Andreas: det er bare å komme det, du skal få flytte så mye på høyttalerne som du bare orker.
RoDa: Helt enig i at det er et poeng å bruke lang tid på å teste komponenter for å se hva de gjør med meg, for å si det sånn. Spiller jeg annerledes musikk? Lytter jeg mer eller mindre? Blir jeg mer eller mindre sliten av å lytte? O.s.v. Nå har det jo, som Andreas påpeker, vært så himla mange greier innom at jeg har hatt lite tid til å bare lytte - mest tid til å lytte etter diverse ting. Det er ikke noe jeg gidder over lengre tid, kjenner jeg begynnner å bli litt lei og har lyst til bare å lytte til musikk igjen.
Det jeg har lagt merke til med AA er som sagt det jeg nevnte tidligere, at jeg i hvert fall på "demospor" lytter kortere med den inne enn med RAKK-Dac'en inne. Men jeg er langt fra sikker på hva jeg skal attribuere det til, for å si det forsiktig. Forøvrig er jeg enig i det at det er vanskelig det åg gjøre slike sammenligner, rett og slett fordi det er så mange ting du kan fokusere på hvis du vil - og det er garantert lett å gå glipp av mindre detaljer som man f.eks. ikke er vant til å høre etter i det hele tatt. En del av de kommentarene JanRs førstefødte kom med, er ting jeg knapt har tenkt på at går an å legge merke til, f.eks.
Uansett er resultatet for min del at det ikke er natt og dag forskjell, ei heller på komponentene det er snakk om. Det er jo forsåvidt beroligende for min egen del, siden eg kan være litt mer happy med RAKK-Dac'en (ja, sånne ting betyr nokka...), men eg syns det er rart. Det er to veldig forskjellige dac'er når det kommer til oppbygging o.a. og jeg hadde forventa at det skulle vært større forskjell - men kanskje måten ting blir konvertert fra digital til analog ikke har så mye å si? Hvis jeg gidder skal jeg sette inn Sony'en snart og leke litt med å høre etter forskjeller på drivverk. Får se, jeg får besøk til helga så det begrenser hi-fi aktiviteten betraktelig.
Forøvrig er jeg nok enig i at slik anlegget mitt står nå virker det som om kabler har mer å si enn hvilke dac'er jeg bruker, i hvert fall i forhold til de jeg har hatt tilgjengelig (det er jo fire stykk, alt i alt). Sony'en som ren spiller er den klart dårligste, så Cayin-spilleren og best er AA og RAKK-Dac. Men forskjellene er rimelig små, i hvert fall hvis vi holder Sony'en utenfor (den glatter ut lyden for mye og mangler en del på oppløsninga til de andre komponentene). Så ja, jeg hørte større forskjell på AP-kablene enn på AA-dac'en. Pussige greier.
Forøvrig er juryen tilbake ang. DaaD'ene og de har fått midlertidig forlenget oppholdstillatelse med den begrunnelsen at det virker som om de bidrar til å samle lydbildet litt, gi litt mer kropp til utøverne og strammer opp bassen litt. Time will tell, når jeg gidder å prøve nærmere.
Har jo også en sammenligning på gang mellom digitalkabler etter at jeg fikk lånt JanR sin Wireworld, så når jeg får AA ut av huset etterhvert og er tilbake på "kjente trakter" skal jeg sammenligne Wireworld og Supra Trico og se om jeg hører forskjell på digitalkabler. Hektisk hi-fi høst dette, så langt.
Forøvrig syns jeg at RoDa burde ta med seg en neve av de kablene som tydeligvis ligger å slenger hjemme hos han og komme hit en tur, gjerne med måleapparet også. Hadde vårt interessant å se om f.eks. DaaD påvirker måleresultatet og ditto for HT-plasseringer. Vel, vel. Tid nok.