Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg vil nok få "mer" ut av musikken også, i den forstand at bedre romakustikk o.l. vil gjøre at ting høres bedre ut - men i et mål om "musikalsk kommunikasjon" savner jeg ikke noe.

Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet kan det også sies på denne måten: det føles ikke som om jeg trenger eller virkelig må gjøre noe med anlegget mitt lengre. I mange år har jeg ønsket meg litt mer bass, mer definisjon, bedre lydbilde, mindre hardhet når det trøkker som verst, større evne til å takle symfonier etc. Nå er jeg der. Og det føles, akkurat nå, som om veien videre handler mer om hi-fi for hi-fi'ens skyld og ikke for musikken sin skyld. Det er godt. Jeg liker det. :)
    Dette må da være selvterapeutisk? (hvis det ordet nå finnes....) :D

Jeg ser hva du leser, men klarer ikke helt å relatere det til egne tanker. Veldig bra innlegg når det klarer å tvinge meg inn på en slags selvransakelse!
    Hvorfor driver jeg med denne hobbyen og hva er det som driver meg framover?

Ærlig talt, så tror jeg ikke at tanken på kun lyden ville vært nok. Tenker jeg lydgjengivelse så er det mer i banen:
    - En kanonsalve skal kunne gjengis på realistisk nivå og uten forvregning
    - Hele det hørbare området SKAL gjengis, inkludert det følbare
    - Plinger, plonger, lyder 38,62 cm til høyre for høyre høyttaler
    - Her skal stemmen komme fra et sted bak deg

Det handler om å kunne formidle musikk slik at du som lytter føler at det ikke er noe mellom deg og musikken.
    (Terskelen for dette er jo forskjellig for folk, noe har det sånn med klokkeradio)
    Dersom lyden er i veien for musikken, så krasjer det.

Jeg er også happy med tingenes tilstand. Tanken på at det finnes noe bedre vil vel alltid være der, men ikke alle kan gå fremst.
    Men dersom min utprøving av nytt utstyr ikke ville vært motivert av bedre gjengivelse av musikken (med bedre så mener jeg et større utbytte for meg selv), så ville jeg ikke gjort det.
    Sånn sett er jo mitt valg å skrive om hifiutstyr litt rart, spesielt når det er rimeligere (og da normalt mindre vellydende) utstyr enn det jeg selv eier.
    Her er motivasjonen både å lære noe, og jeg vet at jeg snubler over "gull" fra tid til annen.

Du skriver:
    "I mange år har jeg ønsket meg litt mer bass, mer definisjon, bedre lydbilde, mindre hardhet når det trøkker som verst, større evne til å takle symfonier etc."

Her beskriver du for meg kvantitative mål, "tick the box" på hifipolitiets liste. Jeg leser ikke så mye musikk ut ifra den setningen.
    Her om dagen gikk jeg mot cdhylla for å hente ut en ny plate, samtidig som 'somliga går i trasiga skor' kom ut av høyttalerne. Idet jeg passerte venstre høyttaler slo det meg: Nå hørtes det ut som om Lyngdal faktisk var her, stemmen låt som om han var her og snakket i dette rommet. Uvventet, og for meg en større a-ha opplevelse enn bass, definisjon, lydbilde og hardhet samt takling. Det at anlegget takler er for meg en idrettsgren....
    "Hah, det anlegget knelte jo da den 23,4Hz tonen kom! Bwahahahha!!" ;)

Du er rå på å skrive innlegg som får meg til å tenke, fortsett med det!!

Snakkes
    R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

RolfOzzy: jeg ser poenget ditt. Det blir morsomt å få deg på besøk snart å høre hva du synes da. :)

Poenget mitt mer poengtert er dette: anlegget mitt spiller nå så bra, syns jeg, at jeg ikke savner noe. Det jeg listet opp i det forrige innlegget (lydbilde, hardhet, mer bass etc.) er hi-fi parametre, ja - men det er også ting som har mye, for min del, å si for det musikalske utbyttet. Det å ikke være redd når musikken trøkker til fordi du vet at anlegget klarer de dynamiske svingningene og ikke blir hardt, det å vite at mesteparten av bassen på ei plate blir gjengitt og de viktigste detaljene - alt det har, for meg, mye å si for mitt musikalske utbytte.

Det jeg opplever nå er vel å være på et punkt hvor jeg har fått til de aller fleste hi-fi paramtrene som for meg er viktig for musikken. Det betyr ikke at jeg har sluttet å ønske meg full-range, større lydbilde, mer dynamikk etc. - men det føles ikke lengre nødvendig eller som et savn. Tidligere, bl.a. med de Audiovector HT jeg hadde og den Tact'en jeg brukte på slutten, opplevde jeg ofte at ting ble litt hardt og komprimert, f.eks. Det trakk vekk mye fra min evne til bare å nyte musikken fordi, som Roda, sier - anlegget/lyden kom i veien for musikken. Nå gjør det ikke det.

Kanskje det jeg liker best med anlegget mitt er den sømløsheten gjennom hele frekvensspektret - diskant, bass, mellomtone oppleves ikke for meg som seperate størrelser, men som ting som bare er der de skal være og når de skal være der. I tillegg til at jeg liker at lyden er så løsrevet fra høyttalerne, musikerne står på sine plasser og gjør sine ting og det er sjelden jeg opplever at lyden/musikken kommer fra HT. Det er godt.

Så nei, når jeg sier at jeg er i mål på det musikalske aspektet, betyr ikke det at musikken ikke betyr noe - jeg kommer ikke til å gjøre noe med anlegget mitt utelukkende for å få bedre hi-fi parametre. Endringer i anlegget må også være motivert ut i fra at det gir meg mer ut av musikken - f.eks. det å kunne gått full-range tror jeg ville gitt meg mer ut av symfonier f.eks. Men jeg er i mål i forhold til det at jeg nå opplever at anlegget mitt spiller frekvensrekka fra 40Hz og opp på en sånn måte at det er lite mellom meg og musikken. Og det betyr, for min del, at nå er jeg i denne bransjen primært fordi jeg syns lyd og hi-fi er gøy. Og sekundært for musikken sin skyld, selv om det på ingen måte betyr at musikken er irrelevant.

Hvorfor er lyd og hi-fi gøy i seg selv? Fordi det kan være så nesten magisk at det er helt sjukt. Jeg er dypt og inderlig fascinert av tanken på at de 1'erne og 0'erne på de nesten 1000 cd-platene jeg har stående alle er musikk som kan dekodes på måter jeg knapt skjønner og hvor resultatet er at Cohen materaliserer seg i stua og synger om den blå regnfrakken. Og jeg syns det er spennende, morsomt og det gir meg mye glede å styre med hi-fi for å komme enda nærmere illusjonen av virkelighet som hi-fi kan være. Og det har jeg tenkt å bruke tid, penger og ressurser på å komme enda nærmere - fordi det er så innmari kult og spennende at vi faktisk kan gjøre noe sånt. Og også fordi det gir meg et større utbytte av musikken, ja. Men ikke lengre primært og utelukkende av den grunnen.

R

RoDa

Gjest
    Det var MG12 dine het ja...... 1.6 er litt større de da? Ops!!! :-[

;) R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    1.6 er litt større, ja. MG12 regnes vel som den litt uunnseelige lillebroren i Maggies-familien - lite reviewa og skrevet om, i motsetning til 1.6. Jeg har ikke lyst til å teste ut 1.6. Ikke i det hele tatt. Kunne ikke falt meg inn å slept de i hus. Overbevist om at de er dårligere enn MG12. For store. For mye.. luft-flytting. Jepp. Ikke prøve 1.6. Farlig det. 8)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.805
    Torget vurderinger
    35
    Mbare skrev:
    Overbevist om at de er dårligere enn MG12.
    Slike overbevisninger skal man ikke tulle med :-D

Roy
    (tidligere eier av MG12, MG3,6 og eier av MG 1,6)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå har bladet TAS nevnt at MG12QR er mere sømløst en 1,6.. Det skal ikke jeg uttale meg noe om - det eneste jeg har hørt av Magnepan er de som står hos meg, og da kun hos meg. Det blir MEGET spennde til lørda'n for å høre hvordan dine låter vs. hos meg Mbare. (kl. 12 - var det ikke?)

Når det skal sies, så føler jeg meg mye det samme som du Mbare, ang. musikk osv. Men prioriteten min er meget motsatt, jeg bryr meg meget lite om produkter osv. men bruker mye tid på musikk. Jeg synes ikke hifi er den store greien, men det å kunne lytte til musikk i timesvis og bare nyte. Ikke det at jeg får den store "wow følelsen", men heller det at jeg kan sitte her og være meget fornøyd over hvordan det låter hos meg etter jeg har vært på hifi-treff hos andre. Nå sier jeg ikke at andre har det bedre, men for meg så synes jeg MG12 er meget bra. Men jeg kan godt forstå andre som sier at her mangler det mye. Men det synes ikke jeg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.805
    Torget vurderinger
    35
    HoJ skrev:
    Nå har bladet TAS nevnt at MG12QR er mere sømløst en 1,6..
    Ble litt usikker når jeg leste dette. Stod det ikke at 1,6 var mer sømløs enn 3,6 nettopp på grunn av at 1,6 sitt Quasiribbon diskantbånd er noe mindre kjapt enn TrueRibbon-diskanten til 3,6 og 20,1. Dermed blir ikke forskjellen i hastighet på diskant- og basss/mellomtonebånd så stor, og dermed er mer sømløs.

Både 12 og 1,6 har Quasiribbon diskantbånd.

Roy

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    R.E.S. skrev:
    HoJ skrev:
    Ble litt usikker når jeg leste dette. Stod det ikke at 1,6 var mer sømløs enn 3,6 nettopp på grunn av at 1,6 sitt Quasiribbon diskantbånd er noe mindre kjapt enn TrueRibbon-diskanten til 3,6 og 20,1. Dermed blir ikke forskjellen i hastighet på diskant- og basss/mellomtonebånd så stor, og dermed er mer sømløs.

Roy

Oops, du har rett - jeg har feil!

Kan du si noe om forskjellen på 12 og 1,6.. (mulig ta på på vennetråden)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.805
    Torget vurderinger
    35
    HoJ skrev:
    R.E.S. skrev:
    HoJ skrev:

Roy

Oops, du har rett - jeg har feil!

Kan du si noe om forskjellen på 12 og 1,6.. (mulig ta på på vennetråden)
    Tar det kort her: Veldig vanskelig. Jeg byttet bort 12erne i 2004 (eller var det i 2003???) med 3,6, og solgte sistnevnte høsten 2005. 1,6 kjøpte jeg i går, men satt dem igjen hos RoDa siden jeg ikke har tid til å høre på dem ennå (driver og tester en del utstyr for tiden).

Roy

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jepp, det blir gøy å få besøk av deg HoJ. Jeg har heller aldri vært borti noen som har Magnepan (okei, jeg har møtt R.E.S. ved flere anledninger, men jeg har ikke hørt anlegget hans og ditto han for mitt) før og som kan si noe om "mitt" Magnepan anlegg kontra et annet Magnepan-anlegg.

MG12 og 1.6 er konge, er vel det TAS skriver? :D (Nei, no må eg slutte).

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det som jeg synes blir mest spennende er hvordan din forsterker gjør det på MG'n. Da tenker f.eks. på volum, hos meg må jeg ha volumet ganske høyt før det blir passlig høyt, voldsomt høyt får jeg ikke for da hører jeg en slags knitring i diskanten. Ser at din forsterker er oppgitt til å ha mere effekt en min, samt at den veier nesten det dobbelte som min..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Spennende. Noe knitring i diskanten har jeg ikke vært borti, jeg har vært borti at jeg har spilt så høyt at diskanten blir nesten "hvit" - hard, metallisk, men det er det eneste.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm.. Hard diskant\metalisk lyd har jeg ikke erfart hos meg, men denne knitringen er mere som små korte-lave smell. Jeg tipper dette er p.g.a min forsterker ikke har full kontroll over diskanten ved høyt volum, men det vet jeg ikke for sikkert. Men da snakker vi om volum jeg aldri bruker, normalt spiller jeg også meget kontrollert da jeg har familie med unger i huset.

Jeg bruker også sub (xtz 12") som jeg har plassert i midten, men denne brukes kun når jeg skal spille meget lavt - og vil ha litt mere trøkk i bånn. I dag var jeg alene i huset og kunne skru volumet opp, da merker jeg at lyden blir mye bedre uten sub. Skal ikke bruke den noe mer denne uken - skal også lytte mye på anlegget slik at jeg "lærer meg" lyden godt (uten sub) før jeg kommer til deg.

Nå skal det sies at jeg sliter med å finne sub som passer magnepanene godt, bassen blir rett og slett ikke lik. Jeg har nå prøvd både Velodyne DD 12 og 15 og MJ Acoustics Reference 150 MkII sub. Disse (spesielt DD'ene) koster jo MYE mer en min xtz, men kan ikke si at de gjorde noe bedre jobb hos meg.

Alternative må være åpen baffel-dipol sub.. Men vi får se.. Jeg føler ikke det er så nødvendig med sub lenger heller - etter jeg flyttet på anlegget. Det er som du sier meget bra fra 40hz og oppover..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det du skriver om sub er jækla interessant, jeg har sjøl vurdert å teste det - etterhvert. Men, jeg tror det er en dyr og vanskelig affære å finne sub'er som lar seg elegant spleise med Maggies, selv om jeg for min del gjerne skulle hatt lyd ned til 20Hz. Vel, vel. Nå har jeg uansett brukt opp, og vel så det, framtidige investeringer i hi-fi på rom-akustikk tiltak, så nå må det bli rolig på investeringsfronten fram til sommeren og vel så det. Og det fins jo Maggies som går ned til noen-og-20Hz, da (20.1), men de er verken billig eller små.

Små, korte, lave smell i diskanten har jeg aldri hørt antydning til. Høres fælt ut. :)

L

Lars.N

Gjest
    HoJ skrev:
    Hm.. Hard diskant\metalisk lyd har jeg ikke erfart hos meg, men denne knitringen er mere som små korte-lave smell. Jeg tipper dette er p.g.a min forsterker ikke har full kontroll over diskanten ved høyt volum, men det vet jeg ikke for sikkert. Men da snakker vi om volum jeg aldri bruker, normalt spiller jeg også meget kontrollert da jeg har familie med unger i huset.

Jeg bruker også sub (xtz 12") som jeg har plassert i midten, men denne brukes kun når jeg skal spille meget lavt - og vil ha litt mere trøkk i bånn. I dag var jeg alene i huset og kunne skru volumet opp, da merker jeg at lyden blir mye bedre uten sub. Skal ikke bruke den noe mer denne uken - skal også lytte mye på anlegget slik at jeg "lærer meg" lyden godt (uten sub) før jeg kommer til deg.

Nå skal det sies at jeg sliter med å finne sub som passer magnepanene godt, bassen blir rett og slett ikke lik. Jeg har nå prøvd både Velodyne DD 12 og 15 og MJ Acoustics Reference 150 MkII sub. Disse (spesielt DD'ene) koster jo MYE mer en min xtz, men kan ikke si at de gjorde noe bedre jobb hos meg.

Alternative må være åpen baffel-dipol sub.. Men vi får se.. Jeg føler ikke det er så nødvendig med sub lenger heller - etter jeg flyttet på anlegget. Det er som du sier meget bra fra 40hz og oppover..
    Korte små smell ved pådrag ? høres nesten ut som statisk utladning i Maggi eller litt slapphet i tromme skinnet. ;D

Laban

Laban

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Små, korte, lave smell i diskanten har jeg aldri hørt antydning til. Høres fælt ut. :)
    Nei da, det er lå lavt at jeg tror de færreste hører det, samt at da må jeg spille meget høyt. Det har kun skjedd to ganger hos meg, den første gangen fikk jeg liten "oops!" - den andre gangn ville jeg finne ut om "oops'n!" stemte, det gjorde den. Men ved normalt høyt volum så spiller den meget bra, diskanten forrandrer seg heller ikke ved lavt til høy volum. Jeg tipper at det er forsterkeren min som sliter litt ved høy lyd, men jeg er ikke sikker.

Ang. sub så tror jeg at hvis en ikke går for en diy åpen-baffel-dipol, så vil prisen bli meget høy. Som jeg sa, så hørte jeg liten forskjell mellom DD som ligger på over 20k og min xtz som ligger på 3k, jo DD'n er mere musikalsk, men selv de blir "feil" til magnepan, som rett og slett gjør noe annet med bassen, noe slike kasse-suber ikke klarer.

L

Lars.N

Gjest
    HoJ skrev:
    Mbare skrev:
    Nei da, det er lå lavt at jeg tror de færreste hører det, samt at da må jeg spille meget høyt. Det har kun skjedd to ganger hos meg, den første gangen fikk jeg liten "oops!" - den andre gangn ville jeg finne ut om "oops'n!" stemte, det gjorde den. Men ved normalt høyt volum så spiller den meget bra, diskanten forrandrer seg heller ikke ved lavt til høy volum. Jeg tipper at det er forsterkeren min som sliter litt ved høy lyd, men jeg er ikke sikker.

Ang. sub så tror jeg at hvis en ikke går for en diy åpen-baffel-dipol, så vil prisen bli meget høy. Som jeg sa, så hørte jeg liten forskjell mellom DD som ligger på over 20k og min xtz som ligger på 3k, jo DD'n er mere musikalsk, men selv de blir "feil" til magnepan, som rett og slett gjør noe annet med bassen, noe slike kasse-suber ikke klarer.
    Plages ikke av savnet av dype oktaver her lenger :)

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Ja i kveld besøkte jeg Mbare og hans Maggier. Forrige gang syns jeg ikke lyden hang på greip, eller det var kanskje det den gjorde. ja ikke lyden, men lydbildet.

Nå har den godeste Mbare vinkla de et par cm. mer innover.

Og det skal jeg si gjorde susen gitt. Et helt annet lydbilde, et sammenhengende lydbilde. Nå fikk jeg høre hva som kan bo i disse Maggiene.

Oppløste, storslåtte, homogene. Dette var jo gøy !

Ankepunkter denne gangen ? Det er det selvfølgelig bestandig fra en gammel grinebiter som meg. Men jeg tror jeg lar det ligge.

Du har fått det til Mbare.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Spennende rolfozzy, blir meget gøy (litt skummelt også) å høre hvordan det låter hos han vs. hos meg. Om jeg har satt de rett på plass, om de delefilterne som er moddet hos meg holder osv - osv.

Har laget meg en test-cd i dag, med snadder for magnepanene. Hvis du vil kan jeg brenne en kopi til deg også Mbare..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RolfOzzy: Tusen takk for hyggelige kommentarer, det gjorde meg glad. :) Det var hyggelig å ha deg på besøk, spennende musikk også spes. den jazzplata (og den het hva?). Utover det vi snakket om, dybde i lydbildet, har du lyst til å grinebitre litt? Det er bestandig interessant å høre hva andre reagerer på som negativt/forbedringspotensialer for å se om det stemmer overens med mine egne oppfatninger. :)

HoJ: brent cd, sier du? Da må jeg kople opp Cayin-spilleren som drivverk, da sony'en ikke tar brente cd-r. Dog, ikke noe problem (da kan jeg skylde på at det er forskjell på drivverk og at Sony'en er bedre enn Cayin hvis du hører noe som helst galt :D ). Brenn gjerne en kopi til meg og.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jazzplata jeg hadde med var Jon Larsen. Siste utgivelsen fra han.

Ankepunkter ja. Neida, måtte bare få deg litt på tuppa.

Holografien vi snakka om.
    Husk at dagen før var jeg på besøk hos Karma, og det innsynet og holografien som var på Totta; Turneen, har jeg nok ikke hørt maken til. Så det vil være ganske så urettferdig og forvente noe sånt så mange andre steder. Tror jeg. Ikke engang med Heresy greier jeg det. ;D

Ellers så lurte jeg jo litt på hvordan EC/Abrahamsen hadde spilt sammen med Maggiene. Hadde kanskje tilført noe mer varme i lydbildet ?

Men du trenger ikke springe og bytte Hegelen for at jeg skal finne ut det. ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Vinklet et par cm innover, sier du. Hmmm. Begynner å tro denne rolfozzy er en meget kompetent herremann ;D.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    Vinklet et par cm innover, sier du. Hmmm. Begynner å tro denne rolfozzy er en meget kompetent herremann ;D.
    Selvsagt er han det ;)

/jan

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Merket selv en del forskjell ved å vinkle mg'n en del innover - ikke mye, slik at midten på høyttalerne treffer ytterpunkt av en sweetspot på ca 40cm

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg tenker at det mest bekymringsverdige med hele høyttalerplasseringsprosjektet er at Andreas er bedre til å stille opp høyttalere i fylla enn det jeg og brodern er i edru tilstand og med god tid. :)

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Men vi hadde jo gjort alt grovarbeidet! Han bare kom busende inn å vinkla dem inn x antall ørsmå grader og vips, så var han liksom helten i hele historen! Tølper! ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Godt poeng, broder. :)

I kveld tenkte jeg at jeg skulle sjekke ut den flappinga HoJ snakket om i diskantområdet, samt i samme slengen teste ut hvor høyt jeg klarte å spille før noe begynte å gi etter. Plate utvalgt for anledningen: Master of Puppets. Bassen er ikke all verden, men det skjer mye hele tia og Metallica må spilles beinhøyt for å funke imho. Så jeg spilte meg gjennom hele ...Puppets på jævli høyt volum (type rundt kl. 1500 på volumkontrollen) - det var såpass høyt at jeg:

1. Fikk piping i ørene (det gikk for over)
    2. Lurte på når enten husvertene eller politiet skulle dukke opp å spørre hva faen jeg dreiv med (skjedde ikke).

Det jeg syns er morsomt er at høyere på volumet betyr mer lyd, uten at det blei hardt. Jeg hørte ingen åpenbare anomalier i lyden, kun Metallica som ga sitt beste for å være ung, sint og fremadstormende. Tøft som faen. Men altså ingen ulyder fra noen komponenter - den stakkars Hegeln min fikk nok kjørt seg, den var veldig varm etter endt økt. Ja, ja. Forøvrig jækla morsomt å høre Metallica på det her anlegget, det er virkelig noe helt annet enn de små rack'ene vi hørte på for 15 år sia eller så. :) Dog, jeg tror f.eks. Pixies (som jeg også har spilt i kveld) ville hørtes villere og verre ut på det volumet. Har sikkert noe med miksinga og plata å gjøre?

RolfOzzy kommenterte dette med holografi som jeg også har kommentert tidligere - dybden i lydbildet er ikke all verden. Det plager meg forsåvidt litt fordi alt jeg har lest om Magnepan tilsier at de skal kunne gjøre dybde i lydbildet mye bedre enn mine gjør ("soundstaging into the next country" husker jeg en fyr som skreiv). Lurer litt på hvorfor. Ja, ja. Jeg lurer også på hva den seriøse dip'en i frekvensspektret som RoDa målte mellom 125Hz og 250Hz bidrar med og om jeg får gjort noe med den når jeg får greiene fra GIK Acoustics. Hvis noen lurte på hva jeg lurte på, så vet dere det. :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm.. meget spennende dette her Mbare!

Det kan nok tyde på at min forsterker er litt for liten.. (Huff da) Selv har jeg aldri skrudd forsterkeren over kl. 14, har egentlig aldri hatt behov for så høyt. Nå skal det sies at denne flappingen jeg har, har jeg kunn opplevd på en sang (tror det var Kari Bremnes Live). Så om det er noe med den eller noe med anlegget mitt vet jeg ikke.

L

Lars.N

Gjest
    Spiller dere med diskant i ytterkant eller innerkant på MG12 ;D å er serie nr likt eller stigende på Magnepan MG12 dere bruker.

Laban

L EFT/RIGHT--The MG12's are matched pairs and mirror-imaged. The serial
    number for each speaker in the pair is the same, except for a “1" or “2" following
    each serial number. As you face the front of the speakers, the speaker with the
    “1" after its serial number has the tweeter near the left edge, and the speaker
    with the “2" has the tweeter near the right edge.
    To obtain correct phasing between the tweeter and bass of
    the MG12, the tweeters should be placed on the outside.

Vedlegg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    He he.. Si det. Jeg spiller med diskanten ytterst, det gir best lyd hos meg. Ang. serienr. Har'nte peiling.. Tror det nummeret står på det orginale delefilteret og den ligger i boden..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har heller ikke peiling når det gjelder serienummer, men jeg spiller på de uten fronttrekk så det er rimelig greit å se at hvor diskantbåndet er (eller diskant og diskant, de deler vel ved 600Hz eller så...) - og det er ytterst.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    For jævlig at jeg ikke kunne svinge nedom i dag :mad:

Kjerringa jobbet inn dagen i dag men så går a bort og sier a ja til å jobbe i dag (pga av sjukdom)
    Noen ganger så lurer jeg fan ta meg på hva som foregår i hue på a.

Ahhh vel, kos dere HoJ/Mbare :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    JanR skrev:
    Kjerringa jobbet inn dagen i dag men så går a bort og sier a ja til å jobbe i dag (pga av sjukdom)
    /jan
    La meg si det slik: det er en grunn til at psykologer ofte blir anklaget for ikke å gjøre noe annet enn å (forsøksvis) se vis ut og klø seg i skjegget - for ofte er spørsmålet som går gjennom huet: "Hva skal man si til noe sånt??" :D

Du får ta deg en tur seinere, JanR. Jeg får jo noen aku-plater til Rygge om, forhåpentligvis, ikke alt for lenge, så hvis du ikke har noe mot det kan du få godt få lov til å hjelpe meg med å frakte dem fra Rygge og hit. ;) Og vi har jo også en DAC vi skal prøve ut i anlegget mitt en eller annen gang.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    JanR skrev:
    /jan
    La meg si det slik: det er en grunn til at psykologer ofte blir anklaget for ikke å gjøre noe annet enn å (forsøksvis) se vis ut og klø seg i skjegget - for ofte er spørsmålet som går gjennom huet: "Hva skal man si til noe sånt??" :D

Du får ta deg en tur seinere, JanR. Jeg får jo noen aku-plater til Rygge om, forhåpentligvis, ikke alt for lenge, så hvis du ikke har noe mot det kan du få godt få lov til å hjelpe meg med å frakte dem fra Rygge og hit. ;) Og vi har jo også en DAC vi skal prøve ut i anlegget mitt en eller annen gang.
    Ikke umulig at jeg sender a til deg mellom 8 og 4 en dag.

Bare å skrike ut, har jeg bilen så kjører jeg :)
    Søndag pleier å være en grei dag for testing av div greier. Se hva jeg får til, dac står bare her og samler støv nå om dagen ;)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Hadde vært sært å møte kona di i jobbsammenheng, JanR. ;D

Søndag er gode dager her og og hvis den stakkars DAC'en bare samler støv, er jo det synd. Sånn kan vi jo ikke ha det, utstyr er til å for å brukes.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Hadde vært sært å møte kona di i jobbsammenheng, JanR. ;D

Søndag er gode dager her og og hvis den stakkars DAC'en bare samler støv, er jo det synd. Sånn kan vi jo ikke ha det, utstyr er til å for å brukes.
    Hmm, finner ikke dig kabelen, sikkert derfor den står og ingenting gjør ;D
    Slår på tråden i morgen.

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    JanR skrev:
    dac står bare her og samler støv nå om dagen ;)
    Hvis det snakkes om den DACen jeg tror det snakkes om så trenger den jo ikke stå hos deg å samle støv - den kan jo samle støv her. Skjønt du har jo kjærring, så støvmengden vil fort bli større hos meg selvsagt.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    :)

Lille_Adam: hvordan er det med deg og jobb for tia? Har lyst til å få kommet meg inn til deg en tur, men til uka er jeg opptatt en del. Forøvrig: hvis JanR kommer en tur i morra, er det bare å hive seg med. Eller komme uansett. :)

JanR: digitalkabel? Skjønner ikke hva du snakker om. Har et par her, så du kan jo få låne en av meg hvis du vil. ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Gikk av vakt og på en ukes fri i går og tar selvsagt mot besøk om så er ønskelig. Vær bare obs på at evt. bevertning begrenser seg til kaffe, te og/eller brødskiver.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn