Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Storebror

Gjest
    De siste avsnittene tyder jo på at RAKK-dac er bedre i ditt anlegg.

Ellers besynderlig at det ikke var forskjell på dem. :eek: (Er sikkert like sjokka som deg selv...)

Har du testet med å bytte digitalkablene? Alle bekker små og så videre.......
    Eventuelt Sony som drivverk kontra AA?

Ikke hell bensin på denne brannfakkelen, men kan det hende at din iboende frykt for at AA er såpass mye bedre enn egen RAKK-dac forkludrer din objektivitet? ;) :D ;D

Har selv kabelbesøk, og måtte bruke litt tid før jeg turte å åpne for at de er bedre enn mine egne.... tusenlapper får være tusenlapper.... :(
    Etter åpningen er det lettere å høre forskjellene, faktisk.

Spennende og herlig ærlige inntrykk, Mbare!!

Mvh
    Rolf

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har lurt på det samme som du spør om: kan det være at jeg ikke vil høre at AA'en er bedre enn RAKK-dac'en fordi det ikke passer meg at det er den? Eller bedre og bedre, i hvert fall annerledes. Det beste svaret jeg kan gi til det er at jeg hadde forventa at AA dac'en skulle være bedre eller annerledes. Og jeg husker når jeg koplet den opp første gang og spilte et par plater og tenkte: "Hm, dette hørtes da bemerkelsesverdig likt ut?" Derfor har jeg spilt mye på den uten å switche fordi jeg håpa at det skulle gjøre at når jeg lærte meg lyden fra AA så ville jeg også merke overgangen til RAKK-dac... Men, nei. Og når jeg hørte på AA underveis kan jeg heller ikke erindre en eneste opplevelse av at ting var annerledes enn jeg er vant til at de er.

Driver å nuller ut variabler nå med å sette inn Sony'en som drivverk og Supra Tricoen som digitalkabel, slik at det eneste som er vesensforskjellig er Analysis Plus kabelen (balansert) fra AA dac'en til pre'en. Fremdeles ingen hakeslepp-opplevelser. Så.. Jeg vet ikke. Rett og slett. Merkelig, syns jeg det er.

Forøvrig: hvis noen vil komme innom til uka og høre selv hadde jeg blitt veldig fornøyd. Da hadde jeg/vi kanskje klart å nulle ut det spm RoDa kommer med om det er mine preferanser/ønsker som er framtredende. Så ta kontakt! Mysterier venter på å bli oppklart (eller ikke).

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Forøvrig: hvis noen vil komme innom til uka og høre selv hadde jeg blitt veldig fornøyd. Da hadde jeg/vi kanskje klart å nulle ut det spm RoDa kommer med om det er mine preferanser/ønsker som er framtredende. Så ta kontakt! Mysterier venter på å bli oppklart (eller ikke).
    Skal se om jeg ikke får med en kompis som fortsatt har hørselen i behold (sier'n)
    Plinger når jeg vet når.
    Lenge har du AA stående ?

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    AA blir vel stående noen dager til, vil jeg tro. Kan sikkert snakke med utlåner om det, antar jeg, men neppe noe utover fram til helga.

Hadde vært strålende hvis du fikk tatt med en kompis med hørselen i behold, tatt i betrakning at jeg hører forskjell på kabler, men ikke tydeligvis ikke DAC'er, så er det jo noe rart ute og går. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    AA blir vel stående noen dager til, vil jeg tro. Kan sikkert snakke med utlåner om det, antar jeg, men neppe noe utover fram til helga.

Hadde vært strålende hvis du fikk tatt med en kompis med hørselen i behold, tatt i betrakning at jeg hører forskjell på kabler, men ikke tydeligvis ikke DAC'er, så er det jo noe rart ute og går. :)
    Hører du ikke forskjeller så er det vel ikke forskjeller ;)

I løpet av ett par dager regner jeg med, ringe han andre karen i kveld.
    Kan jo bli interesant det her.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tjo Mbare med ørene ;D

Tar med meg min eldste sønn i kveld.
    Kan jo bli interesant med tanke på at han A: ikke har anlegg hjemme annet enn pc/headset/mp3 , B: er ærlig men "mangler" lyttetrening (idiotisk ord)
    Mao ett ypperlig "objekt" til kveldens seanse.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for lytten Mbare, en meget interesant kveld imo.

Var vel det man kan kalle en blindtest (får vel på pukkelen nå...) der vi ikke viste hva som ble spilt på.

Må bare si meg enig i det Mbare skriver lengre opp her, det er fan ta meg det rareste jeg har vært med på aldri så lenge.

Det er ikke noen forskjeller på de to dac'ene som jeg kunne høre/legge merke til.
    Min førstefødte, Jan Remi, var med på lytten i kveld, tror han endte opp med 50-50 mellom dac'ene.
    Men sa vel i samme settning at det var minimalt med forskjeller om noen.
    Sjøl så endte jeg opp med RAKK dac hver gang, hvorfor aner jeg faktisk ikke.

Som sagt veldig veldig merkelig :)

Nå kunne vi selvsagt ha kjørt samme låter flere ganger enn 1 gang på hver dac men tror neppe det hadde gjort noen forskjell. Mbare har prøvd det nå i dagesvis og ender opp med samme konklusjonen hver gang.

Så Mbare, du er ikke gal ;D

Takk for lytten igjen fra oss, det var faktisk lærerikt og første gangen jeg ikke kunne sette fingeren på noe den ene eller andre veien.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Vi brukte AA-transporten hele veien, kablet med WW sin digitalkabel (RCA) til RAKK-dac'en og med Analysis Plus sin digitalkabel (XLR) til AA-dacen og et sett balanserte AP kabler fra AA-dac til pre/tvc. For de som måtte lure på det.

Det vi gjorde i praksis var at jeg switchet mellom dac'ene uten at de visste hva jeg skiftet til (selv om de nok kunne funnet ut av det hvis de hadde giddet å følge med (når jeg tenker meg om gjelder ikke det JanR siden han enda ikke har fått seg briller... 8) )) og så spilte vi samme kuttet på begge dac'ene og ba om preferanser. JanR valgte som sagt konsekvent RAKK-dac'en, hans førstefødte var mer delt. På to av låtene ga han en veldig god beskrivelse av det han opplevde som forskjeller i mellom og i betydning at den ene var klart bedre enn den andre - men de kuttene han foretrakk var en fra hver dac...

Det var jo potensielt mange feilkilder, som vanlig, en av de antatt største var at volumet ble stilt på øret (det er stor forskjell i mV ut på dac'ene). I hvert fall en gang spilte vi nok høyere på det ene kuttet enn det andre.

Et av kuttene vi spilte var "The Great Gig in the Sky" hvor vi også opplevde noe merkelig: vi spilte først på AA-dacen og så på RAKK-dac'en - jeg har jo etterhvert lært meg sånn nogenlunde hvor stor forskjellen er i volum mellom de to og har en rimelig grei teft på det (det var ikke ofte vi måtte justere volumet mye, om i det hele tatt). På denne skiva derimot måtte vi stille veldig mye - hvis vi bruker en klokke som analogi er forskjellen mellom dac'ene (på øret) cirka 3 -3.5 time i hvor markøren er på dac'en. Alle kutta vi spilte før nevnte kutt var innenfor det området - men på nevnte kutt så var vi alle enige om at volumet var korrekt med mindre enn 2 timer forskjell mellom volumet. Det skjønte jeg lite av.

Uansett en spennende og hyggelig kveld og greit å få bekreftet det samme jeg hører. :) Gjennomgangstonen var vel også at hvis det var noe forskjell så var det at RAKK dac'en muligens er noe mørkere og at AA-dac'en er noe med detaljert. Med vekt på muligens. Personlig heller jeg mot at AA dac'en er noe mer detaljert, men det er vanskelig - de gangene jeg har tenkt det og switchet mellom dem har jeg opplevd at forskjellene har vært vanskelig å ta.

Edit: JanRs førstefødt foretrakk i et lite flertall av gangene AA-dac'en. Jeg satt ikke i en posisjon hvor jeg ville mene så mye om det. JanR var som sagt konsekvent på å foretrekke RAKK-dac'en (altså alle gangene han foretrakk noe framfor den andre var det RAKK-dac'en). Og alle var enige om at de DAC'ene var i hvert fall 97% like (ja, vi regnet på det. Nøye. Skikkelig, skikkelig nøye! ;) )

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    En ting som slo meg at hadde vært morsomt å prøvd hadde vært å fått tak i enda en Whistler Coanda kabel (helst balansert, men RCA hadde også funket) og satt mellom AA DAC'en og TVC'en. Jmf mine erfaringer om at AP kablene er en tanke mindre oppløst og detaljert enn AP kablene så kan det hende at det ville vært mulig å detektert forskjeller lettere da.

S

Storebror

Gjest
    Faen døtte meg fascinerende!!

Lite innspill:
    Har du byttet/switchet like mye/tett mellom kabler når du har testet de?
    Kan det hende at kabelforskjellene forsvinner de også ved samme metode?

Dersom du har flere kabler liggende, så skal det jo bli større forskjeller mellom AA og RAKK dersom du bytter kabelen mellom AA og TVC?
    Altså:
    Spille på AP først og høre AA kontra RAKK.
    Så bytte til BM (eller annen kabel (lakris?)) og høre AA kontra RAKK.

Disse lett hørbare kabelforskjellene burde da gjøre at det ble lett hørbar forskjell på DAC-ene eller......?

Nå begynner jeg å høres ut som en skeptiker ... hehe ;D
    Men seriøst, er det ikke en tanke å ta med seg?

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jo, dette er absolutt fascinerende, ja. Det å bytte kabler mellom AA-dac'en og TVC'en kan være et poeng, ja. Men vil ikke det stort sett bare fortelle meg om det er poeng å bruke gode kabler mellom AA og TVC eller ikke?

Jeg fikk ikke byttet like raskt mellom kablene når jeg sammenligna AP og Whistler, fordi det strekket står mellom pre og effekt (så da måtte jeg av med forsterkeriet, av med kabler, på med kabler og så på med forsterkeriet og så spille igjen.

Kanskje jeg er på den gyldne veien mot kabel- og dacdøvhet?? ??? ::) 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Da er det mulig at det er flere av oss ::)
    Iaf på anlegget ditt ;D

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    JanR skrev:
    Mbare skrev:
    Iaf på anlegget ditt ;D

/jan
    Godt jeg ikke er alene. :D

Lurer forøvrig på hvorfor så få kommenterer noe i denne tråden? Driver ikke vi å sysler med ganske spennende ting nå?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:
    Iaf på anlegget ditt ;D

/jan
    Godt jeg ikke er alene. :D

Lurer forøvrig på hvorfor så få kommenterer noe i denne tråden? Driver ikke vi å sysler med ganske spennende ting nå?
    Blindtesting, kabeltesting, dyr dac vs billig dac....naaa ikke noe av interesse for hfs gjenget ;)

Personlig syns jeg det er spennende. Kom ned til deg i går og hadde bestemt for å få løst "jeg hører ikke forskjell" problematikken en gang for alle. Ble bare mere forvirret av det besøket :D

/jan

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jo, dette er absolutt fascinerende, ja. Det å bytte kabler mellom AA-dac'en og TVC'en kan være et poeng, ja. Men vil ikke det stort sett bare fortelle meg om det er poeng å bruke gode kabler mellom AA og TVC eller ikke?
    Nope

Postulatet ditt er at du hører "lett" forskjell på kabler, men ikke på DACer.
    Du hører ikke forskjell på AAdac+APkabel og RAKKdac.
    Min påstand er da: Dersom det er lett å høre forskjell på signalkabler, så burde den hørbare forskjellen med å bytte kabel i kjeden (altså mellom AAdac og TVC) overgå den ikke hørbare forskjellen mellom dac-ene.

Altså:
    Ikke forskjell på kildene når AA har AP.
    Forskjell på kildene når AA har BM eller lakris.

Jeg er ikke kranglete, prøver bare å sette det på spissen. ;)

R

S

Storebror

Gjest
    Han er nok opptatt med å legge ut kabler på bruktbørsen nå.... ;D ;D ;D

Eller så løper han til Clas for å kjøpe mer lakris 8)

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Mbare skrev:
    Godt poeng. Skal få prøvd det.
    Du holder oss selvsagt oppdatert på hva som skjer utover ?

/jan
    Hele Østfold, fra Moss til Halden sitrer av spenning. Hva monne konklusjonen på dette bli ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    Hele Østfold, fra Moss til Halden sitrer av spenning. Hva monne konklusjonen på dette bli ?
    Det rare er at det er kun vi som synes det her er "interesant" ;)
    Vel Storebror gjør det han kan men ingen andre utpå her 8)

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.430
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    Det rare er at det er kun vi som synes det her er "interesant" ;)
    Vel Storebror gjør det han kan men ingen andre utpå her 8)

/jan
    Jeg følger med hver dag, men da jeg ikke har hørt Mbare's dac eller anlegg kan jeg ikke akkurat si at han tar feil heller... Følger derfor bare med i stillhet og spenning :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    Jeg følger med hver dag, men da jeg ikke har hørt Mbare's dac eller anlegg kan jeg ikke akkurat si at han tar feil heller... Følger derfor bare med i stillhet og spenning :)
    Har vært der jeg også ;)

Det er faktisk interesant det her, ikke ofte at man ramler borti noe som til de grader spiller "likt".
    Mbare og kabler, blir spennnede.

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.430
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    Har vært der jeg også ;)

Det er faktisk interesant det her, ikke ofte at man ramler borti noe som til de grader spiller "likt".
    Mbare og kabler, blir spennnede.

/jan
    Det har du jo...

Er vel ikke så vanlig at det skjer... Det er jo så jeg blir fristet til å prøve en dac mot min EC... Men det tror jeg ikke jeg tør. Tenk om den spiller bedre :eek: da vil jeg ikke være så fornøyd med anlegget mitt lenger... det er litt skummelt det der!

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    By popular request har jeg nå prøvd med lakris (den jeg brukte tidligere for å teste mot bl.a. Whistler) som kabel mellom AA og TVC - jeg har nå koplet opp slik at jeg kan veksle mellom AA med AP (balansert), AA med lakris (ubalansert) og Wireworld fra transporten til RAKK-Dac'en. Herlig. :)

I hvert fall er konklusjonen som følger:

Det er hørbare forskjeller mellom AA med lakris og RAKK-Dac'en med Wireworld. Eksempler: på Miles Davis sin So What er det hørbart mindre utklinging på instrumentene (bassen og pianoet på begynnelsen), mindre kropp på bassen, cymbalene når de kommer inn er mindre i lydbildet enn med RAKK-Dac og WW, hornet til Miles er mindre detaljert o.s.v. Det er ingen, uten at jeg har testet dette kjempenøye, andre store forskjeller annet enn at det er mulig mindre dybde i lydbildet. Men forskjell er det. Dog: den er ikke natt og dag og dette er små detaljer, men som imho er viktige.

Har igjen også prøvd å sammenligne med AA med AP-kabler mot RAKK-Dac'en og jeg sliter fremdeles. Jeg heller fremdeles svakt mot at AA er bitte-bitte-bitte-bitte-bittelitt mer detaljert, men jeg ville ikke veddet sokkene, mora mi eller noe annet på det. Det er mer det at de, som JanR kommenterte, later til å fokusere på ulike ting - jeg legger merke til andre ting i lydbildet med AA enn med RAKK-Dac'en, men når jeg switcher tilbake til den andre (rimelig fornøyd et par ganger fordi jeg trodde jeg hadde naglet en forskjell) så hører jeg det samme på den andre dac'en også. ::) Ja, ja

Forøvrig driver jeg også nå med å eksperimentere med mine to DaaD'er igjen - jeg kjøpte de brukt for en tid tilbake, testa litt med det og hørte veldig lite forskjell. Men så slo det meg at jeg hadde ikke prøvd de etter at jeg hadde gjort en endelig HT-plassering (sorry Andreas, men det ble nok ikke den plasseringa du mente det burde være). Det slo meg nemlig at det var en del rusk i frekvensområdet rundt 120-160Hz og de DaaD'ene bør være i stand til å gjøre noe med det. Juryen er på vei tilbake for å forkynne dommen om ikke så lenge, tror jeg.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    (sorry Andreas, men det ble nok ikke den plasseringa du mente det burde være).
    Tipper du har lytta dæ langt ut i bakleksa så mange variabler du har innført no i det siste. Ka med en tur i parken ;D. Nei, her må vi nok komme på besøk igjen.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Det er mer det at de, som JanR kommenterte, later til å fokusere på ulike ting - jeg legger merke til andre ting i lydbildet med AA enn med RAKK-Dac'en, men når jeg switcher tilbake til den andre (rimelig fornøyd et par ganger fordi jeg trodde jeg hadde naglet en forskjell) så hører jeg det samme på den andre dac'en også. ::) Ja, ja
    Kult at du gjør det som vi ønsker, interaktiv hifitest er moro! 8)

Et lite innspill:
    Det skjer ofte, akkurat det du beskriver.

La oss si at du har et anlegg som er av mindre kvalitet enn en god kamerat.
    Du har fått en ny favorittcd som du spiller dag og natt.

Etter et par uker drar du på besøk til kompisen og hører på plata hos han.
    Du legger merke til mange nye detaljer, og hører cden "på nytt" hos kompisen.

Vel hjemme spiller du cden igjen og hva pokker; du hører jo detaljene!! ;)
    Hjernen er forrædersk på den måten, den søker å legge til det som mangler og er ofte lite brukbar til slike sammenligninger.

Det er i min verden en god grunn til å bruke lengre tid på en komponent, legge merke til musikkvaner med komponenten innkoblet og så videre.

Noen tanker rundt dette?

----------------------------------------------------------------

Sidelinjen: Det høres jo nesten ut som du mener at kabler er like viktige / eller viktigere enn komponenter i visse settinger.... ;D

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Andreas: det er bare å komme det, du skal få flytte så mye på høyttalerne som du bare orker. :D

RoDa: Helt enig i at det er et poeng å bruke lang tid på å teste komponenter for å se hva de gjør med meg, for å si det sånn. Spiller jeg annerledes musikk? Lytter jeg mer eller mindre? Blir jeg mer eller mindre sliten av å lytte? O.s.v. Nå har det jo, som Andreas påpeker, vært så himla mange greier innom at jeg har hatt lite tid til å bare lytte - mest tid til å lytte etter diverse ting. Det er ikke noe jeg gidder over lengre tid, kjenner jeg begynnner å bli litt lei og har lyst til bare å lytte til musikk igjen.

Det jeg har lagt merke til med AA er som sagt det jeg nevnte tidligere, at jeg i hvert fall på "demospor" lytter kortere med den inne enn med RAKK-Dac'en inne. Men jeg er langt fra sikker på hva jeg skal attribuere det til, for å si det forsiktig. Forøvrig er jeg enig i det at det er vanskelig det åg gjøre slike sammenligner, rett og slett fordi det er så mange ting du kan fokusere på hvis du vil - og det er garantert lett å gå glipp av mindre detaljer som man f.eks. ikke er vant til å høre etter i det hele tatt. En del av de kommentarene JanRs førstefødte kom med, er ting jeg knapt har tenkt på at går an å legge merke til, f.eks.

Uansett er resultatet for min del at det ikke er natt og dag forskjell, ei heller på komponentene det er snakk om. Det er jo forsåvidt beroligende for min egen del, siden eg kan være litt mer happy med RAKK-Dac'en (ja, sånne ting betyr nokka...), men eg syns det er rart. Det er to veldig forskjellige dac'er når det kommer til oppbygging o.a. og jeg hadde forventa at det skulle vært større forskjell - men kanskje måten ting blir konvertert fra digital til analog ikke har så mye å si? Hvis jeg gidder skal jeg sette inn Sony'en snart og leke litt med å høre etter forskjeller på drivverk. Får se, jeg får besøk til helga så det begrenser hi-fi aktiviteten betraktelig.

Forøvrig er jeg nok enig i at slik anlegget mitt står nå virker det som om kabler har mer å si enn hvilke dac'er jeg bruker, i hvert fall i forhold til de jeg har hatt tilgjengelig (det er jo fire stykk, alt i alt). Sony'en som ren spiller er den klart dårligste, så Cayin-spilleren og best er AA og RAKK-Dac. Men forskjellene er rimelig små, i hvert fall hvis vi holder Sony'en utenfor (den glatter ut lyden for mye og mangler en del på oppløsninga til de andre komponentene). Så ja, jeg hørte større forskjell på AP-kablene enn på AA-dac'en. Pussige greier.

Forøvrig er juryen tilbake ang. DaaD'ene og de har fått midlertidig forlenget oppholdstillatelse med den begrunnelsen at det virker som om de bidrar til å samle lydbildet litt, gi litt mer kropp til utøverne og strammer opp bassen litt. Time will tell, når jeg gidder å prøve nærmere.

Har jo også en sammenligning på gang mellom digitalkabler etter at jeg fikk lånt JanR sin Wireworld, så når jeg får AA ut av huset etterhvert og er tilbake på "kjente trakter" skal jeg sammenligne Wireworld og Supra Trico og se om jeg hører forskjell på digitalkabler. Hektisk hi-fi høst dette, så langt.

Forøvrig syns jeg at RoDa burde ta med seg en neve av de kablene som tydeligvis ligger å slenger hjemme hos han og komme hit en tur, gjerne med måleapparet også. Hadde vårt interessant å se om f.eks. DaaD påvirker måleresultatet og ditto for HT-plasseringer. Vel, vel. Tid nok.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    Etter et par uker drar du på besøk til kompisen og hører på plata hos han.
    Du legger merke til mange nye detaljer, og hører cden "på nytt" hos kompisen.

Vel hjemme spiller du cden igjen og hva pokker; du hører jo detaljene!! ;)
    Hjernen er forrædersk på den måten, den søker å legge til det som mangler og er ofte lite brukbar til slike sammenligninger.

R
    Helt klart noe i det du skriver her Rolf.
    Hvorfor det er sånn, fuglene vet.

På den andre siden...det gjør det hele litt mere spennende ;)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Forøvrig syns jeg at RoDa burde ta med seg en neve av de kablene som tydeligvis ligger å slenger hjemme hos han og komme hit en tur, gjerne med måleapparet også. Hadde vårt interessant å se om f.eks. DaaD påvirker måleresultatet og ditto for HT-plasseringer. Vel, vel. Tid nok.
    Absolutt , la oss gjøre forvirringen total ;D

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    Det har du jo...

Er vel ikke så vanlig at det skjer... Det er jo så jeg blir fristet til å prøve en dac mot min EC... Men det tror jeg ikke jeg tør. Tenk om den spiller bedre :eek: da vil jeg ikke være så fornøyd med anlegget mitt lenger... det er litt skummelt det der!
    Hehe ikke sant.
    Lev lykkelig uviten ;)

Skal jeg være ærlig så tror jeg EC'n din klarer seg meget bra på egne bein.Men...alltid morro å teste ut litt, være seg kabler eller dac ;)

/jan

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Nei, nå får det være slutt på vanviddet! ;D

*kremt*

Vel, jeg har sittet å tenkt litt; RAKK dacen og AA dacen er nødvendigvis ikke så forskjellige, i alle fall ikke på det digitale plan. Begge DACer konverterer sampleraten, og jeg tror at RAKK dac en også upsampler bitene. AA dacen gjør definitvt dette. Poenget mitt er at rundt disse tingene så er DACene relativt like, bortsett fra at AA har 1.5GHz sample rate og 66bit (noe som høres litt tvilsomt ut, imo) og RAKK dac upsampler til 24bit og 196kHz (tror jeg). Det er mulig at til tross for AA's overlegne spec, så finnes det et øvre sjikt mhp. upsampling hvor det ikke er store gevinster å gå spesielt mye over. En teori er da at begge DAC'er befinner seg over eller i dette området, slik at lydmessig sett så er de relativt like på disse parametrene.

En annen teori er at i anlegget de testes på, så kommer ikke forskjellene fram. Parametre som støygulv, frekvensrespons og transient behandling vil være viktige.

Husker du da vi testa upsampling på Cayinen? I gamle dager kunne vi ikke høre forskjell i de fleste tilfeller, og på de tilfellene vi kunne, så likte vi det ikke. Men så fikk du Hegelen, og da var det plutselig stor forskjell på upsampling og ikke upsampling! Og i mange tilfeller til det positive. Kanskje du har en liknende problemstilling nå?

Det som hadde vært gøy å testa er en 'old school' dac, si en Audionote Dac med rør på utgangen, 16-18bits DACer uten upsampling. Jeg tror det hadde vært en klar forskjell mellom en slik dac og RAKK og AA dacene.

Eventuelt hatt en alternativ forforsterker. TVC'en vil jo begrense den realtivt høye, teoretiske, båndbredden og transient behandlingen til AA dacen, feks...

Har AA dacen mulighet for volumjustering? Kan du putte den rett inn i Hegelen?

Har du noen Hi-Rez CDer du kan prøve? Feks. ekte 24bit, HD-CD eller noe?

Uansett, det er vel ikke vits å bruke alt for mye tid på å finne ut av dette heller :) Du hører ikke forskjell, flott! Du slipper å tenke på å investere i DAC til 40k! ;D (noe som vel var ganske uaktuelt in the first place også).

- Slarssen

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    422
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RAKK Dac'en er fra K & K Audio.

Brodern: det var jo pokker meg du som sa at det var tekniske forskjeller på de! Her gakker jeg hen å stoler på deg fordi du skal ha teknisk innsikt og så kommer du nå tuslende med at nei, jo, mumle, kanskje det ikke er det likevel. Makan! Småbrødre, altså. Må ta et alvorsord med når eg kommer til Trondheim neste helg. ;) 8)

En Audio Note dac e.l. hadde vært morsomt å prøvd, ja. Vel, vel. Det er vel lite som ikke hadde vært morsomt å prøve, sånn i bunn og grunn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn