OKA skrev:
Lyd kvaliteten flater fort ut, men det er hele tiden litt å hente på byggekvalitet (ikke alltid slik at dyrere er bedre her dessverre), analog utgang og strømforsyning og kanskje fremdeles også dac-design?
Men jo mindre forskjellene blir, jo større blir ordene som brukes (kvantesprang!, dramatisk!, "ikke til å kjenne igjen") og temperaturen blir parodisk høy her på hifisentralen i slike diskusjoner.
Med high-end utstyr, er det også en grad av annerledeshet. Enten ved tilført forvrengning eller f eks ekstra fylde i analog utgangen. Det blir litt smak og behag, synes jeg. For meg blir såkalt hi-end nærmest en egen greie som ikke nødvendigvis samsvarer med en akkustisk referanse. Noen tar enhver forskjell som en forbedring (særlig hvis det er i et dyrere produkt) og gamle, halvdøve forumister her må jo helst forsvare sine dyrekjøpte produkter ;D ;D
Jeg kan i og for seg se poenget med å prøve å danne oss et bilde av kvaliteten i hvert enkelt ledd. Men det det spørs om det bringer oss noe videre.
For i praksis er det umulig å lytte til én enkelt komponent ad gangen vi må nødvendigvis lytte til ting i en sammenheng. Et komplett musikkanlegg - fra en eller annen kilde, til en eller annen høyttaler, som til syvende og sist lager de lydbølgene vi opplever som musikk.
I en slik kjede er det ikke så enkelt som å si at halvbra pluss halvbra blir halvbra, eller helbra pluss halvbra blir trekvart bra. Nei selv helbra pluss 99% av helbra kan bli helt uutholdelig for de rette ørene. Derfor er det heller ikke gitt å si om det er et spesielt knekkpunkt på CDspillere, og hvor det eventuelt ligger. Om det knekker og hvor det eventuelt knekker, avhenger av resten av kjeden og av lytteren.
Min erfaring er at vi hver for oss kan ha forbausende forskjellig toleranseterskel for hva slags lyd vi velger å leve med i lengden. Halvbra kan være godt nok for noen, mens selv 99,9% kan være uutholdelig for andre. Jeg har venner som lever utmerket med lyden av en kjøkkenradio eller en ghettoblaster utenkelig for meg. Til gjengjeld har jeg venner som sier rett ut at den lyden jeg har hjemme hos meg som jeg synes er bra den ville de ikke ha klart å leve med i lengden. Sånn sett kan man kan hende si det slik at ikke bare har komponentene sine forskjellige knekkpunkter, men vi lyttere har også våre knekkpunkter.