Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Føler jeg burde balnde meg litt inn her.

Ettersom mine forrige høytalere er mBares nå.

De må ikke stå så langt ifra hverandre. De må ha mer rom bakover. Får de ikke de vil du ikke høre hva de er gode for.

Når frontrekk fjernes får man ett helt annet produkt ettersom det bremser lyden noe fryktelig.

Flott at Mbare har gjort ferdig delefiterjobben som jeg begynte på.

McLaren

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    McLaren: sweet-spoten er svært liten nå, men det holder akkurat. :) Mer avstand til bakvegg har jeg prøvd, men skal prøve ytterligere når jeg får noe ordentlig akustikktiltak på plass. Hovedproblemet tidligere når jeg prøvde å ha de lengre fra bakvegg var at jeg mistet en del kropp og bass.

Forøvrig har HoJ vært innom et par timer og det var veldig hyggelig. Virket som han trivdes godt i sweet-spoten og kjente igjen mye av lyden fra sitt eget anlegg. Forøvrig fikk han nok en aldri så liten hakeslepp-opplevelse når vi fjernet de aku-platene jeg har lånt av Roda og som nå står bak sofaen - lydbildet mister fokus, mindre kropp og bassen er på bærtur. Som Hoj sjøl sa da etter kort tid i første låta uten plater: "Det er jo sånn bassen høres ut hjemme hos meg!" :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lille_Adam skrev:
    JanR skrev:
    dac står bare her og samler støv nå om dagen ;)
    Hvis det snakkes om den DACen jeg tror det snakkes om så trenger den jo ikke stå hos deg å samle støv - den kan jo samle støv her. Skjønt du har jo kjærring, så støvmengden vil fort bli større hos meg selvsagt.
    Kun pga av dig.kabel mangel ;)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    JanR skrev:
    Kun pga av dig.kabel mangel ;)

/jan
    Jeg har to digitalkabler, så du kan godt få låne en. ;D

Når vi allerede er inne på temaet så har jeg nå i kveld bytta litt mellom de to kablene jeg har (en Supra Trico og en Wireworld something-something) og... vel... altså. Det er forskjell på de to digitalkablene i mitt anlegg. Kanskje. Jeg har ikke evaluert nøye, men det jeg gjorde var rett og slett å sette inn Tricoen (WW har vært brukt i over 1 mnd nå) og så spille et par-tre kutt fra Sun Kil Moon (som jeg har hørt daglig på i samme tidsrommet). Førsteinntrykket var at det var enklere å følge hva han synger, instrumenter var noe bedre og tydeligere plassert i rommet. Natt og dag? Nei, på ingen måte og LANGT bak den forskjellen det var når jeg og HoJ, tidligere i dag, tok ut aku-platene fra rommet. Signifkant? Aner ikke enda.

Problemet mitt er dette: kabler gir meg ondt i viljen. Jeg skulle så inderlig ønske at kabler ikke hadde noe som helst å si og at jeg kunne bruke lakris og EKKJ e.l. og være fornøyd med det. Men jeg hører jo forskjell på høyttalerkabler, signalkabler og, banna bein, strømkabler. Og jeg misliker det intenst, egentlig, for da må jeg på ett eller annet nivå forholde meg til det (det er når jeg tenker for mye på sånt jeg får lyst til å kjøpe et komplett sett med Nordost Odin eller Tara Labs The Zero eller sånn ting - bare for å være ferdig med hele kabelstyret en gang for alle...). Problemet er bare at kabler er KJEEEEEDEEEELIG. :-X Det er knotete å bytte, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være forskjell, forskjellene er små og vanskelige å finne ut av eller beskrive (ofte) og det er dyrt og for pokker: det er snakk om en ledning! Jeg syns ikke det burde være forskjell på kabler, men kan ikke nekte for det jeg hører. Så...

på/Litt-OT
    (For de av dere som lurer på hvorfor i all verden jeg pøste ut (dårlig?) lyrikk om Analysis Plus her tidligere i høst: det var morsomt for da hadde jeg for første gang mulighet til å kjøre et helt komplett kabelsett fra en og samme produsent og så bruke litt tid på å lære meg hva som gjorde hva og hvorfor)
    av/Litt-OT

Ja, jeg tror jeg hører forskjell på de to digitalkablene jeg har å leke med. Nei, det er ikke enormt. Jeg snakker om piite-bitte-små forskjeller i intonasjon, litt mer soliditet og kropp, men det er lite. Og jeg kjenner at bare tanken på å bryte avgårde med masse musikk, skifte av digitalkabler, min egen forvirring etterhvert som jeg går meg vill i notater, kabler, cd'r... Som sagt: jeg får ondt i viljen av kabler. Og det lille jeg hadde av velvilje overfor kabler tror jeg forsvant i Analysis Plus-prosjektet. Og nå tror jeg Trico'en jeg bruker enten er bedre eller i hvert fall like bra som WW-kabelen. Basert på et par-tre låter på en cd. Jævlig godt grunnlag for å trekke konklusjoner. Men jeg er frista til å la det bli med det.

M.a.o.: dette blir kanskje kontinuert. Kanskje ikke. Ikke hold pusten.

Forøvrig: all kudos og respekt til hi-fi anmeldere som gidder å anmelde kabler. :)

R

RoDa

Gjest
    Det der er litt sånn småskummelt.
    Har selv vært der hvor jeg dret i kabler, det er jo så lite forskjell uansett......
    Men etter en stund så begynner jeg å lure på hvorfor det ikke er like arti med musikken, hvorfor jeg ikke spiller like mye som før.... Det er noe som ikke stemmer......
    Noen ganger har det vært at jeg har glemt å sette i Noise Harvester, noen ganger har det vært at jeg ikke har giddet å bytte tilbake til mine vanlige kabler....
    Det er disse små sakene, disse små tingene som tipper anlegget fra analyserende til kommuniserende, fra lugg til glid.....

Går man inn i slikt med formål å roe sjela, så kan det ha betydning.
    Jeg synes Marantz SA-7S1 låt skitbra, men overbeviser jo meg selv at det ikke var så mye bedre enn Benchmark DAC-1 at det gjorde noe.... Hadde jo ikke råd å kjøpe SA-7 uansett.... ;) (Kjøpte jo SA-11S1 som trøst etterpå da, hihi)

Jeg har ikke problemer med å forstå at AA ikke låt "bedre" hos deg enn RAKK-DAC, men at det ikke var forskjell synes jeg er rart.
    Muligens var du innstilt på makronivå og ikke mikronivå når det gjelder forskjellstørrelse?
    Det er noe av grunnen til at man hører forskjeller på kabler, mener jeg, at man er innstilt på mikroforskjeller og lytter på en annen måte.

Kabeltips:
    Kimber Illuminations D-60 !!
    Den synes jeg var så til de grader bedre enn Viablue digitalkabel at det var sjokkerende.
    (Skrev noen linjer om det i Fidelity nr 20, og fikk ikke uventet pepper for det her inne....)

Mvh
    Rolf

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Joa, kommer nok ikke til å legge kabel-prosjektene på hylla, akkurat. :) Jeg blir bare litt oppgitt over det inni mellom og dette var en av de gangene. Uansett spiller jeg mer musikk nå enn på lenge og er kjempefornøyd med anlegget, så jeg føler ikke at det er noe som MÅ gjøres når det gjelder kabler. Dessuten har jeg svidd vekk hi-fi budsjettet på ting fra GIK Acoustics, så det blir en stund til nykjøp er aktuelt. Håper jeg.

I kveld har forøvrig JanR vært her og han hadde med seg en Monarchy Audio 20-bits DAC. Vi spilte noen låter med den og RAKK-DAC'en for å høre om det var noen forskjell, men mesteparten av tida i kveld gikk vel med til hyggelig prat. :) Uansett var vi begge skjønt enige om at det var klar forskjell på Monarchy'en og RAKK'ern og at RAKK DAC'en spilte ringer rundt Monarchy'en. RAKK'ern var vesentlig mer oppløst, med mer detaljer, luft, rom, det meste. Som JanR kommenterte: med RAKK'ern kunne du høre at Sinatra var på scenen og virkelig få følelsen av konserten - med Monarchy'en hørtes det mer ut som han sto i en bås for seg selv og sang.

Ett av testkuttene vi brukte var "Leper Messiah" fra Metallicas Master of Puppets. Trur JanR fikk seg en liten overraskelse over at anlegget mitt klarte å spille Metallica høyt uten at det ble teit. :) Det var forøvrig det eneste kuttet hvor Monarchy'en kunne vært å foretrekke, primært fordi den opplevdes som litt kraftigere i bassen enn RAKK'ern og fordi den avslipte transientene såpass at det ikke ble hardt - ikke det at det var hardt med RAKK'ern, men det var mer på grensa til det der enn med Monarchy'en. Og JanR tok med seg Cayin-spilleren jeg vanligvis bruker i hode-fi anlegget mitt når han dro, det blir spennende å høre hva han syns om den.

Har Monarchy'en stående her fremdeles, skal spille litt på den framover tenkte jeg og bli litt mer kjent med den. Hyggelig å lære nye dac'er å kjenne. 8) Forøvrig var det jo fint å høre at det var forskjell på DAC'ene, etter den runden jeg hadde med AA-dac'en tidligere i høst var jeg litt engstelig for at jeg var DAC-døv. Det er jeg tydeligvis ikke.

Alt i alt en hyggelig kveld. Nå venter jeg bare i spenning på at GIK Acoustics skal levere varene. :)

L

Lars.N

Gjest
    Master of Puppets på Maggi :eek: steike jeg bestiller time hos deg Mbare hvis mulighet .

Mvh

Laban :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for en hyggelig kveld Mbare :)

Ser vi er enig i "dac vs dac" så skal ikke utdype det noe mere.

Skal få sjekket ut Cayin spilleren i morgen, skal bli morro :)
    Virker som en velbygd sak det der, endel modifikasjoner på'n også.
    Få i seg en brødskive og finne senga, god natt.

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som at dere har det skikkelig morsomt der nede! :D Skulle gjerne vært med selv!

Mvh. Bjørn

Lateralus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    0
    Mbare skrev:
    RolfOzzy kommenterte dette med holografi som jeg også har kommentert tidligere - dybden i lydbildet er ikke all verden. Det plager meg forsåvidt litt fordi alt jeg har lest om Magnepan tilsier at de skal kunne gjøre dybde i lydbildet mye bedre enn mine gjør ("soundstaging into the next country" husker jeg en fyr som skreiv). Lurer litt på hvorfor. Ja, ja.
    Min erfaring er at for å få til god dybde (og bredde) i lydbildet, bør det være godt med luft rundt høyttalerne, altså god avstand til veggene. Hvordan er dette hos deg?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.805
    Torget vurderinger
    35
    Mbare skrev:
    RolfOzzy kommenterte dette med holografi som jeg også har kommentert tidligere - dybden i lydbildet er ikke all verden. Det plager meg forsåvidt litt fordi alt jeg har lest om Magnepan tilsier at de skal kunne gjøre dybde i lydbildet mye bedre enn mine gjør ("soundstaging into the next country" husker jeg en fyr som skreiv). Lurer litt på hvorfor. Ja, ja.
    Hvis ikke du får dybde i lydbildet med Magnepan, er noe fundamentalt feil i oppsettet ditt. Sannsynligvis rett og slett avstand til bakvegg. Under en meter er helligbrøde med Magnepan. Da kan man like gjerne ha "vanlige" høyttalere.

EDIT: kikket på bildene dine nå, og mitt tips er at TVen i mellom høyttalerne ødelegger veldig for dybden.

Roy

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.212
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Vinkling av høyttalere er også alfa/omega når det gjelder holografi. Dette gjelder både dipoler og dynamiske høyttalere. (har selv hatt både Quad og Martin Logan).

Ville forsøkt å vinkle en god del innover, for så å justere seg utover igjen en cm om gangen - og se hva det kan gjøre med holografien.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har var det skjedd ting.

Skal dere også begynne å mase om den tv'n? :D Joda, skal prøve å flytte den igjen og å prøve å trekke HT ytterligere ut på gulvet. Nå står de nesten 90 cm fra bakvegg og 60 cm fra sidevegg. Skal også prøve med vinkling, noe jeg må gjøre uansett hvis jeg skal flytte HT lengre ut på gulvet. Problemet er at ifølge oddetallsregelen burde de stå nesten 130 cm ute på gulvet (100-110 cm risikerer å treffe midt på en rom-node), men 130 cm blir for voldsomt. Så jeg får se.

BjørnH: det går fly fra Tromsø til Rygge, så det er bare å bestille billett og komme nedover. Jeg har gjesterom, jeg. :)

Laban: send PM hvis du vil komme innom. Kan nok ikke love det samme basstrykket som du har, men jeg syns Metallica funka som bare gull, jeg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Har var det skjedd ting.

Skal dere også begynne å mase om den tv'n? :D Joda, skal prøve å flytte den igjen og å prøve å trekke HT ytterligere ut på gulvet. Nå står de nesten 90 cm fra bakvegg og 60 cm fra sidevegg. Skal også prøve med vinkling, noe jeg må gjøre uansett hvis jeg skal flytte HT lengre ut på gulvet. Problemet er at ifølge oddetallsregelen burde de stå nesten 130 cm ute på gulvet (100-110 cm risikerer å treffe midt på en rom-node), men 130 cm blir for voldsomt. Så jeg får se.

BjørnH: det går fly fra Tromsø til Rygge, så det er bare å bestille billett og komme nedover. Jeg har gjesterom, jeg. :)

Laban: send PM hvis du vil komme innom. Kan nok ikke love det samme basstrykket som du har, men jeg syns Metallica funka som bare gull, jeg.
    Det kaller jeg hjerterom! :D

MNvh. Bjørn

R

RoDa

Gjest
    Kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg, kortvegg!!

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RoDa: lyst til å hente ut interiørarkitekten som bor i deg og fortelle meg hvordan jeg kan møblere stua med anlegget på kortvegg uten at det ser forjævlig ut? 8) Jeg har tenkt på det sjøl, men heller mer mot ordentlige akustikktiltak og at det gjør en del. TV'n ja... *mumle*

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare; blir du da aldri fornøyd ?
    Det er jo bra og sammenhengende lyd hos deg nå. Ikke la deg lokke ut på dette holografitullet. Det er bare en illusjon du jakter etter. I virkeligheten (live) er det vel ikke mye holografi ? Dessuten er dette veldig avhengig av innspillingen. Og du kan ikke vrake alle platene der du ikke får følelsen av at orkesteret står ute på gata.

Hvor blir det forresten av tilbakemeldingene fra de siste du har hatt på besøk ?
    JanR og hadde du ikke Hoj på besøk også ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Hvor blir det forresten av tilbakemeldingene fra de siste du har hatt på besøk ?
    JanR og hadde du ikke Hoj på besøk også ?
    Låt helt greit, ikke noe å skamme seg over den gutten ;)
    Hva alle andre måtte syns er iofs ikke noe topic, meg om det.
    Ble mest skravling og litt dac "testing" i går, en veldig hyggelig kveld syns nå jeg :)

Skal bli interesant å se hva som skjer med ett par nye akustiske tiltak i heimen.
    Ring når vi skal ut og hente Mbare.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jepp, jepp, hyggelig kveld i går, JanR. Er spent på å høre hva du syns om Cayin-spilleren. :)

Fikk besøk av Laban i kveld, det var også kjempehyggelig. Skjønner ikke hvor dette ryktet om at alle audiofile er sære nerder kommer i fra. Vel er vi kanskje litt rar, men det går da fint an å snakke med oss? Har i hvert fall ikke hatt noen problemer med det før og Laban var ikke et unntak. Hyggelig kveld, en del musikk og mye prat. Vi sitter jo på rimelig vilt forskjellige anlegg, for å si det forsiktig.

Vet ikke helt hva han syns om anlegget, annet enn at han reagerte kraftig på en resonans i bassen som jeg hele tiden har hørt, men ikke tenkt så hardt på. Uansett lærerikt å få kommentarer fra andre på hva som fungerer og ikke og den bass-resonansen ble gjenstand for mye diskusjon. Lærerikt og nyttig.

Igjen, takk for hyggelig besøk og velkommen tilbake.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Etter en del forsinkelser osv på Rygge har jeg endelig kommeg meg hjem til Stavanger, må takke for at jeg fikk komme til deg Mbare. Som jeg har lest så har du alt nevnt mitt hakeslepp nr. 1. Det var disse lydplatene dine (eh Rolf sine) som virkelig samlet bassen og fikk Magnepan-bånnen på et helt annet nivå en hva jeg trodde var mulig. Lyden ellers hos det var meget bra, litt lysere i toppen en hos meg, men ikke mye. Synes helheten hos deg låt bra, og jeg mener du ikke sliter med noe dybde i lydbilde. Det kan jo førsøkes med å spille på kortvegg, hos meg fungerte ikke det i det hele tatt, lyden ble rett og slett alt for spe.

Din Hegel forsterker gjør en meget god jobb på dine paneler - og jeg merker at du har MYE mer å dra på med en hva jeg har. Personlig så synes jeg du er i havn med dine paneler - og hadde ikke orket å flytte mere på de, det låter meget bra hos deg..

mvh. HoJ!

L

Lars.N

Gjest
    Steike ta; D trur du ikke hu Mor så det nest siste innlegget her (jaså var kommentaren har dere diskutert bass?)
    og du sier dere ikke er nerder) ;D ;D ;D

Ja ja Mbare vi har nok et forklaring problem som ikke møter mye forståelse hos hu Mor nei (hehe)

Vel vel jeg satt stor pris på at jeg fikk komme og høre de sagnomsuste Maggi panelene, ja håper jeg ikke tar natte søvnen fra deg med min kommentar på bass resonangse; D skjønner du har et avslappet forhold til problemet så man for bare ta dipolene for det de er: D spiller fint oppover i registeret det skal dem ha og mere til all grunn til å være fornøyd. :)

Håper du lykkes med de akustiske tiltakene for å temme bassen var ikke mye som skulle til før dem reagerte noe voldsomt på flytting fra bak vegg, maken til borskjemte høytalere du har; D men noe moro skal man ha.

Mvh

Laban

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så lenge kvinnene holder seg til hoderysting og stille gråt, går det stort greit. :)

Takk for hyggelige kommentara, HoJ og Laban.

Maggie er noen bortskjemte, vanskelig-å-leke-med-høyttalere i mitt rom i hvert fall. Men når dem samtidig kan spille så vidunderlig når dem bare blir pleid nok, er det greit. Tvile på at eg hadde orka det med et kvinnfolk, men sia det er stereoen min og den ikke klage hvis eg ikke gidde å pleie den en stund, er det jo enklere. ;D

Har forøvrig prøvd å flytte høyttalerne en tjue centimeter lengre ut (det var slik de sto når Laban kom) og... tja... Ikke noen stor suksess, bassen blei enda verre å leke med, ikke noe spesielt mer dybde - trur eg. Vi får se når eg får noen ordentlig bassfeller på plass, tenke eg.

Det eg også har gjort er å skyve TV'n og rack'et nærmere hverandre. Som betyr at eg kommer meg ikke ut på verandaen, men ka faen skal eg gjøre der uansett, det er jo vinter (påstår dem, for min del ser det mer ut som en god vår, men det er no så...). Det syns eg hjalp en del, "løste opp" lydbildet litt og gjorde at det kom mer luft og gode ting inn i det. Ikke en permanent løsning, men morsomt, lell.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Enda et besøk i kveld, denne gangen Atonal. Og enda en veldig hyggelig kveld, denne gangen med masse musikk - alt fra Opeth, The National, diverse fra Nuggets-boksene, Curtis Mayfield, James Carr... Morsomt og hyggelig, takk for besøket!

RoDa: målene på rommet er (sånn cirkaI: 406 cm i lengde, 456 cm i bredde, takhøyde ca. 250 cm.

R

RoDa

Gjest
    Kortveggspilling, høyttalerne på hver sin side av buen inn mot stua?

Langveggspilling som i dag:

Alle mål til midt på baffel, gudd løkk ;)
    Kanskje jeg kan komme og måle det også 8)

Trykk på bildene for større (og lesbar) versjon :)

R

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Og det jeg i praksis kjører på nå er:

65 cm fra sidevegg (b/7) og 81 cm fra bakvegg (l/5).

Prøvde det oppsettet på langvegg som du skissererte over - det ser, for å si det pent, ikke bra ut når HT er 135 cm ut på gulvet. Ikke klarte jeg å høre særlig forskjell heller, skal prøve litt mer, men de er nok på vei bakover igjen. Du må gjerne komme å måle, men hva med å vente til jeg har fått greiene fra GIK Acoustics? :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for hyggelig kveld i går, Mbare! Som nevnt var det stor variasjon i musikken. Anlegget ditt spiller alt, jeg satt og koste meg og fokuserte på musikken. Den største opplevelsen var nok å oppdage Godspeed You! Black Emperor. Jammen på tide!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RoDa: finn collage, takk! :)

Jeg har tenkt, lest og eksperimentert litt i det siste og kommet fram til følgende:

Slik anlegget mitt spiller nå har jeg aldri hørt det spille bedre. Jeg spiller mer musikk enn nesten noen gang og jeg lytter mye mer aktivt enn jeg har gjort på lenge - og jeg har enda ikke truffet på noe musikk som anlegget mitt ikke takler i det hele tatt, det virker som det svelger unna det meste. Og for meg er det utrolig behagelig, det betyr at jeg kan gå fra Tchaikovsky til Jackson Browne til Jan Garbarek, James Carr, Parliament og til Pollini som gjør Schubert og jeg syns alt høres bra ut. Ja, det skiller mellom gode og dårlig innspilinger, men det som er viktig er at det uansett spiller musikk som får meg til å lytte og ikke henge meg opp i nerdete, teite audiofile greier.

Så snublet jeg over et review av Brian Damkroger i Stereophile hvor han hadde anmeldt en passiv auto-transformer som pre. Noe som virker å være mye det samme som den TVC-løsninga jeg har i anlegget mitt. Og det var utrolig lærerikt å lese en beskrivelse av nevnte komponent (husker ikke hva den het - PLC?) og lese en liste over alt jeg syns er så fint med lyden i anlegget mitt: det skiller elegant mellom de ulike instrumentene og vokalistene, det er sjelden eller aldri et problem at instrumenter og lyden fra disse "glir over" i hverandre, transienter er strålende, det er komplett stille, detaljeringa er høy nok til at du hører det du vil høre og trenger å høre, det er luft mellom instrumentene og det er ikke hardt eller skjærende e.l.

Jeg ser i tråden til HoJ at han syns diskanten hos meg kunne være noe skjærende - ja, det kan den. Jeg er litt usikker på hva det skyldes. Jeg har aldri i mitt anlegg sluppet helt unna dette, uavhengig av forsterkeri (både pre- og effekt) eller lydkilde. Men det er mye, mye bedre enn det har vært. Jeg heller svakt mot å lure på om det er høyttalerkablene, de er jo kjent for å være litt frampå og aggressiv. Og med Analysis Plus som HT-kabler hørte jeg ikke det problemet. Og siden problemet har vedvart med ulike forsterkere og lydkilder (men med samme høyttalerkabel i godt og vel 2 år), høres det litt rimelig ut at kabler må ta litt av skylden? Så på sikt er jeg nok på jakt etter en ny høyttalerkabel. Så får vi se, men det brenner ikke på dass, akkurat. Å kalle diskanten hos meg for krise er å ta det veldig langt. :)

Uansett, tilbake til Damkroger og det mest interessante han skrev og som også glei rett inn som en knallgod forklaring på det samme jeg hører: den TVC'en jeg bruker mangler den siste resten av det han kaller "transparency". Han beskriver det videre som at lyden i stedet for å strekke seg bakover i lydbildet bare "forsvinner" inn i en mindre og mindre transparent vegg - noe som gjør at dybdeperspektivet blir redusert. Der hvor han på andre pre'er hører hvordan lyden strekker seg ut i dybden og at lydkilder o.l. bak i lydbildet har samme størrelse og "effekt" som lydkilder framme i lydbildet, blir lydkildene bak i lydbildet med den han tester mindre i størrelse og mindre synlig "plassert" i rommet. Det som er fascinerende og som også henger godt sammen med det jeg hører hjemme, er at det eneste det gjør er å "ta vekk" noe av opplevelsen av dybde og gjør at i stedet for å høre en markert grense for lydbildet blir det "diffust" ut på kantene og mindre transparent noe som gjør at du ikke sitter igjen med den helt ville opplevelsen av holografi som endel anlegg kan gjøre. Grensene for hvor lydbildet slutter lar seg vanskelig plassere.

Og det samsvarer godt med det jeg har testet litt i det siste, med å flytte høyttalerne LANGT ut (a la det RoDa så snilt tegnet opp i en post i denne tråden for ikke lenge sia) og jeg hører ikke at det gjør så mye forskjell på holografien, annet enn at det (åpenbart nok) gjør at jeg føler at jeg sitter med utøverne omtrent i fanget. Men den store dybden og holografien uteble.

Så litt realisme: jeg bruker nå en kombinert dac og TVC i et og samme chassis som er mekka av brodern og som vel kosta tett innpå 12k i deler. Jeg klarte ikke å høre vesentlig forskjell på den dac'en og en Acustic Arts dac-kombo til noe over 70k (og ja, det kan hende det var det i forholdet til lydbilde o.l. og at anlegget mitt ikke klarte å gjengi det). Komboen spiller bedre enn Sony-en som cd-spiller, den spiller ringer rundt min gamle Cayin spiller og vesentlig bedre enn den Monarchy-audio dac'en som står i rack'et nå. Det er musikalsk som tjusan, mer detaljer, oppløsning, trøkk enn jeg har hatt noengang før. Det spiller musikk, for mine ører i hvert fall. Til 12k kan jeg ikke forstå noe annet enn at denne komboen av dac og TVC er nært et ran.

På sikt kan jeg tenke meg å teste ut en kombo av Hegel sin H4A (altså en enda større effekt) kombinert med en søkkende god rør-pre (mekket av brodern, selvfølgelig. :) ). Jeg innbiler meg at den komboen, i hvert fall hvis rør-pre'en er god nok, vil kunne gi meg mer av det jeg savner litt av: holografi og denne herlige, nesten-magiske klangen som jeg bare har hørt rør gjøre. Men det er langt, langt fram i tid, både av økonomiske grunner, men også fordi jeg i bunn og grunn er så strålende fornøyd med anlegget slik det spiller nå. Dog, det var lærerikt å snuble over den artikkelen til Damkroger og endelig føle at jeg forstår hva det er anlegget mitt ikke gjør, som det kanskje har gjort bedre med den gamle rør-pre'en. Og dermed vite hva jeg kan forvente eller ønske meg mer av, en gang i denne uvisse framtiden.

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    RoDa: finn collage, takk! :)

Det som er fascinerende og som også henger godt sammen med det jeg hører hjemme, er at det eneste det gjør er å "ta vekk" noe av opplevelsen av dybde og gjør at i stedet for å høre en markert grense for lydbildet blir det "diffust" ut på kantene og mindre transparent noe som gjør at du ikke sitter igjen med den helt ville opplevelsen av holografi som endel anlegg kan gjøre. Grensene for hvor lydbildet slutter lar seg vanskelig plassere.

Berre høggelig, ble så inspirert av dette nye på Picasa at jeg tok litt av .... :-[

Jeg er helt rått imponert av dine persepsjons-evner!
    Dette er jo nærmest en blåkopi av hva du sa hos meg.
    Du reagerte på at rommet ble så opptegnet og tydelig avgrenset.
    Jeg ble ikke bergatt etter slått i bakken av forskjellene mellom Maggies hjemme hos meg selv, og mine vanlige skoesker.
    Faktisk var det ikke i nærheten av så forskjellig som presentasjonen hos deg og meg.
    Kan hende det er noe i det du sier angående elektronikken, eller nærmere bestemt TVC-en.

Får se når tiden plutselig strekker til at jeg tar med meg SAM til deg og så kan vi sjekke ut akkurat det.

Snakes
    R

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Prøver nå Dk Design VS1 Reference MkIII, den har mye av det du har hjemme hos deg. Ennå mere i bånn her nå, en hos deg, og en god diskant som ikke er spiss. Jeg vet ikke hva det er hos deg, om det er kabler, hegel eller Magnepan uten trekk.. Det låt meget bra hos deg, men litt (pitte litt) spiss diskant.. Så hva det kan være hos deg vet jeg ikke, Sam kunne vært gøy å prøvd ja, eller andre kabler (noe jeg er litt skeptisk til)

Men alt i alt, så har du meget god lyd.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RoDa: takk for hyggelige tilbakemeldinger. :) Syns du skulle ta med Marantzen også i samme slengen, jeg. Forøvrig må jeg nok få brodern til å modde inn noen utganger fra dac'en, slik det er nå kan jeg ikke bruke dac'en uten TVC-en.

HoJ: jeg tror det er kabler fordi det problemet har vært konstant, også med andre HT og forsterkere/kilder. Spennende det du driver med, med ny forsterker. Tror nok det hjelper for din del at du også har et større rom enn meg, hvis jeg forsto deg rett?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja spennende dette her. Rommet mitt er på 3,5x7,5m - jeg spiller bare på den ene siden av rommet, ca 3,5x4m av rommet.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    http://www.stereophile.com/solidpreamps/106sonic/index1.html

Var det denne artikkelen? Der han sammenlikner autoformern med preamper til flere antall tusen dollar enn du har fingra og tær. Ka med å ta et par år som FN-soldat, kanskje få litt annet "perspektiv" på tingan.

Har ikkje han andre skap-nordlændingen deling mlm pre og power i det integrerte rælet sitt slik at du kan få testa om dybdepybde-greia kan henges på rakkern?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Du, Andreas, FN gidde eg faen ikke. :) Og som eg skreiv: eg er kokfornøyd med lyden som det er no og eg har ingen planer om å bytte, endre eller hive ut TVC'en - det var bare det at den testen (ja, du referere rett test) var så rett på spikern på akkurat ka eg sjøl oppleve. Og om eg kanskje kunne fått bedre lyd med en svindyr pre? Ja, det håpe eg da virkelig... 8) ...men det er helt uaktuelt.

Eg prøve jo å få han andre skap-norlendingen hit, med Marantzen i hæl, men han nekte. ;D

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Eg prøve jo å få han andre skap-norlendingen hit, med Marantzen i hæl, men han nekte. ;D
    Han vil gjerne beholde illusjonan sine ;)
    Tenke seg tel at han blei settanes med sånt RAKKelverk etterpå..... :p
    Nei, eg hold på mistanken om at RAKKen e rigga sånt at anna tilkobla læt skit..... :D :D
    SAM har forresten pre-out ja. :)

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    OT:

1) TIFF får svinekjeft i lokalmedia for å ha brukt en mill på å servere filmfiffen champagne. Ikkje rart du synes det e gøy med slikt ;D.

2) Gjorde en sammenlikning mlm aktiv og passiv utgang på preen sida du no nevnte det her i en anna sammenheng. Brukte LP som kilde sida det e det som trigge for tida. Ting blir jo litt annerledes sånn sett, men anyway så rundspille aktiv passiv. Får fot isedet for å sovne.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Andreas skrev:
    OT:

1) TIFF får svinekjeft i lokalmedia for å ha brukt en mill på å servere filmfiffen champagne. Ikkje rart du synes det e gøy med slikt ;D.
    Ka faen? Den champagnen har eg ikke sett et eneste, lite spor av. Jævla typisk, den takken for å være teknisk personale på TIFF, nemlig at du hele jævla festivalen står med hauet inn i en filmsalat, mysende gjennom et vindu for å se om skjiten er i fokus, bannende mens du rigge diverse tekniske dippe-dutter du knapt visste at eksisterte før dem dukka opp på en raider og forsøke å løse all slags absurde kriser. Men champagne? Ikke sett dugg av det. Men kanskje det er på tide å kreve mer lønn? :D

Andreas skrev:
    OT:
    2) Gjorde en sammenlikning mlm aktiv og passiv utgang på preen sida du no nevnte det her i en anna sammenheng. Brukte LP som kilde sida det e det som trigge for tida. Ting blir jo litt annerledes sånn sett, men anyway så rundspille aktiv passiv. Får fot isedet for å sovne.
    Du sovne fordi støyen og forvrenginga fra rør-forsterkeriet ditt er det einesta som klare å holde deg våken. Hvis du mot formodning og plutselig skulle klare å høre musikken under all forvrengningen, sovne du som en stein (vi snakke jo, tross alt, om at du konsekvent sitt å lytte midt på natta, dau og trøtt og med trusselen om enda en steintrøtt morradag rett rundt hjørnet). Grunn til at du sovne? Fordi musikken er rytmisk og forutsigbar, ikke som den støyen du har som kommer og går med jevne mellomrom og derfor skvætt deg våken innimellom. Konklusjon: TVC er for folk som er våken nok tl å få med seg musikken. ;D

Edit: dessuten har du jo den gamle versjonen av den TVC'en eg har som garantert måle verre og låter dårligere, i tillegg er eg villig til å vedde en av mine slitne skjorter på at mitt utstyr generelt måle sjukt mye bedre enn ditt og da kan det umulig verre sånn at det spille dårligere, så det at TVC i ditt anlegg får deg til å sovne handle primært om din søvnmangel og det at du med TVC høre enda bedre koffer du burde bytte HT (det ene elementet er jo sprengt! :D ) og kor dårlig effekten din måle.

Ha! Tippe den satt. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn