Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Som man skyter fra hofta får man svar.. ;D.

Va nok litt spesielt iom at Thorensen ble brukt som kilde i går kveld. Slik den spille nå e har lyden veldig godt av å få litt skyv og sprett fra den aktive utgangen på preen. Tror selv en liten stakkar med ihjelspilte metallica-trommehinner ville vært med på konklusjonen. Det er ikke det at jeg ikke hører mye av det du trakk frem som positive sider ved min passive utgang, men i dette tilfellet blir det så hilma mye bedre match med aktiv. Fremover nå er det jo faen ikke den dingsen i anlegget mitt som ikke skal blodmoddes så kem vet om det forholder seg likedan over jul.

Måle sir du...har fått med meg at du ligger nede blandt hybelkaniniene og finsikter med tommestokken som en annen byningsarbeider, men vær bare vennlig å hold anlegget mitt langt unna de slitne likningene dine. Mine ProAc spiller herilg (nesten) uansett hvor på gulvet jeg slenger dem. Så det så.

Kom dæ på TIFF, få lønn og kjøp øl så vi kan akkedere videre over litt Mahler eller så.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har du en kompis som har tatt ting litt for langt? Av den typen som har hele ECM-katalogen og er intenst opptatt av indisk leirdue-musikk avspilt av rottenikker fra fjellene i Kashmir? Eller som har absolutt alt og litt til som Miles Davis noensinne lagde lyder av, inkl. en pen samling med servietter med noter og tanker av nevnte Miles? Kanskje han har en klassisk samling som nærmer seg 30 000, er i stand til å fortelle deg eksakt hva som er forskjellen i 8 forskjellige innspillinger av en obskur, polsk samtidskomponist? Generelt sett, en venn som i altfor stor grad har tatt inn over seg det store alvoret og hvor musikk fortolkes i matte, tonearter, skjemaer, takter og fuglene vet hva? Er du redd for at han har mistet det viktigste med musikken, nemlig gleden? Frykt ikke, her er tre forslag til plater som skal være i stand til å få hvem som helst til å glemme alt det og oppdage gleden i musikken - igjen.

Først en advarsel: disse platene vil ikke fungere på anlegg som er over-analytiske. De er fullstendig avhengig av at anlegget de gjengis på klarer å bevare flyten, suget, intensiteten og emosjonaliteten i musiken. Hvis ikke synker det fortere og verre enn Titanic. I så fall: be kompisen din komme hjem til deg, så framt du har et anlegg som klarer å avspille dette. Eller finn en kompis som har det. Just do something.

Første plate ut:
    Sam Cooke - Live at the Harlem Square Club

Fordelen med denne plata er at mange audiofile har vært borti fyren og har muligens Night Beat stående i hylla. Det gjør det lettere å selge inn denne, selv om de sannsynligvis ikke aner hva som er i ferd med å treffe dem. Du kan alltids diskret nevne at Sam Cooke har gitt ut andre ting enn Night Beat og at du har noen plater av han og kanskje du skulle ta med en av dem en gang?

Hver klar over at lydkvaliteten på denne plata er heller tvilsom så hvis din venn har kombinert audiophila nervosa med musikknerding så kan det hende du sliter fort. Dog burde det være, på et godt anlegg, mer enn enkelt å høre hva dette handler om og som skinner gjennom uavhengig av lydkvaliteten: nemlig en av soul-musikkens største som er kommet hjem. Dette er sanger om kjærlighet og håp levert med en sjel, en intensitet, en følelse av viktighet som få, om noen, har kommet i nærheten. Plata er elektrisk fra den starter til den slutter, publikum er med hele veien, Sam Cooke jobber så svetten siler og låtene sitter spikret som påler. Chain Gang har knapt hørtes bedre ut og som mannen selv sier på starten: "Don't fight it, feel it".

Plata er et dokument over en kveld hvor jeg skulle solgt sjela mi, bestemora mi og sokkene mine for å kunne vært tilstede. Det er en nerve, en vilje som er fanget ned i denne platen som er så sjelden å høre at jeg blir tom for ord. Lukk øynene, slipp deg inn i musikken og jeg kan nesten garantere at du ender opp i samme tilstand som meg: sittende alene i sofaen, musikken så høyt som jeg tør og klarer mens jeg vekselsvis roper i lag med publikum mellom låtene og tar meg i å nesten gråte av begeistring over hvor forbanna intenst jævla bra dette er.

Plate 2:
    Parliament - Mothership Connection

Jeg skal ikke engang forsøke å gi et bilde av Parliament/Funkadelic-prosjektet til George Clinton. La meg begynne med å si det slik: Parliament er dypt seriøst useriøs musikk. For de av dere som tror at funk handler om det Herbie Hancock rota med, eller (Gud forby) Jamiroquai, eller for folk som syns Red Hot Chili Peppers sine tidligste greier er "funky"... this is the real deal.

Har du noensinne lurt på hvordan det er å eventuelt skulle fly lavt over landskapet i en liten UFO mens du tygger på noe virkelig rar sopp og verden sakte, men sikkert, mister konturene og noe annet overtar i dets sted, men samtidig tenkt at sterke hallusinogener ikke er greia for deg med tanke på å bevare egen mental helse? Kjøp denne, så får du i hvert fall en ide (tror jeg) om hva det handler om.

Dette er plata hvor funk'en for alvor tar av og knapt nok skulle ha landet igjen, hvis Clinton hadde fått det som han ville. Definisjonen av groovy ligger lagret en plass i rillene på denne plata og dette er musikk det skal være klin umulig å sitte stille å lytte på. Dette er Parliament som er kommet til jorden for å ta tilbake pyramidene, forbedre ditt interplanetariske funk-ego og, vel, som de selv sier det: Tear the roof of the sucker.

Spill plata høyt, lukk øynene og be. Og ta på deg solbriller før du begynner å høre på plata.

Advarsel: plata kan framstå som for rar hvis kompisen din ikke er vant til denne typen sære rytmer og måten å "tenke" musikk på. Den lar seg garantert analysere, noe annet ville vært rart med tanke på kvaliteten på musikerne og det er en fare for at for intellektuelle mennesker kommer til å forsøke å gjøre akkurat det i møte med den. Til det har jeg et råd: klapp til dem. Be dem skjerpe seg. Dette er ikke musik som er ment for analyse, men som er ment for å sette et stort, fett glis rundt kjeften din og få deg til å huske en ting: hvor fantastisk det er å bare la seg rive med i rytmen og drivet, i brekkene, soloene, alt annet enn det analytiske. Klarer du/han ikke det, er det bare en plate igjen jeg vet om...

Forslag 3:
    Larry Levan - Live at the Paradise Garage

Dette er en fryktelig, fryktelig plate. Den står i hylla mi, jeg unngår den. Det er sjelden jeg våger å ta på den. Den burde vært nedlimt med store advarsler - sett i ett perspektiv er det helt sjukt at staten klistrer ned tobakk med advarsler, men lar plater som dette slippe unna. Den er, i mine ører, helt på grensen til hva som burde vært lov å gi ut.

Larry Levan var en av proto-DJ'ene. Han var afro-amerikaner, homofil og døde av AIDS. Han eide, drev og var The Paradise Garage en av de første, største og viktigste klubbene i USA. Sammenlignet med dagens DJ'r var han ikke allverden til å mikse, overgangene mellom låtene er i beste fall akseptabel sammenlignet med hva mange er vant med i dag. Men....

Jeg begynte med å si at plata burde vært omtrent forbudt og at jeg i lange perioder skyr den som pesten. Grunnen er enkel: jeg har aldri spilt plata uten å etter kort tid få et helt, fullstendig og komplett behov for å danse. For en mann av mitt kaliber er det, mildt sagt, et problem og en utfordring - for det somatiske helsevernet burde det være den store skrekken at folk som meg har slike plater. Jeg er ikke bygd for dans. Jeg kan ikke danse. Jeg kan ikke noe som er i nærheten av noen bevegelser som selv min kjære mor ville definert som dans. Likevel: jeg kan ikke spille denne plata uten å danse. Og jeg har aldri satt den på uten at det har resultert i dans. Eller det patetiske forsøket på det, mer korrekt.

Derfor: plata er farlig. Den må brukes med omhu og må regnes som et potensielt dødelig våpen. Før du evt. trekker med deg denne til kompisen må du tenke nøye gjennom konsekvensene: vil du se han danse? Vil du se deg selv danse? Vil vennskapet deres overleve å danse i lag til dette? Vil du pådra deg varige strekkskader i forsøket på å bevege deg rytmisk til musikk? Jeg valgte å inkludere plata rett og slett fordi den, sannsynligvis og forhåpentligvis bare en sjelden gang, er det eneste som reelt sett duger. Av og til er audiophile nervosa og musikknerding tatt så langt at det eneste vi har å ty til er denne plata. Litt som atomvåpen. Plater som dette eksisterer fordi det må være en balanse.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Forsiktig med hva du sier om leirduemusikk fra Kashmir eller annetsteds. Mye kos og hygge i denslags.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Potensielt gode julegaveforslag til "venner" og "familie" det der Mbare ;D

Ellers så må jeg bare si at men ikke skal kimse av rottenikker fra fjellene i Kashmir!!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Rottenikker skal man ikke kimse av. Ikke ECM heller, mye fint der og mye uutforsket terreng for min del.

Forhåpentligvis får jeg greiene min fra GIK Acoustics til uka, forøvrig. Det blir gøy. :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Mbare skrev:
    Rottenikker skal man ikke kimse av. Ikke ECM heller, mye fint der og mye uutforsket terreng for min del.

Forhåpentligvis får jeg greiene min fra GIK Acoustics til uka, forøvrig. Det blir gøy. :)
    Gleder meg til å lese om inntrykkene dine, Mbare :) Forøvrig takk for spennende plateanbefalinger. Har fortsatt ikke glemt lyttingen av Godspeed!, den platen er høyt prioritert på min shortlist.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Av og til lager jeg lister. Dette er en av de gangene. Bakgrunnen for denne lista er vel at jeg i det siste har tenkt en del over hva jeg har lært i de drøye ti årene jeg har herjet med denne hobbyen og hva jeg tar med meg videre. Gudene vet om det er interessant å lese, men denne tråden min er en slags audio-blogg, så... :)

1. Jeg vil aldri noensinne ha en forforsterker med et potmeter igjen. Etter å ha hørt effekten av bytte ut potmeteret med en stepped attenuator og nå TVC er det fullstendig uaktuelt å eie en forforsterker med vanlig potmeter. De suger.

2. Jeg vil ha et så lavt støygulv i elektronikken som overhodet mulig. Det henter fram mikrodetaljer og bidrar til så mye og så mangt at det å leve med støyete komponenter er fy-fy.

3. Jeg tviler sterkt på at jeg noensinne kommer til å ta til takke med det delefilteret som inkluderes i nye HT. Jeg har uten unntak byttet komponenter i delefilteret på alt jeg har hatt av HT og effekten har uten unntak vært til det bedre.

4. Romakustikk er viktig. De tre rockwool-platene jeg har nå gjør ting med lyden i dette rommet som er helt sjukt. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen endringer i komponentene i anlegget kunne ha hatt en like stor og omfattende effekt som disse platene. Snart kommer det mer "proft" romakustikkutstyr. Det blir spennende.

5. Kabler har noe å si. Strømkabler, signalkabler, digitalkabler. Ikke mye, men forskjellene er godt hørbare og signifikante for det totale resultatet.

6. Det å sette opp HT ordentlig i rommet er alfa og omega og litt til. Uten det, aner du ikke hva anlegget ditt er i stand til.

7. DIY, og det å ha en bror som har stålkontroll på DIY, er helt ufattelig genialt. Jeg sparer sjukt mye penger på det og jeg tror jeg får vesentlig bedre lydkvalitet for kronene mine enn å kjøpe alt ferdigmekket.

8. Det tar lang, lang tid å lære seg denne hobbyen. Det er viktig, tror jeg, å høre på mange anlegg, gjerne forskjellige og i ulike settinger. Jeg leser også hi-fi blader for å lære og for å skjønne. Men det å ha noen referanser å måle ting opp i mot er viktig, ellers kan du fort havne på feil vidde i en galakse, langt, langt borte.

9. Tenk synergi. Anlegget mitt er tenkt som helhet og med en tanke om hva som vil kunne spille bra i lag og kunne spille på hverandre sine styrker.

10. Inviter andre hjem til deg og lytt på hva de sier/skriver i etterkant. Jeg lærte mye av den runden vi hadde i Østfold hi-fi lauget hos meg i høst og jeg har lært mye av de ulike folka som har vært innom og hørt anlegget mitt. Få, om noen, av oss er utlærte og kan alt og ulike mennesker vil reagere og høre ulike ting.

11. Det er mange hyggelige mennesker i denne hobbyen. Det slo meg her om dagen at hadde det ikke vært for hi-fi sentralen hadde livet mitt her i Østfold vært betraktelig mindre sosialt. Jeg flytta jo tross alt til en by hvor jeg ikke kjenner en kjeft og det å møte en del av folka her (Lille_Adam, RoDa, RolfOzzy, JanR, Lagga, Atonal, dere vet hvem dere er, for faen :) ) har vært berikende.

Det var det jeg kom på i farta. More to come, I guess. :)

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Antall liker
    6
    Mbare skrev:
    Av og til lager jeg lister. Dette er en av de gangene. Bakgrunnen for denne lista er vel at jeg i det siste har tenkt en del over hva jeg har lært i de drøye ti årene jeg har herjet med denne hobbyen og hva jeg tar med meg videre. Gudene vet om det er interessant å lese, men denne tråden min er en slags audio-blogg, så... :)
    Vist er det interessant.
    Eg finner iallefall dine 11 "bud" og resten av tekstene dine for interessange.
    Veldig kjekt lesestoff, "keep it going man"

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vi har moddet. Resultater og synsinger kommer senere. Først og fremst og akkurat nå: bilder.

Først ett av delefilterene til Maggiesene hvor vi har limt inn litt asfaltplater samt loddet på noen andre kabelsko som satt mye bedre på terminalene på HT:

Delefilteret er på størrelse med en solid skoeske og veier vel en 3-4 kilo. Solide greier.

Videre har vi vært på Clas'ern tidligere i dag og kjøpt noen limbare gummilister av typen "All-list" fra Stokvis Tapes. Nemlig. Og det har vi brukt til å gjøre racket mitt mer dempende:

For good measure limte vi også litt asfaltplater under MDF-platene som utgjør hyllene i racket:

Vi satte også noen sånne dempeføtter som de selger på Eltek under føttene i racket i stedet for spikesene som sto der. Så nå gynger hele greia rimelig fint og det bør faen meg være vibrasjondempet så det holder.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    ...og for å følge opp, her er noen bilder av Hegel'n, tatt fordi jeg skrudde av lokket for å støvtørke den. 8) På den har vi skrudd av føttene og den står nå på noen Ceraballs eller hva de nå heter.

Aller først et oversiktsbilde:

Så trafoen som er av typen "rimelig stor og tung" som den bør være:

Nærbilde av den ene av strømforsyningene (det er en til hver kanal):

Ytterligere et close-up, denne gangen primært av ladelyttene:

Så et bilde av selve forsterker-delen:

og et til av nevnte forsterker-del:

Det var det for denne gangen. Når vi får samlet oss litt mer kan det hende vi skal våge å mene noe om lyd og sånt også. Bare ikke spør om direksjonelle digitalkabler. Det vil vi aldri noensinne høre snakk om. Og vi har forøvrig aldri tenkt på eller nevnt begrepet. Bare så det er klart.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bilder med forklaring på hva som er gjort liker vi ;)
    Kabler...ehh...lar det ligge.

Blitt noe modding av pre/dac i dag ?

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ikke noe modding av pre/dac i dag, tar det i morra eller til uka regne eg med. Brodern er jo aleina hjemme mens eg er på jobb mandag og tirsdag, så han treng vel nokka å gjøre? :)

Kabler, ja. Vi får ta det senere, tenke eg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Brodern er jo aleina hjemme mens eg er på jobb mandag og tirsdag, så han treng vel nokka å gjøre? :)
    Hihi, sett han i jobb du. Slavedriver ! ;D

/jan

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.236
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bra tråd som er veldig lærerik og "ærlig" - en tråd jeg Mbare lese 8)

Mvh
    Jan P.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)

Litt om lyden og sånt. Først noen forbehold: jeg har for tiden en ny kabel i anlegget mitt som definitivt gjør noe positivt med lyden og som jeg driver å evaluerer. Om den blir eller ikke, er fremdeles et noe åpent spørsmål, men det er den første kabelen jeg har hatt som ikke har blitt umiddelbart bortvist i sammenligning med Whistler Coanda - bare det er jo noe i mine ører. Mer om den senere, jeg må evaluere den skikkelig først. Men, det jeg beskriver av lydforskjeller og sånt i det følgende er beskrevet med den kabelen i anlegget.

Det første vi gjorde var å sette på et par føtter til Maggiesene jeg har hatt liggende en stund, men grunnet vondt i viljen ikke satt på tidligere. De gjør at HT blir stående helt vinkelrett og at de kommer seg opp en 20cm eller så fra gulvet. Skal ta noen bilder senere. De føttene står på dempeføtter fra Eltek og de svaier godt. Jeg skulle ønsket meg noen føtter som både hevet og avstivet, men de eneste jeg har sett som gjør det koster skjorta og er uaktuell grunnet det. Så inntil videre får det bli med disse.

Det jeg var litt spent på var hva som skjedde når disse føttene kom på plass. De forrige målingene RoDa gjorde viste en rimelig solid dip mellom 125Hz og 250Hz som delvis kan være forårsaket av lyden som treffer gulv og tak - det blir spennende å se neste gang RoDa er innom om denne dip'en er noe endret etter at jeg løftet HT. :)

I hvert fall det som var en hørbar forskjell var et lyden fikk noe mer kropp på stemmer, spesielt litt dype mannsstemmer. Det ble også mer luft mellom utøverne og et noe større lydbilde med en bedre følelse av 3D, d.v.s. at utøverne i lydbildet ble mer "fylt ut" - syns jeg (og brodern). Lyden føles også mer frigjort, som om den klinger mer fritt ut i rommet enn det den gjorde før. Alt i alt en merkbar og viktig endring, men ikke dramatisk på noe som helst måte.

Så, som jeg viste i forrige posten, har vi gått bananas med dempetiltak på racket (glemte å skrive i den posten at racket ikke ble seende jævligere ut med disse listene da de ikke hever ting så veldig mye - og de bitumen-platene vi limte under hyllene er ikke synlige fordi nevnte lister skjuler dem), montert nye terminaler på kablene fra delefilteret og inn til terminalene på HT og satt inn en del bitumen i kassene delefilteret er i. I tillegg gikk jeg over alt av kontakter med elektrorens, q-tips og papir. Dette ble gjort i en runde, så hva som forårsaket hva, vet vi ikke.

Så koplet vi opp hele anlegget igjen, satte oss ned for å lytte og merket oss flere ting: det var noe mer detaljer og oppløsningen var bedre - f.eks. på første låta på Sun Kil Moon sin "April" hørte jeg nå tydelig at trommisen faktisk spilte på cymbaler det første minuttet, noe som hadde vært vanskelig å høre før. Men... Lyden var, for å bruke ikke-audiofile termer, også litt tynn, pistretet og manglet trøkk, driv og helte mot det skarpe (igjen, jeg har vært der før og vil ikke tilbake). Vi skjønte, åpenbart nok, lite. Prøvde å endre litt på polariteten på strømkablene, sette de på andre steder i Monster-filteret, noe som ikke hjalp. Sjekket fase og sånt på alt av kabler, uten at det var noe galt der. Generelt sett, vi var forvirra.

Det eneste vi etterhvert fant ut var at digitalkabelen fra Wireworld var i feil retning i forhold til hvordan den var merket på kabelen. Men, ærlig talt da, direksjonalitet i kabler er jeg i utgangspunktet skeptisk til og på en digitalkabel?? Dog, for å være på den sikre sia, snudde vi den og... ting ramlet mye mer på plass. Vi ble rimelig satt ut og bestemte oss pronte for aldri å fortelle noen om det, av frykt for hva det kom til å gjøre med den audiofile-kredibiliteten vår. Jeg hører forskjell på digitalkabler i anlegget mitt, men det er lite - og det er å snu kabelen var ikke lite - plutselig var trykket i bassen, kroppen på vokalistene og instrumentene tilbake og det var mindre hardt.

Senere satte vi inn en Supra Trico og opplevde da at omtrent alt falt tilbake som det var, bare det at oppløsninga og detaljeringa var bedre enn før. Vi så da litt nærmere på Wireworld-kabelen og vi er litt usikre på om den er litt sliten og lei seg, mulig at pluggene har sett bedre dager. Så vi satte den tilbake og... da hørtes det ikke ut som det gjorde med den før vi satte inn Trico'en. Nå var lyden som den hadde vært før vi hadde begynt å pusse, gnikke og dempe bare med de beskrevne endringene i detaljer og oppløsning. Så... Enten må loddingene på kabelskoene inn til HT-terminalene spilles inn, eller så er det dårlig kontakt i WW-kabelen, eller så... Har tannfeen veivet med tryllestaven uten at vi har fått det med oss. Forvirret? Vi? Nei, da. :)

Sidesprang: forskjellen på Trico og Wireworld i anlegget mitt er liten, slik jeg klarer å høre det. Jeg syns, og dette er så langt inne i synseland at det like godt kunne vært drømmeland, at det er noe mindre hardt og tilspisset med WW kontra Trico. Så jeg bruker WW inntil JanR vil ha den tilbake. Men forskjellen er liten, som sagt.

Uansett, nå spiller vi på WW og det høres flott ut. De endringene jeg beskrev som en følge av føttene er der og er hørbare og jeg opplever at det rensing/bedre kontakter til HT/demping av rack/demping av kasse til delefilter i samlet flokk har bidratt med er enda litt mer ro, mer detaljer og økt oppløsning. Det vi også opplever er at bassen er mer oppløst og at en del av den verste boomen er blitt borte. Vi er noe usikker om dette var et resultat av å heve HT eller om det var et resultat av alt annet vi har gjort. Brodern mener også at anlegget nå låter litt mer hardt enn tidligere, noe jeg kan være tilbøyelig til å være enig i - men det er i så fall lite.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Litt flere bilder, siden jeg var så godt i gang. :)

Et slags oversiktsbilde av racket, den ene HT, delefilterkassene og DaaD'en som er parkert i hjørnet bak høyttaleren (det står en i det andre hjørnet og). Det blå lyset er fra den fine lysdioden til Synergestic HT-kablene mine som skal indikere at her skjermes det aktivt. Betryggende.

Litt dårlig bilde av de nye føttene og putene de står på. De skoene jeg skriver om å ha byttet ut er altså de som går inn til terminalene på selve HT. Før satt de rimelig løst, nå sitter de godt fast. Betryggende, det og.

Bilde av Sony'en og en Monarchy Audio DAC som midlertidig bor i racket mitt (Monarchy'en, altså). Tatt for å vise hvor lite synlig de listene vi monterte faktisk er, den hylla Monarchy'en står på har ikke fått list da vi ikke hadde nok lengde. Så det er ikke mye bygging i høyden med disse listene.

Et bedre oversiktsbilde av anlegget. Det som ligger mellom TV'n og venstre HT er en asfaltmatte som skal inn i DAC-TVC'en når den tid kommer. Har forøvrig prøvd å fjerne den TV'n sia så mange maste om det en periode, men jeg hørte ikke noe stor forskjell? Eller mer korrekt: jeg hørte ikke forskjell. Muligens har jeg glemt å nevne at selve racket nå er spike-løst og satt på dempeputer fra Eltek, det og. Og DAC-TVC'en står på Vibrapods. Og Hegeln på Cerabase or something like that.

Jeg har i hvert glemt å nevne at juryen er ute og diskuterer rimelig hardt om det faktisk er mulig at HT mine fikk enda lavere SAF (spouse acceptance factor i disse politisk korrekte tider) etter at de kom seg opp med nye føtter. Det ser i hvert fall ikke bedre ut, selv om jeg ble fort vant til det. :)

R

RoDa

Gjest
    Tja....

Ferske loddinger, nyrensede kontakter og kald elektronikk kan nok låte pistrete, rotete og lyst/hardt.
    Vil legge mest penger i at dette var hva som gjorde utslaget og ikke nødvendigvis retningen på digitalkabelen.... :D

Hehe, de høyttalerne dine er fine. Fine til å vise kjærringa hvor ille det kan bli dersom man selv ønsker å dra noe inn i hus. :eek: ;D

Digitalkabeltips er Kimber Illuminations D-60, den likte jeg selv meeget godt!

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    I kveld har vi hatt besøk av RoDa og måleutstyret hans. Etter 4 timer eller så hvor vi har flyttet på høyttalere, sofaer, anlegg, bord og diverse annet (samt tatt målinger i alle retninger) har vi konkludert med følgende: den beste frekvensresponsen får vi med å flytte sofaen knappe 10 cm fram fra der den står nå. Da er det omtrent +/- 3dB fra 200Hz og opp og bassen er jevnest, dog langt fra jevn (kan jo hende at RoDa kommer med noen målinger). Og bordet har ingen eller svært liten effekt på frekvenskurven. Fint, det.

Vi har også forsøkt å flytte anlegget på kortvegg, d.v.s. at det står mot spisestua. Det var interessant - målinger og lytteører tilsa at noe bass gikk tapt - sånn cirka all bass fra 80Hz og ned, merkelig nok. Ikke skjønner vi helt hva det var som skjedde, men det gjør i hvert fall at skrikhalsene som mente at det å spille på kortvegg ville være så himla mye bedre, tok feil. ;D

Utrolig morsomt syns jeg at den beste posisjoneringa av HT er der jeg, brodern og Andreas lyttet oss fram til i september en gang. Det å flytte dem litt bak slik at de sto 1/5 fra bakvegg eller fram så de sto 1/3 fra bakvegg, gjorde faktisk ting heller verre enn bedre. Da må vi vel snart kunne skryte på oss å ha kalibrerte lytteører? ;)

Kommer noen bilder senere når jeg får ordnet det, primært nærbilder av DAC-TVC'en.

Edit: til de av dere som lurer på hvordan det ser ut når vi måler ting, her er et bilde av meg og RoDa i aksjon - dette er rett etter at vi flyttet HT over på kortvegg:

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Som lovet noen bilder fra innsiden av DAC-TVC'en, tatt i forbindelse med en grundig bitumenisering, samt at det nå er lagt opp en utgang rett fra DAC'en:

Fint nærbilde av inngangskontaktene:

Den midterste av de inngangene er nå utgang for RAKK-Dac'en.

Selve TVC'ene og Seiden-switchen:

Bitumenisert DAC-TVC:

Nærbilde av selve DAC'en, utgangstrinnet er på toppen:

Samme som over, bare fra en annen vinkel:

Ett stk. Seiden-switch:

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    En kveld jeg gjerne skulle vært med på, gutter. Veldig fin jobb på dac-tvcen, S. Og så jævla flotte bilder da. Veldig moro å se close up inni der.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jasså, målemafiaen har vært innom ;D

Godt dere fikk testet ut og bekreftet at det fungerer/fungerte best som det gjorde, på langveggen.
    Fine bilder av innmat :)

Noe nytt i akustikken saken ? Ikke hørt noe mer ?

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Målemafiaen har vært innom, ja. Føler meg litt som en overløper, men trekker meg trygt tilbake på subjektivistsida, i trygg forvisning om at ørene mine faktisk nagla den beste HT-posisjonen uten at vi trengte å måle noe som helst. :D

Akustikksaken har omsider løsnet, jeg har sporet opp pakken, betalt regninga og får de enten fredag eller man/tirs i neste uke. :) Det blir gøy. Det ser også ut som om de totale utgiftene med betaling for selve platene og Tri-Trapsene, moms, fortolling og frakt fra USA og fram til døra mi kommer på rett under 10 000. Det er jo ikke krise i det hele tatt, syns jeg.

Andreas: vi hadde gjerne hatt deg her, vi, men jeg ser for meg at fruen kunne blitt noe hissig av seg hvis du hadde droppet hele familien for å henge med oss og herje med hi-fi hele jula.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Broren din modder, ka? Kikka på Hegelen; den kan enkelt oppgraderes betydelig i likhet med de fleste forsterkere. Bytt ledninger fra print til høyttalerterminal (gul & svart?) til (gjett hva :p) solid core, helst 6kv. Du tror det ikke før du hører det :eek:
    Videre ligger det ytterligere forbedringspotensiale i å koble trafo direkte på nettbrønn. Må trås forlenges så bruk solid, her holder 2,5kv.

Kan også hoste opp en digitalkabel du definitivt vil høre "!forskjell" med 8)

Mvh. RS

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Nå regner jeg med dere sakte men sikkert våkner opp til det nye året snart, gutter. Det er ikke kvinnfolk dere har tatt med dere til sengs, bare hver sin Maggie mg12. Vedder på dere har striper i ansiktet fra membranene begge to. Når bakrusen letter er det tid for å skru dem opp på de fine nye stativene igjen, spille musikk og bare håpe på festen blir like bra til neste år.

Hva er det du har satt på ledingen rett før 12V inntaket på RAKK dacen S? Er det en feritt?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    Nå regner jeg med dere sakte men sikkert våkner opp til det nye året snart, gutter. Det er ikke kvinnfolk dere har tatt med dere til sengs, bare hver sin Maggie mg12. Vedder på dere har striper i ansiktet fra membranene begge to.
    Hehehe.

Andreas skrev:
    Hva er det du har satt på ledingen rett før 12V inntaket på RAKK dacen S? Er det en feritt?
    Ser sånn ut. Sitter en på 220V "inntaket" også så vidt som jeg kan se.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vi våknet nok heller opp i en leilighet på Skøyenåsen i Oslo etter en lang kveld og natts ferd mot dag. Ferden inkluderte bl.a. en seks-retters middag med bl.a. rådyrlår som hovedrett. Fantastisk, intet mindre. Så i dag har vi kommet hjem igjen, spist litt og sovnet - igjen. Nå skal det ryddes, høres på litt musikk og i morgen drar brodern tilbake til trønderene. Han kan forøvrig bekrefte at de ringene er ferritter.

Det har vært litt av en jul, masse god mat, hi-fi og hyggelige besøk. Anlegget er tweaket til et enda bedre nivå, jeg har fått utgang rett fra DAC'en og vi har hatt en vellykket mini-turne i Østfold hi-fi miljøet med RIAA'en til brodern. Det har så absolutt vært gøy.

Og nå kommer snart GIK-greiene mine som forhåpentligvis tørker opp litt av det rusket som er i bassen. Desverre får jeg nok ikke eksperimentert for mye med det med det første, da jeg drar til Tromsø og filmfestivalen onsdag i neste uke - da blir det stress, paranoia og kinomaskiner med brukket motivasjon for alle pengene i 2 uker. Kjenner at jeg både gleder og gruer meg til å jobbe under filmfestivalen, ja. :) I tillegg må jeg få kommet meg innom Bjørn når jeg er i Tromsø og få hørt MA PL 300 som ryktene vil ha det til at står og henger i butikken. Og jeg vil tro at Andreas er skjevøyd og halvveis somnambulent etter å ha jobbet natt ut og dag inn gjennom jula for å få opp alt av hans anlegg til jeg kommer - og det gleder jeg meg i hvert fall til å høre.

Og utpå vinteren venter det mye spennende ting. Jeg har jo en del kabler (igjen) liggende å slenge som jeg har lånt av Lille_Adam som må evalueres og vurderes og veies (tung hi-fi er god hi-fi sies det, regner med det også gjelder for kabler?), jeg har lyst til å få AN M2'en til JanR hit en kjapp tur å høre hva en AN-pre kan gjøre med anlegget mitt, jeg ser fram til RolfOzzy har sett lyset i oppgraderingstunnellen og gruvearbeidet begynner å gå mot slutten, kanskje får jeg stukket innom RoDa engang og hørt litt mer på greiene hans og hvem vet hva mer som venter? For min egen del, må det nok bli en roligere start på 2009 enn 2008 har vært i hi-fi sammenheng, noe lommeboka greit nok bestemmer. Men jeg går inn i det nye året med et bedre anlegg enn jeg noensinne har hatt, større musikksamling enn tidligere og en lang, lang liste med klassisk musikk som skal få snurret i spilleren. Gleder meg, jeg. :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    R. Solhaug: kan du si litt mer om hva det er du mener at skal gjøres, hvilke kabler som bør brukes og dine erfaringer knyttet til å gjøre det? Hva kan jeg forvente av lydmessige gevinster med å gjøre noe slikt på Hegeln? Jeg er ikke fremmed for å forsøke, hvis det ikke er for mye styr involvert... :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Mbare skrev:
    R. Solhaug: kan du si litt mer om hva det er du mener at skal gjøres, hvilke kabler som bør brukes og dine erfaringer knyttet til å gjøre det? Hva kan jeg forvente av lydmessige gevinster med å gjøre noe slikt på Hegeln? Jeg er ikke fremmed for å forsøke, hvis det ikke er for mye styr involvert... :)
    Du kan vente en mye sprekere forsterker med renere lyd. Er bror din dreven skjønnern hva jeg mener etter å ha lest tipset mitt. Jobben er piece of cake og reversibel.

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Utrolig hva Mbare's bror får til.

På tide å bytte nick til CableGuy unge Herr Solhaug ?

/jan

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.681
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Artig dette her Mbare, jeg hadde som forventet lite tro på å spille langs rommet hos meg låt det spinkelt, men på tvers fungerer meget bra. Når det er sagt så merket jeg også andre ting, da den sto på kortveggen, nemlig det en kan lese om på nettet ellers om magnepan, at de er ekstremt følsomme på både kilde og plassering, slik er det ikke nå - på tvers.

En annen ting er at høyttalerne var ekstremt detaljerte i mellomtonen og diskant - da snakker vi om ekstremt - ekstremt detaljerte. Det er de heller ikke nå når de spiller på tvers. Men det kan bety at de har Magnepan egenskaper - som vi mister når de spiller på tvers. Og ( her på tynn is) muligens til og med er "ment" til å stå slik, at det er deres egenskaper (dumt fortalt). Nå er jeg bare en amatør-hifi-filosof.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det vi primært fant ut med å putte Magnepanene mine på kortvegg var at bassen falt som en stein under 80Hz (trur RoDa har noen målinger som evt. kan bekrefte det?) - utover det, hørte vi ikke lenge på det. Fordelen med å ha de på kortvegg var bl.a. at det var enklere å "tro" på dybden i lydbildet fordi du i stedet for å titte inn i en vegg og så ut gjennom et vindu, bare ser inn i et annet rom. Men utover det hørte jeg ingenting som fikk meg til å tenke at det var signifikant annerledes å ha det på kortvegg - ikke mer oppløsning, detaljer, transparent, etc. Det var noe litt rart i høyre side av lydbilde, sannsynligvis et resultat av at Maggiesene der spilte rett inn i cd-hyllene mine.

Høyttalerne mine slik de står nå er jævli kilne for kabler, plassering, kilder, det meste jeg har prøvd, egentlig. Når vi jobbet, tidligere i høst, med å plassere dem, så dreiv vi å flyttet på millimetre på slutten og hørte rimelig tydelig forskjell da. Slitsomt, men gøy når alt sitter - og nå har jeg målinger som kan vise at det sitter faktisk best i den posisjonen de er i nå. ;) Så sånn sett har jeg ikke den samme erfaringa som deg at anlegget blir "imunt" mot kabler og annet rask.

Det jeg tror kan være et problem med å ha de på langvegg og dermed kort vei fram til meg, er at jeg tror du i utgangspunktet trenger en viss grad av forsinkelse av lyden som kommer ut bak HT (som er ute av fase). Dette regulerer du delvis med lengde fra bakvegg, men jeg vil tro (uten at jeg vet) at ideelt sett burde det ha vært noe lengre mellom meg og HT for å unngå å få ut-av-fase-bølgen så raskt. Dog, det rimer jo ikke med det faktum at ting er sjukt oppløst hos meg nå og at det vitterligen ikke skjer mye maskering av detaljer.

Evt. kan du tenke helt omvendt å tenke at nå er det så kort vei fra meg og til HT at det som treffer først og hardest er det som skal treffe og at den lyden som kommer litt senere og ute av fase ikke er et problem, tvert imot ville det heller vært et problem i et større rom fordi ute-av-fase-lyden og direkte-lyden da ville vært mer "innblandet" i rommet. Men nå er jeg på supertynn is i nikkers, så gudene vet?

Jeg får som sagt disse GIK Acoustics greiene på mandag, da får jeg endelig testet ut hvor mye det har å si. Det kommer jo til å frigjøre de akuplatene jeg nå har på lån, og jeg har tenkt å forsøke å sette et par av de rett bak høyttalerne for å dempe lyden fra bak HT i større grad enn nå og se om det bidrar til noe konstruktivt. Uansett viste jo de målingene vi gjorde at ting var rimelig flatt innen +/- 3dB fra rundt 200Hz og opp - det vil vel neppe helt tilfredsstille Valentino, men det er foreløpig godt nok for meg. :D Og det blir spennende å høre hva GIK-greiene kan gjøre i bassområdet hvor jeg helt klart trenger hjelp. Spennende dager ahead, altså. Men nå, Oslo og bursdagsselskap.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har fått pakke. Tre stk. Store og tunge, gudskjelov var det en fyr her og bar dem inn. Jeg har åpnet pakkene, satt innholdet bak sofaen, på den ene kortveggen og i hjørnene bak HT. Jepp. GIK Acoustics has delivered.

Anlegget mitt er nok på et nivå hvor de store, lydmessige revolusjonene ikke lengre kommer på løpende bånd. Det er få, om noen, hakeslepp-opplevelser jeg kan se for meg at er mulig å få til innenfor de rammene jeg har nå. Når det gjelder GIK hadde jeg hadde forsåvidt ikke så mye forventninger eller ideer om hva som ventet meg. Jeg håpet på at det skulle være minst like bra som de greiene jeg har lånt av RoDa og forhåpentligvis bedre. Uten at jeg hadde noen spesiell ide om hva "bedre" i denne sammenhengen skulle være. Så jeg stabler opp alt, setter meg forventningsfullt i sofaen, trykker på play og de første minuttene renner tre tanker gjennom hodet mitt:

1. Who stole the soul?!
    2. Who stole the bass?!
    3. Kor i satan kom han bassisten fra og koffer har eg ikke hørt han før?

Så har jeg sittet her, da, siden. Spilt noen plater og kutt. Klødd meg i hodet. Spilt noen flere plater og kutt. Skjønt at en av konsekvensene av å lide av en litt atypisk audiophilia nervosa er at jeg ikke har en rekke plater med referanselyd stablet opp og klar for evalueringsøkter - og dermed at jeg ikke hadde noe spesielt forhold til hvordan f.eks. bassen hørtes ut eller skulle høres ut på låter og plater (eller hvilke plater som har "mye" eller "lite" bass eller "bra" eller "dårlig" bass). Oh well. Har nå spilt alt fra Massive Attack, LvB's 5., Brahms tyske requiem, Lambchop, Femi Kuti, Miles Davis, Lonnie Smith, Parliament, Lucinda Williams, Sun Kil Moon, Sade og Jaheim. Burde dekke opp en del i hvert fall.

Noen observasjoner:

bassisten på So What (KoB) har tatt med seg bassen, tusla et par-tre meter lengre bak i lydbildet og stilt seg opp der. Ikke spør meg hvorfor, men han har nå gjort det. Trommissen har fått seg et litt større trommesett og har flytta seg til høyre. Pianoet er blitt bolta fast i gulvet. Blåserne har begynt å puste.

Det dukka opp en kar på et Femi Kuti skive som gjerne ville spille bass. Flink var han og. Fin melodi som han fant opp og spiller gjennom hele låta. Lurer på hvor han har vært tidligere?

De har mikka om trommesettet på Sun Kil Moon plata, sånn at det nå er tilkommet ordentlig med luft rundt cymbaler, stemmer m.m. Hyggelig, det. Gitarene er blitt noe mer utflytende der de skal være det og mer fastspikra der de skal være det - tror jeg?

Han fyren som produserte Deserters Songs (Mercury Rev) første gangen har fått sparken fordi han bare lagde en tåkemiks av det hele. Erstatta med en ny fyr som øyensynlig vet hva han driver med. Nå er det jo plutselig mulig å høre hva de driver med inn i de verste partiene. Tydelig at en av gutta i bandet liker å spille sag og det er jo sympatisk. Sag er undervurdert. Nå kan jeg tydelig høre at han spiller sag oftere enn jeg trodde han gjorde.

Mange bassister har bestemt seg for å ta den litt ned i volum og heller fokusere på å spille bass, i stedet for å bare spille høyt.

Noen mer teoretiske betraktninger så langt:

RoDa var jo å målte her og hvis jeg husker rett så området under 150Hz eller så ut som et slags alpelandskap malt i fylla av en nederlandsk, blind og delvis lam artist. Ikke pent, men i beste fall interessant (og litt som han duden sa etter de første fysiske testene på rekruttskolen i Forsvaret: "Her har vi litt å jobbe med, ja."). Det hadde vært skrekkelig interessant å sett noen målinger av rommet nå. Hvis det jeg hører ikke er målbart i endringer i frekvens, så skjønner jeg absolutt ikket et kvidder. Det jeg hører nå er en endring som de tre rockwoolplatene og de to DaaD'ene i lag bare kan se langt, langt og hardt etter.

Gode og saklig gjennomførte klappe- og stemmetester (med nøye kalibrerte instrumenter) tilsier at romklangen er omtrent borte. There is little echo left. I hver fall i det frekvensområdet det kalibrerte klappe- og stemmeinstrumentene klarer å gjengi.

Hvis dette er en mer flat frekvenskurve i bassen, skjønner jeg hva folk sier om at topper og daler i frekvensspektret bidrar til å skjule detaljer og mye annet som vi (tror vi) gjerne vil ha. Og jeg skjønner også den opplevelsen av å miste bass. Jeg har en snikende mistanke om at en del plater har hørtes "kulere" ut i bassen fordi de traff på en kul, rett og slett. Og nå er det litt mer jevna ut og det høres i første omgang litt daffere ut. På den andre siden: jeg har aldri hørt anlegget mitt gjøre Massive Attack som det gjør nå. Rister bassen rommet? Nei. Det er dipoler, for faen. De gidder ikke engang å løfte litt på membranene for å spille noe under 40Hz.

Det er stillere, mørkere, i områdene mellom instrumentene. Det lavere er lavere, det høyere er høyere, f.eks. på LvB's 5. - 3. sats og overgang til 4. Jeg trodde først jeg hadde mista litt kropp. Det tror jeg ikke lengre. Mannsstemmer høres mer ut som menn som synger. Det er jo bra. Oppløsnign er økt et notch, tror jeg.

Jeg er generelt sett litt satt ut, noe den litt lange og rotete posten bærer preg av, antar jeg. Det er litt som å bli påkjørt av et tog som kom ut fra en vinkel du ikke visste at eksisterte. Jeg vet ikke hva jeg hadde regna med, men det jeg hører er ikke det jeg trodde jeg skulle høre og jeg aner ikke helt om dette er bra eller dårlig eller bare annerledes (det er i hvert fall annerledes). Men det kan jo ikke være feil å høre at folk spiller bass hvor jeg ikke har hørt noe før? Men har jeg ikke samtidig mistet litt skyv på noen plater (og kan det være fordi det er flatere og at det skyvet tidligere har vært sentrert rundt en pukkel)?

Uansett. Her lyttes. Og tenkes. Og på onsdag drar til jeg til Tromsø og filmfestivalen. Sukk.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Så fett at det funker. Det gleder meg, selv om jeg kanskje ikke helt skjønner hvordan det funker riktig enda. (Kanskje jeg skulle lese innlegget en gang til..)
    At det er NÅ vinterværet virkelig har satt inn med masse deilig vind og tonnevis med snø her i Tromsø gjør vel sitt til at sukket sitter enda dypere nede i magen ;D. Å nei du, bare å komme seg på det flyet.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det funker. Ingen tvil om det. Når jeg nå har begynt å venne meg til det og lære meg litt om hva som har endret seg hører jeg merkbare og tydelige forbedringer over mesteparten av linja, for å si det sånn.

For å bruke Sade som et eksempel, sia jeg har hørt på "Lovers Rock" nå den siste timen: stemmen har fått mer fylde og pondus, noe som gjør at hun høres ut som en voksen kvinne, ikke ei ung jente. Bassen er mer kontant og sitter bedre, selv om den også oppleves som lavere i volum. Det er generelt mindre "rot" i lydbildet, ting i lydbildet står de står og alt av lyder har en klar "opprinnelse" - du kan høre hvor instrumentet som setter luft i bevegelse er. Det er mer luft rundt utøverne, mer detaljer - ulike instrumenter og stemmer er bedre separert fra hverandre. Det er strammere og mer kontant over hele frekvensspektret slik jeg klarer å høre det.

Jeg lurer forøvrig på om noe av dette skyldes at Tri-Trapsene (altså bassfellene) som står i hjørnet bak HT også gjør andre ting enn "bare" å suge opp bass - slik det står nå spiller bak-lyden fra HT rett inn i Tri-Trapsene omtrent (selv om HT er noe høyere enn TT'ene). Jeg vil anta at dette gjør at noe mindre av lyden som kommer ut fra bak HT reflekteres tilbake i rommet. Kanskje dette har bidratt til å stramme ting opp?

En annen endring er at fokuset oppleves å være bedre - "haloen" rundt instrumenter og vokalister er mindre, noe som gjør at lydbildet generelt framstår som mer fokusert og bedre definert (jeg vil tro at RoDa kunne ha ment at pin-point imaging er blitt en mer aktuell beskrivelse enn ball-park imaging).

Spennende er det i hvert fall. Godt å høre at snøhelvete er på gang i Tromsø, det hører jo med til TIFF at de gangene jeg er utenfor et maskinrom (som tross alt er sjeldent) sner jeg stort sett ned. :)

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    (kan jo hende at RoDa kommer med noen målinger)
    Ja, i alle fall de han husket å lagre....

Vi har også forsøkt å flytte anlegget på kortvegg, d.v.s. at det står mot spisestua. Det var interessant - målinger og lytteører tilsa at noe bass gikk tapt - sånn cirka all bass fra 80Hz og ned, merkelig nok. Ikke skjønner vi helt hva det var som skjedde, men det gjør i hvert fall at skrikhalsene som mente at det å spille på kortvegg ville være så himla mye bedre, tok feil. ;D
    -skrik-
    Vel, jeg hadde trua på å spille på kortvegg i dette rommet, den trua har jeg ikke lengre...
    Det må jo være at det åpninga di innmot spisestue og kjøkken fungerer som en enorm Heimholtz som suger ut alt under 80Hz?

Utrolig morsomt syns jeg at den beste posisjoneringa av HT er der jeg, brodern og Andreas lyttet oss fram til i september en gang. Det å flytte dem litt bak slik at de sto 1/5 fra bakvegg eller fram så de sto 1/3 fra bakvegg, gjorde faktisk ting heller verre enn bedre. Da må vi vel snart kunne skryte på oss å ha kalibrerte lytteører? ;)
    Det skal du/dere ha, alltid morsomt når malinger understøtter det man erfarer sjøl. :)

Edit: til de av dere som lurer på hvordan det ser ut når vi måler ting, her er et bilde av meg og RoDa i aksjon - dette er rett etter at vi flyttet HT over på kortvegg:
    Vakkert! 8)

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Målemafiaen har vært innom, ja. Føler meg litt som en overløper, men trekker meg trygt tilbake på subjektivistsida, i trygg forvisning om at ørene mine faktisk nagla den beste HT-posisjonen uten at vi trengte å måle noe som helst. :D
    E klokka som har stoppa går rett to ganger i døgnet .... ;D ;D ;D

R

RoDa

Gjest
    HoJ skrev:
    Artig dette her Mbare, jeg hadde som forventet lite tro på å spille langs rommet hos meg låt det spinkelt, men på tvers fungerer meget bra. Når det er sagt så merket jeg også andre ting, da den sto på kortveggen, nemlig det en kan lese om på nettet ellers om magnepan, at de er ekstremt følsomme på både kilde og plassering, slik er det ikke nå - på tvers.

En annen ting er at høyttalerne var ekstremt detaljerte i mellomtonen og diskant - da snakker vi om ekstremt - ekstremt detaljerte. Det er de heller ikke nå når de spiller på tvers. Men det kan bety at de har Magnepan egenskaper - som vi mister når de spiller på tvers. Og ( her på tynn is) muligens til og med er "ment" til å stå slik, at det er deres egenskaper (dumt fortalt). Nå er jeg bare en amatør-hifi-filosof.
    Jeg tror disse tingene henger sammen med totalopplevelsen ift mengden bass, HoJ.
    Slik du spiller nå, med ryggen mot veggen så fanger du opp mer bass og resten av lydbildet lider/vinner (stryk det som ikke passer) av det.
    Dette kan være fordelaktig for mindre vellykkede innspillinger som da låter mer fornøyelig og snillere.
    Din forrige plassering med luft bak hodet og hvor høyttalerne spilte mer fritt i rommet kledde lyden fra høyttalerne mer naken, på godt og vondt.

Dette er mer generelle betraktninger, selvfølgelig, siden jeg ikke har hørt lyden hos deg. ;)
    Det hadde vært interessant å se hvordan frekvensresponsen hos deg var med disse to plasseringene.

Jeg tror mye av grunnen til det elendige resultatet hos Mbare var grunnet hullet i veggen bak og effekten det ga.

Mvh
    Rolf

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Det vi primært fant ut med å putte Magnepanene mine på kortvegg var at bassen falt som en stein under 80Hz (trur RoDa har noen målinger som evt. kan bekrefte det?) - utover det, hørte vi ikke lenge på det. Fordelen med å ha de på kortvegg var bl.a. at det var enklere å "tro" på dybden i lydbildet fordi du i stedet for å titte inn i en vegg og så ut gjennom et vindu, bare ser inn i et annet rom. Men utover det hørte jeg ingenting som fikk meg til å tenke at det var signifikant annerledes å ha det på kortvegg - ikke mer oppløsning, detaljer, transparent, etc. Det var noe litt rart i høyre side av lydbilde, sannsynligvis et resultat av at Maggiesene der spilte rett inn i cd-hyllene mine.
    Morsom effekt med den store dybden i lydbildet som nok også ble forsterket av å se frontveggen langt der borte.
    Men helt sjukt hvor bassen droppa fra 80Hz og ned.... ::)
    De Rockwoolplatene gjorde noe "skjevt" på sida der ja..
    Jeg synes det "slapp" litt mer, men dette kan lige godt være mangelen på bass...

Det jeg tror kan være et problem med å ha de på langvegg og dermed kort vei fram til meg, er at jeg tror du i utgangspunktet trenger en viss grad av forsinkelse av lyden som kommer ut bak HT (som er ute av fase). Dette regulerer du delvis med lengde fra bakvegg, men jeg vil tro (uten at jeg vet) at ideelt sett burde det ha vært noe lengre mellom meg og HT for å unngå å få ut-av-fase-bølgen så raskt. Dog, det rimer jo ikke med det faktum at ting er sjukt oppløst hos meg nå og at det vitterligen ikke skjer mye maskering av detaljer.
    En liten tanke:
    Påvirkningen med ut-av-fase-bølgen som du så beskrivende kaller den vil vel være størst i bassen? Videre oppover er det mer "større rom og større lydbilde effekten" som oppstår med refleksjonene?
    Som sagt bare en liten (rar) tanke som spratt frem...

Evt. kan du tenke helt omvendt å tenke at nå er det så kort vei fra meg og til HT at det som treffer først og hardest er det som skal treffe og at den lyden som kommer litt senere og ute av fase ikke er et problem, tvert imot ville det heller vært et problem i et større rom fordi ute-av-fase-lyden og direkte-lyden da ville vært mer "innblandet" i rommet. Men nå er jeg på supertynn is i nikkers, så gudene vet?
    Ikke større rom nødvendigvis, men større lytteavstand vil grumse det til. Nearfield is the only field 8)

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn