Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Men for svarte! På tide å pusse cola-bunnene dine!

For å si det med psykodynamiske termer;

Jeg fremla en tankestreng, eller en hypotese, om du vil, for å vise noen ideér rundt problemet, for derretter å fremsi to teoretiske teorier som du kunne meske deg med! Av å til må men lese hele setninger, og ikke bare tolke det som ikke ble sagt! 8) ;D :D

Btw, linkene funker fint her hos meg :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Slarssen skrev:
    Men for svarte! På tide å pusse cola-bunnene dine!

For å si det med psykodynamiske termer;

Jeg fremla en tankestreng, eller en hypotese, om du vil, for å vise noen ideér rundt problemet, for derretter å fremsi to teoretiske teorier som du kunne meske deg med! Av å til må men lese hele setninger, og ikke bare tolke det som ikke ble sagt! 8) ;D :D

Btw, linkene funker fint her hos meg :)
    Frekk er du også! Bare pass deg, pappaen min er større en pappaen din! (Vent litt, vi har samme pappa (i følge mamma)). Så.. pappaen vår er mer glad i meg enn deg! Så det så! :mad: 8)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Slarssen skrev:
    16-18bits DACer uten upsampling. Jeg tror det hadde vært en klar forskjell mellom en slik dac og RAKK og AA dacene.
    Mbare skrev:
    En Audio Note dac e.l. hadde vært morsomt å prøvd, ja. Vel, vel. Det er vel lite som ikke hadde vært morsomt å prøve, sånn i bunn og grunn.
    Du må så gjerne nappe til deg DACen min fra Jan R om han gir slipp på den. Jeg har uansett ikke bruk for den før jeg går til anskaffelse av en TV igjen, og det kan ta måneder eller år.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lille_Adam skrev:
    Du må så gjerne nappe til deg DACen min fra Jan R om han gir slipp på den. Jeg har uansett ikke bruk for den før jeg går til anskaffelse av en TV igjen, og det kan ta måneder eller år.
    Hmm, vet ikke helt jeg ;D
    Han jo "stjelt" dig.kabelen alt så.

Vi ordner til noe der Mbare/Lille_Adam :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    JanR skrev:
    Lille_Adam skrev:

/jan
    Digitalkabel? Skjønner ikke hva du snakker om. Kan ikke på noen måte huske å ha noen digitalkabel som er din. Ikke i det hele tatt. 8)

Hadde vært kult å prøvd den AN-dac'en, ja. Vi får ta det etterhvert (som mye annet).

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    JanR skrev:
    Lille_Adam skrev:

/jan
    Digitalkabel? Skjønner ikke hva du snakker om. Kan ikke på noen måte huske å ha noen digitalkabel som er din. Ikke i det hele tatt. 8)

Hadde vært kult å prøvd den AN-dac'en, ja. Vi får ta det etterhvert (som mye annet).
    Hmm :-\

Nuvel, det er en Monarchy dac, 20 bitare ;)
    Vi ser på det en dag utover.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Egentlig ikke. :) Har hatt besøk i helga, på mandag og i dag av folk som bryr seg midt i ryggen om hi-fi. I går forsvant Accustic Arts og Analysis Plus ut døra. I morra drar jeg til Trondheim på hi-fi messe. Så det har ikke blitt tid til så mye annet enn litt lytting på en Wagner-boks jeg fikk i posten fra Aktiv Klassisk.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Egentlig ikke. :) Har hatt besøk i helga, på mandag og i dag av folk som bryr seg midt i ryggen om hi-fi. I går forsvant Accustic Arts og Analysis Plus ut døra. I morra drar jeg til Trondheim på hi-fi messe. Så det har ikke blitt tid til så mye annet enn litt lytting på en Wagner-boks jeg fikk i posten fra Aktiv Klassisk.
    Hehe såpass ja.

Skrik ut når du har kommet deg hjem igjen og ting roer seg. På tide at jeg får lurt deg opp her en tur ;)
    Hils bror og kos deg på messa.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg sitter her, mens Sun Kil Moon spiller musikk, og tenker at akkurat nå er jeg egentlig ganske så fornøyd med anlegget mitt. Etter å ha vært både på Horten- og Trondheimsmessa merker jeg jo litt bedre hva anlegget mitt ikke gjør, men jeg merker også godt hva det gjør bra - og primært er det musikalsk, syns nå jeg. Sånn sett er jeg kanskje kommet dit jeg ville for en stund siden, selv om jeg ikke visste hvor det var (da). Og det føles godt å kunne kjenne at jeg ikke må ha noe for å få ting på plass - nå er det mer snakk om ønsker og ting jeg kunne tenkt meg å prøve, uten at jeg tror det nødvendigvis ville vært sjukt mye bedre.

Jeg hadde en merkelig opplevelse her om dagen, etter at jeg igjen satte meg ned for å høre litt på musikk og det hadde gått noen dager siden sist og jeg tror jeg, for første gang, virkelig hørte og skjønte hva bl.a. Storebror sliter med når det kommer til anlegget mitt - det han snakket om som gjaldt ballpark-imaging bl.a. Det var rart å sitte å høre på et anlegg jeg trodde jeg kjente så godt og så oppdage at det spilte helt annerledes enn jeg var vant til. Hva hadde skjedd? Ingenting, egentlig. Komponentene var det samme, HT sto på samme plassen, musikken var kjent - jeg tror det bare var jeg som hadde vært borte fra anlegget en stund.

For meg ble det en liten vekker i forhold til hvor konstruert hele det lydbildet vi hører er. For etterhvert som jeg hørte mer på det og spesielt dagen etterpå, fant jeg tilbake til den "vanlige" måten å lytte på - den som gjør at utøverne står tydelig plassert i lydbildet m.m. Og det er ikke noe merkelig med det, tror jeg, jeg anstrenger meg ikke for å få plassert ting - jeg vet ikke om noen husker at jeg la ut dette bildet i en annen tråd:

Det er litt det samme, tror jeg, bare at bildet handler om syn og jeg snakker om hørsel. Men poenget er det samme: hvordan vi hører/ser påvirker hva vi hører/ser. Sært, men spennende å høre anlegget mitt som RoDa o.a. tydeligvis hører det. Nå skjønner jeg forsåvidt hva dere snakker om, da. :)

Generelt sett føles det vel som om jeg, for tida, har det ganske så avslappa i forhold til audiophila nervosa. Selv om det sikkert blusser opp igjen, kjennes det som om jeg har kommet meg dit jeg ville og det er greit å være her. Nå skal jeg høre på musikk, trikse litt med kabler og sånt, men det er ikke lengre noe som må gjøres noe med - kun ting jeg kan gjøre noe med, hvis jeg vil og har tid og råd.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Uten tvil har disse høyttalerne en del "mangler" kontra slike stygge kassehøttalere, de gir ikke så mye trøkk, samt at enkelte herrevokaler (Paus osv) blir litt spinkle mot andre kasser som kan gi litt mer mannligvokal og slik de høres live. Men når det er sakt så ender jeg altid opp med å være meget glad for det jeg har. Disse pannekakene kan virkelig overraske på andre områder. Jeg synes Magnepanene er som skapt for meg, avslappet - detaljert og en helt utrolig fantastisk diskant, som jeg ennå har til gode å høre bedre hos noen andre. (Mulig coolbiz's Orion er like bra) Når det gjelder følsomhet mot komponenter så høres det meget rart ut slik du har det Mbare. Hos meg før så hørte jeg forskjell på ALT dac'r\kilder, ht-kabler og signalkaber. Mens nå skal det MYE til at jeg hører forskjell på noe som helst. Det eneste som har gjort noe forskjell på lyden hos meg nå er Beresford dac (lått litt plastik) og mine MIT signalkabler - som låter ullent i toppen og for mye søppel i bånn. Men ellers så låter det alle meste likt.

Rart, ja.

Jeg har lært å leve med det - og heller kose meg med musikk. Det blir spennede å høre hvordan det låter hos deg.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    .....og det hadde gått noen dager siden sist og jeg tror jeg, for første gang, virkelig hørte og skjønte hva bl.a. Storebror sliter med når det kommer til anlegget mitt - det han snakket om som gjaldt ballpark-imaging bl.a. Det var rart å sitte å høre på et anlegg jeg trodde jeg kjente så godt og så oppdage at det spilte helt annerledes enn jeg var vant til. Hva hadde skjedd? Ingenting, egentlig. Komponentene var det samme, HT sto på samme plassen, musikken var kjent - jeg tror det bare var jeg som hadde vært borte fra anlegget en stund.

Sært, men spennende å høre anlegget mitt som RoDa o.a. tydeligvis hører det. Nå skjønner jeg forsåvidt hva dere snakker om, da. :)
    Litt fra kasseverden:

- Flere dager siden sist lytting. OK
    - I disse flere dagene lyttet du til virkelighetens lyder og "presentasjon". Ikke sant?
    - Så kommer du tilbake til presentasjonen og det er uvant. OK
    - Kan det være fordi presentasjonen er noe fjernt fra virkelighetens presentasjon?
    - Etter en stund låter det atter en gang kjent og som du liker det, tilvenning?

Duelund hadde noen tanker om å pause musikken en liten stund, for så å trykke play igjen.
    Hvor lang tid det tar før du igjen har "taket på musikken" forteller noe om hvor virkelighetsnær eller fjern gjengivelsen er..... ;)

Les dette med litt humoristisk vinkling er du snill.
    Det er jo egentlig ett fett hva andre synes så lenge presentasjonen er rett for deg. :) 8)

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig det der. Være borte fra anlegget noen dager, så låter det mindre bra enn du husker det fra før du dro. Om jeg tolker deg rett, Mbare.
    Og at du må spille på det en stund etter hjemkomst for å få ting på plass. Merkelig.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Merkelig det der. Være borte fra anlegget noen dager, så låter det mindre bra enn du husker det fra før du dro. Om jeg tolker deg rett, Mbare.
    Og at du må spille på det en stund etter hjemkomst for å få ting på plass. Merkelig.
    Sånn blir det når man har vært på messe og hørt på kassehøytalere, blir ikke det samme etterpå ;)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg tror det jeg opplevde var mer analogt med det jeg reagerte på når jeg hørte bl.a. Storebror og forsåvidt RolfOzzy sitt anlegg første gang: det var veldig annerledes fra deg jeg har hjemme og det tok meg litt tid å venne meg til den måten å spille musikk på - men når jeg ble vant til det, gikk det greit. :) Det var også poenget mitt med det bildet jeg la ut: hva er rett der? Er det en vase eller en profil av to kvinner?

Nei, det er ikke noe problem for meg at det er slik fordi jeg liker lyden min godt, jeg. Syns bare det var en interessant opplevelse som for min del sier noe om hvor konstruert musikk er - at kanskje at den måten Magnepan lager lyd på gjør at det er annen måte å lytte på enn ellers. Men hvis det hadde vært slik at det var mer "feil" eller mindre virkelighetskorrekt, så ville jeg trodd at jeg kjente på mer lyttetretthet - rett og slett fordi jeg måtte ha jobbet mer (mentalt) for å opprettholde en illusjon om at dette var "ekte vare". Og det opplever jeg ikke, tvert imot, syns jeg at noe av det som er fint med anlegget mitt er at jeg kan lytte lenge og vel uten å bli sliten.

Forøvrig tror jeg heller det er kassehøyttallermafiaen som tar fullstendig feil og ikke har skjønt at om ikke verden er flat, så bør i hvert fall høyttalere være flat. :D

HoJ: det blir morsomt å høre hva du syns om anlegget mitt når du kommer hit - jeg håper det ikke er for annerledes fra det du har hjemme. :)

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Forøvrig tror jeg heller det er kassehøyttallermafiaen som tar fullstendig feil og ikke har skjønt at om ikke verden er flat, så bør i hvert fall høyttalere være flat. :D
    ;D ;D ;D ;D

Jorda er rund, derfor runde høyttalerelementer. Elementært kan man si 8) 8)

Det jeg finner morsomt med sånne bilder som vasen/damene (og gammelkjærringa eller den unge vakre kvinnen) er om man evner å se begge variantene.

Enig i at det er meget spennende hva HoJ kan fortelle etter å ha besøkt deg.

Sånn på sidelinja kan jeg fortelle at både Etera og Martin Logan Clarity på butikken til TonArt hadde noen herlige kvaliteter i mine ører.
    Nesten litt skremt av at jeg ble så glad og engasjert av å høre på to høyttalere med uvant design og konstruksjon.
    Spesielt Clarity likte jeg godt, Etera slet med bassen i det store rommet noe som også var kjent for han som spilte for oss.

Mvh
    Rolf

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Etera likte jeg også godt. Hørte ikke noe særlig på Clarity, gjorde det i fjor, men da med McIntosh-utstyr uten at det imponerte meg noe særlig. Dog skulle jeg gjerne ha stiftet nærmere bekjentskap med Quad 2905 som sto forlatt ute i gangen - jeg hørte 2805 i fjor og det er fremdeles langt oppe på lista av beste jeg har hørt (i tillegg nesten betalbart...).

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    En del av anlegget mitt jeg har skrevet lite om er hodetelefonanlegget mitt. Det oppsto som en løsning på et praktisk problem, da jeg et halv-års tid måtte bo i en liten leilighet hvor det var dumt å forsøke å sette opp det daværende anlegget mitt. Jeg trengte, desperat, en alternativ løsning. Løsningen var som alltd å finne hos min bror og i samarbeid med han begynte vi å planlegge et hodetelefonanlegg. CD-spiller hadde jeg, en Cayin CDT-15A, kabler ditto. Jeg trengte en forsterker og et par hodetelefoner.

Det var åpenbart fra starten at forsterken måtte bli en rør-forsterker, noe annet er jo som kjent bare tull (sa han som har et anlegg uten et eneste rør i stua, vel, vel, nok om det...). Og det måtte en solid strømforsyning til. Så han endte med å bygge en forsterker med 6H6A (?) røret (trur det er det som står på røret vafl...), trafo på utgangen og en strømforsyning som, i følge en kompis, ser ut som en liten støvsuger. Har ikke kameraet for hånden, men det finnes bilder av det i "Det er ikke Mbare Mbare" tråden under Østfold Hi-Fi. Det jeg vil si er at den ser griselekker ut og er håndbygd av brodern. Jeg har ikke lyst til å tenke på hvor mye jobb det må ha vært å få det chassiset til å bli slik. Nå, noen år senere, eksisterer den i en litt oppgradert variant, det er bl.a. av DACT som regulerer volumet og det er ikke lengre en tre-trinns-prosedyre å skru den på. Igjen: jeg er utrolig takknemlig for arbeidet min bror har lagt ned i denne forsterkeren og jeg tror og håper at den kommer til å være med meg i mange, mange år.

Det er som også er morsomt med denne rør-hodepre'en er at den også kan funke som ren pre - det er både ut- og innganger på den. Og jeg har prøvd den i ulike sammensetninger og anlegg som det og vi tre som har hørt noe særlig på den (jeg, brodern og Andreas her på forumet) er vel alle enige om at en villere bass-meister enn den lille tassen der har vi knapt hørt. Den gjør noe i bassområdet som er ganske så imponderende (nytt ord som jeg prøver å innføre i det norske språket). Det er litt som om den har tenkt at: "Skitt au, jeg kan ikke være god på alt og jeg er ikke ment å være en rein pre, så jeg legger ALLE ressursene mine i å fullstendig ut-basse alt". Utrolig morsomt. Som ren pre er det en stund sia sist jeg hørte noe særlig på den, det jeg husker er at den mangler litt på soundstaging, kan bli litt vel hard i kantene m.m., men tross alt: den er imponerende bra som pre, spes. med tanke på at den aldri var ment å være det.

Signalkilden er som sagt min nå ganske så blod-modda Cayin CDT-15A - LC-clock, nye kondiser, dioder, motstandere, op-amper, asfaltplater, the works. Bruker rør-utgangen (som minner meg på at jeg kunne nok trengt nye rør til den), btw. Solid cd-spiller, syns nå jeg, den har vært med meg i mange år nå.

Hodetelefonene er et sett med Beyerdynamic DT 880, kjøpt uhørt og knapt sammenlignet mot noe i relevant prisklasse. De er svært komfortable å ha på, sitter akkurat passe hardt og ser bra ut, i tilfelle noen lurte. De er åpne, så det lekker mye lyd ut, noe som ikke er et problem for min del.

Lyden? Jo, det var derfor jeg begynte med dette innlegget, for i de siste dagene har jeg hørt ganske mye på hodetelefonanlegget mitt, der det står i vinduskarmen i spisestua. Og det er lenge siden sist jeg har hørt særlig mye på det, delvis fordi hode-pre'en har vært i Trondheim i lang tid på oppgradering, delvis fordi det ikke har blitt sånn.

Det jeg syns er mest morsomt med gode hodetelefoner (som jeg innbiller meg at DT 880'en er) kontra et godt stereoanlegg (ditto) er hvor likt og likevel annerledes det er. Soundstaging er selvfølgelig noe helt annet med hodetelefoner, men samtidig tar du rommet fullstendig ut av ligninga. Og det som står igjen er en lyd som er så transparent, detaljert og oppløst at det er nesten skremmende. Dette er virkelig snakk om å høre detaljer jeg ikke har hørt før, om cymbaler som klinger ut på en så naturlig måte at jeg blir nesten perpleks, om kropp, om stemmer som gjengis så naturlig at jeg av og til blir helt perpleks. Og en bass som går så langt ned som jeg aldri har hørt den gjøre før og ikke minst med en renhet jeg ikke har hørt maken til. Fascinerende. Og det er ikke et bittelite spor av hardhet, skarphet, sibilanter eller noe som helst der. Jeg sverger, helt sant!

I tillegg er det musikalsk, i mangel av et bedre ord: jeg har nå sittet her i 3-4 timer og spilt meg gjennom Tindersticks, Louis Armstrong, Sade og nå Lucinda Williams - alle plater jeg har hørt mye på anlegget i stua og det er morsomt å registrere at jeg får like mye glede og nærhet til musikken ut av hodetelefonene som ut av stue-anlegget. Og jeg er ikke litt lyttetrett engang. Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet føler jeg at akkurat dette mangler: fy faen hvor hodetelefonanlegget mitt SVINGER! Når jeg satt å hørte på Louis Armstron (Hot Five and Hot Seven sessions, fra tjue-tallet) satt jeg bare å gliste i en liten time. Nå går Beethovens 5. med Kleiber og jeg gliser fremdeles. Sånn, godt å få sagt det.

Jeg syns virkelig at flere burde prøve ut gode hodetelefonanlegg, det er en aha-opplevelse, syns nå jeg. Og det er rart å sammenligne hodetelefoner med anlegget i stua og høre hvor forskjellig det er - samtidig som begge deler er minst like bra i forhold til å gi meg et musikalsk utbytte. Og det er nyttig å få en ide om hva som kan skje hvis du tar rommet ut av ligninga.

Drømmen på sikt er å ha et såpass stort rede å bo i at jeg kan ha et lite bibliotek med alle bøkene mine og hode-pre'en, så jeg kan sitte godt tilbakelent i en god stol med en bok, en god single malt og musikk på ørene (kanskje til og med ha en god platespiller til det anlegget, hm?) . Det høres ut som en liten del av hi-fi himmelen for min del. :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Æ har et ønske:

Kan du gjøre en seriøs test av cayin-spillern mot rakkern. Æ går jo som nevnt med planer om å handle inn rakkern, men så har den der helv.. kronekursen satt det hele litt på vent. Meningsløst å ikkje vente litt på bedre tider når æ likevel ikkje klare å gjøre ferdig andre prosjekta som e satt igang. Huske godt da vi kjørte din cayin opp mot min copland, og således ville det vært moro å høre ka du har å si om de to opp mot hverandre. No har vel "ny-ervervelse - begeistringa" fra rakkern lagt sæ litt slik at du ikkje e så biasert opp mot positiv akkedering over alle dens fantastiske egenskaper, og du kan sikkert gjøre dæ flere tanker om ikkje den blodmodda, turbotrimma kinarakketten faktisk også kan spille musikk. Æ gir blanke i ulike kabler og slikt, bare plugg kinesern inn på superduper - TVC som sacthailand no endelig har funnet det for godt og omtale både med målinger og ord som verdens under nr.1 på sine egne hjemmesider (minn mæ på å gi dæ litt juling en gang fordi du fikk tak i siste versjon, mens æ sitt på forrige), og spill musikk. Svar mæ etterpå gjerne på følgende:

Kor stor e forskjellen mlm spillerne, målt i nordnorske kraftuttrykk.
    E rakkern vesentlig slankere i lyden enn kinaputten?
    E det soleklart at rakkern banke rørpjeska nedover i registeret?
    Høre du like mye forskjell oppover i registeret som i nedover?

Spørsmålan e basert på reine fordommer etter ka æ no huske av lyden i ny-anlegget den ene kvelden æ no fikk hørt det. Du står jo ellers fritt til å skrive mer utfyllende, men nokka du ikkje står fritt i forhold til e å la cayin få noen driftstimer før du hører etter gull-lyder. Husk på det!

Sette ellers pris på skriblerian dine. Kjenne mæ jo godt igjen i mye av det du taste inn.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Som sagt, så gjort. Eg kopla opp Cayin-spilleren i anlegget i går kveld, spilte et par tima på den og rakkern om hverandre, spilte videre bare på Cayin og har no i kveld og ettermiddag fortsatt å teste litt, men no gidde eg ikke mer. It's that obvious.

Kor stor forskjellen mellom spilleran er, målt i nord-norsk kraftuttrykk? Den eine er en godt brukt sjarkhore, den andre ei luksusskreppe fra New York. ;D

Huff, det føltes litt slemt å definere Cayin-spilleren som ei godt brukt sjarkhore, men dog - rakkern spille ringa rundt Cayin-spilleren, nokka som er litt morsomt. Eg har jo tidligere prøvd litt å sammenligne uten at eg da hørte de store forskjellan. No? Nei, det er ikke natt og dag, så forskjellen beskrevet i nord-norsk kraftuttrykk er nok ikke like stor i virkeligheta. Eller nokka sånt.

Bunnlinja er som følger: Cayin-spilleren kan høres litt mørkere ut enn rakkern og det kan høres tilforlatelig fint ut hvis du spille litt enkel musikk uten de store kravan til lydbilde - litt småshabby-innspillinger med vokal, f.eks. høres greit ut, selv om det er også der er forskjell. Men på innspillinger som "In Praise of Dreams" (Garbarek), Bob Marleys "Catch a Fire", Bernstein sin romp gjennom Sibelius' 4., Lucinda Williams som synger om mora si... Rakkern er mye mer oppløst, detaljert, større lydbilde, mer av alt, egentlig.

Det eg merke som konkrete eksempla:

• lydbildet med rakkern er mye større og bedre definert, det er mye mer luft mellom aktørene, det veks i både bredde, høyde og dybde
    • diskanten med rakkern er mye mer oppløst - du kan høre lufta settes i bevegelse når en cymbal blir truffet, f.eks.
    • bassen høres i førstninga nesten lik ut, men på f.eks. Miles Davis kan du klart høre at det er mer kropp på bassinstrumenta og bedre utklinging
    • rakkern har generelt mye utklinging og mikrodetalja enn cayin-spilleren
    • rakkern har mer kropp og klangfarga enn cayin-spillern
    • o.s.v.

Konklusjon er at rakkern spille f(l)etta av cayin-spilleren. Rett og slett. En ting skal bemerkes: røran i cayin-spilleren er nok ikke helt up to par lengre. No har eg lyst til å få egen utgang fra rakkern så eg kan kople hode-fi'en på rakkern i stedet for på cayin. Det trur eg kan bli nokka stort.

Forøvrig: interessant å legge merke til at rakkern ga et førsteinntrykk av å være lysere enn cayin-spilleren. Så gikk det rimelig raskt opp for meg at det handla om oppløsning - rakkern er nok ikke lysere, men den er mye mer oppløst (litt som Coanda vs. Black Magic?).

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Og jeg som tenkte jeg skulle spurt om å låne Cayin saken ei helg ;)

Hva slags rør bruker den ?

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    6992 hvis jeg husker rett. Du kan godt få låne spilleren, hadde vært spennende å høre hva du syns om den. Kanskje vi skulle prøvd å få til noe i neste uke, vi har jo snakka om at eg burde kommet meg en tur bort til deg, så kunne eg tatt med Cayin-spilleren i samme slengen?

S

Storebror

Gjest
    Mange flotte rapporter, Mbare. Du står på!
    Vet brodereren noe om utgangsnivå på disse? Et eksperiment hadde jo vært å justere disse eksakt identiske og deretter hørt på dem?

Tror ikke jeg tør å ta med Marantz til deg, den får nok også bank av RAKK. Har et ønske om å holde meg frisk en periode fremover nå.... ;D

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Gud kor teit æ e. Det e jo helt umulig å holde igjen pengan no. Skal tenke mæ veldig godt om før æ ber om lignende råd en gang til. No e det ikkje annet å gjøre enn å smelle avgårde en mail til Kevin K fort som fy . Kanskje æ kan lure kronekursdiff'en av ei barnehageregning, eller evt lånekassemarerittet. Sikkert ingen av dem som oppdage nokka :p.

(Takk for rapporten, sett stor pris på det).

Artig at du nevnte det med cymbalen. Det va det som gjorde utslaget. Huske enda veldig godt første gangen æ leste review av en AIR TIGHT single ended triode forsterker, der anmeldern bare la ut om kor fantastisk cymbaler låt gjennom den. Trur han brukte ei likning "som om millioner av ørsmå regndråper traff metallet" eller nokka i den duren. Æ va så jævla solgt, blir enda ....når æ ser bilda av den forsterkern.

Dagan går fort for tida, håpe vi får tid til en kaffe i jula. Nesten rart at det snart e et år sida vi satt her på kjøkkenet og mekka preamp. Ha ei fin helg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    6992 hvis jeg husker rett. Du kan godt få låne spilleren, hadde vært spennende å høre hva du syns om den. Kanskje vi skulle prøvd å få til noe i neste uke, vi har jo snakka om at eg burde kommet meg en tur bort til deg, så kunne eg tatt med Cayin-spilleren i samme slengen?
    Ahh, dårlig med denslags her i huset.
    Men det står bedre til med kaffe og musikk ;)
    Vært artig og prøvd den her, om ikke annet så for morro skyld.
    Slår på tråden til uka.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Her har det vært stille og rolig på utstyrsfronten i det siste, desto mer tid til å høre på musikk. En ting har jeg dog gjort som var ganske morsomt, syns jeg: noen av dere som har vært her, eller har lest litt i denne tråden husker kanskje at Andreas her på forumet var innom og jeg, han og brodern dreiv å styrte med plassering av HT? Vel, det endte opp med at vi teipa opp to plasseringa og at eg spilte på den eg og brodern foretrakk.

Så, for en ukes tid sia eller så kjente eg at frustrasjonen begynte å bre seg i mitt noe korpulente legeme - var ikke lydbildet litt for mye vridd mot høyre og litt ute av fokus? Jeg har hørt mye på Sun Kil Moon (Mark Kozelek sitt nesten-solo-prosjekt) i det siste og jeg tror det var den som tippa det - jeg sleit litt med å få med meg hva han sang. Så, what the hell, tenkte jeg og plasserte HT i posisjonen til Andreas (d.v.s. at de er vinklet mer inn mot lytteposisjon) - de er også et par cm nærmere bakvegg enn den helt opprinnelige Andreas-posisjonen. Og...

BINGO! :D

Det var litt som å skru på fokuset på en kinomaskin - plutselig klikket ting inn i fokuset. Det var mye enklere å høre tekstene til Kozelek, syns det bli noe mindre hardt i toppen, lydbildet sentrerte seg bedre, jeg lurer på om ikke bassen også strammet seg litt opp og jeg har mer dybde følelse i lydbildet. Herlig. 8) Så til alle dere som mente at HT sannsynligvis burde være vinkla mer inn: dere hadde sannsynligvis rett. :eek: :)

Ellers har jeg fremdeles digitalkabelen til JanR kopla inn i anlegget, skal snart somle meg til å finne ut om jeg hører forskjell på digitalkabler eller ikke (JanR's kabel er en Wireworld, jeg bruker en Supra Trico til vanlig). Utover det har jeg lite planer, annet enn litt romakustikk. Platene jeg har nå er jo bare på generøst og velvillig lån fra RoDa, så jeg driver å sjekker litt rundt for å finne gode erstattere (helst bedre :D ).

Utover det er jeg fremdeles veldig fornøyd med lyden og jeg kjenner, for første gang på lenge, lenge, ikke noe behov for å oppgradere. Har lyst til å få opp platespilleren igjen, men prioriterer romakustikk. Nå spiller N.W.A. . Straight Outta Compton og det er fett.

RoDa: syns helt klart du burde ta med Marantzen hit engang, det hadde vært jækla morsomt å prøvd. :)

JanR: du glemte en Kari Bremnes CD her forrige gang du var her. Jeg vurdere å brenne den og den ene Bremnes cd'en jeg har selv på et bål ute i hagen. Skal prøve å styre meg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Her har det vært stille og rolig på utstyrsfronten i det siste, desto mer tid til å høre på musikk. En ting har jeg dog gjort som var ganske morsomt, syns jeg: noen av dere som har vært her, eller har lest litt i denne tråden husker kanskje at Andreas her på forumet var innom og jeg, han og brodern dreiv å styrte med plassering av HT? Vel, det endte opp med at vi teipa opp to plasseringa og at eg spilte på den eg og brodern foretrakk.

Så, for en ukes tid sia eller så kjente eg at frustrasjonen begynte å bre seg i mitt noe korpulente legeme - var ikke lydbildet litt for mye vridd mot høyre og litt ute av fokus? Jeg har hørt mye på Sun Kil Moon (Mark Kozelek sitt nesten-solo-prosjekt) i det siste og jeg tror det var den som tippa det - jeg sleit litt med å få med meg hva han sang. Så, what the hell, tenkte jeg og plasserte HT i posisjonen til Andreas (d.v.s. at de er vinklet mer inn mot lytteposisjon) - de er også et par cm nærmere bakvegg enn den helt opprinnelige Andreas-posisjonen. Og...

Det var litt som å skru på fokuset på en kinomaskin - plutselig klikket ting inn i fokuset. Det var mye enklere å høre tekstene til Kozelek, syns det bli noe mindre hardt i toppen, lydbildet sentrerte seg bedre, jeg lurer på om ikke bassen også strammet seg litt opp og jeg har mer dybde følelse i lydbildet. Herlig. 8) Så til alle dere som mente at HT sannsynligvis burde være vinkla mer inn: dere hadde sannsynligvis rett. :eek: :)

Ellers har jeg fremdeles digitalkabelen til JanR kopla inn i anlegget, skal snart somle meg til å finne ut om jeg hører forskjell på digitalkabler eller ikke (JanR's kabel er en Wireworld, jeg bruker en Supra Trico til vanlig). Utover det har jeg lite planer, annet enn litt romakustikk. Platene jeg har nå er jo bare på generøst og velvillig lån fra RoDa, så jeg driver å sjekker litt rundt for å finne gode erstattere (helst bedre :D ).

Utover det er jeg fremdeles veldig fornøyd med lyden og jeg kjenner, for første gang på lenge, lenge, ikke noe behov for å oppgradere. Har lyst til å få opp platespilleren igjen, men prioriterer romakustikk. Nå spiller N.W.A. . Straight Outta Compton og det er fett.

RoDa: syns helt klart du burde ta med Marantzen hit engang, det hadde vært jækla morsomt å prøvd. :)

JanR: du glemte en Kari Bremnes CD her forrige gang du var her. Jeg vurdere å brenne den og den ene Bremnes cd'en jeg har selv på et bål ute i hagen. Skal prøve å styre meg.
    Dette var interessant, Mbare. Hadde vært moro og hørt de slik du har de nå.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan står høyttalerne i rommet?

Blir meget spennde dette her - snart bare en uke igjen...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RolfOzzy: det er bare å svinge innom, det. Hadde vært morsomt å hørt om du likte det bedre nå, jeg gjør i hvert fall det, men jeg er ikke sikker på om dine ankepunkter er blitt vesentlig endret. :)

HoJ: de står på langveggen fremdeles, se bilder tidligere i tråden. Godt og vel 80 cm fra bakvegg, en 40-50 fra sidevegg. De er spredt såpass at sweetspoten er liten, men det er nå stort sett bare meg som er her, så da gjør det ingenting. Jepp, snart bare en uke igjen, blir morsomt å få deg på besøk og høre hva du syns. Vi er jo ikke så mange som har sett det flate lyset. 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    RolfOzzy: det er bare å svinge innom, det. Hadde vært morsomt å hørt om du likte det bedre nå, jeg gjør i hvert fall det, men jeg er ikke sikker på om dine ankepunkter er blitt vesentlig endret. :)
    Ankepunkter og ankepunkter. Du vet har man sett lyset fra rør så er det ikke lett og la seg imponere av så mye annet. ;D

Ellers så har du PM

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Interessant å følge betraktningene dine rundt lyttingen, Mbare. Det var hyggelig hos deg da jeg var på besøk tidligere i høst, så jeg lar meg gjerne invitere igjen ;)

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Det var litt som å skru på fokuset på en kinomaskin - plutselig klikket ting inn i fokuset.
    Dæsken! Arti å høre, vil tru det passe tel og med meg no og! Arti at du forske videre!

Platene jeg har nå er jo bare på generøst og velvillig lån fra RoDa, så jeg driver å sjekker litt rundt for å finne gode erstattere (helst bedre :D ).
    Dæsken2, de hadde eg jo glømt ..... Jaja, takk for påminnelsen ;)

Nope, når ikkje dyre drivverk-dac løsninger klare å flotte seg i anlegget ditt så tør eg ikkje. Ka det va hifiklubben skreiv før: "Rakk nei takk"? ;D

Du, skriv bak øret dett: Årets tabbe va å ikkje se på Bremnes i Trondheim!! For nordlendinga i eksil så e det der medisin! Skulle fan meg vært på blåresept!

R

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    ...ikke blitt mye Bremnes på meg i det siste -unntatt på CD. ;D

-hørte mye bra om Bremnes sin konsert i Trondheim.

Mvh. Bjørn

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RolfOzzy: hvis jeg husker rett mente du at anlegget mitt var veldig farget og langt fra nøytralt, hvis ikke det er et (i hvert fall lite) ankepunkt så vet ikke jeg. ;D Jeg kan sette hode-ampen inn i anlegget og skru den på til du kommer, så får du noen rør å se på i hvert fall. :)

RoDa: du får stikke innom en gang (når eg tenke meg om, så må du vel det for å hente aku-platene) og høre. Jeg driver å mailer litt med GIK Acoustics no for å kanskje kjøpe noe fra dem. Evt. høre med Svanå om de har et par Helmholzer til meg, men... De er 1 m høy og kommer ikke til å se plagsomt diskre ut i stua. Når det gjeld Marantzen din: tenk sånn her - hvis min RAKK spille like bra eller bedre enn den, så kan du selge Marantzen, kjøpe en RAKK og for pengan du spare kjøpe enda feitere høyttalere.

Og når det gjeld Bremnes: hvis eg må høre på ho for å stagge lengselen min mot Nord-Norge så ser eg heller tre Knut Erik Jensen filma på rappen. :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    Når det gjeld Marantzen din: tenk sånn her - hvis min RAKK spille like bra eller bedre enn den, så kan du selge Marantzen, kjøpe en RAKK og for pengan du spare kjøpe enda feitere høyttalere.
    (Ja, tenk. Han kunne solgt Marantzen til en viss lettlurt fyr nordpå. Men vent litt - nei fillern - han har kjøpt RAKKDAC han også...)

S

Storebror

Gjest
    Andreas skrev:
    (Ja, tenk. Han kunne solgt Marantzen til en viss lettlurt fyr nordpå. Men vent litt - nei fillern - han har kjøpt RAKKDAC han også...)
    ;D ;D ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Her om dagen slo det meg at jeg tror jeg passerte grensa for når dette handlet primært om musikk og sekundært om hi-fi for en stund det sia. Det slo meg her om dagen at anlegget mitt, for mitt formål, spiller som ei kule på omtrent alt jeg har (har ikke hørt noe som ikke funker, inkl. dårlige innspillinger selv om jeg lett hører at det er dårlige innspillinger). Sømløsheten, flyten i musikken gjør at når jeg vil og ønsker det, så setter anlegget mitt i gang på en utrolig frapperende måte som gjør meg glad. Jeg er, sånn sett, i mål.

Jeg vil nok få "mer" ut av musikken også, i den forstand at bedre romakustikk o.l. vil gjøre at ting høres bedre ut - men i et mål om "musikalsk kommunikasjon" savner jeg ikke noe. Ja da, anlegget mitt er ikke top of the pops i bassen (det er litt komisk å høre, på enkelt plater, hvordan anlegget rett og slett ikke gidder tanken på å prøve å spille noe under 40Hz - og så kommer det plutselig noe bass som tydeligvis ligger over 40Hz - og så forsvinner noe bass igjen), de soundstager ikke som de verste verstingene jeg har hørt o.s.v. Det er nok ikke champ på så veldig mye, men det er, i mine ører, fryktelige gode på på mange ting. Og det er et anlegg som gjør meg glad og som gjør meg trygg på at jeg kan spille hva jeg vil og det leverer. Og det åpner opp nye musikalske landskaper og nye opplevelser som jeg ser fram til med et smil. Og det føles godt å være på det punktet at jeg kan spille hva jeg vil og det bare funker. Rett og slett.

Så nå driver jeg med hi-fi primært for anlegget sin skyld og fordi det er en morsom hobby og sekundært for musikken sin skyld. Jeg trives med å lese hi-fi blader, henge på sentralen, lese teori (ja, jeg gjør faktisk det og, av og til), teste ut ulike ting og høre på andres anlegg. Men det punktet hvor jeg kunne slå meg på brystet å si at dette, disse pengene, dette anlegget, det handler primært om musikk - det føles forbi. Ikke det at det er slutt på det, men hovedprioriten er nå å få et bedre anlegg rett og slett fordi jeg kan, vil og har lyst. Det er kanskje litt som bil: jeg har nå et anlegg som uproblematisk transporterer meg fra A-B når jeg vil og hvor jeg vil. Det er trygt og godt å vite at jeg har det. Fra og med nå handler det om måten jeg blir transportert på. Om lyd i større grad enn musikk.

Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet kan det også sies på denne måten: det føles ikke som om jeg trenger eller virkelig må gjøre noe med anlegget mitt lengre. I mange år har jeg ønsket meg litt mer bass, mer definisjon, bedre lydbilde, mindre hardhet når det trøkker som verst, større evne til å takle symfonier etc. Nå er jeg der. Og det føles, akkurat nå, som om veien videre handler mer om hi-fi for hi-fi'ens skyld og ikke for musikken sin skyld. Det er godt. Jeg liker det. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    RolfOzzy: hvis jeg husker rett mente du at anlegget mitt var veldig farget og langt fra nøytralt, hvis ikke det er et (i hvert fall lite) ankepunkt så vet ikke jeg. ;D Jeg kan sette hode-ampen inn i anlegget og skru den på til du kommer, så får du noen rør å se på i hvert fall. :)
    ;D Det er da ikke noe ankepunkt fra meg at anlegget ikke er nøytralt. Og heller ikke at det er farget. Hva er nøytralt og ufarget ? Det vet ikke jeg, jeg har aldri hørt et anlegg som er nøytralt. Det nøytrale er da ingenting og strebe etter. Men og prøve og farge det i en retning som behager eieren det er jeg for. Alle gjør det, så kan de kalle det nøytralt så mye de vil. At du ikke har fått fargen i den retning som jeg ville foretrukket, det skal du ikke bekymre deg for.

Det siste innlegget ditt, det er veldig ærlig av deg. Selv ikke de med anlegg i verdensklassen sier at de driver med dette utelukkende for lydens skyld.
    Men at det er for musikkens skyld. Og det er nok ikke alltid like ærlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn