- Ble medlem
- 14.01.2005
- Antall liker
- 6
Her har jeg fått i meg fjorten jack og cola, men skjønner fortsatt ikke helt hensikten til orso med denne tråden. Skal vi alle følge hans preferanser, ellers er vi en gjeng med lettlurte fjols?
Godt observert (som vanlig) - i en verden av masse produkter (som alle låter ulikt, må vite) og et vell av ulik smak og preferanser så blir det på magisk vis slik at for nesten alle rettroende så har det seg slik at det er en fin sammenheng mellom hvor mye en ting blir solgt for og alle disse lytterenes ulike preferanser, behov for matching osv.Parelius skrev:Er det en korrelasjon mellom foretrukket lyd og pris, Roysen; altså mellom preferanser og pris? For det er vel det slike utsagn koker ned til?
Hva er poenget med slike innlegg? Mulig du er unnskyldt p.g.a. øldrikking, men er det noen her som sagt at det ikke er forskjell i kvalitet på kilder eller andre komponenter? Det er helt unødvendig å drive å svartmale motdebatanten.lars_erik skrev:Mens jeg lytter til et altfor dyrt anlegg jeg har stående. Kunne tydeligvis spart mye ved å gått på El-Kjøp. Disse jævla dyre SACD-platene også...For ikke å snakke om strømkablene... ???
Er ikke åpningsinnlegget tydelig nok? Vi diskuterer når lydkvaliteten på kilder begynner å flate ut.audiomur skrev:Her har jeg fått i meg fjorten jack og cola, men skjønner fortsatt ikke helt hensikten til orso med denne tråden. Skal vi alle følge hans preferanser, ellers er vi en gjeng med lettlurte fjols?
"Flate ut" - det må være i en slags kost-nytte-sammenheng.orso skrev:Er ikke åpningsinnlegget tydelig nok? Vi diskuterer når lydkvaliteten på kilder begynner å flate ut.
Poenget med slike innlegg? Her er der flere som med sterke argumenter har påstått at det IKKE er forskjell i kvalitet på kilder. Når man et par ganger har prøvd å argumentert i mot, sammen med flere andre, med den følge at det renner inn over ti sider med argumentasjon fra flere som tydeligvis ikke har hørt en high-end kilde, da åpner man ølboksen og setter fram potetgull ;Dorso skrev:Hva er poenget med slike innlegg? Mulig du er unnskyldt p.g.a. øldrikking, men er det noen her som sagt at det ikke er forskjell i kvalitet på kilder eller andre komponenter? Det er helt unødvendig å drive å svartmale motdebatanten.lars_erik skrev:Mens jeg lytter til et altfor dyrt anlegg jeg har stående. Kunne tydeligvis spart mye ved å gått på El-Kjøp. Disse jævla dyre SACD-platene også...For ikke å snakke om strømkablene... ???
Stå på!orso skrev:Blindtest av dCS LaScala-Delius vs. Denon DCD-920:
http://66.163.168.225/babelfish/tra...=http://www.matrixhifi.com/pc_scala_denon.htm
Flere her:
http://66.163.168.225/babelfish/tra...www.matrixhifi.com/pruebasciegas.htm&.intl=no
http://www.nousaine.com/pdfs/To Tweak or Not.pdf
Disse blindtestene gjorde at jeg mistet litt troen på blindtester - de hørte jo ikke forskjell på forsterkere en gang.orso skrev:Blindtest av dCS LaScala-Delius vs. Denon DCD-920:
http://66.163.168.225/babelfish/tra...=http://www.matrixhifi.com/pc_scala_denon.htm
Flere her:
http://66.163.168.225/babelfish/tra...www.matrixhifi.com/pruebasciegas.htm&.intl=no
http://www.nousaine.com/pdfs/To Tweak or Not.pdf
Mye fornuft i dette!Ulf-B skrev:-
Har man utstyr til 10.000 kroner, kan knekkpunktet for CDspilleren muligens ligge på en 2-3.000 kroner.
- For utstyr til 100.000 kroner, ser jeg ikke bort fra at det kan forsvares å bruke en 20-30.000 kroner på en CDspiller. I hvert fall ikke hundretusener. 2.000 blir for lite.
- For dem med anlegg i flerehundretusenkroners-klassen, kan det godt hende at det er forsvarlig å betale en 100-200-300.000 kroner for en CDspiller.
Det er også en grunn til at mer teknisk anlagte personer ikke blar opp slike summer for f.eks. en CD-spiller. Grunnen er ikke nødvendigvis at man ikke har råd.Proffen skrev:Mye fornuft i dette!
OG: økonomien og prioriteringene avgjør vel om en villig vekk blar opp 2-300kkr for en cd-spiller, SELV OM DEN LYDMESSIG bare ER "0,00001%" kvalitativt bedre enn en til 20-30kkr.......
Det ville forbause meg om mange hadde smelt opp 2-300k for en CDspiller uavhengig av teknisk innsikt eller økonominb skrev:Det er også en grunn til at mer teknisk anlagte personer ikke blar opp slike summer for f.eks. en CD-spiller. Grunnen er ikke nødvendigvis at man ikke har råd.Proffen skrev:Mye fornuft i dette!
OG: økonomien og prioriteringene avgjør vel om en villig vekk blar opp 2-300kkr for en cd-spiller, SELV OM DEN LYDMESSIG bare ER "0,00001%" kvalitativt bedre enn en til 20-30kkr.......
Hørte DXD (32/352.8) for et par uker siden. Den lyden sitter i minnetEspen R skrev:For et par dager siden var jeg innom Lindberg Lyd på skullerud og bl.a. lyttet til noe DXD råmateriale (24/352.8kHz). Den utrolige transparensen, "plutseligheten" i transienter og storheten i dynamikken jeg hørte, får CD-lyd til å høres temmelig "reiseradio" ut i sammenligning.
Og der var det hele sammenfattet!Ulf-B skrev:Én av grunnene kan jo være at man hører det man hører - eller ikke hører det man ikke hører - og disponerer pengene sine deretter.
Det er få eller ingen her som direkte har skrevet at pris spiller noen rolle. Det er kvaliteten som spiller rolle og den koster penger.Parelius skrev:Hvilken rolle spiller da prisen om lyden foretrekkes på en komponent sammenlignet med en annen?Roysen skrev:Hvilken rolle spiller det tekniske om lyden foretrekkes på en komponent sammenlignet med en annen?
Mvh
Roysen
Er det en korrelasjon mellom foretrukket lyd og pris, Roysen; altså mellom preferanser og pris? For det er vel det slike utsagn koker ned til? Men jeg tviler på at det var den problemstillingen orso startet tråden med.
Hvis du leser Stereophile så mener de at knekkpunktet med tanke på kvalitet er rundt 10k.Ulf-B skrev:"Flate ut" - det må være i en slags kost-nytte-sammenheng.orso skrev:Er ikke åpningsinnlegget tydelig nok? Vi diskuterer når lydkvaliteten på kilder begynner å flate ut.
Da tror jeg at et slikt knekkpunkt - eller "det punktet hvor det ikke lenger er fornuftig for en oppegående person å legge mer penger i det" - er er avhengig av hva resten av utstyret koster eller presterer. Ikke sånn eksakt, men jeg gjetter på at:
- Har man utstyr til 10.000 kroner, kan knekkpunktet for CDspilleren muligens ligge på en 2-3.000 kroner.
- For utstyr til 100.000 kroner, ser jeg ikke bort fra at det kan forsvares å bruke en 20-30.000 kroner på en CDspiller. I hvert fall ikke hundretusener. 2.000 blir for lite.
- For dem med anlegg i flerehundretusenkroners-klassen, kan det godt hende at det er forsvarlig å betale en 100-200-300.000 kroner for en CDspiller.
Ikke ta dette som noen eksakte grenser. Jeg prøver bare - som Einstein - å antyde at "alt er relativt".
Tenkte nå mest i de få tilfellene hvor penger ikke spiller noen rolle....65finger skrev:Det ville forbause meg om mange hadde smelt opp 2-300k for en CDspiller uavhengig av teknisk innsikt eller økonominb skrev:Det er også en grunn til at mer teknisk anlagte personer ikke blar opp slike summer for f.eks. en CD-spiller. Grunnen er ikke nødvendigvis at man ikke har råd.Proffen skrev:Mye fornuft i dette!
Det er ikke det jeg leser når jeg leser det som står i linkene dine til Stereophil, men...Anonym skrev:Hvis du leser Stereophile så mener de at knekkpunktet med tanke på kvalitet er rundt 10k.Ulf-B skrev:"Flate ut" - det må være i en slags kost-nytte-sammenheng.orso skrev:Er ikke åpningsinnlegget tydelig nok? Vi diskuterer når lydkvaliteten på kilder begynner å flate ut.
Da tror jeg at et slikt knekkpunkt - eller "det punktet hvor det ikke lenger er fornuftig for en oppegående person å legge mer penger i det" - er er avhengig av hva resten av utstyret koster eller presterer. Ikke sånn eksakt, men jeg gjetter på at:
- Har man utstyr til 10.000 kroner, kan knekkpunktet for CDspilleren muligens ligge på en 2-3.000 kroner.
Ikke ta dette som noen eksakte grenser. Jeg prøver bare - som Einstein - å antyde at "alt er relativt".
Jeg vurderte å forklare dette, men erfaringene her tilsier at det kommer ikke til å trenge inn likevel.orso skrev:Det argumentet hører vi med kabler. Typiske selger uttalelse er at man skal legge 10% av verdien i anlegget i kabler. Akkurat som kablene skulle bli bedre og bedre jo høyere prisen er. Holder det ikke at en kabel overfører strømmen 100%?
Det burde også holde at en kilde fremstår som transparent i en god test.
Men, men. Jeg tester gjerne dcs Scarlatti jeg med åpent sinn. Send de til meg Hoium!
Tenker jo at du kanskje må inn og se litt på sannsynlighet, Orso....orso skrev:Noe jeg finner merkelig er at det er prisen på anlegget som skal være avgjørende om man klarer å høre forskjell på det nest beste og det aller grommeste. Ikke misforstå må. Selvsagt må høyttalere og også komponentene holde et visst nivå. Og spesielt gode høyttalere koster en god slant. Men man vektlegger pris mye mer enn hva som regnes som viktige kriterier for god gjengivelse av lyd. Det som regnes som de viktigste områdene for et anlegg skal virkelig låte bra i proffe miljøer og hva som har kommet fram i grundige undersøkelser, virker ikke som man bryr seg særlig om.
Jeg ikke sikker på om det var så mange som forsto det jeg skrev ovenfor.Proffen skrev:Tenker jo at du kanskje må inn og se litt på sannsynlighet, Orso....orso skrev:Noe jeg finner merkelig er at det er prisen på anlegget som skal være avgjørende om man klarer å høre forskjell på det nest beste og det aller grommeste. Ikke misforstå må. Selvsagt må høyttalere og også komponentene holde et visst nivå. Og spesielt gode høyttalere koster en god slant. Men man vektlegger pris mye mer enn hva som regnes som viktige kriterier for god gjengivelse av lyd. Det som regnes som de viktigste områdene for et anlegg skal virkelig låte bra i proffe miljøer og hva som har kommet fram i grundige undersøkelser, virker ikke som man bryr seg særlig om.
Er det sannsynlig at spiller A spiller bedre enn spiller B, fordi spiller A koster 5 ganger mer? Jeg vil jo si ja, jeg da, men det finnes som kjent ingen regel uten unntak...
Har lyst til å snu litt på flisa i tråden din, Orso (kanskje fordi jeg aner konturen av hva du vil svare... ;D)
HVA MENER DU ER DET "VIKTIGSTE" FOR Å AVGJØRE OM ET PRODKT KAN LÅTE BEDRE ENN ET ANNET?
Regner med at pris blir mer eller minde irrelevant, og hvis vi i tillegg holder matching utenfor, hva sier du da?
mvh
Proffen
Hvis transparens er det mest beskrivende for god lydkvalitet, så er det finurlig at langt de fleste sannsynligvis vil foretrekke lyden etter at den har gått via en god rørpre enn via en god transistorpre, eller lyden fra en god vinylspiller fremfor CD-platen. Jeg er rimelig overbevist om at rørpreen er målemessig underlegen transistorforforsterkeren og at dette også gjelder vinylspilleren. Det er nettopp ting som dette som gjør at målemessige parametre betyr relativt lite for min del kontra egen opplevelse av lyden når det gjelder hi-fi, tross min tekniske tilnærming til det meste. Men byggekvalitet kan det ikke skimpes på for min del, så dette gjelder ikke for enhver pris, men dette er en personlig preferanse.orso skrev:Jeg ikke sikker på om det var så mange som forsto det jeg skrev ovenfor.Proffen skrev:Tenker jo at du kanskje må inn og se litt på sannsynlighet, Orso....orso skrev:Noe jeg finner merkelig er at det er prisen på anlegget som skal være avgjørende om man klarer å høre forskjell på det nest beste og det aller grommeste. Ikke misforstå må. Selvsagt må høyttalere og også komponentene holde et visst nivå. Og spesielt gode høyttalere koster en god slant. Men man vektlegger pris mye mer enn hva som regnes som viktige kriterier for god gjengivelse av lyd. Det som regnes som de viktigste områdene for et anlegg skal virkelig låte bra i proffe miljøer og hva som har kommet fram i grundige undersøkelser, virker ikke som man bryr seg særlig om.
Er det sannsynlig at spiller A spiller bedre enn spiller B, fordi spiller A koster 5 ganger mer? Jeg vil jo si ja, jeg da, men det finnes som kjent ingen regel uten unntak...
Har lyst til å snu litt på flisa i tråden din, Orso (kanskje fordi jeg aner konturen av hva du vil svare... ;D)
HVA MENER DU ER DET "VIKTIGSTE" FOR Å AVGJØRE OM ET PRODKT KAN LÅTE BEDRE ENN ET ANNET?
Regner med at pris blir mer eller minde irrelevant, og hvis vi i tillegg holder matching utenfor, hva sier du da?
mvh
Proffen
Jo, jeg tror selvsagt at en CD spiller til 20k til låte bedre enn en til 4k i de aller fleste tilfellene. Bruker da femgangen din. Men jeg tror ikke nødvendigvis at en CD spiller til 150k låtere bedre enn en til 30k. Kvaliteten med kilder tror jeg flater ut og det ganske fort.
I eget anlegg så er den mine ører som avgjør hvilke produkt som låter best. Men jeg kan ikke trekke en objektiv konklusjon utifra det. Og så kommer det ann på hvilke kriterie man legger til grunn for kvalitet. Dersom der er transparens, så må det rigide tester alá LTS metoden eller målinger. I et krem godt anlegg er jeg overbevist om at den mest transparente kilden er å foretrekke, i alle fall i forhold til mine preferanser.