Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    ayaboh skrev:
    Det å tro at en billig CD-spiller er like bra som en dyr er egentlig helt latterlig (litt etter hvordan du definerer dyrt og billig).
    Fordi?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    ^ Etter din subjektive oppfatning kanskje, men den er irrelevant for meg. Etter objektive kriterier er det ikke feil.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.126
    Antall liker
    6.478
    ;D
    Denne tråden når stadig nye høyder.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.014
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    RoDa skrev:
    Har vært så heldig (teit) å høre virkelig påkostede spillere som gjør ting min egen 30k spiller bare kan drømme om.
    De samme virkelig påkostede spillerne hadde kanskje vært bortkastet eller i alle fall feil prioritering i mitt oppsett.
    R
    Hørt du dette i et kjent oppsett og ble det nivåmatchet? Hvilke forskjeller var det snakk om? Marantzen din liker jeg veldig godt, men jeg vil ikke karakterisere den som spesielt transparent. Og da kan det godt tenkes at du hørte mer enn forandring som slo godt ut i dette anlegget.
    I NordNorge pleier man å si noe ala "Høre du nokka? Nei, æ høre ikkje en skit, ser bare kjæften går".
    Sånn føler jeg det når jeg leser innlegg fra deg. Ikke ont ment, men gidder ikke svare deg.

    R
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.106
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    I dette tilfelle beskriver Voff at han hørte det han trodde han ville høre.
    Nei. Jeg hørte det motsatte av forventningene. Jeg hørte stor forskjell, men forventet marginale.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.106
    Antall liker
    8.434
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    I NordNorge pleier man å si noe ala "Høre du nokka? Nei, æ høre ikkje en skit, ser bare kjæften går".
    Sånn føler jeg det når jeg leser innlegg fra deg. Ikke ont ment, men gidder ikke svare deg.
    Et tåpelig svar. Alle hører forskjell på hva det måtte være. Undertegnede hører forskjell på samme CD spiller dersom jeg tror at det er noe annet jeg hører på. Poenget er om de forskjeller man mener å høre er reelle eller ikke...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.363
    Antall liker
    16.534
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Fordi det så åpenbart er feil.

    Mvh
    Roysen
    Fordi ingen kunne finne på å være så sleipe at de solgte noe som ikke var beviselig mye bedre når de først tar seg skikkelig godt betalt?
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Dataprodukt.... ikke audiophile aksept i de høyere kretser..

    http://www.stereophile.com/mediaservers/207slim/index4.html
    http://www.stereophile.com/computeraudio/906slim/index3.html

    Highend produkt med stor audiophile aksept..

    http://www.stereophile.com/hirezplayers/908krell/index4.html

    For de som er spesielt interesert kan man saktens gjerne sjekke jitternivåene på begge disse
    dataproduktene mot Krell`s highend maskin......

    Men fordi begge disse Dataproduktene kommer bedre ut med lavere jitter, blir sikkert jitter ikke et problem lengre.... men for ordens skyld har den billigste varianten ikke veldig god analog utgang... Den dyreste dataspilleren av disse er garantert fullt på høyde med Krellèn også på analogutgangen, men den mangler 0èr og brand til å bli tatt seriøst i highend kretser..
    Det viser også de objektive vedleggene til denne testen..

    Jeg understreker også at jitter blir brukt mot billige produkter og blir omtalt som et generellt problem uavhengig hvilke produkt som omtales... Der de beste i klassen er de dyreste.. alt normalt med andre ord... bortsett fra at det helt ikke stemmer viser det seg...

    Så bruk gjerne al mulig argumentasjon for det det er verdt mot mine henvisninger...

    Hvis ørene var besluttningen og ikke eierglede tror jeg man skal argumentere meget godt for å påstå at Squeezebox til 2 tusen med en rimelig moderne dac ikke spiller fullt på høyde med mange highend maskiner... Men jeg tror i de politiske highend kretser å antyde noe i den rettningen, blir som å banne i kjerka...

    mvh
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    589
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    fodera skrev:
    Hvis ørene var besluttningen og ikke eierglede tror jeg man skal argumentere meget godt for å påstå at Squeezebox til 2 tusen med en rimelig moderne dac ikke spiller fullt på høyde med mange highend maskiner... Men jeg tror i de politiske highend kretser å antyde noe i den rettningen, blir som å banne i kjerka...

    mvh
    Hmm, jeg synes at Squeezebox med en rimelig moderne DAC låter crap og har valgt å styre unna. Samme gjelder egentlig Transporter også selv om den er betraktelig bedre enn Squeezebox'en...

    Hver gang jeg forteller om mine erfaringer med disse så velger folk å tro at jeg er døv og at jeg har elendige lydpreferanser...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Minnes demoen jeg fikk med Esoteric riggen med konverter, strømforsynig og drivverk til 500k sammenlignet med Hegel´s CD-spiller. Forsterker hos Soundgarden var Primare I31 og høyttalere var SA Explorer. Det var en helt utrolig oppløsning fra Teac. Kunne ikke tro at det fantes så mye detaljer fra en CD -plate selv med mid-fi i resten av kjeden. Foruten oppløsningen syntes jeg det var noen betydelige forskjeller. Men det som slo meg i etterkant var at en slik enorm flora av detaljer hører man ikke fra instrumenter live. Hva var de de fikk frem? Noen som har noen tanker om det?
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Ludo skrev:
    fodera skrev:
    Hvis ørene var besluttningen og ikke eierglede tror jeg man skal argumentere meget godt for å påstå at Squeezebox til 2 tusen med en rimelig moderne dac ikke spiller fullt på høyde med mange highend maskiner... Men jeg tror i de politiske highend kretser å antyde noe i den rettningen, blir som å banne i kjerka...

    mvh
    Hmm, jeg synes at Squeezebox med en rimelig moderne DAC låter crap og har valgt å styre unna. Samme gjelder egentlig Transporter også selv om den er betraktelig bedre enn Squeezebox'en...

    Hver gang jeg forteller om mine erfaringer med disse så velger folk å tro at jeg er døv og at jeg har elendige lydpreferanser...
    Du får selvfølgelig anledning til å mene akkurat hva du vil om disse dataproduktene..

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.125
    Antall liker
    19.972
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden overgår snart de villeste kabel-trådene :eek:
    Herregud at dere gidder!

    Det som teller, er hva ørene forteller den enkelte. Har ingen ting med måling opp og i mente og gjøre!
    At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er et faktum jeg enda- desverre- har tilgode og fått motbevist.
    Om enkelte ønsker at verden ikke er slik, forandrer desverre ikke det på realitetene.
    Men; forskjellene blir mindre og koster stadig mer dess høyere i pris man kommer. Det som da er viktig, hvertfall for meg, er å finne et kvalitetsnivå man syns er "bra nok". Dette vil jo være forskjellig for den enkelte, og vil nok også forandre seg ut i fra egne preferanser og selvsagt økonomi.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.125
    Antall liker
    19.972
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I_L skrev:
    ^ Etter din subjektive oppfatning kanskje, men den er irrelevant for meg. Etter objektive kriterier er det ikke feil.
    Jo! Desverre :'(
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    lars_erik skrev:
    I_L skrev:
    ^ Etter din subjektive oppfatning kanskje, men den er irrelevant for meg. Etter objektive kriterier er det ikke feil.
    Jo! Desverre :'(
    Ytelse målt etter objektive kriterier kan dokumenteres, vennligst dokumentér.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.125
    Antall liker
    19.972
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I_L skrev:
    lars_erik skrev:
    I_L skrev:
    ^ Etter din subjektive oppfatning kanskje, men den er irrelevant for meg. Etter objektive kriterier er det ikke feil.
    Jo! Desverre :'(
    Ytelse målt etter objektive kriterier kan dokumenteres, vennligst dokumentér.
    Tøv! Dokumenteres med det fineste instrument vi har- ørene!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    lars_erik skrev:
    I_L skrev:
    lars_erik skrev:
    I_L skrev:
    ^ Etter din subjektive oppfatning kanskje, men den er irrelevant for meg. Etter objektive kriterier er det ikke feil.
    Jo! Desverre :'(
    Ytelse målt etter objektive kriterier kan dokumenteres, vennligst dokumentér.
    Tøv! Dokumenteres med det fineste instrument vi har- ørene!
    Jeg skrev objektive kriterier, jeg skrev endog at jeg ikke siktet til subjektive oppfatninger. Hvis du ikke kan dokumentere din påstand snakker vi jo ikke om noe som er riktig etter objektive kriterier.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.299
    Antall liker
    5.327
    Dessuten er øret et svært dårlig instrument til å måle objektive størrelser.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jøye. 11 sider på et blunk. Nuvel.

    En gang for nokså lenge siden var jeg også interessert i å finne ut når ting flatet ut, og hvor i anlegget det var viktigst å legge litt penger. Nå var det ikke praktisk mulig å teste alt lydgjengivende utstyr, fra klokkeradioer til millionrigg, i ro og fred i min egen stue, så jeg måtte finne en annen tilnærming. Det tyske bladet Stereoplay er ganske grundige i sine produkttester. De setter blant annet en karakter for lydkvalitet uten å ta hensyn til pris, altså en slags absolutt skala. Dette er en subjektiv vurdering av lydkvalitet gjort av erfarne "gullører" og burde derfor representere "det fineste instrument vi har- ørene" som noen nettopp skrev. Hvis vi plotter disse lydkvalitetskarakterene for mange produkter mot prisen for hvert produkt, får vi en idé om det trådstarter spør om:



    Billige CD-spillere har middelmådig lydkvalitet og flater ut ganske fort, mens høyttalere starter på elendige tall og flater ut langsomt. Grisedyre høyttalere låter bedre enn høyttalere til en tredjedel av prisen, og en god høyttaler koster ca det dobbelte av en subjektivt "like god" CD-spiller. En svindyr CD-spiller fikk derimot dårligere karakter enn en som kostet halvparten. Forsterkere havner et sted i midten, men det er ikke opplagt at dobbelt så dyrt er bedre i det tilfellet heller.

    I neste hifi-prosjekt har jeg tenkt å bryte alle hifi-regler. PA-elementer, chipamps, SMPS, digital korreksjon, billige ledninger, osv. Det må da vel garantert låte rævvva?
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.126
    Antall liker
    6.478
    Da har vi svaret da - kvaliteten på cd-spillere flater ut ved 18000 DM. Men hva var kursen?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Roysen skrev:
    Hvilken rolle spiller det tekniske om lyden foretrekkes på en komponent sammenlignet med en annen?

    Mvh
    Roysen
    Hvilken rolle spiller da prisen om lyden foretrekkes på en komponent sammenlignet med en annen?

    Er det en korrelasjon mellom foretrukket lyd og pris, Roysen; altså mellom preferanser og pris? For det er vel det slike utsagn koker ned til? Men jeg tviler på at det var den problemstillingen orso startet tråden med.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    BT skrev:
    Da har vi svaret da - kvaliteten på cd-spillere flater ut ved 18000 DM. Men hva var kursen?
    Mener å huske at den lå på rundt 4-5 kroner?

    18000 x 4,5 = 81 000,- før 2002 en gang.

    Ikke akkurat budsjett nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.854
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Da har vi svaret da - kvaliteten på cd-spillere flater ut ved 18000 DM. Men hva var kursen?
    Kursen ble ugjenkallelig satt til 1.95583 DM = 1 € fra 1 januar 1999. Sånn sett er 1 DM i dag verdt kr 4,07.
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    Denne tråden overgår snart de villeste kabel-trådene :eek:
    Herregud at dere gidder!

    Det som teller, er hva ørene forteller den enkelte. Har ingen ting med måling opp og i mente og gjøre!
    At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er et faktum jeg enda- desverre- har tilgode og fått motbevist.
    Om enkelte ønsker at verden ikke er slik, forandrer desverre ikke det på realitetene.
    Men; forskjellene blir mindre og koster stadig mer dess høyere i pris man kommer. Det som da er viktig, hvertfall for meg, er å finne et kvalitetsnivå man syns er "bra nok". Dette vil jo være forskjellig for den enkelte, og vil nok også forandre seg ut i fra egne preferanser og selvsagt økonomi.
    Det er nesten utrolig at du greier å bruke dette resonementet da det vitterligen er bevist at dyrt kan være fake billig... :) men i og med at du bruker dine egne opplevelser som sannhetsopplysning har du retten på din side....

    Når skribenter blir tatt med buksene nede og fortsetter i samme ukritiske spor viser det en total mangel på respekt for lesere i den grad de liker å titulere seg som bedrevitere... Enda værre blir det når normalt oppegående mennesker bruker fortrengningsmekanismer rundt et soleklart bevis...

    Jeg tror mange burde ta seg en titt på alle asiatiske audio-forum for så å debattere videre.. På disse forum uten å grave ekstremt dypt ligger rebranding opp i dagen tydelig... men man kan jo selvfølgelig bla fort over slik at man kan bevare ståsted rundt relasjonen pris/kvalitet..

    For å understreke er det faktisk prisverdig at noen gidder å grave frem fakta, men selvfølgelig ubehagelig hvis det rammer egne produkter..

    mvh
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    589
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener dette er regelen snarere enn unntaket?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.430
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    gismo skrev:
    :eek: 12 sider, men hva blir essensen av dette da gutter ;)

    gismo
    At audiofile er relativt rå på å argumentere for sine hjertebarn/kjepphester :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Det som teller, er hva ørene forteller den enkelte. Har ingen ting med måling opp og i mente og gjøre!
    Greit. Den enkeltes ører (=den enkeltes preferanser) er autoriteten.
    At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er et faktum jeg enda- desverre- har tilgode og fått motbevist.
    Mellom den enkeltes ører og pris, mener du vel. Kvaliteten ligger i den enkeltes ører, som du jo sa.

    Det fins sågar merkverdige kasus som foretrekker forvrengninggeneratorer som platespillere (som meg selv i svake øyeblikk), men som kjøper ting og tang for å ta livet av «teoretiske» jitterverdier som ingen sammenheng synes å ha med foretrukket lyd. (Har noen ett eller annet belegg for korrelasjonen mellom jitterverdier og foretretrukket fantasipriset utstyr hos et gulløre?)
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Ludo skrev:
    Så du mener dette er regelen snarere enn unntaket?
    Hvis det var meg du siktet til.... så er svaret ja blandt mange av nye highend produsenter..
    De gamle som jeg prøvde å poengtere, er de med mest samvittighet i forhold til egen utvikling og videreutvikling ( håper jeg i allefall ).... og jeg har tillit til at det jeg selv besitter ikke er rebrandet... Hvis så er tilfelle får eiergleden et maveplask av dimensjoner selv om lyden er den samme...

    Men jeg føler meg ikke komfortabel hvis jeg skulle investert i et nytt "ukjent" høykostprodukt..
    Ukjent som i kun noen års fartstid..

    mvh
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    fodera skrev:
    Det er nesten utrolig at du greier å bruke dette resonementet da det vitterligen er bevist at dyrt kan være fake billig...
    Fake billig? Slik som ML No 30.5/31 eller No 27/360S, Krell KPS 25s, Meitner, dCS osv??

    Når skribenter blir tatt med buksene nede og fortsetter i samme ukritiske spor viser det en total mangel på respekt for lesere i den grad de liker å titulere seg som bedrevitere...
    Du stoler vel ikke på disse menneskene, gjør du vel?
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    ayaboh skrev:
    fodera skrev:
    Det er nesten utrolig at du greier å bruke dette resonementet da det vitterligen er bevist at dyrt kan være fake billig...
    Fake billig? Slik som ML No 30.5/31 eller No 27/360S, Krell KPS 25s, Meitner, dCS osv??

    Når skribenter blir tatt med buksene nede og fortsetter i samme ukritiske spor viser det en total mangel på respekt for lesere i den grad de liker å titulere seg som bedrevitere...
    Du stoler vel ikke på disse menneskene, gjør du vel?
    Har vel prøvd å understreke at min oppfattning ikke gjelder de eldre produsenter så svaret er allerede avgitt....

    Nei....

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.125
    Antall liker
    19.972
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Terka skrev:
    Terka skrev:
    Kjør på! Dette er underholdning!
    Sitter her og nyter cola'en min jeg! ;D
    Blir ikke bedre enn dette ;D
    Øl her :D Mens jeg lytter til et altfor dyrt anlegg jeg har stående. Kunne tydeligvis spart mye ved å gått på El-Kjøp. Disse jævla dyre SACD-platene også... :mad: For ikke å snakke om strømkablene... ???
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn