er vi straks over i den andre debatten du nevner likevel.

    Mvh
    Roysen
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Er ikke det et poeng? I ens eget anlegg ? Jeg gir da blanke i hvordan hvordan en komponent lyder hos deg orso hvis den ikke samfaller med mine preferanser for lyd HJEMME HOS MEG selv.. . Å lese seg til en hobby som dreier seg om lytting er uansett temmlig på trynet... Og for å få din "transparante" lyd har du ikke hatt større fokus på akustikk enn på kilde utifra egne utsagn orso ??
    Ikke hvis vi skal diskutere kvalitative forskjeller. Da må vi ha en eller annen referanse. Hvis du synes det er rævnende likegyldig, så forstår jeg ikke hvorfor du deltar i debatten.
    Så forklar konkret hva denne referansen som er almenngyldig til alle anlegg i dette land ? Hva er din fasit ?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Hvilke målbare parametre er det du tenker på?

    mvh
    Du finnes f.eks målinger av lydkort i SoundOnSound tkr. Jeg har nevnt støygulvet. Hvordan målinger utføres kan jeg lite om, men jeg ser og leser at det målbart. I tillegg tror på hørbare tester alá det LTS utfører. Jamfør dette, men det gjelder hovedsakelig forsterkere:
    http://www.lts.a.se/Teknik/SnabbguidetillFElyssning/tabid/81/Default.aspx

    Hva som matcher best i systemet av fargete kilder, synes jeg blir en annen debatt. Transparent er min referanse for lydkvalitet på en kilde.
    Har for moro skyld vært innom linken din for transparens. Fant ikke en eneste måling der.

    Du står på trykk her med påstanden at det kun er målbare parametre som betyr noe. De er din ledetråd for lydkvalitet.

    Nå forteller du meg at du ikke vet hvilke parametre det er? Vet du ikke hva slags målinger som forteller hvor god en komponent er? Er det bare støygulv som betyr noe??

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    tkr skrev:
    Nå forteller du meg at du ikke vet hvilke parametre det er? Vet du ikke hva slags målinger som forteller hvor god en komponent er? Er det bare støygulv som betyr noe??
    Jevn frekvensgang regnes vel som viktig(st). Frekvensgangen i en vanlig norsk stue hvor det er plassert et high-end eller budsjettanelgg ser sannsynligvis ut som noe i nærheten av hva du ville fått om du lot en apekatt gå amokk på en 30-bånds equalizer. "All" elekronikk har snorrett frekvensgang sammenlignet med hva som skjer når det kommer lyd ut av høyttalerene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Forøvrig tar du også feil med hensyn på transparens. Ingen komponent er helt transparent. De som er så nære transparent man kommer med dagens teknologi kan låte svært forskjellig.
    Javel? Fordi du har opplevd det i eget anlegg? Eller kanskje til og med i et ukjent anlegg? Du kommer med krasse uttalelser om et enkelt sprer vranglære og synsing. Er det ikke da på tide at du kommer med god bevisbyrde for det du hevder her?

    Roysen skrev:
    Om man ikke ønsker å bruke ørene for å vurdere et produkt man skal benytte for å lytte til lyd og musikk forstår jeg svært lite. Mener du at når du skal kjøpe en ny kompoenet foretar blindtesting og ser på målinger i stedet for å vurdere den subjektive lydkvaliteten? I så fall tar jeg av meg hatten for deg. Vi kan i så fall kanksje bytte likt. Jeg kjøper måleutstyr til deg og du gir meg all musiken din. Den har du vel ikke brukt for likevel?

    Mvh
    Roysen
    Nå beveger du deg igjen over på matching og hva som folk foretrekker i egne anlegg. Selvsagt er det som betyr noe for enhver, men skal vi diskutere hva som er bedre må vi ha noe objektivt å forholde oss til. Dersom du finner det uinteressant, så er det vel ingen grunn til å debatere og utelukkende teste selv i eget anlegg.
    Ønsker man derimot en kilde som er så transparent som den kan bli, så er målinger et glimrende utgangspunkt.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Forøvrig tar du også feil med hensyn på transparens. Ingen komponent er helt transparent. De som er så nære transparent man kommer med dagens teknologi kan låte svært forskjellig.
    Javel? Fordi du har opplevd det i eget anlegg? Eller kanskje til og med i et ukjent anlegg? Du kommer med krasse uttalelser om et enkelt sprer vranglære og synsing. Er det ikke da på tide at du kommer med god bevisbyrde for det du hevder her?

    Roysen skrev:
    Om man ikke ønsker å bruke ørene for å vurdere et produkt man skal benytte for å lytte til lyd og musikk forstår jeg svært lite. Mener du at når du skal kjøpe en ny kompoenet foretar blindtesting og ser på målinger i stedet for å vurdere den subjektive lydkvaliteten? I så fall tar jeg av meg hatten for deg. Vi kan i så fall kanksje bytte likt. Jeg kjøper måleutstyr til deg og du gir meg all musiken din. Den har du vel ikke brukt for likevel?

    Mvh
    Roysen
    Nå beveger du deg igjen over på matching og hva som folk foretrekker i egne anlegg. Selvsagt er det som betyr noe for enhver, men skal vi diskutere hva som er bedre må vi ha noe objektivt å forholde oss til. Dersom du finner det uinteressant, så er det vel ingen grunn til å debatere og utelukkende teste selv i eget anlegg.
    Ønsker man derimot en kilde som er så transparent som den kan bli, så er målinger et glimrende utgangspunkt.
    Jeg har ingen problemer med å bevise noe som helst for deg. Bare ta turen hit du så skal jeg bevise dette for deg.

    Med hensyn på det neste punktet handler det i mindre grad om matching enn om personlige preferanser. Det er ikke mulig å finne en objektiv referanse på om vafler er bedre med sukker og smør eller med rømme og syltetøy. Det må bli hver enkelt sin vurdering.

    Det finnes ikke absolutt transparente komponenter. Det er gjort kompromisser i alle sammen, alt etter hva produsenten mener er viktigst og av kostnadsmessige hensyn. Av den grunn vil du i dagens marked ikke kunne finne den referanse komponeten du leter samme hvor mye eller lite du betaler. Defor er vi da inne på smak og bahag sammen med matching for å finne hvilke kompromisser som passer hver enkelt best. Det er også disse kompromissene som utgjør forskjellene vi nå diskuterer som det ikke er noe poeng i å diskuetere. Vi vet at ingen komponenter er absolutt transparente og at produsentene har gjort ulike kompromisser. Av den grunn både måler og lyder de ulikt.

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Å spre vranglære og feilaktigheter basert på synsing er ikke til fordel for utbredelsen av hobbien. Det er det jeg engasjerer meg i.
    Hvordan kan du vite at det er alle de andre som tar feil og du som har forstått det vesentlige?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.185
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    ....
    På dette punktet tror jeg ikke det finnes noen fasit. Noen ønsker virkelighetsnærhet, andre søker best mulig opplevelser.
    Poenget er ikke om det er noen fasit, men at «vi» i argumentasjonen og bedømmingen av utstyret bør bli flinkere til å skille mellom mest mulig «usminket» reproduksjon og det den enkelte av oss ønsker av «sminke» for å passe preferansene.

    mvh
    KJ
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Å spre vranglære og feilaktigheter basert på synsing er ikke til fordel for utbredelsen av hobbien. Det er det jeg engasjerer meg i.
    Hvordan kan du vite at det er alle de andre som tar feil og du som har forstått det vesentlige?
    Fordi jeg har erfaringer som ballast i det jeg uttaler meg om. I denne debatten har motparten (Orso) kun synsing og tro å basere seg på.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    Har for moro skyld vært innom linken din for transparens. Fant ikke en eneste måling der.

    Du står på trykk her med påstanden at det kun er målbare parametre som betyr noe. De er din ledetråd for lydkvalitet.

    Nå forteller du meg at du ikke vet hvilke parametre det er? Vet du ikke hva slags målinger som forteller hvor god en komponent er? Er det bare støygulv som betyr noe??

    mvh
    Alle referanse DACer fra de annerkjente selskapene har produkter som måler mer enn bra nok tkr. Flaggskipene av chiper har målinger som er bedre enn hva som hørbart på flere områder. Skal du ha mer konkret info om dette, så må få det fra andre enn meg. For meg holder det og vite at det måler bra nok i forhold til hva som er hørbart. Og nesten alle lydkort og DACer i den prisklassen jeg har nevnt, bruker innmat som holder et slikt nivå. De aller rimeligste greien bruker derimot chiper med dårligere specs. Disse låter ikke like bra. Mer innelukket er kanskje det beste beskrivelsen jeg kan gi. I tillegg spiller nok PSU og oppbygning en del, men det er annerkjente prinsipper.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KJ skrev:
    BT skrev:
    ....
    På dette punktet tror jeg ikke det finnes noen fasit. Noen ønsker virkelighetsnærhet, andre søker best mulig opplevelser.
    Poenget er ikke om det er noen fasit, men at «vi» i argumentasjonen og bedømmingen av utstyret bør bli flinkere til å skille mellom mest mulig «usminket» reproduksjon og det den enkelte av oss ønsker av «sminke» for å passe preferansene.

    mvh
    KJ
    Jeg vil påstå at det ikke er så enkelt som det. Hadde vi hatt absolutt transparente komponenter hadde du nok hatt et godt poeng. I den virkelige verden må vi nok alle som en velge blant "sminket" utstyr i større eller mindre grad. Vi må altså stole på sansene for å kunne velge hvilke kompromisser vi har minst imot samme om vi har absolutt transparens som referanse eller ikke.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    tkr skrev:
    Nå forteller du meg at du ikke vet hvilke parametre det er? Vet du ikke hva slags målinger som forteller hvor god en komponent er? Er det bare støygulv som betyr noe??
    Jevn frekvensgang regnes vel som viktig(st). Frekvensgangen i en vanlig norsk stue hvor det er plassert et high-end eller budsjettanelgg ser sannsynligvis ut som noe i nærheten av hva du ville fått om du lot en apekatt gå amokk på en 30-bånds equalizer. "All" elekronikk har snorrett frekvensgang sammenlignet med hva som skjer når det kommer lyd ut av høyttalerene.
    Åpningsinnlegget nevner cd-spillere og kilder. I lys av det jeg har uthevet her:
    Er det din, og muligens Orsos, mening at man kan skille på kvalitetene mellom to cd- spillere på grunnlag av disse to målbare parametrene?

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    tkr skrev:
    Har for moro skyld vært innom linken din for transparens. Fant ikke en eneste måling der.

    Du står på trykk her med påstanden at det kun er målbare parametre som betyr noe. De er din ledetråd for lydkvalitet.

    Nå forteller du meg at du ikke vet hvilke parametre det er? Vet du ikke hva slags målinger som forteller hvor god en komponent er? Er det bare støygulv som betyr noe??

    mvh
    Alle referanse DACer fra de annerkjente selskapene har produkter som måler mer enn bra nok tkr. Flaggskipene av chiper har målinger som er bedre enn hva som hørbart på flere områder. Skal du ha mer konkret info om dette, så må få det fra andre enn meg. For meg holder det og vite at det måler bra nok i forhold til hva som er hørbart. Og nesten alle lydkort og DACer i den prisklassen jeg har nevnt, bruker innmat som holder et slikt nivå. De aller rimeligste greien bruker derimot chiper med dårligere specs. Disse låter ikke like bra. Mer innelukket er kanskje det beste beskrivelsen jeg kan gi. I tillegg spiller nok PSU og oppbygning en del, men det er annerkjente prinsipper.
    Påstår du at referanse DACene fra de annerkjente selskapene måler perfekt på alle punkter og at det ikke er mer å hente på DAC design som gir hørbare forskjeller?

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Må si jeg synes det er påfallende mange med veldig kostabre oppsett som har seriøse motsettninger mot blindtesting.... Hvis deres smak er så overtruffen hva kvalitet angår burde det være plankekjøring å delta på slike tester...????

    Det ble et lite sidespor... Beklager...

    mvh
    Jeg har intet mot gode blindtester. Jeg har dog til gode å se en slik gjennomført. Jeg har skissert hvordan jeg mener en slik kan gjennomføres for at den kan aksepteres som en fasit, men jeg har aldri sett noen som er gjennmført på en slik måte.

    Mvh
    Roysen
    Du har jo en relativt tung meningsmotbør, hvorfor gjennomfører du ikke slike tester selv, dokumenterer dem skikkelig og nyter høy anseelse i ettertid?
    Jeg tror nok ikke meningsmotbøren er så stor som du skal ha det til. De fleste gidder imidlertid ikke å engasjere seg. De testene du etterspør er på trappene.

    Mvh
    Roysen
    Skal du ta alle som ikke uttaler seg i sakens sammenheng til inntekt for din sak og således presentere et statistisk bilde som viser at "ja til CD-spillere til over en halv mill"-siden vinner med 5 mill mot 5 personer?

    Jeg spurte datteren min på snart 5 hva hun mener, hun viste seg å være untaket som bekrefter regelen, så da er det vel bare å bøye seg for flertallet...
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Må si jeg synes det er påfallende mange med veldig kostabre oppsett som har seriøse motsettninger mot blindtesting.... Hvis deres smak er så overtruffen hva kvalitet angår burde det være plankekjøring å delta på slike tester...????

    Det ble et lite sidespor... Beklager...

    mvh
    Jeg har intet mot gode blindtester. Jeg har dog til gode å se en slik gjennomført. Jeg har skissert hvordan jeg mener en slik kan gjennomføres for at den kan aksepteres som en fasit, men jeg har aldri sett noen som er gjennmført på en slik måte.

    Mvh
    Roysen
    Du har jo en relativt tung meningsmotbør, hvorfor gjennomfører du ikke slike tester selv, dokumenterer dem skikkelig og nyter høy anseelse i ettertid?
    Jeg tror nok ikke meningsmotbøren er så stor som du skal ha det til. De fleste gidder imidlertid ikke å engasjere seg. De testene du etterspør er på trappene.

    Mvh
    Roysen
    Skal du ta alle som ikke uttaler seg i sakens sammenheng til inntekt for din sak og således presentere et statistisk bilde som viser at "ja til CD-spillere til over en halv mill"-siden vinner med 5 mill mot 5 personer?

    Jeg spurte datteren min på snart 5 hva hun mener, hun viste seg å være untaket som bekrefter regelen, så da er det vel bare å bøye seg for flertallet...
    Ja, ja. Har du flere gode argumenter å komme med? Jeg har selvsagt kjennskap til en del som mener det samme men som ikke gidder å engasjere seg i slike diskusjoner på dette forumet.

    Jeg er forresten nysgjerrig på hva du mener med "Ja til CD spillere til en halv mill"? Jeg har ikke på noen som helst måte argumentert for at jeg synes prisen er hva den burde være. Det jeg har argumentert for er at det er en generell sammenheng mellom pris og kvalitet.

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Poenget er vel at man ikke kan måle hva som er god lyd. I hvert fall ikke ennå. Det er ingen eksakt vitenskap. Ørene må til for å finne ut av det. Å skulle gå vitenskapelig til verks for å finne ut hva som er best blir helt meningsløst. Om det er forskjell eller ikke er noe helt annet, men til og med der sliter vi med å komme til en enighet om metoder som er nøyaktige nok.

    Mvh
    Roysen
    Jo, man kan fint måle hva som er bra og hva som er mindre bra. Så bruker man ørene til å få bekreftelse på at det man har målt er riktig, og det hører med til de ytterste sjeldenhetene at teori og praksis ikke peker i samme retning.

    Man kan måle på forskjeller som er noe annet enn hva som er bra og ikke bra. Det finnes en rekke eksempler på produkter som måler dårlig, men som subjektivt spiller bra.

    Mvh
    Roysen
    Det finnes produkter som måler dårlig og spiller bra ja, men de spiller ikke like bra som de produktene som ikke måler dårlig. Det er bare med på å understreke hvor dårlig et produkt faktisk kan tillate seg å være før gullørene klarer å høre noe annet enn prislappen.
     
    N

    nb

    Gjest
    tkr skrev:
    Åpningsinnlegget nevner cd-spillere og kilder. I lys av det jeg har uthevet her:
    Er det din, og muligens Orsos, mening at man kan skille på kvalitetene mellom to cd- spillere på grunnlag av disse to parametrene?
    For eksempel er den mediaserversaken til McIntosh objektivt dårligere enn nesten hvasomhelst siden den kun har 14 bits reell oppløsning grunnet virkelig elendige verdier for støy, jitter etc. (Se http://www.stereophile.com/mediaservers/108mac/index5.html). Verdiene var så dårlige at Atkinson dobbeltsjekket at han ikke hadde rippet til mp3 ved en feiltagelse. Den er ikke en gang i stand til å gjengi de tekniske begrensningene i Redbook.

    Det er sikkert nok av fornøyde eiere av en slik en, men teknisk sett er det virkelig elendig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    tkr skrev:
    orso skrev:
    Starter denne tråden etter en diskusjon jeg og Roysen har hatt.

    Hva mener vi. Blir CD spillere og kilder bare bedre og bedre jo høyere prisen er? Eller når man et punkt hvor det flater ut og hvor er i så fall denne grensen?

    Og kan relativt rimelige lydkort fra proff verden eller rene DACer spise kirsebær med de beste CD spillerne?
    Tror nesten at vi tar en liten runde tilbake til åpningsinnlegget:

    -Akkurat hva mener du med "bedre", Orso? 1) Er det bedre målbare parametre?
    2) Er det bedre byggekvalitet?
    3) Er det mer brukevennlig?
    4) Bedre support, bedre garantier?
    5) Mer stabil drift?

    -Og, når vi først er i gang, hva mener du med "relativt rimelig"? Rimelig ift. hva? Beløpsgrense?

    mvh
    Jeg mener bedre på målbare parametre. Laver støygulv er et eksempel på det. Her er det f.eks forskjeller på ulike DAC chiper.

    Relativt rimelige lydkort kan være T.C Electronic Konnekt 24D og Lynx Two-B. Vi snakker da om lydkort i ca. 5-10k klassen. Ofte er antall utganger, utganger og funksjoner avgjørende for prisen.

    Med rene hifi DACer virker som om prisen ofte er litt høyere. Jeg regner med det hovedsakelig skyldes dyrere kabinett og at det selges i mindre format. La oss si 10-15k for en tokanals hifi DAC, men tror helt klart det finnes billigere som gir high-end lyd.
    Jeg tror jeg skjønner hvorfor dette blir en helt meningsløs diskusjon. Du bruker CD-spillere til å måle om om utgangssingalet er identisk med det som er lagret på platen, mens jeg benytter CD-spillere til å gjengi musikk som jeg lytter til. Da blir det selvsagt en mismatch i hva du og jeg oppfatter som bra, bra nok og tilnærmet null forskjell. Jeg tror de aller fleste er i den siste kategorien og bryr seg mest om hvordan spilleren utfører denne funksjonaliteten. Kos deg med målingene.

    Mvh
    Roysen
    Jeg forstår, det som ligger på platen er med andre ord godt nok for Orso, men ikke for deg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Jeg kan ikke fri meg fra å nevne Edge Gcd tråden...
    Er ikke den et bevis Roysen på, at i øvre prissegmentet lyttes det med overvekt på brand og pris eller påstår du at Denon spilleren hadde blitt tilgodesett med samme skussmål..

    mvh
    Edge spilleren er bevis på at det finnes unntak. Den er overhode ikke noe bevis på at dette er regelen.

    Mvh
    Roysen
    Den ble jo ikke sett på som et unntak før den ble avslørt til minste detalj. Vil det være slik med alle produkter at de er på topp helt til de er blitt avslørt, og da er plutselig alle dyre produkter blitt unntak?
    Jeg har aldri hørt spilleren og har aldri hatt noen formening om den er topp eller ei.

    Mvh
    Roysen
    Hva med denne Goldmund/Panasonic-BD -spilleren du forsvarte så svetten rant? Var det den som var unntaket som bekreftet regelen?
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Hva med denne Goldmund/Panasonic-BD -spilleren du forsvarte så svetten rant? Var det den som var unntaket som bekreftet regelen?
    Det var verdens eneste BluRay-spiller som var beregnet på musikk (det finnes så mange titler, må vite), ikke på film.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    impulse skrev:
    Jeg har hørt relativt mye i årenes og ørenes løp,og må si at det som oftest (desverre!) er en klar sammenheng mellom pris og ytelse. Dette bekreftes forøvrig igjen og igjen ved gruppetester og lengre lytteseanser over fidelitys referanserigg. Den definitivt beste CD-spilleren jeg har hørt, APL-maskinen som ble omtalt for noen numre siden, er også den klart dyreste. For meg flyttet den fullstendig grensene for hva man kan forvente av CD-mediet.
    Jeg har litt lyst til å invitere et par fra Fidelitys redaksjon hit sammmen med SAL og hans APL, så har vi fire relativt dyre digitale avspillere her. Jeg kjenner SAL godt, så jeg er temmelig sikker på at han stiller opp. Samtidig kan Fidelitys redaksjon bringe med seg samme antall budsjettmodeller. Så kan vi teste. Hva sier du Impulse? Tar dere utfordringen? Jeg er lei alle spekulasjoner om dette temaet. Det er på tide å bevise noe.

    Edit: Jeg tenker da på at vi bør kunne bevise en relativt grei sammenheng mellom pris og lydkvalitet på digital spillere som vi begge synes enige om.

    Mvh
    Roysen
    Hva blir nytteverdien av å sette et panel som alle fra før av er av den oppfatning at det er kun svært kostbare ting som "når helt opp" til å teste om en slik påstand stemmer? Jeg forventer ikke akkurat at Stoltenberg dukker opp på TV i kveld og proklamerer at han etter nærmere ettertanke har funnet ut at FRP sin politikk er riktig og AP sin er feil for å si det sånn...
    Det vil være full anleding til å la være å lese en slik test selvsagt.....

    Mvh
    Roysen
    Slik du skrev det hørtes det ut som om du var på vei til å bringe noe nytt og interessant under solen. Hva er vitsen med å gjøre en verdiløs test?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    tkr skrev:
    Åpningsinnlegget nevner cd-spillere og kilder. I lys av det jeg har uthevet her:
    Er det din, og muligens Orsos, mening at man kan skille på kvalitetene mellom to cd- spillere på grunnlag av disse to parametrene?
    For eksempel er den mediaserversaken til McIntosh objektivt dårligere enn nesten hvasomhelst siden den kun har 14 bits reell oppløsning grunnet virkelig elendige verdier for støy, jitter etc. (Se http://www.stereophile.com/mediaservers/108mac/index5.html). Verdiene var så dårlige at Atkinson dobbeltsjekket at han ikke hadde rippet til mp3 ved en feiltagelse.

    Det er sikkert nok av fornøyde eiere av en slik en, men teknisk sett er det virkelig elendig.
    Det var ikke det jeg spurte deg om. En gang til:

    Er det din mening at man kan skille på kvaliteten til to cd- spillere på grunnlag av støygulv og frekvensgang?

    mvh

    Edit: Og i så fall, hvor mange vil falle ut p.g.a. utilstrekkelige ytelser?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.185
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    ...
    Jeg vil påstå at det ikke er så enkelt som det. Hadde vi hatt absolutt transparente komponenter hadde du nok hatt et godt poeng. I den virkelige verden må vi nok alle som en velge blant "sminket" utstyr i større eller mindre grad. Vi må altså stole på sansene for å kunne velge hvilke kompromisser vi har minst imot samme om vi har absolutt transparens som referanse eller ikke.
    ...
    Det er ikke så vanskelig å bruke ørene til dette, men det krever en fast og rigid testprosedyre. Likevel blir tilnærminger til å bedømme graden av sminke møtt med tildels sterk motbør fra dem som ikke liker resultatene - jf. F/E-testen til LTS som er linket til lengre opp i tråden. For min del er det mer enn godt nok at det ikke er lydlig forskjell på signalet som sendes inn i en dings, og det signalet som kommer ut (korigert for forskjeller i nivå og format). Så kan man heller bruke hensiktsmessige verktøy for å tilsette en smule smike etter behov >> smak og behag.

    mvh
    KJ
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Poenget er vel at man ikke kan måle hva som er god lyd. I hvert fall ikke ennå. Det er ingen eksakt vitenskap. Ørene må til for å finne ut av det. Å skulle gå vitenskapelig til verks for å finne ut hva som er best blir helt meningsløst. Om det er forskjell eller ikke er noe helt annet, men til og med der sliter vi med å komme til en enighet om metoder som er nøyaktige nok.

    Mvh
    Roysen
    Jo, man kan fint måle hva som er bra og hva som er mindre bra. Så bruker man ørene til å få bekreftelse på at det man har målt er riktig, og det hører med til de ytterste sjeldenhetene at teori og praksis ikke peker i samme retning.

    Man kan måle på forskjeller som er noe annet enn hva som er bra og ikke bra. Det finnes en rekke eksempler på produkter som måler dårlig, men som subjektivt spiller bra.

    Mvh
    Roysen
    Det finnes produkter som måler dårlig og spiller bra ja, men de spiller ikke like bra som de produktene som ikke måler dårlig. Det er bare med på å understreke hvor dårlig et produkt faktisk kan tillate seg å være før gullørene klarer å høre noe annet enn prislappen.
    Det finnes eksempler på produkter som måler temmelig dårlig men som lyder helt der oppe som det aller beste flere av de meste kjente gullørene har hørt. Mine erfaringer med noen av disse produktene er at lydkvaliteten var helt i toppklassen.

    Mvh
    Roysen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Kan du da Orso henvise til blindteser som viser at det ikke er noen sammenheng mellom pris og kvalitet og at det ikke er noen forskjell på spillere over 30K?
    En blindtest kan ikke gi et slikt resultat. En blindtest kan kun enten bekrefte at hørbar forskjell eksisterer, eller den kan la spørsmålet forsatt stå åpent.

    Roysen skrev:
    Hva du tror eller synes om kvalitetsforskjeller på highend utstyr kan du spare oss for Orso. Det er ikke interessant da du ikke har noen erfringer med det og kun farer med villfarelser og vranglære.
    Dette er unødvendig Roysen. Barnslig mobbing som dette klarer vi oss uten. Det er ikke en gang hold i det du skriver.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    kan dere være så snill å senke tempoet?

    Innleggene hagler inn raskere enn en stakkar rekker å lese.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Jeg kan ikke fri meg fra å nevne Edge Gcd tråden...
    Er ikke den et bevis Roysen på, at i øvre prissegmentet lyttes det med overvekt på brand og pris eller påstår du at Denon spilleren hadde blitt tilgodesett med samme skussmål..

    mvh
    Edge spilleren er bevis på at det finnes unntak. Den er overhode ikke noe bevis på at dette er regelen.

    Mvh
    Roysen
    Den ble jo ikke sett på som et unntak før den ble avslørt til minste detalj. Vil det være slik med alle produkter at de er på topp helt til de er blitt avslørt, og da er plutselig alle dyre produkter blitt unntak?
    Jeg har aldri hørt spilleren og har aldri hatt noen formening om den er topp eller ei.

    Mvh
    Roysen
    Hva med denne Goldmund/Panasonic-BD -spilleren du forsvarte så svetten rant? Var det den som var unntaket som bekreftet regelen?
    Den Goldmund/Panasonic spilleren det finnes bevis for at har Panasonic innmat har jeg ikke forsvart i særlig stor grad og utgjorde Goldmunds budsjett serie. Altså ikke et godt eksempel. Det produktet jeg forsvarte var toppmodellen og den er det ingen som har noen bevis for at inneholder annet enn et Pansonic drivverk med Panasonic videodel. Audiodelen er ene og alene Goldmunds egen design. Drivverket er forøvrig også modifsert til det ugjenkjennelige.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.637
    Antall liker
    28.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    kan dere være så snill å senke tempoet?

    Innleggene hagler inn raskere enn en stakkar rekker å lese.
    Du går ikke glipp av mye hvis du hopper over noen.
    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    impulse skrev:
    Jeg har hørt relativt mye i årenes og ørenes løp,og må si at det som oftest (desverre!) er en klar sammenheng mellom pris og ytelse. Dette bekreftes forøvrig igjen og igjen ved gruppetester og lengre lytteseanser over fidelitys referanserigg. Den definitivt beste CD-spilleren jeg har hørt, APL-maskinen som ble omtalt for noen numre siden, er også den klart dyreste. For meg flyttet den fullstendig grensene for hva man kan forvente av CD-mediet.
    Jeg har litt lyst til å invitere et par fra Fidelitys redaksjon hit sammmen med SAL og hans APL, så har vi fire relativt dyre digitale avspillere her. Jeg kjenner SAL godt, så jeg er temmelig sikker på at han stiller opp. Samtidig kan Fidelitys redaksjon bringe med seg samme antall budsjettmodeller. Så kan vi teste. Hva sier du Impulse? Tar dere utfordringen? Jeg er lei alle spekulasjoner om dette temaet. Det er på tide å bevise noe.

    Edit: Jeg tenker da på at vi bør kunne bevise en relativt grei sammenheng mellom pris og lydkvalitet på digital spillere som vi begge synes enige om.

    Mvh
    Roysen
    Hva blir nytteverdien av å sette et panel som alle fra før av er av den oppfatning at det er kun svært kostbare ting som "når helt opp" til å teste om en slik påstand stemmer? Jeg forventer ikke akkurat at Stoltenberg dukker opp på TV i kveld og proklamerer at han etter nærmere ettertanke har funnet ut at FRP sin politikk er riktig og AP sin er feil for å si det sånn...
    Det vil være full anleding til å la være å lese en slik test selvsagt.....

    Mvh
    Roysen
    Slik du skrev det hørtes det ut som om du var på vei til å bringe noe nytt og interessant under solen. Hva er vitsen med å gjøre en verdiløs test?
    Du misforstår. Jeg har planer om en slik ABX. Den står beskrevet under et annet forum her hvor bransjeaktører også kan skrive. Den testen jeg inviterte Fidelity til var ikke den samme. Jeg ser ikke helt for meg at den seriøse testen kunne vært gjenomført slik jeg tenker på en kveld med Fidelity på besøk.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Jeg har ingen problemer med å bevise noe som helst for deg. Bare ta turen hit du så skal jeg bevise dette for deg.
    Med andre ord er alt som anlegget ditt presenterer sannhet. Det er en frimodig uttalelse. Hva med oss som har opplevd at det ikke alltid er sammenheng mellom pris og ytelse. Er det slikt at når vi har testet et produkt som er relativt billig og opplever at det låter high-end, så har det ingen verdi for deg?
    Roysen skrev:
    Med hensyn på det neste punktet handler det i mindre grad om matching enn om personlige preferanser. Det er ikke mulig å finne en objektiv referanse på om vafler er bedre med sukker og smør eller med rømme og syltetøy. Det må bli hver enkelt sin vurdering.
    Det innebærer i så fall at dine opplevelser ikke forteller oss andre noe. Det kan jo godt hende du foretrekker en kilde som teknisk er dårligerer enn en annen, ikke sant?
    Roysen skrev:
    Fordi jeg har erfaringer som ballast i det jeg uttaler meg om. I denne debatten har motparten (Orso) kun synsing og tro å basere seg på.
    Hvilke ballast er dette? Det du har prøvd i eget anlegg hvorvidt vaflene har sukker eller syltetøy spiller inn?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    tkr skrev:
    orso skrev:
    Starter denne tråden etter en diskusjon jeg og Roysen har hatt.

    Hva mener vi. Blir CD spillere og kilder bare bedre og bedre jo høyere prisen er? Eller når man et punkt hvor det flater ut og hvor er i så fall denne grensen?

    Og kan relativt rimelige lydkort fra proff verden eller rene DACer spise kirsebær med de beste CD spillerne?
    Tror nesten at vi tar en liten runde tilbake til åpningsinnlegget:

    -Akkurat hva mener du med "bedre", Orso? 1) Er det bedre målbare parametre?
    2) Er det bedre byggekvalitet?
    3) Er det mer brukevennlig?
    4) Bedre support, bedre garantier?
    5) Mer stabil drift?

    -Og, når vi først er i gang, hva mener du med "relativt rimelig"? Rimelig ift. hva? Beløpsgrense?

    mvh
    Jeg mener bedre på målbare parametre. Laver støygulv er et eksempel på det. Her er det f.eks forskjeller på ulike DAC chiper.

    Relativt rimelige lydkort kan være T.C Electronic Konnekt 24D og Lynx Two-B. Vi snakker da om lydkort i ca. 5-10k klassen. Ofte er antall utganger, utganger og funksjoner avgjørende for prisen.

    Med rene hifi DACer virker som om prisen ofte er litt høyere. Jeg regner med det hovedsakelig skyldes dyrere kabinett og at det selges i mindre format. La oss si 10-15k for en tokanals hifi DAC, men tror helt klart det finnes billigere som gir high-end lyd.
    Jeg tror jeg skjønner hvorfor dette blir en helt meningsløs diskusjon. Du bruker CD-spillere til å måle om om utgangssingalet er identisk med det som er lagret på platen, mens jeg benytter CD-spillere til å gjengi musikk som jeg lytter til. Da blir det selvsagt en mismatch i hva du og jeg oppfatter som bra, bra nok og tilnærmet null forskjell. Jeg tror de aller fleste er i den siste kategorien og bryr seg mest om hvordan spilleren utfører denne funksjonaliteten. Kos deg med målingene.

    Mvh
    Roysen
    Jeg forstår, det som ligger på platen er med andre ord godt nok for Orso, men ikke for deg.
    Her falt jeg av. Hva mener du egentlig?

    Mvh
    Roysen
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg fikk med meg invitasjonen, Roysen. Tar en runde på det på neste redaksjonsmøte og sender deg en Pm.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn