På tide å skrive litt om hva jeg syns om lyden i anlegget mitt, så får nå folk mene hva de vil om det.

Det pågår en interessant diskusjon om det i en av trådene under "Østfold-HiFi", men jeg har lyst til å si noe om slik jeg oppfatter anlegget mitt uten at jeg svarer på innlegg eller noe sånt. Mulig at jeg har et behov for å skryte litt av anlegget også?
Som jeg begynte med har veien fram til hit jeg er nå vært lang og krokete. Jeg har vært innom en del, i mange år før jeg fikk Magnepan hadde jeg stativHT, men det siste 1.5 året har anlegget mitt utviklet seg kraftig, tør jeg å påstå. Så dette er et forsøk på å beskrive det jeg hører nå og der jeg er nå og det er mine meninger, som jeg står for og så får nå bare folk mene hva de vil om anlegget mitt.
Noe jeg liker veldig godt med lyden i stua mi er sømløsheten - det har kanskje noe med at delefilteret deler ved 600hz, at det er paneler, ikke vet jeg, men jeg syns musikken høres som det er klipt fra det samme stykket - det er ingen områder som stikker seg ut og jeg blir ikke sittende å "høre på" diskant, bass, mellomtone. Imho bidrar dette til å gjøre opplevelsen av musikk mer ekte. Det er også noe med at musikken bare skjer, den er fullstendig frarevet HT mine. På enkelte innspillinger strekker lydbildet seg i bredden også utover høyttalerne, d.v.s, til høyre for høyre HT og vice versa. De gangene hvor jeg sitter å lurer på om musikken kommer fra HT har jeg ofte opplevd at nei, den gjør ikke det. Fyren står rett bak HT, merkelig nok (ikke det at jeg kan skjønne hvorfor han/hun vil det, men det får nå være deres sak).
Jeg syns at dette er utrolig behagelig kontra hva jeg er vant til med vanlige HT med vanlige elementer. Med unntak av noen grisedyre HT jeg har hørt på messer har jeg enda ikke hørt høyttalere i betalbar klasse (husk at disse Magnepanene koster rundt 15k ny...) som ikke gir meg en følelse av at lyden blir produsert - det er den litt rare følelsen av at lyden blir "presset" fram. Dette er dog også et lite minus, syns jeg, fordi det gjør (tror jeg) at noe av skyvet i bassen som vanlige kasseHT kommer med, heller ikke er det - jeg opplever å bli mer "fysisk" slått av bass fra vanlige HT enn av mine.
Jeg tror dette også bidrar til en følelse av uanstrengthet. Det høres knapt nok aldri ut som anlegget anstrenger seg, selv om det er begrensinger i forhold til en del ting, så er opplevelsen min av dynamikk med disse høyttalerne at de er ikke gradvise, men kontinuerlige. Med det mener jeg at jeg har hørt en del anlegg hvor jeg opplevde at det var tydelige begrensinger i hvor høyt eller kanskje heller hvor mye, de kunne spille og at dette gikk i noen slags steg - som en tre-trinns rakettoppskytning. Hos meg opplever jeg at lyden bare vokser i størrelse når utøverne spiller hardere, flere spiller e.l. Utrolig behagelig. Men ja, det er åpenbare begrensinger hos meg og. De oppleves bare annerledes enn på vanlig HT.
Uanstrengtheten strekker seg også over til en følelse av umiddelbarhet. Det er flere ganger når jeg f.eks. har lyttet på ukjent musikk eller musikk det er lenge siden jeg har hørt at jeg har fått meg en skikkelig støkk når det plutselig skjer ting i musikken, f.eks. på en del Mahler-innspillinger. Det er en plutselighet i dette anlegget som er besnærende.
Kroppslig sett syns jeg det høres veldig riktig ut, om enn noe stramt. Anlegget mitt tror jeg er såpass kjapt på mange måter at det gjør at det blir veldig lite dødkjøtt på innspillingene. Det er nok heller slankt enn tjukt, for å si det sånn.

Dette kan ha noe å gjøre med effekten også, vil jeg tro, som ikke er kjent for å være "fyldig". Kunne vært morsomt å hørt dette anlegget med EC som effekt.
Detaljering har jeg aldri hørt bedre i mitt anlegg og i få andre anlegg. På gode innspillinger hører du tydelig hvordan intonasjon og pust varierer når de synger, f.eks. og jeg tror det er lett å plukke ut ulike instrumenter hvis du vet hvordan de lyder "live". La meg si det sånn: det gjør alle disse hi-fi tingene bra, OK? Jeg gidder ikke skrive mer om det, kjenner jeg.
En annen ting jeg brukte tid på å vende meg til er størrelsen på lydbildet. Jeg har knapt nok hørt noen andre høyttalere lage et så stor lydbilde, både i forhold til bredden og høyden (men ikke dybde) og størrelsen på selve utøverne i lydbildet. Jeg syns at instrumenter o.l. har en størrelse som er mye nærmere det jeg er vant til fra stativHT spesielt og som, når jeg ble vant tild det, er besnærende. Det føles mye mer realistisk, syns jeg, enn mye annet jeg har hørt. Og jeg har ingen problemer med å se hvor de ulike utøverne står og hva de driver med.
Mest av alt syns jeg det er musikalsk. Jeg får fort fot av det, jeg blir fort tatt av musikken og opplever at jeg får mye glede ut av det og at jeg utvider horisonten min hele tiden. Anlegget mitt er nok delvis grunnen til at jeg har begynt å høre så mye på klassisk fordi jeg nå syns jeg har det jeg trenger for å virkelig lytte til den typen musikk.
Hvis jeg skulle blitt metaforisk, og hvorfor ikke?, ville jeg kort beskrevet anlegget noe sånt som dette:
Det er følelsen av å få musikerne inn i stua, i nesten live-størrelse, med instrumentene sine og de står der og spiller i vei og jeg sitter, litt perpleks, i en sofa noen meter unna og ser på. Og gliser av og til, eller bare er betatt over musikken. Det er følelsen av at lydbilde som strekker seg fra gulv til tak, hvis nødvendig og som gjør at det er lett å få følelse av at du er der og de er der og de spiller for deg. Hva mer kan jeg ønske meg?
Ting som kunne vært annerledes:
Dybde - på den annen side er det få anlegg jeg har hørt som gjør skikkelig dybde og jeg syns mitt gjør det og. Så det er ikket stort savn, selv om jeg på symfonier spesielt kunne tenkt meg noe mer av det.
Bass - må ha subwoofer(e) i så fall. Kunne vært skikkelig gøy, det. Spørs om husverten syns det.
Mer musikk - jeg kjøper sikkert plater for en tusenlapp i mnd nå og rekker ikke å høre på alt jeg kjøper før nye ting kommer inn, men, men. Det er stadig ting jeg har lyst til å høre og som jeg ikke har hørt.
Rommet - jeg skulle ønske jeg hadde et par meter til å gå på i en av retningene, fordi jeg tror rommet slik det er nå begrenser HT til en viss grad. Men helsike heller, det spiller som ei kule, så det er et luksusproblem.
Ting jeg ønsker å prøve ut, lurer på:
Kabler - driver å leker litt med kabler nå, blir nok å gjøre det utover vinteren. Tror det er litt å hente her, men vi får se hvor mye og om jeg er villig til å betale for det. Prøver Analysis Plus akkurat nå og syns det er en solid oppgradering i rett retning. Må bare finne ut hva som bidrar med hva. Og så prøve ut noe annet.
Effekt - jeg har fryktelig lyst til å høre storebroren til min Hegel i anlegget mitt. Og EC. For ikke å snakke om noen solide rør-effekter på 150 watt. Men da snakker vi om effekter i prisklassen 40k - 60k. De pengene eksisterer ikke i økonomien min, så det blir nok lengre fram i tid.
Rack og underlag - for morro skyld. Kunne godt hatt et litt mindre rack og det er jo morsomt å eksperimenter med dippedutter til å ha under komponenter. Så kanskje etterhvert?
Til sist: lyden jeg har i stua mi er veldig annerledes enn det jeg har hørt hos mange andre. Jeg skjønner godt de som mener at Maggies er en tilvenningssak og enten liker du det eller så kan du knapt takle det. Det er stort og bredt og åpent og jeg tror spesielt bredden kan gjøre at du får en følelse av at lydbildet er "revet i stykker" på enkelte innspillnger. Jeg tenker mer på det som luft, størrelse, som at det var vel sånn det var ment å være, da. Anlegget mitt er fullstendig i stand til å putte en mann med kassegitar midt i lydbildet, hvis det vil det. Og på noen plater høres det ut som det er ekstremt høyre-venstre mikket, noe det kanskje er? På andre plater er det en fyr i midten som synger, mens det sitter en luring med gitar inni TV'en. Så mitt inntrykk er at instrumentene er plassert der de vil være. Noe som er en god ting, ja?
Jeg tror uansett jeg vil anbefale folk å prøve å høre Magnepan. Bare for å få en ide om hvordan musikk også kan avspilles.

Også er det noe med dette: anlegget mitt, totalt sett, har kosta meg noe rundt 50k over mange år. Mye er kjøpt brukt, noe er hjemmelaget av brodern. Totalt sett er det vel komponenter og utstyr for rett over 100k. Til den prisen, syns jeg i hvert fall det er rimelig imponerende det jeg har fått til.